hirdetés
filmio_megallazido.jpg

Elindult a FILMIO, a magyar Netflix

A FILMIO megálmodóinak célja minél több magyar filmalkotás elérhetővé tétele és a magyar filmipar forradalmasítása.
Kövesdi Miklós Gábor - szmo.hu
2020. november 19.


hirdetés

Filmtörténet bejelentést ígért Káel Csaba, a magyar mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztos azon az online sajtótájékoztatón, amelyen rajta kívül Dobó Kata színész-rendezővel, Divinyi Réka forgatókönyvíróval és Lajos Tamás operatőrrel beszélgetett Gyárfás Dorka a magyar filmről.

A nagy bejelentés a FILMIO elindítása, amely egyfajta „magyar Netflixként” szeretne működni,

bár Káel Csaba azért gyorsan örinokiusan megjegyezte, hogy ez azért meglehetősen nagyzolós összehasonlítás.

A FILMIO havi előfizetéses rendszerben elérhető új, online streamelő szolgáltatás, amely első körben minél több magyar filmalkotás elérhetővé tételét tűzte ki céljául. Ez jelenleg több mint 220 filmet jelent, amelyből 160 játékfilm.

A kínálatban szerepelnek a közelmúlt olyan sikerfilmjei, minta a Valami Amerika trilógia, a Poligamy, a Megdönteni Hajnal Tímeát, a Swing, a Kincsem, A Viszkis, a Liza, a rókatündér és az Oscar-díjas Saul fia. A digitális felújításnak, restaurálásnak köszönhetően pedig 120 olyan régi kedvenc is tökéletes kép- és hangminőséggel nézhető meg a felületen, mint a Hyppolit, a lakáj, a Mici néni két élete, A tizedes meg a többiek, A veréb is madár, A tanú, a Régi idők focija, A Pogány Madonna, a Megáll az idő, a Szamárköhögés, a Macskafogó, a Roncsfilm, a Sose halunk meg, a Csinibaba vagy a Moszkva tér.

hirdetés

A filmrajongók olyan ritkaságokat is felfedezhetnek a kínálatban, mint az egyik első fennmaradt magyar mozifilm:

Casablanca világhírű, Oscar-díjas rendezője, Michael Curtiz, azaz Kertész Mihály 1914-ben forgatott alkotása, A tolonc,

az egyetlen mozgókép, amelyben Jászai Mari látható. De a FILMIO kínálatát színesítik animációk, dokumentumfilmek és tévéfilmek is.

Káel Csaba azt is elmondta, nem szándékosan időzítették a FILMIO indítását az újabb korlátozások idejére, hiszen a munkák már körülbelül egy éve megkezdődtek, amikor még híre sem volt a pandémiának.

A sajtótájékoztató színfoltjaként kis bejátszásokban különböző ismert személyek vallottak saját kedvenc magyar filmjeikről.

Rujder Vivien, a Katona József Színház színésznője a Ház a sziklák alatt című filmet emelte ki.

Ónodi Eszter bevallotta, ő csak nem rég fedezte fel a 80-as évek filmtermését, így ezeket a filmeket nézné meg először a FILMIO kínálatából. Kiemelte Páger Antal, aki szerinte döbbenetesen modern alakítást nyújtott mindenben, ma is megállná a helyét bármelyik filmben.

Tomán Szabina üzletasszony szívesen újranézi gyermekeivel a Szaffit.

Kovács András Péter a humor vonalat képviselve a vígjátékokról beszélt, mint a Csapd le csacsi vagy a Turné, és elmondta, alig várja, hogy újra végig izgulhassa a Pogány Madonna Ladás autósüldözését.

Végezetül Győrffy Pál is megszólalt, aki A tanút emelte ki.

A filmek mellett extra tartalmak is elérhetőek, például standfotók és werkfilmek, és minden alkotás a saját, korabeli plakátjával szerepel a kínálatban, így plakáttörténeti szempontból is érdemes lehet böngészni az oldalon.

A későbbi fejlesztési tervek kapcsán elhangzott az is, tárgyalnak arról, hogy az SZFE-s vizsgafilmek átkerüljenek a Filmarchívum gondozásába, így ezek sem merülnének örök feledésbe.

Káel Csaba arra is utalt, hogy a FILMIO a jövőben – a Netflixhez hasonlóan –, saját tartalmakat is fejlesztene, erről azonban nem tudtunk meg részleteket, és sajnos az ezzel kapcsolatos kérdésemet sem olvasták fel.

A kormánybiztos szerint a távlati tervek között szerepel saját mozik, egy filmmúzeum és egy budapesti filmfesztivál létrehozása is.

A Nemzeti Filmintézet online filmtárára az idei év végéig kedvezményesen lehet előfizetni. December 31-ig 890 forintot kell kifizetni a havidíjas szolgáltatásért. Januártól pedig havi 1190 forintért nézhetnek hazai filmeket korlátlanul a nézők a FILMIO-n, melynek bevételéből a Nemzeti Filmintézet a magyar filmek gyártására fordítható támogatási keretét növeli.A szolgáltatásra itt lehet regisztrálni.

Nem tudtam ellenállni a kísértésnek, hogy összeállítsam a szubjektív listámat a kedvenc magyar filmekből. Nem fontossági sorrend, és lehet, holnap kicsit más lenne, tehát ne vegyétek véresen komolyan:

Az én lányom nem olyan

Felmegyek a miniszterhez

Gyula vitéz télen-nyáron

Mici néni két élete

Ripacsok

Macskafogó

Pogány Madonna

Kontroll

Liza, a rókatündér

Akik maradtak

Nektek mik a kedvenc magyar filmjeitek? Ha gondoljátok, írjátok meg kommentben!


hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
10233204_original_felesegek_luxuskivitelben_s4_2-e1605088384447-1140x641-1-1024x576-1-1000x563.jpg

Köllő Babett és Vasvári Vivi kitesz egy orosz luxusfeleséget? - elindult a Feleségek luxuskivitelben 4. évada

Ötleteink lennének, kik ugorhatnának be húzónévként a luxusfeleségek közé, ám a sorozat készítői inkább orosz nemzetiségű szereplőt újítottak be a negyedik évadra.
Fotók: Viasat 3 - szmo.hu
2020. december 01.


hirdetés

Távol álljon tőlem, hogy Vörösmartyt a luxusfeleségekkel egy kontextusban emlegessem, de elsőre a „megfogyva bár, de törve nem”-szólam jutott eszembe a látottakról, azt leszámítva, hogy sajnos kicsit azért törve is van ez így az első blikkre. Megfogyva, mert az eredeti bandából már csak egy luxusfeleség, Csősz Bogi maradt, a tavalyi évad után talán a két legnagyobb húzóerő, Köllő Babett és Vasvári Vivien is elhagyta az aranyfedélzetet. Törve, mert a kezdeti szórakoztató proliságot továbbra se igazán találja a sorozat, bár azért jobban nyomon van, mint a járvány miatt félbeszakadt előző évad.

Úgy fest, hogy a luxusfeleség Magyarországon ma hiánycikk, így a mögöttük maradó űrt most egy Oroszországból importált feleséggel igyekeznek a műsor készítői kitölteni: Anfisa Bulgakova még gyerekkorában költözött Magyarországra, menő teniszező férje van, három gyereke, és a természetesség híve.

Első látásra úgy tűnik, végre nem egy újabb vérmes egóharcost dobtak a luxusamazonok vermébe, Anfisa egyelőre csak visszafogottan kamillázik annak láttán, mi fán terem a magyar luxusfeleségvirtus. Ezt pedig a luxicsapat, azaz Csősz Bogi, Yvonne Dederick, Molnár Nini és Polgár Tünde mutatja meg neki, alkalmi mellékszereplőként Yvonne lányával, Mardollal kiegészülve.

Míg az előző évadnak négy rész után véget vetett a koronavírus, addig az újat gyorsan a szigorú korlátozások előtt leforgatták. Az érezhető rajta, hogy ismét nagyon elszeparált környezetben mozognak a szereplők, és azt hihetnénk, hogy puszit is azért nem adnak egymásnak, hogy vigyázzanak – amíg el nem hangzik egyikük szájából, hogy valójában a sminkjükre vigyáznak.

hirdetés

Ahogyan azt már az első rész felvázolja, az új évad is követi majd az előzőek receptjét, amit a vírushelyzet még indokoltabbá tesz: időről időre valamelyik luxusnő fogja az egész bagázst és meglepetéshétvégére viszi őket valamely elszigetelt vidéki létesítménybe, ahol előre megírt konfliktusokba bonyolódnak majd a főszereplők.

Az első részben Yvonne találja ki, hogy boszorkánypartit tart egy vidéki szállodában. A luxusnők persze nem a zónázóval érkeznek, hanem ki lóháton, ki lovaskocsival, Noémit azonnal le is gorombítják, hogy volt pofája fehér ruhában boszorkánynak öltözni. Később bemennek a gondosan félelmetesre díszített házba, Tündéből azonnal törne ki az ADHD, és törölgetne mindent fényesre, de inkább pár gúnyos megjegyzésbe fojtja feszültségét, ami aztán Noémin csattan. El is érkeztünk a Kötelező Összefeszüléshez, Noémi egy jósnővel megtámogatva ki is akad, amiért Tünde egy energiavámpír. A véres, pókhálós falak közt kissé nyögvenyelősen játszódik le a dráma, tekintve, hogy Noémi senkinek sem bírja igazán összefoglalni, mi Tündével a baja, de hát valamivel ki kell ugye tölteni a játékidőt.

Később azért csak kiderül annyi, hogy Tünde küldött neki még az előző évad elején egy nem túl kedves esemest. Újabb felesleges percek után kiderül, miért: mikor Tünde édesanyja alkoholizmusáról beszélt, Noémi utána csak annyit mondott, hogy lépjen már túl rajta, ne drámázzon, hisz a felnőttek dolga a múlton való továbblépés. Sosem mondtam ilyet – állítja Noémi, aki vélhetően nem a legélesebb kés a fiókban, mivel azonnal be is vágják az ominózus visszajátszást.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
1-10.jpg

Véresen és körömrágós-izgalmasan ért véget Nicole Kidman és Hugh Grant sorozata

Hát ezt tudhattuk volna. Mégis érdemes volt kivárni.
Szajki-Vörös Adél, Fotó: HBO GO - szmo.hu
2020. november 30.


hirdetés

Állítólag a fél világ azért izgult a mai napig – aki streamingeli, már nézheti, a tévézők ma este láthatják –, hogy miként ér véget a családi drámával fűszerezett krimi az HBO-n (nálunk a Trónok harca óta nem látott sikert ért el a csatornánál). Az azért lehet, túlzás, hogy a fél világ, de hogy rég volt sorozat, ami ennyire megmozgatta a nézőket és a fantáziájukat, az tuti. Seth Meyers például showműsorában mesélte a főszereplő Hugh Grantnek múlt héten, hogy végre egy széria, ami kiszakítja a jelenlegi komor, coviddal terhelt körülményekből, és a baráti körével az első résztől azt találgatják, hogy ki a gyilkos.

Az történt most tehát közösségileg – mert velem is megesett, hogy "szerinted ki az?", és "nem, szerintem, nem ő, mert..." típusú izgi beszélgetésekbe bonyolódtam, amelyek további fantáziálgatásnak adtak alapot –, mint amikor anno, a régi szép időkben az ember a kezébe fogott egy Agatha Christie-regényt, és végig azt gondolta, hogy nagyon okos, mert tudja, hogy az elején elkövetett gyilkosság kapcsán ki a tettes, aztán mégsem az lett, mert a krimi örök királynője, aki a mai napig inspirálja a krimiírókat, mindig túljárt az eszünkön. Mindig az volt a gyilkos, akire nem gondoltunk, és ezt olyan fondorlatosan csinálta, hogy még akkor is, amikor azt gondoltuk, hogy na, rá nem gondoltunk, ő lesz a tettes, aztán mégis még mindig volt valaki, akire TÉNYLEG nem gondoltunk.

A hat részes regényadaptáció, a Tudhattad volna is ezen az elven alapul: a néző önkéntelenül is azon gondolkodik végig, hogy ki a tettes, mert a sorozat igazi képernyőre való alapanyagból, igazi rejtvényfejtős módon manipulálja, már-már – jó értelemben véve  – "aljas" módon a nézőt: annyira el tud kapni, hogy mindenki furán viselkedik, a főszereplőknek van saját flashbackje, gondolat-bevillanása stb., hogy tényleg kénytelenek vagyunk folyamatosan gyanakodni valakire, aki felé a remek színészi gárda és a rendező, Suzanne Bier irányítja gyanakvásunkat. Kivéve, ha már az elején rájövünk. Én, bevallom, egy tipphez ragaszkodtam végig, és be is jött, de aztán volt, hogy meginogtam és bizarr elméletekkel álltam elő: lehet, hogy a nagyapa volt, mert biztos nem véletlenül tették a csodás Donald Sutherlandet ebbe a látszólag hangsúlytalan mellékszerepbe?

Lehet, hogy a legjobb barátnő volt, mert valaki azt súgta, ne feledkezzem meg róla, hogy Grantnek volt egy excsaja még a sorozatban, akit nem nevezett meg. Megingásaim az utolsó húsz percig felbukkantak, de végül bejött a tippem. Persze nem totó ez a sorozat, annál több, még akkor is, ha valaki a Hatalmas kis hazugságok finomságát várta tőle. Én nem vártam, mert ez egy másik sorozat. Izgalmas, a krimi eszköztárára épülő lélektani krimi, melodrámai elemekkel. Néha ellaposodik, néha felfokozódik, de szerencsére végig fenntartja az érdeklődést, és a végére szépen feltolja a feszültséget.

Szóval volt Nicole Kidman figurája, az anya, és volt Hugh Granté, az apa és férj, valamint egy szétvert fejű hulla - korábban: szexi, lelkileg problémás anyuka –, akivel kapcsolatban szépen felépítette a széria, hogy mindkettejüknek – férjnek, feleségnek – lehetett indítéka. Adott volt a nagyvárosi felső középosztály, a jólét, a látszólag békés felszín, és Nicole Kidman méregzöld kabátja, amivel azt sugallták nekünk, meg a göndör vörös hajával, hogy mintha egy modern kori boszorkány lenne, ráadásul vág az esze, pszichológus, és átlát az embereken. Vagy mégsem?

hirdetés

És ott volt Grant, aki szerintem élete egyik, ha nem "a" – legjobb alakítását nyújtja. Ő lesz a fő gyanúsított, kiderül, hogy megcsalta az áldozattal a feleségét, minehol ott a DNS-se a helyszínen, úgyhogy amikor a tárgyalótermi részekre kerül a sor, már szorul a nyakán a hurok, de hát ő Hugh Grant, a szimpi lúzer, nem lehet, hogy ő legyen. Vagy mégis? Azt valahogy gyanítjuk, hogy kettejük közt dől majd el a játszma, mert valahogy az egész kettejük házasságának, annak összeomlásának a története, és ebbe minden más megoldás nagyon B-nek tűnt volna. Például a szomszéd, vagy a gyerek.

A tárgyalótermi feszült pillanatok a sorozat csúcspontjai: itt pukkannak ki a lufik és itt szembesülünk kíméletlenül hosszan a naturális fotókkal is egy anyáról, akinek brutálisan verték szét a fejét, és nem egyetlen ütéssel, hanem bosszúból, hosszan, céllal. Most már dühből is tudni akarjuk, ki volt ez az állat. Ki bújt báránybőrbe farkasként?

És most spoiler következik, aki eddig nem látta a sorozat végét, inkább utána olvassa!

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
bumel.jpg

Elektronikus zenei megoldások élő hangszerekkel – bemutatkozik a Bumel zenekar

Első klipjük a szakítás utáni önironikus hangulatot idézi meg drum and bass lüktetéssel, nagybőgővel, pozannal, orgonával és egyedi stílusú gitározással.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. december 02.


hirdetés

Új formációval mutatkozik be az egykori Nils zenekar dalszerző-frontembere, Pogány János. A teljesen formabontó hangzásvilágú Bumel első klipjét kicsivel lejjebb lehet megnézni, de előtte jöjjön néhány szó az előzményekről.

„A Nils után még játszottam az Indigó Utcában kb. két évig, saját zenekart már nem akartam. Aztán amikor annak is vége lett, nem szerettem volna színpadon állni többet, főleg nem basszusgitárral a kezemben.

Bő egy éve még teljesen biztos voltam benne, hogy nem zenélek többet zenekarban. Zenével foglalkozom, zeneszerzéssel, felvételek készítésével, hangszereléssel, a kreatív része megvan napi szinten, az engem ki tud tölteni.

A Bumel ott gyökerezik, hogy pár éve elvégeztem egy elektronikus zenei sulit és csináltam egy elektro formációt, a Shimát, amit imádtam, de Bálint, akivel élőben előadtuk a dalokat, közben kiköltözött Németországba. Egy teljes lemeznyi anyag készen van, de csak 2 dal jelent meg közülük.

Amikor hallottam, hogy Kathy Zsolt újra menedzsmenttel foglalkozik, elküldtem neki az anyagot. Neki baromira tetszett, úgyhogy leültünk személyesen beszélni róla, amikor is nagyjából előhozta, hogy ez tök jó, de poposabbra kellene venni. Átgondoltam utána és azt válaszoltam neki, hogy ezt nem rontom el, viszont volt egy másik zenei ötletem, amivel beleférhet, hogy poposabb legyen, miközben (számomra) érdekes is marad.”

hirdetés

Ebből nőtte ki magát a Bumel, aminek első klipje itt látható, alatta pedig a frontember részletesen is mesél arról, hogyan állt össze a formáció és milyen terveik vannak.

A stílusról és a felállásról

„Elkezdtem dalokat írni, kifejlesztettem egy teljesen egyedi módszert, amivel bármikor kvázi gyártani tudom a számokat, egy hónap alatt megírtam 10 dalt és feldemózva elküldtem az anyagot Zsoltinak, akinek tökre tetszett. A hangszerelésen nagyon sokat agyaltam közben, elektronikus zenei megoldásokat akartam mindenképp áttenni élő hangszerekre. Már régóta mocorgott bennem, hogy bőgőzni szeretnék, de mindig visszatartott a körülményesség, ami ezzel jár.

A Shimában pl. építettem egy vonós basszusgitárt, és azt használtam színpadon elektronikus basszusok helyett, úgyhogy tapasztalatból tudtam, hogy vonós bőgővel lehet “szinti-basszusozni”. Ott még side chain kompresszáltuk a lábdobhoz, de úgy gondoltam, hogy ha megtanulok rendesen vonózni, akkor kézzel ki tudom játszani azt a jellegzetes off-beatre buffogós sidechain hangzást.

Ez hosszú és melós folyamat volt, de dióhéjban: vettem egy nagybőgőt, elkezdtem tanárhoz járni, majd zeneiskolába, közben egy barátommal elindítottunk egy manouche jazz zenekart Bajusz néven, ezzel párhuzamosan próbáltunk a Bumellel és idén már az iskolai szimfonikus zenekarban is bőgőzöm, sőt most az a megtiszteltetés ért, hogy elhívtak egy görög népzenét játszó formációba is.

A dob kérdéses volt, se elektromos dobot, sem pedig élő dobszettet nem szerettem volna, egy barátom ötlete volt ez a cajon-szett. Néztem róla egy csomó videót és nagyon megfelelőnek tűnt a feladatra, elektronikus hangminta-szerű hangja van, de egyszersmind teljesen organikus is. Úgyhogy megterveztem mindent fejben meg papíron, megrendeltem a hozzávalókat és megépítettem a cuccot. Nagyon szeretjük a hangját.

Akkordozós gitározást tuti nem akartam, de csomó popzenében mostanában van ez a pilinszkázós, kipengetős RHCP-s gitározás, ami nem viszi el a zenét hagyományos irányba, úgyhogy egy rakás jó gitártémát ki lehetett találni ebben a stílusban, így szólamhangszerként használva tök jól megmarad a hangsúly a zene lüktetésén.

A szinti leadeket először úgy gondoltam, hogy hegedűn meg lehet szólaltatni jól, de kipróbáltam mintákkal és nagyon nem adta, így keresgéltem tovább és mind hangszínben, mind pedig hangtartományban a pozan volt, amire át lehetett tenni ezeket elég szépen. Úgyhogy pozan lett.

Billentyűt is szerettem volna helyettesíteni, mint hagyományos, unalmas megoldást, de sajna nem sok más autentikus hangszer van, amivel helyettesíteni lehet, maximum a tangóharmonika, de az funkcionálisan nem lett volna jó. Elsőre rhodes hangzást képzeltem el, az nagyon nyálas volt, az orgona mutatott jót, kikevertem egy saját orgona hangot és az szól most is a dalokban. Egyébként talán 4 komponensből áll a hangzás, és az érdekessége, hogy ezek közül 2 vagy 3 nagybőgő hangminta.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
bekefilili-Copy.jpg

Új klip: Megérkezett Békefi Viki és YA OU várva várt, első közös dala, egy szerelmes karácsonyi szám

„A zene és a klip pedig tökéletesen tükrözi a kapcsolatunkat, ami az érzelmek mellett tele van humorral”' – mondta a pár az Egész évben ölelnélek című dalukról.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. december 01.


hirdetés

Csodálatos szerelmes karácsonyi felvétellel jelentkezett a cuki páros, ami biztosan mindenki arcára mosolyt csal! Az „Egész évben ölelnélek” pontosan az az ünnepi kiadvány, amire szükségünk van: pár percre elfeledteti velünk a 2020-as év nehézségeit, és nem mellesleg azonnal meghitt, ünnepi hangulatba öltözteti szívünket.

Bár a két előadó régóta egy párt alkot, a közös zenélés ötlete nem volt ennyire egyértelmű számukra.

„Először csak mashup-okat és feldolgozásokat készítettünk. Működött a dolog, így meg is született első duettünk egy karácsonyi dal formájában. A zene és a klip pedig tökéletesen tükrözi a kapcsolatunkat, ami az érzelmek mellett tele van humorral”

- mesélte Ya Ou. „Az „Egész évben ölelnélek” a szerelem szemszögéből közelíti meg az ünnepeket néhány gyerekkori emlékkel fűszerezve. Benne van minden, ami egy kapcsolatban is, a jó és “rossz” részeket is beleértve. Hiszen attól lesz felhőtlen egy kapcsolat, hogy megtanuljuk felhőkkel is szépnek látni” - tette hozzá az énekes-dalszerző.

A végeredmény egy kedves, humorral és nem mellesleg csupa szeretettel teli újdonság lett. A rádióbarát alap és a fülbemászó, azonnal dúdolásra késztető vokál remek párost alkotnak, aminek a fantasztikus szaxofon játék ad csodás ünnepi hangulatot.

hirdetés

VIDEÓ: Békefi Viki & YA OU – Egész évben ölelnélek

A két előadó tavaly a Sztárban Sztár leszek! műsorban kápráztatták el hétről hétre a nézőket, míg végül Viki egyenesen az első, Ya Ou pedig a második helyig menetelt a versenyben. Azóta pedig több önálló dallal is jelentkeztek: az énekesnő szeptemberben mutatta be első kiadványát „Cupido” címmel, ami hamar közönségkedvenc lett. Ya Ou több zenével is jelentkezett, köztük a Pribelszki Norbival közös „Találkoznánk”-kal, ami jelenleg is a rádiók repertoárjának állandó eleme.

hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!