hirdetés

GASZTRO

Életelixír vagy túlárazott divatcikk az olivaolaj?

Ha egyetlen egészséges növényi olajat kellene megnevezni, a többség valószínűleg az olívaolajat említené. De mitől különleges – ha egyáltalán az – az olívaolaj?
Dr. Csupor Dezső cikke az Ezt biztosan nem gondoltad volna! blogon - szmo.hu
2016. december 15.

hirdetés
Az emberi test csodálatos, működése a legbonyolultabb gépénél is összetettebb. Érdemes néha rácsodálkozni, milyen folyamatok zajlanak a testünkben, amikor eszünk, gyógyszert veszünk be vagy valamilyen gyógynövénykészítménnyel igyekszünk kúrálni magunkat. A blog szerzője Dr. Csupor Dezső egyetemi docens (Szegedi Tudományegyetem, Gyógyszerésztudományi Kar), aki a ködpiszkáló blog mellett ezen az oldalon is ismeretterjesztési céllal teszi közzé írásait.

Tényleg kedvezőbb zsírsav-összetételű mint más olajak? Indokolt-e, vagy csupán a jó marketingnek köszönhető a nálunk legelterjedtebb napraforgóolajét többszörösen meghaladó ár?

Bizonyított tény, hogy Európa földközi-tengeri partvidékén élő népek egészségi állapota jelentősen jobb, mint a kontinens más részén élőké, és ez jelentős részben étrendjüknek köszönhető.

Az ún. mediterrán étrend elemeinek nagy része (hal, zöldség, gyümölcs) más régiók táplálkozásának is része. Egy komponens, az olívaolaj azonban eredendően erre a térségre jellemző. Számos tudományos bizonyíték igazolja, hogy a szív-érrendszeri betegségek, daganatok és az időskori elbutulás ritkább előfordulásának titka az olívaolajban (is) keresendő. Ezzel magyarázható, hogy

tudományos közleményekben is gyakran alkalmazzák azt az egyszerűsítést,

hogy a mediterrán étrend szerint táplálkozó populációt azonosnak veszik azokkal, akik nagy mennyiségben fogyasztanak olívaolajat.

hirdetés

A mediterrán diéta sokszínűségének ismeretében talán túlzónak tűnhet ez a leegyszerűsítés, de az étrend egyik legjelentősebb komponense ("markeranyaga") valóban az olívaolaj. A következőkben azt vizsgáljuk meg, hogy összetételével az olívaolaj valóban rászolgál-e erre a megkülönböztetett figyelemre.oliva6

Az olívaolaj a Földközi-tenger vidékén honos Olea europaea (olajfa) termésének sárga-zöldessárga színű, jellegzetes illatú, sajátos, kellemes, de markáns ízű olaja. Többféle minőségben van forgalomban, a különbséget – a termőterületen kívül – elsősorban a préselés módja jelenti.

Az érett bogyók kipréselésével gyártják a szűz olívaolajat,

a visszamaradó törköly (olaszul pomace) további sajtolása, melegítése, szerves oldószeres kivonása gyengébb minőségű olajat eredményez (ezek pomace, sansa és egyéb fantázianevekkel vannak forgalomban, de címkéjükön semmiképpen nem szerepelhet a szűz jelző). A szűz kategórián belül az extra szűz olívaolaj jelenti a legmagasabb minőségi szintet.

Ha a zsírsav-összetételt vizsgáljuk, a fenti kategóriák között nincs eltérés. Az olívaolaj – típustól függetlenül – nagy mennyiségben tartalmaz egyszeresen (~70%) és többszörösen telítetlen zsírsavakat (~10%).

Telített, telítetlen - melyik jó és miért?

Az olajoknak, zsíroknak két alkotóeleme van: a glicerin és a zsírsavak. Ezek a növényi és állati szervezetekben trigliceriddé kapcsolódnak össze (kémiailag: 3 észterkötéssel), s mivel igen sokféle zsírsav van, a zsírok, olajok is sokfélék.oliva1

Durva leegyszerűsítéssel azt is mondhatnánk, hogy a telített zsírsavak a "rosszak", a telítetlenek a "jók", és minél telítetlenebb egy zsírsav, annál jobb. A telítetlenség a szénatomok közötti kettős kötések számát jellemzi - telített zsírsavakban egyetlen ilyen kettős kötés sincs. Azok a zsírok, olajok, amelyekben sok a telített zsírsav, szobahőmérsékleten szilárdak (pl. disznózsír, vaj, pálmaolaj). A telített zsírsavak fokozzák az érelmeszesedés kockázatát, míg a telítetlenek nem: ez a rossz/jó osztályozás alapja. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy a telített zsírsav méreg: az érelmeszesedés kialakulása többtényezős folyamat, a telített zsírsavakat tartalmazó zsírok, olajok mérsékelt fogyasztása nem jár jelentős rizikónövekedéssel. Érdekes, hogy míg a telítetlen zsírsavakban dús disznózsírt sokáig kiátkozták a konyhákból, újabban nagyon divatosak a sokkal magasabb telítettzsírsav-tartalmú pálma- és kókuszolajok. Ennek az a fő oka, hogy ezeknek a zsírsavaknak is van egy kifejezett előnye: melegítés közben nem hajlamosak oxidációra, azaz a döntően telített zsírsavakból álló olaj nem, vagy csak nehezen ég meg, akár többször is felhasználható sütésre. Az is tény, hogy a telítetlen, különösen a többszörösen telítetlen zsírsavak kiemelten fontosak: ezekből olyan, élettanilag jelentős anyagok képződnek a szervezetben, amelyek gyulladáscsökkentő, vérlemezke-összetapadást gátló hatásukkal védik az egészséget.oliva2

Az egyszeresen telítetlen zsírsavak közül az olajsav fordul elő leggyakrabban növényekben; a linolsav 2, a linolénsav 3 kettős kötést tartalmaz. Utóbbi két zsírsav azért különösen jelentős, mert ezek ún. esszenciális zsírsavak: a normál működéshez szükségesek, ugyanakkor az emberi szervezet nem képes előállítani őket.

Más olajokkal összevetve az olívaolaj nem tűnik kiemelkedően előnyös összetételűnek, sőt, számos olajban (pl. kukoricacsíra-olaj, szőlőmagolaj, földimogyoró-olaj, sőt, napraforgóolaj) magasabb az egészségesnek tartott telítetlen zsírsavak aránya.

Ha csupán a zsírsavösszetételt vesszük figyelembe (lsd. lent), felmerülhet a kérdés, hogy más, ugyancsak telítetlen zsírsavakat tartalmazó növényi olajat fogyasztó populációkban miért nem jelentkeznek az olívaolajra jellemző kedvező hatások?oliva3

Az egyik lehetséges magyarázat az olívaolaj kis mennyiségben előforduló egyéb komponenseiben rejlik. Ezek között találhatók más olajok esetén is leírt összetevők (pl. A-vitamin, E-vitamin, szkvalén, fitoszterinek), amelyek nem játszanak jelentős szerepet az olaj kedvező hatásában. Az olívaolaj – gyakran túlmisztifikált - színét a klorofill és karotinoidok adják. Ezeknek az anyagoknak nincsen olyan markáns élettani hatása, hogy az olaj színe befolyásolja a hatást, az azonban igaz, hogy az első préseléssel nyert, zöldes olaj értékesebb, mint az ezt követően kinyert olaj.

De vajon miért?

Az olaj titkának megfejtéséhez jelentősen hozzájárult Beauchamp és munkatársainak 2005. szeptemberében megjelent közleménye. Ennek jelentőségét jelzi, hogy az egyik legrangosabb természettudományi folyóiratban, a Nature-ben jelent meg. Az amerikai kutatók extra szűz olívaolajból egy új, jelentős gyulladáscsökkentő hatással rendelkező vegyületet azonosítottak. A felfedezéshez az a mellékesnek tűnő megfigyelés vezetett, hogy az extra szűz olívaolaj egy nem-szteroid gyulladáscsökkentő gyógyszerhatóanyaghoz, az ibuprofénhez hasonló ízű, és mindkét vegyület irritálja a torkot. Ezt a felfedezést a Monell Chemical Senses Center vezetője, Gary K. Beauchamp tette.oliva5

A Monell kutatóközpont a különböző kémiai anyagok organoleptikus (íz, szag) és farmakológiai sajátosságainak összefüggéseit vizsgálja, ennek tudatában talán nem tűnik annyira véletlennek a megfigyelés. Beauchamp megfigyelése adta az ötletet, hogy gyulladáscsökkentő hatású anyagokat célozva végezzék el az olaj komponenseinek vizsgálatát.

Ennek során azonosítottak és tiszta formában kinyertek egy dialdehid-szerkezetű vegyületet, amely az oleokantal nevet kapta. Megállapították, hogy az oleokantal koncentrációja összefügg az olaj „csípősségével", ezek után megvizsgálták, hogyan hat a vegyület a gyulladásban szerepet játszó enzimekre. Az oleokantal az ibuprofenhez hasonlóan gátolja a gyulladásos folyamatokban szerepet játszó ciklooxigenáz enzimeket. Az oleokantal enzimgátló hatása markánsabb, mint az ibuproféné: 25 µmol/l koncentrációban az olajból izolált vegyület 56%-os, a szintetikus gyulladásgátló kb. 15%-os gátlást fejtett ki a COX enzimekre.

Az oleokantal más növényi olajokban nem található meg.

Mennyisége az első préseléssel kinyert szűz olívaolajban a legmagasabb, érthető és indokolt, hogy az olívaolajak között ezt a típust tartják a legértékesebbnek. A másodpréseléssel vagy egyéb eljárással előállított (nem szűz) olajok is egészségesek, azonban hatásuk feltehetőleg nem kedvezőbb mint más, telítetlen zsírsavakat tartalmazó olajaké, például a napraforgóolajé.

Spanyolországban és Olaszországban az egy főre eső éves olívaolaj-fogyasztás 14 liter, ami napi kb. 40 ml elfogyasztását jelenti. Görögországban még ezt is meghaladó, évi 26 liter (napi 70 ml) az egy főre eső adag. Az extra szűz olívaolajak átlagosan 200 µg/ml oleokantal-koncentrációjával számolva fél deciliter olajból kb. 9 mg oleokantal szívódik fel, ami mintegy tizedakkora gyulladáscsökkentő hatást fejt ki, mint a fájdalomcsillapító-gyulladáscsökkentő céllal alkalmazott ibuprofén. Ez a hatás elhanyagolható a heveny gyulladások vagy a fájdalom mérséklése szempontjából, hosszú távon viszont mégis jelentős lehet. Ismert, hogy az alacsony dózisú gyulladáscsökkentő kezelés csökkenti a szívinfarktus kockázatát, mivel gátolja a vérlemezkék összetapadását.oliva7

Az oleokantal gyulladáscsökkentő hatásának ismeretében elképzelhető, hogy az olívaolaj szív-érrendszeri védő hatásáért nem csupán az olaj kedvező zsírsavösszetétele, hanem részben ez a speciális dialdehid felelős.

Egy összefoglaló közleményben 91 epidemiológiai vizsgálat alapján arra következtettek, hogy nem-szteroid gyulladásgátlók rendszeres szedése

bizonyos (elsősorban emésztőszervi) daganattípusok előfordulási gyakoriságának 36-73%-os csökkenésével jár együtt.

Bár az oleokantal tumorpreventív hatása közvetlen módon nem bizonyított, ezek az eredmények új szempontokat adnak a mediterrán étrend daganat-megelőzésben betöltött szerepének megértéséhez.

Az olívaolaj kedvező hatásainak tanulmányozásában minden bizonnyal nem az oleokantal felfedezése jelentette az utolsó epizódot. Az oleokantal új lendületet adott a kutatásnak (az utóbbi években pl. számos, a daganatellenes hatásra irányuló vizsgálatot végeztek), és lehetséges magyarázattal szolgálhat a mediterrán étrenddel társuló néhány kedvező jelenségre. Az mindenesetre bizonyosnak tűnik, hogy az olaj hatásáért nem elsősorban a zsírsavak felelősek.

Ha érdekes volt a cikk, kattints a megosztásra!


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
GASZTRO

Íme a tökéletes rántott csirke receptje: a megszokott hozzávalókon kívül kell hozzá egy kis fizika is

Bárki elkészítheti otthon, csak pár apróságra kell nagyon odafigyelni.
A címkép illusztráció: Unsplash/Gabe Pierce - szmo.hu
2020. szeptember 19.

hirdetés

Ropogós panír, puha bőr és szaftos hús - nagyjából ez a jó rántott csirke titka. De vajon hogyan lehet egy mezei jó rántott csirke helyett tökéletes rántott csirkét készíteni? A Popular Science szerint a megszokott hozzávalókon kívül szükség lesz egy kis fizikára is, hogy minden idők rántott csirkéjét elkészítsük.

Ahány ország, annyi rántott csirke recept: a koreaiak például az édes és fűszeres kocshudzsang szószban kétszer is átsütött csirkére esküsznek, míg a hawaii szakácsok rizslisztbe vagy édesburgonya keményítőbe forgatják a combokat és szárnyakat. Izraelben ehhez képest egy jókora darab kicsontozott rántott csirkemell a kedvenc, amit vékonyra klopfolnak, majd a magyarokhoz hasonlóan lisztben, tojásban és zsemlemorzsában megforgatva sütnek ki.

A lap szerint a tökéletes rántott csirkéhez nyolc egyszerű lépésen át vezet az út. Ezek pedig sorrendben:

1. Fűszerezzük a lisztet!

Adjunk bátran sót és borsot a liszthez. Míg a legtöbb esetben a fűszereket legkorábban a zsemlemorzsához adják, ne habozzunk ízesíteni már a lisztet is. Fontos lépés lehet a liszt sózása ahhoz, hogy a végén kellően lédús és finom legyen a csirkehús.

hirdetés

2. Megfelelő olajat válasszunk!

Lehetőleg semleges ízű és magas füstölési pontú olajban süssük ki a rántott csirkét. Amint az olaj ugyanis eléri a füstölési pontot, elkezd bomlani, és ez hatással lehet a csirke ízére. Mivel a jó rántott csirkét nagyjából 160 fok körüli hőmérsékleten sütik, lehetőleg olyan olajat válasszunk, aminek a füstölési pontja 200 fok felett van. Így marad kellő játékterünk, ha véletlenül túlhevítenénk az olajat.

3. Csak szobahőmérsékletű húst süssünk!

Nagyjából 20-30 percig hagyjuk állni a húst szobahőmérsékleten, mielőtt nekilátunk a panírozásnak és a sütésnek. Ezzel megakadályozzuk, hogy a panír jóval előbb készre süljön, mint a hús, vagyis ezzel a trükkel sokkal egyenletesebben tudjuk majd sütni a csirkét.

4. Közvetlenül a sütés előtt panírozzunk!

Ha jóval a serpenyőbe kerülés előtt panírozzuk a csirkét, a liszt könnyen nyúlóssá, gumiszerűvé válhat. Igazítsunk mindent az olajhoz: ha már forrón rotyog, akkor mártsuk a húst előbb a tojás és a tej keverékébe, majd utána a lisztbe. Mielőtt a serpenyőbe kerülne, okvetlenül rázzuk le a felesleges lisztet a csirkéről, hogy ne gyűljön és égjen össze a massza az olajban.

5. Ne zsúfoljuk tele a serpenyőt!

A túl sok egyszerre sütött húsdarabtól a forró olaj hőmérséklete csökken, ez pedig befolyásolja a sütési időt, összességében pedig a végeredményt is. Kényelmes távolságra helyezzük el egymástól a combokat, szárnyakat vagy mellcsíkokat. Ha nagyon sietünk, inkább állítsunk hadrendbe egy második serpenyőt is.

6. Mindig tartsuk szemmel a serpenyőt!

A rántott csirke nagyjából 15-20 perc alatt elkészül, de ez nem azt jelenti, hogy az olajba áztatás után ott is lehet hagyni a serpenyőt. Aki tökéletes rántott csirkét szeretne, folyamatosan ellenőrizze az olaj hőmérsékletét, és ha szükséges, időnként állítson a tűzhely lángján.

7. Azonnal tálaljuk!

Amikor a panír aranybarna, a csirke átfőtt, tegyük egy papírtörlővel bélelt edénybe a kész húst. Tálalás előtt hagyjuk 5 percet állni: ettől leülepszik a szaft és befejeződik a fehérjék főzése, végeredményben pedig puha, omlós lesz a csirke.

8. Extrák

Ha nem egyszerre faljuk fel az összes rántott csirkét, érdemes a felmelegítésnél is betartani néhány aranyszabályt. Miután kivesszük a hűtőből, hagyjuk állni szobahőmérsékleten 30 percig. Ezután helyezzük egy 200 fokra felmelegített sütőben rácsra, amíg kellően át nem melegszik. Ez csirkemell esetében nagyjából 14-18 perc, ha szárnyat és combot melegítünk, akkor elég 8-12 perc is. Persze aki teheti, vissza is dobhatja az olajba egy kicsit a csirkét.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
GASZTRO

Mind rosszul sütjük a bacont II. Erzsébet séfje szerint

A mesterszakács szerint a legtöbben elkövetnek egy óriási hibát baconsütés közben.
Fotó: Illusztráció (Pexels) - szmo.hu
2020. december 12.

hirdetés

Ha valaha is foglalkoztatott a gondolat, hogyan is eszi egy királynő a bacont, akkor íme a válasz: II. Erzsébet korábbi séfje most elárulta, milyen a bacon királynő módra, azaz tökéletesen ropogósra sütve.

Jeff Baker díjnyertes szakács, aki korábban magának II. Erzsébetnek is főzött most a tökéletes baconről rántotta le a leplet. Tapasztalatai szerint a legtöbb ember rosszul süti, egy lényeges körülményt ugyanis elront: túl sok zsírban, hideg serpenyőben és túl sokáig sütik.

Márpedig a tökéletes bacont rendkívül forró serpenyőben kell sütni nagyon rövid ideig, 1-1 percig oldalanként.

Ettől lesz tökéletesen ropogós, a magas hőfoktól pedig kicsit karamellizálódik is, így sokkal ízesebb lesz a bacon. Alá csupán egy kevés zsiradékot kell tenni, a többi úgyis kisül majd a szeletekből. A túl sok zsírral csak megszívja magát, lassú sütéssel és nem megfelelő hőfokú serpenyővel pedig nem fog ropogósra sülni a bacon, inkább zsírban tocsogó és puha lesz.

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
GASZTRO

A Disney nyilvánossá tette kedvelt édességük receptjét

A fagyasztott desszert elkészítése könnyebb, mint azt gondolnánk.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. április 12.

hirdetés

Ha valaha is jártál Disneyland-ben, akkor nagy esély van rá, hogy már kóstoltad a nagy népszerűségnek örvendő „Dole Whipet”. A Dole Whip a Disney hivatalos fagyasztott desszertje, ami csak a meseparkokban és a cég által üzemeltetett üdülőhelyeken kapható – írja a Mirror.

Először 1986-ban mutatták be Disneyland Adventureland részén egy Tiki bárban, és mivel hatalmas sikert aratott, a mai napig fent van az étlapon.

Ha még nem volt lehetőséged megkóstolni, akkor itt a lehetőség, hogy megtedd. A Disney először tette nyilvánossá a receptet, amit otthon is könnyedén elkészíthetünk.

Rendkívül egyszerűen elkészíthető, mindössze három összetevőre van szükségünk. A hagyományos ízvilág eléréséhez a Disney szerint egy nagy gombóc vanília fagyi, 120 ml ananászlé és két csésze fagyasztott ananász kell.

Az összes hozzávalót egy turmixgépbe kell tenni, majd addig kell keverni, míg krémes állagot nem kapunk.

hirdetés

Lapozz a posztért:

Az eredmény attól függ, hogy mennyire követjük az előírt mennyiségeket. Kedvünkre variálhatjuk a hozzávalók mértékét, és akár kanalazhatós fagyi-szerű masszát, avagy jó sok ananászlével hígítva smoothie állagú italt is kaphatunk.

Az eredetit -, ahogy a parkokban is – a felnőttek részére meg lehet bolondítani egy kis rummal. És így együtt élvezheti az egész család Disneyland ízeit a kanapén.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
GASZTRO

Elárulta a titkos receptjét az igazi bolognai spagettinek egy olasz séf

Az egyik legfontosabb tanács, hogy soha ne adjunk olajat a főzővízhez.
képünk illusztráció, fotó: Pixabay/RitaE - szmo.hu
2020. december 08.

hirdetés

A világ talán legnépszerűbb konyhája az olasz, de mégis sokan hibásan készítenek el olyan látszólag egyszerű ételeket is, mint például a pizza vagy a spagetti. Azért, hogy a házilag készített bolognai spagetti olyan legyen, mintha egy olasz étteremben készítették volna el, néhány apró, de fontos lépést mindenképp be kell tartani, árulta el a Daily Starnak Roberto Bassi.

Az olasz séf az autentikus bolognai spagetti receptjét rögtön egy jókora meglepetéssel kezdi: a tészta ne spagetti, hanem tagliatelle (metélt) legyen.

Ezután kitér a ragura is, aminek titka a hús-zöldség arány helyes megtalálásában rejlik.

Lapozz a részletekért:

hirdetés

Bassi ezek után ismerteti a tökéletes bolognai spagettit eredményező, mégis kevesek által ismert recept lépéseit:

1. Pirítsuk meg a kiválasztott zöldségeket (sárgarépa, szárzeller - szerk.) extra szűz olívaolajon.

2. Adjuk hozzá a húst. A hagyományos receptben marha-disznó keveréket használnak, de ízlés szerint lehet csak marha is.

3. Addig pirítsuk, amíg a hús egyenletesen barna nem lesz. Ez az egyik legfontosabb lépés.

4. Engedjük fel borral a serpenyő aljára ragadt pörzsanyagot, mely a hús pirítása közben rakódott le.

5. Végül ízlés szerint fűszerezzük, és adjuk hozzá a paradicsompürét és némi vizet. A készülő ragut óvatosan forraljuk néhány órán keresztül.

Léteznek ugyanakkor tipikus hibák is, amiket sokan elkövetnek a spagetti elkészítése közben.

A szakács szerint a két legjellemzőbb tévedés, hogy sokan olajat adnak a tészta főzővizéhez, majd a már készre főzött tésztát végül vízzel átöblítik.

Bassi szerint ha megfelelő minőségű tésztát választottunk, akkor csak kevés keményítő szabadul fel a főzés során, ez pedig megakadályozza a tészta összetapadását.

Szintén a keményítővel van összefüggésben, hogy miért nem érdemes az elkészült tésztát vízzel átöblíteni. Bassi szerint ugyanis ilyenkor a víz lemossa azt a vékony keményítő-réteget, ami elősegíti a tészta és a mártás megfelelő összeragadását.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: