ÉLET-STÍLUS

Városi mindennapok, zöldebben

Az, hogy mit kezdünk a hétköznapok során felgyülemlett szeméttel, egy cigarettacsikkel, vagy éppen mennyit szellőztetünk az otthonunkban, mind hatással van a környezetünkre. Az ártalmakat pedig kis lépésekben is lehet csökkenteni, és mi is sokat tehetünk a füstmentes városokért!

Link másolása

Ha a városi mindennapokra gondolunk, sokunknak a zaj, a tömeg és a légszennyezés is eszünkbe jut. Bár sok mindent nem tudunk befolyásolni, de vannak olyan dolgok, amelyekre hatással lehetünk. Ehhez pedig nem kell feltétlenül hatalmas vállalásokra gondolni, kis lépésekkel is sokat tehetünk az egészségesebb környezetért, füstmentes városokért.

Naponta egy doboz cigi

A zsúfolt városokban a légszennyezés szintén olyan probléma, amiről sokat lehet hallani. A probléma jelentőségét mutatja, hogy tanulmányok szerint az európai városi népesség 90 százalékát érinti az egészségkárosítónak ítélt levegőminőségi szintnél magasabb koncentrációjú légszennyező anyagok jelenléte. A szennyezett levegő pedig komoly egészségügyi kockázatokkal jár: egy 2019-es tanulmány szerint a légszennyezés a dohányzáshoz hasonló mértékben képes tüdőtágulatot okozni hosszú távon. Ha a lakóhelyünkön 10 százalékkal megemelkedik az ózonszint, akkor ez a tüdőtágulat kialakulásának esélyét annyival növeli 10 év alatt, mintha 29 éven át naponta egy doboz cigarettát szívnánk el.

Nappali kontra forgalmas kereszteződés

A rossz minőségű levegő azonban nemcsak egy forgalmas úton, hanem a saját otthonunkban is gondot okozhat. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség szerint egy átlagos forgalmú városi utca levegője adott esetben tisztább lehet, mint a levegő a nappalinkban. Már olyan apró lépésekkel is tehetünk az egészségesebb beltéri levegőért, hogy kevesebb gyertyát égetünk. A South Carolina State University kutatása például arra jutott, hogy a paraffinalapú gyertyák mérgező vegyi anyagokat, toluolt és benzolt bocsátanak ki. Alkalmanként egy-egy gyertya nem valószínű, hogy veszélyt jelent az egészségre, de ha gyakran és egyszerre sok gyertyát gyújtunk, ráadásul különösen rossz szellőzésű helyiségben, az hosszú távon komoly egészségügyi kockázattal járhat. Súlyosbíthatja például az asztmát, allergiás tüneteket okozhat, vagy irritálhatja a légzőrendszert.

Természetesen a dohányzás is kellemetlen hatással van a beltéri levegőre: a cigarettafüstből származó kemikáliák nem tűnnek el egyik percről a másikra, kutatások szerint maradványaik két hónappal azután is megtalálhatók voltak olyan ingatlanokban, ahonnan dohányos költözött ki.

Több billiónyi csikk és műanyag

A városban élőkre nemcsak a szennyezett levegő lehet káros hatással, de a zöld területeket az eldobált szemét is elcsúfítja. Ezeknek pedig elég nagy részét a cigarettacsikkek teszik ki, felmérések szerint ugyanis évente átlagosan hatbillió csikk keletkezik. A csikkek háromnegyede végül a zöld területeken, a természetben köt ki, ami azért különösen veszélyes, mert műanyag mellett rengeteg káros anyag oldódik ki belőlük a talajba, vizekbe jutva. A cigaretták nagy része ugyanis cellulóz-acetátból készült füstszűrőket tartalmaz, ezeknek a szűrőknek pedig évtizedekre van szükségük ahhoz, hogy végleg lebomoljanak.

Így csökkenthetjük az ártalmakat

A dohányzás természetesen nemcsak a környezetre káros, hanem az emberek egészségére is. Ráadásul ma már tudjuk, hogy a dohányzás számos betegség kialakulásáért felel, és ezek a negatív hatások nemcsak magát a dohányost érik, a kifújt füst révén a környezetüket is.

A dohányzáshoz kapcsolódó kockázatok minimalizálásának legbiztosabb módja még mindig az, ha egyáltalán nem dohányzunk. Ha már dohányzunk, akkor fontos, hogy minél előbb leszokjunk. Azoknak a felnőtt dohányosoknak, akik valamilyen okból mégsem szoknak le, lehetőségük van tájékozódni az ártalomcsökkentésről. Ma már számos alternatíva áll rendelkezésre, amelyekkel csökkenthetők az ártalmak. Ilyenek a különböző füstmentes technológiák is. Az égés nélkül működő, dohányt és/vagy nikotint tartalmazó technológiák használatakor ugyanis nem jön létre sem füst, sem hamu, így ezek az alternatívák a cigarettánál akár 70-95 százalékkal kevesebb káros anyagot bocsátanak ki. A károsanyagkibocsátás-csökkenés és az egészségügyi hatás közötti kapcsolatot azonban még vizsgálják. A különböző füstmentes technológiákban közös, hogy füst és égés nélkül működnek, füstmentes technológia például az elektronikus cigaretta és az egyéb, kémiai reakcióval működő vagy a különféle elveken működő dohányhevítéses technológia.

Azonban fontos tudni, hogy ezek a technológiák sem kockázatmentesek, hiszen egyrészt a hosszú távú hatásuk egyelőre nem ismert, másrészt így is jut nikotin a szervezetbe, ami amellett, hogy erős függőséget okozó anyag, megemeli a szívfrekvenciát és a vérnyomást. A legfontosabb a környezetünk és az egészségünk, az, hogy aki nem dohányzik, az ne is szokjon rá, illetve, aki már dohányzik, az minél hamarabb szokjon le. Hosszú távon ugyanis csak a nikotin- és dohánytartalmú termékek végleges elhagyásával csökkenthetők teljesen a dohányzás ártalmai.

A cikk társadalmi felvilágosítás céljából létrejött, reklámcélokat nem szolgáló tájékoztatás, megrendelője a Philip Morris Magyarország Kft.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Izzasztó, kikapcsoló, fókuszt adó – ilyen volt 40 fokban Bikram és yin jógázni
Zárásként egy hangtálas foglalkozás pedig teljesen lenyugtatott. A Birds of Paradise jógastúdióban jártunk.

Link másolása

A sport mindig is a hétköznapjaim része volt, de az elmondható, hogy inkább a helyváltoztató mozgás híve vagyok. A jógát a covid alatt próbáltam ki otthon, egy online edzés keretein belül, viszont régóta győzködtem magam, hogy elmenjek egy rendes órára. Már csak azért is, mert nagyon

kíváncsi voltam, mit tud a jóga, hogy manapság ilyen sokan űzik

és mit tud nekem adni, aki világéletemben futottam, úsztam, tehát gyorsaságon alapuló sportokat csináltam. A jóga ennek a tökéletes ellentétje, a Bikram jóga pedig még ennél is extrább.

Mi a Bikram jóga?

A Bikram jóga a 70-es évek elején indult hódító útjára Bikram Choudhury által. Egy teljes sorozat 26 ászanából (gyakorlatból) áll, amelyet 38-40°C-ra felfűtött teremben végeznek 90 percen keresztül. A gyakorlatok egymásra épülnek, mindig előkészítve a testet a következő ászana végrehajtására. Célja, hogy megdolgozza a test minden egyes részét, friss, oxigéndús vérhez juttassa a belső szerveket, ezáltal helyreállítva egészséges működésüket.

Beérve a Birds of Paradise designos stúdiójába, rögtön egy kellemes érzés lett rajtam úrrá, hála a szívélyes fogadtatásnak és a mennyei illatoknak. Megtetszett, hogy mennyire igényesen és precízen rendezték be a stúdiót, és hogy mindennek megvan a maga helye. Máris úgy érzetem, hogy egész más lesz így jógázni, mint otthon a képernyő előtt. Ahogy érkeztek a rutinos jógázók, egy kissé elkezdtem tartani attól, hogy mégis hogyan fogok helyt állni. Szerencsére Vályi Tamás oktató látta rajtam a feszültséget, és azonnal megnyugtatott, hogy ez teljesen természetes, de aggodalomra semmi ok. Megtudtam, hogy – hacsak nincs valamilyen komolyabb egészségügyi problémánk – a 40°C-ra felfűtött termemben végzett Bikram jóga egyáltalán nem veszélyes.

