ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Kártyával fizetnénk, de nem mindig lehet - teszteltük, hol mi a magyarázat rá

Azért is meglepő olyan üzletekre, szolgáltatókra akadni 2021 szeptemberében, akik csak készpénzt fogadnak el, mert jogszabályi előírás van rá januártól, hogy biztosítani kell az elektronikus fizetés lehetőségét.
Szponzorált tartalom - szmo.hu
2021. szeptember 15.


Link másolása

Ugye te is futottál már bele olyan bosszantó helyzetbe, hogy valahol azért nem tudtál vásárolni, mert készpénz nem volt nálad, a bankkártyádat viszont nem tudtad használni? 2021 van, a világban és Magyarországon is több évtizede adott a lehetőség, hogy a boltokban, szórakozóhelyeken ne kelljen a zsebünkben kotorászva keresnünk a megfelelő összeget, és ne kelljen kínosan és halkan motyogva „sajnos nincsen”-nel felelni a rettegett „Nincs kisebb?” kérdésre.

Több éve már annak is, hogy a bankkártyás fizetésnél elérhető az érintéses, PIN-kód nélküli funkció, ami még kényelmesebbé teszi a fizetést. Ennek összeghatárát ráadásul a koronavírus miatt meg is emelték, igyekezve terelni az embereket a vírusveszélyesebb készpénzes fizetéstől a biztonságosabb bankkártyás felé.

Gyors, egyszerű, a vevők szeretik - mégsem elérhető mindenhol

Ha ennyi előnye és elenyészően kevés hátránya és veszélye van a kártyás vásárlásnak, értelemszerűen adódik a kérdés: vajon miért van a XXI. század harmadik évtizedében hazánkban nem kevés olyan bolt és szolgáltatásokat nyújtó hely (nem is feltétlenül a legkisebbek), ahol nem lehetséges bankkártyánkat használni a fizetés alkalmával.

Különösen aktuális a kérdés úgy, hogy 2021. január 1-től minden online pénztárgéppel rendelkező vállalkozásnak biztosítania kell az elektronikus fizetés lehetőségét vásárlói számára.

Hogy ez milyen helyekre vonatkozik, arra egyszerű a válasz: szinte mindenre, étteremtől a kisboltig, trafiktól a fodrászig, büfétől az elektronikai boltig.

Teszteltük, mire megyünk, ha csak bankkártya van nálunk

Megpróbáltunk utánajárni, hogy mennyire gyakori jelenség az, hogy valahol nem fogadnak el bankkártyát, és mi az oka annak, hogy kitartanak a csak készpénzes fizetés mellett. Elég volt egy nagyobb kört tennünk Budapest belső kerületeiben, és különféle üzleteket, szolgáltatókat találtunk, ahol hiába logobtattuk bankkártyánkat.

Egy forgalmas VIII. kerületi főutcán található, jól menő ún. barber shopban biztos klassz új frizura készülne, a szakálligazításról nem is beszélve - ha elfogadnák a bankkártyánkat. Az alkalmazottak kétféle választ is adnak, miért esélytelen itt kártyával próbálkoznunk: egyikük szerint itt nem éri meg bevezetni az elektronikus fizetést, míg másikuk – különösebb kifejtés nélkül – azt állítja: „sokkal könnyebben követhető” a készpénzes forgalom.

Nem messze innen, ugyanebben a kerületben egy kis étkezdében akarnánk pár finom falatot rendelni. De fizetés csak készpénzzel lehetséges.

A hely tulajdonosa úgy fogalmaz: „nem hajlandó” az állítólagos adminisztrációs és pénzügyi nehézségeket vállalni a kártyás fizetés érdekében. Ugyanakkor ő azt mondja, hallott egy módszerről, tudomása szerint legális is, így ő is tervezi a bevezetését.

Ennek lényege az, hogy aki nem szeretne, vagy nem tud készpénzzel fizetni a helyen, az a kérésre megadott számlaszámra utalhatja a fogyasztás összegét.

Ha már a kifőzdében nem jutottunk ételhez, megteszi egy péksütemény is. Tenné. Éhesek maradunk továbbra is, ha nem tudunk készpénzt előkaparni. Egy forgalmas aluljáró pékségében az eladónő a kártyás fizetésről csak annyit mond: amióta ő itt dolgozik, ez az opció sosem létezett, de ő maga még nem hallott arról, hogy kötelező lenne, ahogy arról sem, hogy bárkit megbüntettek volna a hiánya miatt.

Megkérdeztünk egy szakértőt, milyen megoldást választhatnak a kereskedők és szolgáltatók

„Már az elektronikus fizetés lehetőségét kötelezővé tevő jogszabályváltozás kihirdetésekor felkészültünk a kereskedők fokozott érdeklődésre és továbbra is több megoldást és gyors ügyintézést kínálunk azon kereskedőknek és szolgáltatóknak, akik még keresik a megfelelő módszert az elektronikus fizetés biztosítására. A választás előtt érdemes több ajánlatot is összehasonlítani, fontos például megvizsgálni azt is, hogy az adott pénzintézet mekkora piaci részesedéssel rendelkezik kártyakibocsátóként, illetve elfogadóként. Ha ugyanis a kibocsátó és az elfogadó megegyezik, a kereskedőnek nem kell kifizetnie bankközi díjat, ami jelentős megtakarítást jelenthet” – mondta Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment vezetője.

A 30 millió forint feletti éves árbevétellel rendelkező és cafeteria kártyát is elfogadó vállalkozásoknak az OTP Csoport a POS-terminál igénylését, míg az alacsonyabb forgalmú cégek számára a SimpleBusiness mobilalkalmazás használatát javasolja.

A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A fenti termékek és szolgáltatások részletes feltételeiről az ismert csatornákon keresztül tájékozódhatnak.

Az OTP Bank fenntartja annak jogát, hogy a tájékoztatásban szereplő termékek és szolgáltatások kondícióit módosítsa.

Maradva ezen a környéken, legalább a kultúrában szeretnénk bízni, hogy egy kulturális intézménybe betérve nem kell csalódnunk, ha az anyagiakat kártyával rendeznénk. Mint mondjuk a könyvtári tagsággal járó költségeket.

Az ország legnagyobb könyvtárhálózatának központi telephelyén a pénztárban ülő fiatalember szomorúan csak annyit jegyzett meg: nincs annyi beiratkozott olvasó és annyi feledékeny, pótdíjat fizető kölcsönző sem, hogy megérje átállni a kártyás rendszerre.

A könyvtárban egyébként így az a faramuci helyzet áll elő, hogy új tagként beiratkozási, vagy netán késedelmi díjat akarnánk befizetni, ám nincs nálunk készpénz, a legegyszerűbb megoldás, ha okostelefonunkon felmegyünk az intézmény honlapjára, és ott intézzük el pénzügyünket.

Vannak, akik felismerték, hogy a kártyás fizetési lehetőségnek a vevők is örülnek

Szerencsére ellenpéldák is akadnak. A tágabb értelemben vett belvárosban szúrópróba-szerűen több olyan kisboltot (turkálót, háztartási boltot, jótékonysági boltot illetve pékséget) is lehet találni, ahol az üzlet kis mérete ellenére minden további nélkül elővehetjük bankkártyánkat, ha fizetni akarunk. Az örömteli meglepettségre szinte mindenhol az volt a válasz: mivel kötelező a rendszer, mindenképpen a bevezetés mellett döntöttek. Egy helyen pedig azt mondták, olyan sokan - és évről évre egyre többen - akartak kártyával fizetni, hogy már több évvel azelőtt átálltak erre a módszerre, hogy törvényben kötelezték volna őket erre.

A cikk megjelenését az OTP Bank támogatta.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
Tengerjáró hajón bérel apartmant, mert olcsóbb, mint a szárazföldi lakás
A távmunkában dolgozó amerikai férfi úgy számol, hogy a kedvezőbb albérleti díj mellett a rezsin is sokat spórol majd, ráadásul világot láthat a következő 12 évben.

Link másolása

A szárazföldi létet feladva a következő 12 évben egy tengerjáró hajón fog lakni a San Diegó-i Austin Wells, mert állítása szerint így sokkal kevesebbe kerül majd a lakhatása, miközben beutazhatja a világot.

Wells azt mondta, a történelmi csúcson lévő lakhatási és megélhetési költségek miatt döntött úgy, hogy hátrahagyja szárazföldi életét, és inkább egy tengerjáró hajó apartmanjába költözik. Számításai szerint így sokkal jobban jár, mintha szülővárosában, San Diegóban, az USA 8. legnagyobb városában bérelne lakást: nemcsak lakbérre kell kevesebbet költenie, de a rezsiköltségeket is megspórolja.

A távmunkában dolgozó 28 éves férfi 300 ezer dollárt (mintegy 110 millió forintot) fizetett azért, hogy 12 évig az MV Narrative tengerjáró hajó egyik apartmanjában lakhasson. A luxushajó fedélzetén élőknek egészségügyi szolgáltatásokat és 24 órás szobaszervizt is biztosítanak, miközben többek között edzőtermek, éttermek, mozi, könyvtár, bank és egy termelői piac szolgáltatásait is igénybe vehetik.

Az MV Narrative még építés alatt ál, 2025-ben helyezik majd vízre. A tengerjáró hajón közel 1000 személy bérelhet ki különböző típusú apartmanokat. Összehasonlításképpen: jelenleg San Diegóban havonta átlagosan 2500 dollárért (több mint 900 ezer forintért) lehet lakást bérelni, míg az MV Narrative-on körülbelül 2000 dollárért (740 ezer forintért).

Forrás: Ladbible


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Egy hospice nővér elmagyarázta, miért nem érdemes félni a haláltól
Julie McFadden szerint életünk befejező szakaszában testünk fokozatosan kikapcsol és endorfinszintje is megnő, amivel megkönnyíti a haldokló utolsó napjait.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 05.


Link másolása

Egy sokéves tapasztalattal rendelkező hospice nővér videóban magyarázta el, miért nem érdemes félni a haláltól, vette észre a LADbible. Sokak számára talán ijesztő lehet, hogy mi történik velünk az elmúlás után, Julie McFadden szerint azonban „az emberi test a halára van kitalálva” és „biológiailag segít a meghalásban”.

Julie a videóban elmondja, hogy a közelgő halál jelei már fél évvel korábban észlelhetők. Ilyenkor ugyanis a haldokló már „kevesebbet eszik, kevesebbet iszik és többet alszik”.

„Az agyunkban beépített mechanizmusok vannak arra, hogy éhesek és szomjasak legyünk. Amikor a szervezet érzékeli, hogy az élet vége felé közeledik, ezek a mechanizmusok kikapcsolnak, így az ember általában nem érez éhséget és szomjúságot, ami segíti a szervezet lassú kikapcsolását” – mondja a rutinos nővér.

Julie McFadden szerint azonban ez a haldokló számára teljesen normális. Életünk utolsó szakaszában ugyanis számos olyan dolog történik a testünkkel, ami megkönnyíti az elmúlást.

„A szervezet lassan ketózisba kerül, ami endorfint szabadít fel. Ezek az endorfinok tompítják a fájdalmat és az idegeket, miközben eufórikus érzést is adnak az illetőnek, aki ettől jól érzi magát” – mondta a hospice nővér.

A teljes, angol nyelvű videót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Meztelenül nyitott ajtót a pizzafutárnak egy angyalföldi nő – futársztorik
Aki futárnak áll, fel kell készülnie nem mindennapi kalandokra. Jó, ha megőrizzük a hidegvérünket.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Elképesztő történetekről számolt be a Blikk, budapesti pizzafutárok meséltek.

A világjárvány óta az eddiginél is jobban rászoktak az emberek az online rendelésre. Sokan el is szegődtek áruszállítónak, ételfutárnak és remekül meg lehet belőle élni. Azonban nem árt, ha felkészül furcsa dolgokra is, aki futárkodásra adja a fejét.

Egy 18 éves diák futár az éjszakai műszakok során rendszeresen találkozott például részeg ügyfelekkel. Egyikük például,

amikor áltvette a rendelést, leült a lépcsőre, majd a kerítésbe kapaszkodva mászott vissza az ingatlanba.

A futár elárulta, hogy már a telefonban hallható volt, hogy a megrendelő részeg. De történt vele olyan is, hogy egy üdítő kiborult a szállítás során, és mire kiérkezett a címre, eláztatta a tárolót, és amikor kivette, hogy átadja a megrendelőnek az elázott dobozból a földre borult az étel. Meglepő módon ügyfél udvariasan összeszedte, és zokszó nélkül átvette a rendelést.

Egy másik, 22 éves kiszállító Angyalföldre egy csomagot. Ahogy kell, 45 perccel az érkezése előtt telefonon értesítette a címzettet, hogy érkezik a küldemény.

Mikor megérkezett a címre, már nem telefonon kereste a hölgyet, csak felcsengetett a megadott lakásba. Amikor kinyílt az ajtó, a címzett, egy hölgy csak fehérneműt és egy meglehetősen átlátszó köntöst viselt. Amikor a nő rájött, hogy a csomagja érkezett meg, döbbenten annyit mondott annyit mondott:

„Úristen, bocsánat, azt hittem az ügyfelem vagy!”

Olyan is előfordul, hogy a futár és a megrendelő között konfliktus alakul ki. Emiatt járt úgy egy másik 22 éves futár, hogy bár az ügyfele a csomagot átvette, azonban a kijutással akadt egy kis gond. Mikor a futár felcsengetett, hogy nyomják meg az ajtónyitó gombját, bosszút állt rajta a dühös ügyfél, nem engedte ki a házból. Amikor kiszállító megpróbált a többi lakáshoz csengetni, ők azt hitték, hogy be szeretne jönni, és ők sem segítettek. Végül egy órát kellett várnia, amíg valaki kiengedte.

A tanulság csupán annyi, hogy az menjen futárnak, aki fel van készülve a néha nem is olyan kellemes kalandokra is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Gyökeresen megváltozott a Temu, és ez nem véletlen
Rengeteg panasz érkezett a cég miatt, mert a meghirdetett akciók rendszeresen nem voltak valósak, ráadásul a weboldalon sok volt a sürgető üzenet.

Link másolása

Mi is írtunk róla nemrégiben, hogy több bejelentés után a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot indított a Temunál. A legtöbben azt kifogásolták, hogy az akciókban sok esetben 95%-os, vagy akár annál is magasabb kedvezményekkel csábították a vásárlókat, ám ezek nem bizonyultak valósnak. A GVH úgy vélte, hogy a Temut működtető vállalkozás vélhetően tisztességtelen kereskedelemi gyakorlatot folytat és megtéveszti a fogyasztókat.

Most azonban alaposan megváltozott a Temu kereskedelmi gyakorlata. Szinte teljesen eltűntek a hirdetések a neten, és megszűntek a weboldalon a sürgető üzenetek is. A GVH szerint előremutató, hogy a cég felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írja az Economx.

A GVH a lap megkeresésére azt közölte, hogy a vizsgálati szakaszban vannak, és ez még nem jelenti azt, hogy a vállalkozásról kimondták volna, hogy jogsértéseket követtek el. Most a tényeket tisztázzák, amire három hónapjuk van, ez pedig kétszer két hónappal hosszabbítható.

A nemzeti versenyhatóság mindig üdvözli, és a fogyasztók, valamint a tiszta piaci verseny szempontjából előremutatónak tartja, ha egy eljárás alá vont vállalkozás a hivatal eljárásának megindítását követően felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írták. „Természetesen mindez a jelenlegi vizsgálati szakban nem befolyásolja a GVH tényfeltárási kötelezettségét” – közölték.

A portál szerint:

2024 áprilisára a Temu 1 millió fős bázist épített Magyarországon, ezzel 25,6 százalékos súllyal bír a hazai online vásárlókon belül.

A Temu anyacége, a PDD 2023 negyedik negyedévben 88,88 milliárd kínai jüanos (12,5 milliárd amerikai dolláros) árbevételt ért el, ami 123 százalékkal magasabb az előző év azonos időszakánál.

Forrás: Index

Link másolása
KÖVESS MINKET: