hirdetés
lg-tajtekos_dalok_-_premier_1.1.jpg

Életvidám haláltánc – egy nappal a bezárás előtt megnéztük a Tajtékos dalokat a Kálmán Imre Teátrumban

Boris Vian megfoghatatlan személyiségére és skatulyákat nem tűrő művészetére épül a Tajtékos dalok című előadás, amelynek bemutatóját március 10-re, az író-költő-zenész-színész születésének 100. évfordulójára időzítették – egy nappal a színházak karanténba kerülése előtt.
Göbölyös N. László - szmo.hu
2020. március 17.


hirdetés

Fotó: Fővárosi Operettszínház - Kubicsek Krisztián

Morbid, egyben groteszk nyitány: a Kálmán Imre Teátrum büféjének nyüzsgésébe érkezik egy fúvószenekaros gyászmenet, így viszik be az ezüst girlandokkal felcicomázott költő ravatalát a színházterembe, és míg a közönség el nem helyezkedik, nyomasztó zene fokozza a feszültséget. Elvégre tragikus dolog, hogy egy ilyen eredeti tehetségnek, mint Boris Vian, alig 39 évet adott az élet. Igaz, mivel 12 éves korától súlyos szívbeteg volt, és tudta, hogy nem lesz sok ideje, sokszorosára pörgette fel élete tempóját. Az pedig már igazi viani poén, hogy a végzetes szívrohamot első sikeres (és botrányos) könyve, a Köpök a sírotokra megfilmesítésétől kapta és utolsó szavai ezek voltak: „Úgy négerek ezek, mint a seggem”.

Persze lehet, hogy ez is csak egy legenda, mint az Aranypolgár „rózsabimbója”, amit a haldoklón kívül senki sem hallott.

Innentől kezdve a négy színész, Kocsis Dénes (Vian), Györgyi Anna (anya, első feleség, dizőz, stb.). Gubik Petra (szerető, második feleség, táncos- és énekesnő stb.) és Földes Tamás (apa, kiadó, jóbarát, narrátor) fergeteges módon komédiázza végig a szünet nélküli két órát, görbe tükröt tartva elénk avítt párkapcsolati nézeteink, álszent erkölcsiségünk megvilágítására.  Megtanulhatjuk, hogy egy művész sikerére vagy kudarcára sokszor nincs ésszerű magyarázat, és azt is, hogy miként lehet túlélni háborút, veszteségeket, szegénységet, gazdagságot, és végső soron a halált is.

Mindehhez sok remek zene járul, a kuplétól a jazzen át a rock and roll-osított Mozart-fináléig, amely egy önfeledt párnacsatába torkollik – Vianba ez is belefér. Ötletes a folyamatos háttérvetítés, amely a plafonon is tükröződik, és elhozza nekünk az igazi Boris Viant, amint halandzsa-nyelven énekel, és utolsó filmjében, a Veszedelmes viszonyokban játszik, miközben elborzadunk a II. világháború és az indokínai háború képein, és egy rémisztően dobogó, de dolgát megállás nélkül végző, felnyitott szív baljós vöröslésén.

Mosolyogtatóan meghatóak, majd egyre komorodnak a Tajtékos napoknak szánt jelenetek, megrázó, ahogyan A dezertőr sorait egymás szájába adják a szereplők, a Ne dögöljek meg többször is visszatér, inkább vággyal teli dühvel, mint elkeseredetten, az Impotens-betét fél úton van a kabaré és a Tartuffe között. És jószerével nincs más díszlet, mint egy gurítható bútor, amely hol sírhely, hol titkos légyott helyszíne, és egy lepedő, amely olykor kendő, máskor meg szemfedél is.

hirdetés

„A próba hat hete alatt próbáltam eltitkolni a színészek előtt, hogy tulajdonképpen nincs is darab” – vallotta be a premier utáni fogadáson Kiss Csaba rendező. De talán éppen ez a „megíratlanság” szabadítja fel a színészek kreativitását. Kocsis Dénesről elhisszük, hogy ő maga Vian, aki egy két lábon járó rejtély és nyitott könyv egyszerre, precíz mérnök és korlátlan fantáziájú nyelvzseni, önironikus sznob és antialkoholista kocsmatöltelék. Györgyi Anna elképesztően dögös tud lenni, de egy pillanat alatt átlényegül Vian immár százéves első feleségévé, Gubik Petra egyszer maga a megtestesült bujaság, másszor a poétikus elmúlás. Az üss meg, Johnny című, hol apacsromantikájú, hol feminista felhangú duettjük is az est csúcspontjaihoz tartozik. Földes Tamás viszont kimért eleganciájával szinte végig láthatatlanul irányítja az eseményeket. Ez a négyes egyébként csak az egyik Tajtékos-társulat, a rendező elárulta, hogy a második szereposztással igazából egy másik darab született.

A premier utáni fogadás is méltó volt Boris Vianhoz, belekóstolhattunk kedvenc ételeibe, például a sajtmártásos csirkemellbe, a provence-i sügérbe, de elénk tárult a Tajtékos napokban emlegetett hurka és a Pekingi őszre utaló kacsapástétom is. A további események ismeretében igazi életigenlés volt a művészek és a szereplők részéről egyaránt.


hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
365nap.png

A nemi erőszakot dicsőíti sokak szerint, mégsem veszi le a 365 napot a Netflix

Túlságosan sokan nézik a filmet ahhoz, hogy csak úgy levegyék. A szolgáltató ilyenkor azt hangsúlyozza, hogy "meg kell adni nézőinknek a választás és a kontroll lehetőségét".
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. július 04.


hirdetés

Nem veszi le a műsorról a 365 nap című lengyel filmet a Netflix, bár többen felszólaltak ellene. Köztük volt az énekesnő, Duffy, aki szerint a film a nemi erőszakot, a szexkereskedelmet és a nők elleni szexuális agressziót élteti - írja a 24.hu. A walesi énekesnő néhány hónapja mondta el, hogy őt is elrabolták, bedrogozták és megerőszakolták. Mindezt és az aggodalmait a film miatt nemrég írta meg Reed Hastings Netflix-vezérigazgatónak.

Duffy levele nyomán petíció is született, amelyet már több mint hatezren írtak alá, és amelyben a film eltávolítását követelik. A Netfix szerint a filmnél egyértelműen jelezték, hogy erőszakot, szexet és meztelenséget ábrázol, ezen túl már a felhasználóra van bízva, hogy látni akarja-e.

"Hiszünk abban, hogy meg kell adni nézőinknek a választás és a kontroll lehetőségét a nézői élmény tekintetében. A felhasználók eldönthetik, hogy mit néznek meg, szűrőket állíthatnak be, és kizárhatják azokat a filmeket, amelyeket soknak éreznek"

– mondta a cég szóvivője.

A Netflix nem mindig áll így a problémás filmekhez: nemrég kivette a megnézhető filmek közül a Trópusi vihart, mert többen rasszistának gondolják. A 2008-as amerikai szatirikus akció- és komédiafilmben ugyanis Robert Downey Jr. feketére maszkírozva játssza el az egyik főszerepet, ami a streaming-szolgáltató szerint is sértő a feketékre nézve. Itt valahogy nem kell a választás és a kontroll lehetőségét megadni, igaz, nem is nagyon nézte már senki a filmet...

hirdetés

Viszont a 365 napot bár nem a Netflix gyártotta, ez egy lengyel film, amelynek csak a jogait vették meg, a cég ezt mindig hangsúlyozza, de azt kevésbé, hogy ez az utóbbi idők egyik legnézettebb filmje a stream-szolgáltatón.

hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
pamkutya-mark_szolo.jpg

Megjelent Pamkutya Márk első szóló dala, és a YouTube élére repült

A dal néhány óra alatt közel százezres nézettséget ért el a YouTube-on, és szárnyal tovább. Nektek hogy tetszik az új szám?
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. július 03.


hirdetés

Először jelentkezett szóló dallal Márk a Pamkutya formációból.

Az ironikus, lendületes Rapper leszek én című számért teljesen odavan a YouTube közönsége, péntek estére, néhány órával a premier után már a százezret közelítette a nézettsége az 1,2 millió feliratkozóval rendelkező Pamkutya csatornán.

Pamkutya Márk - Rapper leszek én (Official Music Video)

Köszönjük az autókat a DRX Sportnak, a Meglepkéknek és az Élményvezetés.hu-nak! Itt ti is vezethetitek őket: http://www.drive-x.eu Köszönjük a rendőrruhákat ...


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
1-2.jpg

Tom Cruise: a legnagyobb sztár, aki nem hajt az Oscarra – ez a 10+1 legjobb filmje szerintünk

Volt vietnami veterán, undorító producer és önmagába szerelmes guru is.
Szajki-Vörös Adél, fotó: HBO GO - szmo.hu
2020. július 06.


hirdetés

Pár napja lett 58 éves Tom Cruise, aki egy ideje legalább tíz évvel fiatalabbnak néz ki, mint amennyi (most sem látszik rajta, hogy két év múlva a 60-at ünnepelheti. Ő az, aki A-kategóriás színésznek számít már több, mint harminc éve, hiszen a Top Gun már 34 éves film. Érdekes módon a legjobb mozijai a kilencvenes évekből valók - és nem azért, mert azóta rosszabb színész lett, hanem mert biztonsági játékos vált belőle, és szinte kizárólag akciófilmeket készít. Ha másba száll be, az sem dráma, holott régebben sok ilyet bevállalt. Ennek oka már egy másik cikk témája lenne, íme a kedvenceink tőle:

Plusz 1:  Trópusi vihar

Itt megcsillantotta komikusi vénáját, amiről ezelőtt nem sokat lehetett tudni - és az eredmény annyira jó lett, hogy majdnem készítettek is egy saját filmet a karakterének. Les Grossman, a kopaszodó, pocakos, hihetetlenül bunkó stúdiófőnök szerepét bizonyos pletykák alapján egyenesen Harvey Weinsteinről mintázta a színész, bár erről valódi források nem léteznek. A szerep az akkoriban a színész körüli botrányokról sikeresen elterelte a figyelmet és Cruise karrierjének is adott egy lökést. Ezután fordult rá az elsődleges akciósztár státuszra, ami be is jött neki.

10. Mission Impossible - Utóhatás

A Mission Impossible-széria nemcsak szuper filmzenéje miatt nehezen felejthető. A franchise 2018-as remeke szuper szórakozást nyújt látványos akciójeleneteivel, jól megírt fordulataival és persze Cruise-zal, aki ezúttal különösen odatette magát, ami a kaszkadőrjeleneteket illeti, amit mondjuk az esetében én nem is hívnék kaszkadőrjelenetnek, az angol stunt szó ezt sokkal jobban kifejezi. Az emelkedő helikopterről lógást például nem sokan csinálnák utána, de a két épület közt való ugrásáról számtalan sajtóhír is született, hiszen elszámolta az ugrást, és összetörte a lábát. Aztán lazán továbbfutott. Emiatt több hétre le kellett állítani a forgatást.

hirdetés

9. A holnap határa

Érdekes, hogy a színésznek gyakran van nagyon jó kémiája a kolléganőkkel, ez a film viszont nemcsak high concept forgatókönyve miatt kiemelt, hanem az Emily Blunt és Cruise között működő remek kémia miatt is. Blunt méltó akciótársa a színésznek a sci-fi, akció és dráma elemeket használó moziban, melynek ráadásul a humora is remek.

8. Jack Reacher

Tom Cruise nem lenne Tom Cruise, ha nem akarta volna szélesíteni palettáját az akciófranchise-ok világában, ezért előállt Jack Reacherrel, akinek sajátosan titokzatos, introvertált, de nagy szívű személyisége és természetesen homályos múltja van. A 2012-es mozi és a 2016-os méltó folytatása a klasszikusabb akciófilmek hagyományait követik, például Reacher iszonyú menő, bármennyi ellenféllel felveszi a harcot és simán lenyomja őket ököllel. De azért mindkét résznek megvan a saját jól megírt, izgalmas sztorija is.

7. Különvélemény

Nem ez volt az utolsó együttműködés a nagymester Steven Spielberg és Tom Cruise között, de ez a legjobb. A 2002-es mozi Philip K. Dick novellája alapján készült. A végtelenül izgalmas, a jövőben játszódó sztoriban Cruise karaktere azzal szembesül, hogy a rendszer, amiben hitt és dolgozott, ellene fordul, a gyilkosság-előrejelző gépezet ugyanis őt dobja ki tettesnek egy titokzatos ügyben. Remekül összerakott mozi, melyben váltakoznak egy jó krimi és a sci-fi műfaj elemei.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
abellabel-kissflora.jpg

Amikor a csaj rájön a szakítás után, hogy nincs szüksége a pasira, és tovább „sugárzik”

Az Abel Label új lemezének első dala először nálunk hallható, Kiss Flóra énekével.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. július 03.


hirdetés

Tavaly szeptemberben jelent meg Mihalik Ábel (ex-Kispál és a Borz, Kiscsillag) Abel Label nevű szólóprojektjének második lemeze, aminek szintén itt volt a premierje. Azonban máris gőzerővel készül a folytatás, ezúttal az elektro jegyében.

Ennek első beharangozója az I keep glowing című szám.

"A dal verzéje és billentyűszólója már tavaly június óta megvan. Persze sose tudok csak egyféle lemezt csinálni szerencsére, tehát a következő, Treat című lemezen is lesznek kilógó dalok, de alapvetően az volt a célom, hogy élődobot ne nagyon használjak, hanem inkább loopokkal és hangmintákkal dolgozzak"

– meséli Ábel, hozzátéve: ez talán az egyik „legpetőfibarátabb” szám a lemezről. „Egyáltalán nem hasonlít az előző dalaimhoz és nem csak azért, mert csak egyetlen sorban fedezhető fel a hangom benne, hanem mert tényleg elektro.”

A dal Spotify-on IDE KATTINTVA érhető el.

hirdetés

Az album koncepciójáról:

"Az egész lemezkoncepció szerintem abból indult ki, hogy vettem egy új szintit. A Dave Smith Instruments „Tetra” névre hallgató szintijét néztem ki, és használtan meg is vettem valahonnan Németországból talán. A lemez jó részén a hangszíneket ebből a remek hangszerből csináltam, de van rajta minden. Ebben a dalban az összes hangszín erről szól, ami szinti, és a borítón is látható maga a gép (persze a háttérben)."

Az énekesnőről, Kiss Flóráról:

"Flóra az egyik kedvenc hazai énekesnőm, már az előző lemez munkálatainál megígértem neki, hogy megkeresem, és így is tettem. Nagyon inspiráló ez a szintetizátor, mert iszonyú jó sztereó-képe van és nagyon izgalmas hangszíneket tud magáénak, tehát élmény volt vele dolgozni, mindig hamar született valami jópofa ötlet.

Amikor megírtam a dalt, elküldtem neki. Ő jelezte, hogy amúgy tetszene neki, de az énekdallam nem, ezért szeretné megírni maga. Ilyenkor sose az jön elő belőlem, hogy márpedig CSAK azzal a dallammal lehet megcsinálni, amit én írtam, hanem az a cél, hogy a közös munka mindkét (vagy százezer) félnek legyen jó élmény/emlék.

Szóval messengeren küldözgette a videókat az általa elképzelt dallammal, amire megírtam a szöveget. Általában nem szeretek a szerelemről írni, mert egyrészt nehéz elkerülni a kliséket, hiszen a popdalok 95%-a szerelmes dal, így már mindenkinek unnia kéne őket. Szóval ez a szakítás utáni időszak egyik szakaszáról szól, amikor a csaj rájön, hogy nincs szüksége a pasira, és tovább „sugárzik”. Még került bele egy olyan sor is – gondolom a nem nagyon régen megtekintett Csernobil sorozat által is ihletett –, hogy glowing like uranium, csak a biztonság kedvéért."

Az Abel Label új lemezén a tervek szerint 14 közreműködő hallható majd, és szeptember 3-án fog megjelenni. 10 dal lesz rajta, ebből 5-ben maga Ábel nem is énekel, hanem egy-egy vendég fogja az egészet előadni.


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!