ÉLET-STÍLUS

Mennyire vagyunk tudatos vásárlók?

A jó ár-érték arány áll az első helyen, de a termékek összetételével már kevésbé foglalkozunk - derül ki egy friss kutatásból.

Link másolása

Mennyire nézzük meg a választott termékek címkéjén az összetételt? A jó ár vagy a minőség fontosabb? Az OTP Bank kutatása az általános fogyasztási attitűdöket, preferenciákat vizsgálta, hogy milyen szempontok játszanak szerepet abban, amikor vásárolunk.

Ki a tudatos fogyasztó?

A kutatásra adott válaszok alapján két kategóriába sorolhatók a tudatos fogyasztók: az egyik csoportnak a jó ár-érték arány a legfontosabb, míg a másik csoport más, például környezetvédelmi, szociális vagy egyéb szempontokat is figyelembe vesz, mint a méltányos kereskedelem (fair trade), illetve, hogy magyar termelőtől származik-e a termék.

Mit tartunk tudatosságnak?

Elsősorban azt, hogy nem engedünk a leárazások és az egyet fizet, kettőt kap akciók varázsának, azaz ésszerű mennyiséget vásárolunk. Emellett azt is jelenti, hogy odafigyelünk a megvásárolt termék jellemzőire és összetételére, valamint az ár-érték arányra. A kutatás azonban arra is kitér, hogy a spontán válaszokban nem jelentek meg a termék összetételével és jellemzőivel kapcsolatos konkrétumok, például, hogy GMO- vagy adalékmentes-e vagy esetleg organikus eredetű-e.

Bár a lakosság több, mint a fele, 62% vallotta magát valamelyest tudatos vásárlónak, a konkrét kérdéseknél azért kiderült, hogy nem minden esetben áll az állítás mögött valódi cselekvés is.

Például csak a válaszadók fele tudja nagyjából, hogy mi is az organikus termék, kevesebb, mint harmaduk készít bevásárlólistát, kb. 40% állította, hogy visz magával szatyrot a bevásárláshoz és mindössze 16% azt, hogy mindig magyar terméket választ.

Mire figyelünk a boltban?

A kutatás arra is kitért, hogy mire figyelünk a boltban. A válaszokból kiderült, hogy a termékek csomagolását saját bevallásuk szerint rengetegen megnézik, de elsősorban a húsfélék, tejtermékek, tartós élelmiszerek, zöldségek és gyümölcsök esetében figyelnek arra, mi szerepel a címkén, a legkevésbé pedig az alkoholos italoknál foglalkoznak ezzel. Üdítőből, ásványvízből, csokiból, kávéból és teából viszont szinte mindenkinek megvan a maga kedvence, amit

mindenféle vizsgálgatás nélkül, már automatikusan pakol a kosarába.

Legtöbben praktikusan a termék árát és lejárati dátumát nézik meg, emellett minden második válaszadó – legalább némely termékkategória esetén – figyelembe veszi a részletes összetételt, illetve a származási országot is. A termékek közötti választás legfontosabb szempontja továbbra is az ár, mind az ár-érték arány, mind az olcsóság fontos.

A hétköznapi beszédben nagyon sok élelmiszerekkel kapcsolatos tévhit, állítás is kering nap, mint nap. Az ezekkel kapcsolatos meggyőződések vizsgálatából kiderült például, hogy

a válaszadók 22%-a biztos benne, több mint fele pedig hajlik annak elfogadására, hogy a kistermelőktől származó termékek megbízhatóbbak.

A válaszolók 28%-a szerint a mesterséges adalékanyagok kivétel nélkül károsak a szervezetre, de csupán 19% véli úgy, hogy a teljesen természetes anyagokat tartalmazó élelmiszerek csak egészségesek lehetnek. 18% biztos benne, hogy a hazai termékek általában jobb minőségűek, mint a külföldiek és mindössze 13% gondolja úgy, hogy a különféle mentes termékek nemcsak az ételérzékenységgel küszködők, de mindenki számára egészségesebb alternatívát jelentenek.

Ha árazásról van szó, akkor azonban a megkérdezettek több mint fele véli úgy, hogy ezek a speciális termékek nem érnek annyival többet, amennyivel többe kerülnek a hagyományos élelmiszereknél. És míg 48% azt válaszolta, hogy megengedheti magának, hogy ilyen termékekre költsön, inkább előnyben részesíti a hagyományos élelmiszereket. Pusztán a megkérdezettek 15%-a jelölte azt, hogy megteheti és rendszeresen is vásárol ilyen árukat.

„A válaszokból az derül ki, hogy az emberek egy jelentős csoportja tudja, milyen áldozatot kellene hoznia annak érdekében, hogy tudatos vásárló legyen, a gyakorlati megvalósítás azonban még hagy maga után kívánnivalót. Ezt alátámasztja, hogy a kutatás szerint a vásárlóknak csak 42 százaléka nevezhető tudatosnak, de közöttük is többségben vannak azok, akik nagy anyagi áldozatot nem hajlandók hozni ezért” - fogalmazott az OTP Agrár szakértője.

Tudjuk a jogainkat is?

Legvégül a felmérés arra is keresi a választ, hogy teszünk-e panaszt, ha valami nem stimmel a kiválasztott élelmiszerrel. Kevesebb, mint a megkérdezettek harmada jelölte azt, hogy minden esetben reklamál, 35% csak nagyobb értékű élelmiszereknél, 13% pedig semmilyen esetben sem él a panasz lehetőségével.

A kutatás adatai: NRC Omnibusz, online reprezentatív felmérés, 2018. augusztus, n=1000 fő, 18-59 éves lakosság

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Meztelenül nyitott ajtót a pizzafutárnak egy angyalföldi nő – futársztorik
Aki futárnak áll, fel kell készülnie nem mindennapi kalandokra. Jó, ha megőrizzük a hidegvérünket.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Elképesztő történetekről számolt be a Blikk, budapesti pizzafutárok meséltek.

A világjárvány óta az eddiginél is jobban rászoktak az emberek az online rendelésre. Sokan el is szegődtek áruszállítónak, ételfutárnak és remekül meg lehet belőle élni. Azonban nem árt, ha felkészül furcsa dolgokra is, aki futárkodásra adja a fejét.

Egy 18 éves diák futár az éjszakai műszakok során rendszeresen találkozott például részeg ügyfelekkel. Egyikük például,

amikor áltvette a rendelést, leült a lépcsőre, majd a kerítésbe kapaszkodva mászott vissza az ingatlanba.

A futár elárulta, hogy már a telefonban hallható volt, hogy a megrendelő részeg. De történt vele olyan is, hogy egy üdítő kiborult a szállítás során, és mire kiérkezett a címre, eláztatta a tárolót, és amikor kivette, hogy átadja a megrendelőnek az elázott dobozból a földre borult az étel. Meglepő módon ügyfél udvariasan összeszedte, és zokszó nélkül átvette a rendelést.

Egy másik, 22 éves kiszállító Angyalföldre vitt egy csomagot. Ahogy kell, 4-5 perccel az érkezése előtt telefonon értesítette a címzettet, hogy érkezik a küldemény.

Mikor megérkezett a címre, már nem telefonon kereste a hölgyet, csak felcsengetett a megadott lakásba. Amikor kinyílt az ajtó, a címzett, egy hölgy csak fehérneműt és egy meglehetősen átlátszó köntöst viselt. Amikor a nő rájött, hogy a csomagja érkezett meg, döbbenten annyit mondott annyit mondott:

„Úristen, bocsánat, azt hittem az ügyfelem vagy!”

Olyan is előfordul, hogy a futár és a megrendelő között konfliktus alakul ki. Emiatt járt úgy egy másik 22 éves futár, hogy bár az ügyfele a csomagot átvette, azonban a kijutással akadt egy kis gond. Mikor a futár felcsengetett, hogy nyomják meg az ajtónyitó gombját, bosszút állt rajta a dühös ügyfél, nem engedte ki a házból. Amikor a kiszállító megpróbált a többi lakáshoz csengetni, ők azt hitték, hogy be szeretne jönni, és ők sem segítettek. Végül egy órát kellett várnia, amíg valaki kiengedte.

A tanulság csupán annyi, hogy az menjen futárnak, aki fel van készülve a néha nem is olyan kellemes kalandokra is.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Egy hospice nővér elmagyarázta, miért nem érdemes félni a haláltól
Julie McFadden szerint életünk befejező szakaszában testünk fokozatosan kikapcsol és endorfinszintje is megnő, amivel megkönnyíti a haldokló utolsó napjait.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 05.


Link másolása

Egy sokéves tapasztalattal rendelkező hospice nővér videóban magyarázta el, miért nem érdemes félni a haláltól, vette észre a LADbible. Sokak számára talán ijesztő lehet, hogy mi történik velünk az elmúlás után, Julie McFadden szerint azonban „az emberi test a halára van kitalálva” és „biológiailag segít a meghalásban”.

Julie a videóban elmondja, hogy a közelgő halál jelei már fél évvel korábban észlelhetők. Ilyenkor ugyanis a haldokló már „kevesebbet eszik, kevesebbet iszik és többet alszik”.

„Az agyunkban beépített mechanizmusok vannak arra, hogy éhesek és szomjasak legyünk. Amikor a szervezet érzékeli, hogy az élet vége felé közeledik, ezek a mechanizmusok kikapcsolnak, így az ember általában nem érez éhséget és szomjúságot, ami segíti a szervezet lassú kikapcsolását” – mondja a rutinos nővér.

Julie McFadden szerint azonban ez a haldokló számára teljesen normális. Életünk utolsó szakaszában ugyanis számos olyan dolog történik a testünkkel, ami megkönnyíti az elmúlást.

„A szervezet lassan ketózisba kerül, ami endorfint szabadít fel. Ezek az endorfinok tompítják a fájdalmat és az idegeket, miközben eufórikus érzést is adnak az illetőnek, aki ettől jól érzi magát” – mondta a hospice nővér.

A teljes, angol nyelvű videót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Gyökeresen megváltozott a Temu, és ez nem véletlen
Rengeteg panasz érkezett a cég miatt, mert a meghirdetett akciók rendszeresen nem voltak valósak, ráadásul a weboldalon sok volt a sürgető üzenet.

Link másolása

Mi is írtunk róla nemrégiben, hogy több bejelentés után a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot indított a Temunál. A legtöbben azt kifogásolták, hogy az akciókban sok esetben 95%-os, vagy akár annál is magasabb kedvezményekkel csábították a vásárlókat, ám ezek nem bizonyultak valósnak. A GVH úgy vélte, hogy a Temut működtető vállalkozás vélhetően tisztességtelen kereskedelemi gyakorlatot folytat és megtéveszti a fogyasztókat.

Most azonban alaposan megváltozott a Temu kereskedelmi gyakorlata. Szinte teljesen eltűntek a hirdetések a neten, és megszűntek a weboldalon a sürgető üzenetek is. A GVH szerint előremutató, hogy a cég felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írja az Economx.

A GVH a lap megkeresésére azt közölte, hogy a vizsgálati szakaszban vannak, és ez még nem jelenti azt, hogy a vállalkozásról kimondták volna, hogy jogsértéseket követtek el. Most a tényeket tisztázzák, amire három hónapjuk van, ez pedig kétszer két hónappal hosszabbítható.

A nemzeti versenyhatóság mindig üdvözli, és a fogyasztók, valamint a tiszta piaci verseny szempontjából előremutatónak tartja, ha egy eljárás alá vont vállalkozás a hivatal eljárásának megindítását követően felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írták. „Természetesen mindez a jelenlegi vizsgálati szakban nem befolyásolja a GVH tényfeltárási kötelezettségét” – közölték.

A portál szerint:

2024 áprilisára a Temu 1 millió fős bázist épített Magyarországon, ezzel 25,6 százalékos súllyal bír a hazai online vásárlókon belül.

A Temu anyacége, a PDD 2023 negyedik negyedévben 88,88 milliárd kínai jüanos (12,5 milliárd amerikai dolláros) árbevételt ért el, ami 123 százalékkal magasabb az előző év azonos időszakánál.

Forrás: Index

Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Ezeket a dolgokat bánják meg a legtöbben a halálos ágyukon
Egy ápolónő összegyűjtött öt dolgot, amire a leggyakrabban gondolnak, ha közeleg a vég.

Link másolása

Bronnie Ware ápolónő palliatív ellátással foglalkozik, vagyis olyan betegeket gondoz, akik valamilyen súlyos, életet rövidítő betegségben (pl. végső stádiumú daganatos megbetegedés) szenved – írja az UNILAD.

Munkáját körbeveszi tehát a halál, s éppen ezért összegyűjtött 5 dolgot, amit az emberek többsége az utolsó pillanataiban sajnálni kezdenek.

Bárcsak ne dolgoztam volna olyan sokat!

Bronnie az egyik leggyakoribb megbánást a munkával kapcsolatban hallotta.

Ugyanis a legtöbben - főként a férfiak - túl sok időt szenteltek a munkának, és jóval kevesebbet a szeretteiknek.

Bárcsak a saját életemet életem volna, ahelyett, amit mások elvártak.

Haláluk perceiben sokan úgy érzik, elnyomták valódi vágyaikat, és nagyon sajálják, hogy nem valósították meg az álmaikat.

Sajnálom, hogy nem ápoltam jobban a baráti kapcsolataimat!

Ahogy idősebb lesz az ember, annál elfoglaltabb, és egyre nehezebb fenntartani a barátságokat.

Egy tavaly készített felmérés szerint az Egyesült Államokban a válaszadók nyolc százaléka mondta azt, hogy nincsenek közeli barátai.

Ki kellett volna mutatnom az érzéseimet!

Bronnie szerint nagyon sok ember, aki elmondta neki az utolsó szavaival, mit érez, hozzátette azt is, hogy egész életében elfojtotta az érzéseit, hogy békében legyen másokkal.

Bárcsak boldogabb lettem volna!

Az ápolónő páciensei gyakran tették fel azt a kérdést: vajon tényleg tudjuk értékelni a boldog pillanatokat? A válaszuk pedig a halálos ágyukon érte őket: a boldogság egy választás lehet, amivel érdemes volna élnünk.


Link másolása
KÖVESS MINKET: