hirdetés
1378174_242714269211106_1725236477_n-1.jpg

Finy Petra: elképesztően nehéz a XXI. század emberének feldolgozni a gyászt

Hogy rímelnek a múlt szörnyűségei a ma bűneire? Mennyire nehéz érvényesülni nőként az irodalomban? Többek között erről kérdeztem a Marlenka szerzőjét.
Kövesdi Miklós Gábor - szmo.hu
2019. november 30.


hirdetés

- Ha jól tudom írói pályádat gyerekkönyvekkel kezdted. Az írói lét egyik csapdája, hogy az ember könnyen skatulyába kerül, és ha azon kívül próbál alkotni, azt nem fogadják el. Te nem ütköztél ilyen akadályokba, amikor megjelent az első felnőtt regényed?

- De, nyilván. A kritikusoknak talán egyszerűbb is elindulni egy bizonyos értékelési koncepció mentén. A Madárasszonyról sokan írták, érezhető, hogy a szerző meseíró, mert sok benne a mágikus vonás, ami a gyerekkönyvek világához köt. Most már azonban, hogy megjelent a harmadik felnőtt könyvem is, talán végre mindenki elfogadta, hogy ebben a műfajban is alkotok. Van egy költői énem is. Aki olvasta a könyveimet, az tudja, hogy elég lírai az összes szövegem. Talán az Akkor is kivétel ebből a szempontból. És igen, néha talán kissé mágikus realizmusba hajló, spirituálisabb egy-egy történetem, de akkor sem mese.

Ez egyfajta stílus. Egyáltalán nem szégyellem, hogy felbukkannak a szövegben szürreálisabb elemek. Általában nőalakok állnak a könyveim középpontjában, és a történet az események lelki vonatkozását hangsúlyozza. Sorsfordító események, traumák, vagy nagy életproblémák, amiket meg kell oldani.

Ezeknek a befogádasát csak segíti a sok mágikus részlet.

- A regényeid központjában mindig ilyen vagy olyan szempontból kiszolgáltatott nők állnak. Óhatatlanul adja magát a kérdés, hogy Te voltál már ehhez hasonló kiszolgáltatott helyzetben? Vagy csak fogékony vagy erre?

hirdetés

- Részben minden író a saját életéből dolgozik, illetve abból az élményanyagból, ami körülveszi. Engem nem hagyott el a férjem, mint az Akkor is főszereplőjét de a depressziót nagyon közelről megtapasztaltam a családomban. Tudom, miről írok, amikor a Madárasszonyban bemutatom, milyen ez a fajta lelki elszigeteltség, a teljes lemondás az életről. De azt gondolom, azért a fogékonyság erősebb. Mindig is rezonáltam arra a furcsa jelenségre, hogy a XXI. század valamiért egyszerre különösen erős, mégis gyönge nőket nevel ki. Bizonyára mindenkinek ismerős az a menedzser-típusú, olykor maszkulin, önmagát mindenáron érvényesítő nőtípus, amelyik mégis roppant kiszolgáltatott bizonyos helyzetekben. Nagyon érdekes kognitív disszonancia lép fel sokuknál. Bármennyire is túl vagyunk már mindenféle női érdekérvényesítő harcokon, gyakran mégsem tudunk eléggé aszertívek lenni, hiába menedzseljük magunkat ügyesen nagyon sok helyzetben.

- Az irodalom, mint annyi minden, évszázadokon keresztül a férfiak terepe volt. Két kezünkön fel lehetne sorolni azokat az író- és költőnőket, akik a 20. század előtt ki tudtak emelkedni. Most már jóval többen vannak szerencsére, de a mainstreambe mintha még mindig nehéz lenne bekerülniük. Te mit gondolsz erről?

- Nőként sokkal többet le kell tenni az asztalra ugyanazért az elismerését. Nem feltétlenül azért, mert a társadalom gonosz, hanem mert elevenen működnek még a régi beidegződések. Azért van remény, elég megnézni, például, hogy Szabó T. Anna vagy Tóth Krisztina milyen szép sikereket ér el. Ugyanakkor én is tapasztalok olyanokat, hogy interjú készítés során valaki női regénynek, vagy csajregénynek hívja a könyveimet.

Még olyan durván sztereotíp, kicsit már szexista kérdésbe is belefutottam, hogy vajon a külsőm mennyire befolyásolja a könyveim fogadtatását.

Egyszóval a patriarchátus zsigeri reflexeivel még küzdeni kell, de a helyzet szerintem nem teljesen reménytelen.

- Nagyon sokáig a nőkről is férfiak írtak könyveket. A világirodalom híres nőalakjai közül nagyon sokat férfiak álmodtak meg. Érezhető különbség abban, hogy állnak hozzá a férfiak nők életéhez? Vagy ebből a szempontból nem számít, hogy a szerző melyik nemhez tartozik?

- Igen is, meg nem is: például Dragomán Györgynek a Máglyában vagy Grecsó Krisztiánnak a Verában nagyszerűen sikerült megfognia, milyen lehet egy kamaszlány szemszögéből az élet. Ugyanakkor egy-két dologról nyilván érzem, úgy is, mint két kamaszlány anyja, hogy én másként írtam volna meg. De ha valaki kellően empatikus, márpedig aki ír, az többnyire az, meg tud fogni egy másik nembeli figurát, és meggyőzően képes visszaadni a karakter érzelmi lényegét. Én még vívódom magamban, hogy legyen-e majd férfi főszereplőm. Egyelőre úgy érzem, nőkről tudok úgy írni, hogy az mélyen átérezhető legyen, és valóban megszólítsa az olvasót.

- Ugyancsak fontos motívum a múltkeresés. Téged foglalkoztat a saját családod, lakhelyed múltja? Beszűrődik a regénybe?

- Igen, rendszeresen faggatom apámat a régi családi történetekről, anekdotákról. Különösen azokat a történeteket próbálom megismerni, amelyek a történelem nagy viharaihoz kapcsolódnak. A munkahelyemen, a Jaffa kiadónál is megfertőztek a történészszerzők. Mostanában szívesebben olvasok ilyen jellegű könyveket, mint fikciót. A helytörténet, a lokális mikrotörténetek felkutatása olyan szinten nem lett mániám, mint ahogy mondjuk, Térey János járta Csaplár Vilmossal a Svábhegy utcáit. De nagyon fontosnak tartom azt is, főleg, mivel napjainkig hatása van a régi eseményeknek. Legjobb példa, hogy egy szobor kapcsán került nyilvánosságra, mivel foglalkozott a XII. kerületi polgármester nagyapja. A történelem nem zárul le, most is éljük, hat ránk.

Megdöbbentő volt számomra, hogy csak 41 évesen tudtam meg például, milyen szörnyűségek történtek a Városmajorban, ebben a látszólag nagyon is idilli és békés városrészben.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>



hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
alarcos-enekes-mehecske.jpg

Álarcos énekes: a Méhecske lepleződött le, Rubint Rella volt a jelmezben

Egyik nyomozó sem találta el, hogy Rubint Réka unokahúga bújt meg a maszk alatt.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. szeptember 27.


hirdetés

A Méhecske esett ki az Álarcos énekes második évadának negyedik adásában, így neki kellett levennie a maszkot.

A vasárnapi műsorban rajta kívül az Egér, a Bika, a Kaktusz, a Zebra, a Röfi és a Kakas énekelt még. A párbajok alapján a biztos továbbjutók az Egér, a Zebra és a Röfi voltak, így a három megmaradt jelmezes közül választották ki a nyomozók azt, akinek a műsor végén fel kellett fednie magát.

A döntésük a Méhecskére esett. Mielőtt levette a maszkot, a nyomozók megtették végső tippjeiket. Hargitai Bea Bódi Sylvire, Csobot Adél Kapás Boglárkára, Sebestyén Balázs Mihalik Enikőre, Puskás Peti pedig Szilágyi Liliánára tippelt.

Végül kiderült, hogy Rubint Rella volt a jelmezben.

A leleplezés pillanata:

hirdetés

Így énekelt a Méhecske, azaz Rella a negyedik adásban:


hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
enola1.jpg

A csaj, aki lekörözi Sherlock Holmest – az Enola Holmes vagány és rekordokat dönt

A Stranger Things sztárja remekel a híres detektív húgáról szóló netflixes moziban.
Szajki-Vörös Adél, fotók: Netflix - szmo.hu
2020. szeptember 28.


hirdetés

A jövőnket mi alakítjuk, mondja a kamerába a film elején és végén is cinkosan Enola Holmes karaktere az azonos című filmben. Azaz a kultikus Stranger Thingsből megismert, előttünk felnövő Millie Bobby Brown, aki élete eddigi egyik legszuperebb alakítását nyújtja. Ő az, akinek a csillogó tekintete és apró színészi nüanszai miatt végignézzük ezt a kedves, jó szándékú filmet. És persze a megvalósítás igényessége miatt is, de ez az én szememben annyira másodlagos volt, mert mindig lenyűgöz egy ilyen színészi alakítás, ami szinte kivilágít a filmből.

A forgatókönyv is remek,

de erről még később. Az Enola Holmes már most is nagy siker: nálunk napok óta vezeti a Netflix magyarországi toplistáját, míg március óta a legnagyobb nézettségű mozi a streaming szolgáltatónál globálisan is. Megvan az oka: magával ragadó történet, fordulatok, igényes kivitelezés, és egy hősnő, akibe mindenki azonnal beleszeret. Aki ráadásul önreflexív filmes megoldásként folyamatosan a kamerába dumál, pofákat vág, kacsintgat, azaz önnön történetének vagány narrátora. Mindezt pontos viktoriánus dialektusban.

Az Enola Holmes egy könyvadaptáció, mely Nancy Springer regénye alapján készült, s a középpontjában a korábban ismeretlen Holmes-húg áll. A sztori szerint Enola - neve megfordítva: alone, azaz egyedül - egyedül nevelkedik egy Isten háta mögötti kastélyban, ahol édesanyjával (Helena Bonham Carter a film érzelmi száláért felelős, és szívbemarkoló az alakítása) élnek.

Enola mindenféléket tanul, melyre, mint később kiderül, nagy szüksége lesz - eddigre két fivére már kirepült a családi fészekből - , például harcművészetet, kódfejtést, és az enciklopedikus tudását is fejleszti a családi könyvtárból.

hirdetés

Anyjáról már az elején sejteni lehet, hogy nem akármilyen teremtés, de a sztori későbbi alakulásában nyilvánvalóvá válik az is, hogy az alma nem esett messze a fájától.

Enola tizenhatodik születésnapján anyja eltűnik, ám megérkezik két testvére, a már híres Sherlock (Henry Cavill is sziporkázik a kissé aspergeres detektív szerepében) és a mizantróp Mycroft (az eddig jóképű fazonokat játszó Sam Claflin végre megmutathatta, milyen vicces is tud lenni). A két báty totál kiakad, hogy az anyjuk eltűnt, és összefognának, hogy a szerintük elhanyagolt Enolát komoly tanítói kézbe adják, ő azonban elmenekül, hogy megtalálja az anyját.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
enola-holmes-netflix.png

Híres férfiak elnyomott lánytestvéreinek állított emlékműveket a Netflix az Enola Holmes című film kapcsán

Valószínűleg legtöbbünknek nem mond sokat Frances Dickens, Mary Hardy, Helena Victoria hercegnő, vagy éppen Maria Anna Mozart neve, pedig épp olyan tehetségesek voltak, mint ismert fiútestvéreik.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. szeptember 26.


hirdetés

Szeptember 23-án jelent meg a Netflixen az Enola Holmes című film, amely Sherlock Holmes háttérbe szorított lánytestvéréről szól, Nancy Springer amerikai írónő The Enola Holmes Mysteries című regénysorozatán alapján.

A fikciós karakter, Enola által inspirálva a Netflix több szobrot helyezett el szerte az Egyesült Királyságban olyan híres férfiak emlékműve mellé, akiknek bár lánytestvéreik ugyanolyan tehetségesek voltak, mint ők, mégis elfelejtődtek, eltűntek a történelemkönyvekből.

Szobrot kapott Frances Dickens zongorista és énekesnő, aki olyan nagy tehetséggel volt megáldva, hogy a Dickens család az ő taníttatását részesítette előnyben Charleséval szemben, mivel csak egyikük oktatására volt pénzük. A lány a brit Királyi Zeneakadémián tanult, Beethoven egykori növendékétől.

hirdetés

Thomas Hardy író testvére, Mary Hardy szintén magasabb oktatásban részesült, és évekig dolgozott tanárként, mígnem kinevezték iskolai igazgatónőnek. Ez abban az időben óriási eredmény volt egy nőnek.

Helena Victoria hercegnő VII. Edward király testvére volt, a brit Vöröskereszt egyik alapító tagja, valamint a Royal British Nurses Association elnöke. Sokat tett az egészségügyben dolgozókért, harcolt, hogy jobb munkakörülmények között dolgozhassanak, magasabb fizetésért.

Maria Anna Mozart ügyesen játszott csembalón és fortepianón, turnézott Bécsben és Párizsban is. Mikor fiatalabb korukban Wolfganggal együtt zenéltek, Maria gyakran több elismerést kapott, mint testvére, azonban a kulturális nyomás miatt nőként nem tudta folytatni karrierjét.

Ez az akció egyrészt zseniális marketing húzás volt a Netflix részéről, másrészt viszont egy nagyon szép kezdeményezés, hogy a kiszorított nők érdemeire terelnek egy kis figyelmet.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
21-bridges.png

Chadwick Boseman a saját gázsijából egészítette ki alulfizetett partnernője fizetését

Sienna Miller elmondása szerint ez a történet tökéletesen tanúsítja, milyen jólelkű ember is volt Boseman valójában.
Címkép: 21 híd - szmo.hu
2020. szeptember 29.


hirdetés

Sienna Miller és Chadwick Boseman a tavaly bemutatott 21 híd című film forgatásán dolgoztak együtt. A produkció majdnem nem született meg, mivel a film készítői nem akarták megadni a színésznőnek azt a gázsit, amit kért - írja a 24.hu.

Boseman fellépett a színésznő érdekében és végül a saját gázsijából lecsípve pótolta ki fizetését, mivel eleve ő volt az, aki Millert szerette volna a szerepre.

Erről a színésznő az Empire-nek mesélt, a magazin ugyanis egy teljes lapszámot szentelt a Fekete Párduc nemrégiben rákban elhunyt színészének. Sienna Miller eredetileg nem akart beszélni erről, ám Boseman halála után úgy gondolta, története tökéletesen tanúsítja, milyen jólelkű ember is volt színész valójában.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!