ÉLET-STÍLUS

5 dolog, amit szülőként az internetes zaklatás ellen tehetünk

A járványhelyzet hatására még több gyereket fenyeget az online bántalmazás veszélye. Cikkünkben bemutatjuk a veszélyforrásokat és segítünk, hogy mit tehetsz ellene!

Link másolása

A mai 30-as, 40-es szülők még egy olyan korban nőttek fel, ahol nemhogy Internet, de még mobiltelefon sem igen létezett kamasz vagy fiatal felnőtt éveikig. Az ő gyerekeiknek, akik már digitális bennszülöttként jöttek a világra, természetes, hogy bármilyen kapcsolat vagy tartalom másodpercek alatt kialakítható vagy elérhető. Ha körbe kérdezünk a szülők között, nagyrészük úgy gondolja, hogy képben van az Internet aktuálisan kínált közösségi lehetőségeivel, miközben legtöbben a Facebook és az Instagram használatán túl nemigen jutottak.

Azt a folyamatot, amelyben a mai kor gyermekei virtuális téren tájékozottabbak és lényegében felvilágosítják a szüleiket az Internet lehetőségeiről, fordított szocializációnak nevezzük. A jelenségnek természetesen nem csak negatív aspektusai vannak, de világosan látni kell, hogy az életkor, a szülő-gyerek kapcsolat minősége és, hogy a gyerek mennyire felvilágosítva kerül be ebbe a kontrollálhatatlan világba, nagyon különböző kimenetelekhez vezethet.

Hogy az online bántalmazásokkal foglalkozni kell, mi sem bizonyítja jobban, hogy az elmúlt másfél évben, a járványidőszak alatt megnövekedett az online bántalmazások száma. Bár a távoktatás a gyerekek digitális készségeire kétségkívül pozitív hatást gyakorolt, a jelentősen megnövekedett online térben töltött idő teret engedett a zaklatóknak.

Milyen veszélyforrásokkal találkozhat a gyermekem az interneten?

Cyberbullying

A cyberbullying online zaklatást, bántalmazást, megalázást jelent. A járványhelyzet miatt jóval több fiatalabb, kevesebb online tapasztalattal és konfliktuskezelési ismerettel rendelkező gyermek lett internethasználó és egyes nemzetközi kutatások szerint a cyberbullying 2020-ban 70%-kal növekedett. Cyberbullying áldozatává szinte bárki válhat. A koronavírus járvány kifejezetten sérülékennyé tette azokat a gyermekeket, fiatalokat, akikről valamiért azt gondolják, hogy könnyebben elkaphatják a vírust vagy jobban terjeszthetik azt. Például a gyermekeknél bántalmazó kifejezés lett a ’covidos’.

Online bántalmazás, kizsákmányolás

Tipikus online bántalmazás, amikor a gyermek szexuális tartamú képek vagy videók címzettje, vagy őt kényszerítik arra, hogy küldjön ilyen tartalmú képet, videót magáról. Az intim képek, videók beleegyezés nélküli megosztása és azokkal való zsarolás is az online szexuális bántalmazás egyik formája. Idetartozik még az ún. grooming vagy becserkészés jelensége is. Ebben az esetben egy idegen felnőtt általában azért férkőzik a gyermek bizalmába, hogy szexuálisan kihasználja.

Kockázatosabb online magatartási formák

A személyes kapcsolatok hiánya egyre veszélyesebb online magatartási formák felé sodorja a fiatalokat. Ilyen kockázatos tevékenység például a szexting, amikor a fiatalok szexuális tartalmú üzeneteket vagy meztelen, félmeztelen erotikus képeket, videókat osztanak meg magukról. Ezek a tartalmak a későbbiekben nagyon könnyen képezhetik alapját különböző visszaéléseknek, például zaklatásnak vagy zsarolásnak.

A fiatalok fejlődésére káros, veszélyes online tartalmak

A gyermekek, fiatalok az interneten számos káros, veszélyes tartalomhoz is hozzáférhetnek. Ilyen lehet például az agresszív, erőszakos tartalom. Olyan felületek, ahol önkárosító magatartásra, kábítószerfogyasztásra, vagy terrorcselekményre hívnak fel gyermekeket, fiatalokat vagy ahol rasszista, uszító tartalommal találkoznak.

Számítógép- és játékfüggőség

A számítógép- és játékfüggőség problémája is felerősödött a pandémia alatt. Az UNICEF Magyarország kutatása alapján a szakemberek ennek a függőségnek a következményei közé sorolják az alvási nehézségeket, a realitásérzék megváltozását és azt, hogy sok gyerek „már csak úgy tud elaludni, hogy görgeti a képernyőt”.

Adatvédelmi kockázatok

A digitális oktatás bevezetésével számos új alkalmazást, online platformot kellett a gyermekeknek megismerni, letölteni, használni. Minden ilyen felület egy újabb alkalom arra, hogy személyes adataikat megadják, rögzítsék. Fontos, hogy a gyermekünk tisztában legyen azzal, mi minősül személyes adatnak (születési hely vagy idő, lakcím, családi kapcsolatok stb.) és miért veszélyes azokat idegenekkel megosztani.

Mit tehetünk szülőként, hogy gyermekünket biztonságba tudjuk az online térben?

1. Ismerkedjünk meg a gyermekünk online világával!

Beszéljük meg gyerekünkkel, hogy mutassa meg, milyen felületeket szokott használni, milyen játékokkal játszik, egyáltalán, miket csinál az interneten. Mi az, amit szeret, és mit nem? Hol tartja a kapcsolatot a barátaival? Milyen lehetőségeket kínálnak az egyes felületek? Legyünk érdeklődek akkor is, ha sok mindent nem értünk elsőre és idegen világnak tűnik. Sokkal több esélyünk van észrevenni, hogy baj van, ha képben vagyunk azzal, hogy mit csinál a gyerekünk és hol kóborol az online térben.

2. Beszéljünk az internet veszélyeiről!

Itt egyrészt az Internet veszélyeivel kapcsolatos felvilágosításról is szó van, illetve arról, hogy mik azok a dolgok, amik az ő privát szférájához tartoznak. Nem arról van szó, hogy halálra kell ijeszteni a gyereket, de igenis tudnia kell, hogy léteznek rossz emberek, jó álarc mögé bújva és kell, hogy legyen benne egy minimális gyanakvás. Továbbá fel kell hívni arra is a figyelmét, hogy nincs rendben, ha az osztálytársai valakit online kiközösítenek egy csoportból vagy gonosz kommenteket írnak róla képe alá. Azt is emeljük ki, hogy az sem normális, ha egy idegen a személyes adatairól faggatja. Ilyen például, hogy hova jár iskolába, hol lakik, kik a szülei, milyen jelszavakat használ, stb.

A beszélgetést már akkor érdemes elkezdeni, amikor a gyerek a szülő mellett elkezd valamit böngészni az interneten, így később magától is eszébe fog jutni, hogy mire kell odafigyelnie netezés közben. Nagyon fontos, hogy mindig biztosítsuk gyerekünket, hogy, ha valami furcsát, provokatívat észlel valamelyik beszélgetőpartnerénél, nyugodtan szóljon valamelyik szülőjének, idősebb testvérének. Nincs olyan, hogy rosszkor vagy feleslegesen szól!

3. Alakítsunk ki világos szabályokat az internethasználatra vonatkozóan!

A felvilágosításhoz szorosan kapcsolódik bizonyos szabályok lefektetése. Onnantól kezdve, hogy a gyerek hány éves kortól és mennyi ideig netezhet, azon keresztül, hogy milyen tartalmakat nézhet meg és miket nem, és ide tartozik, hogy ne küldjön magáról intim fotókat, ne adjon meg személyes adatokat, és akármilyen szimpatikusnak tűnik valaki, ne beszéljen meg személyes találkozót a tudtunk nélkül. Ha pedig mégis megtörtént, szóljon és beszéljünk róla, hogy ez miért lehet veszélyes.

4. Fontos a nyílt szülő gyerek-kapcsolat!

Mindig legyünk nyitottak arra, ha gyerekünk mesélni akar nekünk, beszélni szeretne velünk. Érezze azt, hogy hozzánk bármikor fordulhat, és bármit is mondjon, mindig szeretni fogjuk. Akármilyen butaságot csinált, ott vagyunk neki, hogy segítsünk. Ezt az utolsó pontot természetesen mindig tartsuk szem előtt.

5. Neveljünk tudatos, felelősségteljes internethasználó gyermekeket, fiatalokat!

Tanítsuk meg a gyermekünknek, hogy az online térben is tisztelettel kommunikáljon, és úgy bánjon másokkal, ahogyan szeretné, hogy vele is bánjanak. Ebben a kérdésben a szülői minta és hitelesség nagyon fontos. Ezért, ha magunk is aktív felhasználói vagyunk a különböző közösségi platformoknak, alkalmazásoknak, érdemes önvizsgálatot tartanunk. Mennyi időt töltünk a telefonunkon, vagy tabletünkön a gyermekünk jelenlétében? Hogyan kommunikálunk másokkal online? Posztolunk-e úgy képeket a gyermekünkről, vagy másról, hogy nem kértünk engedélyt?

Az UNICEF Magyarország és a Magyar Suzuki Zrt. a gyermekbántalmazás ellen

Az online világ olyan, mint a közlekedés. Izgalmas, új utakra visz, ám megvannak a maga veszélyei. Segítsük a gyerekeket, fiatalokat, hogy megtanuljanak biztonságosan közlekedni az online térben is. Vegyük észre a jeleket, ha baj van. Hiszen a járványhelyzet hatására még több gyereket fenyeget az online bántalmazás veszélye.

Ennek csökkentéséhez adnak gyakorlati tippeket szülőknek, felnőtteknek az UNICEF Magyarország és a Magyar Suzuki háromrészes webinar sorozatában, amelyhez egy ingyenes online kurzus is tartozik. További részleteket a tanfolyamról és a sorozat részekről ezen a linken olvashatsz!

„Fontos, hogy tudatos, felelősségteljes internethasználó gyermekeket, fiatalokat neveljünk, tanítsuk meg nekik, hogy az online térben is tisztelettel kommunikáljanak és bánjanak másokkal. Ha már kicsi korban megtanítjuk nekik, hogy az online világban hogyan viselkedjenek, akkor a későbbiekben az a gyermek felnőttként, számos hétköznapi szituációban is tud ezekre az ismeretekre alapozni, legyen szó akár az autóvezetéskor tanúsított magatartásról. Bárhol legyünk is, a felelős magatartás a legjobb biztonsági öv” - indokolja Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki Kommunikációs vezetője, hogy a Magyar Suzuki Zrt. már második éve fő támogatója az UNICEF Magyarország, cyberbullying elleni kampányának.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Meztelenül nyitott ajtót a pizzafutárnak egy angyalföldi nő – futársztorik
Aki futárnak áll, fel kell készülnie nem mindennapi kalandokra. Jó, ha megőrizzük a hidegvérünket.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Elképesztő történetekről számolt be a Blikk, budapesti pizzafutárok meséltek.

A világjárvány óta az eddiginél is jobban rászoktak az emberek az online rendelésre. Sokan el is szegődtek áruszállítónak, ételfutárnak és remekül meg lehet belőle élni. Azonban nem árt, ha felkészül furcsa dolgokra is, aki futárkodásra adja a fejét.

Egy 18 éves diák futár az éjszakai műszakok során rendszeresen találkozott például részeg ügyfelekkel. Egyikük például,

amikor áltvette a rendelést, leült a lépcsőre, majd a kerítésbe kapaszkodva mászott vissza az ingatlanba.

A futár elárulta, hogy már a telefonban hallható volt, hogy a megrendelő részeg. De történt vele olyan is, hogy egy üdítő kiborult a szállítás során, és mire kiérkezett a címre, eláztatta a tárolót, és amikor kivette, hogy átadja a megrendelőnek az elázott dobozból a földre borult az étel. Meglepő módon ügyfél udvariasan összeszedte, és zokszó nélkül átvette a rendelést.

Egy másik, 22 éves kiszállító Angyalföldre vitt egy csomagot. Ahogy kell, 4-5 perccel az érkezése előtt telefonon értesítette a címzettet, hogy érkezik a küldemény.

Mikor megérkezett a címre, már nem telefonon kereste a hölgyet, csak felcsengetett a megadott lakásba. Amikor kinyílt az ajtó, a címzett, egy hölgy csak fehérneműt és egy meglehetősen átlátszó köntöst viselt. Amikor a nő rájött, hogy a csomagja érkezett meg, döbbenten annyit mondott annyit mondott:

„Úristen, bocsánat, azt hittem az ügyfelem vagy!”

Olyan is előfordul, hogy a futár és a megrendelő között konfliktus alakul ki. Emiatt járt úgy egy másik 22 éves futár, hogy bár az ügyfele a csomagot átvette, azonban a kijutással akadt egy kis gond. Mikor a futár felcsengetett, hogy nyomják meg az ajtónyitó gombját, bosszút állt rajta a dühös ügyfél, nem engedte ki a házból. Amikor a kiszállító megpróbált a többi lakáshoz csengetni, ők azt hitték, hogy be szeretne jönni, és ők sem segítettek. Végül egy órát kellett várnia, amíg valaki kiengedte.

A tanulság csupán annyi, hogy az menjen futárnak, aki fel van készülve a néha nem is olyan kellemes kalandokra is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Egy hospice nővér elmagyarázta, miért nem érdemes félni a haláltól
Julie McFadden szerint életünk befejező szakaszában testünk fokozatosan kikapcsol és endorfinszintje is megnő, amivel megkönnyíti a haldokló utolsó napjait.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 05.


Link másolása

Egy sokéves tapasztalattal rendelkező hospice nővér videóban magyarázta el, miért nem érdemes félni a haláltól, vette észre a LADbible. Sokak számára talán ijesztő lehet, hogy mi történik velünk az elmúlás után, Julie McFadden szerint azonban „az emberi test a halára van kitalálva” és „biológiailag segít a meghalásban”.

Julie a videóban elmondja, hogy a közelgő halál jelei már fél évvel korábban észlelhetők. Ilyenkor ugyanis a haldokló már „kevesebbet eszik, kevesebbet iszik és többet alszik”.

„Az agyunkban beépített mechanizmusok vannak arra, hogy éhesek és szomjasak legyünk. Amikor a szervezet érzékeli, hogy az élet vége felé közeledik, ezek a mechanizmusok kikapcsolnak, így az ember általában nem érez éhséget és szomjúságot, ami segíti a szervezet lassú kikapcsolását” – mondja a rutinos nővér.

Julie McFadden szerint azonban ez a haldokló számára teljesen normális. Életünk utolsó szakaszában ugyanis számos olyan dolog történik a testünkkel, ami megkönnyíti az elmúlást.

„A szervezet lassan ketózisba kerül, ami endorfint szabadít fel. Ezek az endorfinok tompítják a fájdalmat és az idegeket, miközben eufórikus érzést is adnak az illetőnek, aki ettől jól érzi magát” – mondta a hospice nővér.

A teljes, angol nyelvű videót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Gyökeresen megváltozott a Temu, és ez nem véletlen
Rengeteg panasz érkezett a cég miatt, mert a meghirdetett akciók rendszeresen nem voltak valósak, ráadásul a weboldalon sok volt a sürgető üzenet.

Link másolása

Mi is írtunk róla nemrégiben, hogy több bejelentés után a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot indított a Temunál. A legtöbben azt kifogásolták, hogy az akciókban sok esetben 95%-os, vagy akár annál is magasabb kedvezményekkel csábították a vásárlókat, ám ezek nem bizonyultak valósnak. A GVH úgy vélte, hogy a Temut működtető vállalkozás vélhetően tisztességtelen kereskedelemi gyakorlatot folytat és megtéveszti a fogyasztókat.

Most azonban alaposan megváltozott a Temu kereskedelmi gyakorlata. Szinte teljesen eltűntek a hirdetések a neten, és megszűntek a weboldalon a sürgető üzenetek is. A GVH szerint előremutató, hogy a cég felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írja az Economx.

A GVH a lap megkeresésére azt közölte, hogy a vizsgálati szakaszban vannak, és ez még nem jelenti azt, hogy a vállalkozásról kimondták volna, hogy jogsértéseket követtek el. Most a tényeket tisztázzák, amire három hónapjuk van, ez pedig kétszer két hónappal hosszabbítható.

A nemzeti versenyhatóság mindig üdvözli, és a fogyasztók, valamint a tiszta piaci verseny szempontjából előremutatónak tartja, ha egy eljárás alá vont vállalkozás a hivatal eljárásának megindítását követően felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írták. „Természetesen mindez a jelenlegi vizsgálati szakban nem befolyásolja a GVH tényfeltárási kötelezettségét” – közölték.

A portál szerint:

2024 áprilisára a Temu 1 millió fős bázist épített Magyarországon, ezzel 25,6 százalékos súllyal bír a hazai online vásárlókon belül.

A Temu anyacége, a PDD 2023 negyedik negyedévben 88,88 milliárd kínai jüanos (12,5 milliárd amerikai dolláros) árbevételt ért el, ami 123 százalékkal magasabb az előző év azonos időszakánál.

Forrás: Index

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Ezeket a dolgokat bánják meg a legtöbben a halálos ágyukon
Egy ápolónő összegyűjtött öt dolgot, amire a leggyakrabban gondolnak, ha közeleg a vég.

Link másolása

Bronnie Ware ápolónő palliatív ellátással foglalkozik, vagyis olyan betegeket gondoz, akik valamilyen súlyos, életet rövidítő betegségben (pl. végső stádiumú daganatos megbetegedés) szenved – írja az UNILAD.

Munkáját körbeveszi tehát a halál, s éppen ezért összegyűjtött 5 dolgot, amit az emberek többsége az utolsó pillanataiban sajnálni kezdenek.

Bárcsak ne dolgoztam volna olyan sokat!

Bronnie az egyik leggyakoribb megbánást a munkával kapcsolatban hallotta.

Ugyanis a legtöbben - főként a férfiak - túl sok időt szenteltek a munkának, és jóval kevesebbet a szeretteiknek.

Bárcsak a saját életemet életem volna, ahelyett, amit mások elvártak.

Haláluk perceiben sokan úgy érzik, elnyomták valódi vágyaikat, és nagyon sajálják, hogy nem valósították meg az álmaikat.

Sajnálom, hogy nem ápoltam jobban a baráti kapcsolataimat!

Ahogy idősebb lesz az ember, annál elfoglaltabb, és egyre nehezebb fenntartani a barátságokat.

Egy tavaly készített felmérés szerint az Egyesült Államokban a válaszadók nyolc százaléka mondta azt, hogy nincsenek közeli barátai.

Ki kellett volna mutatnom az érzéseimet!

Bronnie szerint nagyon sok ember, aki elmondta neki az utolsó szavaival, mit érez, hozzátette azt is, hogy egész életében elfojtotta az érzéseit, hogy békében legyen másokkal.

Bárcsak boldogabb lettem volna!

Az ápolónő páciensei gyakran tették fel azt a kérdést: vajon tényleg tudjuk értékelni a boldog pillanatokat? A válaszuk pedig a halálos ágyukon érte őket: a boldogság egy választás lehet, amivel érdemes volna élnünk.


Link másolása
KÖVESS MINKET: