News here

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Így kell eligazodni egy ismeretlen lakótelepen

Bár minden paneldzsungel teljesen másnak tűnik, pár egyszerű szabály ismeretével bármit megtalálunk csukott szemmel is.
Forrás: Tó-retró blog, címkép: Fortepan/Kotnyek Antal - szmo.hu
2022. október 31.


Link másolása

A régi, balatoni nyarak illata Pálma gumimatraccal és bambival, a SZOT üdülők strandján... Ezt mind újraélheted vagy megismerheted a Tó-retro blog írásaiból.

A hatvanas években, a panelépítészet igazi térnyerésével párhuzamosan le kellett porolni a korábbi, lakótelepekre vonatkozó tervezési elveket, és azokat az akkori kor igényeihez kellett szabni. Ebben az esetben valóban leporolásról beszélhetünk, hiszen

lakótelepeket Budapesten már a világháborúk, sőt a 20. század fordulója előtt is építettek (elég csak a tisztviselőtelep 1887-es alapítására gondolni).

A hatvanas években konkretizált elképzeléseket ugyan később nem minden esetben tartották szem előtt, a telepek többsége mégis magán viseli azok alapelveit. Ennek köszönhetően a lakótelepen élő emberek egy másik telepre kerülve – kis túlzással – becsukott szemmel is tudnának tájékozódni. Nézzük hát, hogy melyek azok a jellemzők, melyek – szinte – minden paneldzsungelre igazak, és miért alakultak ki.

Az első elv, hogy egy (tipikus) lakótelephez közeledve az út általában ketté ágazik és két irányból megkerülve a házakat a túloldalon újra egyesül.

Ez a forma a legnagyobb áteresztőképesség mellett a leggyorsabb hazajutás kedvéért alakult ki. A telepet két irányból kerülő betonszalag ugyanis elosztja a déli- és északi (vagy éppen keleti és nyugati) „féltelep” házait közelítő autók forgalmát. Ráadásul segít a következő fontos elv betartásában is. A (tipikus) telepeken ugyanis nincs átmenő forgalom.

Fotó: Fortepan/VÁTI

A kettéváló főútról behajtó autók csupán az úticéljukat jelentő ház parkolójáig hajtanak. Éppen ezért az ilyen utakon ritka a kereszteződés és nagy részük zsákutca. Ráadásul az emberi viselkedés ismerete következtében ezt még nem is kell feltétlenül kitáblázni. A telepen futó belső utak ugyanis többnyire keskeny, gyakran kanyargós kialakítást kapnak, míg a két főút a szokásosnál is szélesebb, szellős. Az autóvezetők ösztönösen az utóbbi úttípusokat választják, ha módjukban áll. A belső forgalom minimalizálása pedig a balesetmegelőzésen túl a zajcsökkentésben is komoly szerephez jut.

A telep közepén általában szolgáltató épületek kapnak helyet.

Ezek többnyire bölcsödét, óvodát és – főleg régebben – éttermet jelentettek (persze funkciójuk mára gyakran megváltozott). A gyermekekkel kapcsolatos épületek ilyen elhelyezésének célja egyértelmű: a házaktól és azok parkolóitól távol a legkisebb a gépjármű mozgás és a balesetveszély. Az étterem azonban elsőre talán nem nyilvánvaló. Ennek megértéséhez, tudnunk kell, hogy a panellakásokhoz egy új típusú életformát is terveztek az építésükkor. A zsebkendőnyi panelkonyhákat azért szabták olyan reménytelenül kicsire, mert nem számoltak a komolyabb főzés lehetőségével. Az elképzelés szerint a család tagjai napközben a munkahelyükön vagy az óvodában, iskolában étkeztek, ennek hiányában pedig a telepi éttermet keresték fel. Ott azután helyben fogyasztották el vagy ételhordóban hazavitték az ételt, amit már a pici konyhában is meg lehetett melegíteni. Hát ezért kapott központi szerepet az étterem.

Gondolkodtak már azon, hogy mennyivel csendesebb lenne egy lakótelep, ha erdő lenne a közepén és így a házakig már nem is jutna el a hang? Nos, valójában ez nem így van. A növények ugyanis nem minden frekvencia kiszűrésére alkalmasak. A „zöldszűrő” inkább a magas tartományok erejének csökkentésére válik be.

A házak közötti parkok és a házak előtti kiskertek így nem is ezért kerülnek be a lakótelepekre. Ezek célja a házak közötti tér növelése, ugyanis minél szűkebb a hely két épület között, annál több zaj marad belül.

Kutatások szerint a hangerő a távolság kétszerezésével mintegy 6 decibellel csökken. Az erre való törekvés még a szalagformában épített házsoroknál is megfigyelhető, hiszen azok többnyire szabad térrel (parkkal, játszótérrel) vannak elválasztva a szemben lévő másik házsortól. A sorfal síkjának megtörése vagy az egyedi házak elforgatása mind csökkentik a hangok visszaverődését.

Fotó: Fortepan/Hlatky Katalin-Főkert

Igen ám, de mi a helyzet a házaknak a már említett, a telep két oldalán futó főútvonalakra néző oldala esetében? Nos a zajcsökkentést szem előtt tartó tervezés itt is szült néhány jól felimerhető jellegzetességet. Az ilyen helyeken három tipikus elrendezéssel találkozhatunk, melyek egytől-egyig a hangerő csökkentését szolgálják.

Ezeken a helyeken találjuk a telep legnagyobb parkolóit, az út és a házak között. A parkoló autók eseti zaja sokkalta könnyebben viselhető, mint a főút állandó és jóval nagyobb zúgása. Szintén a házak körüli tér növelését szolgálja a városi - léptékben - rendkívül széles járda kialakítása, a kellemesebb gyalogos közlekedés mellett.

Ezt a megoldást gyakran kombinálják az alacsony, földszintes üzletsorok vagy garázsok telepítésével, szintén a lakóházak „zajos oldalán”.

Fotó: Fortepan/Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény

Az ilyen egybefolyó épületsorok kiváló zajszigetelő falként funkcionálnak és emellett a hangok irányításában is komoly szerepük van (a hang csak felfelé és az úttal párhuzamosan tud terjedni). Persze egy lakótelep tervezésekor rengeteg más szempontot is figyelembe kell venni, de az épületek és utak elrendezésének alapjai többnyire ezekben a szabályokban gyökereznek. Ha valaki tisztában van ezekkel az elvekkel, akkor jó eséllyel egy teljesen ismeretlen telepen is könnyedén megtalálja az óvodát, a parkolókat vagy éppen a kisboltokat, és eszébe sem jut, hogy miként tudná levágni az utat keresztülvágva a lakótelepen.

Ha a múlt században imádtál a Balatonnál nyaralni vagy szeretnéd tudni, hogyan nyaraltak a szüleid, neked írták a Tó-retró blogot. Ha pedig szeretnél visszaemlékezni a 70-es, 80-as évekre, és vannak fotóid, amiket szívesen megosztanál, csatlakozz a Retró Insta-csoporthoz!

Ha szívesen olvasnál további meglepő tényeket, izgalmas, rejtélyes sztorikat a Balatonról, nézd meg a Tó-retró blog szerzőjének új könyvét! További részletek és megrendelés itt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
5 tipp, hogy legyen valóban élmény a vásárlás Black Friday napján
Az online vásárlási kedvünk csak nőtt az elmúlt egy évben, így egészen biztosan sokan fognak élni a Black Friday akciókkal, hogy online, jó előre, kedvező áron szerezzenek be karácsonyi ajándékokat - vagy épp magukat lepjék meg.

Link másolása

November vége felé közeledünk, az időjárás egyre borongósabb, a nappalok is egyre rövidebbek, kezd a beszélgetéseink tárgyává válni a karácsony: például az, hogy kit és milyen ajándékkal lephetünk meg. Érdemes időben elkezdeni a tervezést és a vásárlást is, a legnagyobb leárazásokat minden évben a november végi Black Friday akcióknál találjuk.

Az idén november 25-re esik a Fekete Péntek, de vannak olyan webáruházak, ahol már 18-án megtartják az akciókat. Ha elég szemfülesek vagyunk, akár 50-70%-os kedvezménnyel vásárolhatunk - beszerezhetjük már most kedvezményesen a karácsonyi ajándékokat, főleg, ha attól tartunk, idén amúgy is nagyobb összeget kell költenünk rájuk.

Akár magunknak, akár a szeretteinknek választunk valamit, érdemes körültekintőnek lenni azt illetően, hogy mit veszünk és honnan, és hogyan szeretnénk fizetni.

A Mastercard adatai szerint az elmúlt évben nőtt Magyarország digitális fizetési indexe - ez az a mutató, amely a piac fejlettségét méri digitális fizetések terén, a tudásra, a használatra, és az infrastruktúrára alapozva. Egyre többféleképp, egyre több helyen válogathatunk a nekünk szimpatikus megoldások közül.

Ez azt is előrevetíti, hogy idén még többen szerzik majd be online a karácsonyi ajándékokat. Hogy minden simán menjen, most öt tippünk következik a Black Friday akciók tökéletes kihasználásához.

1. Tájékozódj előre!

Nem lehet elégszer elmondani, leírni, hogy a legfontosabb a felkészültség. Tudjuk, hogy pontosan mit szeretnénk, pontosan honnan, és pontosan mikor vannak az akciók. Ha mindezek tudatában kezdjük a vásárlásunkat, néhány kattintás, vagy egy kellemes séta a sikerélményünk záloga.

Az igazán profik előre kikeresik maguknak azokat a termékeket, amelyek szóba jöhetnek számukra, előre eldöntik, melyiket miért választanák, sőt, le is mentik az adott webáruházon belül a termék oldalát - így akár az rendszerint 0 órakor induló akció első perceiben lecsaphatnak a kívánt árura, amennyiben annak engedményes ára valóban megfelelő számukra.

2. Ellenőrizd, mennyire biztonságos a kiszemelt webshop!

Mikor ekkora a vásárlási őrület, sajnos előfordulhatnak visszaélések is, úgyhogy kiemelten fontos, hogy körültekintők legyünk.

Szerencsére vannak olyan weboldalak, amelyek a Black Friday leárazásokban részt vevő kereskedőket gyűjtik össze. Itt azt is megnézhetjük, mikor lesz pontosan az akció. Ha ezekben nem szereplő weboldallal van dolgunk, az interneten semmi sem marad titok, keressünk rá vásárlói értékelésekre, hogy biztosak legyünk a dolgunkban.

Mindenképpen gyanús lehet az a webáruház, ahol nincsenek részletes termékleírások, nem találunk a termékvisszaküldésre opciót, nem egyértelműek a kapcsolati adatok, az értékelések pedig bár csupa pozitív véleményt tükröznek, nyelvezetük furcsa, mintha a Google Translate segítségével fordították volna őket.

3. Mentsd el előre a kártyaadataidat!

Online vásárlás esetén egyszerű és biztonságos megoldás, ha elmentjük előre a bankkártyánk adatait. Nem beszélve arról, hogy amikor egy Black Friday akcióban épp a gyorsaság is számíthat, mert lehet, hogy pár másodperccel előttünk viszik el a kiszemelt termék utolsó darabját, akkor bosszantó tud lenni, ha még a bankkártya adatainkat is külön be kell pötyögnünk. Hát még ha épp nincs kéznél a kártya, és előbb át kell érte mennünk egy másik helyiségbe.

Egy már kipróbált, megbízható webáruház oldalán nyugodtan elmenthetjük a kártyaadatainkat - azzal senki nem tud visszaélni. Az adatokat a kereskedők nem is látják, a fizetési folyamat közvetlenül a bankunkon keresztül bonyolódik.

Van arra is lehetőségünk, hogy számítógépre és okos eszközökre is telepíthetünk olyan applikációt, amellyel lényegesen gyorsabbá, és biztonságosabbá is válik a fizetés.

Bővebb információért érdemes megnézni a Mastercard honlapját.

4. Legyen regisztrációd a kiszemelt webáruházban!

Ugye neked is rémlik, hogy amikor egy webshopban eljutsz odáig, hogy megrendeld a terméket, felajánlja neked a felület, hogy regisztrálj - de ez sokszor nyűgösnek tűnik, ezért kimarad. Pedig nagyon hasznos tud lenni, mert ha már van regisztrációd a webáruháznál, a következő vásárlásnál nem kell újra beírnod az adataidat, megadnod a kiszállítási címedet, csak ha eltérne attól, amit korábban elmentett a rendszer.

És ugye nem kell újra mondanunk, hogy a Black Friday akcióknál lehet, hogy minden perc számít?! Legjobb, ha akkor, amikor épp le akarsz csapni egy jó áron lévő termékre, már nem tökölsz az adatokkal, csak megnyomod magabiztosan a regisztrált felhasználóknak szánt gombot, ahol elég a felhasználónevedet / e-mailcímedet és a jelszavadat beírnod.

5. Ha személyesen szeretsz vásárolni: válaszd a leggyorsabb fizetési módot!

Mindenki számára léteznek olyan dolgok, amiket jobban szeret megnézegetni, hozzáérni, felpróbálni, kipróbálni, mielőtt megveszi. Van, aki kifejezetten jobban élvezi a vásári forgatagot, mint egyedül csendben intézni a vásárlást.

Érdemes azonban ezekben az esetekben is az elektronikus fizetés nyújtotta kényelmet kihasználni, hiszen telefonunk vagy okosóránk általában kéznél van, és egy mozdulat a fizetés. A mögöttünk sorban állók is hálásak érte, ha gyorsak vagyunk.

A cikk megjelenését a Mastercard támogatta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
Várod már a karácsonyt?
Mennyire van már karácsonyi hangulatod? Mikor szerzed be az ajándékokat? Vagy már meg is vannak? Többek között erre vagyunk kíváncsiak a cikkben található kérdőívünkben.

Link másolása

A boltok már karácsonyi díszben, a polcokon már megtalálhatóak a mikulások, és a bevásárlóközpontokban is felcsendült a Last Christmas. Te viszont azon gondolkozol, hogy a jelenlegi árak mellett hogyan alakítsd úgy, hogy teljes legyen az ünnepi menüsor, hogyan sakkozz a szeretteidnek szánt ajándékokkal vagy hogy egyáltalán bekapcsold-e idén a fényfüzéreket.

A karácsony ugyanis a meghitt családi együttlét mellett egyet jelent a költekezéssel, ami egyre nagyobb gondot okoz az infláció miatt. Idén ezért rangsorolnunk kell, és jobban át kell gondolni, hogy mire is költsünk. Vajon emiatt lesz valami, ami idén karácsonykor másként történik? Hogyan vásárolsz be a karácsonyi menühöz, az ünnepnapok alatti sütés-főzéshez? Idén bekapcsolódsz valamilyen jótékonysági akcióba? Ilyen és hasonló kérdésekre keressük a választ alábbi kérdőívünkben.

Töltsd ki te is, hogy átfogóbb képet kapjunk a témáról! A válaszadás teljesen anonim, és mindössze néhány percet vesz igénybe. Előre is köszönjük a közreműködésedet!

Az Ökumenikus Segélyszervezet Adventi Adománygyűjtésének keretében a vásárlók november 14. és december 24. között közel 200 Tesco áruház hagyományos és önkiszolgáló kasszáinál árusított 250 forintos adománykuponok megvásárlásával járulhatnak hozzá a nehéz helyzetben levő családok és gyermekek támogatásához. A december 1-től 24-ig tartó időszakban pedig online elérhető 250, 500, valamint 1000 forint értékű kuponokból is választhatnak jótékony célra.

Create your own user feedback survey


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Téged mi borít ki közlekedés közben?
Kampányt indított a Magyar Suzuki számos szakértő és véleményvezér bevonásával, hogy megértsük, a biztonságos közlekedés közös felelősségünk.

Link másolása

Nem te vagy az egyetlen, aki úgy érzi egyes napokon, hogy szeretne mielőbb, épségben hazaérni és távol kerülni a közlekedés összes résztvevőjétől. Mára eljutottunk oda, függetlenül attól, hogy gyalog, motorral, kerékpárral vagy autóval közlekedünk, hogy mindannyian ugyanolyan érzésekkel találkozunk nap mint nap. Egy friss kutatásból, amely a Magyar Suzuki megbízásából készült, kiderült, hogy feszültek, figyelmetlenek, türelmetlenek, agresszívek vagyunk az autóban és sokan versenypályának használják az utakat. A megkérdezettek közül sokan megkérdőjelezik a közlekedési szabályokat, magukat az átlagnál jobb sofőrnek tartják, miközben másokat és a környezetet okolják a balesetek miatt. Stresszhelyzetben pedig még a legnyugodtabb vezető is meggondolatlan lesz. Hihetetlen, de a magyar autósok majdnem 60 százaléka naponta lát balesetet a közutakon, amely legfőbb okának a szabályok be nem tartását, a figyelmetlenséget és az erőszakos viselkedést látják.

Társadalmi szinten kell változtatnunk!

Nem kérdés, hogy a közlekedés az, ahol semmi helye nem lenne az erőszaknak, az agressziónak (ezeknek úgy általában, sehol nem lenne helye), de éppolyan veszélyes a frusztráltság, a figyelmetlenség és a félelem megélése is. Sokan ilyen helyzetbe kerülve szitkozódnak, dudálnak, reflektort használnak vagy figyelmen kívül hagyják a követési távolságot. Ismerős valamelyik helyzet?

„Vizsgálattal is kimutatták, hogy a közúti járművezetők több, mint 65 százaléka az átlagnál jobb autóvezetőnek tartja magát. Ez azonban gondolkodási torzítás: ha más hibázik, azért hajlamosak vagyunk az illetőt okolni, a saját tévedésünkért viszont a környezeti tényezőket tartjuk nagyobb eséllyel felelősnek. Az én védelme, a másoktól való pozitív megkülönböztetés gyakran ösztönös folyamat, és egy modern, versengő világkép erre sajnos rá is erősíthet” – értékelte a közlekedők viselkedési mechanizmusát Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus.

Nem kérdés, hogy társadalmi szinten lenne szükség változásra, ugyanakkor nem vagyunk könnyű helyzetben. A koronavírus, az orosz-ukrán háború és a jelenlegi gazdasági helyzet is hatással van a lelki jólétünkre, feszültebbek, ingerlékenyebbek, figyelmetlenebbek vagyunk, miközben aktív részesei vagyunk nap mint nap a közlekedésnek. A Magyar Suzuki most felkarol egy fontos társadalmi ügyet annak érdekében, hogy a közlekedés minden résztvevője biztonságban legyen az utakon.

Véleményvezérek és közlekedéssel foglalkozó szakértők bevonásával edukációs, figyelemfelhívó kampányt indítottunk ’Együtt az utakon’ címmel. Hisszük ugyanis, hogy a biztonságos közlekedés közös felelősségünk. A közlekedési kultúra megváltoztatásának egyik első lépéseként összeállítottunk egy 14 pontból álló javaslatot, mely kiegészíti a KRESZ-t. Ezek inkább az emberi érzelmekre hatnak, alkalmazásuk közben pedig tekintettel vagyunk a közlekedés többi résztvevőjére is” – mondta Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki kommunikációs vezetője.

Stohl András: soha nem késő változtatni!

De mi is az előzékenységi KRESZ és miben segíthet nekünk a mindennapokban? Mindannyiunknak jólesik a figyelmesség, az udvariasság vagy a kedvesség. Ha csak arra gondolsz, hogy egy esős napon sok bosszúságtól kímélheted meg a buszmegállóban várakozókat, ha nem gázolsz a vízbe, lefröcskölve ezzel a gyalogosokat. De biztosan te is hálás leszel, ha legközelebb türelmesen megvárják, míg leparkolsz a kiszemelt helyre. Nem beszélve arról, hogy mennyit számít egy dugó kialakulásának elkerülésében, ha mindenki csak egy autót enged be maga elé, követve a zipzár-elvet.

„Érdemes határozottnak, de ugyanabban a szituációban előzékenynek is lenni. Ezt a kombinációt sokan kedvelik a fogadó oldalon, és rendszeresen találkozom azzal, hogy a másik vezető perceken belül tovább is adja másnak a pozitív impulzust” – fogalmazott Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus.

A Magyar Suzuki „Együtt az utakon” kampányában szerepet vállalt Stohl András is, mert úgy érezte, a saját példája mutatja, mekkora árat lehet fizetni azért, ha hozunk egy-egy rossz döntést közlekedés közben. Ugyanakkor szerinte sosem késő változtatni.

„20, illetve 12 évvel ezelőtt kétszer is olyan közlekedési balesetet szenvedtem, amelyet a felelőtlenségem okozott. A felelősségem teljes körű elismerése mellett a büntetés letöltése után változtattam a szokásaimon. Bár 12 év telt el az eset óta, még ma is gyakran találom magam olyan helyzetekben, amikor nem tudják a sofőrök hova tenni, hogy engem volán mögött látnak. A büntetésem részeként öt évre bevonták a jogosítványom, amelyet visszakapva minden körülmény mellett ügyelek arra, hogy betartsam a KRESZ-szabályait. Tanultam a hibámból és törekszem rá, hogy többet hasonló ne történjen meg. Azok, akik ma hoznak rossz döntéseket az utakon, gondolják végig, mennyire éri meg egy-egy csata a közutakon!” – árulta el a színész, televíziós műsorvezető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
Apró lépésekkel a füstmentes városokért
A Füstmentes Városért kampány arra szeretné felhívni a figyelmet, hogy egy kis odafigyeléssel és apró lépésekkel mi is sokat tehetünk a környezetünkért.

Link másolása

A klímaválság hatásai egyre inkább megjelennek a mindennapokban, és mind globális, mind pedig egyéni szinten változásokat követelnek. Ahogyan fűtünk, hűtünk, közlekedünk, az otthonainkat működtetjük, az mind kínál energiatakarékossági és egyben kibocsátáscsökkentési lehetőségeket. A Füstmentes Városért kampány arra szeretné felhívni a figyelmet, hogy egy kis odafigyeléssel és apró lépésekkel mi is sokat tehetünk a környezetünkért.

Az idei nyáron Európa-szerte és Magyarországon tapasztalt szárazság és extrém időjárás még közelebb hozta az éghajlatváltozás kérdését a mindennapokhoz, ősztől pedig az energiaválság és az elszálló árak miatt kerültek előtérbe a takarékossági szempontok. A Füstmentes Városért kampány arra kíván rámutatni, hogy egy kis odafigyeléssel a mindennapokban komoly előrelépést érhetünk el, és mindez pénztárcánknak és környezetünknek egyaránt javára válhat.

A városok jelentik ugyanis azt a környezetet, ahol talán a legnagyobb kihívások várnak a lakókra, ha zöld, füstmentes és fenntartható környezetben szeretnénk élni. A légszennyezés például komoly problémát jelent.

Komoly kockázatot jelent a szennyezett levegő

Európa városi népességének döntő többségét, 90 százalékát érinti az egészségkárosítónak ítélt levegőminőségi szintnél magasabb koncentrációjú légszennyező anyagok jelenléte. Bár a közlekedésből eredő légszennyezés az elmúlt évtizedben csökkent, de a légszennyező anyagok koncentrációja még mindig túl magas. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség 2020 év elején közzétett adatai szerint a közlekedés a légszennyezés jelentős forrását jelenti, különösen a városokban.

A szennyezett levegő pedig komoly egészségügyi kockázatokkal jár: egy 2019-es tanulmány szerint a légszennyezés a dohányzáshoz hasonló mértékben képes tüdőtágulatot okozni hosszú távon. Ha a lakóhelyünkön 10 százalékkal megemelkedik az ózonszint, akkor ez a tüdőtágulat kialakulásának esélyét annyival növeli 10 év alatt, mintha 29 éven át naponta egy doboz cigarettát szívnánk el.

Tehetünk ellene

Tájékozódással és tudatos döntések meghozatalával azonban sokat javíthatunk a helyzeten. A városokban például egyre többen bicikliznek, gyalogolnak gyakrabban, vagy választanak dízeles és benzines helyett elektromos autókat. Európában egy átlagos elektromos autó ugyanis lényegesen kevesebb üvegházhatású gázt és légszennyező anyagot termel, mint a hagyományos üzemanyaggal működő társai. Ma már számos olyan közösségi közlekedési mód is létezik, amely lehetővé teszi, hogy ne csak az egyes tevékenységekhez, szolgáltatásokhoz kapcsolódó terheket osszuk meg, de a megosztással az azokkal járó károsanyag-kibocsátás mértékét is csökkentsük.

A rossz minőségű levegő azonban nem csak egy forgalmas kereszteződésben, hanem a saját otthonunkban is gondot okozhat. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség szerint egy átlagos forgalmú városi utca levegője adott esetben tisztább lehet, mint a levegő a nappalinkban. Már olyan apró lépésekkel is tehetünk az egészségesebb beltéri levegőért, hogy kevesebb gyertyát égetünk. A South Carolina State University kutatása szerint a paraffin alapú gyertyák ugyanis olyan mérgező vegyi anyagokat bocsátanak ki, mint a toluol és benzol. Ha gyakran és egyszerre sok gyertyát gyújtunk meg, pláne, ha ezt egy rossz szellőzésű helyiségben, az már problémákhoz vezethet. Helyette használjunk LED-es teamécsest, esetleg szójából vagy méhviaszból készült gyertyákat. Ahogy fűtünk, hűtünk, közlekedünk, ahogyan az otthonainkat berendezzük és működtetjük, az mind kínál energiatakarékossági és egyben kibocsátáscsökkentési lehetőségeket.

A füstölés elhagyása is fontos

Bár elsőre talán keveseknek jut eszébe, de a dohányzás és az ezzel keletkező cigarettafüst is a légszennyezés olyan formája, amely ellen tehetünk, azaz csökkenthetjük az ártalmakat. A cigarettafüstben ugyanis az FDA, az Amerikai Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerengedélyeztetési Hivatala szerint több mint 7000 vegyi anyag található, melyek közül 93-ról megállapították, hogy káros vagy potenciálisan káros az egészségre.

A dohányzáshoz kapcsolódó kockázatok minimalizálásának legbiztosabb módja természetesen még mindig az, ha egyáltalán nem kezdünk el dohányozni, azaz nem fogyasztunk semmilyen dohány- vagy nikotintartalmú terméket.. Ha ez mégis megtörtént, akkor a legfontosabb, hogy minél előbb szokjunk le. Már a leszokás első napjától érezhetők a kedvező egészségügyi hatások.

Azok a felnőtt dohányosok, akik valamilyen okból mégsem szoknak le, tájékozódhatnak a cigarettánál alacsonyabb károsanyag-kitettséggel járó füstmentes technológiákról, amelyek segíthetik a dohányzás környezeti és egészségügyi ártalmainak csökkentését. A különböző füstmentes technológiák használata során ugyanis nem történik égés, így pedig füst sem képződik. A tudomány mai állása szerint éppen az égés, illetve az égés során keletkező füst a dohányzással kapcsolatos megbetegedések és a légszennyezés fő okozója. Ha nincs égés és füst, akkor kevesebb káros és potenciálisan káros anyag szabadulhat fel.

A különböző füstmentes technológiáknak a hatása azonban teljesen eltérő, még a hasonló elven működő technológiákon belül is lényeges eltérések lehetnek. Ilyen füstmentes technológiák például az elektronikus cigaretták és az egyéb, kémiai reakcióval működő, vagy a dohányhevítéses technológiák. A hevítéses technológiák olyan hőmérsékletre hevítik a dohányt, ami már elég ahhoz, hogy a dohány- és nikotinpára szabaduljon fel, de égés még ne történjen, míg azelektronikus cigaretták és az egyéb, kémiai reakcióval működő technológiák a dohány helyett nikotintartalmú folyadék vagy nikotinsó felhasználásával állítanak elő nikotinpárát.

Fontos tudni azonban, hogy a dohányzás minden formája káros, azaz egyik füstmentes technológia sem kockázatmentes. Egyrészt a hosszú távú hatásukat még kutatják, másrészt ezek is nikotint juttatnak a szervezetbe, ami egy erős függőséget okozó anyag, és egyéb negatív hatásai mellett megemeli a szívfrekvenciát és a vérnyomást. A dohányzás ártalmainak teljes kiküszöbölését tehát továbbra is kizárólag az jelenti, ha tartózkodunk a dohány- és nikotintartalmú termékek fogyasztásától. Ezzel nem csak magunkért, de a környezetünkért is fontos lépéseket tehetünk.

Ha kíváncsi, hogy mekkora a személyes károsanyag-kibocsátása, akkor töltse ki a füstmentes kalkulátort. További tippekért a mindennapi ártalomcsökkentéssel kapcsolatban pedig látogasson el a dobjle100at.hu weboldalra.

A cikk társadalmi felvilágosítás céljából létrejött, reklámcélokat nem szolgáló tájékoztatás, megrendelője a Philip Morris Magyarország Kft.


Link másolása
KÖVESS MINKET: