hirdetés
Ferihegy–1-en megállt az idő: ma is olyan minden, mint a 7 évvel ezelőtti bezáráskor
Láng Dávid - szmo.hu
2019. április 12.


hirdetés

Érdekesség, hogy '70-es évekig belföldi járatok is indultak innen több vidéki nagyvárosba, például Győrbe, Szombathelyre, vagy éppen Zalaegerszegre. Ez nemcsak gyors volt, de megfizethető is: külön szabályozták, hogy a jegyek legfeljebb 20 százalékkal kerülhetnek többe egy első osztályú vonatjegynél. Végül épp emiatt kellett megszüntetni, mivel egyszerűen nem volt fenntartható ilyen áron.

Ha a repülés hőskoráról beszélünk, meg kell említeni a mai szemmel egészen felfoghatatlan biztonsági előírásokat is – vagy inkább azok szinte teljes hiányát.

Kezdetben semmi akadálya nem volt, hogy a már becsekkolt utasnak valaki utólag ledobjon egy elfelejtett csomagot, az indulási oldal feletti szinten ugyanis sokáig egy félkör alakú terasz volt, ahonnan simán le lehetett látni.

Ezt később ugyan megszüntették, de így is maradt bőven rés a pajzson. Akinek nem volt elég a könnyes búcsú, kis ügyességgel akár a kifutópályáig is kijuthatott, hogy még egyszer elköszönjön szerettétől, mivel az ide vezető ajtót rendszerint csak egyetlen ember őrizte.

A korabeli forgalom nagyságára jellemző, hogy vasárnap sokáig egyáltalán nem indultak járatok, és a többi napon is elég lazán kezelték a menetrendet.

Előfordult például, hogy autóversenyt rendeztek a kifutópályán, emiatt egyszerűen megkérték a légitársaságokat, tegyék már át előző napra vagy másnapra azt a néhány járatot, aminek akkor kellett volna indulnia.

A '80-as évekre viszont már nagyon megnőtt az utasszám: Ferihegy–1-re akkora terhelés nehezedett, hogy nem lehetett tovább halogatni egy új terminál megépítését. Ezt 1985-ben adták át, de alig egy évtized kellett hozzá, hogy ugyancsak kevésnek bizonyuljon. Így aztán 1998-ra Ferihegy 2B is megépült.

Utóbbi pecsételte meg először az 1-es terminál sorsát: akkor már elég elavultnak számított, és igazából szükség sem volt rá, ezért ideiglenesen bezárták. Évekig csak teher- és kisgépes forgalmat bonyolított, valamint a kormányzati különgépeket fogadta.

Innen azonban még volt visszaút, méghozzá a robbanásszerűen növekedő fapados forgalomnak köszönhetően. Megszületett a koncepció, miszerint újranyitják a WizzAir, a Ryanair és a többi alacsony költségvetésű légitársaság járatainak kiszolgálására. Egy átfogó felújítás után 2005 nyarán megkezdődött a másodvirágzása, ami egészen a Malév 2012-es csődjéig tartott.

Ekkor annyira lecsökkent a reptér forgalma, hogy a fapadosok is gond nélkül elfértek a két újabb terminálon, ezért eldöntötték, hogy Ferihegy–1-re nincs többé szükség. 2012. május 30-án indult innen az utolsó járat, a dolgozók pedig szabályosan elgyászolták: egy mécsesekből kirakott szívvel búcsúztak tőle.

Nagyon érdekes, hogy az épületben ma is szinte minden ugyanúgy van, ahogy azon a lassan hét évvel ezelőtti napon hagyták.

Az üzletek persze kiköltöztek, de például a duty free shop helyén egy bizonyos sarokban azóta is érezni a parfümillatot. A berendezés többi részén (váróterem, check-in pultok, csomagszállító szalagok) pedig semmit nem változtattak.

Bár manapság újra egyre több utas érkezik Budapestre, emiatt felmerült, hogy szükség lenne egy új terminálra, ez biztosan nem az 1-es lesz. Ennek oka, hogy nem képes kiszolgálni a mai igényeket: a csarnok méretéből adódóan óránként maximum 5-6 járat indítható innen kényelmesen, tehát csak minimálisan tudna tehermentesíteni. A műemléki védettség miatt pedig bővíteni se lehet a kapacitását.

Menetrend szerinti járatok tehát már soha nem fognak indulni innen, de így sem kihalt az épület. Teher- és magángépeket továbbra is fogad, utóbbiak főleg a Forma–1 magyar nagydíj idején érkeznek nagy számban.

Itt találhatók a Budapest Airport irodái és a képzőközpont, valamint rendszeresen kiadják céges bulik és csapatépítők helyszínéül.

Filmforgatásra is ideális, itt vették fel például a Die Hard 5 egyes jeleneteit. Sőt, egy ideje komolyzenei koncerteket is szerveznek ide, amiket bárki látogathat.

(A sétán a Hosszúlépés jóvoltából vehettünk részt, ha kedvet kaptál hozzá, akár te is jelentkezhetsz. Az aktuális időpontokat IDE kattintva tudod megnézni.)


KÖVESS MINKET:





hirdetés
Eldőlt: elbontják a Nyugati téri felüljárót
A döntést viszont még a Fővárosi Közgyűlésnek és a kormánynak is jóvá kell hagynia.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. május 17.



A Főváros Közfejlesztések Tanácsa 2019. május 14-i ülésén döntött arról, hogy hamarosan elbontják a Nyugati téri felüljárót - írja a pestbuda.hu. A felüljáró bontása már évek óta tervben volt, de úgy tűnik, hamarosan tényleg eltűnik. Tarlós István főpolgármester a szerda reggeli Kossuth Rádiónak adott interjújában azt mondta,

a bontásra azért van szükség, mert a felüljáró városképi szempontból rendkívül csúnya.

A Nyugati téri, kétszer egysávos, 420 méter hosszú felüljárót 1981. november 10-én adtak át, építése az észak-déli metró beruházásához kapcsolódik, ugyanis akkor úgy gondolták, hogy az autós felszíni közlekedésnek kell előnyt adni. A felüljáró bontása viszont az elmúlt években többször is felmerült a portál szerint, de eddig a szakemberek azt mondták, csak akkor lehet elbontani a felüljárót, ha épül helyette egy közúti aluljáró. Ez pedig a portál szerint azért lett volna költséges, mert a "Nagykörút tele van nagy átmérőjű alapközművekkel, így azok alá kellett volna vinni az alagutat".

A főpolgármester viszont azt mondta, hogy a tervezést végző FŐMTERV szerint mégis megoldható a szintbeli keresztezés. A közfejlesztési tanács pedig ezt a javaslatot elfogadta. Ugyan utaltak rá, hogy a megoldás nem lesz egyszerű, hiszen azt is biztosítani kell, hogy az ott közlekedő a 4-es és a 6-os villamosok a jelenlegi gyakorisággal közlekedhessenek.

Tarlós István ugyanakkor azt is elmondta, hogy a felüljáró lebontását még a Fővárosi Közgyűlésnek és a kormánynak is jóvá kell hagynia, de a portál szerint azt is megemlítette, hogy eddig mindkét testület minden esetben jóváhagyta a közfejlesztési tanácsi döntéseket, így most is erre számít.


KÖVESS MINKET:



hirdetés
Agyonszerkesztett fotóval hirdeti Budapestet egy thaiföldi utazási iroda
Hát, így még biztos soha nem láthattuk a magyar fővárost... De talán nem is baj. :D
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. május 15.



Érdekes hirdetésre bukkant egy thaiföldi utazási iroda oldalán a Bangkok Charlie Facebook-oldal. A plakáton ugyanis eredetileg egy európai körutazását hirdetnek, viszont az egész tulajdonképpen egy Photoshop-katasztrófának tűnik.

Ha ránézünk a fotóra, akkor először a magyar főváros, Budapest ugrik be, igen ám, de közben egy képen igazából minden szerepel, amit egy turista a Magyarország-Csehország-Ausztria körúton láthat.

A másik poén, hogy az utazás igazából 7 nap és 4 éjszaka, tehát körülbelül mondjuk pont ennyi fog megmaradni egy turista fejében a körútról. A Facebook-oldal, ami rátalált a különleges ajánlatra tulajdonképpen csak "szelfikörútnak" nevezi ezeket az ajánlatokat.


KÖVESS MINKET:




hirdetés
Váratlanul levette a világörökségi listáról a Hajógyári-szigetet a kormány
A 32 hektáros sziget területe régészeti védelem alatt áll. Legértékesebb leletként a 1,5-2 méter mélyen lévő, óriási 8-10 ezer négyzetméteres helytartói palotát tartják számon.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. május 20.



A pénteki Magyar Közlönyben jelent meg a rendelet, ami indoklás és minden előzmény nélkül törölte a világörökségi státuszra javasolt helyszínek közül az Óbudai-szigetet, írja a Népszava.

Hozzáteszik:

2014-ben a kormányzat még amellett kardoskodott, hogy az akkor kaszinóépítésre készülő izraeli befektetőktől visszaszerzett szigeten fel kellene tárni a helytartói palotát és népparkot kellene létrehozni.

Két évvel később döntöttek úgy, hogy a világörökség része legyen az Óbudai-sziget is. 2018-ban be is nyújtották az erről szóló pályázatot. Az ügy külön miniszteri biztost is kapott Visy Zsolt személyében.

Az új rendelet nem indokolja a döntést, a lap eddig hiába érdeklődött a Miniszterelnökségnél és a III. kerületi önkormányzatnál, választ még nem kaptak.

A Népszava megjegyzi:a 32 hektáros sziget területe régészeti védelem alatt áll. Legértékesebb leletként a 1,5-2 méter mélyen lévő, óriási 8-10 ezer négyzetméteres helytartói palotát tartják számon.


KÖVESS MINKET:




hirdetés
Elszálltak a belvárosi lakásárak, emiatt szorulnak ki rengetegen a külső kerületekbe a fővárosban
Nem meglepő, hogy az V. kerületben a legbrutálisabbak az árak, ahol egy négyzetméterért átlagosan 801 ezer forint is elkérnek.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. május 19.



Jókora különbség van a budapesti lakásárak, négyzetméterárak között, derül ki az MNB lakáspiaci jelentéséből, amit a Portfolio szemlézett. Nem nagy meglepetés, hogy

a belvárosban, az V. kerületben a legbrutálisabbak az árak, ahol egy négyzetméterért átlagosan 801 ezer forint is elkérnek.

A legolcsóbb átlagos négyzetméterár főváros-szerte 289 ezer forint volt tavaly.

Sajnos a fővárosi bérek emelkedése nem követte le a lakásáremelkedést. Bár évekkel korábban, 2013-ban még több kerületben az átlagos négyzetméterár a havi nettó átlagkereset alatt volt, 2018-ban ez már egyetlen kerületben sem teljesült.

A történelmi belvárosban, így az I. és V. kerületben az átlagos négyzetméterárak elérték a 770 ezer forintot, ami

53 százalékkal magasabb az egész főváros átlagánál.

A legolcsóbb Budapest déli része, a XVII.-XXIII. kerület, ahol 390 ezer forint volt az átlagos négyzetméterár tavaly, ez megegyezik a vidéki megyeszékhelyeken tapasztalttal.

A budapesti lakáspiaci folyamatokat vizsgálva kiderül, hogy Budapest minden részén jelentősen emelkedtek a lakásárak. Először a drágább, belső kerületekben kezdődött el és gyorsult be ez a folyamat, de a megemelkedett árszint miatt kiszoruló kereslet a külső kerületekben is felhajtotta a lakásárakat.

Címkép: Mervai Márk


KÖVESS MINKET:






Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x