Mire tanítja a gyereket a rendszeres zsebpénz?
Biztosan kevesen emlékeznek már arra, hogy anno mit vásároltak a legelső zsebpénzükből. Egy izgalmas könyv, fagyi, nyalóka, képregény vagy akár egy zsákbamacska a vásáron – ezek így visszatekintve apróságnak tűnhetnek, ám gyerekként hatalmas jelentősége van az első, önállóan birtokolt összegnek. Éppen ezért most, sok évvel később, szülőként sem becsülhetjük le ennek jelentőségét. A rendszeresen megkapott saját pénzösszeg ugyanis képes rengeteg mindent megtanítani a legkisebbeknek.
A zsebpénz jelentősége
Az, ha zsebpénzt kap a gyerekünk, egyáltalán nem az elkényeztetés egy formája, sokkal inkább egyfajta nevelési eszköz, amellyel elősegítjük a kicsik pénzügyi tudatosságának kialakulását. Nézzük, pontosan mi mindenre tudja megtanítani akár a legkisebb rendszeres „bevétel” is a gyermekünket!
Pénzügyi alapok
A rendszeresen megkapott pénzösszegeknek hála a kicsik megtapasztalhatják és tudatosíthatják magukban, hogy a pénznek értéke van. Hamar összerakják majd, hogy amennyiben rendelkeznek egy bizonyos összeggel, és abból valamennyit elvesznek – azaz valamit vásárolnak rajta –, akkor az a pénz utána már nincs. Természetesen mielőtt átadnánk az első forintokat, fontos tisztázni ezeket az elméleti alapokat, de biztosak lehetünk abban, hogy a gyakorlatban sokkal jobban fog menni ezek elsajátítása.
Itt említhetjük még meg a spórolást is mint a pénzügyi alapismeretek egyik fontos fogalmát. Erről szintén érdemes először leülni beszélgetni: tegyük egyértelművé, hogy ha szeretne egy nagyobb értékű dolgot megvenni magának, akkor ahhoz mit kell tennie! A gyerekek még elképesztően fogékonyak a világ minden ismeretlen dolgára – meglátjuk majd, hogy ha valamilyen célt kitűznek maguk elé, nagyon izgatottak lesznek, hogy ráléphetnek a megvalósítás útjára!
Önállóság
A másik igen fontos tényező, hogy a zsebpénz önállóságra nevel. Lehet, hogy számunkra nem sokban különbözik az, amikor mi veszünk meg valamit a gyereknek, és amikor ő veszi meg valamit a tőlünk korábban kapott pénzből – nekik viszont a két dolog teljesen más élményt ad! Ez utóbbi esetben ugyanis érzik, hogy a döntés az övék – persze ésszerű kereteken belül –, és hogy rendelkezhetnek valamilyen érték fölött.
Ahhoz, hogy a fent említett ésszerű keretek tarthatóak legyenek, szintén elengedhetetlen, hogy először alaposan átbeszéljük a kicsikkel az alapokat!
Céltudat és teljesítmény
A legkisebbeknek sok minden tud sikerélményt adni, például az is, amikor megvehetnek valamit, amire már régóta gyűjtögettek. Legyen az egy játékautó, egy régóta vágyott könyv vagy akciófigura, biztosak lehetünk abban, hogy ha maga spórolja össze rá a pénzt, sokkal jobban fogja becsülni azt. Ráadásul ezzel is tovább mélyül majd benne a pénz értékének fogalma!
Mire és mire ne
Amikor már valamivel idősebbek – például tinédzser korba lépnek –, tovább is gondolkodhatunk. A zsebpénz által ilyenkor már megtaníthatjuk nekik, hogy mire érdemes költeni és mire nem. Például: ha eddig mi vásároltuk a ruháit, ezentúl bízzuk rá, bővítsük ki a zsebpénzét azzal az összeggel, amelyet a ruházkodására fordítanánk! Ezt egyrészt élvezni fogják, hiszen ebben a korban már szeretik meghozni a saját döntéseiket, másrészt pedig okulhatnak is belőle.
Későbbi profitálás
Még többet nyerhetnek a pénzügyi alapismeretek elsajátításával a későbbi években. Felnőtt korukban ugyanis kisebb eséllyel kerülnek majd gazdasági kátyúkba, kisebb lesz a valószínűsége, hogy eladósodnak, vagy hogy valamilyen felelőtlen pénzügyi döntést hoznak. Mindez néhány vonatkozó interaktív játékkal, beszélgetéssel és gyakorlati feladattal könnyen elérhető!
Hogyan csináljuk?
Mivel az iskolákban alig fektetnek hangsúlyt az ilyen jellegű gyakorlati nevelésre, érdemes nekünk, szülőként átvenni a gyeplőt. Az persze javarészt rajtunk áll, hogy hogyan csináljuk.
El kell döntenünk, hogy „csak úgy” kapják majd meg a pénzt vagy inkább valamilyen házimunka elvégzéséért, esetleg iskolai teljesítményért jár majd nekik. Itt igazából mindenki maga dönti el, mit tart a legmegfelelőbbnek. Szintén a szülőtől függ, hogy mikor szeretné bevezetni ezt a gyakorlatot. Általában a hét éves kort tartják optimálisnak, mivel ilyenkor már könnyen tisztázhatjuk velük a pénz értékét. Egyes háztartásokban azonban már négy éves korban is jár zsebpénz.
Bárhogy is döntsünk, a lényeg a következetesség. Legyenek pontosan lefektetett szabályok és határok, amelyekhez minden körülmények között tartsuk magunkat – hiszen a való életben sem fognak gyakran előleget kapni a fizetésükből csak azért, mert aranyosan néznek. Legalább ugyanilyen fontos az is, hogy hagyjuk őket önálló döntéseket hozni a pénzükkel kapcsolatban. Hadd hibázzanak, hadd próbálják helyrehozni! Hiszen az egész éppen erről szól: hogy akkor hozzanak rossz döntéseket, amikor még nem „élesben” megy a dolog.