hirdetés
takahiro-taguchi-_SKIDRiIEtk-unsplash.jpg

Ez sokba fog kerülni: kötelező lesz az intelligens sebességszabályozó és az álmosságfigyelő az autókban

Az Európai Unióban az új modellekben már 2022 májusától be kell szerelni ezeket, 2024-től pedig az összes típusban kötelezőek lesznek.
Címlapkép: Unsplash - szmo.hu
2019. szeptember 20.


hirdetés

Az Európai Parlament idén áprilisban fogadta el az új rendelkezéseket.

Eszerint 2022-től minden új autóba be kell majd szerelni az intelligens sebességszabályzó rendszert, az indításgátló alkoholszonda előkészítését, a sofőr fáradékonyságát és figyelmetlenségét érzékelő figyelmeztető rendszereket, a fejlett vészfékezési rendszert, a vészhelyzetben működésbe lépő sávtartó rendszert, a tolatóradart, és az esemény-adatrögzítőt (azaz a fekete dobozt).

2024-től borsos kiadásokra készülhetnek a használautó-tulajdonosok is, akkortól ugyanis minden autóba be kell szerelni ezeket a rendszereket.

A javaslatot előkészítő EU-bizottság 2018 áprilisában közzétett jelentése szerint ezek az újítások 2030-ig akár 7000 ember életét is megmenthetik, és közel 40 ezerrel csökkenhet az autóbalesetekből származó súlyos sérülések száma.

Elżbieta Bieńkowska EU-biztos szerint az új intézkedések hatását csak a biztonsági öv bevezetéséhez lehet mérni. Ugyanígy vélekedik Oliver Carsten, a leeds-i egyetem közlekedésbiztonsági szakértője is, aki szerint az új technológiáknak köszönhetően fele annyian halhatnak meg az utakon.

hirdetés

Minden bizonnyal szükség van rájuk, hiszen a közelmúlt baleseti statisztikái meglehetősen riasztóak:

2017-ben 25.300 ember vesztette életét közúti balesetekben az Európai Unióban, a súlyos sebesültek száma pedig elérte a 135 ezret.

De vajon mi fel vagyunk-e készülve arra, hogy vezetésünk minden mozzanatát figyelje az autónk, és próbáljon nekünk segíteni?

A technológia a balesetek fő okából indul ki: a vezetők - akár szándékosan, akár figyelmetlenségből – nem tartják be a szabályokat.

Az intelligens sebességszabályzó önmagában becslések szerint 20 százalékkal csökkentheti a közúti balesetből származó halálesetek számát. A rendszer térkép és közlekedési táblák alapján figyelmezteti majd a sofőrt, ha túllépi a sebességkorlátot, de nem korlátozza a sebességet, vagyis bármikor kikapcsolhatjuk.

A sávtartó rendszer kamerával követi az útburkolati jeleket, és ki tudja igazítani a kormányzást.

Az indításgátló alkoholszonda a vezető leheletét méri, és megakadályozza gépkocsi elindítását, ha véralkoholszintje túl magas. Európában a közúti halálesetek egynegyedét az alkohol okozza, és egy ilyen eszköz akár 95%-kal hatékonyabb lehet a rendszeres ittas vezetés megelőzésében, mint a különböző büntetések. Igaz, egyelőre csak az indításgátló alkoholszonda előkészítését teszik kötelezővé, vagyis nem magának a szondának a használatát.

Az álmosság- és figyelemmérő rendszer szemkövető technológiát alkalmaz majd, és ha a sofőr túl gyakran hunyja le a szemét, figyelmezteti, hogy álljon meg és pihenjen. Az elmúlt két évben minden ötödik európai vezetővel előfordult, hogy elaludt a volánnál, és ez az esetek 7%-ában szerencsétlenséghez vezetett.

Ugyanakkor a sebességszabályozóhoz hasonlóan egyik rendszernek sem célja, hogy teljes egészében ellenőrzésük alá vonják a járművet. A vezetők ki is kapcsolhatják, vagy adott esetben felülbírálhatják őket

– írja a New Scientist

Vezetőt segítő rendszerek bizonyos kocsikban már most is működnek. Például sok autóban használnak automata fékezőrendszert, amely lassít, ha az autó túl közel megy valamihez. Jessica Cicchino, az IIHS amerikai közlekedés-biztonsági kutatóintézet munkatársa a rendőri jelentéseket vizsgálva összehasonlította az ilyen eszközökkel ellátott kocsik baleseti rátáját azokéval, amelyekben nincsenek.

Megállapította, hogy az automata fékezőrendszerrel felszerelt autósok közül fele annyian rohannak bele az előttük álló vagy haladó autóba. Az útburkolati jelzőkre figyelmeztető rendszerrel felszerelt kocsiknál pedig 86%-kal csökkent a halálos balesetek száma.

Persze mint minden új technológia esetében, ezúttal is akadnak bőven aggodalmak is.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>



hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
gyogyszerek-koronavirus-barabasi-albert-laszlo.jpg

Magyar kutató csapata azonosította a koronavírus ellen hatásos gyógyszereket

Listát írtak azokról a készítményekkel, amelyek felvehetik a harcot a COVID-19-cel szemben.
Fotó: Illusztráció/Pixabay/Alexandra Koch - szmo.hu
2020. augusztus 13.


hirdetés

Nagyszerű hírrel jelentkezett Facebookon Barabási Albert-László.

A világhírű magyar hálózatkutató a csapatával azonosította a hálózatos orvostudomány segítségével azokat a gyógyszereket, amelyek potenciális jelöltek lehetnek a koronavírus elleni küzdelemben.

A kutatásukban az amerikai gyógyszerhatóság (FDA) által már befogadott 6000 készítmény koronavírus elleni hatékonyságát vizsgálták új módszerek - többek közt a mesterséges intelligencia - segítségével.

Az első listát a lehetséges, hatásos szerekről áprilisban tették közzé. Ezután indult a három hónapos kísérleti időszak, amelyben 918 gyógyszerrel kapcsolatos előrejelzést vizsgáltak a Vero sejtvonalakon keresztüli validáció segítségével.

A kutatók megállapították, hogy a hatékonyságot mutató 77 gyógyszer közül 76 hálózati gyógyszer, vagyis nem kötődik sem vírusfehérjékhez, sem víruscélhoz, tehát cél alapú gyógyszerfejlesztéssel nem fedezhetők fel. Működésük lényege, hogy zavarják a gazdasejt-hálózatot, ezért csak hálózati eszközökkel lehet őket azonosítani.

hirdetés

"A Barabási és csapata által kifejlesztett új módszer, és modelleken alapuló rangsorolás segítségével a gyógyszerfejlesztők számos ígéretes gyógyszert tudnak azonosítani és ezek alapján bevonni ezeket a szereket klinikai vizsgálatokra. A multimodális előrejelzési megközelítés óriási előnye, hogy a gyógyszerhatóság által már jóváhagyott termékekre fókuszál, és ezért toxikológiai és mellékhatásai ismertek" - írja a Portfolio.

A kutatócsoport azzal érvel, hogy a koronavírus-járvány gyors terjedése a világban felértékelte a mielőbbi beavatkozás szükségességét. Az új gyógyszerekre és gyógymódokra rövid időn belül van szükség, miközben a hagyományos gyógyszerfejlesztési folyamat akár egy évtizedig is tarthat, ami jelen helyzetben nem tartható.


hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
virgingalactic_szuperszonikus_repulogep.jpg

A hangsebesség háromszorosával repülő szuperszonikus utasszállítót fejleszt a Virgin Galactic

Ezzel négyszer olyan gyors lesz a gép, mint a legtöbb mai utasszállító.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. augusztus 05.


hirdetés

Nemcsak a világűrt akarja meghódítani a Virgin Galactic: az űrturizmusra szakosodott vállalat a földi utasszállítást is forradalmasítaná, írja a CNN. Richard Bransom cége elképesztően gyors szuperszonikus repülőgépet fejleszt.

A Rolls-Royce hajtóművekkel felszerelt sugárhajtású gép sebessége a tervek szerint eléri a Mach 3-at, vagyis a hangsebesség háromszorosával halad majd. Ez nagyjából négyszerese egy átlagos utasszállító sebességének.

Az első látványtervek szerint a repülőgép kísértetiesen hasonlít majd a 17 évvel ezelőtt nyugdíjazott Concorde-okhoz: a szárnyszerkezet és az orr is a francia-brit gépet idézi. Igaz, a Concorde csak a hangsebesség kétszeresével volt képes repülni az ugyancsak a Rolls-Royce által fejlesztett hajtóművekkel.

Az űrvállalat vezetője szerint koncepciójuk "ötvözi a biztonságos és megbízható utazást egy páratlan vásárlói élménnyel."

A Virgin Galactic új repülője jóval kisebb is lesz elődjénél: 9-19 ember tud helyet foglalni a fedélzetén. A repülési magasság meghaladja majd a 18 kilométert, vagyis közel kétszer olyan magasan repül majd, mint a legtöbb kereskedelmi járat. De még így is jócskán elmarad a világűr határának tartott Kármán-vonaltól, ami a földfelszíntől számítva 100 kilométeres magasságban húzódik.

hirdetés

Nem a Virgin Galactic az egyetlen, mely sugárhajtású utasszállítót fejleszt, bár a két legismertebb versenytárs gépei meg sem közelítik az egyelőre név nélküli Virgin-projekt végsebességét. A denveri Boom Supersonic prototípusának próbarepülései jövőre kezdődhetnek meg a maximális Mach 2.2 sebességgel, míg a szintén amerikai AS2 fejlesztése ennél valamivel lassabb (Mach 1.4) lesz.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
koronavirus_usa.jpg

Hogyan kényszerítette térdre a koronavírus Amerikát?

Magyar szemmel is tanulságos, mi az, ami annyira félresikerült az Egyesült Államokban, hogy már 165 ezer halottnál tartanak.
Fotó: Glenn Dene / Graffeg - Northfoto - szmo.hu
2020. augusztus 12.


hirdetés

Az amerikai megbetegedési arányok a szegényebb országok, például Brazília vagy Dél-Afrika adataihoz hasonlítanak. Főleg a hátrányos helyzetű közösségekben pusztít a vírus. A fekete és latin lakosság körében háromszor olyan magas a fertőzési ráta, mint a fehérek között. De összességében is rengeteg a beteg.

Az Egyesült Államok a világ lakosságának 4%-át adja, a koronavírus halálos áldozatainak viszont 22%-a amerikai.

Csak júliusban közel 1,9 millió új fertőzöttet regisztráltak. Az okoknak járt utána tudósok és közegészségügyi szakértők bevonásával a New York Times.

A lap felidézi, hogy Donald Trump már január 31-én bejelentette: korlátozzák a Kínából való belépést az Egyesült Államok területére. Ez mindössze tíz nappal azután történt, hogy az első amerikai esetet regisztálták.

Csakhogy a tilalom nem vonatkozott a Kínában élő amerikaiak családtagjaira, így a következő két hónapban 40 ezren érkeztek az Államokba.

hirdetés

Azt sem vették figyelembe, hogy a vírus már februárban tovább terjedt Kínából Európába.

Az amerikai epidemológusok kezdetben úgy gondolták, hogy a tesztelés, a karantén és a fertőzöttek kontaktjainak nyomon követése hatékonyabb eszköz az utazási korlátozásoknál. Ma már elismerik, tévedtek.

Gondok voltak a tesztekkel is.

Január 16-án tette közzé a világ első koronavírustesztjét a berlini Charite kórház, és képletét megosztotta az interneten is. Az amerikai Betegségellenőrző és Megelőző Központ (CDC) négy nappal később már saját teszt kifejlesztését jelentette be, amelyről azt állították, hogy a németnél hatékonyabb, mert nem kettő, hanem 3 génszekvenciát használ fel a vírus azonosítására. Gyorsan megkezdték ennek a szétosztását, csakhogy hamar kiderült, hogy nem működik.

A CDC hetekre leállította a teszteléseket, a vírus pedig csak terjedt tovább. Így válhatott például az egyik legnagyobb fertőzésgóccá New York és környéke.

Míg több országban, például Németországban az állam kezdettől állta a tesztelés költségeit, Amerikában Magyarországhoz hasonlóan fizetni kell érte, nagyjából 25-30 ezer forintot. Ezt pedig ott sem engedheti meg magának mindenki. Bár az utóbbi hetekben felgyorsult a tesztelés, a Johns Hopkins egyetem epidemiológusai elismerik, a vírus terjedésének tempóját képtelenek tartani.

Akár két hétig is eltarthat, mire a túlterhelt laboratóriumok eredményt produkálnak.

Az Egészségügyi Világszervezet szerint egy országban akkor tekinthető megfékezettnek a járvány, ha a teszteknek kevesebb, mint 5%-a pozitív. Az amerikai ráta még mindig 8,2%, miközben Nagy-Britanniában 0,5, Németországban 0,7, Olaszországban 1, Franciaországban 1,4, Ausztráliában pedig 2,5% ez az arány.

A járvány kezdeti időszakában, akárcsak nálunk, ott is nagy volt a fejetlenség a maszkviseléssel kapcsolatban is. Igaz, kezdetben a a WHO sem foglalt állást egyértelműen. Leginkább azokban az ázsiai országokban viseltek maszkot az emberek, ahol a szmog miatt ezt már amúgy is megszokták. Ma azonban már világos, hogy a vírus cseppfertőzés útján is terjedhet a levegőben, és kevesebb a megbetegedés ott, ahol az emberek maszkot viselnek.

Számos országban a vezető politikusok mutattak példát, Justin Trudeau kanadai miniszterelnöktől Emmanuel Macron francia elnökig. Zuzana Caputová szlovák elnökasszony pedig egyenesen közösségi médiasztár lett a ruhájához illő lila maszkjával.

Donald Trumpot azonban Orbán Viktorhoz hasonlóan szinte sohasem lehet maszkban látni, sőt, többször arról beszélt, esze ágában sincs felvenni.

Az Egyesült Államok arra is jó példa, mekkora károkat okozhat a túl gyors újranyitás. Bár Trump a gazdaság védelmében sürgette az embereket, hogy mielőbb térjen vissza minden a normál kerékvágásba, Austen Goolsbee, Barack Obama egykori tanácsadója már a kezdetekkor rámutatott: a gazdaság stabilitása szempontjából a legfontosabb dolog megfékezni a vírust, mert amíg ez nem történik meg, az emberek félnek visszatérni a normális életbe, és enélkül a gazdaság sem fog működni.

Az elmúlt hónapok eseményei Goolsbee-t igazolták.

Sok család már azelőtt elkezdte visszafogni költekezéseit, mielőtt elrendelték volna a karantént, és a zárlatok feloldása sem hozott tartós fellendülést a gazdaságban, csupán a vírus kezdett az eddiginél is nagyobb mértékben terjedni.

Az Európai Unióban és más olyan régiókban, ahol sikerült csökkenteni az új fertőzések számát, a gazdaság is kezd magához térni. Németországban jelenleg 6,4%-os a munkanélküliség, míg az Egyesült Államokban 11,1 %.

A New York Times végső soron két okra vezeti vissza az amerikai kudarcot. Egyrészt arra, hogy az Egyesült Államokban amúgy is rendkívül egyenlőtlen az egészségügyi ellátás. Normál időkben is magasabb a gyermekhalandóság és alacsonyabb a várható átlagos élettartam, mint a legtöbb gazdag országban. Másrészt

talán nincs a világ vezető országai között még egy, amelynek politikai vezetői annyira zavaros üzeneteket küldtek volna polgáraiknak, mint ott.

Donald Trump kezdetben azt mondta, hogy a vírus nem komoly, és hamarosan el fog tűnni. Márciusban azt állította, hogy egy közönséges influenza halálosabb, mint a koronavírus, és gyógyszer gyanánt a malária-ellenes hidroxiklorokint ajánlotta, amelynek hatékonyságára és biztonságára semmilyen orvosi bizonyíték nem volt. Még legutóbbi nyilvános megszólalásaiban is azt próbálta elhitetni, hogy nincs is olyan nagy baj. Július 28-án azt állította, hogy az ország nagy része „koronavírus-mentes”.

De nemcsak Trump hibázott. Bill Di Blasio, New York-i polgármestere még március 15-én is azt üzente a metropolisz lakóinak, hogy nyugodtan menjenek le kedvenc bárjukba. Igaz, ő később korrigált, és március végétől már következetes volt a korlátozásokban. New York nem nyitott újra a többiekkel együtt. Ennek köszönhetően júniusra New York állam érte el a legalacsonyabb fertőzési rátát.

A Times szerint azokban az országokban és városokban, ahol tanultak a kezdeti hibákból, és következetesen végigvitték a vírus megfékezését célzó intézkedéseket, lassan visszatérhet a normális élet. Az Egyesült Államokat azonban továbbra is megbénítja a járvány.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés

Megvan, hogy hasznosítsák a rengeteg maszkot, ami szennyezi a környezetet – üzemanyag lesz belőlük

Indiai tudósok jöttek rá, hogy lehet egy régebb óta ismert eljárással lebontani, és folyékony bioüzemanyaggá alakítani a polipropilén-alapú védőfelszereléseket.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2020. augusztus 11.


hirdetés

A koronavírusjárvány egyik kellemetlen mellékhatása a sok közül, hogy iszonyatosan sok hulladékot termelünk csak a szájmaszkokból. Persze nem a mosható textilmaszkokkal van probléma, hanem az egyszer használatos, eldobható, műanyag alapú maszkokkal.

Most indiai kutatók arra jöttek rá, hogy ezekből a védőfelszerelésekből megújuló, folyékony bioüzemanyagot lehet gyártani. A The University of Petroleum and Energy Studies tudósai cikkét a Biofuelsben mutatták be, amit a Phys.org szemlézett, és a hvg.hu talált rá.

A maszkok általában polipropilénből készülnek, amelyek sok hányattatás után a tengerekben, óceánokban kötnek ki. Nem újdonság, amit alkalmaznak, csak erre a problémára még senkinek nem jutott eszébe a pirolízis. Ami egy olyan eljárás, amelynek során az alapanyagból folyékony üzemanyag lesz. Lényegében tiszta kémia: 300 és 400 fok között bontják le a műanyagot, oxigénmentes eljárással. Ráadásul a pirolízis légszennyező hatása kisebb, mint a hulladékégetésé.

Bhawna Yadav, a tanulmány társszerzője szerint

ez az egyik legfenntarthatóbb módszer az újrahasznosításra, a jó minőségű olaj pedig biológiai úton lebomlik.

hirdetés

A tudósok szerint két legyet ütnek egy csapásra, hiszen nem csak a szennyezést csökkentik, de környezetbarátabb energiát is előállítanak.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!