Vezetői babérokra törsz? Ezeket gondold át, mielőtt belevágsz
Habár a vezetői szerep igencsak csábító lehet, de nem mindenki képes betölteni ezt a pozíciót. Ha cégvezető szeretnél lenni és irányítani a munkatársakat, érdemes alaposan megfontolni néhány kérdést előtte. Miket gondolj át, mielőtt belevágnál? Mutatjuk!
Vezetőként ugyan minden döntés a te kezedben van, de ezzel együtt persze a teljes felelősség is téged terhel. Vezetőként elengedhetetlen, hogy rendszerszinten lásd át a munkafolyamatokat, és olykor rendkívül nehéz döntéseket hozz meg. Kell, hogy legyen egy víziód, ami felé vezetni próbálod a céged és munkatársaid. Rendkívül összetett szerepkörről van tehát szó, ami sokszor csak elsőre tűnik könnyedén megvalósíthatónak.
Ezeket a kérdéseket tedd fel magadnak, és adj bőven időt a gondolkodásra:
Vezetőként mindenkivel meg kell találnod a közös hangot, hogy a folyamatok gördülékenyen haladhassanak. Ehhez persze remek emberismerőnek kell lenned, hiszen az adott személyiségtípus határozza meg, hogy kinek melyik stílusú kommunikáció fekszik a legjobban. Minél pontosabban és emberibben kommunikálsz a feladatok kiosztásakor vagy a hétzáró céges meetingeken, annál sikeresebb eredményeket érhetsz el a csapatoddal.
Sajnos egy-két motivációs videó kiküldése a csapatnak még egyáltalán nem garancia a sikerre. Világmegváltó reggeli motivációs beszédek vagy videók vetítése helyett sokkal inkább az emberi oldalról érdemes megközelíteni a dolgot. Ha a munkatársaid látják rajtad, hogy igazán elhivatott vagy a szakmád és a küldetésed iránt, akkor ők is sokkal szívesebben fognak pörögni a hétköznapokban. Ehhez persze rendkívül fontos, hogy a munkakörök iránt eleve nagy lelkesedéssel érdeklődő embereket válogass a csapatodba.
TIPP: Ne feledd, hogy vezetőként valamelyest más céljaid lehetnek, mint a dolgozóidnak. Amíg te a pörgős növekedésre koncentrálsz, addig a dolgozók lehet egy kicsit nyugodtabb légkört szeretnének. Éppen ezért törekedj mindig az egyensúly megtalálására.
Időnként mindenki hibázik, ilyenkor pedig a leszidás vagy még rosszabb esetben a teljes megalázás helyett csakis a segítőkészség jelenthet megoldást. Ha átérzed a dolgozók helyzetét, máris sokkal hatékonyabban kezelheted a hibákat, és büntetés helyett problémamegoldással válaszolhatsz a kialakult szituációra.
Kifinomult empátiás készséggel a baj forrásának gyökerét húzhatod ki. Ennek köszönhetően pedig akár egy 5-10 perces beszélgetéssel is megelőzheted, hogy a jövőben hasonló hibák forduljanak elő. A vezetőfejlesztés például kiváló lehetőséget nyújt az empátiás készség fejlesztésére is.
Végül a legfontosabb: a szavak mit sem érnek, ha nem állnak mögöttük fedezetként a tettek. Habár ez a legegyszerűbbnek tűnő tanács, mégis ezt a legnehezebb kivitelezni. Ez az, amihez minden nap erőt szükséges meríteni, és még a legnehezebb pillanatokban is elvégezni a feladatokat.
Dolgozz úgy, ahogyan az alkalmazottaidtól is elvárnád. Így mindenki láthatja a motivációd, ezáltal pedig rengeteg energiát és inspirációt adhatsz a csapat összes tagjának.
Ez a kérdés szinte mindenkiben felmerül, aki vezetőnek készül. Persze léteznek született vezetők, akik ösztönösen már az óvodában és az iskolában is remekül koordinálják a játékok során a csapataikat. Őket valóban született vezetőnek nevezhetjük.
Azonban a profi cégvezetési technikák elsajátításához mindig tanulásra van szükség. Akár született vezetőként tekint valaki önmagára, akár egészen az alapoktól szeretné megtanulni a vezetés rejtelmeit, mindenképpen tanácsos vezeztői továbbképzéseken részt venni.
Vezetőfejlesztés segítségével. A vezetői kompetenciákat fejlesztő képzéseken nagy hangsúly kerül az önismeretre és az időmenedzsmentre, illetve a változásokra való felkészülésre is. Így a vezetői szerepben teljes mértékben járatlanok és a cégvezetésben már tapasztaltak is remekül csiszolhatják az irányításhoz elengedhetetlen készségeiket.
Vezetői babérokra törni igazán embert próbáló kihívás. Érdemes tehát alaposan megfontolni, hogy szeretnéd-e mindazt a felelősséget a válladra venni, ami ezzel a szerepkörrel jár. Ha a mindennapos nyomás és az alkalmazottakkal történő kommunikáció, illetve az időnként mindenhol előforduló konfliktushelyzetek kezelése nem jelentene számodra akadályt, akár még ma elindulhatsz a példamutató vezetővé válás felé vezető úton.