hirdetés

Fiatal magyar lány startupja forradalmasítaná a ruhavásárlást

Tóth Sára „zöld”alkalmazásával bérelni lehetne a ruhákat, így nem termelődne annyi feleslegesen. A divatipar ugyanis az egyik leginkább környezetszennyező szektor.
Szegedi Éva, Fotó: PALANTA.CO és Unplash - szmo.hu
2020. január 10.


hirdetés

Tóth Sára Hollandiában él. A Corvinuson végzett gazdálkodás menedzsment szakon és most hatalmas fába vágta a fejszéjét.

Olyan új startupot indít, ami segít csökkenteni ökológiai lábnyomunkat a tudatos öltözködéssel – a divatipar ugyanis az egyik leginkább környezetszennyező iparág manapság.

A projekt lényege, hogy etikus módon előállított ruhadarabokat lehet majd bérbe venni annyi időre, amennyire csak szeretnénk, majd ha meguntuk azokat, újabb darabokat kikölcsönözni. Ehhez keres befektetőket és adományozókat; a PALANTA.CO számára közösségi finanszírozással teremtené elő az induláshoz szükséges összeget.

Honnan jött az ötlet? Mi is a PALANTA.CO lényege? Erről beszélgettünk.

- Mi adta a lendületet az ötlethez?

hirdetés

- Mindig is szerettem volna valamilyen saját projektet létrehozni, mivel a szüleim is vállalkozók, így volt előttem minta. Multis tapasztalatot is szereztem, jelenleg pedig egy startupnál dolgozom.

Tavaly karácsonyra kaptam újrahasználható sminklemosó korong szettet, s elkezdtem fenntartható témában Youtube-videókat nézni, megnéztem Netflixen True Cost című filmet is, mely felnyitotta a szemem.

Mikor Angliába költöztem pár hónapra, csak egy bőrönddel tudtam kimenni helyszűke miatt. Ekkor jöttem rá, hogy a Budapesten maradt gardróbszekrényre valójában nincs is szükségem. S tökéletesen elvagyok a bőröndnyi ruháimmal is.

Azon kezdtem gondolkodni, hogy ha valaki szeretne zöldebb útra térni, ugyanakkor szeretne változatosan öltözködni, azoknak mi lehet a megoldás. Így jutottam el addig, hogy mi lenne, ha a ruhákat bérelnék és nem megvásárolnák a felhasználók. Így akár havonta új gardróbjuk lehetne.

- Miért lett a neve PALANTA.CO?

- Eredetileg Avocado Wardrobe lett volna, ám éppen akkor zajlott egy nagy botrány az avokádók termesztésével kapcsolatban. Kiderült, hogy Dél-Amerikában a drogbárók szereznek hatalmas bevételt belőle, ráadásul a termesztése sem olyan fenntartható.

Gondolkodtam, milyen név lehet az, ami a természethez köthető, angolul is könnyen kiejthető, jól visszaadja azt a gondolatot, hogy kicsiből, kis cégből is naggyá nőhetünk.

Ezért lett Palánta, vagyis PALANTA.CO.

- Számodra miért fontos ez a téma, mi a személyes motivációd?

- Ahogy követni kezdtem a Youtube-csatornákat, azt volt az érzésem, hogy ha szeretnék zero-waste életmódot élni, bírálni, kritizálni fognak ha azt nem tökéletesen csinálom. Ha nem vagyok vegán, akkor inkább vega se legyek. Hatalmas volt megfelelési kényszer kezdetben.

Én azonban olyan dolgot szerettem volna kitalálni, ami nem mond ítéletet azok felett, akik szeretnének áttérni a környezettudatosabb életmódra, és akik bele akarnak vágni a hulladékcsökkentésbe. Inkább megoldást, alternatívát, segítséget szerettem volna nyújtani nekik arra, hogyan kezdjék el, hogyan vágjanak bele, mi pedig itt leszünk támaszként számukra.

A környezetvédelem mindig is a szívügyem volt, ám most észrevettem magamon a klímaszorongás tüneteit: nem szeretem azokat a szituációkat, amelyeket nem tudok kontrollálni, amelyek felett nincsen befolyásom. A környezetvédelem pontosan ilyen. Gondoljunk csak bele, hogy mennyi termék érkezik Kínából, ahol nem megfelelő körülmények között állítják elő ezeket. Szerettem volna valamilyen nyomot hagyni magam után, hogy én is megpróbáltam tenni valamit ez ellen.

- Kiknek szánod a megoldást?

A PALANTA.CO weboldal lesz, ahol kismamaruhákat, babaruhákat és női ruhákat lehet majd bérelni. Úgy vélem, minden változás a nőkben indul el, és a ruhabérlés is logikus, ha őket célozza meg. Emlékszem, a kishúgomnak is milyen gyakran kellett ruhákat venni, amikor még kicsi volt. A nők teste is viszonylag gyorsan változik a terhesség alatt, különösen has- és deréktájon, ezért lett ez a fókuszcsoport, és számukra a ruhabérlés megoldás lehet a problémáikra.

- De hát itt ez a rengeteg használtruha-üzlet, ez miért nem elég?

- Szerintem nem megoldás. Sok használtruhát vásároltam én is, de nem abban látom a jövőt, hogy továbbiakat vegyek. Emellett az a célom, hogy ne támogassuk tovább a fast fashion márkákat még azzal is, hogy a termékeiket a turkálóban megvásároljuk.

Ha a ruháinkat béreljük, akkor többen is tudnak hordani egy ruhát, a Palanta.Co-val pedig kifejezetten az a célom, hogy csak etikus körülmények között előállított, helyi márkáktól származó öltözéket lehessen bérelni az oldalon.

Így a helyi ethical fashion designereket is támogatni tudjuk, és nem azoknak a nagyvállalatoknak a bevételeit növeljük, amelyek például a szemétbe dobják a felesleget. Éppen a vásárlás, a pazarlás csökkentése lenne a célom, az, hogy a kereskedelmi forgalomban lévő ruhadarabok mennyisége csökkenjen, és a circular economy, a circular fashion erősödjön és kerüljön előtérbe.

- Miért lesz jó annak, aki a PALANTA.CO-n keresztül kíván ruhát bérelni?

- Szeretek úgy gondolni a PALANTA.CO-ra, mint nem egy egyszerű webshopra. A célunk vele sokkal többrétű. Azt tervezzük, hogy workshopokat is szervezünk, eseményeket, amelyeken a ruhákat lehet csereberélni. A csapat egyik tagja etikus dizájnra szakosodott divattervező, aki upcycling workshopokat fog tartani – ez azt jelenti, hogy ha te behozod a ruhát, például a megunt pulcsidat, akkor megtanítunk arra, hogyan alakítsd át sapka-sál-kesztyű szetté a kisgyermeked számára.

A PALANTA.CO-val közösséget is akarunk építeni, ahol a zero waste életmóddal kapcsolatos problémáinkat is megoszthatjuk egymással, például azt, ha nehézségbe ütközik a szelektív hulladékgyűjtés, a vegán életmód vagy a tudatos ruhavásárlás. Olyan zöld közösséget szeretnénk létrehozni, amihez nem kell feltétlenül ruhát bérelni a palántáról ahhoz, hogy valaki a tagja legyen.

A bérléssel időt és pénzt takarítunk meg. Nem kell akkora hely, nem kell időrabló vásárlással foglalkozni, és mivel a fenntartható ruhák költségesebbek az előállításuk miatt, nem fogunk tucatjával vásárolni később feleslegessé váló ruhadarabokat.

- Kik a csapat tagjai?

- Három lány, jelenleg mindenki önkéntes alapon vesz részt a feladatokban, mivel mindhárman teljes munkaidőben dolgoznak máshol. Egyikük jógaoktató és marketinges, a másik tag blogot ír, a csapat harmadik tagja pedig a már említett divattervező, aki a kínálat összeállításán dolgozik. Velük vitatom meg az ötleteimet, ami számomra hatalmas segítség, mert sokáig egyedül voltam a tervezgetéssel és a szervezéssel.

- Mennyire erős a konkurencia?

- Végeztem egy kis kutatást ezen a területen, és bár vannak versenytársak, úgy gondolom, ez kifejezetten jó jel. Azt jelenti, hogy a megoldásomra nyitott a piac. A konkurencia egyik része csupán fenntartható ruhák eladásával foglalkozik, kisebb részük ad bérbe etikus ruhákat, de közülük is csak kevesen foglalkoznak helyi tervezőkkel.

Itt, Hollandiában is foglalkoznak ilyesmivel, de az egyikük Ausztráliából és Kanadából hozza a ruhát. Hiába származik fenntartható gazdaságból a termék, ha a tengerentúlról jön, és hosszú utat kell megtennie, ezzel az ökológiai lábnyoma lesz nagyobb.

A ruhabérléssel foglalkozó oldalak közül pedig van, akinek fizikai üzlete is van, ami szerintem nem olyan jó. Használni kell hozzá az áramot, a vizet, a vevők közlekednek, nem tudni, mekkora távolságot tesznek meg a boltig és milyen járművet használnak hozzá. Ezért ez már kevésbé zöld megoldás.

- Mi a legnehezebb a startupod elindításában, megvalósításában? És mi a legszebb?

Csak nyáron költöztem ki Hollandiába, és az első néhány hónap arról szólt, hogy megismerjem az itteni zöld közösségeket, és eljuttassam az üzenetet azokhoz, akik erre a változásra nyitottak, akik az életmódváltást igénylik.

Ugyanez a munka szépsége is, mivel itt használni tudom azt, amit az egyetemen tanultam. Szeretném, ha ez a megoldás nem csak Hollandiában, hanem Magyarországon, illetve a többi európai országban is sikeres lenne, és ha néhány éven belül franchise-rendszert lehetne építeni belőle.

A saját ötlet megvalósításában az a szép, hogy úgy érzi az ember, nem csak egy kis csavar a nagy szerkezetben, hanem felelőssége van, önálló lehet, és az elképzelései valósággá válnak.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!


hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
magyar-kezivvalogatott.jpg

Legyőzte a magyar férfi kézilabda-válogatott Szlovéniát az EB-n

A magyar válogatott 29-28-ra nyert az olimpiai kvalifikációs Európa-bajnokság középdöntőjének második fordulójában Malmőben.
MTI - szmo.hu
2020. január 19.


hirdetés

A magyar férfi kézilabda-válogatott 29-28-ra legyőzte Szlovéniát vasárnap az olimpiai kvalifikációs Európa-bajnokság középdöntőjének második fordulójában Malmőben.

Az első félidőben támadásban sokat hibáztak a magyarok, a védekezés sem volt megfelelő, így a szünetben háromgólos hátrányban voltak. A második felvonásban nagyszerűen kezdett a csapat, és egy 8-2-es sorozattal fordított. A rendkívül szoros, izgalmas hajrában a magyarok egy gólt megőriztek előnyükből, így életben tartották esélyüket az elődöntőbe jutásra.

A mezőny legeredményesebb játékosa Bánhidi Bence lett kilenc góllal.

A magyarok kedden Svédországgal, szerdán pedig Portugáliával találkoznak a középdöntőben. A csoport első két helyezettje az elődöntőbe jut, a harmadik pedig az ötödik helyért játszhat.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
pamkutya.jpg

PamKutya beelőzte Dancsó Pétert a YouTube-on

Már a paródiavideókkal népszerűvé vált párosé a legtöbb feliratkozóval rendelkező magyar nyelvű YouTube-oldal.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. január 23.


hirdetés

Alig egy éve számoltunk be róla, hogy a PamKutya élő videóban lépte át az egymilliós követői álomhatárt.

Ezzel azonban még csak a másodikak lettek a magyar nyelvű csatornák között a feliratkozók számát tekintve, abban ugyanis egészen idáig Dancsó Péter vezetett.

Most azonban a páros elérte az 1,14 milliós követőtábort, míg Dancsó jelenleg "csak" 1,12 millió feliratkozóval büszkélkedhet.

A statisztikákat nézve ha napra pontosan nem is lehet megmondani az előzés idejét, az valamikor tavaly novemberben történhetett meg

hirdetés

- szúrta ki a 24.hu.

hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
kezilabda-meccs.jpg

Olimpiai selejtezőt és elődöntőt érhet még egy győzelem a férfi kéziseinknek az Eb-n

A magyar együttes kedden 20.30-tól a pont nélkül álló Svédországgal, másnap 16 órától pedig Portugáliával találkozik. Elég egy csapatot megverni közülük.
MTI - szmo.hu
2020. január 20.


hirdetés

Amennyiben a várakozásokon felül szereplő magyar férfi kézilabda-válogatott még egy mérkőzést nyer az Európa-bajnokság középdöntőjében, jó esélye van kijutni az áprilisi olimpiai selejtezőtornára.

A kontinenstorna rendkívül fontos állomása az olimpiai kvalifikációnak. Az Európa-bajnok kijut a nyári, tokiói ötkarikás játékokra, a további két legjobban szereplő csapat pedig - a korábban olimpiai kvótát, vagy selejtezős részvételt nem szerzett együttesek közül - ott lehet a selejtezőtornán.

A középdöntőben szereplő 12 együttes között öt olyan van, amelynek már biztos a helye a selejtezőtornák egyikén: Norvégia, Németország, Svédország, Horvátország és Spanyolország, vagyis magyar szempontból nagy ellenfélnek Szlovénia, Portugália, Izland, Ausztria, Csehország és Fehéroroszország számít.

Ebből a hat válogatottból kellene ötöt megelőznie Gulyás István szövetségi kapitány csapatának, és a középdöntő második fordulója után úgy tűnik, ehhez már csak egy győzelemre van szüksége.

A bécsi I. csoportban Horvátország már biztosította helyét az elődöntőben, és erre a címvédő Spanyolországnak is minden esélye megvan. Magyar szempontból az is fontos, hogy a németek hétfő (ma) este ne kapjanak ki a társházigazda osztrákoktól, és szerezzék meg csoportjuk harmadik helyét, így a végső összevetésben Ausztria, Fehéroroszország és Csehország is a magyarok mögé kerülhetne.

hirdetés

Matematikailag még nem dőlt el, hogy a malmői II. csoport listavezetője, Norvégia ott lesz a legjobb négy között, de a legutóbbi két világbajnokság ezüstérmese egyelőre megállíthatatlannak tűnik.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
hide-the-pain.jpg

A magyar Hide the Pain Haroldot választották az évtized mémjének

Arató András még Grumpy Cat-et is meggyőző fölénnyel előzte meg a szavazáson.
Fotó: Facebook - szmo.hu
2020. január 18.


hirdetés

Az elmúlt évtizedben lett óriási felfutása az internetes mémeknek, nem csoda, hogy az Imgur megszavaztatta felhasználóit: szerintük melyik az évtized mémje?

Több mint 2000 alkotást jelöltek a netezők, amit az oldal egy 10-es listára szűkített.

Ezen a listán nyert meggyőző fölénnyel a magyar Hide the Pain Harold.

A korábban villamosmérnökként dolgozó Arató András stockfotójából lett mém 10 935 voksot kapott az összesen 54 768-ból, ezzel több mint 4500 szavazatot vert a népszerű morcos fejű macskára, a tavaly elpusztult Grumpy Catre, és az összes szavazat 20 százalékát söpörte be.

Arató egyébként világhíres lett azzal, hogy a nyilvánosság előtt felfedte magát, és több helyen (például a The Guardianben) mesélt mémmé válásának történetéről. A 75 éves villamosmérnök (aki 2019-ben a Coca Cola magyarországi reklámarca is lett) nemrég TED-előadást is tartott.

hirdetés


hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!