hirdetés

ÉLET-STÍLUS

Dr. Almási Kitti: a járványhelyzetnek vannak nagy nyertesei és nagy vesztesei is

Milyen hatással van ránk jelenleg a bezártság, milyen következményei lehetnek ennek az időszaknak hosszútávon, és mire érdemes odafigyelni annak érdekében, hogy ne daráljon be minket ez a helyzet? Erről beszélgettünk dr. Almási Kitti klinikai szakpszichológussal.
Fartek Patrícia - szmo.hu
2021. február 20.

hirdetés

A koronavírus-járvány az életünk számos területén nagy változást hozott, negatív és pozitív értelemben egyaránt. A korlátozások miatt rengeteget változott a társadalmi életünk is: kevesebbet járunk társaságba, otthonról dolgozunk és tanulunk. Néhány hete például olyan fiatalokkal beszélgettem, akik éppen érettségi előtt állnak, vagy már a járványhelyzet alatt végeztek a középiskolában és kerültek a munkaerőpiacra, illetve egyetemre. Meséltek arról, hogyan élik meg az online oktatást, illetve azt, hogy életük talán legmeghatározóbb éveiben nem járhatnak közösségbe: nincsenek nagy bulik, összejövetelek, szalagavatók, ballagások és többnyire a barátokkal is csak a közösségi médiában tudják tartani a kapcsolatot.

A téma folytatásaként most dr. Almási Kitti klinikai szakpszichológussal beszélgettem arról, hogy milyen hatással van ránk jelenleg a bezártság, milyen következményei lehetnek hosszútávon, és mire érdemes odafigyelni annak érdekében, hogy ne daráljon be minket ez a helyzet.

- Nagyon megoszlanak a vélemények az online oktatás és a home office körül, mert sokan teherként élik meg, viszont valaki sokkal jobban működik így. Neked mik a tapasztalataid, milyen hatással van ez az időszak az emberekre, főként a fiatalokra?

- Ennek az időszaknak vannak nagy nyertesei és nagy vesztesei is.

Általánosságban, ha az otthontanulást vagy az otthoni munkát nézzük, akkor a nagy többségre igaz az, hogy szenved tőle, vagy nehézségeket okoz neki. De ez a fajta életmód nem mindenkinek olyan óriási teher, mint ahogy általánosságban beszélünk róla.

hirdetés
Vannak gyerekek, emberek, akik egyszerűen jobban működnek úgy, hogyha az otthoni környezetben vannak, biztonságban érzik magukat.

Például azokra gondolok, akik nehezebben teremtenek társas kapcsolatokat, esetleg bármilyen kirekesztés, bántalmazás érte őket. Tehát van, aki jobban érzi így magát, sőt attól jobban szorong, hogy mi lesz, ha majd újra vissza kell menni a társasági életbe. Ez már a fiataloknál is megjelent, de még gyakrabban találkozom azzal, hogy a cégeknél, kollégák esetében említik a bezártságnak ezt a hozadékát. Emiatt pedig sok helyen el is gondolkodtak rajta, hogy majd a nagy visszatéréskor valamilyen formában megtartják a home office rendszerét részben vagy egészben azon kollégák esetében, akik otthonról jobban, hatékonyabban tudnak dolgozni.

- Mi a helyzet azokkal, akikre inkább negatív hatással van ez a helyzet? Miért nehezebb az online oktatás számukra?

- Sokan például könnyebben, másképp mernek kérdezni, ha jelen vannak.

A képernyő előtt ülve nem úgy kommunikálnak, mint élőben, és ez nagyon visszafogja a hatékonyságot.

Az online órákon más a szereplésélmény, mint amikor ott ülnek a padban, és mondjuk csak úgy be tudja mondani valaki egy fél szóval, amit gondol. De ez az online térben teljesen más, eleve sokakban az, hogy egy kamera veszi őket, szerepléstudatot kelt, és így nehezebb.

Az viszont, hogy sokkal több az önálló feladat - mert vannak órák, amiket nem mindig tartanak meg, hanem otthoni feladatokra cserélik őket - a nehézségei mellett önállóságra is sarkall, ami aztán később nagyon hasznos lesz.

A gond inkább azzal van, hogy ha a gyerekre még sok más probléma is szakad, például a háztartás, az ebéd elkészítése stb. és ez egyszerre sok.

Ezek is persze olyan szokások, amiket ha most felvesznek, hosszútávon hasznosak, mert később, amikor mondjuk bekerülnek egy kollégiumba vagy albérletbe, tudják kamatoztatni. Csak ez a sok változás most nagyon hirtelen jött, főleg tavasszal. Ezzel a teljes életmódváltással nehezen küzdenek meg, nyilván amellett, hogy nincs meg az a töltekezés sem, hogy mindezt aztán a haverokkal, sztorizgatásokban feloldják.

- Mi a helyzet a társasági élettel? Az szinte tényleg nullára csökkent, a fiatalabb korosztálynak viszont ez egy elég fontos dolog lenne.

- A nagyobb társas összejöveteleket, nyilvános helyeken történő találkozókat hiányolják inkább. A fiatalok többsége egy-két nagyon közeli baráttal megpróbálja most is személyesen tartani a kapcsolatot, de nincsenek baráti társaságok, bulik, spontán találkozások.

Tulajdonképpen abba, amivel a náluk idősebb korosztály már régóta küzd, hogy nem tudnak például szórakozóhelyeken ismerkedni, most belecsöppentek a nagyon fiatalok is. Ők viszont nehezebb helyzetben vannak, mint az idősebbek, mert még kevesebb önismerettel, tapasztalattal rendelkeznek.

Sokan ugyanúgy az online térben alkotott kép alapján próbálnak ismeretségeket kötni, és emiatt az amúgy is nagyon illékony dolgok még inkább előtérbe kerültek. Egyik nap írogatnak egy emberrel, pár nap után meg inkább mással. A másik eset a rákattanás, hogy a távolból nagyon imádják egymást, beleképzelnek valamit a másikba, csak azért, hogy hirtelen tartozhassanak valakihez. Ez pedig nagyon nem kedvez a valódi kapcsolatok kialakításának. Ebben a korosztályban ez azért is nagyon veszélyes, mert ilyenkor érzékenyen formálódik az énkép, hogy én mitől vagyok valamilyen, mitől vagyok értékes, mi szerethető bennem - a visszajelzések alapján. Az online térben viszont egy csomó olyan helyzet nem is tud kialakulni, ami élőben igen. Emiatt pedig nemcsak a valódi értékek nem jönnek felszínre, hanem azok tudnak így tarolni, akiknek eleve jók az ehhez passzoló készségeik és tulajdonságaik, például előnyös külsejűek, vagy jól írnak, fogalmaznak. De azok, akinek olyan szerethető tulajdonságai vannak, amik inkább akkor érvényesülnek, ha személyesen jelen van az illető, most teljesen háttérbe szorulhatnak.

- Az előző cikkemben volt egy fiú, aki például azt mesélte, hogy több osztálytársa is depresszióközeli állapotba került ebben a helyzetben.

- Rengeteg szorongásos zavarral és depresszióval küzdő fiatal van most, akiknek tényleg kicsúszott a talaj a lába alól. Ebben a helyzetben akik támaszt, bázist adhatnak, legfőképp a családtagok, akikkel lehet találkozni. Azoknál a családoknál azonban, ahol eleve társas magányban élnek az emberek, nem szoktak beszélgetni egymással, ott most még nehezebb.

Emellett ne feledkezzünk meg azokról a családokról sem, ahol családon belüli bántalmazás is jelen van, ahol a szülők közötti helyzet most még feszültebb lett, anyagi nehézségekkel, esetleg alkohol problémákkal küzdenek, vagy konkrét fizikai bántalmazás is történik.

Ezek most sokkal nagyobb súllyal nehezednek a fiatalokra, akik eddig napközben nem voltak otthon, esetleg suli után elmentek edzésre, találkoztak a barátokkal.

Számos gyerek ezektől a családi nehézségektől úgy menekült, hogy alig volt otthon. Most pedig ezeknek a nyomasztó körülményeknek a kényszerű elviselése mellett még a tanulásban is önállóságot várnak tőlük.

- Hogyan vehetjük észre, ha tényleg nagy a baj, ha valakit jobban megvisel ez a helyzet? Milyen jelekre érdemes figyelni akár barátként, családtagként?

- Általánosságban arra kell figyelni, hogyha jelentősen megváltozik valakinek a viselkedése. Azért fogalmazok így, hogy általánosságban, mert például, ha valaki eleve csendesebb, mint az átlag, az nem tünetértékű, ha most is kevésbé kommunikatív. Ha azonban nem szokott csendes lenni és most az lett egy ideje, akkor érdemes fokozottan figyelni rá. Mindig önmagához képest kell viszonyítani ezeket a tulajdonságokat, szokásokat. Ha valakitől karakteridegen viselkedést, megjegyzéseket hallunk, fontos a szokásosnál jobban támogatni. A depressziónak számos tünete ismert: kedvetlenség, motiválatlanság, fáradtság, az étkezés és az alvás megváltozása, reményvesztettség. Figyelni lehet a döntéskészségét, azt, hogy örömét leli-e valamiben az a fiatal, illetve jellemzően negatívan látja-e önmagát és a lehetőségeit. Nyilván ezek a tulajdonságok mindannyiunknál előfordulhatnak egy-egy nap erejéig, de ha ez az állapot heteken keresztül fennáll és több jellegzetes tünet is egyszerre, akkor mindenképp gondolnunk kell depresszióra és érdemes szakembertől is segítséget kérni.

- Kívülállóként hogyan tudunk segíteni a jelenlegi helyzetben?

- Ez nagyon függ az egyéni körülményektől is, de a legfontosabb, hogy őt kérdezzük meg, számára mi jelentené a segítséget. Valakinek már az is sokat ad, ha igenis heti egyszer megoldjuk, hogy találkozzunk, sétálunk egyet a az erdőben, valakinek az, hogy csak meghallgatjuk, megint másnak lehet, hogy egy online terapeuta felkutatása lesz a segítség.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
ÉLET-STÍLUS

Hogyan fókuszálj az otthoni tanulásra?

Bár lassan egy éve, hogy beköszöntött életünkbe a távmunka és a távtanulás, az új félév indulásával azonban hasznos lehet feleleveníteni néhány aranyszabályt, hogy eredményesen teljen az újabb félév.
Szponzorált tartalom (X) - szmo.hu
2021. február 26.

hirdetés

Az otthoni tanulás és munkavégzés jó ideje velünk van és úgy fest, még egy ideig marad is. Az egyetemeken, főiskolákon is nemrég indult a második félév, így a vizsgaidőszakot átvészelve itt az idő, hogy ismét mindenki belevesse magát a dolgos hétköznapokba, az online órákba és a tanulásba. Az alábbi pontokat pedig ezúttal is érdemes szem előtt tartani.

Ha ezen kívül szeretnél még Otthoni tippekről olvasni, látogass el a Provident blogjára!

Le a pizsit!

Bár az otthoni tanulásnak nagy előnye, hogy tovább lehet aludni, azonban hosszútávon továbbra is érdemes tartani a reggeli rutint. Így ahelyett, hogy öt perccel az óra előtt felkelnél, hogy bekapcsold a gépedet és félig pizsamában odaülj a kamera elé, itt se felejtsd el a reggelizést, hangolódj rá a napra egy kis olvasással, jógával vagy sorozatnézéssel és öltözz fel, hogy ily módon is átkapcsolj tanuló üzemmódba.

Rendes munkakörnyezet

hirdetés

Lehet, hogy nagyon csábító, azonban nem túl hatékony a „bed office”, úgyhogy ki az ágyból és lehetőleg tanulj az íróasztalodnál. Onnan pedig pakolj el mindent, ami elterelheti a figyelmed a tanulásról. Egyébként sem kényelmes egy mindennel telezsúfolt asztalnál ücsörögni, csak azokat a dolgokat hagyd elől, amikre napi szinten szükséged van. Ha pedig sokat vagy kamera előtt, figyelj arra is, hogy lehetőleg ne legyenek mögötted fel-alá sétáló emberek, az órád alatt az ebédről érdeklődő szülők vagy lakótársak. Tedd el a mobilodat is, hogy ne vonja el a figyelmedet.

Kapcsold ki a gépet!

Miután megszűnt az óráról-órára járkálás és sok esetben a kikapcsolódás is az online térben marad, ezért figyelj arra, hogy mozogj is. Nem árt, ha a pihenődet nem a neten szörfözve töltöd, hanem helyette felállsz picit nyújtózkodni, esetleg elmész sétálni egy picit. Csak arra figyelj, hogyha sok a teendőd, ne nyúljon el a pihenéssel töltött idő, de ezen könnyen segíthetsz egy időzítő beállításával.

Legyen napirended

Míg az órákra „járás” némiképp meghatározza a napirended, nem árt, ha a tanulást is úgy időzíted, hogy ne húzd szét a napod a végtelenségig, azaz egy ponton dobd le a tollad és állj fel az asztalodtól, tedd félre a tanulnivalókat másnapig. Bár csábítóan hangzik, hogy éjszaka tanulj, délig aludj és az órákat valahogy kibekkeled, hosszútávon sokkal jobb, ha maradsz a megszokott napirendednél, így amikor visszatérhet minden a régiben, nem lesz annyira szokatlan.

Lásd meg a lehetőséget!

Lehet, hogy eddig az egyetemen maradtál bent tanulni vagy a könyvtárba húzódtál vissza a könyveiddel, most azonban otthon kell ezt is megvalósítanod. Ez azonban arra is lehetőség, hogy új tanulási módszereket próbálj ki. Van, aki például szívesen olvassa hangosan a tananyagot, másnak az segít, ha közben fel-alá sétál vagy tanulókártyákkal teszteli magát. Sőt, akár összekötheted a kellemest a hasznossal, például, ha van otthon szobabiciklid azon ülve is tudsz olvasni vagy ha nyelvet tanulsz, nyugodtan ismételgetheted hangosan a szavakat.

További Otthoni Tippekért látogass el a Provident blogjára.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
ÉLET-STÍLUS

Dzsungelt csinált a kertjéből egy természetrajongó angol férfi: „Sokaknak ez rémálom, de nekem természetes”

A Sheffieldben élő férfi 30 éven át építgette növénybirodalmát, amelyben már több mint 100 faj, köztük számos egzotikus példány él.
Fotók: Northfoto/SWNS - szmo.hu
2021. február 22.

hirdetés

Valóságos dzsungelt "varázsolt" a kertjéből 30 év alatt egy angol férfi, aki már gyerekként is rajongott a természetért, de igazi őserdőt sosem láthatott félelme miatt - írja a Daily Mail.

A Sheffieldben élő Dr. Simon Olpin ugyanis fél a repüléstől, nem mer repülővel utazni, ezért nem volt esélye egy valódi dzsungelben kirándulni. A klinikai biokémikus azonban nem akart lemondani erről az élményről, ezért úgy döntött, hogy a saját kertjéből csinál egy minidzsungelt.

Az első fát 1987-ben ültette el, onnantól pedig nem volt megállás. Mára már több mint 100 növényfaj él külvárosi házának 8000 négyzetméteres hátsó kertjében, ahol például 30 méteres pálmafák is vannak.

A férfi még megközelítőleg se tudja megmondani, hogy mennyi időt töltött a kertészkedéssel, amíg a saját kis őserdője "felépült". Amikor odaköltözött a sheffieldi házába, egy üres vászonként tekintett a hátsó kertjére, amit élettel szeretett volna megtölteni. Főleg az egzotikus növények érdekelték, amelyek nem lelhetők fel Angliában.

Kertjében már több mint 30 bambuszfaj, három pálmafaj, négy eukaliptuszfaj és több száz más fa, cserje és egyéb növény található meg. Egy kis kanyargós utat is kialakított a "dzsungelben", amelyen keresztül eljuthat egy nádfedeles kunyhóhoz, amit két hatalmas eukaliptuszfa alá épített.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS

5 trend tipp álmaid fürdőszobájához

Ha még nincs kiforrott ötleted és szükséged van egy kis inspirációra, akkor cikkünk neked szól!
Szponzorált tartalom (x) - szmo.hu
2021. február 22.

hirdetés

Előző cikkünkben adtunk pár ötletet arra az esetre, ha fürdőszoba felújításon gondolkoznál. Kialakítani a büdzsét és megtalálni a megfelelő dizájnt fontos feladatok, csak úgy, mint a fürdőszoba-kívánság-lista elkészítése. Ha ezek megvannak, sokkal tisztább képed lesz felújított helyiségedről: hogyan nézzen ki, hogyan működjön, és hogyan érezd jól magad benne!

Ha még nincs kiforrott ötleted és szükséged van egy kis inspirációra, érdemes átfutni a legfrissebb trendeket, hogy aztán irányba rakhasd szükségleteidet és erőforrásaidat. Mi most összeválogattuk neked a legnépszerűbb nyugati fürdőszoba trendeket.

1. Közel a természethez

Folytatódik a faburkolású illetve fa hatású fürdőszobák virágzásának kora. Azok számára, akik tartanak a fa és víz találkozásától, végre megnyugtató ötlettel szolgálhatunk: a szinte megszólalásig hasonló fahatású kerámia lapok nem csak időállóak és könnyebben tisztíthatóak, de lehetővé teszik, hogy a korábban tabunak számító nedves, párás helyiségben is élvezhessük a fa természetes melegségét, barátságos érzetét!

2. Kőzetek a fürdőbe

hirdetés

Nem a fa az egyetlen természetes hatású anyag, mely berobbant a fürdőszoba trend világába, s ha már szóba hoztuk az idő- és értékállóságot, muszáj megemlítenünk a természetes kőzetek szerepét is! Legyen csiszolt, vagy durva, átalakított, vagy természetes formájában hagyott, már nem csupán padlóra és falra, de mosdókagylókhoz, kádakhoz és egyéb fürdőszobai berendezésekhez is kedvelt felületté vált. Tekintélyparancsoló, nemes és elegáns: akár csak maga az anyatermészet!

3. Hatalmas csempék

Félre az apró mozaikkal és a keskeny metro csempével! Itt van az új trend: az „oversized” csempe. Nem csak azért kedveljük, mert könnyen tisztítható, hanem mert szinte láthatatlan illesztéseinek köszönhetően látványa tértágító, monumentális, stílusos, letisztult!

4. Még mindig népszerű a metál

Az elmúlt évek egyik nagy kedvence volt, s úgy tűnik még sokáig az is marad. Megfelelő világítással kifejezetten fényűző látványt nyújt, ráadásul remekül képez kontrasztot természetes felülettel (fával, kővel) kombinálva. Sokan tartanak attól, hogy a fém rideg hatást kelt a helyiségben, de a matt, vagy szatén változatok, a rozsdamentes acél és sárgaréz kiegészítők látványa minden kételyt elhessegetnek majd!

5. Játék a színekkel

Odavagy az élénk, „hangos” színekért? Akkor most jó hírünk van számodra: a következő évek egyik fő iránya a színekkel való játék lesz! Korall, pink vagy barack- játékos, édes, vagy drámai; nem kell messzire nyúlnod, hogy magad is kipróbáld közérzetedre gyakorolt hatását. Egy-két kiegészítővel le is tesztelheted, mennyire feldob egy fürdőszobát!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS

Van egy konkrét jele annak, ha a párod szakítani akar

Egy új tanulmány szerint a párunk szóhasználatából kideríthetjük, ha szakítani akar velünk.
Forrás: Life Advisor, Címkép: Catkin képe a Pixabay -en. - szmo.hu
2021. február 26.

hirdetés
A Life Advisor célja, hogy minél több embert segítsen és inspiráljon az élet szeretetére, az álmai elérésre és hogy megvalósítsák a bennük rejlő lehetőségeket.

A tanulmányt a Proceedings of the National Academy of Sciences című amerikai folyóiratban tették közzé. A tanulmány részeként a kutatók a Reddit (közösségi oldal) felhasználók azon posztjait elemezték, melyek a szakításáról szóltak, és megállapították, hogy a szóhasználatuk a szakítás előtt körülbelül három hónappal megváltozott és a szakítás után akár hat hónapig így is maradt.

Függetlenül attól, hogy a tanulmányban résztvevők kezdeményezték vagy ők voltak, akikkel szakítottak, a szakítás előtt gyakrabban használták az "én" és a "mi" szavakat. A kutatók szerint ezek a szavak azt jelzik, hogy a felhasználók olyan kognitív gondolkodásmódban éltek, amelyen keresztül megpróbálták elemezni önmagukat és feldolgozni a kapcsolatukat. Az elemző gondolkodás viszont csökkent.

Az a tény, hogy a szakítás előtt nyelvi változások történtek, azt jelenti, hogy ha még az emberek nem is látták még a kapcsolatuk végét, valahol belül már érezték és hatással volt rájuk.

A tanulmány kiemeli ugyanis, hogy amikor az emberek másokkal beszélgetnek a kapcsolatukról, akkor felfedik azokat a dolgokat, amelyeket öntudatlanul éreznek.

A közösségi média lehetőséget ad a kutatóknak arra, hogy a szakítások hogyan valósulnak meg a való életben

Eddig a kutatások nehezen tudtak adatokat gyűjteni a szakításokról. A felméréseket ugyanis gyakran túl tolakodónak találták a megkérdezettek a szakítás során vagy közvetlenül utána. Később pedig az emlékek elhalványulnak. De manapság az emberek egyre többen, valós időben tesznek közé tartalmat a kapcsolataikról a közösségi médiában, ami a kutatóknak is nagyobb teret ad.

Armando Orozco képe a Pixabay -en.

hirdetés

A tanulmány során a kutatók 6803 felhasználó több mint egymillió Reddit bejegyzését elemezték egy évvel a szakítás előtt és egy évvel a szakítás után.

Mi a teendő, ha a partnered elkezdi használni ezeket a szavakat?

A kutatók nem csak azt állapították meg, hogy

az emberek szóhasználata a szakítás előtt és után megváltozott, hanem azt is, hogy ez a változás még hónapokkal a szakítás után sem tért vissza az eredeti állapotra. Ennek gyakran az volt az oka, hogy az emberek újra elmesélték a szakításuk történetét vagy még minidig töprengtek a kapcsolaton, amely megnehezíti a lezárást.

Azok, akiknek a szóhasználata a szakítás után 6 hónappal sem tér vissza a régi szóhasználathoz, akkor érdemes szakmai segítséget kérni.

Ha azt veszed észre, hogy a párod gyakrabban használja az "én"-t és a "mi" szót, akkor gondolkodj el azon, hogy meg tudod-e változtatni a kapcsolatotok menetét. Egy egészséges kapcsolatban érdemes nyitott beszélgetéseket kezdeményezni a párunkkal vagy párterápiára járni a meglévő problémák megoldása és a szakítás megakadályozásának érdekében.

Ha tetszett, amit olvastál, keresd a Life Advisor blogot hasonló cikkekért!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: