hirdetés
ferenczi-gyorgy-0.jpg

Ferenczi György: „Egy verset nem szabad elrontani, mert nem az enyém – ez kőkemény törvény”

A Rackajam (más néven 1-ső Pesti Rackák) frontemberével versmegzenésítésekről, amerikai élményeikről, valamint a Művészetek Völgye fesztiválról beszélgettünk.
Láng Dávid - szmo.hu
2019. július 08.


hirdetés

Ferenczi Györgyöt a legtöbben valószínűleg szájharmonikásként ismerik, de emellett játszik hegedűn és gitáron, saját zenekarán kívül pedig a Budapest Bárban is énekel.

Koncertjeiken összetéveszthetetlen stílusban ötvözik a bluest a népzenével, repertoárjuk túlnyomó része a legnagyobb magyar költők előtt tiszteleg.

A Művészetek Völgyében 10 nap alatt több különálló műsorral is láthatja őket a közönség, ennek apropóján kértünk tőle interjút.

– Néha Rackajam, máskor 1-ső Pesti Rackák néven léptek fel. Mi az oka ennek, és van-e bármi különbség a kettő között?

– Semmi, gyakorlatilag két neve van a zenekarnak. Azért volt szükség erre, mert akik a fesztiválokon felkonferálnak bennünket, sokszor egyszerűen nem tudják helyesen kiejteni a Rackajamet. Lehet, hogy elsőre valóban nem egyértelmű, de nem is kérdezik meg tőlünk, és ezért olyan verziókat mondanak belőle, hogy konkrétan vinnyogunk a röhögéstől. Ezért gondoltuk, hogy egyszerűsítsük le a dolgot, így lettünk 1-ső Pesti Rackák. De az eredeti névre is hallgat a banda, és gyakran ma is úgy hirdetik meg a koncertjeinket. Szerintem nincs még egy ilyen őrült társaság a világon, akiről elmondható lenne hasonló... (nevet)

– Miért akusztikus felállásban játszotok?

– Sokkal szabadabban tudok így szájharmonikázni, a(z egyébként fantasztikus) csöves erősítős hangzás nem kényszerít bele egyetlen játékmódba. És a hangerőből se kell sehol visszavenni: eleve háromszor annyi bulink van így, mert csomó olyan helyre beférünk, ahol ki tudnak fizetni bennünket, viszont nem lehet hangosan muzsikálni. Akusztikusan bárhol szabadon lehet ereszteni a zenénkben rejlő erőt, ez számomra elsődleges fontosságú.

– Az sem merült fel, hogy egy-egy nagyobb bulin, ahol nincs hangerőlimit, használjatok rendes dobcuccot és elektromos gitárt?

– Egyáltalán nem. Szerintem épp elég nagy erő van ebben is.

– A zenekarban viszont majdnem mindenki több hangszeren is játszik egy koncerten belül. Mi alapján döntitek el, hogy egy dalban mondjuk basszusgitár, melodika, szájharmonika vagy hegedű legyen?

– Leginkább azon múlik, éppen ki mit szeretne. Nekem például az összes dal fel van rakva harmonikára és hegedűre is, mert csak akkor tudok hegedülni, amikor van kedvem hozzá. Így persze nagyobb munka volt megtanulni a repertoárt, de cserébe egyáltalán nem vagyok lekorlátozva. Ha mondjuk úgy jön ki a lépés, hogy nyomok egy nagy harmonikaszólót, azt rögtön utána úgysem tudom felülmúlni, tehát olyankor inkább hegedülök egyet. A következő koncerten meg lehet, hogy fordítva csinálom.

– A költők közül Petőfihez fűz benneteket a legszorosabb kötelék. Miért pont hozzá, hogy alakult ez így?

– Szokták mondani, hogy amilyen az első kocsid, annak a márkának a rajongója leszel életed végéig. Nekem Petőfi volt az első költő, akivel mélyebben megismerkedtem, és azonnal beleszerettem. Ez a mai napig tart, már vagy három lemeznyi megzenésítésünk van tőle, ami ráadásul nem is tudatosan született, inkább csak magától kigurult. Sok verset olvasok más költőktől is, de valahogy 70-80 százalékban mindig az övéi fognak meg annyira, hogy elkezdjük játszani a zenekarral.

– Érzel különbséget aközött, ha megzenésített verset és ha saját szöveget énekelsz?

– Hogyne. A verset nem szabad elrontani, mert nem az enyém.

Olyan nincs, hogy tévesztek egy sort, egyszerűen kijavítom, aztán valahogy elmegy tovább a nóta. Ez kőkemény törvény: ha ilyen történik, leállunk, elnézést kérek a közönségtől, aztán folytatjuk a következő számmal.

Az a legjobb abban, ha nem a saját szövegeidet énekled, hogy tiszteletre tanít. Gondolj bele, mi lenne, ha nem tisztelném mondjuk Ady Endrét? Marha nagy kényszerítő erőt jelent ez, ami jó hatással van rám, mert én leginkább csak az erőből értek. Szerencsére nagyon ritkán rontok el verset, talán azért, mert a fentiek már a tanulási folyamat idején is nyomást helyeznek rám.

– Hogy alakul a saját számok és a versek aránya egy átlagos koncerten?

– Talán 80-20 százalék a versek javára, de volt 100 százalék is.

Az elején, amikor elkezdtünk versekkel foglalkozni, még akkorának éreztük a különbséget, hogy a saját szövegeknek egyszerűen nem jutott hely a műsorban. Petőfi Sándor egy nagy szamurájkarddal lefejezte őket.

– Azóta úgy érzed, fejlődtél szövegíróként?

– Petőfi, Arany, Radnóti és a többiek költészetével nyilván továbbra sem állítható párhuzamba semmi. De nagyon sokat lehet tanulni tőlük, ha rendszeresen olvasod és mondod őket, és szerintem ma már jóval magasabb színvonalúak a saját szövegeink, mint annak idején. Benne élünk a pesti éjszakában, és az ott szerzett élményeink is megérdemlik, hogy énekeljünk róluk.

– Rendszeresen fellépsz a Budapest Bárral is, ez miben más számodra, mint a saját koncertek?

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:





hirdetés
1.jpg

Gal Gadot, a gyönyörű Wonder Woman az életben is szupernő

Direkt veszített a világszépe választáson, ENSZ-nagykövet és ötféle harcművészethez ért.
Szajki-Vörös Adél, fotók: Instagram - szmo.hu
2019. szeptember 05.



Rendhagyó portrénkban összegyűjtöttük, miért fantasztikus jelenség a filmvilágba mindössze pár éve berobbant színésznő. A DC-univerzum mögött álló alkotók nem is találhattak volna nála tökéletesebb Wonder Womant, lássuk, miért.

Művelt, szép, sportos

Az Izraelben, 1985-ben született Gadot számára fontos volt, hogy komoly végzettsége legyen, így jog és nemzetközi kapcsolatok szakon folytatta tanulmányait Tel Avivban. Már főiskolásként elkezdett érdeklődni a színészet iránt, és egyre inkább ebbe az irányba igyekezett fordulni.

#VFOscars ?by @markseliger

2m Likes, 9,377 Comments - Gal Gadot (@gal_gadot) on Instagram: "#VFOscars ?by @markseliger"

Csakhogy előbb még szolgált két évet az Izraeli Védelmi Erőknél, ahol fegyelmet, önvédelmet és fegyverhasználatot tanult - ez bevallása szerint nagyon jól jött a későbbi akciószerepeinél, sőt, emiatt kapta meg első szerepeit - , valamint megnyert egy szépségversenyt is: konkrétan ő volt Miss Izrael 2004-ben. Utána elindult a Miss Worldön is, de állítása szerint direkt vesztett (?!), mert nem akart 18 évesen világszépe lenni.

Modellből lett színész

Gadot a kétezres években kezdett modellkedni, majd az évtized végére a Halálos iramban-franchise-ban landolt, ő volt Gisele a 2009-es moziban. Utána játszott a Halálos iramban: Ötödik sebességben (2011) és a Halálos iramban 6.-ban (2013) is. Már ekkor tudni lehetett róla, hogy minden akciójelenetet ő maga csinált meg, kaszkadőr nélkül. A 2010-es Párterápiában és a Kéjjel-nappalban is megjegyezhettük az arcát, ha addig nem tettük meg.

Wonder Woman, az új korszak

2013 decemberében kiválasztották Wonder Woman szerepére a Batman Superman ellen - Az igazság hajnalába, amit 2016-ban mutattak be. 2014-ben forgatták a filmet, amire felkészülve Gadot megtanult kung fuzni, kickboxolni, profin kardot forgatni, capoeirázni, sőt, brazil jiu-jitsu képzésen is részt vett.

A karaktert először alakította nem-amerikai színésznő a filmvásznon, és eléggé beégett a nézők memóriájába, sőt, az egyébként gyenge fogadtatású mozi sokak szerint legjobb pillanatait Gadot-nak köszönhette. Jövőre jön a Wonder Woman 1984, már le is forgatták, jelenleg utómunka-fázisban van.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:



hirdetés
zene3.png

Összeállt Magyarország legnagyobb rockzenekara szombaton Kecskeméten

A tizenkét magyar és külföldi slágert 80 énekes, 90 basszusgitáros, 100 dobos és 250 gitáros játssza el.
MTI, Fotó: illusztráció - szmo.hu
2019. szeptember 07.



A KecskemétRocks 2019 keretében több mint ötszáz zenész ad ma kétórás koncertet a kecskeméti Benkó Zoltán Szabadidőközpontban.

Révész Zsolt kommunikációs vezető elmondta: Magyarország legnagyobb rockzenei flashmobjára az ország minden tájáról és külföldről is érkeznek zenészek.

A tizenkét magyar és külföldi slágert 80 énekes, 90 basszusgitáros, 100 dobos és 250 gitáros játssza el.

Az óriászenekarban közreműködik majd Czutor Zoltán a Belmondóból, Gamsz Árpád a Mobilmániából és Kirchknopf Gergő az Ocho Machóból.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




hirdetés
omega-Copy.jpg

Rekord árat fizettek az Omega együttes 1968-as albumáért

A Nagy-Britanniában felvett album, a From Hungary egy sikeres angliai turné után készült.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. szeptember 05.



A legdrágábban eladott lemezek közé került júliusban az Omega együttes 1968-as, Nagy-Britanniában felvett albuma, a From Hungary. A legismertebb lemezkereskedő oldal, a Discogs összesítése szerint a 29. lett a rangsorban.

A lemezért 1442 dollárt (mintegy 400 ezer forintot) fizettek.

Az Omega-tagok elmondása szerint az LP-t a Rolling Stones kiadója jelentette meg, de elég hirtelen rögzítették a számokat. Angliában nem lett végül siker, amit többek között azzal is magyaráztak, hogy a turné után került piacra, és a marketingje nem volt így már erős.

Az albumon még nem Kóbor János énekel, hanem Mihály Tamás és Presser Gábor, mivel Kóbor nem vett részt a turnén.

A brit utazásra 1967-ben kaptak felkérést, a Magyar Rádió angol szekciójának vezetője, Charlie Coutts ajánlotta őket John Martin menedzsernek, aki egy magyar zenekart szeretett volna meghívni Angliába. A banda tagjai ekkor Benkő László, Kóbor János, Laux József, Mihály Tamás és Molnár György és Presser Gábor volt.

Az Omega 24 koncertet adott, a menedzserük javaslatára az Omega Red Star néven léptek fel.

A szakma nagyon pozitívan nyilatkozott róluk, ekkor merült fel, hogy a szabadnapjukon játsszák fel a számaikat egy stúdióban - írta a 444.hu.


KÖVESS MINKET:




hirdetés
pierre-richard1-1.jpg

„Lusta vagyok, de mindig is sokat dolgoztam” – Pierre Richard Budapesten

Már nem ünnepli a születésnapját, de legutóbb, a 85.-en elhatározta, hogy ismétel egyet, ahogy annak idején egy osztályt az iskolában. Milliók nevettetője, Pierre Richard az egyik díszvendége a 3.Budapesti Klasszikus Film Maratonnak.
szöveg és fotó: Göbölyös N. László, címkép: MTI - szmo.hu
2019. szeptember 06.



.

Nem is olyan magas, már természetesen nem szőke, felemás cipőt sem hord, de kék szemében ma is ott van az a gyermeki ártatlanság, amit jól ismerünk a filmvászonról.

Sok-sok kacagtató, de valahol mégiscsak elgondolkodtató film imádnivalóan kétbalkezes, fellegekben járó hőse a Hotel Kempinskiben találkozott az újságírókkal és válaszolt a Szeretlek, Magyarország kérdéseire is.

Pierre Richard jó dolognak tartja, hogy vannak olyan fesztiválok a világon, ahol felújítják a régi filmeket, nemcsak azért, hogy az új nemzedékek felfedezzék, hanem azok is megnézhessék, akik ezeken nőttek fel, és most éretten, más szemszögből láthassák őket.

„Ami engem illet, én sohasem úgy kezdtem bele egy filmbe, hogy az valami konkrét üzenetet hordozzon, ösztönösen dolgoztam, számomra a filmcsinálás olyan természetes ma is, mint az, hogy kék a szemem. Az elemzést rábíztam másokra.

Amikor megnéztem az elkészült filmeket, rendszerint jól szórakoztam, és miután a közönség is jól szórakozott, úgy éreztem, hogy egy hullámhosszon vagyunk”

– mondta a francia színész-rendező.

Két évvel ezelőtt készült el keserédes komédiája, A magas, ősz férfi társat keres (az eredeti cím Un profil pour deux – egy profil két embernek – GNL) az internet uralta világról.

„Sokáig nagyon elutasító voltam az internettel szemben, mert nem értettem, mire jó, de aztán kénytelen voltam megtanulni. Ma már úgy gondolom, hogy csodálatos dolog, mert annyi mindent meg lehet találni rajta. A közelmúltban kerestem egy Baudelaire-verset Az éjszaka kis dicsérete (Petite éloge de la nuit) című színházi előadásomhoz, és pillanatok alatt megtaláltam. De vannak nagyon negatív hatásai is. Valósággal harcolnom kellett az unokáimmal, hogy igazi könyveket olvassanak. Attól sem vagyok túlságosan elragadtatva, hogy évente háromszor halálhíremet költik” – tette hozzá nevetve Pierre Richard.

És ha már az unokák szóba kerültek: kiderült, hogy egyik unokája a filmes szakmával kacérkodik. „Én próbáltam elvenni a kedvét tőle, de tudom, hogy a tiltás nem ér semmit. Mindenesetre jobb képű, mint én, ez már valami. De tehetséges is, bár lusta, mint én. Igaz, én lustaságom ellenére mindig sokat dolgoztam.”

Szóba került a művész nemesi származása. A Pierre Richard valójában két keresztneve az ötből, eredeti vezetékneve DeFays.

„Apai nagyapám valóban arisztokrata volt, anyai nagyapám viszont olasz bevándorló. Szélsőségek között éltem. A kastélyban kezet csókoltam a hölgyeknek, miközben másik olasz nagyapámmal vadorzóskodtunk az erdőben. Ettől lettem ilyen szabad szellem.”

Napjaink mozijáról úgy vélekedett, hogy több társadalmi kérdéssel foglalkozik, mint az ő pályakezdése idején, ez még a vígjátékok esetében is igaz.

„Akkoriban rengeteg hatalmas kamerával dolgoztunk, még több nagyon drága filmszalaggal. Éppen ezért sokkal jobban odafigyeltek a forgatókönyvekre, a pontosan megkomponált jelenetekre. Manapság bárki csinálhat filmet bármilyen kicsi eszközzel. Ez egyfelől jó, mert lehetőséget ad a fiataloknak, hogy befussanak, viszont az érem másik oldala, hogy sokkal gyorsabban, sokkal felületesebben dolgoznak, nincs idő igényesen megírni, megvágni a filmeket. A lényeg, hogy hamar elkészüljön és lehetőleg olcsó legyen. Régebben a rendező megmutatta a forgatókönyvet egy producernek, és ha neki tetszett, nekiláttak. Most már azt is figyelembe kell venni, hogy a leendő film megfelel-e a tv igényeinek.”

Megkerülhetetlen a számára világsikert hozó Magas, szőke férfi felemás cipőben. Ezzel kapcsolatban Richard elmesélte kedvenc sztoriját a női főszereplővel, a két éve elhunyt Mireille Darc-kal.

„Nagyszerű színésznő volt és bátor nő. Amikor a Magas, szőkét forgattuk, ő már sztár volt, én pedig még szinte kezdő a pályán. Kértem a rendezőt, Yves Robert-t még két héttel a forgatás előtt, hogy mutasson be neki, menjünk el ebédelni, vagy igyunk meg egy kávét, hogy legyőzzem a lámpalázamat. Megígérte, aztán nem lett semmi, hiába könyörögtem neki. Jött a forgatás napja, már a sminkszobában voltam, de Mireille-jel még mindig nem találkoztam.

Egyszer csak szóltak, hogy forgatjuk a jelenetet, amelyben kinyitja az ajtót, majd megfordul, kivillan a gyönyörű háta…mitikus képsor lett. Belőlem meg valami értelmetlen zagyvaság tört ki. Utána kérdőre vontam Yves-t, hogy miért nem mutatott be neki. Azért – felelte – mert azt a pillanatot akartam elkapni, amikor először meglátod.”

Lapozz a továbbiakért:

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:






Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x