hirdetés
takahiro-taguchi-_SKIDRiIEtk-unsplash.jpg

Ez sokba fog kerülni: kötelező lesz az intelligens sebességszabályozó és az álmosságfigyelő az autókban

Az Európai Unióban az új modellekben már 2022 májusától be kell szerelni ezeket, 2024-től pedig az összes típusban kötelezőek lesznek.
Címlapkép: Unsplash - szmo.hu
2019. szeptember 20.


hirdetés

Az Európai Parlament idén áprilisban fogadta el az új rendelkezéseket.

Eszerint 2022-től minden új autóba be kell majd szerelni az intelligens sebességszabályzó rendszert, az indításgátló alkoholszonda előkészítését, a sofőr fáradékonyságát és figyelmetlenségét érzékelő figyelmeztető rendszereket, a fejlett vészfékezési rendszert, a vészhelyzetben működésbe lépő sávtartó rendszert, a tolatóradart, és az esemény-adatrögzítőt (azaz a fekete dobozt).

2024-től borsos kiadásokra készülhetnek a használautó-tulajdonosok is, akkortól ugyanis minden autóba be kell szerelni ezeket a rendszereket.

A javaslatot előkészítő EU-bizottság 2018 áprilisában közzétett jelentése szerint ezek az újítások 2030-ig akár 7000 ember életét is megmenthetik, és közel 40 ezerrel csökkenhet az autóbalesetekből származó súlyos sérülések száma.

Elżbieta Bieńkowska EU-biztos szerint az új intézkedések hatását csak a biztonsági öv bevezetéséhez lehet mérni. Ugyanígy vélekedik Oliver Carsten, a leeds-i egyetem közlekedésbiztonsági szakértője is, aki szerint az új technológiáknak köszönhetően fele annyian halhatnak meg az utakon.

Minden bizonnyal szükség van rájuk, hiszen a közelmúlt baleseti statisztikái meglehetősen riasztóak:

2017-ben 25.300 ember vesztette életét közúti balesetekben az Európai Unióban, a súlyos sebesültek száma pedig elérte a 135 ezret.

De vajon mi fel vagyunk-e készülve arra, hogy vezetésünk minden mozzanatát figyelje az autónk, és próbáljon nekünk segíteni?

A technológia a balesetek fő okából indul ki: a vezetők - akár szándékosan, akár figyelmetlenségből – nem tartják be a szabályokat.

Az intelligens sebességszabályzó önmagában becslések szerint 20 százalékkal csökkentheti a közúti balesetből származó halálesetek számát. A rendszer térkép és közlekedési táblák alapján figyelmezteti majd a sofőrt, ha túllépi a sebességkorlátot, de nem korlátozza a sebességet, vagyis bármikor kikapcsolhatjuk.

A sávtartó rendszer kamerával követi az útburkolati jeleket, és ki tudja igazítani a kormányzást.

Az indításgátló alkoholszonda a vezető leheletét méri, és megakadályozza gépkocsi elindítását, ha véralkoholszintje túl magas. Európában a közúti halálesetek egynegyedét az alkohol okozza, és egy ilyen eszköz akár 95%-kal hatékonyabb lehet a rendszeres ittas vezetés megelőzésében, mint a különböző büntetések. Igaz, egyelőre csak az indításgátló alkoholszonda előkészítését teszik kötelezővé, vagyis nem magának a szondának a használatát.

Az álmosság- és figyelemmérő rendszer szemkövető technológiát alkalmaz majd, és ha a sofőr túl gyakran hunyja le a szemét, figyelmezteti, hogy álljon meg és pihenjen. Az elmúlt két évben minden ötödik európai vezetővel előfordult, hogy elaludt a volánnál, és ez az esetek 7%-ában szerencsétlenséghez vezetett.

Ugyanakkor a sebességszabályozóhoz hasonlóan egyik rendszernek sem célja, hogy teljes egészében ellenőrzésük alá vonják a járművet. A vezetők ki is kapcsolhatják, vagy adott esetben felülbírálhatják őket

– írja a New Scientist

Vezetőt segítő rendszerek bizonyos kocsikban már most is működnek. Például sok autóban használnak automata fékezőrendszert, amely lassít, ha az autó túl közel megy valamihez. Jessica Cicchino, az IIHS amerikai közlekedés-biztonsági kutatóintézet munkatársa a rendőri jelentéseket vizsgálva összehasonlította az ilyen eszközökkel ellátott kocsik baleseti rátáját azokéval, amelyekben nincsenek.

Megállapította, hogy az automata fékezőrendszerrel felszerelt autósok közül fele annyian rohannak bele az előttük álló vagy haladó autóba. Az útburkolati jelzőkre figyelmeztető rendszerrel felszerelt kocsiknál pedig 86%-kal csökkent a halálos balesetek száma.

Persze mint minden új technológia esetében, ezúttal is akadnak bőven aggodalmak is.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:





hirdetés
daxing.jpg

Elkészült Kína új, hatalmas mega-repülőtere, amely már tényleg a jövőt idézi

A komplexum Peking déli részén nyitja meg kapuit és valószínűleg a világ legnagyobb és legforgalmasabb reptere lesz. Nem semmi látványt nyújt...
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. szeptember 19.



Kína készen áll arra, hogy új mega-repülőteret nyisson Peking déli szegletében, a Kínai Népköztársaság 70. évfordulója előtt - írta meg a CNN.

A kínai állami média szerint a pekingi Daxing Nemzetközi Repülőtér (PKX) első kereskedelmi járatát szeptember 20-án indítja el.

A China Southern légitársaság azt tervezi, hogy egy Airbus A380-at, vagyis a világ legnagyobb utasszállító repülőgépét küldi majd a meghatározó, első útra.

A grandiózus reptér a kínai főváros légiközlekedésének egy új korszakába nyit majd belépést, aminek már nagy szüksége volt egy második globális átjáróra.

A jelenlegi pekingi fővárosi nemzetközi repülőtér (PEK) teljes kapacitással működik, így a légitársaságok számára szinte lehetetlenné vált az új járatok indítása a kívánt időpontokban.

2017-ban több mint 95 millió utazó haladt át a PEK három terminálján - így a világ második olyan repülőtere lett, amely átlépte az utasforgalom mérföldkövét az atlantai Hartsfield-Jackson után.

De Kína várhatóan 2022-re átveszi az Egyesült Államok pozícióját, mint a világ legnagyobb légi utazási piaca.

A 2016-ban elhunyt építész-zseni, Zaha Hadid és kínai partnerei által tervezett sok milliárd dolláros Daxing a jövő számára épül.

A vadonatúj repülőtér négy kifutópályával és 97 futballpálya méretű terminállal büszkélkedhet az első szakasz megnyitásakor, valamint ügyfélszolgálati robotok is emelik a fényét, amelyek az utazók számára repülőtéri információkat biztosítanak majd.

Ha megnyitja kapuit, a Daxingon több mint 100 millió utas, illetve 4 millió tonna szállítmány haladhat majd át évente, ezért nagy eséllyel pályázhat a világ legnagyobb és legforgalmasabb reptere címért.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:



hirdetés
telenoros-cimkep.jpg

Új tulajdonosa lesz a Telenornak, a neve is megváltozhat

Beszállhat az állam. Változhat a cég arculata, márkaneve is.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. szeptember 20.



A HWSW értesülései szerint tulajdonosváltás lesz a Telenornál, és napokon belül be is jelenthetik. A portál szerint ez névváltással is jár majd.

A Telenor Magyarország jelenlegi kizárólagos tulaja a cseh PPF befektetői csoport.

Most a magyar állam 25 százalékos tulajdonrészt szerezhet a cégnél.

A cég tavaly júliusban került a Telenor norvég anyacégétől jelenlegi tulajdonosához.

A cseh PPF befektetői csoport az egynegyed tulajdonrészt nem közvetlenül az államnak, hanem az állami kézben lévő Antenna Hungáriának adná, illetve adta el

- írják a cikkben. Azt is hozzáteszik, hogy a tulajdonszerzés még az idei utolsó negyedévben megtörténhet.

Az új tulajdonos beszállását követően változhat a Telenor arculata, márkaneve is, erről azonban még nincsenek információk.


KÖVESS MINKET:




hirdetés
hands-1222866_1920-1.jpg

2030-ra felére csökkenhetne az üvegházhatású gázok kibocsátása, ha az emberek összefognának

A tudósok szerint egységben az erő, vagyis az olyan civil mozgalmakban, amelyek gyors intézkedéseket sürgetnek az éghajlati pusztulás ellen.
Címkép: illusztráció (Pixabay) - szmo.hu
2019. szeptember 19.



A tudósok meghatározták, hogyan lehet 2030-ra felére csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását: erős civil társadalmi mozgalmakra van szükség a változás ütemének felgyorsításához, mondja egy friss tanulmány, melyről a The Guardian közölt részleteket.

A kutatók szerint, ha csak néhány jelenlegi technológia és viselkedési trend szélesebb körben alkalmazásra kerül, akkor a következő évtizedben el lehet érni a károsanyag-kibocsátás szükséges mértékű csökkenését. Bármely változás kulcsa az egyre növekvő társadalmi mozgalmakban rejlik, amelyek gyors intézkedéseket sürgetnek az éghajlati pusztulás ellen, így cselekvésre késztetve a népességet és a politikai vezetőket.

A tanulmány rávilágít, hogy a nap- és szélenergiát, amely sok régióban olcsóbb a fosszilis tüzelőanyagoknál, sokkal jobban el kéne terjeszteni, hogy helyettesítse a széntüzelésű energiatermelést, és ez önmagában csökkentheti a villamosenergia-termelésből származó kibocsátások felét 2030-ra.

Az elektromos járművek gyors elterjedésének fenntartása a világ egyes részein szintén fontos volna. Ha ezek tennék ki a piac 90%-át, akkor jelentősen csökkenne a közlekedésből származó kibocsátás.

Az erdőirtás kerülése és a földgazdálkodás fejlesztése a következő évtizedre évente mintegy 9 milliárd tonnával csökkenthetné a szén-dioxid kibocsátást, de az ellentmondásos támogatások, a szegényes tervezés és a különböző érdekek megakadályozhatják ezt.

A jelentés szerzői szerint a polgári mozgalmak előidézhetik a magatartásváltozást, például alakíthatnak a túlzott húsfogyasztás szokásán és nyomást gyakorolhatnak a kormányokra és a vállalatokra.

"Látom a bizonyítékait annak, hogy a társadalmi és gazdasági fordulópontok igazodnak egymáshoz. Kijelenthetjük, hogy a következő évtizedben megvan a lehetőség arra, hogy a történelem során tapasztalt leggyorsabb gazdasági átalakulást megtörténjen"

- jelentette ki Christiana Figueres, az ENSZ korábbi éghajlati tisztviselője.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló Facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




hirdetés
imelda.jpg

Trópusi vihar tombol Houstonban: több mint ezer embert evakuáltak vagy mentettek ki

A tagállam 13 megyéjét katasztrófa sújtotta területnek nyilvánították az Imelda nevezetű vihar pusztítása nyomán.
MTI - szmo.hu
2019. szeptember 20.



Több mint ezer embert evakuáltak vagy mentettek ki csütörtökön az Egyesült Államokban a texasi Houston városából, amelyet az Imelda nevű trópusi vihar sújt.

Greg Abbott texasi kormányzó a déli tagállam 13 megyéjét katasztrófa sújtotta területnek nyilvánította és ezeken a helyeken kötelező kiürítést rendelt el csütörtökön, miután a trópusi vihar szerda óta az állam déli részein tombol.

A vihar erős széllökésekkel, heves esőzésekkel és áradásokkal érkezett Texas déli partvidékéhez.

Több országutat le kellett zárni, sok vidéken az emelkedő áradat miatt a háztetőkre menekültek az emberek, ott várva a segítséget. Egyes településeken térdig-csípőig érő áradat hömpölyög.

Több mint 70 ezer lakás maradt áramszolgáltatás nélkül Houston környékén. Texas legnagyobb és az Egyesült Államok negyedik legnagyobb városában leállt a közösségi közlekedés is, egyetlen busz sem jár.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:






Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x