hirdetés
elonmusk.jpg

Elon Musk 2050-re 1 millió embert telepítene a Marsra napi 3 űrhajóval

1000 űrhajóból álló flottát szeretne építeni, a Marsra pedig egy komplett várost tervez.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. január 18.


hirdetés

Ugyan még el sem készült az Elon Musk tervei szerint az egész naprendszert meghódító SpaceX Starship prototípusa, a jövőlátó milliárdosnak máris konkrét elképzelései vannak arról, hogyan szeretné kolonizálni a Marsot - írja a Business Insider. Elon Musk még csütörtök este eresztett el néhány tweetet arról, hogyan épít ki 10 év alatt 1000 űrhajós flottát, amikkel aztán 2050-re összesen 1 millió embert szeretne áttelepíteni a szomszédos bolygóra.

Elon Musk elképzelései szerint az Starshipek naponta háromszor startolnának a Földről. A Tesla-vezér azt mondja, ki lehetne fizetni az utat egy összegben is, de hitelt is folyósítanának azoknak, akiknek szüksége lenne rá. Azt szeretné elérni, hogy a Mars-utazás bárki számára elérhető legyen.

Arra is van válasza Elon Musknak, hogyan fizetné vissza a hitelt egy olyan valaki, aki egyik napról a másikra 225 millió kilométerrel odébb költözik: rengeteg munka lenne a Marson.

Bár Elon Musk a tweetrohamban arra külön nem tért ki, hogy az embereken kívül mit szállítana még a Starship-flotta a vörös bolygóra, biztosan komoly rakományra is szükség lenne a milliós tömeg életben tartásához. Meg kellene oldani például, hogy elegendő mennyiségű víz, élelmiszer, építőanyagok és szerszámok jussanak el a marsi városba.

Egyelőre a Mars-utazásra egy 26 havonta 30 napra megnyíló ablak a legkedvezőbb: ekkor van a két bolygó a legközelebb egymáshoz.

A milliárdos számításai szerint az 1000 Starship 100 megatonnányi felszerelést juttatna el egy-egy ilyen periódusban a Marsra, az űrhajókra pedig alkalmanként 100 utas férne fel. Ez azt jelentené, hogy 26 havonta átlagosan 100 ezer embert költöztetne át a Marsra, így jönne ki a csütörtökön este megálmodott 1 milliós kolónia 2050-re az egyelőre lakatlan bolygón.

Elon Musk néhány hete azt ígérte, hogy pár hónapon belül próbaútra indulhat az első Starship, az év vége előtt pedig szeretné, ha űrhajósok is tesztelnék élesben a bolygóközi utazásra épített rakétát.



hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
rakos-sejtek-pixabay.jpg

Gyógyszerek nélkül pusztítja el a rákos sejteket egy kísérleti fázisban lévő rákkezelés

Az eljárás azok számára jelenthetne reményt, akiknél a hagyományos rákkezelések, például a kemoterápia nem hatásos.
Illusztráció: skeeze/Pixabay - szmo.hu
2020. szeptember 28.


hirdetés

Gyógyszer használata nélkül, trójai faló megoldással lehetne gyógyítani a rákos betegeket egy kísérleti fázisban lévő rákkezeléssel - írja a Sciene Alert egy Szingapúrban végzett tanulmány alapján.

Az eljárás kulcsa egy nanorészecske, amely az úgynevezett L-fenilalanin nevű aminosavban található. Ez a fehérjéket alkotó aminosavak egyike, amely az elfogyasztott húsból és tejtermékekből kerül be a szervezetbe. A kezelés azért koncentrál erre, mert ez az egyik olyan sav, amelyre a rákos sejtek támaszkodnak.

A benne található Nano-pPAAM nevű nanorészecske azonban képes arra, hogy jótékony aminosavként tekintsenek rá a rákos sejtek, amiket aztán arra kényszerít, hogy elpusztítsák saját magukat. Az egereken végzett teszten bebizonyosodott, hogy így specifikusan és hatékonyan lehet megsemmisíteni a rákos sejteket úgy, hogy a körülöttük lévő egészséges sejtek épek maradnak.

Dalton Tay, a szingapúri Nanyang Technológiai Egyetem tudósa szerint a kezelés kulcsa az, hogy ezt a nanoanyagot nem gyógyszerhordozóként, hanem gyógyszerként alkalmazzák. Elmondta, hogy a Nano-pPAAM rák-szelektív és pusztító tulajdonságainak aktiválásához semmilyen külső inger nem szükséges, az L-fenilalanin aminosav trójai falóként közelíti meg a rákos sejteket.

hirdetés

A teszteredmények azt mutatják, hogy a nanorészecske a mell- a bőr- és a gyomorrák sejtjeinek kb. 80 százalékát képes elpusztítani - ez nagyjából a jelenlegi kemoterápiás gyógyszerek hatásával ér fel, csak ezzel nincsenek mellékhatások.

Eddig csak laboratóriumi vizsgálatokat végeztek és egereken tesztelték ezt a módszert, ahhoz még további kutatásra van szükség, hogy embereken is kipróbálják, de az ígéretes eredmények miatt a tudósok bizakodóak.

A kezelés legfontosabb előnye az lehet, hogy gyógyszerek nélkül lehetne gyógyítani vele a betegeket. Tan Ern Yu, szingapúri mellrákspecialista szerint

ez azok számára jelenthetne reményt, akiknél a hagyományos rákkezelések, például a kemoterápia nem hatásos.


hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
laboratorium_unsplash.jpg

Koronavírus: az első vakcinák lehet, hogy csak a tüneteket enyhítik, de nem akadályozzák meg a fertőzést

Ha így történik, szinte esélyünk sincs a nyájimmunitásra.
képünk illusztráció, fotó: Unsplash/CDC - szmo.hu
2020. szeptember 26.


hirdetés

Az első generációs koronavírus elleni védőoltások nem biztos, hogy megakadályozzák a fertőződést, írja a The Times néhány tudós véleménye alapján.

Ugyan egyre több jel utal arra, hogy hamarosan elkészülhetnek, és rövidesen forgalomba is hozhatják a Covid-19 elleni vakcinákat, könnyen elképzelhető, hogy ezek eleinte csak a tünetek enyhítésére lesznek alkalmasak, a fertőzés megelőzésére nem.

Az Oxfordi Egyetem tudósai szerint emiatt nem biztos, hogy olyan gyorsan visszatérhet a társadalom a megszokott élethez, mint szeretnénk. Érdemes lesz a politikusoknak egy óvatosabb stratégiát kialakítani a visszarendeződésre. Azt tanácsolják, hogy bár a vakcina 50 százalékos védelmet nyújthat a vírus ellen, érdemes lesz néhány intézkedést továbbra is megtartani. A legfontosabb ezek közül a védőtávolság betartása lehet még akkor is, ha már rendelkezésre áll az oltás.

A lapnak nyilatkozó brit kormányzati forrás szerint minden attól függ, hogy végül milyen sikerrel járnak az éjt nappallá téve dolgozó szakemberek. Egyelőre úgy tűnik, hogy a legvalószínűbb egy olyan rövid és középtávon hatásos egy- vagy kétdózisú vakcina, mely a súlyos tüneteket mérsékeli. Ebben az esetben ugyan a fertőződést nem fogja megakadályozni az oltás, de akár havonta ismételt dózisokkal szinten tarthatjuk az első adag hatását.

hirdetés

A kormányzati forrás kiemelte: amennyiben ez történik, és a vakcina csak 50 százalékos védelmet nyújt majd, valószínűtlen, hogy kialakuljon a nyájimmunitás. Hozzátette: egyes vakcinák akár már az év végére elkészülhetnek, de a legvalószínűbb, hogy széles körben csak 2021 első felében lehet majd hozzáférni.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
poszivo-1-1.jpg

Kipróbáltuk a Dyson új szuperporszívóját, a V11 Absolute-ot, nekünk nagyon bejött

A futurisztikus rúdporszívóval hihetetlenül könnyű volt a takarítás, és nemcsak a lakásban, a kocsiban is jó szolgálatot tett.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. szeptember 30.


hirdetés

Az elmúlt években hagyományos porszívóval takarítottunk otthon, nemrég pedig beszereztünk egy robotporszívót. Az persze hamar kiderült, hogy önmagában a robotporszívó nem lesz elég, mert se a vastagabb szálú szőnyegekkel, se a sarkokkal, apróbb résekkel nem birkózik meg.

Ekkor érkezett meg a szerkesztőségbe a rúdporszívók csúcsa, a Dyson V11 Absolute, amit gyorsan haza is vittem egy tesztre kipróbálni. Otthon nagyot néztek, mert a dobozból elsőre nem igazán lehetett kitalálni, mit is rejt. A kibontás után is inkább egy legó-készletre hasonlított, mint a jó öreg hagyományos porszívónkra, sok-sok darabkából állt, de hamar kiderült, hogy ez a rengeteg kiegészítő miatt van így, és a fő elemeket gyerekjáték összerakni.

Amikor kész lett, igazán futurisztikus látványt nyújtott, mintha egyenesen a jövőből küldték volna hozzánk.

Ami viszont kisebb fejtörést okozott, hogy hová is kerüljön a dokkolóállomása. A V11-et ugyanis a hagyományos porszívókkal ellentétben nem kell takarítás közben bedugni újabb és újabb konnektorokba, nincs zavaró kábel, ami össze-vissza tekeredne a szobán. Ehelyett

egy elegáns dokkolóállomás tartozik hozzá, ami nemcsak tartószerkezet, hanem töltőként is funkcionál.

hirdetés

Csakhogy a dokkolós töltéshez magát a vezetéket be kell dugni a konnektorba, így szóba sem jöhetett a szekrény, ahol eddig a porszívónkat tartottuk. Kamránk meg nincs, de akinek van, annál sem feltétlenül van benne konnektor. Végül ideiglenesen a nappaliban kapott helyet az új szerzemény, de lássuk be, elég furcsán mutatott a könyvek előtt.

Miután feltöltöttük, kezdődhetett az első takarítás.

Kezdetben kicsit tartottam tőle, hogy a 3 kilós szerkezetet nem lesz könnyű ide-oda hurcolászni, ez a félelmem azonban teljesen alaptalan volt. A Dyson V11 súlyeloszlását úgy alakították ki, hogy egy pillanatig se tűnjön nehéznek, és csakugyan, egyáltalán nem volt fárasztó vele a munka. Mivel a kialakítása teljesen szimmetrikus, bal- és jobbkezeseknek egyformán kézre esik.

A működtetéséhez egy piros gombot kell folyamatosan nyomva tartani, ami leginkább egy pisztoly ravaszához hasonlít. Praktikus, mert amikor nem kell, egyszerű leállítani a szívást, így takarékoskodhatunk az aksival. Amint lenyomjuk, rögtön fel is éled a készülék. Egyáltalán nem úgy szól, mint egy hagyományos porszívó, a motort alapjáraton szinte alig hallani, inkább csak a vákuum sustorgását, meg utána egy kis utóbúgást, ahogy a rendszer a tartályba továbbítja az összegyűjtött porszemeket.

A szerkezetet úgy tervezték, hogy elnyelje a rezgéseket és tompítsa a zajt. És ez csakugyan működött, egyedül a vastagabb felületeken, például a rojtszőnyegeken lett a porszívó hangosabb.

A szomszéd szobában alvó két hetes babánk mindenesetre egyszer sem ébredt fel rá.

Ami elsőre szembeötlött, a rúd tetejére szerelt LCD kijelző volt, amitől az az érzésem támadt, hogy végre egy okoseszközt tartok a kezemben. És ez tényleg így van, ha ugyanis a három lehetséges beállítás közül a középső, automata állást választottam ki, a porszívó magától a padló típusához igazította a szívóerőt. A burkolt felületeken kisebb erővel működött, a szőnyegeken viszont rákapcsolt, anélkül, hogy nekem bármit is tennem kellett volna.

Ahogy a leírásában szerepel, a High Torque tisztítófejben található intelligens technológia ilyenkor másodpercenként 360-szor ellenőrzi a tisztítókefére ható ellenállást, és ennek alapján szabályozza a teljesítményt.

Aki persze ezt szívesebben állítgatná maga, megteheti, és használhatja az Eco vagy a Boost üzemmódot is. Az első értelemszerűen a takarékosabb, kisebb erejű üzemelést jelenti, míg a második az igazán brutálisat.

A Dyson V11-ben ehhez van is bőven erő. A legvastagabb szőnyegünkkel is játszi könnyedséggel birkózott meg, és a fürdőszobai szőnyegben megbújó hajszálakat is kivétel nélkül összeszedte. Ebben sokat segített, hogy a legnehezebb "terepen" a motor másodpercenként akár 60-szor is megforgatja a forgókefét.

Ami számomra még meglepetés volt, a rengeteg hasznos kiegészítő. A csomagban volt résszívó fej, matractisztító fej, porkefe, keménysörtés kefe, kombi szívóka és még ki tudja, mi - némelyikről csak találgattam, mire való.

A fő szerkezeti elem egy kattintással leválasztható a rúdról, így egy kéziporszívót kapunk, csak jóval hatékonyabb kivitelben. Erre a megfelelő fejet felkattintva a legszűkebb helyekhez, résekhez is könnyedén hozzáférünk. Ha pedig kell, akkor a kisebb fejek és a motor közé visszakattinthatjuk a rudat is, így valóban mindent elérünk.

Én a könyvespolcon még a portörlést is kipróbáltam az új porszívóval, és tökéletesen működött.

Ugyanígy kész öröm volt a kocsitakarítás.

Eddig vagy a dögnehéz porszívót cipeltem le minden alkalommal a harmadikról, vagy olyan mosóba vittem az autót, ahol belső tisztítást is vállaltak. Most viszont a Dyson-t a fél kezemben lóbálva sétáltam oda a kocsihoz, és az ülésektől a csomagtartóig 10 perc alatt mindennel végeztem.

Volt még egy nagy előnye a két hetes tesztnek. Sokkal kevesebbet tüsszögtem, mint máskor. A készülék teljesen zárt szűrőrendszere a hivatalos tájékoztató szerint megköti még az akár 0,3 mikron nagyságú mikroszkopikus porszemcsék 99,97%-át is. És én tényleg úgy éreztem, most tisztább lett a levegő.

A portartály egy mozdulattal kiüríthető. Mivel a kioldó gomb jóval feljebb van, mint a kukába beeresztett cső vége, nem koszol.

Sarkalatos kérdés a hasonló porszívóknál az aksik teljesítménye. Az LCD kijelzőn folyamatosan nyomon követhetjük, hány perc üzemidő maradt még. Automata módban az akkumulátor 60 percet bír, de nálam egy-egy takarítás 40-50 percnél nem tartott tovább, sosem kellett menet közben tölteni. Ráadásul a csomagban küldtek egy pót akkumulátort is, így semmiképp nem kellett volna 4 órát várni a feltöltésre.

Végül a porszívó ideális helyét is megtaláltam. A tartószerkezetet és a falra szerelhető dokkolót félretettem, a Dyson V11 pedig bekerült a szekrénybe, a régi porszívónk helyére. A levehető aksikat külön töltöttem, ahogy egy kamera aksiját szokás.

Összességében én nagyon megszerettem a Dyson V11-et. Sokkal könnyebb vele mozogni, sokoldalúbb és alaposabb, mint azok a porszívók, amiket korábban használtam. Viszont nem olcsó. 230 ezer Ft-nál indul, és a legfelszereltebb típus 300 ezer Ft-ba kerül. Akinek azonban van ennyi pénze rá és rajong az új dolgokért, annak jó szívvel ajánlom, egy csúcstechnológiás készüléket kap cserébe, aminek minden apró részletén látszik, hogy a tervezők alaposan végiggondolták, és ami tényleg élménnyé teszi a takarítást.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
repuloruha.jpg

Nyolc percig lehet a levegőben maradni a repülő öltözékkel

Akár mentősök is hasznát vehetik, egy 25 perces út alig másfél percre rövidíthető vele. Kipróbálnád?
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. szeptember 29.


hirdetés

A hegyimentők is tesztelik azt a repülő öltözéket, amelyet egy kis cég fejlesztett ki Angliában.

A Jet Suit ugyanis nagyon jól jönne arra is, hogy a mentősök hamar odaérjenek a bajbajutottakhoz.

Öt kis hajtómű található rajta, kettő-kettő a karokon, egy pedig a háton. Ez 1050 lóerőt jelent összesen, ami képes levegőbe emelni és fenntartani egy átlagos súlyú embert.

HA teljesen begyorsul, 60 km/órás sebességre is képes. Kezelését állítólag nem nehéz megtanulni.

A ruha nem olcsó, vagy 140 millió forintba kerül, és csak 8 percig lehet vele a levegőben maradni.

hirdetés

Az RTL Híradó riportja:


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!