KULT
A Rovatból

Mátrix Feltámadások – Déjà vu, de jó értelemben

Vajon jól sikerült minden idők egyik legjobb akciófilmjének a rebootja?

Link másolása

Amikor valaki kimondja, hogy Mátrix, keveseknek ugrik be a matek óra, a legtöbben az 1999-es akció-sci-fi eposzra gondolnak, ami megváltoztatta a filmkészítést a 2000 évek elején.

A folytatások aztán jóval nagyobb szabásúak voltak, de vitathatatlanul rosszabbak is.

Viszonylag gyorsan lezárták a sorozatot a harmadik résszel, amiről a legtöbben igen rossz szájízzel távoztak a vetítőteremből. Majd egyenesen a legrosszabb folytatások között landolt a köztudatban.

Most pedig kijött a Mátrix Feltámadások és beülhettünk végre egy jól sikerült Mátrix folytatásra: ami igazából egy érdekes szerelmi történet lett. De mégsem ennyire egyszerű a képlet sajnos, míg a film első harmadáról csak szuperlatívuszokban tudok írni, addig a lezárását már nehezebb dicsérni.

Olyan ügyesen szőtték össze az 1999-es és a 2021-es filmet a Mátrix filozófiájának segítségével, hogy szinte a vászonra tapadtam.

Elképesztően meta az egész: folyamatosan önmagára reflektál, miközben tovább is építkezik, rebootolja és mégis folytatja az első filmet. A nosztalgiából valami egészen mást, egészen újat épít. De sajnos csak az elején.

A probléma a film második felétől kezdődik, amikor is visszatérünk az eredeti Mátrix felálláshoz és nem folytatják ezt az új, különlegesen okos filmet – hanem helyette ismét a kissé unalmas Mátrix – Újratöltve hangulatát kapjuk. Nem lenne baj ezzel sem, ha legalább látványos akciókban lenne részünk és nem lenne tele logikátlanságokkal a történet.

Sajnos az akció ezúttal nagyon gyengére sikerült,

a karakterek túl sokszor teleportálnak, a folyamatos magyarázkodások a Mátrix világáról pedig valószínűleg sokakat idegesíteni fognak. De a legfájóbb pont maga a látvány, amiben az előzmények hihetetlenül erősek voltak.

Sajnos a Mátrix Feltámadások látványvilága lapos, az elején látható szuper ötletek a film második felére már csak felemás megoldásokba fulladnak. Az akció sötét és lapos, a kamera gyakran nem arra fókuszál, amire kellene és a Mátrix filmek hagyatékával teljesen ellentétesen sokszor használnak kézikamerát. Megtettek mindent, hogy 2021-es színvonalban mutassák meg az 1999-es effektjeiket, de valahogy mégis művibb lett az egész.

1999-ben a Mátrix technikailag megváltoztatta az akciófilmek piacát, ténylegesen pedig az egész hollywoodi filmkészítést,

sajnos ez az új filmmel most nem fog megtörténni. Pedig a lehetőség ott volt a készítők kezében. Például az egyik főszereplőnek, a Bugst alakító Jessica Henwicknek sem használták ki igazán a szaktudását, pedig egy igazán jól képzett harcművészről van szó. Kivételesen jó volt végre nagyobb szerepben látni, mert korábban akármiben játszott, mindig őt volt a legérdekesebb nézni, ami itt is igaz lett.

A többi színész is jól hozta a szintet, de semmi kiemelkedő, mindenki csak hozza az elvárt színészi játékot. Yahya Abdul-Mateen II és Jonathan Groff is megállta a helyét Morpheus és Smith ügynök szerepében. Nem fogok spoilerezni, annyit elárulok, hogy nem érdemes őket az eredeti alakításokhoz hasonlítani, ők más karakterek, fejlődtek és felnőttek, akárcsak mi.

Ami a visszatérő színészeket érinti: Keanu Reeves és Carrie-Anne Moss, mint Neo és Trinity.

Jó volt őket újra együtt látni a vásznon és egyértelműen még mindig működik közöttük a kémia. A probléma csupán annyi, hogy mindketten már jobb színészek, mint 1999-ben voltak – különösen igaz ez Keanura, nagyon sokat fejlődött - és mégis a készítők ragaszkodtak az eredeti kicsit kartonpapír karakterekhez. Ha jobb lett volna a forgatókönyv, vagy Lana Wachowski jobban rendezi őket, egy sokkal szórakoztatóbb és látványosabb szerelmi történetet kaphattunk volna.

Nem éreztem zavarónak a megoldást, amivel az eredeti műre reflektáltak, de biztosan sokakat zavarni fog, amikor a háttérben az eredeti film részleteit látjuk az új film keretein belül.

Fontos egyfajta nyitottság az alkotáshoz. Például, hogy képesek legyünk befogadni azt az extra mennyiségű magyarázatot, amit a film folyamán kapunk.

Mert a film első harmadában még működik, sőt kiemelkedően szórakoztató és elgondolkodtató, de ahogy közeledünk a vége felé, egyre jobban szétesik az egész.

Pedig, ha sikerült volna tartani az elején feldobott minőséget, akár a legjobb Mátrix-film is lehetett volna a Feltámadások. Nagy vállalást próbált véghez vinni: egy régi gondolatot próbált megújítani úgy, hogy közben egy szórakoztató akció-sci-fit is adjon a nézőknek, mindezt egy érzelmes szerelmi történetbe ágyazva.

A világ egy klasszikussal lett sajnos kevesebb,

de kaptunk helyette egy okosan felépített szerelmi történetet Mátrixnak álcázva. Mindenképpen ajánlom a filmet azoknak, akik szerették az első Mátrixot, mert ők jól fognak szórakozni. Akiket viszont régen sem érdekelt a Mátrix világa, most is hidegen fogja hagyni.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
36 évesen meghalt Ferich Balázs, Azahriah és a Wellhello menedzsere
A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után. Barátja és üzlettársa megható sorokkal búcsúzott tőle.

Link másolása

Hosszú betegség után csütörtök hajnalban meghalt Ferich Balázs, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetője, a Blind Myself nevű magyar metálzenekar korábbi basszusgitárosa - írja a Forbes. A zenei szakember 36 éves volt.

A 2016-ban alapított Supermanagement a hazai piac egyik legsikeresebb szereplője, akik olyan magyar előadókat menedzselnek, mint a Wellhello, a Follow the Flow, az Anna and the Barbies, Dzsúdló, Desh és Azahriah.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez”.

Tóth felidézte, hogy a Cloud 9+ az első banda, amit együtt menedzseltek, és nagy kockázatot vállaltak, amikor megalapították a saját cégüket.

„Balázst imádták az előadóink, kollégái. Über-maximalista volt a melóban, nem elégedett meg sosem a második hellyel. Folyamatosan azon agyalt, hogyan lehetnénk még jobbak és jobbak. Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Az egész hazai sztárvilág gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst: „Mérhetetlen fájdalom”
Tóth Gabi, Czutor Zoltán és a Carson Coma is kifejezte együttérzését. A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után.

Link másolása

Az egész hazai zenei világ gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetőjét.

A zenei szakember számos hazai sztárnak, köztük Azahriah-nak, a Wellhellonak és Dzsúdlónak volt a menezdzsere.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő megható sorokkal búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez.”

A Supermanagement Facebook-oldalán csütörtök délután közzétett bejegyzésére azóta több mint ezer hozzászólás érkezett, köztük számos hazai sztár is kifejezte a részvétét. A Carson Coma zenekar egy fekete szívvel fejezte ki együttérzését, az AWS gitárosa, Brucker Bence pedig egy érzelmes üzenettel köszönt el Ferich Balázstól.

„A folyamatos profi és maximalista hozzáállásod mindig irigyeltem és nagyon nagy hatással volt rám! Ha nem ismerlek, bizony nem lennék ott ahol. Mindig emlékezni fogok rád!”

- írta többek között a zenész.

„Őszinte részvétem” - írta a hozzászólások között Azahriah gitárosa, Szabolcsi Fészek.

„Őszinte részvétem Gergő, sok erőt a családnak mérhetetlen fájdalom…” - írta Tóth Gabi.

„Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok Gergő!” - üzente megrendülve Czutor Zoltán.

Antal Timi énekesnő egy korlátozott ideig elérhető Instagram-sztoriban, egy fekete-fehér fotóval emlékezett meg, a képhez pedig azt írta:

„Ég Veled, Balázs!”

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Michael Douglas eszik, iszik, csajozik, mégis megvan az AppleTV+ első igazi bukása?
A Franklinnel az AppleTV+ elkövette az első nagy mellélövését? Eddig elég jó szériája volt, úgyhogy talán nem csorbít az amúgy nagyon jó renoméján, de sajnos látni az elpazarolt dollármilliókat a Franklin minden másodpercén.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. április 17.


Link másolása

Timothy Van Patten neve nem ismeretlen sorozatos berkekben. Rengeteg híres klasszikuson dolgozott már, mint rendező, ráadásul nem is kis címekben.

Olyan ikonikus szériákat tudok említeni, mint a Drót, a Deadwood, a Róma, a Maffiózók, The Pacific – A hős alakulat, a Trónok harca, a Fekete tükör, a Perry Mason, A levegő urai vagy a Gengszterkorzó.

Ilyen filmográfiával nem csoda, hogy az Apple TV+ rábízta a Franklin vezénylését. Nem tudom mennyire Van Patten hibája, de a Franklin nem lett túl jó.

Benjamin Franklin amerikai polihisztor, államférfi, diplomata, író, természettudós, filozófus, nyomdász és feltaláló életének 84 éve alatt több érdekes dolog történt vele, mint tíz férfivel történhet 200 év alatt.

A szegény családból származó 13. gyermek életrajza számtalan könyvet tölthetne meg.

Jópárat meg is töltött, a Franklin is egy ilyenen, Stacy Schiff, A Great Improvisation című könyvén alapszik. Nem olvastam az eredeti művet, de amit az AppleTV+-nak sikerült előadnia, az egy rettenetesen unalmas kis szelete ennek a hihetetlen élettörténetnek.

1776-ot írunk, az Amerikai függetlenségi háború alig egy éve zajlik, de a gyarmati erők sorra szenvednek súlyosabbnál súlyosabb vereségeket. A kongresszus helyzete egyre kilátástalanabb. Franklin fia is a britek háborús túsza lett.

Ezekből a harcokból meglepően nem látunk semmit, mert ezekben a sötét időkben Benjamin Franklin (Michael Douglas) átutazta az Atlanti-óceánt, hogy segítséget kérjen a francia nemzettől.

Unokája, Temple (Noah Jupe) kíséretében érkezik Passy kis falujába, amely viszonylag közel van Párizshoz. Itt szövi fondorlatos terveit, hogyan lehetne megnyernie magának a versailles-i támogatást Amerika britek elleni harcában. Igazi kémjátszma, sok-sok unalmas párbeszéd alá rejtve.

Nagyon hiteles az Apple-féle Franklin sorozat, már-már túl hiteles. Egy képkocka háborút kapunk ízelítőnek a harmadik részben, de ez a széria nem más, mint hosszú párbeszédek, partik, előadások és bálok sora, ahol úriemberek beszélgethetnek, miközben a kémek kihallgatják őket. Nem egyértelmű, ki kivel van valójában és mindenki csak a saját hasznát keresi. Van, aki pénzt, egyesek szerelmet, mások megbecsülést várnak Franklintől.

A megvalósítás elsőrangú, a kosztümök, a helyszínek, a tájkép és a díszletek elképesztően autentikusak.

A sorozat külön büszke lehet ezekre. Érezni, amikor szinte céltalanul mutogatják ezt a mozi-mágiát. Sokszor húzza a rendező az időnket egy-egy hosszúra hagyott nagytotállal. Természetesen hatalmas érdem és pirospont jár a történelmi hűségre, és az atmoszféra is páratlan, csupán annyi ezzel a probléma, hogy a tényleges tartalom, amit látunk, nagyon kevés.

Ahhoz képest, hogy Ben Franklinnek milyen érdekes élete volt, nagyon sokáig tartott, hogy egy ilyen nagy költségvetésű sorozatot készítsenek róla. Ez a szerep Michael Douglasnek szinte jutalomjáték. Látszik, hogy a nagy öreg élvezte a forgatást, hiszen jókat ehet, ihat és jól mulathat fiatal hölgyek társaságában, miközben csak beszélgetnie és néha színészkednie kell.

Nem érzem, hogy Douglas eltűnne a szerepben, inkább önmagát hozza, kicsit rájátszva Franklin szinte rocksztár szerepére, máskor meg aggódóan tűnődve.

Az unokáját alakító színész nekem kicsit túlságosan fiatal, de lehet pont ezért őt választották ki a szerepre, ő egy kis ártatlanság a megfáradt mester mellett. A többi színésszel sincs probléma, maximum annyi, hogy a teljes stábból ha öt karaktert fel tudok sorolni, azzal lehet, hogy sokat mondtam. Igazából alig van maradandó szereplő, de erről nem a színészek tehetnek, hanem a történészek… akarom mondani forgatókönyvírók.

Alig történik itt valami! Tényleg! Az egyik legnagyobb drámai csúcspont az első három részből az, amikor Franklin visszakapja a megjavított nyomdáját, miután azt ellenséges kémek összetörték. Értem, hogy így szimbolikusan visszakapta a hangját a feltaláló zseni, de ettől ez még gyenge tartalom, még streamingre is.

Egyáltalán nem szórakoztató, és nem érzem azt a „wow” faktort, amit az Apple álltalában képvisel.

Ez egy alapos történelemlecke, amely azt feltételezi, hogy van bőséggel háttértudásunk a korszakról, mert ha nem figyelünk eléggé, akkor bizony megkavarodunk a sok-sok francia név mellett. Mostanában sokadik sorozatnál látom, amelyben előszeretettel használják az eredeti nyelvet, tehát itt a franciák franciául beszélnek, nem francia akcentusos angollal – ez is a pozitívumok közé tartozik a szememben. Van rajta kellő mennyiségű pátosz, hab és csillámpor is az átlagamerikai nézőnek. Láthatunk hitelesnek érződő kémjátszmát, és három rész alatt azért megértjük, hogyan mozgatták a szálakat a háttérből a diplomaták, de attól még rém unalmas az egész.

Amikor egy függetlenségi háborús történetre gondolok, nem az van a fejemben, hogy a győzelmekről és vereségekről csak híreket hallok, miközben semmit nem látok.

Nem véletlenül vizuális médium a televízió. Sajnos az egész túl unalmas, metodikus és nem érdekes. A Franklin megtekinthető az Apple TV+ streaming szolgáltató műsortárában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Eltemették Tordy Gézát
Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta. A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott.

Link másolása

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

A 85 éves korában, március 30-án elhunyt színművész búcsúztatásán elsőként a jövő színésznemzedéke nevében Szőcs Artur mondott beszédet. A színész-rendező felidézte, hogy Tordy Gézát még színművészetisként ismerte meg, majd 15 évadot dolgoztak együtt. Kiemelte: Tordy Gézát ízig-vérig érdekelte a színházcsinálás, fontos volt számára a csapatmunka.

Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta a művészről, akivel 1963-ban találkozott először, és akihez élete leghosszabb barátsága fűzte.

A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott, színészkollégája játékát és közös munkáikat idézte fel. Mint mondta, Tordy Gézában nagy erők lakoztak, nagy dühök és nagy szenvedélyek.

A színészet illanó pálya - fogalmazott. A kincs az az üzenet, amelyet át tudunk adni úgy, hogy a lelkekben minél tovább megmaradjon. "És te, Gézus, ezeknek az üzeneteknek katartikus átadója voltál" - mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: