hirdetés
Feri-cím.jpg

„Szócső nem leszek” – Elek Ferenccel beszélgettünk a Pesti balhé apropóján

Mire tanította meg a karantén, mire predesztinál egy színészt a testalkata, és milyen szerepet nem vállalna el Elek Ferenc?
Kövesdi Miklós Gábor - szmo.hu
2020. július 31.


hirdetés

A héten mutatják be a mozik a Pesti balhé című vígjátékot. Az egyik főszereplőt, Elek Ferencet faggattam. Ferivel a Rádiókabaréból már ismerjük egymást, így tegeződünk.

FIGYELEM! A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

- A színházakat és a színészeket különösen sújtotta az elmúlt időszak. Nemcsak munkától és keresettől estetek el, de, ami esetükben talán még rosszabb, a közönségtől is. Te személy szerint hogy vészelted át?

- Nagyon rosszul. Az első két hónapban pánikrohamaim voltak, azt sem tudtam hol vagyok. Hirtelen kellett leállni, az ember még pörgött tovább. Annyi jó volt ebben a „kisülésben”, hogy ráébresztett: az olyan munkamániás embernek is, mint amilyen én vagyok,

igenis meg kell tanulnia más dolgokkal is foglalkozni.

hirdetés

- Folyamatosan benne van a levegőben, hogy a vírus visszatérhet, esetleg újabb korlátozások jöhetnek. A színházak készülnek erre?

- Nem nagyon lehet. Azt sem tudjuk biztosan még, mi lesz ősszel. Lehet, hogy megint lesznek megszorítások, és akkor a színházak döntik el, érdemes-e előadást szervezni vagy sem. Azon is sok múlik, mennyire lesznek megijedve a nézők.

- Azért voltak próbálkozások online színházi közvetítésekre...

- Áh. Nem lehet. Nem hiszek benne, azt másképp hívják, nem színháznak. Nem tud színház lenni, mert kívül maradsz. A színházat élőben játsszák, élőben nézik a nézők, és ott, élőben lereagálják.

- Alig van szerintem gyerek, aki ne álmodozna arról, hogy színész lesz. Mi volt az a pont, amikor ez neked többé vált játéknál, gyermeki álmodozásnál?

- Kiskorom óta játszom. Vagy azt, hogy én vagyok a busz a közértben – nem a buszvezető, a busz! –, szerettem utánozni a madarakat, mindig bohóckodtam.

Aztán bekerültem egy gyerek színjátszóba. Az egyik tanárom ott is tanított, és biztatott, hogy jelentkezzem.

Amikor Szurdi Miklós megrendezte a Nemzeti Színházban Dürrenmattól A fizikusokat, abban én voltam az egyik gyerek. Úgyhogy még láttam Őze Lajost dolgozni.

Az egyik osztálytársam apukája, Polgár András volt, a Szomszédok egyik írója, és ő kinézett magának az egyik szerepre. Oda is bekerültem.

Szóval valahogy mindig efelé mentem. Nem nagyon voltak kilengések. Talán egyszer, egy félévig bodybuilder akartam lenni, de az is színészet.

Mindig erre készültem, és nem is nagyon értek máshoz.

Soha egy percig nem volt kérdés, hogy nekem ezt kell csinálnom.

- Az ország egyik legfoglalkoztatottabb színésze vagy. Folyamatosan játszol színpadon, egymás után szerepelsz a sorozatokban, szinte nincs olyan év, hogy ne tűnnél fel moziban. Én a Rádiókabaréból ismerlek, ott is rendszeresen szerepelsz...

- Azt is nagyon szeretem csinálni. Szeretnék minden műfajban otthon lenni. Ilyen szempontból régi vágású színész vagyok, mindent szeretek játszani.

A kabarét is ugyanolyan komolyan veszem, sőt, talán még komolyabban.

- Nyilván sokan felismernek, megszólítanak az utcán. Az ilyesmi sokszor a színészek fejébe száll, de nálad nem tapasztaltam sztárallűröket. Hogy lehet ezt a fajta népszerűséget helyén kezelni?

- El kell fogadni, hogy ez a munkáddal jár. El kell fogadni, hogy százból kettő bunkó, de nyolcvannyolc az nagyon kedves, és biztosít a szeretetéről. Örülök neki, egyáltalán nem terhes.

Nem szeretem azokat, akik lenézik a közönséget.

- A BÚÉK című film kapcsán Törőcsik Franciskával és Lengyel Tamással is interjúztam. Feltettem mindkettőjüknek a kérdést, hogy mi alapján döntik el, elvállalnak-e egy szerepet, vagy sem. Meglepő módon Franciska azt mondta, ő bizony azért megnézi, mit vállal el, Tamás viszont azt, hogy manapság egy színész Magyarországon nem nagyon válogathat. Pedig azért ő is elég foglalkoztatott. Te hogy vagy ezzel a kérdéssel?

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>



hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
majka-kadarkai-endre-zeneszek-tamogatas-segely.jpg

Majka a zenészsegélyről: Menjen a francba, aki felveszi úgy, hogy közben 9 milliós autóban ül

Rádiós műsorban beszélt arról, hogy pár olyan emberről biztosan tud, aki felvette a támogatást, pedig azt is tudja, hogy nincs szükségük a nettó 136 ezer forintra.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. augusztus 14.


hirdetés

Kadarkai Endre vendége volt nemrég a stúdióban Majka és Tamás Gáspár Miklós. A teljes beszélgetés szombaton lesz hallható a Klubrádió Világtalálkozó című műsorában.

A beszélgetésből egy részletet megosztott a Facebook-oldalán Kadarkai Endre.

Ebben Majkához fordulva azzal indít Kadarkai Endre, hogy kritizálta azokat a zenészeket, illetve az olyanokat, akiknek bár nem lett volna rá szükségük rá, támogatást vettek fel.

"Itt jön a lényege a mondandómnak" - válaszolt Majka. "Kimondtad azt, amit más nem mondott ki, és amiből balhét csináltak. Az olyanokon van a lényeg.

Arról volt szó, hogy mindenki felvette, aki megigényelte ezt a dolgot, és

hirdetés

ezek közé beférkőztek olyan emberek, akik nem az, hogy nem érdemlik meg, hanem akiknek nincs rá szükségük.

Ezt kiforgatva jelentek meg újságcikkek, hogy én azt mondtam, hogy akik felvették ezt a jogdíjat, nem emelték ki, hogy én valójában nem azok ellen szólalok fel, akik tényleg megérdemlik."

Amikor erre rákérdezett a műsorvezető, Majka azt mondta:

"Azt tudom, hogy nekem van pár olyan ismerősöm a szakmából, akinek tudom, hogy nem volt rá szüksége".

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
fesztival-zenekarok-raktarkoncert.jpg

Megvan, melyik 100 fesztiválfellépő zenekar kap pénzt az államtól

Lobenwein Norbert a Facebook-oldalán számolt be arról, hogy a 100-as listába mindenki belefért, akit kettőnél több fesztiválon láthattunk volna idén.
Címkép: PxHere - szmo.hu
2020. augusztus 11.


hirdetés

Lobenwein Norbert, aki többek között a VOLT Fesztivál alapító-főszervezője a Facebook-oldalán osztott meg újabb információkat a kormány által bejelentett raktárkoncertekről.

Posztjában leírja, hogy egy héttel ezelőtt kapott a felkérést, hogy a Kormány által kezdeményezett „Raktárkoncert” sorozathoz szervezzen 40-50 olyan zenekart, előadót, amelyek és akik jellemzően résztvevők a hazai zenei fesztiválokon.

"Többször igyekszem majd kihangsúlyozni, hogy engem a FESZTIVÁLOK kapcsán ért a felkérés, más hazai szervezők-szakemberek-producerek más területen kaptak hasonló feladatot. A hírekben 150 „raktárkoncert” szerepelt, ebből eredetileg 40-50 a „fesztiválos” bandák köre. Némi gondolkodás után a kollégáim bevonásával előálltunk egy javaslattal, amelynek lényege, hogy a döntés ne a mi kezünkben legyen. Annak ugyanis a látszatát is szerettem volna elkerülni, hogy akár én, akár a barátaim-kollégáim a saját ízlésük szerint választanak ki számukra kedves produkciókat.

Az alábbi javaslatot a döntéshozók elfogadták, ennek szellemében dolgozunk azóta" - írta bejegyzésében Lobenwein Norbert, aki azt is hozzátette, hogy

"a meghívható produkciók létszámát a kérésünkre az említett 40-50-ről 100-ra sikerült emelni. Emellett pedig felvettük a kapcsolatot 13, meghatározó hazai fesztivál szervezőjével. Arra kértük őket, hogy a Raktárkoncert projektben résztvevő 100 előadó listáját közösen állítsuk össze, a 13 fesztivál között 100%-os transzparenciával".

hirdetés

Minden fesztivál elküldte nekik azt a line-upot, amellyel 2020-ra készült. Ők pedig összegezték, hogy mely zenekarok, hány fesztiválon vettek volna részt idén.

"A lista tetejére került az, akit tíz fesztivál hívott volna meg (egy volt ilyen), az aljára pedig az, akiket csak egy fesztivál. A 100-as listába mindenki belefért, akit 2-nél több fesztiválon láthattunk volna idén"

- hangsúlyozta.

A végeredmény alapján elkezdtek egyeztetni azzal a 100 produkcióval, akiket a felsorolt fesztiválok szervezői delegálnak.

"A listát természetesen akkor tudjuk közölni, amikor mindenkivel sikerül egyeztetnünk"

- írja Lobenwein.

Posztjában arra is kitér, hogy mi a raktárkoncertek célja.

"A cél véleményem szerint kettős: születik egy olyan könnyűzenei keresztmetszet (képi és hangfelvételekkel), amely a 2020-as év több fontos szeletét mutatja meg (fesztiválok, élő legendák, népzene, ...) Ennél még fontosabbnak érzem azt a szándékot, hogy a felkért művészek sok hónapnyi nehéz időszak után / közepén e koncertek által jutnak egy olyan forráshoz, amellyel a háttérzenészeket, technikusokat, személyzetet is tudják valamelyest segíteni és maguk is bevételhez jutnak" - fogalmaz a posztba Lobenwein Norbert.

A bejegyzésben pedig azt is megemlíti, hogy szervezőként látja, hogy ez a projekt sokaknak segít, de sokan ki is maradnak belőle.

"Arra sajnos nincs lehetőségem, hogy további kereteket nyissak, ahová további produkciókat hívhatna meg bárki, a rendelkezésünkre állót így is duplán kimaxoltuk. A magam részéről azt azonban megígérem, hogy hangot adok annak érdekében, hogy további műfajok, területek jeles képviselői is meghívást kaphassanak erre, vagy hasonló projektekre"

- zárja posztját.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
sulyi-kobor.jpg

Sülyi Péter: Elkezdett idomulni a történelem a 40 évvel ezelőtti szövegeimhez

70 éves az Omega talán legjelentősebb dalszövegírója, aki hosszú ideje az Őrségben él. Az ottani mindennapokról és az általa megálmodott Hétrétországról is mesélt.
Láng Dávid; címkép: Omega Facebook - szmo.hu
2020. augusztus 13.


hirdetés

Sülyi Péter a 70-es évek elején kezdett együtt dolgozni az Omega zenekarral, olyan slágerek fűződnek a nevéhez, mint a Fekete pillangó, a Nem tudom a neved, a 200 évvel az utolsó háború után, vagy a Mozgó világ. Emellett Kovács Kati több dalszövegét is ő jegyzi.

Az Őrségbe majdnem 30 éve vetődött először, és első látásra beleszeretett. Egyre több időt töltött ott, mígnem hivatalosan is odaköltözött.

Ő álmodta meg a Hétrétország nevű fesztivált, amit néhány éve „köztivál”-nak hívnak, és ami a tavalyi szezon egyik legpozitívabb élménye volt számomra.

Kicsit máshogy, látogatói létszámkorláttal, de szerencsére idén is meg tudják rendezni. Erről is beszélgettünk az ötletgazdával, aki a napokban ünnepelte hetvenedik születésnapját.

hirdetés

– Hogyan éli meg, hogy 70 éves lett, foglalkoztatja a kora?

– Kicsit már érzem a koromat, de érteni nem értem. Egyszer csak azt mondják az embernek: hetvenes lettél! Ez azzal jár, hogy nem fúj csábdalokat a jövő, a múlt meg a mulasztásokkal hozakodik elő. Új fejezet. Végül is az ember legyen hálás, mindennek lehet örülni.

– Mennyire érzi érvényesnek a 70-es, 80-as években született szövegeit 2020-ban?

– Nem állítom, hogy szántszándékkal, de valahogy úgy jött ki a lépés, hogy eléggé korfüggetlen szövegeket írtam. Manapság, ha az Omega közönségével találkozom, az a benyomásom, hogy sokkal fogékonyabbá váltak a szövegek iránt. Mintha kellett volna pár évtized ahhoz, hogy beérjenek a sorok, és a színpadi látvány, a zenészek személyisége, illetve a zene ereje mellett a szövegekre is elkezdjenek figyelni. A visszajelzések azt mutatják, hogy nem vesztette érvényét az, amit annak idején leírtam.

Sokan kérdezik a szövegeim kapcsán, honnan tudtam 40 évvel ezelőtt, hogy ez vagy az fog történni. Erre csak azt tudom mondani, fogalmam se volt: nem kispekuláltam, hanem megéreztem. Nem következtetés volt, hanem egyfajta intuíció.

Egyik-másikhoz, nagyon úgy tűnik, elkezdett idomulni a történelem. Ez persze nem az én érdemem, és nem is feltétlenül töltenek el örömmel a történések, amelyek ide vezettek. Ha a személyes utamat keresem előrefelé, egyre inkább belevész abba a homályba, amit általánosságban érzékelek.

– Kifejtené ezt kicsit bővebben?

– A mixer című szám szövegében írtam 1981-ben, hogy „Valaki összekever mindent, a rosszat és a jót / Bele se fogsz, hogy szétválaszd, már megkapod az altatót”. Ez például eléggé bejött. Ember legyen a talpán, aki a mai világban ki tudja bogozni, mi igaz és mi nem. Gyakorlatilag nevezhetjük ezt korszellemnek, ami minden történésre rányomja a bélyegét. Alig látni valamit tisztán, csak a rendszerszintű káosz, ami biztos.

Nem látok keresztül ezen a függönyön, így fogalmam sincs, meddig tart majd, kitisztul-e valaha a kép? (Hát persze, hogy kitisztul – próbálok bizakodni –, csak nem feltétlen nekünk, „hetveneseknek”.)

– Tartja a kapcsolatot az Omega tagjaival?

– Természetesen. Talán Meckyvel (Kóbor János – a szerk.) beszélek a leggyakrabban, a születésnapomon is felhívott. Időnként találkozunk a „dalszerzési kötelezettségeken” túl, például együtt szoktak meghívni bennünket Szlovákiába a zenekar ottani rajongói minden év szeptemberében.

Egyébként elég furcsa, hogy ősidők óta ismerjük egymást, de mintha csak az utóbbi tíz évben kezdtünk volna barátkozni. Én annak idején úgy kerültem képbe, hogy a gitárossal, Molnár Gyurival osztálytársak és jó cimborák voltunk. A többiekkel már csak a korkülönbség miatt sem alakult ki rögtön a pajtási viszony, aztán igaz, összeöregedtünk – de ki-ki a maga módján.

Fotó: Simon Attila

– Mi a helyzet a régóta tervezett új lemezzel?

– Mecky épp a „szülinapi” telefonbeszélgetésben említette, hogy úgy néz ki, végre sikerült formába önteni. Ez leginkább rajta múlt, tulajdonképpen ő volt a dalok lelke, neki köszönhetően lett olyan az anyag, amilyen. Nevezhetjük konceptlemeznek is, a címe Testamentum.

Összefoglalásnak szántuk, az új dalok mellett a pályaív egy-egy régi darabja is bekerült, új köntösben. Nagyrészt én írtam a szövegét, őszre remélem, hallható lesz.

– Miben volt más megírni ezeket a szövegeket, mint a hőskorszak-belieket?

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
newcastle-1000x691.png

Angliában megmutatták, milyen egy távolságtartós koncert

Newcastle-ben úgy döntöttek, nem marad el a koncertszezon, csak hozzáigazítják a járványhoz.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. augusztus 13.


hirdetés

Bár a koronavírus-járvány miatt gyakorlatilag mindenütt elmarad az idei fesztiválszezon, az angliai Newcastle-ben valósítottak meg egy koncertet úgy, hogy a kecske is jóllakjon és a káposzta is megmaradjon - írja a BBC.

A britek egyik tehetséges feltörekvő zenésze, Sam Fender tartott koncertet a Gosforth Parkban, amely annak ellenére, hogy 2500 fő volt a kapacitása, járványügyi szempontból tökéletesen megfelelt az előírásoknak.

Newcastleban ugyanis bemutatták a social distancing-koncertek prototípusát:

a színpad előtt ötszáz kis platformot állítottak fel egymástól megfelelő távolságban, amelyeken maximum 5 fő - szigorúan egy háztartásból - tartózkodhatott.

A kis szigetek között kötelező volt az arcmaszk használata, ételt-italt pedig előre kellett rendelniük a résztvevőknek, hogy ne alakuljanak ki sorok.

hirdetés

A formabontó eseménynek sikere volt, mind a 2500 jegy szinte percek alatt elfogyott.


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!