hirdetés
Egy nap - a film, ami egy kicsit mindannyiunkról szól
Beülünk a moziba és rácsodálkozunk a hétköznapi valóságra. Meg arra, hogy mit is jelent anyának lenni.
Ganzler Orsolya - szmo.hu
2018. november 09.


hirdetés

Este van. A gyerekeket már lefekvéshez kell előkészíteni, mérsékelten rimánkodni nekik, hogy a fogmosást nem szabad kihagyni. Közben egy láthatóan nem a családhoz tartozó hölgy áll az előszobában, várakozik – mint kiderül, az édesanyát zökkenti ki a hétköznapi estéből. De nem ám azért, mert mulatni indulnának, sőt, a főszereplő Anna a háta közepére sem kívánja ezt a beszélgetést Gabival, aki a jelek szerint rányomult a férjére és most épp azt magyarázza, hogy az nem is úgy volt, hanem.

Valami ilyesmi a kiindulópontja az „Egy nap” c. filmnek, amely Szilágyi Zsófia első nagyjátékfilmje. Az Enyedi Ildikó tanítványaként diplomázott rendezőnő több mint tíz évig készült erre a filmre, végül a Nemzeti Filmalap Inkubátor programjában tudta megvalósítani. És milyen jó, hogy ilyen elszántan kitartott az elképzelése mellett, hogy megörökíti egy háromgyerekes családanya hétköznapját, és milyen jó, hogy olyan támogató és alkotótársakra találhatott, mint Kovács Gábor és Pataki Ági producerek, vagy Szamosi Zsófia, a 2017-ben Oscar-díjat nyert kisfilm, a „Mindenki” főszereplője. És ha már díjakról van szó: az „Egy nap” már bemutatkozásakor bezsebelt egy jelentős elismerést Cannes-ban: a Nemzetközi Filmkritikusok FIPRESCI díját.

Gondolhatnánk, hogy egy átlagos budapesti anyuka napját viszontlátni a vásznon nem különösebben izgalmas – és tényleg, ne számítson senki akciójelenetekre, drámai fordulatokra vagy szenzációs effektekre. Ez itt kérem maga a valóság: hogy akkor is fel kell kelni a gyerekek előtt kora reggel, ha hosszúra és bormámorosra nyúlt az este; hogy a reggeli készülődés természetes velejárójaként egy banki ügyfélszolgálatossal kell vitatkozni telefonon arról, hogy mit is akarjon jelenteni az a felszólító levél; hogy a munkahelyen a túlélés érdekében azt is be kell vállalni, ami szinte a lehetetlen kategóriába tartozik.

Anna és Szabolcs egy párt alkotnak, három gyereküket egy budai lakásban nevelik, a legkisebb még bölcsődés, a legnagyobb már kisiskolás. Nem tudjuk meg, hogy mióta élnek együtt, a közös gyerekeken kívül mi a fő összetartó erő közöttük, vagy hogy miért és mióta vannak anyagi gondjaik. De látjuk, hogy a gyerekeik a prioritási rangsorban elől szerepelnek, mert lehet, hogy elfogy a konyhafiókban borítékban tartott tartalékpénz, de a nagyfiú sportolni és zenélni jár, a kislány is eljut időben a balett-órájára, és amikor a legkisebb gyermek beteg lesz, Anna az éjszaka közepén is felhajtja az ügyeletes gyógyszertárból a lázcsillapítót.

Anna (Szamosi Zsófia) és Szabolcs (Füredi Leó – de ha esetleg Kovács Istvánként, a Berlini Magyar TV tudósítójaként ismerősebbnek hat, az se véletlen) között kirajzolódik egy alapkonfliktus: vajon megcsalta / megcsalja-e Szabolcs Annát Gabival? Csakhogy épp ők ketten, a férj és a feleség nem beszélnek erről egymással. Hallhatjuk Gabi verzióját a film legelején, aztán árnyaltabbá válik ez a kép, amikor Anna egy kollégájával beszélget róla. Ugyanakkor gondolhatjuk, hogy Szabolcs anyukája sejt valamit, mert annyira erőlteti, hogy a fiatalok kettesben utazzanak el egy kicsit. Az anyukák már csak ilyenek, mindent kiszúrnak, itt jelesül azt, hogy a párnak nem jut kettesben töltött minőségi idő.

A film remekül megmutatja, hogy mitől hétköznapi hősök a családanyák, pláne három gyerekkel, pláne Budapesten, ahol komoly logisztikai-menedzseri feladatokat igényel annak összehangolása, hogy a három gyerek időben eljusson A-ból B-be, odaérjen különórára, edzésre vagy gyerekzsúrra.

És még csak azzal sem vádolhatjuk Szilágyi Zsófiát, hogy túl sztereotip lenne az ábrázolás, mert nem egy olyan apafigurát mutat meg nekünk, aki csak úgy ott van - ha ugyanis nagyon kell, Szabolcs segít és átvállal feladatokat.

Annának még így is dzsungelharcosként kell előretörnie a problémák erdejében, menedzselni egy egyszerű szerdai napot (vagy csütörtököt, voltaképp mindegy). Mikor is tudna elkeseredni és sajnálni magát, mert a férje épp tilosban járhat, ha épp arra kell koncentrálnia, hogy a nyelviskolában megküzdjön azért, hogy tanárként legyen elég órája, vagy hogy a nagyfia már ki tudja, hányadik tornazsákot hagyja el az iskolában?

Szilágyi Zsófia rendező egy háttérbeszélgetésen azt mesélte, hogy a film előkészületeinél próbálkozott egy olyan verzióval is, amelyben a férj, Szabolcs szemszögéből látjuk az eseményeket, de az valahogy nem állt össze, sokkal több hiteltelennek tűnő jelenet lett volna benne. S bár Szilágyinak nincs gyermeke – sőt, a forgatás időpontjában még a főszereplőt alakító, és ezzel már több díjat is teljes joggal besöprő Szamosi Zsófiának sem volt – a film tökéletesen visszaadja azt, hogy min mehet keresztül egy anya egy szürke hétköznapon. Ráadásul Annával bárki könnyen azonosulhat, találhatunk olyan jelenetet a filmben, amiben magunkra ismerünk, még akkor is, ha nem nevelgetünk odahaza három porontyot.

"
Szegény csaj... hogy bírja? És honnan van ennyi türelme?

- ez juthat eszébe a filmet nézve a legtöbbünknek, és talán pont azért, mert együtt érzünk Annával és kíváncsiak vagyunk rá, hogy hogy bírja a terheket, le tud-e rakni belőlük, feszült figyelemmel követjük végig az eseményeket 99 percen keresztül.

Igazából mindegy is, Szabolcs tényleg görény-e, aki félrelépett, vagy van-e valami hihető magyarázata arra, merre lófrált egész éjszaka. A lényeg az apró részletekben rejlik. Ennek a másfél napnak a lenyomatában, az így kirajzolódó karakterekben, na meg abban, hogy nézőként tényleg úgy érezhetjük, ez velünk is megtörténhet. Vagy talán már meg is történt.

Képek forrása: Egy nap c. film Facebook oldala, sajtófotó


KÖVESS MINKET:





hirdetés
7 durva baki a Trónok harcából, ami még a starbucksos poharat is übereli
Nektek is feltűntek ezek?
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. május 19.



Még a legjobb filmek és sorozatok készítői is véthetnek olykor hibákat, ez alól a Trónok harca sem kivétel. Nemrég beszámoltunk arról a hatalmas bakiról, ami az egész világot bejárta: az utolsó évad negyedik részének felvételekor ott maradt az asztalon egy starbucksos kávéspohár Daenerys előtt. Ráadásul a nem túl korhű elem a 15. perc környékén többször is felbukkan. Miután ez hatalmas felháborodást keltett, a HBO egy vicces magyarázattal állt elő, de az ötödik rész után megint figyelmesek lettek egy furcsaságra a fanatikusok. Egy képen ugyanis az látszik, hogy Jamie-nek hús-vér keze van, ami ugyebár lehetetlen.

Ezek után a Bright Side összeszedett még jó pár bakit, ami a Trónok harca eddigi részeiben előfordult, néhány pedig tényleg durvább, mint Daenerys Starbucks-pohara.

1. Havas Jon gumiszerű kardja

2. Modern locsolórendszer egy ókori városban

3. Jegygyűrű a Makulátlanok egyik harcosa ujján

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:



hirdetés
Most egy ásványvizes palackot felejtettek a Trónok harca egyik jelenetében
A csapat rendre úgy reagál, hogy a folyamatos bakizás oka nem marketingfogás, hanem egyszerűen figyelmetlenség.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. május 20.



Még mindig nem tudni, hogy szándékos-e vagy sem, de egyre több baki bukkan fel a Trónok Harca háza tájáról.

Volt ugye Jamie keze, ami egy fotó erejéig visszanőtt, aztán a Starbucks-pohár, ami az asztalon maradt egy jelenetben.

Most egy újabb szomjas és figyelmetlen színész felejtett valamit a díszletben, ami ezúttal egy Samwell Tarly lába mögött felejtett ásványvizes palack volt.

A csapat rendre úgy reagál, hogy a folyamatos bakizás oka nem marketingfogás, hanem egyszerűen figyelmetlenség.

Lapozz, ha látni szeretnéd a bakit:

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




hirdetés
Emilia Clarke megható Insta-posztban búcsúzik a Trónok harcától
Az utolsó évad zárórésze előtt jó néhány fotót posztolt a színésznő, aki bevallotta: szavakkal nem is nagyon tudja kifejezni, mit jelentett neki a sorozat és a karaktere.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. május 19.



Emilia Clarke, a hamarosan kifutó Trónok harca Daeneryse hosszú Insta-posztban búcsúzott a sorozattól és karakterétől. Több fotó kíséretében arról ír, milyen nehéz szavakkal kifejeznie, mit jelentett neki ez a szerep és a 8 évadnyi forgatás, ami annyira meghatározó volt számára, hogy nőként, színészként és emberként is formált rajta. A rajongóknak is köszönetet mondott: "nélkületek mi sem vagyunk".

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Finding the words to write this post has left me overwhelmed with how much I want to say but how small words feel in comparison to what this show and Dany have meant to me. The mother of dragons chapter has taken up the whole of my adult life. This woman has taken up the whole of my heart. I’ve sweated in the blaze of dragon fire, shed many tears at those who left our family early, and wrung my brain dry trying to do Khaleesi and the masterful words, actions (and names) I was given, justice. Game of Thrones has shaped me as a woman, as an actor and as a human being. I just wish my darling dad was here now to see how far we’ve flown. But to you, dear kind magical fans, I owe you so much thanks, for your steady gaze at what we’ve made and what I’ve done with a character that was already in the hearts of many before I slipped on the platinum wig of dreams. Without you there is no us. And now our watch has ended. @gameofthrones @hbo #love #motherofdragonsoverandout

@ emilia_clarke által megosztott bejegyzés,


KÖVESS MINKET:




hirdetés
Trónok harca: megrendítőnek szánták az utolsó részt, de nem jött össze
Véget ért a nyolcadik, utolsó évad, elvarrták a szálakat. Nagyon be akarták már fejezni. Vigyázat, SPOILER!
Orosz Emese cikke - szmo.hu
2019. május 20.



Egész múlt héten azon törtem a fejem, vajon hogyan lehet lezárni egy ekkora trilógiát csupán a maradék 75 percben. Hát így.

Összecsapták a befejezést, de az utolsó részből azért kiderült, ki ülhet a vastrónra. Illetve oda pont nem, és az is kiderül, miért nem.

SPOILER!

Érdekesség, hogy az utolsó részre ismét változtattak picit az intrón. Királyvár felperzselése után a mechanikus váracskán is látszódnak a pusztítás nyomai.

A főcímet követően a változatosság kedvéért a Trónok harca utolsó évadának utolsó része is vontatottan indul. A felégetett város hamulepte utcáin Tyrion a palotába tart. Végigsétál a felégetett termeken, s vele együtt mi is újra bejárhatjuk azokat a helyszíneket, ahol családja 8 évadon át szőtte a terveket és intrikákat.

Vicces, hogy gyakorlatilag az egész város téglákra esett, az alagsorban három kő elmozdításával Tyrion mégis megtalálja testvérei holttestét. Miközben ő könnyek közt, dühösen csapkodja a téglákat, Daenerys beszédet intéz katonáihoz, a megmaradt dothrakiakhoz és a makulátlanok seregéhez.

Ahogy az előző részben a Cleganebowl előtti scene, úgy ez alkalommal a Daenerys sárkányszárnyas belépője volt a rész legháttérképgyanúsabb felvétele.

Daenerys beszéde egyébként erősen emlékeztet valamiféle kommunista gyűlésre: molinóként lelógatott hatalmas zászló, magasba lendülő sarlók és a világ népeinek “felszabadításáról” szóló őrült monológ a történelemkönyvekből is ismerős lehet.

Miután Tyrion a királynő lábai elé dobja a segítői kitűzőt, börtönbe kerül. Jon meglátogatja, és az epizód első harmada tulajdonképpen egy köztük zajló hosszú, unalmas moralizálás arról, mi a helyes, illetve mit kellene kezdeni a bekattant Sárkánykirálynővel.

Jon szokás szerint nem is érti, mit keres itt, hogy került ebbe a szituációba, és nyűglődik azon, hogy neki kell jó döntést hozni és cselekedni. Végül rászánja magát, és felkeresi Daeneryst. Újabb poszterre való jelenet, amikor a hamulepte sárkány felemelkedik, hogy a bejáratnál megszagolja Jont.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x