hirdetés
ebben-a-budapesti-keruletben-van-a-legtobb-kolodko-miniszobor.jpg

Ebben a budapesti kerületben találod a legtöbb Kolodko-miniszobrot

Mutatjuk, hol helyezett el 7 alkotást is a gerillaszobrokkal híressé vált művész.
My Secret Budapest - szmo.hu
2020. augusztus 15.


hirdetés

Néhány éve titokzatos, apró gerillaszobrok tűntek fel Budapest különböző pontjain. Először a Főkukac és egy minitank jelent meg a rakpart mellvédjén az első kerületben, azután Breki a Szabadság téren.

Alkotójuk Kolodko Mihály ungvári születésű szobrászművész, aki szülővárosában sok kicsi alkotást készített és helyezett el köztereken. Ma már Budapesten is számos Kolodko-miniszobor látható.

Melyik kerületben van a legtöbb? Összeszámoltuk, és a VII. kerület lett a győztes, 7 darabbal. Mutatjuk a szobrokat.

1. A búvár a New York Kávéház kulcsaival

Igen, tudjuk, csak legenda, hogy a híres és gyönyörű budapesti kávéház megnyitásakor Molnár Ferenc jelképesen a Dunába hajította a kulcsokat, hogy a kávéház többé be se zárhasson. Az épület ugyanis 1894-ben nyílt meg a földszinten elhelyezkedő kávéházzal együtt, és Molnár ekkor még csak 16 éves volt, gimnáziumba járt.

hirdetés

Az Osvát és a Dohány utca sarkán, a Kávéház mögött látható mini Kolodko éppen a legendába visz egy újabb csavart a kulcsot szorongató búvár figurájával.

2. Herzl Tivadar szobra

2018 októberében bukkant fel egy gerillaszobor mindenféle kommentár nélkül a Dohány utcai zsinagóga közelében, egy villanyoszlopon. Amikor odamentem lefényképezni, nekem egy turista árulta el, hogy a szobor Herzl Tivadarnak, a zsidó állam, a későbbi Izrael megálmodójának állít emléket.

Heltai Jenő unokatestvére 1860-ban született Budapesten, középiskolai tanulmányait a Fasori Evangélikus Gimnáziumban fejezte be. 18 éves volt, amikor Bécsbe költözött a családja, ott tanult jogot és irodalmat, majd egy osztrák lap párizsi tudósítója lett. Ő szorgalmazta, hogy a Szentföldön, az akkori Palesztina területén alapítsanak a zsidók saját államot. Ez az ő életében nem valósult meg, 1904-ben hunyt el.

A szobor nagyjából azon a helyen látható, ahol Herzl Tivadar szülőháza állhatott, a terület rendezése és a Nagyzsinagóga megépítése előtt.

3. Harry Houdini

Nem utcára kihelyezett szobrocska, a Király utca 11. szám alatt működő K11 Galéria és rendezvényközpont épületén belül látható, a földszinten – kizárólag a galéria nyitvatartási idejében.

A világhírű illuzionista 1874. március 24-én Budapesten született Weisz Erik néven, egy rabbi gyermekeként. Még kisgyerek volt, amikor a család az Egyesült Államokba költözött és Wisconsin államban telepedett le. 17 éves korától szabadulóművésznek készült, edzett, sportolt, gyakorolt. Miután egyre érdekesebb számaival egyre népszerűbb és ismertebb lett, Európában és az Egyesült Államokban is turnézott. Harry Houdini végül a vakbélproblémái miatt halt meg 1926. október 31-én. Máig legendás, sokféleképpen ábrázolt figura.

4. Noé bárkája

2019-ben bukkant fel ez az izgalmas alkotás, ami kis meglepetést is tartogat. Ha bekukucskálsz a Bethlen Gábor téren álló hajócskába, a szivárványt láthatod, mivel a bárka icipici üvegablakai különböző színűek.

Kattints a képre a videó lejátszásához:

A színes üvegablakok részben a közelben található Róth Miksa emlékházat és Róth Miksa falfestményt juttatják eszünkbe, részben az Istennel való szövetséget (szivárvány), részben a kerület, illetve a környék sokszínűségét.

5. Rejtő Jenő emlékszobor

A „tizennégy karátos autó” a Hevesi Sándor téren, a Rejtő Jenő utcánál, a Pesti Magyar Színház előtt látható.

Miért pont itt bukkant fel a szobor? Rejtő Jenő egy közeli házban született 1905-ben, és pont az ő tiszteletére nevezték át a közterületet Rejtő Jenő utcára. A színházakhoz való kötődése is nyilvánvaló, miután sikeres színdarabokat is írt. A hivatalos emlékműve pedig a tér (és a kőpárkány) másik oldalán áll.

És miért pont A tizennégy karátos autóra esett a választás? Talán azért, mert ez volt Rejtő egyik legnépszerűbb regénye.

6. Seress Rezső mini emlékműve

Az Akácfa utcai Kispipa falán 2019. szeptember 10-én jelent meg egy újabb mű. A Pipában zongorázó alak Seress Rezsőnek állít emléket. A híres zeneszerző és zongorista, a Szomorú vasárnap című világhírűvé vált dal szerzője ugyanis itt játszott esténként 1958 és 1968 között.

Seress Rezső innen nem messze lakott, a Dob utca 46/b-ben, egy modernista, 1939-ben épült hatemeletes lakóházban, innen, ennek az épületnek az erkélyéről vetette le magát 1986 januárjában. A zuhanást túlélte, ám a kórházban a következő öngyilkossági kísérletét már nem...

7. Szenes Hanna

Csak 23 éves volt, amikor megkínozták a Gestapo emberei, majd halálra ítélte a katonai bíróság. Szenes Hanna 1921-ben született Budapesten, és 1939-ben vándorolt ki Palesztinába a zsidótörvények elől.

1943 júniusában bevonult a brit hadseregbe. Az alapkiképzés után ejtőernyős kiképzést kapott. A feladata az lett volna, hogy társaival a náci vonalak mögött segítsék az ellenállási mozgalmat, és üldözötteket mentsenek. Szenes Hannát és társait 1944 márciusában Jugoszlávia partizánok által ellenőrzött területe felett dobták le, innen június 9-én indultak el Magyarország felé. Valószínűleg árulás okozta a vesztüket, mert amint a határon átértek, elfogták őket. Szenes Hannát a hónapokig tartó kínzás és vallatás sem törte meg, a társait nem árulta el. 1944. november 7-én agyonlőtték.

A 2001-ben teret neveztek el róla Erzsébetvárosban, ide került 2020. március 8-án, a nők napján a miniszobra. Kolodko Mihály egy Magyarország alakú felhőben ábrázolja, amelyből mintha éppen ugrani készülne.



hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés

1000 fát akarnak kivágni Újbudán – fáklyás felvonulást szerveznek a Hamzsabégi sétányért

A Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért egyesület szerint a fákat „egy félreérthetően kommunikált, túlméretezett kormányberuházás miatt” vágnák ki.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. szeptember 16.


hirdetés

A XI.kerületben a Hamzsabégi sétányon több mint ezer fát terveznek kivágni egy félreérthetően kommunikált, túlméretezett kormányberuházás miatt - írja közleményében a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért egyesület.

A közleményben azt is leírják, a Déli körvasút jelenlegi koncepciója veszélyezteti a Hamzsabégi úti másfél km-es erdőszerű zöld sétányt és a környéken élő tizenötezer lakó életterét (zaj, rezgés és por).

"A NIF és a BFK reklámanyagaiban a személyszállításra hivatkozva, zöld gondolatként állítják be a Kelenföld és Ferencváros közötti vágánybővítést, míg a növekvő teherforgalmat meg sem említik. A tömeges fairtást elbagatellizálják, annak ellenére, hogy ez a zöld sziget közérdek, mivel egy főutakkal körülvett sűrűn lakott élettér tüdejeként szolgál. Figyelembe véve a fuldokló Budapestet különös mértékkel sújtó klímavészhelyzetet, következetlen és otromba lenne ilyen pusztítás árán véghez vinni a projektet. Elveszne a megígért zöld haszon, sőt, inkább csatát veszítenénk a klímaharcban" - fogalmaznak.

Az egyesület szerint, ha a teherforgalom nagy részét elterelnék, elkerülhető lenne a visszafordíthatatlan környezetrombolás - a környéken már most is az egészségügyi határérték felett van a zajszennyezés mértéke, nagyrészt a tehervonatok miatt.

Azt is leírják, nem ellenezik az elővárosi vasút fejlesztését és a nádorkerti új megálló kialakítását három vágánypárral. Ám elfogadhatatlannak tartják a teherforgalom növelését, amelynek következtében a zaj a tervezett gigantikus beton zajszigetelő fal ellenére sem fog számottevően csökkenni. és a személyforgalom sem lesz érzékelhetően gyorsabb.

hirdetés

"Szeretnénk elérni, hogy a teherforgalom csökkentésével, korszerű vasútbiztonsági berendezések alkalmazásával és modern vasúti szerelvényekkel a sűrűn lakott Hamzsabégi sétány mellett a vonalon maradjon a két vágánypár, korszerű zajfogóval, de nem 10-16 m-es, oda nem illő vasbeton résfallal, ami sötétbe borítaná a letarolandó parkot. Csak a növényzet sérelme nélkül kialakított zajvédelmet fogadunk el.

Ha a Budapestet elkerülő, kifejezetten a teherforgalom, áruforgalom bonyolítására tervezett V0 vonalat megépítenék, a városi vasútfejlesztés valóban a városi és elővárosi közösségi közlekedést szolgálhatná, és ez csak az egyik lehetséges alternatíva.

Mi, akik itt élünk, tiltakozunk az értelmetlen pusztítás, a hat évig tartó óriás építkezés, és a teherforgalom növelése ellen, amelyek miatt a környék élhetetlenné válna, nem beszélve az ingatlanokban bekövetkező károkról és értékcsökkenésről"

- fogalmaznak az egyesület közleményében.

A Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért egyesület ezért fáklyás felvonulást szervez szervez a szeptember 19-én 18:30-kor a Hamzsabégi sétányért.

Veszélyben a Hamzsabégi sétány!

Veszélybe került a Hamzsabégi úti zöld sétány több, mint 1000 fája. Az elővárosi vasúti forgalom tervezett növelése címszavával (Déli körvasút) 20-30-40 éves...


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
visionhotel_cim.jpg

Luxusszálloda nyílt az egykori kisgazda pártszékház helyén

A Vision Hotel Budapest 82 szobával és 9 dunai panorámás lakosztállyal várja a vendégeket a Belgrád rakparton, külön étterme és rendezvényterme is van.
L.D.; fotók: Huszár Boglárka - szmo.hu
2020. szeptember 16.


hirdetés

A Belgrád rakpart 24. szám alatti ház a főváros történelmének ikonikus része. Az 1900-as évek elején épült eklektikus, alapvetően historizáló homlokzattal. A '20-as évek elejéig lakóépület volt, majd a Német Kincstár követségi épülete lett belőle, a II. világháború után pedig több különféle szervezet is használta.

A legtöbben a Független Kisgazdapárt székházaként emlékezhetnek rá. Miután 2002-ben botrányos körülmények között eladták – amivel párhuzamosan a pártban belháború zajlott –, egy évtizedig per alatt állt a tisztázatlan tulajdonviszonyok miatt.

Ezalatt semmiféle állapotmegőrzésre nem került sor az épületben, amely így teljesen lepusztult, ráadásul, mivel nem is őrizték, a mozgatható részeit szinte teljesen széthordták – tudtuk meg a sajtóbejáráson.

Mire 2013-ra rendeződtek a tulajdonosi jogok, fokozottan balesetveszélyes állapotba került. Így kezdődött meg a rákövetkező évben a felújítás, amit a kivitelező elmondása szerint több, előre nem látható probléma is nehezített.

Az egyik, hogy a belváros közepén kellett bontási, építési munkálatokat elvégezni, és mivel a közelben iskola, könyvtár és társasházak vannak, ezek működését a kivitelezés nem zavarhatta. 2015-ben a bontási munkákat mindössze néhány hónap alatt el kellett végezni, hogy a tanévkezdésre ezek a nagyobb zajjal járó folyamatok ne zavarják az oktatást. Ez végül sikerült is.

hirdetés

A bontás során a Belgrád rakparti épületnél eltávolították a tetőt, felső födémet és falakat, valamint a komplett lépcsőházakat egészen -1. szintig, a pince megtartandó részként újult meg (ez lett a szálloda konyhája).

A külső homlokzatot és a megmaradt részeket felújították. Végül három épületet hoztak egy tető alá: a Belgrád rakpartit egybeépítették a mögötte található Molnár utca 7-9-el. Elbontották az itt található négysávos tanuszodát, valamint kialakítottak egy mélygarázst is.

A régészeti feltárás során kiderült, hogy értékes lelőhely a helyszín: külön kiállítást csináltak az itt talált vegyes korszakú leletekből. Többségében a török korszakból találtak maradványokat, rengeteg csont és bőrmaradványt, erről arra következtettek a régészek, hogy egykor egy cserzőműhely állt itt.

A 9300 m2 alapterületű ház két szint mélygarázsból, földszintből, négy emeletből, valamint tetőteraszból áll. 9 dunai panorámás lakosztály és 82 vendégszoba közül választhatnak a vendégek, utóbbiak 4, előbbiek pedig 5 csillagosak. A wellness részlegen szauna, masszázs szoba és pihenő részleg található. A bútorok többsége prémium, olasz gyártmány.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
új-duna-hid.jpg

Látványos videón mutatják be a tervezett új Duna-hidat

Két hétig még bárki elmondhatja véleményét a Galvani híd terveiről.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. szeptember 15.


hirdetés

Elkészült az újonnan tervezett budapesti Duna-híd látványvideója. A rövidfilmet Vitézy Dávid osztotta meg YouTube-csatornáján.

A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezetője Facebook-oldalán azt írja, „az új déli Duna-hídhoz kapcsolódó úthálózat első, a Fehérvári úttól a Gubacsi út-Illatos úti csomópontig tartó szakaszának bírálati engedélyezési tervei a közelmúltban elkészültek”.

Hozzáteszi:

„Az Új Duna-híd megépítése nem csak azért fontos, mert jobb kapcsolatot teremt Budapest déli városrészei, elsősorban Újbuda, Csepel és Ferencváros között, hanem azért is, mert jelentősen hozzájárulhat a belváros, elsősorban a Nagykörúton belüli területek forgalomcsillapításához, átadását követően 37 ezer, további kiegészítő forgalomcsillapító intézkedések megtétele esetén akár 55 ezer gépjárművel csökkentve naponta a belvárosi hidak terhelését.”

Az új hídon és körúton mintegy 4 km hosszban új villamosvonal is épül, amely Budán a Fehérvári úti villamospályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es hévet, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap majd, biztosítva a hálózati kapcsolatokat és a helyi igények kiszolgálását is - írja Vitézy.

hirdetés

Szeptember 29-ig az ujdunahid.hu oldalon bárki elmondhatja véleményét a tervezett új beruházásról.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
címkép.jpg

Életveszélyes lehet a nagykörúti kerékpársáv hibrid kivitelezése

A jelenlegi furcsa, kerülgetős, Mekk Elek-megoldás helyett egy megbízhatóbb, egységes kialakításra lenne szükség, ami közlekedésbiztonsági szempontból is megfelelő.
Címkép: Budapesti Autósok Közössége - szmo.hu
2020. szeptember 15.


hirdetés

A koronavírus-járvány első hulláma alatt bezártak az iskolák, sokan home office-ba kerültek, és így lecsökkent a tömegközlekedést használók száma. Akkor a főváros vezetése új bicikliutak létesítéséről döntött Budapest fő közlekedési útvonalain. Áprilisban többek között kerékpársáv került a Nagykörút Nyugati pályaudvar és Boráros tér közötti szakaszára, akkor még ideiglenes jelleggel.

A forgalomátalakításról augusztus végén született döntés: maradt a nagykörúti kerékpársáv.

Ugyanakkor a biciklisáv sok helyen elmozdult az ideiglenesen kiállított helyétől: a Blaha Lujza tér és a Petőfi híd közötti, a József körutat és a Ferenc körutat jelentő útszakaszon visszaállították a kétszer kétsávos autós forgalmi rendet, ami azt jelenti, hogy ott

a kerékpársáv a körút menti parkolóhelyek megszüntetésével az út szélére, a járdatest és a két forgalmi sáv közé kerül át.

hirdetés

A változások zöme már szeptemberben elkezdődött, a terv szerint az összes intézkedéssel végeznek a hónap végéig.

Sokan már a döntés meghozatalakor szkeptikusan álltak az új forgalmi rendhez, mondván, hogy balesetveszélyes helyzeteket eredményezhet ez a felállás.

Az alábbi fotók ma 10 óra után nem sokkal készültek a Blaha felől a Petőfi híd felé vezető oldalon. Ezeken látható, hogy valóban nem a legmegfelelőbb a kivitelezés, sem a kerékpárosok, sem a gyalogosok, sem pedig az autósok szempontjából.

A Rákóczi téri villamosmegálló környéke:

fotó: bpiautosok.hu

A Krúdy Gyula utca és a Baross utca közötti szakasz, ahol megint visszatér a kerékpársáv a járdára:

fotó: bpiautosok.hu

A jelenlegi furcsa, kerülgetős, hibrid megoldás helyett egy megbízhatóbb, egységes kialakításra lenne szükség, ami közlekedésbiztonsági szempontból is megfelelő.

Azonban egy ilyennek a megtervezése és megépítése valószínűleg milliárdokba kerülne, amit egyelőre sem a főváros, sem pedig a kormány nem tud, vagy nem akar finanszírozni. Ennek hiányában jött létre ez a Mekk Elek-megoldás, ami könnyen vezethet sorozatos balesetekhez.

Az sem tűnik túl meggyőzőnek, hogy jelenleg össze-vissza festegetik fel a sárga csíkokat úgy, hogy a gyalogátkelőt is érintik:

fotó: bpiautosok.hu

hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!