hirdetés
wug8.jpg

Egy hónapig buliztak, amikor megtudták, hogy részt vehetnek az olimpián – ilyen volt a World Urban Games Budapesten

Jövő nyáron Tokióban a 3x3-as kosárlabda és a bmx, míg 2024-ben Párizsban a bréktánc is bemutatkozik az olimpián.
MTI, fotók: MTI/Balogh Zoltán - szmo.hu
2019. szeptember 15.


hirdetés

46 ország 300 versenyzője vett részt a World Urban Games utcai sportok világjátékán, melyet péntektől vasárnapig rendeztek Budapesten.

A Csepel-sziget bejárójánál fekvő Nagyvásártelepen 2019 nyarán kezdődött a tereprendezés, majd szeptember elején indult a 60 000 négyzetméter alapterületű rendezvényhelyszín építése.

"Hatalmas munkát végeztünk az elmúlt öt-hat hónapban, olyan eseményt szeretnénk rendezni, amely a későbbi házigazdák számára mintául szolgálhat" - mondta Molnár Viktor, a szervezőbizottság tagja.

Hozzátette:

az extrém és a tradicionális sportok urbanizálódtak, azaz a beköltöztek a városokba, ahol a fiatalok körében egyre népszerűbbek lettek.

"A jelen és a jövő generációja számára fontosak ezek a sportágak, ezt mutatja, hogy jövő nyáron Tokióban a 3x3-as kosárlabda és a bmx, míg 2024-ben Párizsban a bréktánc is bemutatkozik az olimpián" - fogalmazott Molnár Viktor.

Lapozz a többi képért:

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
karacsony-gergely-fopolgarmester-mti-monus-marton-1000x669.jpg

„A 14 éven aluliak ingyenesen utazzanak” – 10 fontos pont Karácsony Gergely programjából

Zöldebb, biztonságosabb és emberközpontúbb fővárost ígér az új budapesti vezetés. Mutatjuk a legérdekesebbeket.
Fotó: MTI/Mónus Márton - szmo.hu
2019. október 14.



Karácsony Gergely lett Budapest új főpolgármestere, miután a szavazatok 50,86 százalékát szerezte meg Tarlós István előtt, aki 44,10 százaléknyi voksot kapott. Győzelmi beszédében többek közt azt mondta, Budapestet a 20. századból átviszik a 21. századba és a fővárost "mind a tíz körmükkel ott tartják, ahova a történelem mindig is emelte", visszaviszik Európába.

A Portfolio összegyűjtötte az új fővárosi vezetés programjának pontjait, ezek közül mutatjuk a legérdekesebbeket:

1. Panellakások korszerűsítése

Karácsonyék olyan programot szeretnének, amellyel egyszerre csökkenthetők a háztartások költségei és tehetők zöldebbé a panellakások. Részben EU-s forrásokkal

lehetővé tennék, hogy a családok önerő és hitel nélkül oldhassák meg a szigetelést, a nyílászárók cseréjét és a fűtés korszerűsítését.

Emellett kerületi és EU-s támogatásokból társasházakat és önkormányzati lakóépületeket újítanának fel.

2. Megújuló energia alkalmazása

A lakásállomány korszerűsítése folyamán fontos szempont lesz az is, hogy csökkenjen az energiapazarlás, és előtérbe kerüljön a tiszta energia (napelem, hőszivattyú, stb.) alkalmazása. Ennek érdekében kezdeményeznék azt is, hogy minden új fővárosi beruházás tiszta energiával működhessen.

A cél a megújuló energia részarányának fokozatos növelése Budapest energiaellátásában.

3. Környezettudatosabb hulladékgazdálkodás

Fontos célkitűzés az is, hogy csökkenjen a keletkező hulladék mennyisége. Ezt követi az újrahasználat és az újrahasznosítás, valamint a hulladék energetikai hasznosítása.

