hirdetés
kain03.jpg

Világsiker lehet egy magyar film

Tíz év óta először jutott ki magyar film az egyik legrangosabb filmfesztiválra. A Káin gyermekei rendezőjével beszélgettünk.
Dömötör Niki, képek: Campfilm - szmo.hu
2014. szeptember 19.


hirdetés

Névjegy

Gerő Marcell 1978-ban született Budapesten. Francia nyelvet és irodalmat, illetve filmelméletet és filmtörténetet tanult az Eötvös Loránd Tudományegyetemen, majd a bölcsészkarral párhuzamosan elkezdte filmrendezői tanulmányait a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, Szász János osztályában. Harmadévtől rendezőasszisztensként dolgozott Mundruczó Kornél illetve később mások mellett.

Kócos (Shock) című diplomafilmje számos nemzetközi fesztiválon szerepelt sikerrel, díjat nyert Podsdamban, Milánóban, Portóban, Budapesten. 2007-ben diplomázott filmrendezőként, azóta tulajdonos-producere a budapesti székhelyű Campfilm filmgyártócégnek. Több dokumentumfilm és rövidfilm produceri és néhány kisebb projekt rendezői feladatai után a Káin gyermekei az első egész estés filmje, amely az 1984-ben Magyarországon készült Bebukottak című dokumentumfilm gyilkosságért elítélt fiatalkorú főszereplőinek felkutatására és megszólaltatására vállalkozott.

Vajon mi lett azokból a fiúkból, akik kamaszkorukban embert öltek, egész fiatalságukat börtönben töltötték? Most, több mint egy emberöltővel később már tisztán látszik, milyen irányba kanyarodott az akkori kamaszok, mára meglett férfiak sorsa, hogyan élnek és hogy viselik megbélyegzettségüket.

- Mi inspirálta az ötletet, hogy leporoljatok egy harmincéves filmet, a Bebukottakat, és valami újat hozzatok létre belőle? Mi volt az, ami miatt elvetettétek az eredeti filmtervet, és helyette a Bebukottakkal kezdtetek el foglalkozni?

- Amikor elkap valami, az kevéssé racionalizálható, ezért nehéz megfogalmazni, mi fogott meg a Bebukottakban. Az biztos, hogy az

hirdetés
"
az ellentét, ami a filmben megszólaló fiúk arca, higgadtsága, tiszta tekintete, egyszerű beszéde és az elmondottak brutális kegyetlensége között feszült,

az első pillanattól kezdve meghatározó élmény volt. Nagyrészt ez az ellentét működteti azon felül, hogy nagyon erős a szerkezete és a képei, és ez az, ami aztán a nézőt sem hagyja nyugodni. Szerintem az igazán jó filmnek szaga van, a Bebukottaknak pedig van szaga. Egész egyszerűen nem megy ki az ember orrából, ha odafigyelve nézi.

- A témának volt már előzménye a korábbi munkáidban? Vagy akár gondolati szinten megjelent, ötletként?

- Én magam is sokat gondolkodtam azon, hogy a Káin gyermekei folytatása-e bármilyen értelemben bárminek, amit korábban csináltam. A Kócos című diplomafilmem például olyasvalaki sorsáról szól, akit bezárnak valahova, tehát ilyen értelemben a sors, az eleve elrendeltség, a megbélyegzettség kérdése, a bezártság, a börtön motívuma mindig is foglalkoztatott.kain04

- Az, hogy egy alap, egy kiindulópont lényegében megvolt már, könnyített vagy nehezített a dolgotokon? Ilyen esetekben gyakran méricskélnek.

- Méricskélés biztosan most is lesz. Eleinte azt gondoltam, nagy könnyebbséget jelent majd, hogy a Bebukottaknak köszönhetően adott egy jó adag előzetes tudás. Egy idő után viszont, amikor el kellett dönteni, milyen legyen a film képi megfogalmazása és amikor elkészült az első interjú, akkor valóban elkezdődött a méricskélés: lesz-e olyan jó, felveszi-e a harcot az új anyag a régivel, nem lesz-e gyengébb, amit mi csinálunk? Ez az elejétől kezdve kísértett, hiszen remekműnek tartom a Bebukottakat. Ilyen értelemben tehát, amit az elején előnynek éreztünk, az később kicsit nyomasztó lett. Persze ez az érzés is elmúlt nyolc-tíz nap után, amikor már kezdtük érezni, hogy sikerült valamit kifejezni egy jól megfogható képi világban, ami versenyre kel az eredeti anyaggal, az interjúknak van mélysége-súlya, és ez elég megnyugtató volt. Ugyanakkor egészen a film befejezéséig jelen volt, hogy nagyon magas a mérce.

Káin gyermekei - ajánló from Campfilm Production on Vimeo.

- Nehezen találtatok rá az interjúalanyokra?

- Jobban szeretem, ha szereplőknek nevezzük őket, én végig arra törekedtem, hogy ne legyenek alanyai semminek.

Nagyjából másfél-két év volt, onnantól kezdve, hogy elkezdtük a keresést egészen odáig, hogy a harmadik szereplőt is megtaláltuk

- Milyen volt az első találkozás?

- Nagyon féltem előtte. Semmilyen előzetes tapasztalatom nem volt olyanokkal, akik ennyire komoly összetűzésbe kerültek a törvénnyel és egyszerűen

"
féltem attól, hogy agresszív, brutális, rosszindulatú, gyanakvó emberekkel fogok találkozni,

akik, teszem azt, egy kérdésemen felhúzzák magukat és fenyegetően viselkednek majd. Az első találkozás után megszűnt ez a – valószínűleg a naivitásomból és a világról való csekély tudásomból eredő – félelem, a nyomát sem éreztem később. Egyszerűen és jámboran viselkedtek, még ha voltak is harcaink egymás bizalmának elnyerését illetően.kain01

- Érzékelted valaha azt a közös munka során, hogy sebeket tépsz fel?

- Igen. Mindhárom szereplő esetében. Egyikük elmondta: kifejezetten sok kellemetlensége származott abból, hogy annak idején elkészült a Bebukottak. Arra panaszkodott, hogy sokat kellett verekednie miatta, és ezért az alkotókat hibáztatta.

- Mint dokumentarista, mennyire lehetsz egyáltalán diszkrét, óvatos, tapintatos?

- Lehetek és kell is lennem. A dokumentumfilm talán abban a vonásában különbözik leginkább a fikciótól, hogy sokkal mélyebben morális kérdés, mit mondasz ki a szereplőidről, mit és hogyan mutatsz meg velük kapcsolatban, hiszen hús-vér emberekről beszélsz, akikkel a néző akár másnap összefuthat az utcán. Egy játékfilm, mondván, hogy minden a szerző képzeletének szüleménye, sokkal többet engedhet meg magának, akár a szereplőkkel szemben is.

- Mennyire hatott rád nyomasztóan, hogy éveken keresztül gyilkosságokkal és félresiklott életutakkal foglalkoztál? Nem telepedett rád nagyon?

- A kutatási szakaszban, amíg apránként kellett összeszedegetni a morzsákat, amik elvezettek hozzájuk, elsősorban a múltbéli történetek bizonyultak nyomasztónak. Ezek nagyon is jelen voltak a hétköznapjaimban. A személyes találkozástól kezdve és a forgatásba való belevágás után sokkal inkább a nehéz körülményeket volt megterhelő látni és érzékelni, ahogyan ők ma élnek.

- Nyomorban?

- Borzasztó szegénységben. Nem titok, hogy a filmezés drága műfaj. Az történt, hogy

egy csomó ember megérkezett drága felszerelésekkel egy olyan környezetbe, ahol másoknak felfoghatatlanul kevés pénzből kellett valahogy életet teremteniük.

Bár ők soha nem érzékeltették velünk, ettől függetlenül ez igen megterhelő volt.kain02

A Káin gyermekeit beválogatták a világ egyik legrangosabb A-kategóriás filmes mustrájára, a 62. San Sebastian Filmfesztiválra, amelyet idén szeptember 19. és 27. között rendeznek meg. A fesztivál fiatal tehetségeket bemutató New Directors szekciójának programjában főleg játékfilmekkel együtt versenyez. San Sebastianban több mint 10 éve nem volt magyar film.

- Mit gondolsz, a hazai közönség hogy fogadja majd a filmet? Az, hogy beválogatták a fesztiválra, a szakmai sikerességét gyakorlatilag megalapozta, de mit gondolsz, a laikus néző mennyire lesz nyitott rá?

- Nos, az, hogy hogyan fogadja a közönség, engem is borzasztóan izgat. Az biztos, hogy egy nehezen fogyasztható film, a témájából, a feldolgozásmódjából és az emberi sorsok alakulásából adódóan is. Minden nehéz benne és a nehéz filmeket általában nehezebb befogadni is. Viszont vizuális szempontból gyönyörű, a témája miatt pedig szerintem olyan nézők érdeklődésére is számot tarthat, akik nem kifejezetten dokumentumfilm-rajongók vagy rendszeres kultúrafogyasztók, hiszen amellett, hogy intellektuális típusú, nagyon erősen épít és hat az érzelmekre is.

- Vallásos vagy?

- Egyik egyházhoz sem tartozom, de van hitem.

- Miben hiszel: abban, hogy létezik feloldozás vagy abban, hogy Káin bélyege lemoshatatlan?

- Hiába ezzel foglalkozik a film, nem tudom a választ.

"
Káinnak sokféle bélyege van: létezik egyrészt társadalmi bélyeg, ami lényegében, hacsak nem szökik el onnan az ember, ahol őt ismerik, lemoshatatlan.

Ha elszökik, akkor meg lehet, hogy nincs is. A másik egy belső bélyeg, amit az ember saját magára süt. Minthogy nekem soha nem volt ilyen élményem, fogalmam sincs, ez lemosható-e vagy sem? A szereplőkön úgy látom, hogy nem, legalábbis ők magukat soha nem tudták felmenteni a tetteik alól, soha nem tudtak túllépni rajtuk.

Ha érdekes volt az interjú, nyomj egy lájkot!


hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
baba-2.jpg

Álarcos énekes: A Baba lepleződött le, két nyomozó is jól tippelt

A következő adásban kiderül, ki nyeri meg a versenyt.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. november 29.


hirdetés

A vasárnapi elődöntőben a Röfi, a Banán, a Baba és a Zebra állt a színpadra. A végén a Baba és a Röfi közül a nyomozók végül a Röfit engedték tovább, így a Babának kellett lelepleznie magát.

A zsűriből Gáspár Laci és Csobot Adél is jól tippelt, a Baba jelmezében az X-Faktorban megismert Manuel rejtőzött.

A Baba produkciója:

És ezeket a nyomokat hagyta:

Majd a leleplezés:

hirdetés

hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
baratok-kozt-cimkep1.jpg

Már biztos, hogy véget ér a Barátok közt, az is kiderült, miért

A Blikk értesüléseit Kolosi Péter is megerősítette. Az RTL Magyarország vezérigazgató-helyettese és programigazgatója szerint rengeteg kísérletet tettek arra, hogy a sorozat erre a szintre ne tudjon eljutni, de ez sajnos nem sikerült.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. november 30.


hirdetés

Ma reggel derült ki, hogy jövő nyáron befejeződik az RTL Klub 22 éve futó sorozata. A Blikk értesülései szerint az RTL Klub azért döntött a szappanopera befejezése mellett, mert már nem jövedelmező számukra. Kolosi Péter, az RTL Magyarország vezérigazgató-helyettese és programigazgatója nem sokkal később a SorozatWikinek adott interjújában megerősítette a hírt.

"A Barátok közt a magyar televíziózás egyik legsikeresebb vállalkozása, korszakalkotó produkció. Bármi történik, ez mindig így marad. Az, hogy a Barátok közt ilyen régóta képernyőn van és ebből több mint másfél évtizedig hatalmas siker volt, sőt volt olyan időszak amikor több mint 70 százalékos közönségarányt hozott, elképesztő teljesítmény" – mondta Kolosi Péter, aki szerint a műsor nézettsége viszont ma már nem éri el a kívánatos szintet.

"Ma a Barátok közt nézettsége már nem éri el a kívánatos szintet, sőt azt a minimumot sem, hogy főműsoridőben tudjuk adni és a saját sávjában ez legyen a legnézettebb műsor. Rengeteg kísérletet tettünk arra, hogy erre a szintre ne tudjon eljutni a sorozat, de ez sajnos nem sikerült."

- fogalmazott.

hirdetés

Kolosi azt mondta, hogy a sorozat nézettsége azután kezdett romlani, hogy Kalmár Tamás producer távozott.

"Ezt követően a sorozat kreatív szempontból egy olyan útvesztőbe került, amely teljesen eltérítette az eredeti gondolataitól, eredeti céljaitól és egy olyan rossz irányba vitték el, ami után már csak idő kérdése volt, hogy ez a nézettségen mikor fog látszani" - fogalmazott a programigazgató.

"Sokszor szóltunk a gyártó vezetőnek, hogy ha ezt az irányt folytatják, akkor el fogjuk veszíteni a Barátok közt nézőit, de nem hallgattak ránk. Később, amikor az Ufa Magyarországnak új német vezetése lett, ők rögtön megértették, hogy mi a problémánk. Nagyon hamar változtattak is a produkció vezetésén, de sajnos úgy tűnik, hogy már késő volt."

Erről a szappanopera jelenlegi producerével is egyeztettek.

"A tartalmi változtatások az év elején megtörténtek, elégedettek voltunk a stáb munkájával és bíztunk a sikerben."

Csakhogy a várt sikerek elmaradtak, mert a nézők nem szoktak vissza a sorozatra. Kolosi szerint már a nyári számokból látszódott, hogy a Barátok köztnek meg kell szűnnie.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
baratok-kozt-cimkep1.jpg

Blikk: véget ér a Barátok közt 22 év után

Egy bennfentes szerint a sorozat írói már elkezdték elvarrni a szálakat, jövő nyáron kerülhetnek adásba az utolsó részek.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. november 30.


hirdetés

22 év után befejeződik a Barátok közt - írja a Blikk több egybehangzó forrásra hivatkozva.

A lap szerint a legendás magyar sorozat már nem éri meg a 23. születésnapját, jövő nyáron kerülhetnek adásba az utolsó részek.

A lezárás oka az, hogy bár hosszú évekig ez volt az ország legnépszerűbb szappanoperája, az utóbbi időben azonban már nem hozza az elvárt nézettséget.

A Blikknek egy bennfentes elárulta, hogy

az RTL Klub állítólag már közölte a Barátok közt íróival, hogy kezdjék el elvarrni a történetszálakat, hogy a széria méltó befejezést kapjon. Ez a folyamat december végéig be is fejeződhet, legkésőbb tavasszal pedig a forgatásnak is vége lehet.

hirdetés

A lap szerint már a sorozat színészei is gyakran beszélgetnek arról, hogy mi lesz a sorsuk.

"Eleinte nyugtattak minket, hogy a pletykák ellenére ne aggódjunk, jó a nézettség, de én úgy tudom, már döntöttek, vége. Bevallom, arcul csapott, ki kell találnom, mihez kezdek a jövőben"

- mondta egy, az élő szerződése miatt neve elhallgatását kérő szereplő.

Egy szintén névtelenségbe burkolózó kollégája szerint is "egy süllyedő hajón" ül a csapat. Úgy gondolja, a mai világban már nincs létjogosultsága egy ilyen típusú sorozatnak, amit már nem néznek a fiatalok, ezért sem hoz jó nézettséget.

Az RTL Klub és a Barátok közt produkciója egyelőre nem kommentálta a lap értesüléseit, ahogy még hivatalos tájékoztatás sincs arról, hogy valóban véget ér-e a sorozat.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
10233204_original_felesegek_luxuskivitelben_s4_2-e1605088384447-1140x641-1-1024x576-1-1000x563.jpg

Köllő Babett és Vasvári Vivi kitesz egy orosz luxusfeleséget? - elindult a Feleségek luxuskivitelben 4. évada

Ötleteink lennének, kik ugorhatnának be húzónévként a luxusfeleségek közé, ám a sorozat készítői inkább orosz nemzetiségű szereplőt újítottak be a negyedik évadra.
Fotók: Viasat 3 - szmo.hu
2020. december 01.


hirdetés

Távol álljon tőlem, hogy Vörösmartyt a luxusfeleségekkel egy kontextusban emlegessem, de elsőre a „megfogyva bár, de törve nem”-szólam jutott eszembe a látottakról, azt leszámítva, hogy sajnos kicsit azért törve is van ez így az első blikkre. Megfogyva, mert az eredeti bandából már csak egy luxusfeleség, Csősz Bogi maradt, a tavalyi évad után talán a két legnagyobb húzóerő, Köllő Babett és Vasvári Vivien is elhagyta az aranyfedélzetet. Törve, mert a kezdeti szórakoztató proliságot továbbra se igazán találja a sorozat, bár azért jobban nyomon van, mint a járvány miatt félbeszakadt előző évad.

Úgy fest, hogy a luxusfeleség Magyarországon ma hiánycikk, így a mögöttük maradó űrt most egy Oroszországból importált feleséggel igyekeznek a műsor készítői kitölteni: Anfisa Bulgakova még gyerekkorában költözött Magyarországra, menő teniszező férje van, három gyereke, és a természetesség híve.

Első látásra úgy tűnik, végre nem egy újabb vérmes egóharcost dobtak a luxusamazonok vermébe, Anfisa egyelőre csak visszafogottan kamillázik annak láttán, mi fán terem a magyar luxusfeleségvirtus. Ezt pedig a luxicsapat, azaz Csősz Bogi, Yvonne Dederick, Molnár Nini és Polgár Tünde mutatja meg neki, alkalmi mellékszereplőként Yvonne lányával, Mardollal kiegészülve.

Míg az előző évadnak négy rész után véget vetett a koronavírus, addig az újat gyorsan a szigorú korlátozások előtt leforgatták. Az érezhető rajta, hogy ismét nagyon elszeparált környezetben mozognak a szereplők, és azt hihetnénk, hogy puszit is azért nem adnak egymásnak, hogy vigyázzanak – amíg el nem hangzik egyikük szájából, hogy valójában a sminkjükre vigyáznak.

hirdetés

Ahogyan azt már az első rész felvázolja, az új évad is követi majd az előzőek receptjét, amit a vírushelyzet még indokoltabbá tesz: időről időre valamelyik luxusnő fogja az egész bagázst és meglepetéshétvégére viszi őket valamely elszigetelt vidéki létesítménybe, ahol előre megírt konfliktusokba bonyolódnak majd a főszereplők.

Az első részben Yvonne találja ki, hogy boszorkánypartit tart egy vidéki szállodában. A luxusnők persze nem a zónázóval érkeznek, hanem ki lóháton, ki lovaskocsival, Noémit azonnal le is gorombítják, hogy volt pofája fehér ruhában boszorkánynak öltözni. Később bemennek a gondosan félelmetesre díszített házba, Tündéből azonnal törne ki az ADHD, és törölgetne mindent fényesre, de inkább pár gúnyos megjegyzésbe fojtja feszültségét, ami aztán Noémin csattan. El is érkeztünk a Kötelező Összefeszüléshez, Noémi egy jósnővel megtámogatva ki is akad, amiért Tünde egy energiavámpír. A véres, pókhálós falak közt kissé nyögvenyelősen játszódik le a dráma, tekintve, hogy Noémi senkinek sem bírja igazán összefoglalni, mi Tündével a baja, de hát valamivel ki kell ugye tölteni a játékidőt.

Később azért csak kiderül annyi, hogy Tünde küldött neki még az előző évad elején egy nem túl kedves esemest. Újabb felesleges percek után kiderül, miért: mikor Tünde édesanyja alkoholizmusáról beszélt, Noémi utána csak annyit mondott, hogy lépjen már túl rajta, ne drámázzon, hisz a felnőttek dolga a múlton való továbblépés. Sosem mondtam ilyet – állítja Noémi, aki vélhetően nem a legélesebb kés a fiókban, mivel azonnal be is vágják az ominózus visszajátszást.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!