ÉLET-STÍLUS

Lehet-e kártyával fizetni a sivatagban?

Lehet. Oké, nem a Szaharában, de egyik interjúalanyunk beszámolója szerint Marokkóban ez sima ügy volt. A budapesti éjszakában szerzett keserédes tapasztalatok után utazók extrém fizetési élményeit gyűjtöttük csokorba.

Link másolása

Amióta csak okostelefon lehet a kezünkben, elkényelmesedtünk az utazásainknál is: miért is teregetnénk ki egy térképet az autóban, ha ott a telefonban a GPS? Miért olvasnánk el előre egy fél útikönyvet, ha két kattintással a helyszínen is rengeteg infót megtudhatunk egy nevezetességről? Vagy miért ragasztanánk fotóalbumba a vakációról készült képeinket, ha egy felhőben is tárolhatjuk őket, sőt, még zenei aláfestéssel montázst is készíthetünk belőlük?

Plusz egy kényelmes megoldás: készpénz helyett kártyával fizetni

A külföldi utazásoknál egy másik fontos faktor is előjön: Mennyi pénzt váltsunk? Hol? Milyen címletekre lehet szükség? Ezeket a dilemmákat lehet egy csapásra félretenni, ha eleve arra készülünk, hogy bankkártyával fogunk fizetni. Már ha lehet. A hazai tapasztalatokból kiindulva talán nem mindig hisszük el, hogy lehet, hiszen egyáltalán nem általános ez még Magyarországon, elég csak a piacokra gondolni.

Ezért most direkt extrém eseteket kerestünk. Megkértünk néhány utazót, hogy idézze fel nekünk, milyen helyzetekben tudott külföldi utazása során kártyával fizetni, ami számára is meglepetés volt, mert előzetesen nem számolt volna vele.

NÉZD MEG KISFILMÜNKET, HOGY MÉG JOBBAN ELKÉPZELHESD A HELYZETEKET, AMIKRŐL UTAZÓINK MESÉLNEK!

Bankkártya-terminál a sivatagban

Brigi szociálpedagógus, már főiskolásként minden nyarát más-más országban töltötte. Az utazási szenvedélye nem múlt el, most már családjával járnak felfedezni új tájakat, megismerni új kultúrákat. Két kedvencük Málta és Ciprus. De ezekben az országokban már egyáltalán nem meglepő, hogy kártyával is lehet fizetni valahol. Ellenben mikor sok évvel ezelőtt Marokkóban jártak férjével, és

egy taxis vitte őket kirándulni a sivatagos területekre, a kietlen tájon kiderült, hogy a sofőr nem tud visszaadni a nagy címletből, ami náluk volt. Sebaj, előkapta a kártyaleolvasó terminált.

Briginek beégett ez a momentum, mert akkoriban még Budapest utcáin sem volt általános, hogy egy taxiba szállva kártyával fizethetünk majd. Azonban ez továbbra sem jelenti azt, hogy ne lennének olyan szolgáltatások, amelyek igénybevétele előtt máig ne lenne érdemes ATM-et keresni.

Városnézés készpénzmentesen

László hajóskapitány, a munkája része az utazás. Bejárta már a fél világot Ausztráliától Dél-Amerikáig, mert ha épp nem hivatalból van úton, akkor kikapcsolódásként is szívesen utazik. Az ő sztorija is több évvel ezelőtti történet, Sri Lankán járt, ahol a városnézésnek az igazán autentikus formáját választotta: egy tuk-tuk járgányba szállt be. Meglepetten tapasztalta a túra végén, hogy a sofőrje felkínálja a bankkártyás fizetési lehetőséget – naná, hogy élt vele.

Ahol már 10 éve alap, hogy elég egy bankkártya

Kátya kommunikációs szakember, hobbija az utazás. Az ő kedvenc országa Észtország, mert még egyetemistaként hosszabb időt töltött Tallinban ösztöndíjjal. 10 éve már, hogy először járt ott, éles kontraszt volt számára, hogy ha szórakozni indultak egyetemista barátaival, tényleg elég volt egy bankkártyát magával vinnie, mert

a legeldugottabb, diákokra specializálódott kocsmában is lehetett kártyával fizetni – 10 évvel ezelőtt.

Magyarországon bár sokat javult a helyzet, a korábbi állapotokhoz képest, most is előfordul, hogy kellemetlen meglepetésként el kell indulni készpénzt felvenni, mert néhány helyen még most is kihívást jelent a kártyaelfogadás.

Egy teve, egy szamár, egy terminál

Ferenc újságíró, aki különösen azóta utazik rengeteget, amióta a fapados légi járatok még elérhetőbbé tették az európai városokat. De már 18 évesen nyakába vette a kontinenst: egy barátjával InterRail vonatjeggyel utazgattak országról-országra egy hónapon keresztül. Ferenc szerint sokszor a magyar utazó számára egészen elképesztő helyeken lehet wifire bukkanni, vagy kártyás fizetési lehetőséget találni. Neki a legnagyobb meglepetést az okozta, mikor a jordániai Petrában járt:

hatalmas területen a több mint kétezeréves romok között sétálva kerülgethetjük a tevéket és szamarakat, ami nem éppen a civilizáció magas fokára utal – ellenben a főbb látványosságok közelében találunk wifi elérhetőséget, a magas lépcsőkön sorakozó árusoknál, akik tényleg a szamarak mellett kínálják a portékájukat, pedig ennek ellenére van kártyaleolvasó.

Ferenc szerint egy külföldi utat ma már többnyire megtervezhetünk úgy, hogy azzal számolunk, csak bankkártyával fizetünk mindenhol, akár már online előre. Ha Magyarországon indulunk útnak, akkor még szerinte is jobb, ha viszünk magunkkal készpénzt, mert még nem terjedt el kellőképpen a kártyaelfogadás.

Ha mára már negatív képet sugároz, ha csak készpénzt fogad el egy hely, miért nem vált mégis?

A sztorikból is az derül ki, hogy a kényelmi szolgáltatás léte vagy hiánya nyomot hagyhat: ha egy olyan helyen fizethetünk kártyával, ahol nem is számítottunk rá, akkor nyilván pozitív a benyomás, de ha valahol az a tapasztalásunk, hogy nem fogadják el a bankkártyánkat, akkor egyértelműen keserű marad a szánk íze. Sejthetik ezt a kereskedők és szolgáltatók is, és most már egyre szélesebb körben tapasztalhatjuk, hogy az elektronikus fizetési lehetőségek is elérhetőek.

És ha mégsem?

Vajon mi riasztja el a kereskedőket? Mik a legfontosabb érvek, amik számukra amellett szólnak, hogy ne féljenek a kártyás fizetés bevezetésétől?

Hideg Noémit, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment terület vezetőjét kérdeztük:

"Nem feltétlen kell külföldre mennünk, hogy érzékeljük, megváltoztak fizetési szokásaink. Az OTP Bank tapasztalatai és az MNB adatai is azt támasztják alá, hogy egyre gyakrabban és egyre többet fizetünk kártyánkkal, mobiltelefonunkkal vagy akár okosóránkkal. Tapasztalatunk szerint azonban nem csak azért érdemes biztosítani az elektronikus fizetést, mert ez a vásárlók elvárása, hanem azért is, mert ez a kereskedőknek és szolgáltatóknak is előnyére válik."

- Miért tarthatnak a vállalkozások a kártyaelfogadástól?

- Sokan azért ódzkodhatnak az elektronikus fizetési megoldásoktól, mert nem ismerik előnyeit vagy talán nem hiteles forrásból tájékozódnak. Az elektronikus fizetés biztonsági szempontból is kockázatmentesebb, valamint gyorsabb, és mindenki – mind a vásárlók, mind a kereskedők – számára jobban követhető és áttekinthető a készpénzhasználatnál. Emellett a járványhelyzet alatt az Egészségügyi Világszervezet is a készpénzmentes, például az érintéses fizetést ajánlotta, hogy csökkentse a fertőzés kockázatát.

- Melyek a leggyakoribb tévedések a vállalkozók részéről POS-terminálokkal kapcsolatban?

- Sokszor találkozunk még mindig azzal a véleménnyel, hogy a POS-terminál fenntartása sokba kerül a kereskedőnek, ám ilyenkor legtöbbször nem veszik számba az összes tényezőt, amit a költségek elemzésekor érdemes figyelembe venni. Általában ugyanis nem szokták a készpénzkezelés költségeivel összevetni, holott, annak tárolásával, szállításával, befizetési költségeivel, biztonsági kockázataival és a minderre fordított idővel és energiával volna megalapozott az összehasonlítás. A terminálok üzemeltetésének költsége pedig nagyban függ a kereskedő forgalmától és attól, hogy melyik pénzintézettel szerződött.

Mi már az ajánlattételtől áttekinthető költségszerkezettel ismertetjük meg partnereinket, amelyet minden havi elszámolásban pontosan követhetnek. Emellett – mivel a vásárlók tapasztalataink szerint már kifejezetten keresik azokat a lehetőségeket, ahol kártyával, sőt, akár SZÉP-kártyával is fizethetnek – a forgalmat is növelheti, ha valaki lehetővé teszi az elektronikus fizetést. Volt, aki attól tartott, hogy bonyolult és időigényes a telepítés, ám a műszaki feltételek függvényében, de legkésőbb a szerződés aláírásától számított 15 munkanapon belül telepíthetők a terminálok. Így az egész folyamat mintegy két-három hét alatt végigjárható és kikerülhet a vállalkozás ajtajára is a bankkártya-elfogadóhely felirat.

A 30 millió forint feletti éves árbevétellel rendelkező vállalkozásoknak az OTP Csoport POS-terminál igénylését javasolja, míg az alacsonyabb forgalmú, 30 millió forintos éves árbevétel alatti vállalkozások számára a SimpleBusiness mobilalkalmazás használatát, amivel többféle elektronikus fizetési lehetőség is felkínálható a vásárlók számára.

A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A fenti termékek és szolgáltatások részletes feltételeiről az ismert csatornákon keresztül tájékozódhatnak. Az OTP Bank fenntartja annak jogát, hogy a tájékoztatásban szereplő termékek és szolgáltatások kondícióit módosítsa.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Meztelenül nyitott ajtót a pizzafutárnak egy angyalföldi nő – futársztorik
Aki futárnak áll, fel kell készülnie nem mindennapi kalandokra. Jó, ha megőrizzük a hidegvérünket.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Elképesztő történetekről számolt be a Blikk, budapesti pizzafutárok meséltek.

A világjárvány óta az eddiginél is jobban rászoktak az emberek az online rendelésre. Sokan el is szegődtek áruszállítónak, ételfutárnak és remekül meg lehet belőle élni. Azonban nem árt, ha felkészül furcsa dolgokra is, aki futárkodásra adja a fejét.

Egy 18 éves diák futár az éjszakai műszakok során rendszeresen találkozott például részeg ügyfelekkel. Egyikük például,

amikor áltvette a rendelést, leült a lépcsőre, majd a kerítésbe kapaszkodva mászott vissza az ingatlanba.

A futár elárulta, hogy már a telefonban hallható volt, hogy a megrendelő részeg. De történt vele olyan is, hogy egy üdítő kiborult a szállítás során, és mire kiérkezett a címre, eláztatta a tárolót, és amikor kivette, hogy átadja a megrendelőnek az elázott dobozból a földre borult az étel. Meglepő módon ügyfél udvariasan összeszedte, és zokszó nélkül átvette a rendelést.

Egy másik, 22 éves kiszállító Angyalföldre vitt egy csomagot. Ahogy kell, 4-5 perccel az érkezése előtt telefonon értesítette a címzettet, hogy érkezik a küldemény.

Mikor megérkezett a címre, már nem telefonon kereste a hölgyet, csak felcsengetett a megadott lakásba. Amikor kinyílt az ajtó, a címzett, egy hölgy csak fehérneműt és egy meglehetősen átlátszó köntöst viselt. Amikor a nő rájött, hogy a csomagja érkezett meg, döbbenten annyit mondott annyit mondott:

„Úristen, bocsánat, azt hittem az ügyfelem vagy!”

Olyan is előfordul, hogy a futár és a megrendelő között konfliktus alakul ki. Emiatt járt úgy egy másik 22 éves futár, hogy bár az ügyfele a csomagot átvette, azonban a kijutással akadt egy kis gond. Mikor a futár felcsengetett, hogy nyomják meg az ajtónyitó gombját, bosszút állt rajta a dühös ügyfél, nem engedte ki a házból. Amikor a kiszállító megpróbált a többi lakáshoz csengetni, ők azt hitték, hogy be szeretne jönni, és ők sem segítettek. Végül egy órát kellett várnia, amíg valaki kiengedte.

A tanulság csupán annyi, hogy az menjen futárnak, aki fel van készülve a néha nem is olyan kellemes kalandokra is.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Egy hospice nővér elmagyarázta, miért nem érdemes félni a haláltól
Julie McFadden szerint életünk befejező szakaszában testünk fokozatosan kikapcsol és endorfinszintje is megnő, amivel megkönnyíti a haldokló utolsó napjait.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 05.


Link másolása

Egy sokéves tapasztalattal rendelkező hospice nővér videóban magyarázta el, miért nem érdemes félni a haláltól, vette észre a LADbible. Sokak számára talán ijesztő lehet, hogy mi történik velünk az elmúlás után, Julie McFadden szerint azonban „az emberi test a halára van kitalálva” és „biológiailag segít a meghalásban”.

Julie a videóban elmondja, hogy a közelgő halál jelei már fél évvel korábban észlelhetők. Ilyenkor ugyanis a haldokló már „kevesebbet eszik, kevesebbet iszik és többet alszik”.

„Az agyunkban beépített mechanizmusok vannak arra, hogy éhesek és szomjasak legyünk. Amikor a szervezet érzékeli, hogy az élet vége felé közeledik, ezek a mechanizmusok kikapcsolnak, így az ember általában nem érez éhséget és szomjúságot, ami segíti a szervezet lassú kikapcsolását” – mondja a rutinos nővér.

Julie McFadden szerint azonban ez a haldokló számára teljesen normális. Életünk utolsó szakaszában ugyanis számos olyan dolog történik a testünkkel, ami megkönnyíti az elmúlást.

„A szervezet lassan ketózisba kerül, ami endorfint szabadít fel. Ezek az endorfinok tompítják a fájdalmat és az idegeket, miközben eufórikus érzést is adnak az illetőnek, aki ettől jól érzi magát” – mondta a hospice nővér.

A teljes, angol nyelvű videót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Gyökeresen megváltozott a Temu, és ez nem véletlen
Rengeteg panasz érkezett a cég miatt, mert a meghirdetett akciók rendszeresen nem voltak valósak, ráadásul a weboldalon sok volt a sürgető üzenet.

Link másolása

Mi is írtunk róla nemrégiben, hogy több bejelentés után a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot indított a Temunál. A legtöbben azt kifogásolták, hogy az akciókban sok esetben 95%-os, vagy akár annál is magasabb kedvezményekkel csábították a vásárlókat, ám ezek nem bizonyultak valósnak. A GVH úgy vélte, hogy a Temut működtető vállalkozás vélhetően tisztességtelen kereskedelemi gyakorlatot folytat és megtéveszti a fogyasztókat.

Most azonban alaposan megváltozott a Temu kereskedelmi gyakorlata. Szinte teljesen eltűntek a hirdetések a neten, és megszűntek a weboldalon a sürgető üzenetek is. A GVH szerint előremutató, hogy a cég felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írja az Economx.

A GVH a lap megkeresésére azt közölte, hogy a vizsgálati szakaszban vannak, és ez még nem jelenti azt, hogy a vállalkozásról kimondták volna, hogy jogsértéseket követtek el. Most a tényeket tisztázzák, amire három hónapjuk van, ez pedig kétszer két hónappal hosszabbítható.

A nemzeti versenyhatóság mindig üdvözli, és a fogyasztók, valamint a tiszta piaci verseny szempontjából előremutatónak tartja, ha egy eljárás alá vont vállalkozás a hivatal eljárásának megindítását követően felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írták. „Természetesen mindez a jelenlegi vizsgálati szakban nem befolyásolja a GVH tényfeltárási kötelezettségét” – közölték.

A portál szerint:

2024 áprilisára a Temu 1 millió fős bázist épített Magyarországon, ezzel 25,6 százalékos súllyal bír a hazai online vásárlókon belül.

A Temu anyacége, a PDD 2023 negyedik negyedévben 88,88 milliárd kínai jüanos (12,5 milliárd amerikai dolláros) árbevételt ért el, ami 123 százalékkal magasabb az előző év azonos időszakánál.

Forrás: Index

Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Ezeket a dolgokat bánják meg a legtöbben a halálos ágyukon
Egy ápolónő összegyűjtött öt dolgot, amire a leggyakrabban gondolnak, ha közeleg a vég.

Link másolása

Bronnie Ware ápolónő palliatív ellátással foglalkozik, vagyis olyan betegeket gondoz, akik valamilyen súlyos, életet rövidítő betegségben (pl. végső stádiumú daganatos megbetegedés) szenved – írja az UNILAD.

Munkáját körbeveszi tehát a halál, s éppen ezért összegyűjtött 5 dolgot, amit az emberek többsége az utolsó pillanataiban sajnálni kezdenek.

Bárcsak ne dolgoztam volna olyan sokat!

Bronnie az egyik leggyakoribb megbánást a munkával kapcsolatban hallotta.

Ugyanis a legtöbben - főként a férfiak - túl sok időt szenteltek a munkának, és jóval kevesebbet a szeretteiknek.

Bárcsak a saját életemet életem volna, ahelyett, amit mások elvártak.

Haláluk perceiben sokan úgy érzik, elnyomták valódi vágyaikat, és nagyon sajálják, hogy nem valósították meg az álmaikat.

Sajnálom, hogy nem ápoltam jobban a baráti kapcsolataimat!

Ahogy idősebb lesz az ember, annál elfoglaltabb, és egyre nehezebb fenntartani a barátságokat.

Egy tavaly készített felmérés szerint az Egyesült Államokban a válaszadók nyolc százaléka mondta azt, hogy nincsenek közeli barátai.

Ki kellett volna mutatnom az érzéseimet!

Bronnie szerint nagyon sok ember, aki elmondta neki az utolsó szavaival, mit érez, hozzátette azt is, hogy egész életében elfojtotta az érzéseit, hogy békében legyen másokkal.

Bárcsak boldogabb lettem volna!

Az ápolónő páciensei gyakran tették fel azt a kérdést: vajon tényleg tudjuk értékelni a boldog pillanatokat? A válaszuk pedig a halálos ágyukon érte őket: a boldogság egy választás lehet, amivel érdemes volna élnünk.


Link másolása
KÖVESS MINKET: