FELFEDEZŐ
A Rovatból

A Léon, a profi tönkretette a gyerekkorát, és nem volt hajlandó gyerekként szexet imitálni egy 50 éves férfival – A Natalie Portman-portré

A színésznő, akinek fontosabb volt a tanulás, mint a csillogás, aki már 8 évesen vegetáriánus lett, és akit egy egész világ sajnált a férje félrelépése miatt.


Natalie Portman, eredeti nevén Natalie Hershlag 1981. június 9-én, egy keddi napon született Jeruzsálemben, éppen az édesanyja, Shelley Stevens születésnapján. Ő a szülei egyetlen gyermeke. Izraeli édesapja, Avner Hershlag orvosként, meddőségi specialistaként dolgozik, amerikai édesanyja pedig főállású háztartásbeli, bár Natalie életrajzai közül sokban művészként hivatkoznak rá, de ez nem igaz. Valójában csak Natalie szokta művésznek nevezni, amiért képes volt vezetni a háztartást, és felnevelni őt.

„Mindig dühös lesz rám, ha azt mondom, hogy ő egy háziasszony (angolul: house wife – a szerk.), mert azt mondja, ez úgy hangzik, mintha hozzáment volna egy házhoz. Szóval ez nem vet jó fényt rá. És akkor elkezdtem azon gondolkozni, hogy minek nevezzem, majd azt mondtam mindenkinek, hogy ő egy művész, és ezt tanulta a főiskolán is. Aztán mindenki azt kérdezte, hogy milyen művészettel foglalkozik? És hogy fest-e, meg milyen festékkel? Én meg azt mondtam, fogalmam sincs! Szóval most már csak azt mondom, hogy édesanya. És ez működik” – mesélte Natalie még 1996-ban David Letterman talk show-jában.

12 éves kora előtt semmi…

Hershlagék Natalie hároméves korában költöztek az Egyesült Államokba, mivel Avner Marylandben töltötte a rezidenséveit. Egy évvel később Natalie elkezdett táncórákat venni, amelyekre így emlékezett vissza: „Mindig is szerettem szórakoztatni az embereket, és mindenféle műsorokat adtam elő otthon. Határozottan a Broadway felé vettem az irányt. Az Oklahoma!-ban vagy valami hasonlóban akartam szerepelni. Egyáltalán nem gondoltam filmekre” – magyarázta Portman, és hozzátette, a showbiznisz iránti érdeklődéséhez a Dirty Dancing és Patrick Swayze is sokat hozzátett. „Azt hiszem, csak azért lettem színésznő, hogy legyen esélyem egy nap találkozni vele, hiszen ő egyszerűen elképesztő.”

Az apja munkája miatti költözéseken kívül egyébként nem sokat tudni a gyerekkoráról, állítása szerint egy abszolút hagyományos családban nőtt fel, csupán apja izraeli származása miatt más értékrendben, mint a legtöbb amerikai gyerek. „Nem is emlékszem, kik voltak a barátaim kilencéves korom előtt. Sőt, nem is nagyon vannak tiszta emlékeim a 12 éves korom előtti időszakról” – mesélte még 18 évesen, egy 1999-es interjúban.

Még mielőtt kislányként beindult volna a filmes karrierje, valóban sok időt töltött a szüleivel.

Gyerekkorában olyan országokat látogatott meg velük, mint például Japán és Ausztrália, ami óriási hatással volt rá. Olyannyira, hogy később az iskolában a japán nyelvet is felvette tantárgyként. Nyolcéves korában Natalie lelkiismereti okokból felhagyott a húsevéssel.

„Elmentem apámmal egy orvosi konferenciára, ahol lézeres műtétet mutattak be egy csirkén. Azt hiszem, ekkor jöttem rá, hogy az állatokat a húsukért ölik meg. Addig úgy gondoltam, hogy az állatok elpusztulnak, aztán mi megesszük őket. Amikor pedig bejelentettem a szüleimnek, hogy vegetáriánius leszek, először azt hitték, hogy ez csak egy múló hóbort, egy fázis az életemben. De nem az volt” – mesélte.

Később, miután a hatodik osztályban fel kellett boncolnia egy halat, a halevést is abbahagyta, 1995-ben a zselatin következett, 1997-ben pedig a sajtfogyasztást is passzolta, de csak 2011-ben váltott át teljesen a vegán életmódra, aminek azóta is nagy szószólója és népszerűsítője.

Natalie, a profi

Natalie mindössze tízéves volt, amikor egy táncóra után elment egy pizzázóba, ahol a Revlon egyik képviselője kiszúrta őt, és felkérte, hogy modellkedjen a cégnek. Be akarta őt mutatni egy modellügynöknek, Portman azonban azt mondta, nem akar modellkedni, a színészkedés érdekli. Így végül egy színészügynöknek mutatták be. Három nyarat töltött színházi táborokban, ahol első színészi tapasztalatait szerezte, többek között az Oklahoma!-ban játszotta Dream Laurey-t, a Szentivánéji álomban pedig Hermiát. Ez idő tájt kihagyott egy évet az általános iskolában, de ezt könnyedén megtehette, mivel kiváló jegyei voltak. „Az osztálytársaim többsége strébernek tartott" – emlékezett vissza.

A színházi szerepek után/közben elkezdett filmes meghallgatásokra is járni, és többek között részt vett a Léon, a profi castingján is Mathilda szerepe kapcsán, amit ugye végül meg is kapott.

Persze nem volt egyszerű dolga, hiszen először elutasították, mondván, túl fiatal, ám néhány további felolvasás után a rendező Luc Besson mégis őt választotta ki.

Besson együttműködött Natalie szüleivel, akik nem engedték, hogy a lányuk bizonyos dolgokat megtegyen a kamerák előtt. Ezért a forgatókönyvben módosításokat eszközöltek, ami többek között egy átdolgozott befejezéshez is vezetett. „Minden projektem előtt órákig beszéltek a szüleim a rendezőkkel, hogy megbizonyosodjanak arról, nem fogok semmi olyasmit csinálni, ami később ártana nekem a magánéletben." A gyakorlatban ez azt jelentette, hogy egyikük (általában az anyja) mindig elkísérte őt, amikor éppen New Yorkon kívül forgatott, legalábbis 18 éves koráig (tehát az 1999-es Star Wars I. rész – Baljós árnyak forgatásán még szükség volt rájuk, a 2000-es Ahol a szív lakiknál már egyedül is boldogult).

Az ügynökök és a filmesek javaslatára Natalie felvette művésznévnek a nagymamája leánykori nevét, a Portmant, egyrészt a jobb hangzása miatt, másrészt, hogy megvédje vele a családja privát szféráját.

Mathilda, nem Lolita

Luc Besson egyébként a Léon, a profi-beli alakításáról így nyilatkozott: „Natalie-nak korábban nem volt filmes tapasztalata. Megnéztünk kábé kétezer lányt, és egyértelműen ő volt a legjobb. Elmagyarázod neki, mit szeretnél, ő meghallgatja, majd pontosan megcsinálja, ilyen egyszerű.”

1994 novemberében mutatták be a Léon, a profit, amelynek Jean Reno és Gary Oldman ellenére is Portman lett az igazi sztárja.

A 13 éves lány óriási figyelmet kapott szerte a világon. Először jelent meg a nyilvánosság előtt a film premierjén Los Angelesben és Párizsban, majd rengeteg tévéműsorba hívták meg vendégnek.

Szóval a színészi karrier azonnal beindult ezután olyan filmekkel, mint a Szemtől szemben (1995), A varázsige: I Love You (1996), a Gyönyörű lányok (1996), vagy a Támad a Mars! (1996).

A gyerekszínészként végzett munkája azonban negatívan befolyásolta a magánéletét. „Hetedikes voltam, amikor a Léont forgattuk, és kábé minden egyes nap sírtam, amikor hazajöttem a forgatásról. A barátaim nem voltak többé a barátaim. Azt mondogatták, hogy »Most azt hiszi, nagyon dögös,«, meg ilyesmiket, és ez volt a legfájdalmasabb dolog, amin valaha keresztülmentem. Nyilvánvalóan nem volt olyan nehéz az életem. Mégis alig vannak emlékeim arról az évről, kivéve, hogy állandóan sírtam. Azután az év után másik iskolába mentem” – mesélte Natalie, aki maradt is a suliban, amíg 1999-ben le nem érettségizett. A Támad a Mars! és a Baljós árnyak között nem is vállalt el szerepeket, hogy a tanulmányaira koncentrálhasson. Olyan szerepekre mondott többek között nemet ekkor, mint Ang Lee Jégvihara (1997), Baz Luhrmann Rómeó és Júliája (1996), vagy Adrian Lyne Lolitája (1997). Ez utóbbit elvből elutasította: „Nem gondoltam, hogy helyén való dolog azt mutatni, hogy egy 13 éves lány, öööö, közösül egy 50 éves férfival” – mondta.

Egy messzi-messzi galaxisban…

A Léon, a profihoz mérhető sikert nem tudott letenni az asztalra, egészen a Star Warsig. Natalie már készült a visszatérésére, le is szerződtették Kristin Scott Thomas lányának szerepére a Robert Redford rendezésében készülő A suttogóban (1998). Ám úgy esett, hogy kapott egy telefonhívást Robin Gurlandtól, a Lucasfilm castingigazgatójától: felajánlották neki ugyanis a Star Wars saga közelgő előzményfilmjeinek női főszerepét, Amidalát.

Végül Portman találkozott George Lucasszal és Rick McCallum producerrel a San Francisco melletti Skywalker Ranch-en, majd némi gondolkodási idő után aláírta a szerződést mindhárom filmre.

„Hetekig gondolkodtam rajta, mielőtt rábólintottam. Először is azért, mert ez a franchise reflektorfénybe helyez, és jobban a nyilvánosság elé tolja az embert, mint valószínűleg bármilyen másik film. Másodszor kb. 14 évesen hatalmas elkötelezettség volt eldönteni, hogy a következő 10 évben három ilyen filmben is szerepelni fogok. Ez egy óriási döntés az életed bármely szakaszában, de különösen akkor, amikor 14 éves vagy, és még nem tudod, mit akarsz kezdeni az életeddel. Szóval tényleg sokat gondolkodtam rajta, mérlegeltem a szempontjaimat, és beszéltem minden emberrel, akit szeretek s akiben megbízom, mielőtt meghoztam a döntésemet. Úgy gondoltam, ez egy jó módja annak, hogy felnőjek a filmekben. Megkapom a romantikát, aztán a gyerekvállalást... Ha úgy döntök, hogy folytatom a filmezést, ez egy remek módja annak, hogy átmenjek a felnőtt szerepekbe. És ha mégsem jött volna össze – ami határozottan lehetséges volt –, akkor is egy szép utolsó dolog lett volna” – mesélte egy korábbi interjújában.

Meglepetésre Natalie tehát visszalépett A suttogó főszerepétől (amit végül a nála 3 évvel fiatalabb Scarlett Johansson töltött be), hogy helyette az Anne Frank naplójában szerepeljen a Broadwayn. Ez az elkötelezettség pedig még George Lucast is arra kényszerítette, hogy egy kicsit átrendezze a Baljós árnyak forgatási menetrenden. „Reggel hatkor keltem, és este fél tízkor értem haza. Tunéziában pedig több mint 100 Fahrenheit (kb. 37,7 Celsius – a szerk.) volt, a helyiek még nappal sem mentek ki, mi azonban hajnali 3-tól délután 5-ig dolgoztunk" – emlékezett vissza a kemény időkre. Mégis élvezte a film forgatását, utána pedig visszatért az iskolába, illetve Londonban próbálta tovább az Anne Frank naplóját.

A Baljós árnyak természetesen világszerte óriási sikert aratott, Portman pedig újra a figyelem középpontjába került, illetve az is sokat dobott a karrierjén, hogy a Mindenütt jó (1999) című filmjéért 2000-ben Golden Globe-díjra jelölték a legjobb női mellékszereplők közt.

30 előtt Oscar

Az első Oscar-jelölésére sem kellett sokat várni: ez 2005-ben következett be, és a Közelebb című film női mellékszerepéért kapta meg, amelyben Julia Roberts, Jude Law és Clive Owen voltak a partnerei.

Ez már egy merészebb szerep volt a részéről, főként, mivel korábban még szexjelenetet sem vállalt, itt pedig egy sztriptíztáncosnőt alakított.

A 2007-es Hotel Chevalier című Wes Anderson-rövidfilmben is ledobta a textilt, illetve erősen próbált a Star Wars-előzménytrilógia (Baljós árnyak – 1999, A klónok támadása – 2002, A Sith-ek bosszúja – 2005) közepette vagy utána kisebb, független filmekben játszani. Olyanokban, mint pl. A régi környék (2004), az izraeli Free Zone (2005), a Goya kísértetei (2006) vagy A távolság íze (2006). Persze azért rendre akadtak nagyobb reflektorfényt kapó filmjei és szerepei is, mint pl. a V mint vérbosszú (2005), amelyért kopaszra borotválta a fejét, A másik Boleyn lány (2008), vagy épp a 2010-es Fekete hattyú, amiért 2011-ben megkapta élete első és eddig egyetlen Oscar-díját (női főszereplőként). Az aranyszobrot pedig 29 évesen, könnyek között és kb. öt hónapos terhesen vette át, a színpadra pedig a gyermeke apja, Benjamin Millepied segítette fel, akivel később botrányos körülmények között szakítottak/váltak el…

Megcsalás, nem ámítás

Akármennyire lett színésznőként népszerű Portman, ez másfajta népszerűség volt, mint általában a celebeknél. Ha írtak is róla az újságok, az többnyire a szakmai előmeneteléről, a tehetségéről vagy egy legújabb szerepéről szólt, a magánélete ritkán volt témája a lapoknak. A pletykák persze az évek során összehozták a Star Wars-beli partnerével, Hayden Christensennel, vagy például Mobyval, Lukas Haasszal, Andy Samberggel, Jude Law-val, Jake Gyllenhaallal és egyéb sztárokkal, ám ezeknek nem volt valós alapja. Az első ismert szerelme a mexikói színész, Gael Garcia Bernal (Che Guevara: A motoros naplója, Bábel, Mozart a dzsungelben) volt, akivel 2003 és 2007 között randizgattak.

Majd 2009-ben, a Fekete hattyú forgatásán ismerkedett meg és szeretett bele a francia táncos és koreográfus Benjamin Millepiedbe. A kapcsolatuk annyira gyorsan haladt előre, hogy a 2011-es Oscar-gálán, amikor Portman átvette a díját, már az ő gyermekével volt állapotos. Aleph nevű fiuk 2011 júniusában jött a világra, majd a következő év augusztusában Natalie és Benjamin összeházasodtak a kaliforniai Big Surben tartott zsidó szertartáson. A család egy ideig Párizsban élt, miután Millepied elfogadta a Párizsi Operabalett táncigazgatói posztját, Portman pedig kifejezte azon vágyát, hogy francia állampolgárrá váljon. 2017 februárjában született meg a kislányuk, Amalia.

A család ezután békében élt egészen 2023-ig, amikor is olyan cikkek jelentek meg a médiában, amelyek Millepied házasságon kívüli viszonyáról szóltak.

A megcsalásról szóló hírek meglepően megalapozottnak tűntek, a pár azonban soha nem foglalkozott nyilvánosan a vádakkal. Igaz, olyan cikkek is megjelentek, amelyek szerint Natalie megbocsátott a férjének a félrelépéséért, és próbálják rendezni a kapcsolatukat.

Hogy ez végül nem sikerült, az szintén tavaly bizonyosodott be, amikor bejelentették, hogy szakítanak, 2024. március 8-án pedig hivatalosan is elváltak.

Az ifjúságát keresi

Natalie Portman a magánéleti problémái ellenére természetesen továbbra sem áll le. 2022-ben a Thor: Szerelem és mennydörgéssel robbant vissza Hollywoodba, majd a May Decemberrel majdnem újra Oscar-közelbe került (harmadik jelölését egyébként 2017-ben kapta a Jackie című film címszerepéért, amellyel komoly esélyesnek számított, végül Emma Stone elhappolta el előle a díjat a Kaliforniai álomért). Idén a Nő a tóban című minisorozatban látható (már elérhető az Apple TV+-on), legközelebb pedig Guy Ritchie kalandfilmjében, a Fountain of Youth-ban tűnik majd fel John Krasinski, Domhnall Gleeson és Eiza González oldalán. Ebben két, egymástól elhidegült testvér egyesíti erőit, hogy megkeressék a fiatalság forrását.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


FELFEDEZŐ
5 percenként csörögtek a begyűjtött telefonok egy iskolában, a diákok viccet csináltak a rendeletből
Az egyik mém szerint idén szeptembertől még véletlenül sem azért járnak a szünetekben a gyerekek a mosdóba, mint eddig tették.


Egyáltalán nem váratlanul, máris tele van az internet a diákok mobiltelefon nélküli mémjeivel és történeteivel. A gyerekek midnent megtesznek, hogy borsot törjenek a tanárok orra alá, vagy valahogyan mégis megoldjáka azt, hogy velük lehessenek okoseszközeik a tanteremben. Az eduline az első néhány nap terméséből válogatott.

Az egyik legjobb mindenképpen a digitális ebédjegyről szól, amit ezentúl kinyomtatva kell maguknál hordani a diákoknak okostelefon híján:

A jelenleg is forgalomban lévő Történelmi Atlasz hátoldalán arra hívják fel a figyelmet, hogy a helyes használatához szükség lesz egy okostelefonra:

Egy másik mémben arról van szó, hogy újabb tevékenység miatt telnek majd meg az iskolai mosdók a tanórák közötti szünetekben:

De talán mind közül a legjobb – már amennyiben igaz –, hogy mivel törtek borsot a tanárok orra alá egy osztály tagjai:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
FELFEDEZŐ
A Rovatból
Orbán Viktort is felelőssé teszi a világ pusztításáért az Oscar-díjas rendező
Asif Kapadia 2073 című filmjében egy disztópikus jövőben felsorolják, hogy kik tehetnek a Föld élhetetlen állapotáért, ekkor hangzik el az ismerősen csengő név.


Asif Kapadia Oscar-díjas dokumentumfilmes, új szintre emelte a figyelmeztetést: a 2073 című hibrid doku-játékfilmjében világunk pusztulása után járunk, és a film egyértelműen arra szólít fel, hogy lépjünk időben, ha nem akarunk globális katasztrófába torkollni.

Kapadia idáig olyan, jobbára életrajzi filmekkel vetette észre magát, mint a Senna, a Diego Maradona vagy az Amy Winehouse életéről szóló Amy – ez utóbbiért az Oscar-díjat is bezsebelhette.

A sztori 2073-ban játszódik, egy világégés után, ahol a túlélők zárt városokban, rendőrállamokban tengődnek, míg mások a felszín alatti világban rejtőzködnek, időnként „kukázni” jönnek fel. Samantha Morton egy néma nőt alakít, aki a múlt traumáit cipelvén meséli el, hogyan vezetett az emberiség tébolya a 2036-os világpusztító háborúig.

Kapadia valós felvételekből és oknyomozó újságírók interjúiból fűzte össze a film történetét, így nem csak egy disztópikus jövőt fest elénk, hanem az elmúlt évtized politikai eseményeit is kíméletlenül felidézi. A film üzenete nem kertel: a demokrácia a vesztébe rohan, és ezért a világ diktátorai a felelősek.

Kapadia konkrétan megnevezi a „bűnösöket”: Duterte, Modi, Trump, Putyin, Bolsonaro, Johnson és Orbán Viktor is felkerül a rendező listájára.

De nem marad ki Elon Musk és más milliárdosok sem, akik a tőkéjükkel manipulálják a világot, illetve a kínai arcfelismerő rendszerek és Izrael lehallgató technológiái is kritikát kapnak.

Kapadia egyszerű, de hatásos eszközökkel mutatja meg, hová vezethet a jelenlegi irány – és nem finomkodik. A 2073 nem csak egy film, hanem egy szándékos ébresztő, amely egy aktivista forradalmat kíván elindítani.

A 2073 trailere

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

FELFEDEZŐ
A Rovatból
Elhamvasztották a macskáját, majd négy nap múlva élve sétált vissza a házikedvenc
Ted gazdája épp nyaralt, amikor az eset történt. Később bement a hamvakért, és az urnára az volt írva: „Nem halott Ted”.


Az észak-yorkshire-i Newbyben élő Nicci Knight épp kéthetes törökországi nyaralását töltötte, amikor a szomszédok értesítették, hogy a macskája, Ted belefulladt a kerti tavukba.

Mivel nem akarta, hogy a szomszédoknak kelljen őrizniük Ted holttestét, amíg ők haza nem térnek,

megszervezte, hogy a Heavenly Pets krematórium elszállítsa a macska tetemét Thornabybe, hamvasztásra.

Négy nappal később azonban, miközben a család még mindig nyaralt, a másik macskájuk gondozója felhívta őket azzal, hogy Ted visszasétált a házba – teljesen élve és egészségesen.

„130 fontot fizettem azért, hogy valaki más macskáját hamvasszam el”

– mesélte Knight a BBC-nek. Amikor később elment a hamvakért, az urnán ez állt:

„Nem halott Ted”

Vicki Crallan, a Heavenly Pets krematórium igazgatója szerint ez egy „keserédes” élmény, hiszen most valahol egy család biztosan keresi az eltűnt macskáját. A krematórium a hamvasztási díjat egy helyi macskamentő központnak ajánlotta fel.

(BBC)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


FELFEDEZŐ
Egy 50 éve eltűnt falu bukkant újra elő, miután 40 métert apadt egy mesterséges tó Görögországban
A falu régi lakói közül néhányan még életben vannak. Ők még azt is elképzelhetőnek tartják, hogy hamarosan viszontláthatják egykori házaikat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. szeptember 04.



Az Európa déli részét sújtó extrém szárazság miatt egy görögországi víztározó mélyéről újra felszínre került egy ötven éve elárasztott település, derül ki az RTL Híradójából. A nem mindennapi jelenséghez az kellett, hogy a mesterséges tó felszíne több mint negyven métert apadjon.

A görögországi Kalliót a hetvenes években szándékosan árasztották el. A falu helyén építették meg ugyanis azt a hatalmas tározót, amely a közeli Athén vízellátásáért felel a mai napig.

„Amikor a nyár elején elkezdett apadni a tó, úgy voltunk vele, hogy hát nagy melegben így szokott ez lenni. Csakhogy idén szinte egyáltalán nem esett eső errefelé, így ötven év után egyszer csak újra előbukkant az elöntött falu a víz mélyéről”

– mondta a legközelebbi település polgármestere.

A nem mindennapi jelenség izgalmas látványosságot jelent a környékbelieknek, akik közül a fiatalabbak soha nem látták az elsüllyedt falut. Sokan élnek még azonban Kallio egykori lakó közül, akiknek a víztározó építésekor kellett elhagyni otthonukat.

„Ha ez így folytatódik, hamarosan újra láthatjuk a régi házunkat is”

– nosztalgiázott egy asszony, akit tizenéves korában telepítettek ki Kallióból.

A hatóságokat azonban inkább aggodalommal tölti el a folyamat. A mesterséges tó ugyanis több mint negyven métert apadt pár hónap alatt, amire a keletkezése óta nemigen volt példa. Márpedig a víz elpárolgása nemcsak a főváros lakóit érintheti kellemetlenül, hanem a térség élelmezését biztosító helyi mezőgazdaságot is.

A súlyos és tartós aszály a Balkán-félsziget északabbi részén is különös dolgokat okoz. Belgrád lakóinak mindenképp szokatlan lehet, hogy a várost átszelő Száva egyik napról a másikra elzöldült. Mintha a folyó mocsárrá változott volna.

„A hónapok óta tartó trópusi időjárás és a minimális csapadék miatt rendkívüli módon elszaporodtak az algák. Vastagon beborítják a folyó felszínét. Ez tovább csökkenti a víz oxigénszintjét, ami katasztrofális hatással lehet a Száva élővilágára”

– magyarázta a jelenség okait egy vízügyi szakértő.

A folyó színeváltozását egyértelműen a klímaváltozás látványos jelének tudják be. Az előrejelzések szerint ráadásul mostanában nem várható jelentős hőmérséklet-változás, így egy ideig valószínűleg zöld marad a Száva.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET: