News here
hirdetés

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés

Mik a trendek az ingatlanpiacon? Hol találunk drágán, és hol kedvező áron ingatlant?

A szakértő szerint egyre többen költöznek ki az agglomerációba, de a belvárosi és vízközeli ingatlanok is keresettek. Ugyanakkor a használt ingatlanok már nem feltétlenül bizonyulnak kedvező árunak.

Link másolása

hirdetés

Akár ingatlanvásárlásban, akár eladásban gondolkodunk, érdemes áttekinteni, mi jellemzi mostanság a piacot. Az aktuális helyzetről, az elmúlt 10 év ingatlanpiaci tapasztalatairól, az árak alakulásáról, a leginkább frekventált térségekről kérdeztük Kiss-Szilágyi Juditot, az OTP Ingatlanpont szakértőjét.

– Mik az ingatlanpiac sajátosságai most, 2021-ben?

– A különböző támogatások hatására meglódultak az egyébként is növekvő kivitelezési árak, ezért a használt lakások már nem olcsóbbak jelentősen, mint az újak, viszont nagyon nehéz szakembert, kivitelezőt találni.

Így az utóbbi időben a vásárlók szívesebben vesznek újépítésű, újszerű ingatlant.

Természetesen a kormány által támogatott hitelek, támogatások is pörgetik a piacot, a CSOK, vagy az október 4-től indult Zöld Otthon Program kedvezményes hitele országosan, de leginkább Kelet-Magyarországon és a dél-dunántúli régióban nagyon keresett termék.

– A pandémia tehát nem vetette vissza az ingatlanpiacot?

hirdetés

– A pandémia 2020 márciusában pillanatnyi leállást okozott az ingatlanpiacon, de ez messze nem közelítette meg például a 2008-as világméretű gazdasági válságot, és annak hatásait. Teljesen új helyzettel találkoztunk, amit ingatlan szakemberként és magánemberként is fel kellett dolgoznunk. De két hét után felocsúdtunk ebből, és ingatlanosként úgy láttuk, hogy az élet, ha kicsit más formában is, de megy tovább. Az OTP Ingatlanpontnál már 2018-ban jelentős digitalizációs fejlesztések történtek, működésünk teljesen papírmentes volt, ezért tavaly már kipróbált online megoldásokkal támogathattuk ügyfeleink ingatlanügyleteit. 2020-ban a május és június hónapokat már ismét kiemelkedő tranzakciószámmal zártuk, és itt jelent meg, hogy újra felértékelődött az agglomeráció.

Azt szoktam mondani, hogy Budapest agglomerációja már a Velencei-tóig ér. Mégpedig azért, mert a közlekedés nagyon jó, és a térség olyan életminőséget biztosít, amit Budapesten hasonló költségvetésből nehezebb elérni.

Bár a fővárosban is vannak olyan kerületek, melyeknek a külső részei igen népszerűvé váltak, például Kelenföld vagy Mátyásföld.

– Mi vethet véget az áremelkedésnek?

– Pillanatnyilag nem látunk olyan tényezőt, ami miatt rövidtávon megtorpanna az ingatlanpiac. Már csak azért sem, mivel az inflációs félelmek miatt az ingatlanbefektetések újabb lendületet kaphatnak, hiszen azok értékálló befektetések, amit az elmúlt tíz év változásai is alátámasztanak. Például Csongrádon egy ismerős két évvel ezelőtt vásárolt egy ingatlant 4 millió forintért, és most 12 millió forintért adta el.

Háromszorosára növekedtek a helyi ingatlanárak, ami összefügg a térségben fokozódó kereslettel.

Az OTP Ingatlanpont itt is elébe ment az ügyféligényeknek. Csongrádon is nyitottunk egy irodát, amellyel mind a várost, mind az agglomerációját magas minőségben tudjuk kiszolgálni. Az OTP Pénzügyi Ponttal karöltve integrált szolgáltatást tudunk nyújtani, vagyis ügyfeleinknek elég egy irodába bemenniük új otthonuk megtalálásához, megvásárlásához, hitel vagy otthonteremtési támogatás iránti igényük benyújtásához, meglévő ingatlanjuk eladásához. Ez a mai, felgyorsult világban nagyon nagy előny.

– Említette ezt a csongrádi példát. Mennyire szerencse kérdése, hogy mennyiért tudja eladni valaki az ingatlanját?

– Azt figyeltük meg, hogy minden ingatlannak, ami vízközelben van, magasabb az ára – legyen az a Tisza-tó térsége keleten, vagy például Szálka, ami egy Tolna megyei, tóparti település. Csongrád esetében is fontos, hogy a Körös-partján van. Abszolút megfigyelhető, hogy a természet közelsége vonzó az ingatlankeresők körében. A megyeszékhelyek belvárosa jellemzően értékálló, illetve tíz év alatt Budapesten is 160 százalékkal növekedett az átlagos négyzetméter ár, 2011 első feléhez képest 257 000 forintról 2021 első feléig, 663 000 forintra.

De még Salgótarjánban is, amely más megyeszékhelyekhez képest olcsóbb, megduplázódtak az árak.

A Balaton környékén található ingatlanok árai is magasak. Befektetésnek is sokan vesznek itt ingatlanokat, és kiadják. Ez megint részben a home office hatása: igaz, hogy Budapesten van a munkahelyed, de dolgozhatsz otthonról, akár a Balaton mellől is. Ezért nagyon sokan választják itt a hosszútávú bérlést.

Az eladásra kínált ingatlan adottságai tehát nagyban befolyásolhatják a sikeres értékesítést, de az ingatlaneladás nem csak szerencse kérdése, sokkal inkább tudatos választás eredménye, és az ingatlanpiac ismerete is befolyásolhatja azt, hogy milyen feltételekkel tudunk értékesíteni egy ingatlant.

– 10 éve van a piacon az OTP Ingatlanpont. Ebben a 10 évben a magyar ingatlanpiacon számos változást figyelhettünk meg. Hogyan fedte ezt le az OTP Ingatlanpont működése?

– Az elmúlt 10 évben számtalanszor gondolhattuk azt, hogy már nincs hova növekednie az áraknak. De nem csak az árak növekedtek. Ha megnézzük visszamenőleg a statisztikákat, akkor azt látjuk, hogy szinte minden mérőszám megduplázódott. Míg 2011-ben 80.000 lakóingatlan került forgalomba, addig 2019-ben ez a szám már elérte a 157.000-et. 2020-ban, a pandémia hatására 20%-kal csökkent az adásvételi tranzakciók száma, de 2021 végéig ez várhatóan ismét visszaemelkedik 160 000-re, tehát növekedést prognosztizálunk.

Az OTP Ingatlanpont az elmúlt évtizedben folyamatosan alkalmazkodott a piaci változásokhoz. Növeltük országos lefedettségünket, irodákat nyitottunk minden megyeszékhelyen és a nagyobb városokban, valamint növeltük ingatlan tanácsadóink létszámát. Immár 820 tanácsadóval dolgozunk, akik nem csak a megyeszékhelyeken, városokban dolgoznak, hanem az agglomerációkban is,

hiszen az utóbbi években nagyon felerősödött a kereslet a nagyvárosok vonzáskörzetében, sokan vágynak a zöldövezetbe.

A '90-es években is volt már egy ilyen trend, a pandémia és a home office hatására újra sokan felismerték, mennyivel kellemesebb zöld környezetben dolgozni, szabadabban kimozdulni a négy fal közül, mint mondjuk a belvárosban. 10 év viszonylatában nézve még olyan – jellemzően mérsékelt árszínvonalú – városokban is emelkedtek az ingatlanárak, mint például Salgótarján vagy Szekszárd. Ezeken a helyeken alacsonyak voltak az ingatlanárak, ezért tavaly itt volt a legnagyobb a növekedés. De ott is növekedést tapasztaltunk, ahol már eleve magasak voltak az árak.

– Vevőként miért érdemes az OTP Ingatlanponthoz fordulni ahelyett, hogy saját szakállunkra kezdenénk ingatlant keresni?

– Az ember élete során nagyon fontos döntés egy ingatlan eladása vagy megvásárlása, ezt a folyamatot szeretnénk a lehető legjobban támogatni tapasztalatunkkal és piacismeretünkkel. Az ingatlanszakértő nemcsak a keresésben és eladásban tud segíteni az ügyfélnek, hanem a folyamat során felmerült kérdésekben megbízható válaszokkal szolgál, és számos terhet levehet a megbízó válláról. Az OTP Ingatlanpontnál dolgozó 820 tanácsadó valóban szakértő. Az OTP Bankcsoport tagjaként ők is a transzparenciát, a megbízhatóságot képviselik.

– Ezeken kívül, amiket felsorolt, mik azok a szolgáltatások, segítségek, amiért mindenképpen érdemes az ügyfeleknek profikhoz fordulniuk?

– A biztonság. Amikor egy ügyfél megbízza az OTP Ingatlanpontot, hogy értékesítse az ingatlanát, akkor az egy hatalmas felelősség nekünk, hiszen a magyar embernek általában a legnagyobb értéke az ingatlan. Én mindig azt mondom, megtiszteltetés, hogy valaki ránk bízza a legértékesebb vagyontárgyát, és ezt a szemléletet adom át a kollégáknak. Ezzel a tisztelettel fordulunk a tulajdonosok felé, és az ingatlanok felé is, amikor meghirdetjük, kiajánljuk, bemutatjuk.

A kiajánlás azt jelenti, hogy van egy olyan vevőkörünk, akik ingatlan keresőként regisztráltak az adatbázisunkban, és ha olyan paraméterű ingatlan értékesítésére kapunk megbízást, ami megfelel az adott ügyfél igényeinek, akkor azt figyelmébe ajánljuk. Fontos, hogy a kiajánlás előtt mindig megismerjük a kereső ügyfeleket.

Megkérdezzük, milyen forrásból szeretné az ingatlant megvásárolni, hitelfelvételben gondolkodott-e. Ha hozzájárul, az OTP Pénzügyi Ponttal együttműködve segítünk a finanszírozással kapcsolatos kérdések megválaszolásában, akár hitelfelvételben vagy állami támogatás igénylésében. Így tudjuk mindkét fél oldaláról támogatni a sikeres értékesítést.

A másik fontos, hogy munkatársaink minden nap az ingatlanpiacon dolgoznak, jól látják annak változásait, dinamikáját, segíteni tudnak az ármeghatározásban, és a megfelelő vevő megtalálásában. Ennek érdekében folyamatosan hirdetünk és a piaci változásokról tájékoztatjuk a megbízót, ha szükséges, akkor a hirdetésen, az áron változtatunk.

Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy az ingatlant mielőbb értékesíteni lehessen, és mi erre vállalunk felelősséget, ebben vagyunk érdekeltek.

– Ez azt is jelenti, hogy adott esetben előfordulhat, hogy egy ingatlanra azt mondják, nem vállalják, mert úgy gondolják, hogy nem lehet eladni?

– Adódhat ilyen. Bár a mai viszonylatban azt lehet mondani, hogy nincs olyan ingatlan, amit nem lehet eladni, mert annyira megnőtt a kereslet. Szakértelmünk arra is kiterjed, hogy meghatározzuk, a piaci viszonyok között mi az a reális ár, amiért az ügyfél által meghatározott időn belül értékesíteni tudjuk az ingatlant.

A mai állás szerint az ingatlanok forgási sebessége körülbelül négy hónap,

tehát ennyi idő kell ahhoz, hogy egy ingatlant értékesítsünk, amely régiónként, kerületenként változó lehet, illetve, ha piaci ár alatt van egy ingatlan, akkor persze sokkal hamarabb sikerülhet. Amikor megkötjük a megbízást, viszünk egy piaci összehasonlító elemzést. Ez azt jelenti, hogy megnézzük az eladott ingatlanokat és a kínálatot, és megmutatjuk az eladónak, hogy az adott területen, az adott városban, az adott településen mi a megfelelő piaci ár.

– Mennyiért kelt el az OTP Ingatlanpontnál idén a legértékesebb ingatlan?

– Csaknem másfél milliárd forintért. Ami egy ipari terület volt Budapest egyik külső kerületében. Nyilván ennél sokkal alacsonyabb az általunk közvetített ingatlanok átlagos árszínvonala, viszont talán ez mutatja, hogy otthonosan mozgunk az ingatlanpiac legkülönfélébb árkategóriáiban.

– Az okos otthonok és a környezettudatos otthonok iránti kereslet hogy alakul?

– Egyértelműen megnőtt, nemcsak a kormányzati intézkedések és a hitelek miatt. Ez is nagyban kapcsolható a home office népszerűsödéséhez.

Mivel otthon használják az áramot, a gázt, az internetet, ezért környezettudatosabb ingatlanokat keresnek az ügyfelek.

Ez a tendencia is érezhető, ezért az OTP Ingatlanpont is azon dolgozik, hogy minél több ilyen beruházást behozzunk a portfólióba.

– Mi az a minimum ár, amivel számoljon, aki ingatlanvásárlásra gondol ma Magyarországon?

– Településenként változó. Budapesten 600.000 forintos négyzetméter ártól egészen 2 millióig található eladó ingatlan a portfóliónkban. Vidéken is vannak ehhez hasonló árfekvésű városok, például Debrecenben már 2021 első felében is 500.000 forint volt az átlagos négyzetméter ár, sőt azóta is emelkedett. Természetesen egy kis településen lényegesen alacsonyabb árakkal találkozhatunk.

Az idén 10 éves fennállását ünneplő OTP Ingatlanpont Magyarország egyik legdinamikusabban fejlődő ingatlanközvetítő hálózata, az OTP Csoport tagja. A társaság egyedülállóan ötvözi az ingatlan- és a hitelintézeti szakértelmet, tanácsadói országszerte több mint 80 irodában nyújtanak megbízható megoldást az ingatlan adásvétel és finanszírozás folyamatában. A hálózat kínálatában nagyjából 10 000, meghatározó részben egyedi, máshol nem elérhető ingatlan szerepel.

Az OTP Ingatlanpont az ingatlanok értékesítésének támogatása mellett az otthonteremtéshez és felújításhoz szükséges pénzügyi termékeket és szolgáltatásokat is kínál ügyfeleinek, célja, hogy Magyarország legprofesszionálisabb és legmegbízhatóbb ingatlanközvetítőjévé váljon, ahol az ingatlanvétel és -eladás egyszerű, átlátható és kényelmes folyamattá válik.

A cikk az OTP Ingatlanpont támogatásával készült.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés
Dr. Kereki Judit: Ha a szülőben megfogalmazódik a gyanú, hogy gyermeke megkésett fejlődésű, ezt mielőbb jelezze szakembernek
Hogyan vehetjük észre a lemaradást? Mi tegyünk ilyenkor? Ebben segít a szülőknek és a gyermekek ellátásában dolgozó szakembereknek a Gyermekút projekt. A projekt vezetőjével beszélgettünk.

Link másolása

hirdetés

Szülőként meggyőződésünk, hogy gyermekünk kivételes és egyedi. Ráadásul, mi ismerjük őt a legjobban, legyen szó a hangjáról, mozdulatairól, reakcióiról. Ám viselkedésében, fejlődésében vannak olyan általános elemek, amelyek megjelenése bizonyos korhoz, fejlődési szakaszhoz kapcsolódik. Hogyan észlelhetjük ezek késlekedését? Mi a teendő ha elmaradást, eltérést tapasztalunk? Ebben segít a szülőknek és a gyermekek ellátásában dolgozó szakembereknek a Gyermekút projekt.

Kisgyermekes szülők gyakran aggódnak amiatt, hogy gyermekük megfelelően fejlődik-e. A szülők várják a megfordulást, a felülést, a kúszás-mászást és kicsit „meg is ünneplik” ezeket. De érthető a bizonytalanságuk, ha például a tárgyak megfogásáról, az első önálló lépésekről, szavak, szókezdemények megjelenéséről kell eldönteniük, hogy rendben, időben történnek-e.

Az aggodalom természetes, de gyakran nem indokolt, hiszen a gyermekek fejlődése, bár nagyjából azonos utat jár be, nem azonos ütemben halad, magyarázza a Gyermekút projekt szakmai vezetője, Dr. Kereki Judit.

Ha a szülőben megfogalmazódik a gyanú, hogy gyermeke eltérő vagy megkésett fejlődésű, a legfontosabb, hogy ezt mielőbb jelezze a megfelelő szakembernek.

A gyermekek fejlődésében a fogantatástól az iskolába lépésig tartó időszak igen fontos, ezért koncentrálnak a gyermeket és a családot körülvevő ellátások, szolgáltatások erre az életszakaszra, hangsúlyozza Dr. Kereki Judit. A Családbarát Magyarország Központban zajló Gyermekút projekt célja az, hogy támogassa azokat a családokat és gyermekeket, akik segítségre szorulnak és keresik az ellátórendszer megfelelő állomásait.

Bölcsődétől egyetemig

Számunkra ugyanolyan fontos a gyermekek összességét ellátó védőnői szolgálat, a bölcsődék vagy az óvodák, mint a speciális szolgáltatást nyújtó, a megkésett, eltérő fejlődésű gyermekeket ellátó pedagógiai szakszolgálat vagy az egységes gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai intézmények - folytatja Dr. Kereki Judit projektvezető.

hirdetés
A 2017-ben indult Gyermekút projekt keretében eddig 23 könyv jelent meg a kora gyermekkori intervenció három nagy szakaszához, a felismeréshez, a diagnosztikához és a fejlesztő, terápiás munkához kapcsolódva.

12 ezer szakembert képeztek ki 22 képzés keretében, kialakítva ezáltal egy országos kapcsolati hálót. A projektben a szakemberek képzésére helyezték a hangsúlyt, illetve olyan módszertani- és tananyagokat dolgoztak ki, amelyek a legkorszerűbb szakirodalmát adják a területnek, sőt, több hazai felsőoktatási intézményben is a mindennapi tananyag részévé váltak ezek az ismeretek.

Tudásmorzsák szülőknek

A Gyermekút projektben dolgozó szakemberek Tudásmorzsák címmel állítottak össze egy 21 részes videósorozatot, amellyel a szülők nyomon követhetik gyermekük egyes fejlődési lépéseit, de a gyermekut.hu honlapról, a Google Play és az App Store felületekről is letölthető Gyermekút applikáció is hasznos segítség a mindennapokban.

Összegezve, a célunk az – hangsúlyozza Dr. Kereki Judit –, hogy a kora gyermekkori intervenciós ellátás többszereplős rendszeréhez olyan támpontokat, „térképet” adjunk a családok és a különböző ágazatokban dolgozó szakemberek kezébe, amely világos ellátási utakat jelöl ki számukra.

Egy korábbi vizsgálatunk szerint, ha egy adott állapot esetén nullaéves kortól kezdődik el a beavatkozás, akkor az egyéves kortól kezdődőhöz képest tízszeres a pozitív eredmény esélye. Ne feledjük, minél korábban ismernek fel és azonosítanak egy problémát, minél korábban indul el a korai fejlesztés, annál eredményesebb lesz.

A cikk megjelenését a Családbarát Magyarország Központ támogatta.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
ÉLET-STÍLUS
Bevezethetik a menstruációs szabadságot, havonta három nap járna a nőknek Spanyolországban
Menstruációs szabadságot eddig Zambiában, Japánban, Dél-Koreában és Indonéziában vezették be, tehát Spanyolország lenne az első nyugati állam, ahol ez elérhető lenne a nők számára.
Címkép: Pixabay - szmo.hu
2022. május 12.


Link másolása

hirdetés

Spanyolországban azt tervezik, hogy bevezetik a menstruációs szabadságot - szúrta ki a hvg.hu.

A tervek szerint havonta három nap szabadság járna a nőknek, ha komoly menstruációs fájdalmaik vannak.

A spanyol nőgyógyászok és szülészek társasága azzal indokolta a reform bevezetését, hogy a menstruáló nők nagyjából harmada ilyenkor komoly fájdalomtól szenved, hasi görcsökkel, fejfájással, hasmenéssel, lázzal küzd.

"Ha valaki hasonló tünetetekkel lesz beteg, jár neki a betegszabadság, hasonló a helyzet a menstruációval is, meg kell engedni, hogy a nők ebben a fájdalmas időszakban otthon maradhassanak" – mondta az egyenlőségért felelős spanyol miniszter, Angela Rodriguez.

A törvénytervezetről jövő héten szavazhat a spanyol kormány.

Menstruációs szabadságot eddig Zambiában, Japánban, Dél-Koreában és Indonéziában vezették be, tehát Spanyolország lenne az első nyugati állam, ahol ez elérhető lenne a nők számára.

hirdetés


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés
Orbán Ráhel: „Én is nagy családból jövök, mi is egymás ruháit hordtuk, egymás játékaival játszottunk, ugyanabban a kiságyban aludtunk”
Megnyílt Orbán Ráhel bababoltja, az ODU Store. Az üzlet tulajdonosa és megálmodója elmondta, honnan indult a bolt ötlete, miért fontos számára a fenntarthatóság, és miért szeretne menedék is lenni az ODU az anyák számára. A HYPEANDHYPER interjúja.
Forrás: HYPE&HYPER - szmo.hu
2022. május 17.


Link másolása

hirdetés

A HYPE&HYPER egy közép- és kelet-európai design- és életmódmagazin, amely a régió innovációi és kreatív projektjei mellett üzleti, stratégiai és közéleti kérdésekkel is foglalkozik. Célunk összegyűjteni és bemutatni azokat az egyedi történeteket, vállalkozásokat és kezdeményezéseket, amelyek nemcsak a világnak ezt a részét alakítják, hanem globálisan is relevánsak lehetnek.

A mai napon megnyitja kapuit a Hegyvidék Bevásárlóközpontban az a hazai berkekben eddig példa nélküli bababolt, ami a vásárlás lehetősége mellett közösségi térként is szolgál majd, ahol egy egymást segítő és támogató szülői közösség jöhet létre. A leginkább „concept store”-ként jellemezhető üzlet tulajdonosát és megálmodóját, Orbán Ráhelt kérdeztük. Interjúnk.

– Organikus, Dekoratív, Egyedi. A szavak angol megfelelőjéből áll össze az ODU Store neve, ami egyúttal már önmagában is igazi kuckóhangulatot teremt. De mi is pontosan a bolt célja, missziója? Honnan indult az ötlet, és mi inspirált a megalkotás során?

– Nagyjából hat és fél évvel ezelőtt fogalmazódott meg bennem az a gondolat, hogy egyszer szeretnék nyitni egy bababoltot. Akkoriban voltam ugyanis várandós az első gyermekemmel, Alízzal. Huszonhét évesen, azt hiszem, eléggé tudatos kismama voltam, a korosztályom átlagos képviselője. Az én generációmra talán egy kicsit jellemzőbb, hogy a digitalizációnak köszönhetően mindennek utána néz, mindenre rákeres az interneten egy-egy döntés előtt. Az első gyermek születésekor óriásinak tűntek azok a kérdések, hogy milyen babakocsit, vagy milyen bababútort vegyünk. Nagy a nyomás abban a tekintetben, hogy szeretnénk a lehető legjobb döntést meghozni, hiszen a nulláról kell berendezkedni az új jövevény érkezésére, ami első körben sok kiadással jár. Én is keresgélni kezdtem, de azt vettem észre, hogy hosszas kutatómunkát igényel, hogy végül a legmegfelelőbb terméket találjuk meg. Tisztában vagyok vele, hogy ilyenkor az anyukák nem igazán kapnak segítséget, hiszen korábban még nem volt szükség például gyerekülésre és nem is állt ekkora választék a mi szüleink rendelkezésére.

hirdetés

Ekkor találtunk rá például egy olyan babakocsira, amit kicsire össze lehet csukni, így könnyen elfér bárhol, ez pedig meg tudja könnyíteni a szülők életét egy-egy kirándulás vagy utazás során.

Egyre gyarapodott a listám ezekről a szükséges és egyben praktikus dolgokról, egyfajta babakelengye-lista lett belőle, mely járt barátnőről barátnőre és folyamatosan bővült. Így a második és harmadik gyermekem születésénél egyre kevesebb dolgot kellett vennem. Persze ez azzal jár, hogy Berci fiam szegény néha rózsaszín sportcipőben jár (nevet). Ugyanakkor büszke voltam arra, hogy akár 3-4 gyerek is hordta ugyanazokat a ruhákat.

– Ez a hozzáállás is jól tükrözi, hogy számotokra fontos a környezettudatosság, a fenntarthatóság, ahogy arról a honlapotokon is olvashatunk. Miben nyilvánul ez meg pontosan, és miért gondoljátok úgy, hogy egy bababolt esetében fontos erre odafigyelni?

– A fenntarthatóság egy olyan szempont, amit manapság nem lehet figyelmen kívül hagyni. Védeni kell a környezetet, hiszen ez az egy bolygónk van, a gyermekeink is itt élnek. Ugyanakkor nem szeretnék képmutató sem lenni, nem minden termékünk készül száz százalékig fenntartható alapanyagokból. A fenntartható szemléletre igyekszünk nagy hangsúlyt fektetni, azáltal, hogy hosszú távon is tartós termékeket kínálunk, amiket akár több gyermek is használhat, viselhet, vagy amelyek beilleszthetők egy családi házba, és nem lomként jelennek meg, hanem hozzájárulnak az otthon harmóniájához.

Mindig is tudtam, hogy több gyereket szeretnék. Én is nagy családból jövök, mi is egymás ruháit hordtuk, egymás játékaival játszottunk, ugyanabban a kiságyban aludtunk. Ezeknek a dolgoknak számomra értéke van. Nem csak fenntarthatósági, hanem érzelmi okok miatt is lényeges volt, hogy minden gyermekemet ugyanabba a kiságyba fektessem le és ne kelljen egy ruhát három mosás után kidobni, hiszen emlékek fűződnek azokhoz a ruhadarabokhoz.

Nem szerettem volna fölösleges dolgokat venni, nem tartom célravezetőnek a „fast fashion”-felfogást. Érdekes, hogy az ember egy boltot nyit, és mégis valahogy arra próbálja ösztönözni az embereket, hogy ne vegyenek annyi mindent. Ez egy furcsa paradoxon, de valahol erről van szó. Elég a kevesebb, ha az jó.

– Hogyan tudnád jellemezni a kínálatban található játékokat? Milyen jellegű termékek találhatóak meg az ODU Store-ban?

– Először is szeretném hangsúlyozni, hogy a webshopon és a boltban található kínálat nem fedi egymást. A boltunkban jóval szélesebb kínálattal találkozhatnak a vevők, hiszen nekünk nem csak az értékesítés számít, szeretnénk egy közösségi teret kialakítani, amihez fontos a személyes találkozás, kapcsolat.

A fejlesztő eszközökre is nagy hangsúlyt fektettünk a termékek kiválasztásánál, például Montessori módszer alapján készült játékokat, könyveket is vásárolhatnak nálunk.

A termékek között megtalálhatók bababútorok, babakocsik, egyéb szállítási eszközök, de gyerekruhák, mesekönyvek, játékok, készségfejlesztő eszközök, gyerekbiciklik is, a teljesség igénye nélkül. Kiemelt szempont ugyanakkor az is, hogy a kismamák különleges figyelmet kapjanak az ODU világában, ezért külön nekik szóló termékek, ápoló olajok vagy például relaxációs habfürdő, tea is található a polcokon.

– Van esetleg személyes kedvenced a játékok között?

– Nehéz lenne egy dolgot kiemelni, hiszen minden terméket személyesen én válogattam, így nagyon sok közel áll hozzám. Például van egy különleges kozmetikai termékcsalád, akiknél létezik egy olyan filctoll, ami teljesen természetes, fenntartható módon készült, vízzel lemosható, így a gyerkőc szabadon firkálhatja össze magát, rajzolhat a kezére. Nem kell aggódnunk a véletlenül rossz kezekbe került alkoholos filc miatt. Aztán ott van még a pocakcsengettyűnek is nevezett nyaklánc, amit régóta viselnek kismamák, de mi egy újragondolt, dizájnosabb verziójára bukkantunk. Az ékszer lényege, hogy a harang lágy hangját hallva megnyugtatja a magzatot, és ezt a hangot a szülés után is felismeri a baba. Nagyon hasznos az az esőruha is, amit viselve az esőben is ki lehet mozdulni a friss levegőre. Igyekeztünk szórakoztató, de egyben dekoratív és fejlesztő termékeket találni.

– Háromgyermekes családanyaként te magad is bizonyára átéled, milyen nehéz létrehozni az egyensúlyt a háztartás vezetése, a gyermeknevelés és adott esetben még egy munkahely között is. Az időhiány, az addig ismeretlen, új élethelyzet, tanácstalanság mind nehezítő tényezők. Hogyan tud ebben segíteni a fiatal szülőknek az ODU Store?

– Kihívásokkal teli volt Spanyolországból intézni a bolt elindításához szükséges folyamatokat, de az online világnak köszönhetően ma már ez is kivitelezhető volt. A BDPST Konceptben hotelek és éttermek narratívájának, koncepciójának, márkastratégiának megalkotásával foglalkozunk. Az ODU egy kicsit a két tevékenységem találkozása, hiszen az anyaságban és a közgazdaságban szerzett tapasztalataimat ötvözöm a vendéglátással.

Ahogy azt a neve is jelzi, az ODU menedék is szeretne lenni. Azt látom, hogy mindenki beskatulyázza az édesanyákat – dolgozó anyák, otthon ülő anyák, stb. –, én azonban nem szeretem ezeket a jelzőket. Ők ugyanis sokkal inkább főállású anyukák, és mindent csinálnak, csak nem otthon ülnek. Szóval ez óriási nyomás, mi pedig egy olyan helyet szerettünk volna létrehozni, ahol ilyesmitől nem kell tartani.

Ide előítéletek nélkül várunk mindenkit, hogy egy olyan közösség alakulhasson ki, ahol egymásnak adnak tanácsot, átsegítik egymást ezen a csodaszép, de egyben kihívásokkal teli időszakon. Ennek a szükségességére pedig a Covid csak még jobban rávilágított. Sok anyukát láttam, akik a járványidőszakban egyedül maradtak a kérdéseikkel, hiszen nem volt olyan hely, ahol találkozhattak volna olyanokkal, akik hasonló cipőben jártak.

Idekapcsolódik az is, amit már említettem: segíteni szeretnénk, hogy a szülők jobban be tudják illeszteni gyermeküket a saját világukba. Annyiszor láttam, az apukákat próbálják bepakolni a harminc fokban a nehéz babakocsit a csomagtartóba, ami sehogy sem akar beférni. Vagy a szanaszét hagyott játékokat, amire minden pillanatban rálép valaki és sehogy sem illeszkednek a lakásba. Azt szeretném, ha az ODU egy olyan hely lehetne, ami segít abban, hogy a gyermekvállalás az örömről szóljon és kevésbé a nehézségekről.

– Egy interaktív játszósarok, szoptatósarok és egy kávézó is van a boltban. Ezáltal valóban a „concept store” elnevezés illik leginkább rá, hiszen sokkal több ez egy egyszerű boltnál. Mit gondolsz, ez a szemlélet mennyire hat újdonságként a magyar vásárlókra, mennyire lesznek fogékonyak arra, hogy a babajátékok vásárlását már ne egy egyszerű bevásárlásként fogják fel, hanem egy olyan délutánként, amikor találkoznak a környékbeli szülőkkel, és kicsit kikapcsolódhatnak?

– Szerintem abszolút fogékonyak lesznek erre Azt szeretném, ha az ODU-ba nem csak azért térne be valaki, hogy vásároljon. Ide akkor is be lehet jönni, ha valaki szívesen nézeget például babaholmikat. Kismamaként én is nagyon szerettem a bababoltok kirakatait nézegetni, számomra ez kikapcsolódás volt. Akkor is szívesen látunk mindenkit, ha csak meginna egy finom kávét és megállna egy pillanatra.

– Kiket szólít meg szerinted elsősorban az ODU Store, kik alkotják a bolt célközönségét?

– Ahogy említettem: ez a bolt tényleg mindenkinek szól. Minden anyukának és apukának kedvezni szerettem volna, hiszen nagyon sokféle család létezik, így figyelembe vettük a különbözőségeket a stratégia kialakításakor.

A helyválasztás elsősorban annak köszönhető, hogy én is a 12. kerületben nőttem fel, ide kötődik a gyerekkorom, de jelenleg is itt lakom. A gyerekek ide járnak majd szeptembertől iskolába, óvodába.

Kutatásokat végeztünk, számos kiállítást megnéztem, rengeteg beszállítóval egyeztettem, sok szempontot megvizsgáltunk a bolt kialakításakor, fő szempont volt a különbözőség kiszolgálása. Várjuk az anyukákat, apukákat, nagyszülőket, leendő szülőket, az ajándékvásárlókat. Mindenkinek nagyon fogok örülni! Konkrét célközönségünk nincs, mindenkit szeretettel várok, a vidékről érkezőket, a Budán élőket, a Pesten élőket, teljes állású anyukákat, dolgozó anyukákat, mindenkinek ugyanannyira fogok örülni.

– Hova tovább? A webshop februárban már elindult, amit a fizikai bolt megnyitása követ most májusban. Mik a jövőbeli tervek?

– A közösségi tér részeként szeretnénk a későbbiekben tematikus eseményeket szervezni, több előadóművésszel is beszéltünk már egy-egy tervezett felolvasóest kapcsán, de számos további ötletünk is van. Hosszú távon szeretnénk létrehozni egy saját márkát, és a BDPST Koncepttel dolgozunk a BOTANIQ brand sport klub stratégiájának megalkotásán, ahol egy ODU Kids Club is helyet kap majd. A fő célunk viszont a jövőben is az marad, hogy segíthessük, támogathassuk a szülőket, hogy a gyermekvállalás első időszaka még szebb legyen.

Ha tetszett, amit olvastál, látogass el a HYPE&HYPER oldalára vagy keresd őket a Facebookon és az Instagramon!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Balatonnál már háromszor drágább egy nyaraló, mint a görög vagy a horvát tengerparton
A tó partján másfél millió forintos négyzetméterárral kalkulálhatunk - derült ki a Lakáskiállításon. Az új lakások négyzetméterára pedig az év végre elérheti az 1,6-1,8 millió forintot.

Link másolása

hirdetés

Az itthoni ingatlanárak folyamatosan nőnek, akár 1,5 milliós négyzetméterárral is találkozhatunk az év végéig, de a mostani, budapesti Lakáskiállításon az is kiderült, hogy egyáltalán nem érdemes már hagyományos, fényképes hirdetésekben gondolkodni, ha megválnánk ingatlanunktól.

Aki saját lakásban gondolkodik, inkább szomorkodhat, mert a "soha véget nem érős" drágulásra még a következő években is számítani lehet, nem kecsegtetnek az ingatlanpiaci szereplők semmi jóval. De azért, hogy ne csak a negatív végét fogjuk meg a dolognak, vannak nagyon jó innovációk is, amik segíthetnek abban, hogy ne kelljen sok időt fecsérelnünk, akár ha albérletet keresünk, akár ha vásárolni szeretnénk ingatlant. A szombati Lakás Klubon Mordechai Segal a Zoomlla programját mutatta be. Ezen az oldalon virtuális sétákat tehetünk álmaink otthonában, meg persze akár a lakáskiállításra is ellátogathatunk, ha éppen nem értünk rá a hétvégén, élethűen körbejárhatók a standok.

A vezérigazgató szerint

„véget ért a fényképes ingatlanhirdetések kora és megérett az idő arra, hogy sokkal modernebb eszközöket vezessünk be az ingatlanhirdetések világába.”

Úgyhogy egyre több olyan hirdetéssel találkozhatunk majd szerinte a jövőben, ahol már nem is szükséges a telefont sem felemelnünk, ha egy épületet megnéznénk. Egyszerűen, otthonunk kényelméből is bejárhatjuk azt. Ez pedig a pandémia alatt igencsak sokaknak segítség volt és lehet a továbbiakban is, hogy elkerüljük a felesleges találkozókat.

A lakáshirdetések tehát a jövőbe mutatnak, de kérdés, hogy lesz-e rájuk fizetőképes kereslet. Ha Kiss Gábor, a Metrodom Kivitelező Kft. ügyvezető igazgatójának szavait vesszük alapul, akkor szinte biztos, hogy sírás lesz a vége. Szerinte ugyanis azzal, hogy a Zöld Otthon Program hitelkerete kifogyott, nagy kérdőjel, hogy ilyen típusú ingatlanokat építenek-e egyáltalán a jövőben, és ha igen, akkor milyen feltételekkel teszik azt.

hirdetés

„Továbbra is új lakásokra, és továbbra is csak BB energetikai besorolásra lehet majd felvenni, de az energetikai követelmények minden bizonnyal szigorodni fognak - például nem lesz már elég egy 80 kwh/nm2/év-es fogyasztás, annál alacsonyabbra lesz majd szükség. Bizonyára a 70 milliós felső határ is alacsonyabb lesz, hiszen az átlagos felvett összeg csak 45 millió volt" -mondta.

A balatoni ingatlanárak szálltak el talán a leginkább, Molnár Zsolt, a Takarék Jelzálogbank HB Érték Megállapítási Központjának a vezetője beszélt arról, hogy a

tó partján már 1,5 millió forintos négyzetméterárral is kalkulálhatunk, ami szerinte háromszor drágább, mintha Görögországban vagy Horvátországban vásárolnánk.

Természetesen előadásában az új építésű ingatlanokat vette alapul, amelyek projekt szinten vannak jelen a térségben.

Kricsfalussy Tamás, a Metrodom értékesítési igazgatója tette rá végül a pontot az i-re. Szerinte ugyanis a

az év végére az 1,6-1,8 millió forintos négyzetméterárak jöhetnek az új lakások piacán.

A beszélgetés résztvevői úgy látták, hogy a kormány intézkedései, így az otthonteremtési programok és a Zöld Otthon Program is nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a családok saját tulajdonú ingatlanhoz jussanak, de ugyanakkor fel is hajtották az árakat. Az építőipar alapvetően nehézségekkel küzd az alapanyagárak emelkedése és a magas kamatok miatt, így nagy eséllyel fele annyi új lakás fog csak épülni, mint tavaly, és a kereslet sem lesz valami kiugró a brutális drágulás miatt.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: