Videós szimuláció készült arról, hogyan és miért zuhanhatott le az indiai repülőgép
Június 12-én súlyos repülőgép-szerencsétlenség rázta meg a világot: az Air India 171-es járata néhány másodperccel a felszállás után lezuhant Ahmedabadban, Gujarat államban. A gép egyenesen a B. J. Orvosi Egyetem kollégiumának épületébe csapódott. A fedélzeten 242-en tartózkodtak, de csupán egy ember élte túl a tragédiát: a 40 éves brit utas, Vishwash Kumar Ramesh. A becsapódás következtében a kollégiumban is többen életüket vesztették.
A repülő London Gatwick repülőtere felé indult, de alig egy perccel a felszállás után gyorsan veszített a magasságából. A gép először körülbelül 190 méter magasba emelkedett a kifutópálya felett, aztán hirtelen zuhanni kezdett. Harminchat másodperccel a felszállás után a pilóták vészjelzést adtak le. A rádióban Sumeet Sabharwal kapitány ezt mondta: „Mayday”. Egy másik felvételen az is hallható: „Nincs tolóerő, csökken a teljesítmény, nem tudunk emelkedni.”
A tragédia helyszínén másnap megtalálták a gép feketedobozát. Ram Mohan Naidu Kinjarapu indiai közlekedési miniszter szerint ez „jelentősen segítheti”, hogy megértsék, mi történt pontosan.
Az interneten időközben egy YouTube-videó kezdett terjedni, amely szimulációval mutatja be a baleset lehetséges okait, írja a Unilad. A felvételt az AiTelly csatorna tette közzé. A videóban szereplő egyik elmélet szerint a túlélő férfi hatalmas durranást hallott a becsapódás előtt. Ez akár hajtóműhiba is lehetett, bár a katasztrófáról készült felvételeken nem látható füst. A videó szerint
Ez történhetett például „mindkét hajtómű mechanikai meghibásodása” vagy „a repülőgép üzemanyagrendszerének problémája” miatt is.
A másik feltételezett ok a repülő szárnyain található csűrőlapok meghibásodása. Ezek a szerkezetek segítenek abban, hogy a gép felszálláskor megfelelő felhajtóerőt kapjon, és leszálláskor lassítani tudjon.
A videós szimulációt itt lehet megnézni:
Egy hivatásos pilóta, Captain Steve is elmondta a véleményét. A balesetről készült eredeti videófelvétel alapján úgy látta, hogy a repülő laposan repült, a futómű pedig még mindig lent volt. Nem látott szikrákat vagy tüzet a hajtómű körül, ami szerinte kizárja a madárral történt ütközést vagy látványos hajtóműhibát. Azt mondta: „Ez az első elmélet: mindkét hajtómű leállt, és ez a felhajtóerő elvesztéséhez vezetett. A repülőgép egyszerűen abbahagyta a repülést.”
A pilóta azt is elmondta, hogy ha valóban madarakkal ütközött volna a gép, akkor lángokat, szikrákat kellett volna látni a hajtóműből. Így fogalmazott: „Nem látunk semmilyen jelet a hajtómű hátsó részénél, ami erre utalna – lángokat, szikrákat, valamit látni lehetne, ahogy a hajtóművek szétesnek.”
Felmerült az is, hogy a gép úgy szállt fel, hogy nem voltak kiengedve a csűrők. Steve szerint ez azonban kizárt, mert minden ilyen gépen két elektronikus ellenőrzőlista is működik, amelyek „alapvető részét képezik” a rendszernek. Azt mondta: „Ehhez manuálisan kellett volna figyelmen kívül hagyni mindkét ellenőrzőlistát.” Hozzátette, hogy ilyen esetben hangos riasztás és figyelmeztető fény is jelezné a hibát: „nagy zajt csap”, piros figyelmeztető lámpa és „fülsiketítő” hang is jelzi a problémát.
A videó végén Steve megosztotta a saját elképzelését is:
Kiemelte, hogy ezek az elméletek egyelőre nem hivatalosak.
A szakértő videóját itt lehet megnézni: