hirdetés

FELFEDEZŐ
A Rovatból
hirdetés

18 tény a mobilozás hőskorából, amit már biztosan elfelejtettél

Ki indította az első magyar mobilhívást, mennyi volt az első előfizetés és a táskatelefon? Mobil nosztalgia töményen!
Forrás: Tó-retró blog - szmo.hu
2021. október 26.


Link másolása

hirdetés
A régi, balatoni nyarak illata Pálma gumimatraccal és bambival, a SZOT üdülők strandján... Ezt mind újraélheted vagy megismerheted a Tó-retro blog írásaiból.

Egy kis gyorstalpaló a magyar mobilfónia első tíz évéből árakkal, ikonikus telefonokkal és egyéb, teljesen fölösleges tudnivalókkal!

1.

Az első magyar mobilhálózatot a Westel Rádiótelefon Kft. (még az indulás évében Westel Kft-re váltott) indította el. A vállalkozás a Magyar Távközlési Vállalat 51 és az amerikai US West 49 százalékos tulajdonrészével alakult. A technológiát már 1984-ben elhozták Magyarországra, de akkor még tiltólistán volt, így nem indulhatott el a szolgáltatás. A jég végül azért tört meg, mert 1990-ben még 500 ezer ember várt vezetékes telefonra és volt közöttük, aki egy évtizede jelezte az igényét.

2.

Az első hálózat még a ma 1G-nek nevezett, 450 Mhz frekvenciát használta, analóg rendszerrel.

3.

Az

első magyar mobiltelefonhívást Bod Péter Ákos

kereskedelmi és iparügyi miniszter folytatta amerikai kollégájával. A mérföldkőnek számító beszélgetés a Westel Parlamentben tartott sajtótájékoztatóján zajlott le, 1990. október 15-én kevéssel 3 óra előtt. Az első szavak pedig a „Jó reggelt” voltak, az időeltolódás következtében.

hirdetés
4.

A rendszer első évében 3, egy évvel később 6 ezer ügyfelet tudott kiszolgálni, kizárólag Budapesten, de a valós előfizetőszám csak 4500 volt 1991-ben.

5.

A szolgáltatás ára egy autóéval vetekedett, hiszen

a rendszerbe való belépés 75 ezer, egy-egy készülék pedig 73 960 - 135 960 forintba került, míg a havi előfizetési díj 6300 forint volt.

A Merkur árlistáján abban az évben a legolcsóbb újautó a Trabant 601 Lim volt 102 ezer forintos árral, egy 3 ajtós Samaráért pedig 285 ezer forintot kértek. Az átlagbér hivatalosan 13 ezer forint körül alakult.

6.

Az első időben a „táskatelefonok” voltak a mobiltelefónia eszközei. A Westel első kínálatában a Motorola Associate 2000, az Ericsson Hotline Combi és a Benefon Class szerepelt.

7.

Az első újságcikk, mely a vezetés közbeni mobiltelefonálás veszélyeiről szólt, 1991 márciusában jelent meg a Népszavában.

8.

A díjcsomagok máig tartó káosza 1991. július 1-én kezdődött, amikor a Westel bevezette második árazási módját, a kevesebbet telefonálóknak. Az új szolgáltatás alapdíja 3.100 forint volt, amely havi 60 perc beszélgetési időt tartalmazott, túllépés esetén a felár pedig a napszaktól függött. Ráadásul ebben az évben a hálózat több vidéki nagyvárosba és a Balatonra is megérkezett.

9.

Az első nem „táska” telefon 1992-ben érkezett meg a Benefon Max képében.

A Benefon Max. Itt a kisebb méretért a gyengébb adóteljesítménnyel kellett fizetni, amitől a telefon csak városban volt használható az addigra 12 ezerre bővült ügyféltábor számára.

10.

A 900 Mhz GSM szabványt Európában 1992-ben vezették be. Nálunk 1993 májusában írtak ki tendert a frekvenciára. Erre azért volt szükség, mert a Westelt monopóliummal vádolták a 450-es frekvencia verseny nélküli elnyeréséért.

11.

A tender eredménye 1993. augusztus 26-án született meg, ahol a Westel mellett a skandináv, holland telefontársaságokat és a Mol Rt.-t tömörítő Pannon GSM örülhetett. A szintén résztvevő DBFA konzorcium az eredményhirdetésen botrányt okozott, amikor csalással vádolta meg a bírákat.

12.

A két új szolgáltató 1994 március végén indult el, néhány napos különbséggel.
13.

Induláskor a Westel 900 három díjcsomagot kínált: az Eurofon I-ben 1700 forintos előfizetési díj mellett munkanapokon 7-20-ig 36 forintot, csúcsidőn kívül 28 forintot kellett fizetni percenként. A legmagasabb belépő az Eurofon III csomag esetében volt, ez 4900 forintot jelentett.

14.

A Pannon GSM előfizetési díja egységesen 2500 forint volt, ám az általuk kínált optimum tarifarendszerben, 7801 Ft és 11 180 forint közötti összegre 35 százalék, 11 180 felett 38 százalék kedvezményt adtak. Tehát ha valaki többet beszélt, egy hívásért kevesebbet fizetett.

15.

Kezdetben mindkét cég Motorola, Ericsson és Nokia készülékeket kínált az ügyfeleknek, 74 900 és 105 ezer forint közötti árakon. A Westelnél ezen kívül Siemens S1 is kapható volt 76 400 forintért (ez már magyar nyelvű szoftverrel érkezett). A Pannon legolcsóbbja a Nokia 1011 volt a fentebb említett 74 900 forintért.

A Siemens S1

16.

Még az indulás évében, vagyis 1994 szeptemberében megjelentek az olyan ikonikus mobilok, mint az Ericsson 198 és 337 vagy a Nokia 2110 „vasalódeszka” (Ezt a címet az utód 1610 is örökölte).

A két ikon...

17.

Az első SMS-t 1995. március 20-án a Pannon rendszerében lehetett elküldeni és ezt a szolgáltatást az első hónapban ingyen adta a 0620-as rendszer. A Westel júniusban tette elérhetővé a rövid szöveges üzenetek küldését, eleinte GSM Távirat néven.

18.

A harmadik nagy szolgáltató, a Vodafone 1999. november 30-án indult Magyarországon, miután a 900/1800 Mhz-es pályázaton már ő is diadalmaskodott.

Ha a múlt században imádtál a Balatonnál nyaralni vagy szeretnéd tudni, hogyan nyaraltak a szüleid, neked írták a Tó-retró blogot. Ha pedig szeretnél visszaemlékezni a 70-es és 80-as évekre és vannak fotóid, amiket szívesen megosztanál, csatlakozz a Retró Insta csoporthoz!


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
FELFEDEZŐ

Balesetek – hogyan kezeld őket?

Kisebb-nagyobb malőrök bárkivel előfordulhatnak a nyaralás során, ezek azonban semmiképp se szegjék a kedved. Méhcsípés, sebek, leégés? Az alábbi tippekkel könnyedén kezelheted őket.

Link másolása

hirdetés

A jó időben mi is többet vagyunk kint a szabadban a jó levegőn, legtöbben ilyenkor mennek el kirándulni és nyaralni, így előfordulhat, hogy néha egy-két kisebb kellemetlenséggel is meg kell küzdenünk, mint az erős napsütés, a különféle rovarok és bogarak vagy éppen kisebb sérülések. Szerencsére azonban ezek többsége egyszerűen kezelhető.

Leégés

Gyakran szinte észre sem vesszük, csak amikor már késő, hogy megfeledkeztünk a leégés elleni védelemről. Nyáron nem csak akkor érdemes gondolni a megfelelő napvédelemre, ha tűz a nap, hiszen ilyenkor egész nap erősebbek a nap sugarai, ezért ha tudjuk, hogy hosszabban tartózkodunk majd napon, indulás előtt mindenképp ajánlott naptej használata. Ha azonban mégis elmaradt, a leégés súlyosságától függően használhatunk hűsítő krémeket, hideg borogatást is. Ilyenkor különösen jót tesznek a bőrnek az aloeverát, illetve mentolt tartalmazó krémek. A fájdalomra bevehetünk nem-szteroid alapú gyulladáscsökkentőt is és nagyon fontos, hogy a következő napokban igyunk sok vizet és védjük a leégett bőrt a napfénytől.

Napszúrás

Nagyon kellemetlen élmény nyaraláskor napszúrást kapni, hiszen fejfájással, hányingerrel és hányással is járhat. Éppen ezért jobb eleve felkészülni rá, a kora délutáni órákban kerülni a túl sok direkt napsugárzást. Ha ez elkerülhetetlen, akkor is világos fejkendő, kalap, vizezett haj javasolt a védekezésre és fokozott folyadékfogyasztás. Ha mégis megtörtént a baj, sok pihenés, víz, fájdalomcsillapító és borogatás segíthet enyhíteni a tüneteket. A kisgyermekek és idősebbek különösen érzékenyek az erős napfényre, így rájuk érdemes kiemelten vigyázni.

hirdetés

Sebek

Sajnos még a legügyesebbekkel is megesik, hogy megbotlanak vagy elcsúsznak és sebeket szereznek, de a nyári nagy szabadságban akár mezítláb is elég egy óvatlan lépés, hogy felsértsük a talpunkat. A sebkezelés lépéseit ebben a cikkben már végig vettük, most pedig egy olyan kötszert ajánlunk, ami segít, hogy az ilyen sebek se okozzanak kényelmetlenséget a nyaralás során. Az Opsite Post-Op Visible ugyanis egy olyan modern kötszer, amely szinte láthatatlan és segít, hogy problémamentes legyen a sebgyógyulás. A méhsejt szerkezetű habréteg, ami a különleges megjelenést biztosítja a kötszernek, nem mindennapi funkciókkal bír. A seb látható marad, így nyomon követhető a gyógyulás folyamata. Bármilyen komplikációt észre lehet venni a kötszer ellenőrzése során, mivel a lyukacsos szerkezet és az átlátszó fóliaréteg elegendő áttetszőséget ad.

A nedvszívó sebpárna felszívja a sebben keletkezett váladékot, így csökken a sebkörnyéki bőr macerációjának kockázata. Az átlátszó szerkezetnek köszönhetően a váladék mennyisége is ellenőrizhető, így könnyen megállapítható a csere szükségessége. A termék puha és rugalmas. Hipoallergén ragasztója pedig megkönnyíti a kötszer rögzítését és biztosítja vízhatlanságát. Emellett nagy előnye, hogy vízálló, így nem zavar fürdés, zuhanyzás közben és megvéd a baktériumokkal szemben is. Műtét után labadozóknak, kismamáknak is ajánlott, hiszen hét napig is fent lehet hagyni, így nem kell napi szinten a cserével bajlódni a pihenés során.

Szúnyogcsípés

A nyár legkellemetlenebb „tartozékai” a szúnyogok, akik különösen kedvelik a vízparti helyeket. Ellenük szúnyogriasztó spray-jel, füstölővel ajánlott védekezni, de a tapasztalat azt mutatja, hogy egyes kis vérszívók képesek átjutni még a legjobb szúnyogriasztó védelmén is. A szúnyogcsípésre ma már rengetegféle krém és gél kapható, de a házi ecetes borogatás is csodákat tesz. Bár tudjuk, hogy lehetetlen feladatnak hangzik, de érdemes vigyázni és nem elkaparni a szúnyogcsípést, hiszen az így kialakult seb fokozottan fertőzésveszélyes lehet.

Méhcsípés

Bár a méhek alapvetően nem agresszív állatok, sajnos előfordulhat, hogy rosszkor, rossz helyen keresztezzük egymás útját, a méh ezt támadásnak érzi és védekezésként csíp. A méhcsípés igen fájdalmas élmény és fontos, hogy gyorsan és precízen lássuk el. Elsőként szabaduljunk meg a méh fullánkjától, mely akár még percekig pumpálhatja az áldozat szervezetébe a mérget. A csípés helyén kialakuló duzzanatra a legjobb, ha egyből hideg borogatás kerül, hogy enyhítse a fájdalmat és a viszketést.

Utóbbi ellen jól jöhet némi mentolt vagy antihisztamint tartalmazó krém is. Pár napig a csípés helye még viszkethet, de ez magától el fog múlni. Azonban, ha a fentieken túl bármilyen más tünetet is tapasztal a méhcsípés áldozata, azonnal orvoshoz kell fordulni vagy mentőt hívni. Ilyen tünetek lehetnek a bőr égető érzése, testszerte fellépő viszketés, szem kivörösödése és szemhéjak feldagadása, nehézlégzés, légszomj, szapora vagy szabálytalan szívverés, csalánkiütés, hasfájás.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
FELFEDEZŐ

„Maguk miatt vagyunk itt, ahol vagyunk” - kiakadt egy utas a villamoson egy maszkellenes idős nő beszólása miatt

A Heti Napló mutatott be egy felvételt arról, ahogy az emberek egymásnak estek utazás közben. Egy idős nő egy gyereket piszkált azért, mert maszk volt rajta, majd egy covid osztályon dolgozó ápolónak is beszólt.

Link másolása

hirdetés

A Heti Napló egyik kollégája egy budapesti villamoson rögzített egy beszélgetést. Az idős nő, aki nem viselt maszkot, többször is szóvá tette, hogy a vele szemben ülő gyereken volt maszk, amitől szerinte "szegény, biztosan nem kap levegőt".

Az édesanya ezt kikérte magának, és elmondta, hogy a saját és mások egészsége érdekében hordják. Végül a teljes villamos és egy másik kisfiú is az anyuka védelmébe állt.

Többen is hangosan válaszoltak a maszkellenes nőnek, aki azt magyarázta, hogy "önök a propagandának hisznek" és a "kísérleti vakcinának".

Az egyik utas többször is rászólt az asszonyra, hogy "fogja már be a száját", egy másik szerint a maszkot kéne felvennie, majd a férfi dühösen azt kiabálta: "maguk miatt vagyunk itt, ahol vagyunk... már rég vége lenne ennek az egésznek".

hirdetés

Mikor pedig a villamoson utazó, egy covid osztályon dolgozó ápoló is megszólalt, a nő csak annyit válaszolt, hogy "szégyellje magát", majd leszállt.

VIDEÓ: Vírustagadó a villamoson


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
FELFEDEZŐ

„Ne hagyd, hogy lemondjanak rólam” – írta testvérének a testépítő férfi, mielőtt belehalt a koronavírusba

Nem gondolta, hogy szüksége van az oltásra, mert fittnek és egészségesnek érezte magát. 42 évesen hunyt el.

Link másolása

hirdetés

A 42 éves John Eyers nem gondolta, hogy szüksége van a koronavírus elleni vakcinára, mert fitt és egészséges, és ha megfertőződik, az csak maximum egy „enyhe betegség" lenne, de tragikus módon négy héttel megbetegedése után meghalt.

A gyásztól megrendült testvére osztotta meg John utolsó SMS-ét, amit nem sokkal halála előtt küldött a kórházból. Jenny McCann elmondta, hogy testvére családját sokkolta, amikor az apát kórházba vitték, és négy héttel később meghalt, írja a Liverpool Echo.

A nő a Guardiannek nyilatkozva elárulta az utolsó üzenetet, amit az ikertestvérétől kapott, amikor a kórházban feküdt. Beszélt vele telefonon, mielőtt bealtatták, és azt mondta, hogy szereti őt. Egy sms-ben John azt mondta:

„Ne hagyd, hogy lemondjanak rólam."

Ez volt az utolsó üzenet, amit Jenny kapott a július 27-én elhunyt ikertestvérétől. A kórházban, a betegség következtében Johnnál szervi elégtelenség lépett fel. Jenny úgy jellemezte Johnt, mint a „legrátermettebb" és „legegészségesebb" embert, akit ismert. Korábban ezt mondta:

„Az egyetlen, már meglévő egészségi állapota a saját halhatatlanságába vetett hit volt. Azt hitte, ha elkapja a koronavírust, akkor rendben lesz. Úgy gondolta, enyhe betegsége lesz. Nem akarta beoltatni magát."

Jenny korábban azt is elmondta, a bátyja azt mondta a kórházban, mielőtt lélegeztetőgépre került, azt kívánja, bárcsak beoltották volna.

hirdetés

A férfi pontosan pozitív tesztje után négy héttel halt meg, halálát szervi elégtelenség okozta közvetlenül.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
FELFEDEZŐ

„Előtted térdelek, és azt csinálsz velem, amit akarsz” – élő adásban kapott szexüzenetet egy angol orvos

Sam White a képernyőfelvétel rögzítése közben nem vette észre az intim üzenetet. Az orvos szerint az egész meg sem történt, csak feltörték a honlapját.

Link másolása

hirdetés

Éppen a brit kormány járványkezeléséről fejtette ki a véleményét egy korábban a közösségi médiából kitiltott orvos, amikor meglehetősen intim üzenetet kapott a telefonjára. Sam White az egész interjút feltehetően a saját számítógépén rögzítette képernyőfelvétellel, és még azelőtt feltöltötte a videót a honlapjára, hogy visszanézte volna a beszélgetést.

Így történhetett meg, hogy Suzie Sub mondatai röviddel később önálló életre keltek az interneten, írja a The Sun.

A WhatsAppon érkezett szűkszavú üzenetben ezt írja a küldő:

„Pihenés közben gondolj arra, hogy velem kényezteted magad. Előtted térdelek, és azt csinálsz velem, amit csak akarsz.”

Miután az oldal látogatói felhívták az orvos figyelmét a bakira, a férfi nemcsak a videót tette elérhetetlenné, hanem egy időre a honlap is leállt. Később aztán már hiába keresték az oldalon a videót, Sam White törölte a felvételt.

Ennek ellenére a Twitteren több helyen is meg lehet nézni a pillanatot, amikor a járványügyi intézkedéseket kritizáló orvos szavai közben beesik a kompromittáló üzenet:

hirdetés

A porig alázott orvos azt mondja, hogy a jelenet valójában meg sem történt. Sam White szerint a honlapját hackerek törhették fel, és kicserélték az általa feltöltött videót a módosított verzióra.

A férfi szerint azért indult ellene rágalmazási hadjárat, mert korábban élesen kritizálta a brit kormány koronavírus-járványra adott válaszait.

White praxisát ennek eredményeképp egy időre fel is függesztették. Az orvosi kamara szerint a doktor nézetei „valós hatással lehettek a betegek biztonságára”, amiket „széles és valószínűleg tájékozatlan közönséggel” osztott meg az interneten.

A Legfelsőbb Bíróság azonban helyt adott White fellebbezésének. A férfi éppen a szóban forgó vasárnap esti interjúban jelent meg hosszú idő után először a nyilvánosság előtt.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: