hirdetés
49627709313_395ee16f5d_b-1.jpg

Eddig alig 4 és félezer tesztet végeztek Magyarországon, pedig Dél-Koreán ez segített

A New York Times utánajárt, hogyan fékezték meg a járványt ott, ahol ez már sikerült. Azt találták, hogy a korai fázisban a tesztek számának fontos szerepe van.
Fotó:Flickr - szmo.hu
2020. március 22.


hirdetés

Amíg újságírókat is beengedtek az operatív törzs tájékoztatóira, szinte nem volt olyan nap, hogy ne tették volna fel a kérdést: miért végeznek ennyire kevés tesztet Magyarországon a potenciális betegeken. Egyre-másra jelentek meg történetek a sajtóban arról, hogy még olyanokat sem teszteltek le, akik közvetlen kapcsolatba kerülhettek egy-egy fertőzöttel, legyen szó iskolás gyerekekről vagy kórházi dolgozókról. Azoknak, akik influenzás tüneteket észleltek magukon, és azt szerették volna megtudni, vajon koronavírussal vagy sima influenzával fertőződtek meg, esélyük sem volt arra, hogy ezt kiderítsék.

"A koronavírus-járvány terjedését a higiénés rendszabályok betartása lassíthatja, nem pedig a vírustesztek" - mondta a bírálatokra Müller Cecília tisztifőorvos, aki egyben azt is állította, hogy minden indokolt esetben elvégezték a laboratóriumi vizsgálatokat.

És hogy mit mutatnak a számok?

Mostanáig Magyarországon még 4,5 ezer tesztnél sem tartunk, miközben Szlovéniában majdnem 10 ezer, Csehországban 12 ezer, Ausztriában pedig 15 ezer vizsgálatot végeztek el.

Pedig a New York Times szerint a tesztelések számának fontos szerepe van a járvány elleni küzdelemben, főként a korai szakaszban.

hirdetés

Ennek az az oka, hogy a koronavírus terjedésében kulcsszerepet játszanak azok, akiknek enyhe tüneteik vannak, vagy akiknek semmilyen tünetük nincs, tehát akik nem is tudják magukról, hogy fertőzöttek.

A Columbia Egyetem kutatói szerint Vuhanban például a koronavírusfertőzések 86 százalékáról nem is tudtak a január 23-i karantén elrendelése előtt. A helyzet akkor változott meg, amikor utazási tilalmat vezettek be, otthoni karantént rendeltek el és tömegesen kezdtek el gyorsteszteket alkalmazni. Csak februárban 300 ezer tesztet végeztek el.

A New York Times azt írja, a világ orvoskutatói hiába kapták meg kínai kollégáiktól már január elején az új koronavírus genetikai kódját, a kidolgozott tesztek szétterítése, alkalmazása nem egyforma sebességgel történt.

A lap szerint azok az országok, amelyek széles körben teszteltek, el tudták szigetelni a fertőzötteket, és képesek voltak megelőzni vagy lassítani az új fertőzéseket. A korai és széleskörű tesztelés nélkül azonban az egészségügyi illetékesek és a politikusok csak vakrepülésre képesek.

„Nem lehet tüzet oltani bekötött szemmel” – mondta erről Tedros Adhanom Ghebreyesus, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) főigazgatója.

A New York Times többek közt Dél-Korea példáját hozza fel.

Az ország közel 600 tesztklinikát nyitott meg, amelyekben több mint negyedmillió embert teszteltek

– többet, mint bármely országban, amely közzétett ezzel kapcsolatos adatokat.

A 2,5 milliós Tegu városában sikerült is nagyrészt megfékezni a járványt. A legtöbb helyi eset a Sincseondzsi Jézus Egyháza szektához kötődött, amelynek tagjai nem voltak hajlandók tesztelni magukat.

Igaz, Dél-Korea olyan intézkedéseket is bevezetett, amelyek Európában talán ellenállásba ütköznének. A kormány egy applikációval figyelte, hogy a karanténba került emberek valóban ott maradnak-e. A rendőrség biztonsági kamerák felvételeit, telefon- és hitelkártya-adatokat is felhasznált arra, hogy nyomon kövesse az új betegeket és azonosítsa a potenciális kontaktokat.

Európa sok országa és az Egyesült Államok másképp reagált. A New York Times szerint a kritikus első időszakban késlekedve, vagy pedig egyáltalán nem teszteltek. Így történt, hogy a koronavírus megbénította a nagyvárosokat és a gazdaságokat, miközben a politikai vezetők kapkodni kezdtek, és a legtöbb helyen végül szélesebb körben bevezették a tesztelést.

A szakértők szerint azonban ezzel legalább egy hónapot késtek.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>



hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
crew_dragon_kabin.jpg

Igazi sci-fi: videóban mutatják be Elon Musk űrhajójának belsejét

Akármelyik tudományos-fantasztikus filmben megállná a helyét a Crew Dragon kabinja.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. május 27.


hirdetés

Május 27-én, magyar idő szerint 22 óra 33 perckor indul útra Floridából a Nemzetközi Űrállomásra a SpeceX Crew Dragonja. A fedélzetén két amerikai űrhajós, Robert Behnkent és Douglas Hurley foglal majd helyet. Ezzel ők lesznek az első asztronauták, akik egy magáncég rakétájával jutnak el az űrállomásra.

A Crew Dragon névre keresztelt kapszulát évek óta készítik fel az útra, tavaly márciusban már ember nélküli próbaúton is járt a világűrben. A NASA az akkori kilövés előtt töltött fel egy videót a Youtube-ra, amiben bemutatták az SpaceX sci-fibe illő űrhajójának kabinját.

Ugyanezzel a kapszulával indul útnak szerda este a két amerikai űrhajós. A videóban jól látható, hogy a funkcionalitás mellett Elon Musk és csapata azért adott a dizájnra is. A cég több termékéhez hasonlóan a Crew Dragont is az egyszerű, letisztult formák jellemzik, és süt a videóból, hogy semmin nem spóroltak, a minőség is fontos szempont volt a kabin kialakításánál:


hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
eloszor-kuld-embereket-a-vilagurbe-elon-musk-spacex.jpg

Történelmi pillanat: először küld Elon Musk embereket az űrbe

Május 27-én Bob Behnken és Doug Hurley elindul a SpaceX által épített Crew Dragon kapszulában a Nemzetközi Űrállomásra.
Fotó: Northfoto/ZUMA Press/NASABill IngallsCover Images - szmo.hu
2020. május 26.


hirdetés

Új korszak indul az űrutazás történetében a NASA szerint május 27-én. Elon Musk cége, a SpaceX két amerikai űrhajóst küld a világűrbe.

Robert Behnkent és Douglas Hurley a Falcon9 hordozórakéta segítségével, a Crew Dragon Demo-2 űrhajón indul a Nemzetközi Űrállomásra.

Először érkeznek amerikai űrhajósok az űrállomásra azóta, hogy a NASA 2011-ben leállította űrsikló-programját. A SpaceX 18 éves fennállása alatt ez az első alkalom, hogy embereket szállít, és ugyancsak első ízben utaznak 1981 óta amerikai asztronauták egy újonnan tervezett űrhajóval.

Az együttműködés a NASA kereskedelmi űrhajós programja (Commercial Crew Program) keretében zajlik, amelynek későbbi fázisaiban embert juttatnának el a Holdra és a Marsra.

Ez lesz egyben a SpaceX emberi szállítórendszerének végső tesztje a kilövőállástól az űrkabinig. A NASA űrhajósai most először az űrben tesztelik az űrhajót működtető rendszereket. Behnkent és Hurley-t éppen nagy tesztpilóta- és repülési tapasztalataik miatt választották ki erre a küldetésre.

hirdetés

Douglas Hurley ezredes lesz a Demo-2 parancsnoka, ő a felelős a kilövésnél és a leszállásnál, majd az űrhajóból való kiszállásnál végzendő tevékenységekért. 2000 óta a NASA űrhajós-csapatának a tagja, 2009-ben és 2011-ben vett részt űrsikló-utazásban. 1966-ban született a New York állambeli Endicottban, mérnöki képzettségű, 25 különféle harci gépet tesztelt pilótaként a tengerészgyalogságnál. Felesége, Karen Nyberg szintén űrhajós.

Helyettese, Robert Behnken ezredes felelős a Nemzetközi Űrállomáshoz való csatlakozásért, az arról való leválásért, valamint a közös repülés idején végzendő feladatokért. Behnken júliusban lesz 50 éves, a Missouri állambeli St. Anne-ben született, mérnöki doktorátusa van. Szintén 2000-ben került be a NASA keretébe, két űrsikló-úton vett részt 2008-ban, illetve 2010-ben, azt megelőzően repülési tesztmérnök volt az amerikai légierőnél. Az ő felesége is űrhajós, Katherine Megan McArthur egyben óceánkutató is.

Mindketten több ezer órát töltöttek szuperszonikus repülőgépeken, ezért is választották ki őket 2018-ban erre az újabb tesztrepülésre. Ismét előkerültek az olyan vakmerő, nagy tapasztalatú, az ismeretlentől nem félő, rendíthetetlen nyugalmú berepülő pilóták, mint akik a legelső, még 1959-ben kiválogatott amerikai űrhajós-csapat tagjai voltak, akikről Tom Wolf Az igazak című regénye és az ebből készült nagy sikerű film is készült. A felkészülési programot is közösen dolgozták ki az űrhajósok a NASA és a SpaceX szakembereivel együtt.

Hurley szerint ennek az útnak a kockázata semmivel sem nagyobb, mint egy bármilyen más űrutazásé. Behnken megmutatta fiának a korábbi útjairól készült felvételeket. „Azt akarom, hogy tudja, ez a küldetés milyen fontos nekünk, embereknek és amerikaiaknak. És azt akarom, hogy büszke legyen az apjára” – mondta a CNN-nek.

Hurley és Benhken barátok, ott voltak egymás esküvőjén. Nagy az összhang közöttük, ma már ott tartanak, hogy ha egyikük elkezd egy mondatot, a másik be tudja fejezni.

Ha minden a tervek szerint megy, a kilövés után a Crew Dragon egészen 27.360 km/órás sebességre gyorsul fel, és kb. 19 óra múlva már lehetőség nyílik a Nemzetközi Űrállomással való találkozásra és a dokkolásra. Az űrhajónak ez utóbbit önállóan kell végrehajtania, az űrhajósok és az űrállomás személyzete csak ellenőrzi a műveletet, és csak szükség esetén avatkozik be.

Bár a Crew Dragon, amelyet a tesztrepüléshez felhasználnak, mintegy 120 napig tud az űrben tartózkodni, mert a külsején lévő napelemek ennyire vannak hitelesítve, a misszió hosszát az űrállomásra való érkezéstől számítva részben attól teszik függővé, hogy a következő személyzet mikor áll készen az indulásra, és hogy mikor áll készen a SpaceX Crew-1 űrkabinja, amely négy űrhajóst szállít a Nemzetközi Űrállomásra. Ebben a csapatban három amerikai és egy japán űrhajós vesz részt, de a Crew-1 csak azután indulhat el, miután a Demo-2 sértetlenül visszatért a Földre. Az űrkapszulákat egyébként újrafelhasználásra tervezték.

A küldetés befejeztével a Crew Dragon önállóan leválik az űrállomásról, fedélzetén a két űrhajóssal, majd, miután visszatérnek a Föld légkörébe, Florida közelében az Atlanti-óceánra szállnak le, ahol a SpaceX Go Navigator mentőhajója veszi fel őket.

Ha a Crew Dragon az első misszió után megkapja a végleges bizonyítványt, a NASA ezzel az űrhajóval folytathatja kutatási programjait. Indíthat a Holdra és a Marsra felfedező utakat, kezdve az Artemis programmal, amelynek keretében 2024-ben először léphet nő a Hold felszínére.

De ismerkedjünk meg magával az űrhajóval is! A Crew Dragon a személyszállító változata a SpaceX Dragon robot teherszállító űrhajójának. Belseje látványnak is megkapó fekete-fehér ultramodern dizájnjával. Hét ülése szénrostból van, Alcantara huzat védi. Ehhez tervezték az űrhajósok kényelmes, divatos öltözékét is, amely sokkal könnyebb, mint azok, amelyeket az űrsétákhoz szoktak felvenni, de azok is ott várják őket a kabinban.

Négy ablaka van, és digitális táblán követni lehet, merre tart az űrhajó az űrben, és hogy milyenek a körülmények a kabinban. Az űrhajósok ezt egy külön rendszerrel is ellenőrizhetik, és beállíthatják a fedélzeti hőmérsékletet 18 és 26 Celsius fok közé.

Az űrhajóba beépítettek egy olyan különleges védelmi rendszert, amely a kilövés sikertelensége vagy baleset esetén lehetővé teszi, hogy az űrkabin gyorsan leváljon a rakétáról, és az űrhajósok megmenekülhessenek. Ez a rendszer a kilövéstől kezdve egészen addig működtethető, amíg az űrhajó le nem válik a hordozórakétáról.

A Crew Dragonnak négy nagy ejtőernyője van az óceáni leszálláshoz, de ezen kívül egész sor kis ejtőernyő lassítja a Föld légkörébe való visszatérés után az űrhajót, mielőtt a nagy ejtőernyők kinyílnak.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
tortenelmi-urutazas-nasa-spacex-mti-epa-foto.jpg

Elhalasztották a történelmi űrutazást

Május 27-én indult volna Bob Behnken és Doug Hurley a SpaceX által épített Crew Dragon kapszulában a Nemzetközi Űrállomásra, de az időjárás közbeszólt.
MTI, Címkép: MTI/EPA/SPACEX - szmo.hu
2020. május 28.


hirdetés

A rossz időjárás miatt mégsem indították útnak szerdán a floridai űrállomásról a SpaceX magánvállalat űrhajóját, amely amerikai asztronautákat szállítana a Nemzetközi Űrállomásra.

Az űrutazást a trópusi vihar és a tornádóriadó miatt szombatra halasztották.

Az Egyesült Államok űrkutatási és űrhajózási hivatala (NASA) nem önerőből, hanem először a történelemben egy magánvállalkozással - a dél-afrikai születésű amerikai milliárdos üzletember, Elon Musk cégével - közösen indította volna asztronautáit az űrbe. A Musk tulajdonában lévő SpaceX Crew Dragon űrhajójának fedélzetén Robert Behnken és Douglas Hurley veterán űrhajósok várták az indulást.

A helyszínen megjelent Donald Trump amerikai elnök és a first lady, Mike Pence alelnök és a felesége, valamint Elon Musk is.

hirdetés

"A küldetést az Egyesült Államokban történelmi eseménynek minősítik, mivel utoljára kilenc évvel ezelőtt járt amerikai a világűrben.

Az indítás elhalasztását sok izgalom előzte meg, hiszen Florida keleti partvidékén szerda reggeltől folyamatosan trópusi vihar pusztított, az országos meteorológiai szolgálat pedig kora délután tornádóriadót is kiadott.

Jim Bridenstine, a NASA vezetője a Twitteren, majd televíziós interjúkban az utolsó pillanatokig bizakodó volt, hogy a mostoha idő ellenére is fellőhetik az űrhajót.

"Az amerikai űrkutatás új hajnala virradt ránk"

- fogalmazott a Fox televíziónak adott interjújában, kiemelve annak a jelentőségét, hogy ez lesz az első, magánvállalkozással közösen indított misszió, s az űrhajó fedélzetén végzendő kutatásokkal komolyan hozzájárulhatnak több tudományág, köztük az orvostudomány fejlődéséhez is.

"Az űrhajózás kereskedelmiesítése a várakozásainkat is felülmúló pozitív eredményeket hozott"

- hangoztatta a NASA vezetője.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés

Mégis betiltják Magyarországon az egyszer használatos műanyagokat

Fél évvel az eredetileg tervezett időpont után. A 15 mikron vastagság feletti egyszer használatos műanyagok gyártását is megszüntetik. Erről Gulyás Gergely beszélt a csütörtöki kormányinfón.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. május 28.


hirdetés

Gulyás Gergely a csütörtöki kormányinfón "állandó rovatnak" nevezte az egyszer használatos műanyagok kérdését. Ahogy arról mi is beszámoltunk, a kormány egyelőre visszavonta az ilyen termékek betiltásáról szóló törvényjavaslatot.

Most a miniszter elmondta, a kormány továbbra is a teljes betiltásban gondolkodik, viszont ennek úgy kell sorra kerülnie, hogy ez ne veszélyeztessen munkahelyeket.

Bravúrnak nevezte Palkovics László innovációs és technológiai miniszter teljesítményét, aki egy hét alatt 24 fontos ágazati vezetővel és a leginkább érintett területek képviselőivel egyeztetett. Megállapodásuk szerint az egyszer használatos műanyagok betiltására 2021. július 1-jétől van lehetőség. Ezzel a kormány lényegében tartja az Európai Unió előirányzott dátumát.

Ezeket a műanyagokat 50 mikron felett kell betiltani, de Magyarország szigorúbb lesz: a 15 mikron vastagság feletti egyszer használatos műanyagok gyártását is megszüntetik. A kormány 10 milliárd forintot biztosít az érintett cégek technológiaváltására.

hirdetés


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!