hirdetés

Fiatal magyar lány startupja forradalmasítaná a ruhavásárlást

Tóth Sára „zöld”alkalmazásával bérelni lehetne a ruhákat, így nem termelődne annyi feleslegesen. A divatipar ugyanis az egyik leginkább környezetszennyező szektor.
Szegedi Éva, Fotó: PALANTA.CO és Unplash - szmo.hu
2020. január 10.


hirdetés

Tóth Sára Hollandiában él. A Corvinuson végzett gazdálkodás menedzsment szakon és most hatalmas fába vágta a fejszéjét.

Olyan új startupot indít, ami segít csökkenteni ökológiai lábnyomunkat a tudatos öltözködéssel – a divatipar ugyanis az egyik leginkább környezetszennyező iparág manapság.

A projekt lényege, hogy etikus módon előállított ruhadarabokat lehet majd bérbe venni annyi időre, amennyire csak szeretnénk, majd ha meguntuk azokat, újabb darabokat kikölcsönözni. Ehhez keres befektetőket és adományozókat; a PALANTA.CO számára közösségi finanszírozással teremtené elő az induláshoz szükséges összeget.

Honnan jött az ötlet? Mi is a PALANTA.CO lényege? Erről beszélgettünk.

- Mi adta a lendületet az ötlethez?

hirdetés

- Mindig is szerettem volna valamilyen saját projektet létrehozni, mivel a szüleim is vállalkozók, így volt előttem minta. Multis tapasztalatot is szereztem, jelenleg pedig egy startupnál dolgozom.

Tavaly karácsonyra kaptam újrahasználható sminklemosó korong szettet, s elkezdtem fenntartható témában Youtube-videókat nézni, megnéztem Netflixen True Cost című filmet is, mely felnyitotta a szemem.

Mikor Angliába költöztem pár hónapra, csak egy bőrönddel tudtam kimenni helyszűke miatt. Ekkor jöttem rá, hogy a Budapesten maradt gardróbszekrényre valójában nincs is szükségem. S tökéletesen elvagyok a bőröndnyi ruháimmal is.

Azon kezdtem gondolkodni, hogy ha valaki szeretne zöldebb útra térni, ugyanakkor szeretne változatosan öltözködni, azoknak mi lehet a megoldás. Így jutottam el addig, hogy mi lenne, ha a ruhákat bérelnék és nem megvásárolnák a felhasználók. Így akár havonta új gardróbjuk lehetne.

- Miért lett a neve PALANTA.CO?

- Eredetileg Avocado Wardrobe lett volna, ám éppen akkor zajlott egy nagy botrány az avokádók termesztésével kapcsolatban. Kiderült, hogy Dél-Amerikában a drogbárók szereznek hatalmas bevételt belőle, ráadásul a termesztése sem olyan fenntartható.

Gondolkodtam, milyen név lehet az, ami a természethez köthető, angolul is könnyen kiejthető, jól visszaadja azt a gondolatot, hogy kicsiből, kis cégből is naggyá nőhetünk.

Ezért lett Palánta, vagyis PALANTA.CO.

- Számodra miért fontos ez a téma, mi a személyes motivációd?

- Ahogy követni kezdtem a Youtube-csatornákat, azt volt az érzésem, hogy ha szeretnék zero-waste életmódot élni, bírálni, kritizálni fognak ha azt nem tökéletesen csinálom. Ha nem vagyok vegán, akkor inkább vega se legyek. Hatalmas volt megfelelési kényszer kezdetben.

Én azonban olyan dolgot szerettem volna kitalálni, ami nem mond ítéletet azok felett, akik szeretnének áttérni a környezettudatosabb életmódra, és akik bele akarnak vágni a hulladékcsökkentésbe. Inkább megoldást, alternatívát, segítséget szerettem volna nyújtani nekik arra, hogyan kezdjék el, hogyan vágjanak bele, mi pedig itt leszünk támaszként számukra.

A környezetvédelem mindig is a szívügyem volt, ám most észrevettem magamon a klímaszorongás tüneteit: nem szeretem azokat a szituációkat, amelyeket nem tudok kontrollálni, amelyek felett nincsen befolyásom. A környezetvédelem pontosan ilyen. Gondoljunk csak bele, hogy mennyi termék érkezik Kínából, ahol nem megfelelő körülmények között állítják elő ezeket. Szerettem volna valamilyen nyomot hagyni magam után, hogy én is megpróbáltam tenni valamit ez ellen.

- Kiknek szánod a megoldást?

A PALANTA.CO weboldal lesz, ahol kismamaruhákat, babaruhákat és női ruhákat lehet majd bérelni. Úgy vélem, minden változás a nőkben indul el, és a ruhabérlés is logikus, ha őket célozza meg. Emlékszem, a kishúgomnak is milyen gyakran kellett ruhákat venni, amikor még kicsi volt. A nők teste is viszonylag gyorsan változik a terhesség alatt, különösen has- és deréktájon, ezért lett ez a fókuszcsoport, és számukra a ruhabérlés megoldás lehet a problémáikra.

- De hát itt ez a rengeteg használtruha-üzlet, ez miért nem elég?

- Szerintem nem megoldás. Sok használtruhát vásároltam én is, de nem abban látom a jövőt, hogy továbbiakat vegyek. Emellett az a célom, hogy ne támogassuk tovább a fast fashion márkákat még azzal is, hogy a termékeiket a turkálóban megvásároljuk.

Ha a ruháinkat béreljük, akkor többen is tudnak hordani egy ruhát, a Palanta.Co-val pedig kifejezetten az a célom, hogy csak etikus körülmények között előállított, helyi márkáktól származó öltözéket lehessen bérelni az oldalon.

Így a helyi ethical fashion designereket is támogatni tudjuk, és nem azoknak a nagyvállalatoknak a bevételeit növeljük, amelyek például a szemétbe dobják a felesleget. Éppen a vásárlás, a pazarlás csökkentése lenne a célom, az, hogy a kereskedelmi forgalomban lévő ruhadarabok mennyisége csökkenjen, és a circular economy, a circular fashion erősödjön és kerüljön előtérbe.

- Miért lesz jó annak, aki a PALANTA.CO-n keresztül kíván ruhát bérelni?

- Szeretek úgy gondolni a PALANTA.CO-ra, mint nem egy egyszerű webshopra. A célunk vele sokkal többrétű. Azt tervezzük, hogy workshopokat is szervezünk, eseményeket, amelyeken a ruhákat lehet csereberélni. A csapat egyik tagja etikus dizájnra szakosodott divattervező, aki upcycling workshopokat fog tartani – ez azt jelenti, hogy ha te behozod a ruhát, például a megunt pulcsidat, akkor megtanítunk arra, hogyan alakítsd át sapka-sál-kesztyű szetté a kisgyermeked számára.

A PALANTA.CO-val közösséget is akarunk építeni, ahol a zero waste életmóddal kapcsolatos problémáinkat is megoszthatjuk egymással, például azt, ha nehézségbe ütközik a szelektív hulladékgyűjtés, a vegán életmód vagy a tudatos ruhavásárlás. Olyan zöld közösséget szeretnénk létrehozni, amihez nem kell feltétlenül ruhát bérelni a palántáról ahhoz, hogy valaki a tagja legyen.

A bérléssel időt és pénzt takarítunk meg. Nem kell akkora hely, nem kell időrabló vásárlással foglalkozni, és mivel a fenntartható ruhák költségesebbek az előállításuk miatt, nem fogunk tucatjával vásárolni később feleslegessé váló ruhadarabokat.

- Kik a csapat tagjai?

- Három lány, jelenleg mindenki önkéntes alapon vesz részt a feladatokban, mivel mindhárman teljes munkaidőben dolgoznak máshol. Egyikük jógaoktató és marketinges, a másik tag blogot ír, a csapat harmadik tagja pedig a már említett divattervező, aki a kínálat összeállításán dolgozik. Velük vitatom meg az ötleteimet, ami számomra hatalmas segítség, mert sokáig egyedül voltam a tervezgetéssel és a szervezéssel.

- Mennyire erős a konkurencia?

- Végeztem egy kis kutatást ezen a területen, és bár vannak versenytársak, úgy gondolom, ez kifejezetten jó jel. Azt jelenti, hogy a megoldásomra nyitott a piac. A konkurencia egyik része csupán fenntartható ruhák eladásával foglalkozik, kisebb részük ad bérbe etikus ruhákat, de közülük is csak kevesen foglalkoznak helyi tervezőkkel.

Itt, Hollandiában is foglalkoznak ilyesmivel, de az egyikük Ausztráliából és Kanadából hozza a ruhát. Hiába származik fenntartható gazdaságból a termék, ha a tengerentúlról jön, és hosszú utat kell megtennie, ezzel az ökológiai lábnyoma lesz nagyobb.

A ruhabérléssel foglalkozó oldalak közül pedig van, akinek fizikai üzlete is van, ami szerintem nem olyan jó. Használni kell hozzá az áramot, a vizet, a vevők közlekednek, nem tudni, mekkora távolságot tesznek meg a boltig és milyen járművet használnak hozzá. Ezért ez már kevésbé zöld megoldás.

- Mi a legnehezebb a startupod elindításában, megvalósításában? És mi a legszebb?

Csak nyáron költöztem ki Hollandiába, és az első néhány hónap arról szólt, hogy megismerjem az itteni zöld közösségeket, és eljuttassam az üzenetet azokhoz, akik erre a változásra nyitottak, akik az életmódváltást igénylik.

Ugyanez a munka szépsége is, mivel itt használni tudom azt, amit az egyetemen tanultam. Szeretném, ha ez a megoldás nem csak Hollandiában, hanem Magyarországon, illetve a többi európai országban is sikeres lenne, és ha néhány éven belül franchise-rendszert lehetne építeni belőle.

A saját ötlet megvalósításában az a szép, hogy úgy érzi az ember, nem csak egy kis csavar a nagy szerkezetben, hanem felelőssége van, önálló lehet, és az elképzelései valósággá válnak.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!


hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
dallosbogi-forbes-sikeres-magyar-fiatal.jpg

Dallos Bogi a legsikeresebb 30 év alatti magyar fiatal

Még csak 23 éves, de ő vezeti a Forbes idei listáját.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. május 22.


hirdetés

A Forbes minden évben elkészíti a "30 sikeres magyar 30 alatt" című listáját.

Ezen a legsikeresebb magyar fiatalokat mutatják be.

Idén a 23 éves Dallos Bogi került a lista első helyére.

"14 éves korában édesapja felvette, ahogy énekel, és feltöltötte Youtube-ra. Végzős gimnazista korában már a Sportaréna színpadán találta magát James Blunt előzenekaraként" - írja a Forbes.hu.

hirdetés

Dallos Bogi számait sokan ismerik, de igazán akkor robbant be a neve a köztudatba, amikor elvállalta az X-Faktorban a mentori feladatokat.

Az RTL Klub műsora, a Fókusz most riportot készített az énekesnővel.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
ingatlanos2.jpg

Lehetőség karrierváltásra: ingyenessé tették az online ingatlanos tanfolyamot

Május 31-ig díjmentesen elérhető az ingatlanostanfolyam.hu korábban 75 000 Ft-ért árult videós tanfolyama, ezzel is próbálnak segíteni a munkájukat elveszítő magyaroknak.
Fotók: VING - szmo.hu
2020. május 15.


hirdetés

Magyarországon március elején jelent meg az egész világot térdre kényszerítő koronavírus. A járvány miatt globálisan emberek milliói veszítették el állásukat, cégek álltak le, munkahelyek szűntek meg. Mégis vannak olyan vállalatok, ahol ebben a rendkívül nehéz időszakban is sikerült növelni a munkavállalói létszámot, ilyenek az ingatlanhálózatok.

A koronavírus-járvány kirobbanása óta 120 fővel növelte csapatát egy magyar tulajdonú, országos hálózatú ingatlaniroda. A Városi Ingatlaniroda (VING) jelenleg közel 300 fős létszámmal az itthoni ingatlanközvetítői hálózatok élmezőnyébe került.

A robbanásszerű emelkedés már önmagában meglepte az alapítókat, de kezelték a helyzetet és jelenleg is heti 15-20 fővel folytatódik a bővülés, ami minden eddigi várakozásukat felülmúlja.

„A legreálisabb becslések szerint a létszámunk elérheti a következő hetekben, hónapokban akár az 500 főt is, amellyel meghatározó szereplővé válhatunk az ingatlanpiacon. A létszámugrásnak a járványhelyzet volt a kiváltó oka, de az elmúlt nyolc évben már kifejezetten arra fejlesztettünk, hogy egyszerre home office rendszerben és irodahálózattal is el tudjuk látni az értékesítői feladatokat, ami most hatalmas előnyt jelent”

– magyarázta Barna József operatív cégvezető, aki érdekességként említette, hogy a Városi Ingatlanirodánál nem alkottak franchise hálózatot, hanem egyetlen központi cégként működnek, jól összehangolt online cégirányítási rendszerrel.

hirdetés
Barna József

Ingyenes ingatlanos tanfolyam otthonról

A cég ott segít, ahol tud, ezt bizonyítja az is, hogy a járványhelyzetre való tekintettel a korábban 75 000 Ft-ért árult online videó alapú képzésüket is ingyenessé tették.

„A körülmények miatt 2020. május 31-ig díjmentesen elérhetővé tettük a képzésünket. Így megadjuk a lehetőséget a tanulásra és az elhelyezkedésre mindazoknak, akik a koronavírus miatt munka nélkül maradtak. A mi csapatunkhoz is bárki csatlakozhat, és ehhez a megfelelő felkészítést is megadjuk, teljesen ingyen”

– tette hozzá Barna József.

A képzési anyagokat e-mailben küldik videotámogatással. Az új csatlakozók kapnak egy olyan profilt, amelyet a befutott ingatlanértékesítők használnak. Felállítottak emellett egy 100 pontból álló karrierprogramot, ami segít elindulni a pályán.

A tanfolyam itt érhető el: www.ingatlanostanfolyam.hu

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
nok-lapja-cimlap-apolono.jpg

Egy ápolónő lett a Nők Lapja legújabb címlaplánya

Nagy Zsuzsanna személyes történetén keresztül mutatja meg az egészségügyi dolgozók munkáját a járvány idején.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. május 20.


hirdetés

Egy ápolónő került a Nők Lapja legújabb számának címlapjára. A magazin Nagy Zsuzsannával készített hosszabb interjút, aki elmondta, milyen a koronavírus-járvány idején az egészségügyben dolgozni.

„Nem tudjuk, meddig tart, nincsenek rutinok, tíz beteg jól reagál valamire, kettő pedig nem. Küzdünk minden betegért, de közben az ismeretlennel harcolunk, mert még nincs arca az ellenségnek. Magunkra is nagyon kell vigyáznunk, hogy holnap megint dolgozhassunk”

– mondta az ápolónő a lapnak.

A Nők Lapja ezzel a rendhagyó címlappal szerette volna kifejezni elismerését az óriási erőfeszítésért, áldozatért és személyes kockázatvállalásért minden orvosnak, ápolónak, és azoknak, akik hősiesen helytállnak a jelenlegi helyzetben.

Egyébként volt már példa arra, hogy a magazin címlapján nem egy ismert ember szerepelt. Az 1950-es év első lapszámának címoldalán például egy munkáslánnyal találkozhattak az olvasók, de a parasztságot vagy éppen az értelmiséget megtestesítő, névtelen asszonyok, hölgyek, lányok is gyakran voltak címlaplányok - írja a Kreatív Online.

hirdetés

Nők Lapja

? Holnaptól kapható! ? Ahogy az egész ország, úgy a Nők Lapja szerkesztősége is hálás minden orvosnak, ápolónak, segítőnek, aki hősiesen helytáll a jelenlegi helyzetben. Rendhagyó címlappal (és...


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
Oszaka-naomi.jpg

Letaszították a trónról Serena Williamst, Oszaka Naomi a világ legjobban kereső női teniszezője

Az ausztrál nyílt bajnokság 2019-es japán győztese 37,4 millió dollárt keresett a díjakból, nyereményekből és a szponzori támogatásokból tavaly.
MTI, fotó: Wikipedia - szmo.hu
2020. május 23.


hirdetés

A japán Oszaka Naomi megelőzte az amerikai Serena Williamst, ezzel élre állt a világ legjobban fizetett női sportolóinak listáján, amelyet az amerikai Forbes üzleti magazin tett közzé.

Az ausztrál nyílt bajnokság 2019-es győztese 37,4 millió dollárt keresett a díjakból, nyereményekből és a szponzori támogatásokból tavaly. Ez 1,4 millió dollárral több, mint a listát az elmúlt négy évben vezető Williams bevétele.

Eddig az orosz teniszező, Marija Sarapova tartotta a női sportolók között az éves jövedelmi rekordot: 2015-ben 29,7 millió dollár volt a bevétele, ezt döntötte most meg a 22 éves Oszaka. A női sportolók kereseti listáját 1990 óta mindig teniszezők vezetik a Forbesnál.

hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!