hirdetés
hirdetés
hirdetés
 
 
hirdetés
Egri Péter: Felírtam Budapestet a rockabilly-világtérképre
Óriási lehetőségek várnak rá Amerikában, de semmiképp nem akar elszakadni Magyarországtól. Ugyanabban a stúdióban készíthet lemezt, mint Elvis vagy Johnny Cash. Ezzel együtt ő csak egy budai srác marad.
Kövesdi Miklós Gábor - szmo.hu
2019. január 06.


hirdetés

Egri Pétert, a Mystery Gang és a Memphis Moon'55 alapító énekesét mindenki ismeri, ha máshonnan nem, a Made in Hungária című filmből. Az ősszel óriási lehetőséget kapott: két hónapig Amerikában turnézhatott.

- Honnan jött a turné lehetősége?

- Idén megnyertem a Los Angeles-i Music Awards legjobb countrydalának szóló díját a Baby That’s What I Like című szerzeményemmel, ennek a díjnak volt a része, hogy kér hónapot tölthettem Amerikában, gyakorlatilag megalapozhattam a karrieremet az Egyesült Államokban. Fantasztikus lehetőségek nyíltak meg előttem. Nagyon sok mindent tanultam.

- Magyarként kimenni Amerikába rockabillyt játszani elég bátor vállalkozás. Pozitívan fogadtak titeket?

- Az az igazság, én még most sem értem ezt az egészet. Kelet-európaiként a két hónap alatt készíthettem lemezt, és több amerikai együttessel is játszhattam tradicionális, amerikai zenéket.

Hogy értsék az olvasók, ez olyan, mintha nálunk egy magyar népzenét játszó együttes egyszer csak Amerikából hozna egy prímást.

A célomat tehát elértem: felírtam a nagy rockabilly-világtérképre, hogy Budapest, Magyarország. Saját sikereimen keresztül jó hírét kelthettem a hazámnak. Amire különösen büszke vagyok, hogy mindezt bármiféle központi támogatás vagy biztató szó nélkül. Sőt, a sikereimen felbuzdulva ki tudtam vinni fiatal, magyar kísérőzenészeket, úgyhogy megkezdtem a két ország, sőt, a két kontinens között a kulturális hídépítésnek. Fantasztikus volt.

- Kikkel játszhattál együtt?

- Jó néhány gyerekkori kedvencemmel összehozott a sor. Izgultam is az első találkozásokkor, de nem csak méltó társsá tudtam nőni mellettük, hanem sokszor már én irányítottam a bandát, akár a Mercury 5 nevű formációval léptem fel, akár a Rayford Brothersszel, akikkel lemezt is készítettem. Ez kicsit megerősítette a saját magamba vetett hitemet, hogy igenis, egy magyar fiú is tudhat úgy teljesíteni, mint egy amerikai.

- Melyek volt a legemlékezetesebb találkozások?

- Amikor első osztályos voltam a gimnáziumban, akkor mutatták be a Cry Baby című filmet. Johnny Depp volt a főszereplője, és a gimnazista lányoknál elért sikereim nagyrészt arra épültek, hogy abban az időben pont úgy néztem ki, mint Johnny Depp a filmben. A film zenéjét viszont nem Johnny Depp írta és énekelte, hanem egy bizonyos James Intveld. Vele többször is koncertezhettem, sokat beszélgettünk, elmondtam neki, hogy ő az egyik gyerekkori példaképem.

Aztán játszottam, Larry Collinsszal, aki a legendás The Collins Kidsben lépett fel a nővérével az ötvenes években, még gyerekként. Megbeszéltem vele, hogy eredetiben hogy van a Hoy Hoy Hoy, A-ban, vagy G-ben. Ezek az emlékek egy életre szólnak.

De említhetném másik gyerekkori kedvencem, a legendás The Blasters dobosát, Bill Batemant, aki három napra érkezett New Yorkba, és ebből egy teljes napot velem töltött!

Szóval fantasztikus volt, még most is a hatása alatt vagyok, ráadásul márciusban visszamegyek Kaliforniába. Onnan pedig utazom tovább Memphisbe, Tennessee államba, lehetőséget kaptam ugyanis, hogy öt egész órát eltölthetek a legendás Sun Studióban.

- Memphis olyan a rock and rollnak, mint New Orleans a jazznek.

– Igen, Memphis a rock and roll bölcsője. Olyan nagyok indultak el innen az 50-es évek elején, mint B. B. King vagy később Jerry Lee Lewis, maga Elvis Presley, Roy Orbison, és a country királya, Johnny Cash. Ma már egyébként múzeumként működik, csak ritkán készítenek egy-egy felvételt. Például Snoop Dogg vagy a U2 készített ott lemezt.

Még egy érdekes dolog. Mint Kaliforniában díjazott, sikeres magyar szerző meghívást kaptam a Mensch Nemzetközi Alapítvány zenei díjátadó gálájára, ahol a magyar származású, hollywoodi zeneszerző, Rózsa Miklós posztumusz elismerésben részesült.

Pont az ott tartózkodásom alatt volt a kaliforniai tűzvész. Létrejött egy koncertsorozat a tűzkárok enyhítésére. Erről készült egy zenés dokumentumfilm is, egy nagy koncerttel egybekötve, amire engem is meghívtak. Úgy hívtak kint, hogy „European Sensation” illetve „Mr. Rockabilly”. Az utóbbi titulust Lil’ Moe-tól, korunk egyik legnagyobb rockabilly-énekesétől kaptam. Amikor felkonferáltak, kicsit furcsállták, hogy mit akar ez az európai itt a sok amerikai tűzoltó és fellépő között, mi közöm nekem az ő tüzükhöz. De a koncertem előtt elmondtam nekik, és ez a dokumentumfilmbe is bekerült, hogy 1956-ban forradalom és szabadságharc volt Magyarországon, és akkor az amerikai kormány és különösen Kalifornia állam nagyon sokat segített a nemzetemnek, beleértve a családomat is.

Kennedy elnök beszédének köszönhettük, hogy a nagyapámat és a testvérét, akiket 56’-ban letartóztattak, nem ítélték halálra, így 1963-ban kiszabadulhattak.

Azért jöttem, hogy ebből a sok jóból most valamit visszaadjak. Az All I Can Do is Cry című dalt énekeltem elsőként, de még bele sem kezdtem, már állva tapsoltak.

Az egész olyan volt, mint egy film, és nagyon sok távlati tervem van Amerikában.

- Akkor lehet, hogy akár hosszabb időre odaköltözöl?

- Nagyon nehezen tudom elhagyni a szűkebb lakóhelyemet. Én Budán élek, fent a Naphegyen. A Naphegy, a Budai Vár és a Gellért-hegy háromszöge az én meghatározó életterem, és ehhez képest nekem mutogathatták a hollywoodi papírmasé, neonfényes, műanyag világot, nyomába sem érhet egy óvárosi sétának az Úri utcában. Nincs jobb, mint végigmenni a Tóth Árpád sétányon egy kislánnyal az oldalamon! Úgyhogy nagyon nehéz rászánni magamat, hogy hosszabb időre elmenjek. Most is két hónapig voltam távol, ez alatt kicsit már beleláttam az amerikai életmódba, ami nekem annyira nem tetszik. Kint nem értették, miért jövök haza. De hát nekem Kiskunlacházán le van kötve a koncertem! Pécsen játszom szilveszterkor a Zsolnay-negyedben, azután újévkor Szigligeten, az újévi csobbanáskor, amikor mindenki bemegy a Balaton hideg, jeges vizébe!

- Szóval nem kell félnünk, hogy végleg elszippant tőlünk Amerika?

- Lenne rá lehetőségem, hogy itt hagyok csapot-papot, és elindítok egy karriert. De nem szeretném, próbálok egy olyan kétlaki életet kialakítani, amiben azért több időt töltök Magyarországon, mint odakint.

A rockabilly négy generációja: Egri Péter, CavanGrogan, Bognár Balázs és a legifjabb, Balogh Álmos.
Bill Batteman, a Blasters dobosa.
James Intveld, a Cry Baby című film zeneszerzője.

- Úgy tudom, elég komolyan foglalkozol a történelemmel.

- Nem véletlen, történésznek készültem. Még Amerikában is nagyon sokat foglalkoztam vele. Bár nem kerestem, ott is lépten-nyomon valami magyar szálba botlottam. Például amikor a San Fernando-völgyben voltunk, amelynek a lakossága 90%-ban mexikói, egy barátom mondta, hogy ott van eltemetve a híres mexikói származású énekes, Ritchie Valens, aki 1959. február 3-án Buddy Hollyval együtt repülőszerencsétlenségben meghalt. Nem volt még 18 éves. A La Bambát mindenki ismeri tőle. Meglátogattam a sírt, és a magam módján „megkoszorúztam”: egy használt pengetőmet belefúrtam a sírhant oldalába. (Richie Valens sírja látható a címfotón - KMG.)

De ami megdöbbentett, hogy kettőt sem léptem, ott, a mexikóiak sírjai között a San Frenando-völgyben, két méterre az egyik legnagyobb „rock hero”-tól a következő sírfeliratot láttam: F. Irén, szeretett édesanyánk, született 1899-ben, meghalt 1974-ben.

- Foglalkozol helytörténettel is. Például Ottlik Gézáról egyszer valóságos kiselőadást tartottál nekem.

- Például ha most kinézek az ablakomon, pont Ottlik Géza egykori lakhelyére látok. Ez mindig erőt ad. Hogyha kicsit elnézek, ott a Kosztlányi család lakott. Ha csak lemegyek a boltba, az egy irodalmi és kultúrtörténeti séta. Márai Sándor Mikó utcáján megyek keresztül, vagy ha akarom, átkanyarodok Kosztolányi Logodi utcáján, és kijövök az Attila útra, fölnézek a félemeletre, ahol egykor Ottlik Géza és Vas István beszélgettek.

Egri Péter és James Intveld egy plakáton.
Larry Collins
Lil' Moe

- Gyerekeknek is tartasz előadásokat a rockabillyről.

- Igen, folytatódik a tanóra turné sorozat. Általános- és középiskolákban 45 perces zenés és kultúrtörténeti előadásokat tartok, sokszor zenész kollégák segítségével. Tegnap volt például koncertünk, és olyan jó volt látni, hogy eljött néhány 15 éves fiú és lány, akik az egyik ilyen tanórán ismerték meg ezt a műfajt. Nagyon fontos, mert ez majdnem minden XX. századi popzene alapja.

- Hogy látod, van Magyarországon a rockabilly műfajnak utánpótlása akár rajongók, akár zenészek szintjén?

- Folyamatosan. Pont most tettem közzé egy képet, amely még ősz elején készült. Azt a címet adtam neki, hogy négy generáció rockabilly. Rajta van Cavan Grogan, a Crazy Cavan and the Rhytm Rockers énekese, aki 72 éves, és Budapesten játszott, mi voltunk az elő zenekara. Rajta van egy kisfiú, aki már az én tanítványom, a 9 éves Balogh Álmos. Fantasztikusan tehetséges dobos. Rajta van egy másik protezsáltam, a huszonéves Bognár Balázs, elképesztően tehetséges gitáros, és rajta vagyok a képen én, mint 40 éves. Tehát 4 generációnyi rock and roll.

- Az Amerikában felvett lemezeidet hallhatjuk majd itthon?

- Nem tudom, hiszen Amerikában ugyanazt a dalomat díjazták, amit az NKA 27 alkalommal utasított el mindenféle indoklás nélkül. Azután mikor az utolsó alkalommal rákérdeztünk, mi a baj, valami olyasmit mondtak, hogy értéktelen.

Ennek fényében, illetve a magyar rádiók és tévék hozzáállását láva nem nagyon hiszem, hogy a nemzetem ezekről a sikereimről értesülni fog.

Arany János tudom idézni: „Én nemzetemnek vagyok katonája.” Hozzá tehetném még, hogy „Van nekem még öt-hat krajcárom... / Azt is, ha kell, hazámnak ajánlom.”

De hála a Jóistennek, hogy van egy olyan föntről kapott tehetségem, amit át tudok vinni az országhatárokon.

Mr. Rockabilly Comeback from USA

Fellép a Mystery Gang és a Memphis Moon'55

Január 19, Muzikum

A koncert Facebook-eseményét itt találjátok.


KÖVESS MINKET:




Koppintással vádolják A Dal egyik továbbjutóját - akár a versenyből is kizárhatják
Plágiumbotrány miatt egyelőre még nem tudni, hogy ki az a nyolc ember, akinek esélye van bejutni az Eurovíziós Dalfesztiválra.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. február 17.


hirdetés

Hamarosan végre kiderül, mi lesz Magyarország kedvenc dala 2019-ben, és ki képviseli hazánkat az idei Eurovíziós Dalfesztiválon. A Dal döntős mezőnye azonban még nem biztos, hogy teljes, ugyanis az egyik csapat vagy előadó plágiumbotrányba keveredett - azaz lehet, hogy koppintották a műsorban előadott zenét.

Ha beigazolódik a gyanú, akkor az – egyelőre meg nem nevezett – érintettet kizárják, helyére pedig az elődöntőkből a döntő mezőnyébe be nem jutott, de a zsűri és a nézők által összesítve a legtöbb pontot kapott versenyző lép.

Egyelőre az alábbi indulók várják, hogy képviselhessék Magyarországot a 64. Eurovíziós Dalfesztiválon, amit május 18-án, Izraelben rendeznek meg:

Petruska, Acoustic Planet, Vavra Bence, The Middletonz, Pápai Joci, Szekér Gergő, Nagy Bogi és a Fatal Error.


KÖVESS MINKET:




Plágium miatt kizárták a versenyből a A Dal 2019 egyik indulóját
A szakértők szerint Petruska a Help Me Out of Here című szerzeményével követett el plágiumot.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. február 18.


hirdetés

Nem ez az első eset a köztévé eurovíziós selejtezőjében, hogy felmerült a plagizálás gyanúja, ám mindeddig egyszer sem sikerült rábizonyítani azt a versenyzőkre. Idén azonban az egyik döntős esetében a kizárás mellett döntöttek - írja az MTI.

A műsorkészítők szomorúan olvasták a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorhelyettesének szakmai állásfoglalását Petruska dalával kapcsolatban. Mind kiderült, a produkció túl sok részletben egyezik a Vampire Weekend White Sky c. dalával, ezért plágiumnak minősül.

A dal tempója, hangneme, hangszerelése, harmóniastruktúrája, basszusmenete és dallamkezelése is nagyon hasonlít a amerikai indie rock zenekar említett számára.

A szakmai állásfoglalás egyértelműen fogalmaz, így a műsor készítőinek, A Dal 2019 szabályzata értelmében azonnal ki kell zárniuk Petruskát a további versenyből. Az élő műsorban elhangzottak értelmében a döntő nyolcadik versenyzője az elődöntőkben a zsűritől és a közönségtől legtöbb pontot kapott versenyző, Oláh Gergő lesz.

A helyzet egyik pikantériája, hogy az énekes 2016-ban is hasonló gyanúba keveredett, akkor Trouble in my mind című számát hasonlították az itthon Bigyó felügyelő, eredeti címen Inspector Gadget néven futó, 1999-es rajzfilmsorozat főcímzenéjéhez.

Petruska idén nevezett dala:

A Wampire Weekend trackje:


KÖVESS MINKET:




Messenger-üzenetként jelennek meg Petőfi és Radnóti versei Budapest különböző pontjain
Ilyenek lennének nagyjaink, ha a mai korban alkotnának.
Címkép: MyAd Marketing - szmo.hu
2019. február 17.


hirdetés

Február második felében a főváros számos pontján citylight plakátokon jelennek meg a magyar költészet nagyjainak versei, kicsit másképp - írja a színház.org. Budapest 30 különböző helyén ugyanis többek között Radnóti, Petőfi, Weöres és Karinthy műveivel találkozhatunk majd méghozzá párbeszédes Messenger üzenet formájában emojikkal kiegészítve.

Az ötletet a MyAd Marketing csapata találta, akiknek fő célja, hogy a költészet valóban maradandó legyen minden generáció számára. Szeretnék, ha már az iskolások is értékként tekintsenek irodalmunkra, szívesen olvassanak verseket, élményként éljék meg a kötelező irodalmak olvasását is.

Hiszen a világunk egyre inkább változik, a gyerekek érdeklődési körével együtt. A közösségi média pedig remek felületet biztosít arra, hogy az irodalom minél több korosztályhoz eljusson. A MyAd Marketing csapata azt képzelte el, hogy milyen lenne, ha nagyjaink a mai korban élnének és a Messenger alkalmazáson belül üzennének.


KÖVESS MINKET:





Petruska a plágiumbotrányról: "Le vagyok sokkolva"
Az előadó közleményben fejtette ki véleményét.
Címkép: Láng Péter - szmo.hu
2019. február 18.


hirdetés

Korábban már mi is beszámoltunk róla, hogy plágium miatt kizárták a versenyből a A Dal 2019 egyik indulóját, Petruskát. A műsorkészítőknek a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorhelyettese küldte el szakmai állásfoglalását Petruska dalával kapcsolatban. Mind kiderült, a produkció túl sok részletben egyezik a Vampire Weekend White Sky c. dalával, ezért plágiumnak minősül.

Az ügyben most megszólalt az előadó is, aki egy közleményt adott ki a Facebook-oldalán. Ezt teljes terjedelmében, változatlanul közöljük.

"Szombat este egy kedves barátom meglepetés születésnapi bulijának emelkedett pillanatába csapott villámként az MTVA híre. Döbbent telefonváltások következtek a többi versenyzővel, a tv műsor záró perceiben egy döntőnyi muzsikusra sikerült ráijeszteni. Miért most került ez elő? Nem vizsgálnak át alaposan mindent már a beválogatások alkalmával jó füllel és szoftverrel? - tettük fel egymás között a kérdéseket.

Aztán jött a hétfő reggel. A műsorpróbán már zenélésre készen, bedrótozva álltunk a színpadon, amikor a stáb félrehívott, hogy szeretnének velem beszélni. Megosztották velem az előző nap befutott szakértői véleményt, ami szinte sokkolt. Mivel a dalom a popzenében használt 3 legalapvetőbb dúr hármashangzatra épül, és a blues zenékre is jellemző shuffle ritmusban van, ha valaki minden áron találni akar valamit, könnyen fog. Ez azonban nem jelent automatikusan plágiumot. A szakértői véleményt elolvastam, a műsorkészítők döntését tisztelettel tudomásul vettem. Mindezzel együtt vitatkozom az ítélettel. Nem kívánom visszaküzdeni magam A Dal 2019 mezőnyébe, azonban nem hagy nyugodni, hogy dalszerzőként egy ilyen méltatlan helyzetbe kerültem.

Ha forrásokat keresünk, a Help Me Out of Here-t Zimbabwe és Malawi tradicionális tánczenéinek hangulata inspirálta, és nem árulok el nagy titkot, hogy távolról sem én vagyok az egyetlen, aki innen merít. Az, hogy hasonló forrásból esetlegesen hasonló érzetű nyugati popdal születik, nem precedens nélküli, és olykor tudat alatt is létrejöhet egy szerencsétlen együttállás, bár le kell szögeznem, a szakértői véleménnyel a hangulati hasonlóság elismerése mellett továbbra sem értek egyet.

Jelenleg le vagyok sokkolva, szomorú vagyok, és korántsem a műsorban való szereplésem elvesztése miatt. Átgondoltan igyekszem építeni a szakmai életem, folyamatosan arra törekszem, hogy a dalaim mondjanak valamit, össze tudjunk általuk kapcsolódni, és nem mellesleg folyamatosan olyan zenei kifejezőeszközökkel kísérletezem, amivel talán színfolt lehetek az ország popkulturális palettáján. Nincs könnyű dolgom magammal, amikor hosszan ülök egy-egy dallam, vagy szöveg fölött, de mindig azt igazolja vissza élet – gondoljunk csak a Dalos zsűri szép szavaira is -, hogy megéri ez a befektetés. Egy kicsit az ebbe vetett erőm tört meg, remélem, csak időlegesen.

Nos, ha nem Dal, akkor új lemez, új koncertek várnak, ebből igyekszem töltekezni (és most átnéztem minden számomat, hogy ne érje szó a ház elejét).

Köszönöm, ha mellettem álltok ebben

Andris






KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x