hirdetés
Pink_Floyd_The_Wall_-_Rock_and_Roll_Hall_of_Fame_2014-12-30_15.20.43_by_Sam_Howzit.jpg

Falat húzol, fallá leszel – 40 éve jelent meg a Pink Floyd The Wall-ja

Minden egy köpéssel kezdődött, és a rocktörténet egyik alapműve lett belőle.
Göbölyös N. László - szmo.hu
2019. november 28.


hirdetés

1977. július 6-án Roger Waters, a Pink Floyd frontembere a montreali olimpiai stadionban elvesztette önuralmát, mert az első sorokban tomboló rajongók láthatóan nem értették zenéjük lényegét, és amikor egyikük át akart ugrani a nézőteret a színpadtól elválasztó korlátot, Waters nemes egyszerűséggel leköpte.

A Pink Floyd-átok szerint aki a zenekar élére állt, előbb-utóbb megőrül. A nemcsak a zenében, hanem a hallucinogén szerekkel önmagán is folyamatosan kísérletező alapító énekes-gitáros Syd Barrett körül 1968 után zárult be a „fal”. Utóda, Roger Waters 1973-tól, a The Dark Side Of The Moontól kezdte el lankadatlan kőműves-munkáját, és hat évvel később a The Wall-lal végezte be. Voltak ugyan a „progresszív-pszichedelikus-ipari-űrrock” alapbandájának jobb, újítóbb jellegű lemezei, mint például a kortárs kamaramuzsikával házasodó A Saucerful of Secrets (1968), az Atomheart Mother (1970), vagy a több dimenzióban lebegő Meddle (1971), rajta talán legszebb darabjukkal, az Echoeszal, volt sikeresebb is (a Dark Side 714 hétig volt egyfolytában jelen a Billboard 200-as listáján), de megrázóbb, egy korhangulatot és egy kisiklott nemzedék lelkivilágát jobban ábrázoló aligha.

hirdetés

A Floyd basszusgitáros-énekese figyelmes, jól nevelt közönséget akart, de ez az igénye megvalósíthatatlannak tűnt a 70-es évek stadionkoncertjeinek anarchiájában. Az amúgy akkor még pacifista hírében álló zenész ezzel a köpéssel a közönségtől való elidegenését fejezte ki.

Waters ezekben az években már egyre erősebb depresszióval küzdött, amelyet részben a zenekaron belüli feszültségek is erősítettek – a többieknek egyre kevésbé tetszett, hogy teljesen magához ragadta az irányítást, és kezdte teljesen elfojtani a társak kreativitását – és ezen a napon újabb falat emelt mögé köré, amely a szikrája lett egy aktualitását azóta sem vesztett, zenéjében és látványában mérföldkövet jelentő rock-operának, a The Wall-nak.

Roger úgy kezdte a munkát, hogy egy fehér téglafalat rajzolt fel egy papírlapra, és elkezdte megformálni alteregóját, Pinket, egy magába zárkózott rocksztárt, aki egy sereg lelki problémával küzd. Valóban traumatizálja őt apja halála, aki a brit hadsereg hadnagyaként 1944. februárjában esett el a dél-olaszországi Anziónál. Roger akkor mindössze fél éves volt. Eric Fletcher Waters halálának körülményeit fia csak 2013-ban tudta meg, amikor egy II.világháborús megemlékezés során a Monte Cassino-i temetőben találkozott apja egyik bajtársával, az akkor 93 éves Harry Schindlerrel. De legalább ennyire nyomasztja a rajta uralkodó anyával való kapcsolata, az elavult, egyszerre brutális és képmutató angol iskolarendszer, és nem tud a sikerrel sem mit kezdeni.

Éppen tíz évvel korábban a The Who a Tommy-val már hozzányúlt egyszer a hadiárvák témájához. De míg Pete Townshend, akinek kiinduló pontja a gyermekként elszenvedett szexuális erőszak volt, az elvetélt 1968-as világforradalomtól búcsúzott egy tragikus gyermekkorból kinőtt „hamis próféta” tündöklésével és bukásával, addig Waters főhőse csak úgy képes kitörni bezártságából, hogy engedi kibújni magából a gonoszt.

Tommy-t és Pinket egyaránt számtalanszor megalázzák, egyikük sem kap igazi törődést, de amíg Tommy afféle „tv-evangélistaként” kínál menekülést, addig Pink neonáci hordák élén a legsötétebb erőszakra uszít.

Feloldás nincs: Tommy magára marad, Pinket pedig arra ítéli a rémálomszerű bíróság, hogy lebontsa maga körül a falat – és ott áll védtelenül, jövőtlenül. „No future” - ahogy a punkok hirdették.

A politika, a hatalom kérdései mindig is Waters érdeklődésének középpontjában álltak – éppen 1977-ben jelent meg az Animals című Pink Floyd-album, amelynek alapja George Orwell Állatfarmja volt – de itt nem a politika volt az ihlet forrása, hanem saját belső meghasonlása. Kihívta maga ellen az egész világot, még együttesének tagjait is, akikkel vadul vitatkozott a lemez készítése alatt. Valójában a Wish You Were Here (1975) volt az utolsó olyan lemez, amelyből még mindegyik tag (Richard Wright billentyűs, David Gilmour gitár-ének, Nick Mason dob) egyenlő arányban kivette a részét. Az ellentétek odáig fajultak, hogy Waters kitette a zenekarból a társalapító Rick Wrightot, aki pedig kezdettől fogva meghatározó volt a Floyd hangzásában, végül mégis visszahívta, mint egyszerű fizetett stúdiózenészt.

Végül sikerült zenébe öntenie élete legsötétebb szakaszát, de éppen ezért zeneileg is szinte csak róla szólt. Abban a néhány dalban, amely a zenekar múltjára emlékeztet (Another Brick In The Wall part 1, Mother, Goodbye Blue Sky, Comfortably Numb, Nobody Home) is csak Gilmour éteri gitárja kap teret. Pszichedelia csak mutatóban maradt, az Is There Anybody Out There? című dalban. És ezeken túl?

Olyan viszolyogtató harci indulóban van részünk, mint a Waiting For The Worms, a tárgyalási zene (The Trial) Bertolt Brechtért és Kurt Weillért kiált, de elférne a Kabaréban is, a nyitó In The Flesh visszatérése a „nagygyűlés” női kórusával pedig olyan otrombán „szép”, mint az 1930-as évek „árja művészetének” alkotásai. De kínzóeszköznek is beillene a One of My Turns és főleg a fülsértően „hamis” Don,t Leave Me Now. És közben végig Waters „sírógörcs-közeli” hangja szól...

hirdetés

A The Wall ugyanakkor tartalmaz két top 10-en slágert is: erre a Floyd történetében addig csak kétszer volt példa, az Arnold Layne (1967) és a Money (1973) esetében. Most az Another Brick On The Wall part 2 és Run Like Hell jutott erre a sorsra. Az első amolyan örök brit téma: az iskolai erőszak, a tanárok szadizmusa. Lindsay Anderson erről 1968-ban már elkészítette ma is érvényes filmjét, Ha...(If...) címmel. Főhősünk az égbe kiáltja fájdalmát a frusztrált, otthon megmukkanni sem merő tanár gyűlöletes figurájával szemben, mielőtt átadja a terepet egy punkosan szögletes, primitív darabnak. Következik a rock-történet egyik legtöbbet idézett sora: „We don,t need no education/we don,t need no though control”. És a második strófában pedig jön a nem kevésbé nevezetes „gyermekkórus” cockney kiejtésével (edukájson) amely fényévekre van „a szende égi gyermekek karától”. A Run Like Hellben hasonló a döngölés, ott a háttérben a jajok és a nyögések ostinatója borzolja az idegeket, de mindez annyira hatásos, hogy a Pink Floyd még az 1995-ös Bells-turnén, 12 évvel Waters távozása után is ezzel zárta koncertjeit.

És a lemez csak a kezdet volt: 1980. áprilisában monumentális díszletek között, a brit légierő bombázóinak közreműködésével állították színpadra Londonban az Earl Court,s-ban a The Wallt. 1982-ben pedig Alan Parker vitte filmre a történetet, amelyhez Waters néhány, a lemezről lemaradt dalt is csatolt. Gerald Scarfe-nak a lemezborító belsejére készített rajzaiból morbid animációs betétek születtek, amelyek önálló „klipként” is megállták a helyüket.

Parker, aki képi világában merített a Tommy Ken Russell-féle filmes adaptációjából és legalább annyira Stanley Kubrick Mechanikus narancsából, az Another Brick 2 képsoraival (egyenmaszkos gyerekek menetelnek bele egy húsdarálóba, amelyből egyenkolbászként jönnek ki) beírta magát a zenés film és a klip történetébe egyaránt. A sokkhatást csak fokozta, hogy míg Russell világsztárokat hívott meg a Tommy-hoz, addig a The Wall szereplői jószerével ismeretlen arcok: a Pinket alakító Bob Geldofot, a Boomtown Rats punk-banda frontemberét, a Live Aid későbbi szervezőjét és a Brit Birodalom Lovagját akkor fedezte fel a nagyvilág.

A film 1988-as magyarországi bemutatójára mintegy „fanzine” formájában megjelent a teljes szövegkönyv, a Duna Film kiadásában, Sarodi Tibor magyar fordításában. És ha már annyiszor emlegettük a Tommy-t: a The Who rockoperájának filmjét később láthatta a magyar moziközönség, mint a The Wallt, amely így egy kicsit a hazai változások előszele is lehetett.

1980 tavaszán nyílt meg Budapesten a Vörösmarty téren a rózsaszínű tükörablakairól elhírhedett ORI-ház aljában egy lemezbolt, amelyet az első nap valósággal megrohamoztak a rock-zenerajongók. Elterjedt ugyanis, hogy megjelenik magyar licenszben a The Wall, méghozzá az eredeti borítóval. Csoda, hogy az akkori illetékesek nem találták „áthallásosnak” az albumot. A hír igaznak bizonyult és e sorok írója azóta ennek a példánynak boldog tulajdonosa.

Tíz évvel később, 1990-ben viszont már a magyar nézők is élőben követhették tv-ben és rádióban (sztereó-adásban) a The Wall előadását a berlini Potzdamer Platzról, ahová Waters, már a Floyd-tól függetlenül a „Fal” leomlását ünnepelni hívott olyan kiváló társakat, mint Van Morrison, Sinéad O,Connor, Joni Mitchell, Cindy Lauper, Marianne Faithfull, a The Band vagy a Scorpions, akik megírták a kelet-európai rendszerváltás himnuszát, a Winds of Change-t és a nagyszabású látványosság végén ugyanúgy leomlott hatalmas robajjal a díszletfal, mint egy évvel korábban a berliniek és a világ minden tájáról odasereglettek keze nyomán az igazi, amely 28 éven át osztotta ketté Európát.

De akkor már Waters és a többiek hét éve külön utakon jártak. A The Final Cut után nem volt többé közös témájuk, több évi pereskedés után végül Gilmour és Mason, majd a visszacsábított Wright vitte tovább a nevet. A The Wallt azonban mindannyian magukénak érezték: ezért jelent meg 2000-ben, 20 év késéssel az eredeti Earl,s Court-i koncertfelvétel.

2005. július 2-án a Pink Floyd Gilmour, Mason, Waters, Wright felállásban fellépett a Live8 londoni, a Hyde Parkban tartott koncertjén – Sir Bob Geldof hívására és a The Wallról a Comfortably Numbot játszották el.


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
hernadijudit.jpg

Sohase mondd – egy nagy sláger modern köntösben

A szerzők most először engedélyezték, hogy a legendás dalt újragondolják. A klipben Hernádi Judit is feltűnik.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. december 04.


hirdetés

Hernádi Judit legendássá vált dalát a „Sohase mondd”-ot dolgozta fel 113 Music, azaz Harót Balázs és Gem-B. A Hernádi Judit búgó hangjára készült szerzeményt most modern és újragondolt köntösben hallhatod.

A Döme Zsolt, Verebes István és Hernádi Judit nevéhez köthető szerzeményt eddig még senki sem dolgozhatta újra, a szerzők azonban most engedélyezték, hogy fiatalos és menő hangszereléssel elkészüljön 2019-es változata, sőt, még maga a színésznő is feltűnik a klipben.

Az eredeti dal 1979-ben született, majd 1980-ban az Örökség című filmben hangzott el először a nyilvánosság előtt. 40 évvel később Ferencz Péter "Peet" hangszerelte át. A hegedűs-énekes, dalszerző, zenei producer, a nemzetközileg elismert, többszörös Billboard listás pop-funk-jazz zenekar, a Peet Project alapítója mindig is nagyon kedvelte az ismert szerzeményt, ahogy a vokalistaként, táncosként és zenekarvezetőként ismert 113 Music, és az 1996 óta tevékenykedő zenei producert és dj Gem-B is, így a három alkotó kifejezetten élvezte a közös munkát, és a dal újraértelmezését.

VIDEÓ: Gem-B x 113music - Sohase mondd

hirdetés

KÖVESS MINKET:





hirdetés
banan.jpg

Elképesztő áron kelt egy banán, amit egy ragasztószalaggal rögzítettek a falra

Összesen három darab készült a nem mindennapi alkotásból, és kettőnek már van gazdája.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. december 05.


hirdetés

Különleges műalkotást lehet vásárolni most a miami Art Basel aukcióján. A művész egy valódi banánt ragasztott a falra egy széles ragasztószalaggal, és a művet árusítják jó pénzért.

Egy banán már lekelt 120 ezer dollárért (majdnem 36 millió forint),

egy francia nő lett az tulajdonosa. Még két banán vár gazdára, az egyikre már van vevő. A maradékot viszont az alkotó a múzeumnak szeretné eladni, ráadásul 150 ezer dollárért.

A gyümölcs-alkotás az olasz Maurizio Cattelan szobrász műve, és a címe: Komédiás - írta meg a 24.hu.

hirdetés

? Maurizio Cattelan's new sculpture 'Comedian' at Art Basel Miami marks the artist's first major debut at an art fair in over 15 years! Comprised of a real banana affixed to the wall with a piece of duct tape, this new work is no different than Cattelan's hyper-realistic sculptures lampooning popular culture and offer a wry commentary on society, power, and authority. In the same vein as Cattelan's America (2016), this piece offers insight into how we assign worth and what kind of objects we value. The idea of this work came to the artist's mind a year ago. Back then, Cattelan was thinking of a sculpture that was shaped like a banana. Every time he traveled, he brought a banana with him and hung it in his hotel room to find inspiration. He made several models: first in resin, then in bronze and in painted bronze for finally coming back to the initial idea of a real banana. Discover it on our booth D24! - Art Basel Miami Beach ? Perrotin Booth D24 ? December 5 - 9, 2019 - #MaurizioCattelan #ArtBaselMiami #ArtBaselMiamiBeach #ArtBasel #Perrotin - Courtesy Maurizio Cattelan.

3,110 Likes, 117 Comments - Perrotin Gallery (@galerieperrotin) on Instagram: "? Maurizio Cattelan's new sculpture 'Comedian' at Art Basel Miami marks the artist's first major..."

A Perrotin Gallery is megosztott egy képet a banánról, és annyit elárultak még a műről, hogy valóban egy valódi gyümölcs. Cattelan egy hiperrealista szobrász, és ezért is volt neki gond, hogy milyen anyagból készítse el a szobrát. Már régebben is gondolkozott a művön, útjai során midig vett egy banánt inspirációnak, több modellt is készített gyantából, bronzból, de végül visszatért az alaphoz, és maradt a valódi banánnál.

Arra próbál rámutatni a művével, hogy mit tekintünk értéknek.

The talk of the town in Miami right now is Maurizio Cattelan's "Comedian," a banana ? duct taped to the wall. Two have already sold for $120,000 at Perrotin ? read more, including about the banana my husband, @nnddmmyy, hung on his dorm wall for two years, on Artnet News, link in bio @artnet @galerieperrotin @mauriziocattelan @artbasel #art #conceptualart #banana #sculpture #artbasel #artbaselmiamibeach #artbaselmiami #artfair #artgallery #artwork #whatisart #isthisart #miami #miamibeach #florida #miamiflorida #mauriziocattelan #perrotin #galerieperrotin #artist #bananapeel #ducttape #artnetnews #artcollector #vippreview #artjournalism #artjournalist #openingday #artgallery #gallery #artworld

166 Likes, 25 Comments - Sarah Cascone (@sarahecascone) on Instagram: "The talk of the town in Miami right now is Maurizio Cattelan's "Comedian," a banana ? duct taped to..."

Az ötlet sikeres volt, hiszen máris vannak követői:

??? work of Art ... Sold ??? #mauriziocattelan #bananaart https://news.artnet.com/market/maurizio-cattelan-banana-art-basel-miami-beach-1722516

6 Likes, 3 Comments - Mateja Jerman (@mateja.j08) on Instagram: "??? work of Art ... Sold ??? #mauriziocattelan #bananaart https://news.artnet.com/market/maurizio-..."

UMMMM!! @mauriziocattelan I taped bananas to the wall and called it art last year #oldnews I'm not asking $120,000 per banana but someone could at least pay for grad school ? #thisshitisbananas @galerieperrotin @artbasel @theellenshow #artbasel #mauriziocattelan #art #artfair #banana #ceramics #gwenstefani @lizzobeeating

272 Likes, 24 Comments - Paige O'Toole ??? (@paigeotoole) on Instagram: "UMMMM!! @mauriziocattelan I taped bananas to the wall and called it art last year #oldnews I'm not..."


KÖVESS MINKET:






hirdetés
ZZZZ6574.jpg

KLIPPREMIER: az együtt töltött idő fontosságáról énekel a Jazztelen

A Vasárnap klipjében Törőcsik Franciska szerepel.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. december 03.


hirdetés

A power - trió missziója, hogy bebizonyítsa, létezik rádióbarát blues-rock muzsika. A Rock Rádióból ismerős Bűdi Szili énekes/basszusgitáros, Géczy Viktor gitáros, és Kottler Ákos

Az elmúlt években Tátrai Tibor vendégszereplésével országos klub turnén bizonyították, hogy fergeteges bulit csinálnak bármerre járnak, illetve Kowalsky meg a Vega és a Republic előzenekaraként hazánk legnagyobb városnapjainak színpadaira is eljutottak, 2019-ben több mint 30 alkalommal. A Jazztelen nem egy hagyományos értelemben vett blues-rock zenekar. Ők különösebb műfaji klisék nélkül termelik a jobbnál jobb dalokat, úgy hogy közben végig érezhető a zenei, stílusbeli hovatartozásuk.

hirdetés

Két évvel a csapat debütáló lemeze után megérkezett a folytatás, vagyis itt a második Jazztelen lemez a Rocksztárok bűne, melyről most a Vasárnap című szám klipje nálunk debütál.

Jazztelen - Vasárnap

A Vasárnap a csapat hatodik klipje és ezúttal a hangzásuktól kicsit eltérően, egy sokkal érzelmesebb dallamot kapott. A Jazztelen tagjai elvarázsolnak minket a tökéletesen idilli Vasárnap világába: „Amikor a családok, szerelmek, együtt békében, csak egymásra koncentrálnak. A társas minőségi együttlét fontosságára hívja fel a figyelmet ez a dal, miközben pont olyan mintha egy klasszikus szerelmes dalt hallanánk, mindenféle szirupos érzet nélkül. Érdemes elmerülni és elmerengni a dalt hallgatva azon, hogy mennyire fontos nap az életünkben a vasárnap. Kihagyhatatlan, mert "az idő nem visszaszerezhető” - meséli a dalról a zenekar.

A főszerepet a klipben, az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő Törőcsik Franciska színésznő játssza. A Jazztelennel legközelebb Hobo karácsonyi koncertjének vendégeként találkozhattok a Barba Negrában


KÖVESS MINKET:






hirdetés
ed-sheeran-wiki-1000x688.jpg

Drake és Ed Sheeran zenéi a legnépszerűbbek Spotifyon

A Spotify összeállította az évtized legtöbbet streamelt előadóinak listáját.
MTI, fotó:Wikipedia - szmo.hu
2019. december 03.


hirdetés

Drake kanadai rapper áll az első helyen 28 milliárd streameléssel. Legnépszerűbb számát, a One Dance című dalt 1,7 milliárdszor játszották le rajongói. Drake-et a brit Ed Sheeran követi a listán, akinek legnépszerűbb dalát, a Shape of You-t 2,4 milliárdszor hallgatták meg, ezzel a 2010-es évek legtöbbször meghallgatott száma lett. Az évtized első öt legtöbbet streamelt előadója közé sorrendben Post Malone, Ariana Grande és Eminem jutott még be.

A Spotify szerint 2019 legtöbbet hallgatott száma Shawn Mendes és Camila Cabello Senorita című dala lett.

hirdetés

A júniusban megjelent számot egymilliárd alkalommal hallgatták meg a streamingszolgáltatónál. Alig valamivel lemaradva, 990 millió streammel követi Billie Eilish dala, a Bad Guy. Eilish debütáló lemeze, a When We All Fall Asleep Where Do We Go az év legnépszerűbb albuma lett. Először fordult elő, hogy egy női előadó került a Spotify év végi felmérésének csúcsára. Nagy-Britanniában azonban Eilish csak másodhegedűs Lewis Capaldihoz képest, akinek bemutatkozó lemeze, a Divinely Uninspired To A Hellish Extent listavezető lett a szigetországban.


KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!