4. Autóforgalom csökkentése

A kisvárosok a nagyvárosban koncepciót alkalmazva

megerősítenék a helyi városközpontokat, hogy ne legyen akkora az utazási igény nagyobb távolságokra.

Mivel ha helyben is tudnak bevásárolni, szórakozni, ügyet intézni, dolgozni, egyéb szolgáltatásokat elérni a lakosok, nem kell messzebbre utazniuk, így csökkenhet az autóforgalom is.

5. Budapest régiójának fejlesztése

Az előzőponthoz kapcsolódik az is, hogy támogatnák a helyi közösségeket. A városrehabilitációs alap újragondolásával folytatnák a helyi fejlesztéseket támogató TÉR_KÖZ programot, a kihasználatlan önkormányzati ingatlanok felhasználásával pedig teret biztosítanának a helyi kisvállalkozásoknak és civil közösségeknek. Az agglomerációs önkormányzatokkal való együttműködést a Budapesti Régiós Egyeztető Fórum segítené,

a közös cél pedig Budapest metropolisz régiójának hatékony és egységes fejlesztése lesz.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x

hirdetés
monoricenter-cim.jpg

Budapest ismeretlen kínai negyede: bejártuk a kőbányai Monori Center titkos világát

A Mázsa tér környékén külön kis univerzum épült ki: rengeteg üzlet, éttermek, templomok, sőt még orvosi központ is van. Az itt élő kínaiak mellett pedig már a magyarokat is szívesen látják.
Láng Dávid - szmo.hu
2019. október 12.



Ha a budapesti kínai negyed kerül szóba, szinte mindenki a józsefvárosi piac zajos világára gondol. Bár a hírhedt Négy Tigrist már öt éve bezáratta az önkormányzat, közvetlen szomszédságában, az egykori Ganz-gyártelepen továbbra is virágzik a távol-keleti kereskedelem, egymást érik az árusok standjai.

Ebben a cikkben azonban nem erről lesz szó. Pár buszmegállóval arrébb ugyanis hosszú évek óta növekszik egy másik, autentikus "Chinatown" is Budapesten: a kőbányai Monori Center.

Hogyan alakult ki ez a különleges világ? Kik működtetik és bővítik évről évre? Hosszas tervezés, vagy véletlenek sorozata kellett ahhoz, hogy megszülessen? Egyáltalán mikor és kik érkeztek Kínából Budapestre? Ez mind kiderült a Hosszúlépés sétáján, amely a Kőbányai selyemút nevet kapta.

Kínai kereskedők már a XX. század elején is megfordultak a régióban, ők azonban a '30-as évek gazdasági világválsága hatására hazamentek. Tömegesen a Teng Hsziao Ping által meghirdetett nyitási politika után kezdett kiáramolni a lakosság külföldre. A pártvezetés célja ettől kezdve az volt, hogy minél többen próbáljanak szerencsét más országokban, így segítve otthon maradt családtagjaik mellett hazájuk gazdaságát is.

A '80-as évek közepére Magyarország is kedvelt célpontjukká vált, azzal párhuzamosan, hogy a szocialista rezsim az évtizedekig tartó elhidegülés után elkezdett közeledni az ázsiai országhoz. A folyamat a rendszerváltás után gyorsult fel igazán, mivel ekkor néhány évre eltörölték a vízumkötelezettséget.

Ennek hatására minden addiginál többen jöttek, főleg vállalkozókedvű kiskereskedők, akik a szocialista országok gazdasági együttműködésének megszűnése miatt keletkezett áruhiányra repültek rá.

A piaci rést sokan megérezték, és olcsó tömegtermeléssel gyártott árucikkeik révén nagyon sikeresek lettek. Rajtuk kívül a Tienanmen téri forradalom megtorlása elől menekülők közül is jó páran itt kötöttek ki.

Ezután egy nagyobb hullám volt még: az Orbán-kormány által 2013-ban bevezetett letelepedési kötvényeknek köszönhetően pár évig ismét nagyon sokan érkeztek. A lehetőséget azzal hirdették Kínában, hogy „a leggyorsabb, a legolcsóbb és a legbiztonságosabb”, így nem csoda, hogy sokan ráharaptak, bár persze a 250-300 ezer eurós árat csak a tehetősebbek tudták kifizetni.

A Mázsa tértől nem messze található területet szintén még a rendszerváltás környékén kezdte felvásárolni egy kínai ingatlanfejlesztő cég, nagyon tudatosan, parcelláról parcellára. Ennek megfelelően az utcakép is sokkal rendezettebb, érzékelhetően kisebb itt a káosz, mint a 8. kerületi negyedben.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
nyito-3.jpg

Hordalékfából készült rejtélyes szobor ül a budai Dunaparton

A nyomok egy külföldi alkotóhoz vezetnek.
Fotók: Kardos Ildikó - szmo.hu
2019. október 08.



Budapesten több helyen is találkozni különleges gerillaszobrokkal, kőalkotásokkal. Most egy újabb, uszadékfából készült alak tűnt fel a rakparton, az Erzsébet- és a Szabadság híd közötti lépcsősoron. Fotósunk is felfigyelt rá, és sikerült is megörökítenie a kész alkotást.

A rejtélyes alkotóról egy ideig nem lehetett tudni semmit,

ám úgy tűnik, hogy egy Dima Shlyonkin nevű - amúgy az Instagram-oldala szerint drótból készült szobrokat készítő - művész munkája. Egy horgász csoportban azt írták, hogy egy héten keresztül készült a mű.

Эту скульптуру я собрал из деревяшек, которые валялись на берегу Дуная в городе Будапешт.

133 Likes, 24 Comments - Дима Шленкин (@dima_shlyonkin) on Instagram: "Эту скульптуру я собрал из деревяшек, которые валялись на берегу Дуная в городе Будапешт."

A különös alak sokak fantáziáját megmozgatta, fotósunk közösségi oldalán többféle elnevezést is adtak neki. Többek között megkapta a Duna Hercege elnevezést, de volt aki Groot-ot látta meg benne, sőt akadt, aki egyenesen Rodin: A gondolkodó szobrát vélte felfedezni. De jött tipp Szilszakállra és Zeuszra is.

uj-mini-kolodko-bronzszobor-bukkant-fel-budapesten
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
cimlap.png

Teszteltük az új online BKV-bérletet: sokszor még az ellenőröknek is fejtörést okoz

Szeptember végétől a havi bérletnek már létezik online verziója is. Héven, villamoson, metrón és trolin is kipróbáltuk.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. október 13.



A RIGO kudarca és a budapesti elektronikus jegyrendszer körüli sorozatos botrányok után ideje volt valami modernnel és működőképessel előrukkolnia a BKK-nak a fővárosi közlekedés terén. Mostantól végre létezik online bkv-bérlet (hivatalos nevén: Budapest-bérlet) is, amit a Mobiljegy nevű alkalmazásban lehet letölteni, a félhavi bérlettel együtt.

Az app a körülményekhez képest hozza azt, ami tőle elvárható: friss, gyors, biztonságosnak tűnik és egyszerű használni.

Mi lett volna/lesz a RIGO?

A budapesti elektronikus jegyrendszer, amit úgy terveztek, hogy kiváltsa a papíralapú jegyeket és bérleteket egy névvel és fényképpel ellátott kártyával. A projekt azonban 2018 novemberében bedőlt, 15 évvel az első fővárosi elektronikus jegyrendszer kiépítésének bejelentése után. Jelenleg 2020 végére - 2021 elejére tervezik a mostmár egész országra kiterjedő jegyrendszer bevezetését, ami bekötné Budapestet az országos vasút és buszos jegyrendszerhez.

Utaztam hévvel, villamossal, metróval és trolibusszal is az elmúlt néhány napban, amíg teszteltem az új Budapest-bérletemet.

A BKK honlapján egy közérthető és informatív tájékoztatást kaphatunk arról, hogy miképpen kell regisztrálni és használni az alkalmazást, ráadásul az egész angolul is elérhető.

Nekem a regisztráció az alkalmazás letöltésével és a jegyvásárlással együtt kb. 8-10 percet vett igénybe, amivel egy kicsit lassabb voltam az RTL-híradó stábjánál.

nehezkesen-indult-az-uj-budapesti-mobiljegy-rendszer-meg-nem-mindenhol-mukodik

Azt nem állítanám, hogy minden flottul működik már a rendszerben.

Azt tapasztaltam, hogy ritkán tudják a direkt erre a célra vásárolt géppel ellenőrizni a bérletemet, ugyanis még mindig nincs belőle mindenhol. Az applikáció használatához pedig aktív adatforgalom kell, vagyis az utazónak internetkapcsolattal kell rendelkeznie.

Az elsőajtós buszokon és a metrókon való utazáshoz nekünk kell leolvasnunk egy kiragasztott kódot, és a felugró animációt bemutatnunk ellenőrzésre. Az összes többi esetben pedig, a jegy bal alsó sarkában található három pontra kattintva előjön a saját jegyünkhöz vagy bérletünkhöz tartozó hasonló kód, amit ellenőrzéskor be kell mutatni.

Mivel az alkalmazás személyes adatokat tárol - illetve elmenthetjük bele a bankkártyánkat, hogy csak néhány gombnyomás legyen a következő vásárlásunk - kötelező számkódot beállítanunk a feloldásához. Ezen felül az erre alkalmas készülékeken ujjlenyomattal való feloldást is beállíthatunk. (Egy alkalommal előfordult, hogy mindkettőt meg kellett adnom a belépéshez.)

A júniusban megkezdett pilot projekt után, ahol először csak a 100E reptéri buszjáratra lehetett jegyet váltani, szeptember elejétől a többi közlekedési eszközre is kiterjesztették a mobiljegy vásárlási lehetőséget. Így az utazásaim során már nem találkoztam olyan ellenőrrel/jegyvizsgálóval, aki meglepődött volna, amikor a papír bérletem helyett a telefonomon lévőt mutattam be neki.

Sokszor azonban esetlenül viszonyultak a leolvasáshoz az ellenőrök, leginkább a metróknál; nem mindig tudták eldönteni, hogy most akkor az animáció vagy a bérletem kódja kell.

(A hivatalos álláspont szerint az animáció.) A HÉV-en nem is találkoztam olyan ellenőrrel, aki beolvasta volna a bérletemet, illetve ez így nem teljesen igaz, egyikük megnézte az én készülékemen az érvényesség idejét.

Néhány példa a felbukkanó animációkra.

Hiányosságok a trolibuszokon is adódtak, ott ugyanis a buszvezetőknél sokszor nem volt leolvasó készülék, így jobb híján én megmutattam az animációmat, ők meg továbbintettek.

Mégsem ez mutatta meg leginkább, hogy online bérlet ide vagy oda, milyen állapotban is van a budapesti tömegközlekedés. A 76-os trolin utaztam, amikor a hátsó ajtó felett lévő burkolat kiszakadt a helyéről, és talán csak a szerencsének köszönhető, hogy nem esett le. Csak lifegett a majdnem egy négyzetméteres fémdarab az emberek fölött. Két segítőkész utas aztán segített megtartani a lemezt, amíg a sofőr visszahekkelte a helyére, olyan öt-hat perc alatt.

Persze ettől még mindenképpen dicsérendő, hogy applikációt fejlesztett a cég, és igazságtalan is lenne, ha csak a fenti esetet hoznám szóba, amikor a teszt alatt jóval többször fordult elő, hogy egyszerűen csak zötykölődtünk a belvárosi dugóban, eseménytelenül.


KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x




Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!