A jóga Indiából indult hódító útjára, a 40 fokos hőmérséklet pedig az indiai klímát hivatott utánozni.

Az egymásra épülő ászanák, vagyis gyakorlatok szépen felépítették az óra ívét. Persze tíz perc után már izzadtam, és a végére semmi nem maradt szárazon, de

végig azt éreztem, hogy a testem hihetetlenül élvezi, amit csinálok.

Ugyan nem én vagyok a világ leghajlékonyabb embere, a kötött izomzatom ellenére azt tapasztaltam, hogy mindent bele tudok adni annak érdekében, hogy minél jobban megnyújtsam magam, és a tőlem telhető legtökéletesebbre törekedjek. A gyakorlatok között gyakran volt szünet, amikor csak háton fekve pihentünk kb. fél percig. Tamás arra is odafigyelt, hogy kezdőként terelgessen a helyes pozíciótartásra, de sosem éreztem azt, hogy kínos lenne, ha egyszer-egyszer kibillenek az egyensúlyomból. Ugyan az óra nem a hivatalos 90 percig tartott, de szerintem ugyanúgy élveztem volna, hiszen az egy óra is gyorsan eltelt.

A törülköző és a víz pedig melegen ajánlott (szó szerint).

Az este megkoronázásaképp

maradtam a Yin & Hangtál nevű órán is, ami a jógának egy lassú, meditatív stílusú irányzata.
A Birds of Paradise jógastúdió Budán, a Széna tér mellett várja azokat, akik a jógával szeretnének kikapcsolódni. Őszi akciójuk keretén belül most szeptember 20-25. között 30% kedvezményt adnak a 10 alkalmas, a havi, a féléves és az éves bérleteikre.

Cím: 1015 Budapest, Hattyú utca 14.

Órarend és további információ itt található.

Talán nem is gondolnánk, de a hosszabban (akár 3-4 percig) kitartott nyújtásokkal a test mélyebb kötőszöveteire tudunk hatni. Itt teljesen el tudtam engedni a testi és lelki feszültségeket, a hangtálak megnyugtató hangjára szinte el is aludtam. És bár ezt a tényt félve osztottam meg Sas Zsuzsi oktatóval, ő megerősített, hogy pont ez a lényege a foglalkozásnak, hogy az idegrendszer megnyugodjon és az elme elcsendesedjen. A másfél óra könnyen elrepült, és a zuhany alatt arra jöttem rá, hogy a testem sokkal több mindenre képes, mint gondolnám.

A stúdió kínálata egyébként sokszínű, szobahőmérsékleten Vinyasa Flowt tartanak (kreatív gyakorlatok a légzés, és az órát kísérő zene ritmusában áramolva történő nyújtás és erősítés), illetve Hot Vinyasa, és Inferno Hot Pilates óráik is vannak, valamint HIIT jellegűek a feszesedni vágyóknak. Mindenképpen vissza fogok térni!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Új útburkolati jelet vezetnek be Magyarországon a motorosok miatt
A kísérleti jelek a motorosok biztonsága miatt kerültek az aszfaltra a Bajna és Héreg közötti szakaszon.

Link másolása

A magyar motorosok egyik kedvenc szakasza a roppant balesetveszélyes Bajna-Héreg között található kanyargós rész, írja a vezess.hu. Ezen próbálnak javítani a különös útburkolati jelekkel, melyek több szervezet, hatóság, illetve magánszemély kezdeményezését követően kerülhettek az aszfaltra.

A sportmotor.hu szerint „a burkolati jelek legfontosabb szerepe, hogy általuk elkerülhető a kezdő motorosok egyik jellemző vezetéstechnikai hibája, nevezetesen, hogy túl szűk íven kezdik meg a kanyart, ezért ha a gép nem is, de a felsőtestük már átlóg a másik sávba”. A zöld csík célja, hogy a kerék a felezővonalhoz képest azon kívül legyen kanyarodás közben. A köröknek pedig szintén az a lényege, hogy a motor kereke ne azokon belül fusson, hanem kívül.

Néhány éve Héreg és Tarján között már felfestettek egy szakaszt, amit idén követett még egy. Ennek ügyét és építését a Kanyarfotó stábja karolta fel, és az összefogás eredményeként egy rizikós S kanyar is megkapta idén az új jelzéseket:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Miért válasszuk az elektromos autót a hagyományos belső égésű helyett?
Az elmúlt években az elektromos autók térhódítása számos pozitív változást hozott a közlekedés és környezetvédelem terén. Elmondjuk milyen kiegészítővel lehet még hatékonyabbá tenni a működését!

Link másolása

Pár éve még nagyon messze voltunk attól, hogy a mindennapi életben használható elektromos autóink legyenek a belső égésű motorral működő járművek helyett. Pedig a technológia nem újdonság, a 19. század végén egy angol mérnök, Thomas Parker fejlesztette ki az első tisztán elektromos meghajtású járművet. Azonban az akkori akkumulátorok alacsony teljesítménye miatt a technológia sokáig parkolópályára kényszerült, egészen a 21. század elejéig, amikor is felcsillant a megvalósulásának reménye.

Mára pedig már az elektromos járművek reneszánszát éljük és nem véletlenül: a fosszilis üzemanyagok elégetése miatt környezeti válságba sodorta világunkat, az elektromos hajtású járművek pedig tökéletes alternatívát kínálnak a belső égésű motorral ellátott járművekkel szemben.

Mi a népszerűségének az oka?

A villanyautók számos előnnyel kecsegtetnek. A környezettudatosság, a technológiai innovációk, az állami szabályozások, az autógyártók kedvező beruházásai, a megfizethetőség és a fogyasztói nyitottság mind az elektromos járművek elterjedését segítik elő. Felhasználói szempontból pedig egyszerűbb vezetni az automata sebváltónak köszönhetően. Sokszor még önvezető funkció is társul a kormányhoz, aminek segítségével biztonságban érezhetjük magunkat a legnagyobb forgalomban is. Sokaknak pedig az az imponáló, hogy az elektromos motorok milyen halkak, az meg még inkább, hogy csupán pár másodperc alatt képesek felgyorsulni több száz km/h-ra. Nem mellékesen egyszerűbb fenntartani és környezetbarát.

Ezek miatt az okok miatt a kibocsátás nélküli járművek népszerűsége egyre nő, a jövő környezettudatos eszközeinek elterjedéséhez azonban elengedhetetlen, hogy a kiegészítők, például a járművekre szerelt abroncsok is igazodjanak az elektromos autók speciális igényeihez.

A Hankook iON termékcsaládja kimondottan ezzel a céllal készült, a vállalat tapasztalatai szerint azonban még mindig sokan teszik fel a kérdést: miért kell speciális gumi a villanymeghajtású autók alá?

A csendes és biztonságos működés az abroncson is múlik

Ahogy fentebb is említettük az elektromos autók egyik vonzereje, hogy jóval csendesebbek a belső égésű motorral működő járműveknél. A helyes abroncsválasztással ezt tovább növelhetjük, a gumik kialakítása és anyaghasználata minimalizálhatja a zajt, így még harmonikusabbá téve az autózás élményét.

Ám sokszor pont a csendes működés jelenthet problémát a gyalogosan- vagy biciklivel közlekedők számára. Mivel hang alapján kevésbé feltűnő kocsikról van szó, így a rutinból közlekedőket érheti egy-egy meglepetés az utakon. Ha erdővel övezett úton járunk, akkor pedig az ott lakókat tévesztheti meg. Ilyen esetekben a vészfékezés szinte elkerülhetetlen, azonban a kifejezetten ezekre a járművekre gyártott autógumik (mint az iON evo is) tapadására ekkor is számíthatunk, így az esetleges ijedtségen kívül – jó esetben – más kellemetlenség nem érhet minket.

Erre szeretné felhívni a figyelmet a Hankook Tire legújabb kampányfilmjében is, amiben egy szarvas nehézségekkel teli napját követhetjük végig, mielőtt aztán egy arra haladó autó útjába kerül. A megfelelő gumiabroncs fékteljesítményének köszönhetően a szarvas és az autó utasai is megmenekülnek.

A megfelelő abroncs választással mindenki jól jár

Az elektromos autózás egyik legfontosabb előnye a környezetvédelem, a megfelelő abroncsok kiválasztásával pedig tovább fokozhatjuk ezt az előnyt. Az iON evo fejlesztésének köszönhetően egy akkumulátortöltéssel nagyobb hatótávolságot nyerhetünk, továbbá a teherbírása is nagyobb, így később is lesz csereérett. Ezek a környezetbarát megoldások hozzájárulhatnak a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez, így a fenntarthatóbb közlekedés kialakulásához is. Nem utolsó szempont, hogy ez segít a levegő minőségének javításában, amivel saját magunk, és a körülöttünk élők védelmére is kelhetünk, hiszen a jó levegőminőség és a közlekedés-biztonság mindenkinek fontos – akár autósról, gyalogosról, vagy erdei állatokról legyen szó.

Oláh Szabolcsot, a Hankook Tire Magyarország Kft. anyagfejlesztési menedzserét kérdeztük az iON gumiabroncsról:

- Miért nem jó a hagyományos gumiabroncs az elektromos autókra?

- A hagyományos gumiabroncs is használható elektromos autókhoz, de a jármű nem nyújtja ugyanazt a teljesítményt. Az iON jobb! Az iON abroncsokat elektromos autókhoz terveztük, figyelembe véve a hagyományos, belső égésű motorokkal szerelt autóktól eltérő tulajdonságaikat, így maximálisan, kompromisszumok nélkül ki tudják szolgálni az elektromos járműveket használók igényeit.

- Aki olyan elektromos autót vezet, amin iON evo gumiabroncs van, mit fog tapasztalni?

- Azt fogja tapasztalni, hogy halkabban, komfortosabb utazik, és messzebbre jut el egy töltéssel, mindezt optimális vezetési élmény és kimagasló biztonság mellett.

- Mi volt a szempont az iON evo gumiabroncs tervezésénél?

- Az iON abroncsok tervezésekor az volt a célunk, hogy az abroncs maximálisan kiszolgálja az ultra-nagy teljesítményű elektromos járművek igényeit. A legújabb technológiák alkalmazásával, az iON optimális vezetési élményt nyújt az elektromos autózásban.

- Mitől válik környezetbaráttá, fenntarthatóvá egy gumiabroncs?

- Attól, hogy megnövelt élettartama mellett környezetbarát, fenntartható anyagokból készül, ráadásul környezetbarát és fenntartható technológiával. Mi nemcsak az alapanyagokat vizsgáljuk ebből a szempontból, hanem az abroncs egész életútját végigkísérjük, beleértve a teljes beszállítói láncot, az abroncsgyártást, a felhasználást és az életút végét. Erről tesz bizonyságot a Hankook ISCC Plus tanúsítványa is.

- Az iON evo gumiabroncs segítségével mennyivel növelhető az autó hatótávja?

Megközelítőleg 6%-kal, ami egy 500km hatótávolságú autónál 30km hatótáv növekedést jelent.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Sokkoló részleteket árultak el tizenévesek arról, milyen az élet játékfüggőként
Egyikük elárulta, hogy nem egy rossz családi légkörből jött, hanem hívő keresztény családból, és neki ez az egész csak kíváncsiságból jött.

Link másolása

Az RTL Fókusz készített riportot a játékfüggőségről: a műsorban két tizenévest kérdeztek meg arról, hogy milyen megélni a játékfüggőséget.

A riportból kiderült, hogy a 16 éves Máté és Áron az Emberbarát Alapítvány rehabilitációs intézetében gyógyul több, hasonló helyzetben lévő társukkal együtt.

Máté elmondta, hogy a szülei mély alkoholisták, és ő is elkezdett inni, majd a játékokba is komolyabban belement. Neki a játék egy menekülés volt a szülei elől.

Áron is elmondta, hogy neki a virtuális világ menekvés volt.

„Én nem egy rossz családi légkörből jöttem. Nekem hívő keresztény a családom. Ez az egész csak kíváncsiságból jött. Megtetszett, ki akartam próbálni és nem láttam benne veszélyt”

– mondta Áron az adásban, amit itt lehet visszanézni.


Link másolása
KÖVESS MINKET: