hirdetés
 
 
Ez volt az a 15 gyógyszer, amit a legtöbben váltottak ki 2018-ban Magyarországon
Szívgyógyszer, köszvény vagy fekélyek elleni készítmény, koleszterinszint-csökkentő is szerepel a listában.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. február 12.


hirdetés

Az Index összeállítást közölt a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő adatai alapján arról, milyen receptköteles gyógyszert szedtek a legtöbben Magyarországon 2018-ban.

Tavaly legalább 1,5 millióan váltottak ki valamilyen antibiotikumot. Több mint félmillió embernek írtak fel értágító és vérhígító gyógyszereket, amelyek az infarktus és stroke kezelésére utalnak. Némileg többen szedtek valamilyen gyomorsavtermelést gátló szert reflux, gyomor- és nyombélfekély gyanúja miatt. Félmillió betegnek koleszterinszint-csökkentőt írtak fel, emellett több százezren váltottak ki köszvény és más mozgásszervi fájdalmak elleni gyógyszert.

A jogszabályok miatt a gyógyszerek nevét nem lehet leírni, a bennük lévő hatóanyagokról azonban részletesen ír a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő. A statisztikából megállapítható a csak receptre felírt, tb-támogatásban részesülő gyógyszerek toplistája. Ezeket háziorvos vagy szakorvos írhat fel, a kiváltáskor pedig regisztrálják a taj-számokat. Így létrejön egy olyan nyilvántartás is, ami arról szól, hogy 2018-ban hány beteg váltott ki legalább egy alkalommal egy adott hatóanyagú gyógyszert.

Az Index összeállítása szerint ezek voltak a legnépszerűbb gyógyszerhatóanyagok tavaly (a legtöbb betegnek felírt gyógyszerfajták alapján)

amoxicillin és enzim-inhibitor – antibiotikum (1 342 367 felhasználó)

kolekalciferol – D3 provitamin csontritkulás ellen (708 459 felhasználó)

azitromicin – antibiotikum (700 265 felhasználó)

acetilszalicilsav – vérhigító stroke és infarktus megelőzésére (682 572 felhasználó)

pantoprazol – gyomorsav-termelést gátló szer (663 339 felhasználó)

perindopril and diuretics – értágító (553 575 felhasználó)

nebivolol – szívgyógyszer (534 006 felhasználó)

allopurinol – húgysavcsökkentő köszvényeseknek (515 556 felhasználó)

rosuvastatin – koleszterinszint-csökkentő (507 826 felhasználó)

amlodipin – szívgyógyszer (489 764 felhasználó)

famotidin – gyomorsav-termelést gátló szer (488 329 felhasználó)

levofloxacin – antibiotikum (475 529 felhasználó)

cefuroxim – antibiotikum (474 144 felhasználó)

diclofenac – fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő (461 196 felhasználó)

naproxen – fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő (452 722 felhasználó)

A NEAK adataiból az is kiderül, hogy több mint 400 ezren használt tavaly vesekárosodásra, anyagcsere-betegségekre alkalmazott kálium-kloridot, stroke után létrejött, kóros görcsök kezelésére szolgáló gyógyszert és allergia tüneteit enyhítő antihisztamint. Több mint 300 ezer embernek írtak fel pajzsmirigy-alulműködés kezelésére szolgáló gyógyszert vagy asztma, hörghurut, tüdőtágulat esetén fellépő hörgőgörcs elleni szert.


KÖVESS MINKET:




A szerelmem soha nem posztol rólunk semmit a Facebookon – szégyell engem?
'Egy éve minden hétvégén együtt vagyunk, de a barátai, családja ebből semmit sem látnak. Miért rejteget?'
The Sun. Fotó: Pexels - szmo.hu
2019. február 09.


hirdetés

Az 57 éves nő a The Sun párkapcsolati szakértőjéhez, Deidre Sandershez fordult tanácsért. "A szerelmemmel egykorúak vagyunk, minden hétvégén nálam alszik, hétközben pedig szinte folyamatosan csetelünk, szóval elég intenzív a kapcsolat.

Az a problémám, hogy ő szerintem szégyell engem. Soha, semmilyen közös fotónkat nem posztolja a Facebookra, utalást sem tesz rám, a párkapcsolati státusza még mindig 'egyedülálló'. A lakásába se hív át, azt mondja, nagy a kosz, nem tud rólam a családja, se a barátai. Ha rákérdezek, azt mondja, ő ilyen magának való típus, ezért van ez. Miért rejteget engem, és mit tegyek?" - kérdezi az asszony.

A párterapeuta rövid választ adott: "Hiába magának való, ha a szerelme nem vállalja fel önt nyíltan, akkor bizony a kapcsolatuk - és az ön - iránti elkötelezettségével van baj. Ha nyíltan rá akarja erőszakolni, hogy vállalja fel önt, akkor lehet, hogy teljesen kihátrál a kapcsolatukból. Ha viszont elfogadja, hogy önt titkolják és szégyellik, azzal a saját önbizalmát hagyja teljesen lerombolni.

Nagyon nehéz döntés előtt áll. De ezt a döntést akkor is csak ön, egyedül hozhatja meg."


KÖVESS MINKET:



Vajon tényleg hatásos a bárányszámolgatás? – 5 hit és tévhit az alvásról
Eredjünk az egészséges alvással kapcsolatos mítoszok nyomába.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. február 10.


hirdetés

A kulturális beidegződésektől kezdve a családi hiedelmeken keresztül egészen a modern, orvosi tippekig számtalan forrás próbál utat mutatni azzal kapcsolatban, miként is érhetjük el a szervezetünk és életünk kifogástalan működéséhez oly fontos tökéletes alvás állapotát. Íme pár felvetés és hozzá kapcsolt valóságtartalom!

1. Egy gyors "power nap", vagyis energetizáló szundi vagy egy szieszta valóban jó ötlet, ha fáradt az ember?

A szieszta valójában nem egy és ugyanaz, mint a power nap. Előbbi néhány országban egyfajta kulturális normának számít - különösen a meleg éghajlatú tájakon -, ahol az emberek ebéd után beiktatnak egy rövid pihenőt. Ezt mi is megtehetnénk, mivel cirkadián ritmusunk, vagyis a testünkben működő óra természeténél fogva a délután folyamán tesz egy kisebb mélyrepülést, amikor éberségünk átmenetileg szünetel. Hogyha rendkívül fáradtak vagyunk napközben, akkor érdemes lepihenni kicsit - főleg, ha a munkánk fokozottan megkívánja a koncentrációt (például a sofőrök esetében). Egy 15-25 perces szundi még nem enged át minket a mély alvás fázisába, de mégis felfrissítően tud hatni az éberségünkre és visszaállítja az agy tanulási képességét, sőt még a hangulatot is javítja. A kisebb szunyókálások nem tudják helyettesíteni az éjszakai alvást.

2. Egy óra éjfél előtti alvás tényleg felér kettő éjfél utánival?

Nem, de mindenkinek meg kell győződnie arról, hogy szervezete elég alvást kap.

3. Bepótolhatjuk a hétközben kimaradt alvást egy hétvégi plusz adaggal?

Bizonyos mértékig igen, de fontos megjegyezni, hogy a hét folyamán mutatott teljesítményünk nagyban romlik, ha az éjszakai alvásaink mértéke nem elegendő. Az alvás végső soron sokkal jobb beruházás, mintha sokáig dolgoznánk és megfosztanánk magunkat tőle.

4. Ha felébredünk az éjszaka közepén, az azt jelenti, hogy alvászavarunk van?

Nem feltétlenül. Mindenki felébred egyszer-egyszer éjszakánként, de hogyha ez zavaróvá és gyakorivá válik, akkor érdemes kikérni a háziorvos véleményét.

5. A bárányszámolgatástól tényleg hamarabb elalszunk?

Az Oxfordi Egyetem által 2002-ben végzett kutatás szerint nem. A kognitív pszichológus, Dr. Allison Harvey szerint ez a módszer "túl evilági ahhoz, hogy hatékonyan távol tartsa aggodalmainkat". A tesztcsoportokban azok, akik idilli, gyönyörű helyekre gondoltak, átlagosan 20 perccel korábban aludtak el, mint azon korábbi éjszakáikon, amikor nem idéztek fel távoli helyeket. A bárányszámolgatók pedig tulajdonképpen tovább ébren maradtak, mint egy számolgatás mentes estéjükön.


KÖVESS MINKET:




Ezért kell megtanítani a gyerekeket arra, hogy egyedül is elfoglalják magukat
Az elmúlt időben sokat cikkeztek arról, hogy a magány, annak minden negatív következményével, egyre jobban sújtja a fiatalokat. Holott nagyon fontos az életben, hogy egyedül is képesek legyünk feltalálni magunkat.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. február 09.


hirdetés

Linda Simpson kanadai írónő, aki anya és nagymama is, a a Huffington Postban fejtette ki erről nézeteit.

A szerző szerint, hogy miközben a mai nevelési módszerekben elsőrendű szerepet kap a gyerekek társadalmi beilleszkedési képességeinek fejlesztése, nem tanítják meg őket arra, hogy egyedül se érezzék magukat magányosnak. Elsősorban azért, mert a mai gyerekeknek nagyon kevés alkalmuk van arra, hogy egyedül legyenek.

Pedig igazából nincsen másra szükség, mint egy kicsit lazítani a "pórázon", de ez nem azt jelenti, hogy leültetjük a gyereket a tv elé, mert ezzel nem ő tölti ki magának a szabad idejét.

Ha azonban hagyjuk egyedül játszani, azzal arra biztatjuk, hogy kíváncsi, magabiztos, és önálló legyen. A játék az alapja az egyedüllét megtanulásának, így tanulja meg, hogy maga oldja meg a felmerülő problémákat, és próbára tegye képzeletét.

Hogyan lehet ezt a legkisebbekkel megvalósítani? Egybeeshet például a mi magányos tevékenységünkkel: mi olvasunk, amíg a pici egyedül játszik. Így mindketten el vagyunk foglalva, de fizikailag közel vagyunk egymáshoz. És ezzel a szülők is levegőhöz jutnak, amíg a gyermek felfedez, egyedül alkot és jól érzi magát a saját társaságában. Ami a legnehezebb: ellenállni a beavatkozásnak, ha úgy tűnik, hogy valami nem működik a kicsinél. Persze a magára hagyást sem vihetjük túlzásba, itt is meg kell találni a kellő egyensúlyt.

Számos tanulmány utal arra, hogy az ellenállóképesség, amely alapvető fontosságú tulajdonság, egyre erősödik, ahogy megtanuljuk magunkat egyedül jól érezni. Ezzel csökkentjük azt az igényünket, hogy mindig másokra legyen szükségünk, és kifejleszthetjük az alkalmazkodás mechanizmusait, amelyekre nagy szükség lesz az élet próbatételei során.

Manapság a siker a varázsszó, még a szülők is aszerint értékelik gyermekük társadalmi sikerét, hogy mennyi barátjuk van a közösségi hálón és hány meghívást kap.

A helyzet iróniája, hogy éppen

akkor éri el a magányosságérzés a tizenéveseket, amikor beszállnak a lájkversenybe.

Éppen ezért fontos a kamaszoknál, hogy találjanak egy olyan elfoglaltságot, hobbit, amivel produktív módon tölthetik szabadidejüket egyedül. Ilyen a zene, a főzés, de tudjuk azt is, hogy az ifjúsági regényeknek ma is óriási sikerük van. És a fiatal íróknak is megvannak a maguk lehetőségei. Akár arra is biztathatjuk gyermekünket, hogy részt vegyenek egy írói pályázaton – tanácsolja Linda Simpson, aki egy, a Harvard egyetem által végzett felmérésre hivatkozik, mely szerint azokból az élményekből lesznek legtartósabb emlékeink, amelyeket magunk élünk át.

És végül, de nem utolsósorban: ha megtanuljuk értelmesen eltölteni az időt egyedül, szabadabbnak érezzük magunkat és jobban kezünkben tartjuk saját életünket.


KÖVESS MINKET:




9 meglepő hozzávaló, ami hihetetlenül fel tudja tuningolni a reggeli kávéd
Jó kísérletezést!
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. február 10.


hirdetés

Nem is gondolnánk, hogy néhány egyszerű konyhai hozzávalóval mennyire fel tudjuk pörgetni a reggeli kávét és rutint. Ráadásul legtöbb esetben nemcsak az ízhatás fokozódik, hanem egészségesebbé is válik kedvenc italunk. Íme néhány példa:

1. Vaj

Lehet már hallottál is a golyóálló-, avagy vajas kávé néven elhíresült italról, de mindig csodálkoztál, miért is esik erre az emberek választása. A kulcsa a bio vajban rejlik, melyből elég egy teáskanálnyit a bögrébe helyezni és nem csak egy csodásan gazdag, puha, krémes kávé lesz a végeredmény, hanem a tápanyagtartalom is megsokszorozódik, és hosszabb ideig érezhetjük magunkat kicsattanóan, szinte "golyóálló" állapotban.

2. Kurkuma

A kurkuma természetes gyulladásgátló tulajdonsága miatt sokak kedvenc természetes táplálékkiegészítője lett. Ha hozzáadod ezt a fűszert a kávédhoz, az nemcsak egészségügyi előnyökkel jár, hanem meleg, gazdag, földes ízekkel is megajándékozza majd a reggeli italt. Naponta legfeljebb nyolc gramm kurkuma az ajánlott mennyiség.

3. Só

Talán kávénk megsózása nem hangzik túl étvágygerjesztőnek, azonban pár kávé-rajongó szerint egy csipetnyi csodákra képes. Azt mondják, a só meg tudja szüntetni a nem kívánt keserűséget is. Ráadásul az ízhatást is növeli és a folyadékháztartást is javítja. Azért arra vigyázzunk, hogy ne rázzunk túl sokat a bögrébe, sőt a legjobb főzés előtt az alaphoz adni negyed teáskanállal.

4. Fekete bors

Az őrölt fekete bors pikáns íze igazán jellegzetes, ráadásul fogyasztása számtalan egészségügyi haszonnal jár. például segíti az emésztést és antioxidánsként is szolgálhat. Nem csoda hát, hogy néhány kultúrában a reggeli kávé borsozása régi hagyomány. Érdemes kipróbálni, ha igazán nagy "ütéssel" akarjuk beindítani a napot.

5. Kardamom

A Közel-Keleten sok kávéfogyasztó csempészi ezt fűszert a mindennapi kávéjába. Néhányan a csészébe csepegtetik, mások pedig kardamom magokat főznek együtt a kávéval. Akárhogy is, a végeredmény enyhéz földes íz és vaníliás felhang.

6. Fahéj

Ha a fahéj szerelmese vagy, ez az ötlet tetszeni fog. Egy kis fahéj a kávéban megnöveli az antioxidánsok szintjét, megvédhet a magas vércukorszinttől és javíthatja a szív egészségét.

7. Zselatin

Első hallásra furcsának tűnhet, de egy kanál zselatin belekeverése a kávédba rendkívül egészséges kezdése lehet a napodnak, mivel aminosavakat és fehérjét is tartalmaz. Por állagban íztelen és színtelen, tehát valószínűleg észre sem fogod venni a jelenlétét.

8. Tojás

Mindannyian tudjuk, hogy a tojásnak magas a fehérjetartalma és tápanyagban gazdag, ám nem igazán tűnik ésszerűnek, hogy a kávénkba is tegyünk belőle. A tojáskávé azonban egy bevett skandináv szokás. Általában úgy készítik, hogy a tojás belsejét főzés előtt a kávéhoz adják, ám valamikor az ital a héjat is tartalmazza.

Forrás: simplemost.com


KÖVESS MINKET:






Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x