hirdetés
lg-tajtekos_dalok_-_premier_1.1.jpg

Életvidám haláltánc – egy nappal a bezárás előtt megnéztük a Tajtékos dalokat a Kálmán Imre Teátrumban

Boris Vian megfoghatatlan személyiségére és skatulyákat nem tűrő művészetére épül a Tajtékos dalok című előadás, amelynek bemutatóját március 10-re, az író-költő-zenész-színész születésének 100. évfordulójára időzítették – egy nappal a színházak karanténba kerülése előtt.
Göbölyös N. László - szmo.hu
2020. március 17.


hirdetés

Fotó: Fővárosi Operettszínház - Kubicsek Krisztián

Morbid, egyben groteszk nyitány: a Kálmán Imre Teátrum büféjének nyüzsgésébe érkezik egy fúvószenekaros gyászmenet, így viszik be az ezüst girlandokkal felcicomázott költő ravatalát a színházterembe, és míg a közönség el nem helyezkedik, nyomasztó zene fokozza a feszültséget. Elvégre tragikus dolog, hogy egy ilyen eredeti tehetségnek, mint Boris Vian, alig 39 évet adott az élet. Igaz, mivel 12 éves korától súlyos szívbeteg volt, és tudta, hogy nem lesz sok ideje, sokszorosára pörgette fel élete tempóját. Az pedig már igazi viani poén, hogy a végzetes szívrohamot első sikeres (és botrányos) könyve, a Köpök a sírotokra megfilmesítésétől kapta és utolsó szavai ezek voltak: „Úgy négerek ezek, mint a seggem”.

Persze lehet, hogy ez is csak egy legenda, mint az Aranypolgár „rózsabimbója”, amit a haldoklón kívül senki sem hallott.

Innentől kezdve a négy színész, Kocsis Dénes (Vian), Györgyi Anna (anya, első feleség, dizőz, stb.). Gubik Petra (szerető, második feleség, táncos- és énekesnő stb.) és Földes Tamás (apa, kiadó, jóbarát, narrátor) fergeteges módon komédiázza végig a szünet nélküli két órát, görbe tükröt tartva elénk avítt párkapcsolati nézeteink, álszent erkölcsiségünk megvilágítására.  Megtanulhatjuk, hogy egy művész sikerére vagy kudarcára sokszor nincs ésszerű magyarázat, és azt is, hogy miként lehet túlélni háborút, veszteségeket, szegénységet, gazdagságot, és végső soron a halált is.

Mindehhez sok remek zene járul, a kuplétól a jazzen át a rock and roll-osított Mozart-fináléig, amely egy önfeledt párnacsatába torkollik – Vianba ez is belefér. Ötletes a folyamatos háttérvetítés, amely a plafonon is tükröződik, és elhozza nekünk az igazi Boris Viant, amint halandzsa-nyelven énekel, és utolsó filmjében, a Veszedelmes viszonyokban játszik, miközben elborzadunk a II. világháború és az indokínai háború képein, és egy rémisztően dobogó, de dolgát megállás nélkül végző, felnyitott szív baljós vöröslésén.

Mosolyogtatóan meghatóak, majd egyre komorodnak a Tajtékos napoknak szánt jelenetek, megrázó, ahogyan A dezertőr sorait egymás szájába adják a szereplők, a Ne dögöljek meg többször is visszatér, inkább vággyal teli dühvel, mint elkeseredetten, az Impotens-betét fél úton van a kabaré és a Tartuffe között. És jószerével nincs más díszlet, mint egy gurítható bútor, amely hol sírhely, hol titkos légyott helyszíne, és egy lepedő, amely olykor kendő, máskor meg szemfedél is.

hirdetés

„A próba hat hete alatt próbáltam eltitkolni a színészek előtt, hogy tulajdonképpen nincs is darab” – vallotta be a premier utáni fogadáson Kiss Csaba rendező. De talán éppen ez a „megíratlanság” szabadítja fel a színészek kreativitását. Kocsis Dénesről elhisszük, hogy ő maga Vian, aki egy két lábon járó rejtély és nyitott könyv egyszerre, precíz mérnök és korlátlan fantáziájú nyelvzseni, önironikus sznob és antialkoholista kocsmatöltelék. Györgyi Anna elképesztően dögös tud lenni, de egy pillanat alatt átlényegül Vian immár százéves első feleségévé, Gubik Petra egyszer maga a megtestesült bujaság, másszor a poétikus elmúlás. Az üss meg, Johnny című, hol apacsromantikájú, hol feminista felhangú duettjük is az est csúcspontjaihoz tartozik. Földes Tamás viszont kimért eleganciájával szinte végig láthatatlanul irányítja az eseményeket. Ez a négyes egyébként csak az egyik Tajtékos-társulat, a rendező elárulta, hogy a második szereposztással igazából egy másik darab született.

A premier utáni fogadás is méltó volt Boris Vianhoz, belekóstolhattunk kedvenc ételeibe, például a sajtmártásos csirkemellbe, a provence-i sügérbe, de elénk tárult a Tajtékos napokban emlegetett hurka és a Pekingi őszre utaló kacsapástétom is. A további események ismeretében igazi életigenlés volt a művészek és a szereplők részéről egyaránt.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
alarcos-enekes-fagyi.jpg

Álarcos énekes: a Fagyi lepleződött le, már csak négyen vannak versenyben

A négy nyomozó közül hárman eltalálták, kit rejtett a jelmez.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. március 29.


hirdetés

Újabb szereplő lepleződött le az RTL Klubon futó Álarcos énekes című showműsorban. A vasárnapi adásban már csak öten voltak versenyben: a Kutya, a Robot, a Fagyi, a Nyuszi és a Krokodil.

Először a Fagyi, a Krokodil és a Robot párbajoztak, majd a Kutya és a Nyuszi. Előbbi három közül a Krokodil jutott tovább egyenes ágon, hozzá pedig a Kutya csatlakozhatott.

Végül a nyomozók úgy döntöttek, hogy a megmaradt három versenyző közül a Fagyinak kell levenni a maszkját, így lehullt róla a lepel.

Kiderült, hogy Schobert Lara volt a jelmez alatt.

A nyomozók közül többen tippeltek Schobert Norbi lányára a műsor kezdete óta. Csobot Adél, Gáspár Laci és Sebestyén Balázs is őt mondták a leleplezés előtt, és igazuk is lett. Dancsó Péter már több adás óta úgy gondolta, hogy Nemazalány, azaz Halastyák Fanni a Fagyi, de végül nem jött be a tippje.

hirdetés

A műsorban már csak négy versenyző küzd a győzelemért. Jövő héten a Kutya, a Nyuszi, a Robot és a Krokodil énekel majd az elődöntőben.

A Fagyi, azaz Schobert Lara utolsó szereplése az Álarcos énekesben:

Ez pedig a leleplezés:


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
1-16.jpg

A legnagyobb mélypont után Judy Garlandként tért vissza a csúcsra – Renée Zellweger-portré

Két Oscar-díj, többszörös nyilvános megaláztatás, drámai magánéleti mélypontok - és optimizmus, így írható le Renée Zellweger eddigi élete.
Szajki-Vörös Adél, fotó: YouTube - szmo.hu
2020. március 31.


hirdetés

A színésznő a Judy Garlandról szóló életrajzi filmmel tért nemrég vissza, és ettől a comebacktől leesett az állunk. Alakítása legalább Marion Cotillard Piafbeli totális átváltozásához mérhető. Talán nem véletlen, hogy életének nagy drámai hullámvölgyei után, épp egy ilyen alakítással nyerte el második Oscar-díját. Lássuk közelebbről, hogyan is jutott el idáig.

Renée Zellweger 1969. április 25-én született a texasi Katy-ben. Már gimisként közel került a színjátszáshoz, amikor egy drámaklubban kezdett el foglalkozni a hivatással, pedig eredetileg írónak készült. Egyetemi tanulmányait ismét az írás felé fordította, angol irodalom szakra járt. Csakhogy megint nem hagyta nyugodni másik irányú tehetsége, így felvette a színjátszó szemináriumot, ami végleg erre a pályára terelte. Elkezdett meghallgatásokra járni, s játszott pár felejthető filmben, például a Texasi láncfűrészes gyilkosság egyik részében. Ő azonban imádta ezt a világot, és lelkesen vetette bele magát minden szerepbe.

Nem kellett sokat várnia, hogy megérkezzen a nagy kiugrás: ő volt az a lány, aki meghódította Tom Cruise szívét a Jerry Maguire-ben, és aztán gyorsan a közönségét is. Zellweger szerint a film és az azzal járó siker igazi tündérmeseként jelentkezett az életében. Egy interjúban azt mondta, úgy gondolja, ő maga az amerikai álom. Mégis, máig megtartja a távolságot a nyilvánosság és a magánélet között. Ma már, amikor Jennifer Anistonnak is van Instagram-oldala, Zellweger még inkább bezárkózik.

2001-ben a Bridget Jones naplójában az egész világ - legalábbis a jó humorérzékű része - beleszeretett. Zellweger simán szedte fel a kilókat az ügyetlen, őszinte és szeretetreméltó angol lány figurájához, sőt, a folytatásokkal sem volt baja, holott jó kerekded figurát vártak el tőle. Ennek a filmnek köszönheti egyébként első Oscar-jelölését, sőt, annyira hálás az ikonikus szerepnek, hogy noha nem tudni, lesz-e folytatás, ő abszolút nyitott rá, hogy ismét Bridget bőrébe bújjon.

A szingliség amúgy tőle sem áll távol: több hírességgel is járt - még George Clooney-val is összeboronálták -, de Kenny Chesney country-énekeshez hozzá is ment 2005-ben - csakhogy négy hónap után elvált tőle, úgy érezte, becsapták.

hirdetés

A siker a továbbiakban sem kerülte el Zellwegert, aki híres arról, hogy elkötelezetten és keményen dolgozik. A Hideghegyben nyújtott alakításáért Oscar-díjjal jutalmazták, a legendás musicalben, a Chicagóban pedig Roxy Hartként kapott Oscar-jelölést.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
1-14.jpg

Amikor már hozzászoktál, hogy a családod életét kockáztatod - megérkezett az Ozark 3. évadja

Jason Bateman sorozata most nagyon betalál a mi életünkbe is.
Szajki-Vörös Adél, fotó: YouTube - szmo.hu
2020. március 29.


hirdetés

Van egy pont, amiben nagyon tudunk azonosulni a remek Ozark sorozat főhőseivel, méghozzá a folyamatos kockázatvállalással. Nagyban mindig ezt tesszük az életünkkel, ha valami nagyobbat lépünk, kicsiben pedig most, ebben a pillanatban tesszük ezt minden olyan döntésünkkel, ami valamilyen módon érinti a koronavírus témáját. Nagyon röhögtem egy mémen, amit egyik nap egy ismerősöm osztott meg a Facebookon és gyorsan rájöttem, hogy milyen igaza van: mindig azt nézi mostanában a filmeken, miért áll mindenki olyan közel egymáshoz.

És tényleg: valahogy furcsa volt azt nézni, hogy ebben a világban, amit még az Ozark ábrázol - pedig frissen készült el a harmadik évad - mindenki szabadon jár-kel, ami persze nem igaz, mert egyből egy olyan big bang jelenettel indul az évad, hogy kiráz tőle minket a hideg -, de legalábbis bárki lazán végiggurul a bevásárlókocsijával egy szupermarketben.

Mi már egy másik világból nézzük ezeket a tartalmakat, és reméljük, hogy visszatérhetünk ugyanoda, ugyanabba a felhőtlenségbe, amiről akkor nem is tudtuk, mennyire felhőtlen.

Félelem nélkül belépni egy üzletbe? Ma már sokunknak régmúltnak tűnik egy hasonló, egykor a normalitáshoz tartozó érzés.

Belekezdtem a harmadik évadba, és végig az járt a fejemben, vajon mennyi különbség van aközött, hogy valaki pénzt ad most azért a drogmaffiának, hogy életben maradjon, vagy ha valahol a vidéki Magyarországon csicska. Persze sok, a körülmények mások, de a kiszolgáltatottság, a folyamatos veszélyérzet ugyanaz. Azért is tudtunk egyből azonosulni Marty Bryde (Jason Bateman) és Wendy Bryde (Laura Linney) és családjuk történetével 2017-ben - már aki azóta nézi, ha nem, érdemes elkezdeni, mert berántós -, mert a kisember rossz erőknek való kitettségével a legtöbben együtt tudunk érezni. Persze azért a sztori ennél sokkal bonyolultabb, és a karakterek sem ilyen fekete-fehérek.

hirdetés

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
muveszet-Copy.jpg

Rengeteg szuper mű készült már az új karantén-művészeti kihívásra

Alkosd újra a híres festményeket, szobrokat - házi körülmények között, erről szól a #‎tussenkunstenquarantaine‬.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. március 30.


hirdetés

Újabb kihívás indult a koronavírus-járvány miatt lakásokba szorult vállalkozókedvűek részére.

A #‎tussenkunstenquarantaine hastag-gel közreadott "alkotások" lényege, hogy híres műveket kell otthoni körülmények között újraalkotni.

Rengeteg ötletes mű készült, látszik, hogy sokan igen kreatívan álltak a feladathoz. Íme egy válogatás az Instagramról.

Als je thuis zit en je hebt even niets te doen; kies een kunstwerk en maak deze na! Voor 'Het meisje met de parel' stond mijn jongste meisje model. Te leuk om te doen! @tussenkunstenquarantaine #meisjemetdeparel #girlwiththepearlearring #johannesvermeer #lookalike #art #makeart #tussenkunstenquarantaine

null

hirdetés

"La Quarantiniere" or "I have an awful lot of plastic flower leis in my apartment" #lagardiniere #simonsaint-jean #tussenkunstenquarantaine #dailyart #needsomeyoganow #louvremuseum

307 Likes, 10 Comments - Kat Dietl (@katflick) on Instagram: ""La Quarantiniere" or "I have an awful lot of plastic flower leis in my apartment" #lagardiniere..."

Portrait of a (wo)man in a turban - I have to work on my turban wrapping skills next #janvaneyck #tussenkunstenquarantaine #national-gallery #dailyart #artproject

403 Likes, 11 Comments - Kat Dietl (@katflick) on Instagram: "Portrait of a (wo)man in a turban - I have to work on my turban wrapping skills next #janvaneyck..."

Ook wij kunnen het niet laten, natuurlijk doen wij mee met @tussenkunstenquarantaine met kunstwerken uit onze collectie! Zie hier: The Tourist van Margriet van Breevoort (1990) ?? Wil jij ook meedoen? Kies een werk uit onze collectie via www.museumarnhem.nl/collectie en stuur hem in via een privébericht, dan reposten wij hem. Link in bio! #tussenkunstenquarantaine #challenge #quarantaine #kunst #magrietvanbreevoort #thetourist #museumarnhem

274 Likes, 3 Comments - Museum Arnhem (@museum.arnhem) on Instagram: "Ook wij kunnen het niet laten, natuurlijk doen wij mee met @tussenkunstenquarantaine met..."

Lapozz a további képekért:

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!