hirdetés
 
 
"Eddig eljutni volt a könnyebbik fele" – mondja Tóth Barnabás Oscar-esélyes rövidfilmjéről
Az Újratervezés sikere után most itt a Susotázs, ami felkerült az Oscar-jelölt rövidfilmek shortlistjére. A tolmácsok világába kalauzoló vígjáték rendezőjével beszélgettünk.
Kövesdi Miklós Gábor - szmo.hu
2018. december 27.


hirdetés

Tóth Barnával még egészen a pályánk kezdetén sodort össze az élet, 1998-ban, korai jeleneteim egyikét adták elő Fenyő Ivánnal egy tévéműsorban, amelybe a Humorfesztivál egyik győzteseként hívtak meg. Szó volt egy közös kabarétársulat létrehozásáról is. Ez utóbbi sajnos nem valósult meg, de azóta is figyelemmel kísérem a pályáját.

A Rózsaszín sajt és az Újratervezés után újabb rövidfilmet készített, a Susotázs egymás után nyeri a fesztiváldíjakat, és bekerült a 10 rövidfilm közé, amelyik esélyes az Oscar díjra.

- Mesélj kicsit a film létrejöttéről!

- Maga az ötlet alighanem egy konferencián jutott eszembe. A film ugyanis a szinkrontolmácsok világában játszódik egy szakmai konferencián, ahol a magyar fülkében a két tolmács rájön, hogy csak egyvalaki hallgatja őket, a magyar csatornát. Amikor kitaláltam, hogy erről fog szólni a filmem, elkezdtem tanulmányozni a tolmácsok világát, beszéltem szakemberekkel, elmentem konferenciákra, és ez alapján írtam meg a forgatókönyvet. A vígjáték maga 16 perc.

- Ha jól tudom, a film címe is egy tolmács szakkifejezés.

- Így van. A susotázs szó, ellenőriztem, magyarul, angolul és franciául is használatos, különböző írásmóddal. A chuchotage francia szó eredetileg, és azt a technikát takarja, amikor a tolmács az alany mellett ülve a fülébe súgja a hallottakat, például egy vacsoraasztalnál.

– Mikor mutattátok be, és milyen volt a fogadtatása?

- A film márciusban, a Friss Hús fesztiválon debütált.

Azóta negyvenkét fesztiválon szerepelt, kereken húsz díjat szerzett, és a nézőknek mindenütt tetszett.

Sokszor kiemelik a férfi főszereplőt, Göttinger Pált, aki már két díjat is nyert. Pirisi László szerezte a zenéjét, Másik Szőke András az operatőr, és persze állandó alkotótársam a feleségem, Lisztes Linda. A további főszereplők pedig Osvárt Andrea és Takács Géza. A producerek pedig Kuczkó Andrea, Rajna Gábor, Sipos Gábor és Tóth Lajos.

VIDEÓ: Így készült a film

- Mi kell ahhoz, hogy egy rövidfilm pályázhasson az Oscar-díjra?

- Ahhoz, hogy egy rövidfilm kvalifikálhasson az Oscar-díjra, vagy el kell nyerni bizonyos díjakat bizonyos fesztiválokon, vagy pedig az szükséges, hogy egy Los Angeles-i mozi legalább egy héten keresztül műsorra tűzze. Ez utóbbit teljesítette a Susotázs, ezért beneveztem. Három hónapig teljes csend volt, és néhány napja jött a hír, hogy a száznegyven kvalifikált filmből a legjobb tízbe jutott a film. Január 22-én tovább szűkítik a listát ötre, és az az öt már hivatalos Oscar jelölt, ami azt jelenti, hogy mindenki mehet a gálára. De erre csak ötven százalék esélyünk van.

- Mekkora a respektje annak, hogy egy kisfilm az Oscar shortlistre kerül?

- Sokkal nagyobb, mint gondoltam. Igaz, filmesként én is figyelemmel követtem, hogy ki került shortlistre, de hát nekem a film a szenvedélyem. De meglepően sokan felfigyeltek a dologra. Évente harmincezer kisfilm készül a világon, abból kerültünk bele a legjobb tízbe.

- Úgy érzem, Magyarországon az Oscar kicsit lenézett díj, egészen addig, amíg nem magyar nyeri, mert abban a pillanatban a világ legrangosabb díjává válik. Te hogy látod, mi a valós presztízse az Oscarnak a magyar filmes szakmában, és Te személyesen mit gondolsz róla?

- A filmes szakmában szerintem nagyon nagy a presztízse, bár a közgondolkodásban kicsit amortizálódott. Az például nagyon érdekes, hogy a magyar sajtóban mindenütt ez a hír, hogy Nemes-Jeles László filmjét nem választották be, nem az, hogy a Susotázs bekerült a TOP 10-be. És ez annyira tipikusan magyar dolog: az a fontos, hogy mi nem sikerült. Van, ahol meg sem említik a cikkben, hogy mi bejutottunk. Ez amerikai gondolkozásmóddal és megközelítéssel felfoghatatlan. Egyébként a Szeretlek Magyarországnak hálás vagyok, mert azt, hogy az Újratervezés több mint egymillió megtekintésnél tart, sőt, lassan eléri a kettőt, az nem kis részben nekik köszönhető. Egy pozitív lap, amelyik többnyire a jót keresi.

VIDEÓ: Újratervezés

De visszatérve arra, hogy én mit gondolok erről a díjról... Számomra ez óriási dolog, én amúgy is mindig nézem éjszaka az átadókat. Nekem kicsit vallásos jellege van. Nyilván én is látom, hogy sokszor megkapják arra méltatlannak tűnő filmek is, de azért egészen más a helyzet nagyobb díjaknál.

A legjobb film, rendező, vagy a színészek díjazásánál nagyon erősen számít a pénz, ott a filmlobbi diktál. A kisfilmnél viszont tényleg az van, hogy fogtam, borítékba raktam, elküldtem. Igazi amerikai történet.

Sokkal demokratikusabb, kiegyenlítettebbek az esélyek.

- Mit gondolsz, az befolyásolja bármilyen irányba az esélyeket, hogy nem olyan rég magyar nyerte a díjat?

- Valamilyen szinten talán igen, majd a jelölés után kiderül. Én is most tanulom az egészet, és egyre bonyolultabbnak tűnik. Néha az az érzésem, eddig eljutni volt a könnyebbik fele, pedig a józan ész szerint most már semmit nem kéne tennem.

- Woody Allen azt mondta, ha ő írja, rendezi és játssza, az nem háromszor nehezebb, hanem háromszor könnyebb, mert nem kell megküzdenie a színésszel és az íróval. Te hogy vagy ezzel?

- Bár a legtöbb korai kisfilmben én játszottam, és a Rózsaszín sajtban is én voltam a főszereplő, azóta egy kockát sem forgattam magamról. Mások filmjeiben szerepeltem, és szeretek is játszani. Hogy könnyebb vagy nehezebb? Két oldala van a dolognak. Egyfelől való igaz, hogy jó egy olyan színész – én magam –, akit száz százalékig tudok kontrollálni, legalábbis azt hiszem. Viszont nem látom kívülről a képet, tehát vagy mindig visszanézem, amivel lassítom a munkát, márpedig egy forgatásnak minden perce méregdrága, vagy egyszerűen nem látok dolgokat. Mindenesetre most nincs is olyan tervem, amiben én szerepelnék, bár azért nem is zárom ki, hogy a jövőben lesz ilyen.

VIDEÓ: Rózsaszín sajt

- Te amúgy szereted visszanézni a filmjeidet vagy az alakításotokat?

- Bevallom, igen. Sosem értettem azokat az alkotókat, akik nem nézik vissza a filmjeiket, vagy egyenesen utálják őket.

Lehet, hogy a filmjeim nem tökéletesek, de a hibáival együtt szeretem őket, mint a gyerekeimet.

Erről jut eszembe, most készítettem egy nagyjátékfilmet, Akik maradtak a címe. F. Várkonyi Zsuzsa Férfiidők lányregénye című könyvét adaptáltuk forgatókönyvre Muhi Klárával közösen. A lényeg, hogy összevágtam egy kis klipet a filmből az első napok anyagából, elvittem a főszereplőknek, és megkérdeztem, szeretnék-e megnézni, de egy emberként hördültek fel, hogy dehogy.

- Meg lehet Magyarországon élni abból, hogy valaki filmeket készít? És most nyilván nem a zsebedben akarok turkálni, de kívülről nézve ez az egész egy óriási lutrinak tűnik.

- Nagy lutri, jól látod. Nem is kizárólag ebből élek. A Momentán Társulat alapító tagja vagyok. És a filmnek is van egy alkalmazott művészeti oldala. Reklámfilm, sorozatok, van, hogy asszisztens vagyok külföldi filmben, de például Mi kis falunkat is forgattam a nyáron. Tehát végül is meg tudok élni belőle, de ez korántsem azt jelenti, hogy mindig azt csinálok, amit szeretnék.

- Az országban zajló kulturkampf jegyében az utóbbi időben sokan bírálták a Filmalapot és Andy Vajnát, többek között azért, mert nem készül elég magyar történelmi film. Erről mit gondolsz?

- Szerintem ezek fölösleges, igazságtalan támadások. Elég sok történelmi film készül, most is forgatnak egy többmilliárdos projektet. Ez valami személyes csata Vajna ellen, vagy valamilyen politikai érdek húzódik a háttérben. Szerintem egy szánalmas politikai játszma. De abból a szempontból eredményes, hogy ha jól értem a fejleményeket, mostantól két filmablak lesz, tehát mint alkotó, duplára nő az esélyem. Sajnos a Filmalap eddig nem bízott meg bennem eléggé ahhoz, hogy támogassa a filmtervemet. Egyetlen kapott csak írásra támogatást, de azt is leállították. Nagyon remélem, hogy egy nap látnak fantáziát egy leadott tervemben. Úgy látom, hogy a magyar film helyzete nem rossz, szerintem előremozdulás történt az elmúlt öt-hat évben.

- Majdnem minden interjúban elmondod, hogy nem színész vagy, hanem improvizáló színész. Én viszont arra emlékszem, hogy amikor együtt dolgoztunk, Fenyő Ivánnal ketten imádtatok szívatni, és tulajdonképpen azt adtatok el nekem, amit akartatok, mindent elhittem nektek, mert olyan hitelesen adtátok elő, márpedig ez nagyon is színészet.

– Lehet, hogy ez álszerénykedésnek tűnik, de az biztos, hogy egészen más színészi képességeket igényel az improvizálás, mint az, hogy megírt szöveget adj elő. Nekem sokkal nagyobb rutinom van az előzőben. Kisgyerek korom óta improvizálok Földessy Margit színi stúdiójában, és 15 éve csinálom a Momentánban is.

Ha megírt szerepet játszom, és a szerep nagyon kívül esik a komfortzónámon, akkor nem biztos, hogy ki tudom hozni magamból a maximumot.

De ha olyan szerep, ami közel áll hozzám, akkor azért működik. Most a közelmúltban szerepeltem egy amerikai és egy indiai mozifilmben is, és a rendezők elégedettek voltak velem. December 7-én mutatták be az Aaron című indiai filmet. Körülbelül 5 millió nézőt várnak, az alatt csalódottak lennének.

- Betörsz Bollywoodba?

- Nem, ez nem bollywoodi film. Habár ez is Mumbaiban készült, de független film.

- Egyébként a filmjeidben nem adsz teret az imprózásnak?

- A próbafolyamat során használom. Amikor leülünk, átmegyünk a szövegen, de sokszor nincs is még megírva, aszerint írom meg, hogy a próbán mit rögtönöztek a színészek. Például a Susotázsban is van egy jelenet, egy nagymonológ, amit Göttinger Pali próbán elmondott szavai alapján írtam meg. De a forgatáson már nincs improvizáció, mert nincs rá idő.

- Egyszer Badár Tomit kérdeztem arról, mi van akkor, ha egy trükk nem jön be, ha elrontja. És azt mondta, hogy ha el is rontja, azt csak ő tudja, a közönség nem veszi észre. Nálatok ez hogy van? Mert azért a Momentán is tulajdonképpen egy nagy bűvészmutatvány.

- Nálunk a közönség nagyon szereti, ha hibázunk. Ugyanis tudja, hogy ez improvizáció, ezért nem csak megbocsájtják a hibázást, hanem támogatják.

Ez pont olyan, mint hogy a cirkuszban is megtapsolják azt az artistát, akinek a lába lecsúszik a kötélről.

Ráadásul az okos, tapasztalt és tehetséges kollégák, ha rálépnek egy hibára, erényt kovácsolnak belőle. Mivel ez egy jól láthatóan tényleg ott született improvizáció, duplán humoros. Az improvizációnak van egy sajátos humor mechanizmusa. Ha leírok egy improvizációs jelenetet, amin fetrengtek a nézők, és utána eljátsszuk, az már nem működik. Mint ahogy ha az impró előadás közben elsütsz egy szóviccet, az sem, vagy ritkán. Más a humora. Nálunk nem kimunkált poénokat várnak, hanem a pillanat varázsát.

VIDEÓ: Barnabásnak már van gyakorlata a köszönő beszédekben:

- Ha valaki most értesült csak a Susotázs létezéséről, hol tudja megnézni?

- Most nagyon eldugtuk a producerekkel, nagyon vigyázni kell mindennel, mert nagyobb a tét. Keresünk világforgalmazót, ezért jelenleg nem tudom mutogatni. De amint lehet, azonnal jelezni fogom és megosztom.

- Akik maradtak?

- Hivatalosan januárban lesz kész, valamikor január-februárban lesz egy házi bemutató, és mivel a főszponzor a Médiatanács volt, ezért a Duna tévén lesz valószínűleg a tévés premier. Utána pedig meglátjuk, mi lesz a sorsa.

- Van alternatív programod február 24-ére, amikor az Oscar gála van?

– A Momentánnal aznap este a Rendezők Viadala nevű estünk lesz az Ó utca 4-ben, az Impró színházban. Oscar díjátadó gálát rögtönzünk. Ha nem kerülök be a legjobb ötbe, akkor ott fogok fellépni. Ha jelölik a filmet Oscarra, akkor feleségemmel együtt igazoltan hiányozni fogunk erről az előadásról.


KÖVESS MINKET:





A Dal 2019 - itt vannak a harmadik válogató nyertesei
Az első helyen holtverseny alakult ki.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. február 03.


hirdetés

Nagy Bogi és Pápai Joci nyerte holtversenyben A Dal 2019 harmadik válogatóműsorát szombaton. A zsűri döntésével még Petruska, a Ruby Harlem és a Mocsok 1 Kölykök, a tévénézők szavazataival a USNK jutott tovább az elődöntőbe a Duna Televízióban és a Duna Worldön sugárzott élő showműsorban.

A mindössze 16 éves Nagy Bogi Holnap című dala 41 pontot kapott a zsűritől, akárcsak A Dal két évvel ezelőtti győztese, Pápai Joci, aki Az én apám című dalt adta elő.

Mindkét számot Molnár Ferenc Caramel jegyzi.

Nagy Bogi dala:

Pápai Joci dala:

Negyven-negyven ponttal jutott tovább Petruska a Help Me Out of Here, valamint a Ruby Harlem a Forró című dallal. Szintén bekerült az elődöntőbe a Mocsok 1 Kölykök az Egyszer című szerzeménnyel, amely a zsűritől 39 pontot kapott.

A négy zsűritag zenész, előadó - Vincze Lilla, Both Miklós, Mező Misi és Nagy Feró - mellett az ötödik zsűritag a közönség volt. A nézők a produkciók elhangzása alatt 1-től 10-ig pontozhattak SMS-ben, ezeket összesítették, átlagolták és hozzáadták a négy zsűritag pontjaihoz, így jutott tovább öt dal.

A hatodik továbbjutó a nézők szavazataival a USNK és a Posztolj című dal lett, így ez a formáció is folytathatja.

Ezzel kialakult az elődöntők 18-as mezőnye, amely február 9-én, majd 16-án lép színpadra a döntőbe jutásért. A Dal 2019 február 23-i fináléjába nyolc produkció jut.

Az adás után elindult A Dal Akusztik online szavazás is. A www.adal.hu oldalon az Akusztik menüpont alatt lehet szavazni a 30 versenydal akusztikus változatára február 20-án éjfélig. A győztest a műsor döntőjében jelentik be.


KÖVESS MINKET:



Vihar előtt – Itt az év legfurcsább filmje, a legmegdöbbentőbb csavarral
Matthew McConaughey mindig tud meglepetést okozni. Csak most máshogy, mint máskor.
Balázs Mihály, fotók: YouTube, Instagram - szmo.hu
2019. február 04.


hirdetés

A Vihar előtt feladta a leckét… nagyon nehéz úgy írni egy filmről, ha az egész egyetlen csavarra van felépítve, amit nem szeretnék lelőni. Steven Knight rendezte a Vihar előttet, aki eddig inkább íróként tevékenykedett, majd 2013-ban készített egy remek kis kamaradrámát Tom Hardyval (Locke – Nincs visszaút). Most egy igazán parádés szereplőgárdával dolgozhatott, elég, ha a két Oscar-díjas színészre, Matthew McConaugheyre és Anne Hathawayre gondolunk. De a mellékszereplők se kisebb nevek: Diane Lane, Djimon Hounsou és Jason Clarke játszanak még a filmben.

RG @annehathaway | Matthew and I are learning our film Serenity isn't easily broken down into sound bites. I really like movies like that, but just in case I am in the minority, here are some reasons why I think you should see it: I find Serenity to be a thrilling, ambitious, violent, spiritual, erotic, charged, dark, damning, contradictory, maddening, lushly intelligent film from the brilliant mind of Steven Knight. It asks a lot of the audience. It exists outside cut-and-dry, black-and-white moralizing, beyond the realm of "thumbs up" and "thumbs down," "it sucked," "it was bad-ass," etc. It will need some analysis and conversation after. Good. Serenity is a sexy, surreal, modern noir for grown ups who are into things that don't come standard. If that sounds like you, I hope you'll consider giving us your time and attention. Thanks for listening xx #SecretsWillSurface @serenityfilm

1,601 Likes, 35 Comments - Serenity (@serenityfilm) on Instagram: "RG @annehathaway | Matthew and I are learning our film Serenity isn't easily broken down into sound..."

A történetről nem szeretnék sokat elárulni, elég annyit, hogy ez egy neo-noir, amely egy kis paradicsomi szigeten játszódik. Matthew McConaughey karaktere itt tengeti sanyarú, alkoholmámoros életét, megszállottan a munkába temetkezve.

Majd egy napon megjelenik exneje, Anne Hathaway – ő a femme fatale, ugye a film noirokban mindig van egy végzet asszonya - , hogy segítséget kérjen tőle.

Az események további fejleményéről nem akarok többet mesélni, mert a film második felében olyan fordulatnak lehetünk szemtanúi, amely nem igazán fér bele a neo-noir zsánerbe. Ugyan nem nevezhető váratlannak, mert az alkotók erősen utalnak a dologra, de semmiképp nem egy átlagos klisére kell számítani. Már így is lehet, hogy túl sokat árultam el.

A színészi játék élvezetes, McConaughey hozza a minimumot – kissé unott, de szórakoztató a szerepben (a színész megszállott rajongóinak erősen ajánlom a filmet, főszereplőnk majd’ minden porcikáját megcsodálhatjuk több jelenetben is). Anne Hathawaynek kisebb szerepe van, mint amit a marketing kampány alapján következtetnék, de ő is hozza a kötelezőt a bajba jutott asszony bőrébe bújva, akinek ugyan rengeteg pénze van, de ez nem jelent megoldást minden problémájára. Főleg nem úgy, hogy a legnagyobb gondjának forrása a pénz forrása is egyben.

Desperate times. Desperate measures. #MatthewMcConaughey and @AnneHathaway star in SERENITY on January 25. #SecretsWillSurface

184 Likes, 1 Comments - Serenity (@serenityfilm) on Instagram: "Desperate times. Desperate measures. #MatthewMcConaughey and @AnneHathaway star in SERENITY on..."

A film központi kérdése a menekülés a családi problémák elől, a szembeszállás azokkal, akik bántalmaznak minket, illetve a menekülési és feloldási stratégiák.

A mód, ahogy ezekre a kérdésekre a film keresi a választ, nagyon merész és érdekes, bár sokaknak ki fogja verni a biztosítékot.

A Vihar előtt lassan építkezik, érdekes vágásokkal és kamerakezeléssel operál, melyekre szintén érkezik magyarázat, de csak a film második felében, a nagy fordulat után – ugyanúgy, ahogy nagyon sok mindenre választ jelent a film második fele. Látszik, mit szerettek volna az alkotók, igazából csak a megvalósítás az, ami zavaró lehet. A fényképezés egyébként szép, a zene hangulatos, a kis szigetnek egyedi látványvilága, hangulata van.

All is not as it seems. See #MatthewMcConaughey in SERENITY. In theaters January 25. #SecretsWillSurface

243 Likes, 8 Comments - Serenity (@serenityfilm) on Instagram: "All is not as it seems. See #MatthewMcConaughey in SERENITY. In theaters January 25...."

Nem egy kimondottan könnyed randifilm, de azoknak, akik szeretik a kissé titokzatos, fordulatos, lassabb filmeket, tudom ajánlani – az első felét. Csakhogy a csavar túl hamar történik meg, és felmerül jó pár logikai probléma is. Az sem egyértelmű, hogy kinek készült ez a film. Szerzői filmnek túl kommersz, thrillernek túl elgondolkodtató és lassú. A Vihar előtt nem az a film, amire a néző első blikkre számít. Sokkal izgalmasabb lett, mint amire bármely marketinganyag utalt, de nem biztos, hogy olyan formában, ahogy azt a közönség elvárta volna, vagy ahogy a készítők szánták. Egy biztos: a mozi után téma lesz, hogy mit is láttunk. Mi miért is történt itt?


KÖVESS MINKET:




Itt az új Bosszúállók-film előzetese, és minden eddiginél ütősebbnek ígérkezik
A Marvel eddig is megmutatta, hogy náluk nincs határ - de igazán csak most fogja.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. február 05.


hirdetés

A Superbowl-ra készült el az új Avenger-film, a Bosszúállók: Végjáték félperces teasere, ami ugyan sokat nem árul el, de annál hatásosabb. Az elmúlt egy évtized szuperhős-filmjeinek záróakkordjában úgy tűnik, mindenki ott lesz, aki számít, hogy az erők egyesüljenek. Az kiderül a sztoriból, hogy Thanos miatt továbbra is kihalt az emberiség fele, s Robert Downey hangja elárulja, hogy vannak, akik továbblépnek, de nem ők. Hogy ezt hogyan teszik és mire készülnek, majd később derül ki.


KÖVESS MINKET:




Hófehér: az egyik legviccesebb felnőtteknek szóló rajzfilm
A résztvevők mesélnek az animációs film készítéséről.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. február 06.


hirdetés

Morgó, Tudor, Szundi, Szende, Vidor, Hapci, Kuka, vagy inkább Hétfő, Kedd, Szerda, Csütörtök, Péntek, Szombat és Vasárnap. Hófehérke helyett pedig elég annyi: Hófehér.

Az egész estés animációs filmek egyik legjobb, de kevésbé ismert darabjával foglalkozik a XXI. század.

VIDEÓ:

A Hófehér 1983-ban bemutatott, nem elsősorban gyermekeknek szóló magyar rajzfilm, amely a Macskafogó, a Szaffi és a Lúdas Matyi mellett a hazai rajzfilmtörténet egyik legendás, nemzetközi sikert aratott darabja. Ez az alkotás hozta meg Nepp József számára az életműdíjat a Giffoni Nemzetközi Filmfesztiválon 1984-ben. A Hófehér, mint címe is utal rá, Hófehérke örökbecsű történetének némileg elferdített változata, paródiája, amely jó adag alig érezhető fricskát is tartogat a magyarországi 1980-as évek világának.

A rendezője és írója Nepp József, a producere Kunz Román, a zeneszerzője Deák Tamás. A mozifilm a Pannónia Filmstúdió gyártásában készült, a MOKÉP forgalmazásában jelent meg. Magyarországon 1984. július 5-én mutatták be a mozikban - írta a Wikipédia.


KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x