hirdetés
Budapest egyik legszebb modern épülete áll a Pozsonyi úton
A Dunapark-ház különleges lépcsőházai miatt izgalmas felfedezni valókat rejt. A Budapest100 hétvégén benéztünk.
Szegedi Éva, Fotó: Mervai Márk - szmo.hu
2019. május 07.


hirdetés

Bele lehet szeretni egyetlen szempillantás alatt egy épületbe? Természetesen, erre bizonyíték a pasaréti Szent Antal plébániatemplom is. És bele lehet szeretni egy bérpalota lépcsőházába is? Persze, hiszen a Dunapark-ház különleges, égszínkék padlóburkolattal ellátott lépcsőházainak komoly rajongótábora van Budapesten.

Nem csoda, hogy a Budapest100 idei programjain az egyik legnépszerűbb ez a Pozsonyi úti épület volt. Rengetegen akarták látni a saját szemükkel vagy kísérletet tenni arra, hogy lélegzetelállító fotókat készítsenek a csodaszép ívekben kanyarodó lépcsőkről.

A Pozsonyi út és a Szent István park sarkán álló épülettömböt a Alföldi Cukorgyár építtette, a hozzá kapcsolódó, és vele egységet alkotó 42. szám alatt álló házat egy másik vállalat. A teljes tömb egy zseniális építészpáros, Hofstätter Béla és Domány Ferenc munkája. 1935-36-ban épült, akkor, amikor Újlipótváros gyors ütemben terjeszkedett és egymás után jelentek meg a modern, nagyvárosi életre tervezett modernista lakóházak emberléptékű belmagassággal és gangos udvarok helyett zárt lépcsőházakkal.

A fejlődés a két háború között nagyon fontossá vált. A Bauhaus magyar követői által alapított Tér és Forma című lap 1937 májusában megjelent száma a következőket írja az építkezésről, egy-egy városrész átalakulásáról:"Egy újabb, haladóbb szellem érvényesülését jelentik, melynek hatása természetesen hamarosan megnyilvánul minden téren. Rányomja bélyegét a város fejlődésére, koncentrálja a különben szerteforgácsolódó energiákat és korlátok közé szorítja — ha kell — az egyéni önző érdeket, szabadon engedi viszont érvényesülni — ha lehet — az egyéni kezdeményezést.

Ezeknek a körülményeknek az összhatása alatt épült ki szinte amerikai tempóban Budapestnek egyik legérdekesebb, legújabb városrésze, az Új-Lipótváros is és létesült annak dunaparti részén a ma már általánosan ismert, impozáns méretű Lipótvárosi park."

Miért volt olyan különleges ez a ház? Egyrészt azért, mert bár a külseje alapján mindenki azt mondja rá, hogy Bauhaus, a lépcsőházak az art deco formavilágát tükrözik.

Másrészt azért, mert tökéletesen megkomponált épületegyüttes, amely túlélte Budapest ostromát és azokat az évtizedeket is, amelyekben szerették eltüntetni a nagypolgári élet nyomait.

Harmadrészt azért izgalmas, mert luxus bérháznak épült, és a kényelmi szolgáltatásoktól a dizájnig minden ezt igazolja.

Negyedrészt pedig a beépített anyagok miatt: ez teszi mai is a fotósok számára vonzóvá.

A vasbeton lépcsőfokokat ugyanis márvánnyal burkolták, középen élénk, kék színű Emergé gumiszőnyeggel. Ettől is ilyen gyönyörű a Pozsonyi út 38-40 két lépcsőháza.

A 38-as számú lépcsőház:

Milyen megoldások szolgálták ki az igényes lakókat? Többek között a korabeli, speciális kaputelefon-rendszer. Ez a földszinti névjegyzékkel összekötött hangosbeszélőből és házitelefonból állt. Az előcsarnokból érkező hangot felvevő mikrofon és a lakásbeli hangot továbbító hangszóró egy készülékké volt összeépítve, és az előcsarnok márványburkolatába süllyesztve a lakók névtáblája mellett volt.

A lépcsőházakból két vagy három szoba hallos, négy szoba hallos lakások nyíltak (nyílnak). Bár, mint azt a Tér és Forma című lapban megjegyzik, az ablaktalan hall nem éppen modern megoldás, csak a különféle előírások és szabályok miatt kényszerültek a tervezők arra, hogy ez is legyen a lakásban. A kor érdekessége, hogy még mindig alkalmaztak cselédeket, szakácsnőket stb., de a lakáson belüli cselédszoba helyett a VI. emeleten voltak garzonlakások (kis fürdőszobával és az előszobába beépített teakonyhával.)

Lépcsőházanként két lift működött. A tetőteraszon kert volt zuhanyzóval és öltözőkkel, de ebből mára nem látni semmit...

A földszinten gyerekkocsi tároló is volt, és az építtetők gondoltak a korszerű fűtésre, hang- és hőszigetelésre is. "A környéken a tapasztalat szerint a főváros lakosságának az a rétege keres lakást, amely tulajdonképpen villalakásba menne, de hivatása a város ezen kerületéhez köti. A dunaparti jó levegő és szép kilátás, valamint az itt kialakult korszerű lakásépítési mód pótolja a villalakás közvetlen kertjét és egyéb előnyeit" - indokolják a kényelmi megoldásokat a Tér és Forma című folyóiratban.

A földszintre eredetileg mozit terveztek, majd elvetették az ötletet, és így született meg a ma is működő Dunapark Kávéház, amelyről az épületegyüttes a becenevét kapta.

A 40-es számú lépcsőház

Hírességek és közéleti személyiségek is szívesen költöztek ide

Állítólag Dévényi Tibornak és Fenyő Miklósnak is van itt lakása.

De a házban lakott többek közt Major Tamás, báró Hatvany Lajos, Heltai Jenő, Kéthly Anna, az egyik építész Hofstätter Béla, Szabolcsi Bence zenetörténész-művészettörténész és Rétsági László (a Kútvölgyi Kórház belgyógyásza).

A legenda szerint az épületben található lakása teraszáról szúrta ki Hatvany Lajos, hogy a Szent István parkban felállított Raoul Wallenberg emlékművet a felavatása előtti éjszaka bontani kezdték és elszállították.


KÖVESS MINKET:





hirdetés
Nagy lezárások lesznek, május 1-én újra Nagy Futam lesz Budapest belvárosában, itt a program is
Max Verstappent is láthatjuk majd száguldani, ahogy Jerome D'Ambrosio is a volán mögé ül. Az egyik legérdekesebb autó pedig az ABB FIA Formula E bajnokság versenygépe lesz.
Fotó: Mervai Márk - szmo.hu
2019. április 29.



A Formula–1 holland fenegyereke, Max Verstappen újra Budapest történelmi belvárosában száguld - írja a HungaroringSport.

Újra megrendezik ugyanis május elsején a Nagy Futamot.

Az egyik legérdekesebb autó kétségtelenül az ABB FIA Formula E bajnokság versenygépe lesz, mivel ilyen autót korábban még nem láthattunk Magyarországon, szóval valódi kuriózum, a volánjánál pedig a belga Jerome D'Ambrosio foglal helyet, aki jó néhány sorozatban bizonyította már, hogy autóversenyzésre született.

Ez a rendezvény minden évben jó alkalmat nyújt arra, hogy

a nézők testközelből is láthassák a versenygépeket, személyesen találkozzanak a pilótákkal,

és ehhez még csak messzire sem kell menni, hiszen az utcai parádé gyönyörű fővárosunk belvárosában, az Erzsébet tér – Andrássy út – Oktogon útvonalon zajlik.

Formulaautók, oldtimerek, túraautó- és ralibemutató – ebből a buliból a két Norbi, Michelisz és Kiss sem maradhat ki, mint ahogy felvonulnak a hazai autósport további sztárjai is, például az idén a ralikrossz világbajnokságon induló Szabó Krisztián, vagy a Dakar-ralin 14 alkalommal rajthoz álló Szalay Balázs.

Május 1-jén 8 órától 13 óráig

megnyitják a paddockot a nézők előtt, ekkor nyílik lehetőség a boxutca-látogatásra, majd 14 órakor elrajtol a háromórás show a Formula–1-es Aston Martin Red Bull Racing részvételével.

A VIP-terasz ezúttal is az Akvárium Klubban kap helyet.

A rendezvény a nézők számára ingyenes, de VIP-jegyek korlátozott számban kaphatók.

VIDEÓ: A tavalyi Nagy Futam

Változások lesznek a közlekedésben

A közúti és közösségi közlekedésben jelentős változásokra kell számítani kedden és szerdán Budapesten a Nagy Futam miatt - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

A rendezvény és előkészületei miatt kedden estétől forgalomkorlátozásokra kell számítani az Andrássy úton, a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Károly körúton, valamint a környező utcákban, így egyebek közt a Dohány utcában, a Király utcában, a Jókai téren, a Liszt Ferenc téren, a József Attila utcában, a Paulay Ede utcában és a Révay utcában is. Az Andrássy utat a Bajcsy-Zslinkszky út és a Liszt Ferenc tér között a kerékpárosok sem használhatják csütörtökig.

A lezárások miatt terelve közlekedik a 9-es, a 16-os, a 100E és a 105-ös busz, a 914-es, a 914A, a 931-es, a 950-es és a 950A éjszakai járatok, illetve a 70-es és 78-as troli.

A BKK emellett szükség esetén mind a négy fővárosi metróvonalon, valamint a 4-es és a 6-os villamos vonalán a megszokottnál sűrűbben indítja majd a szerelvényeket - írta az MTI.

Kedvcsinálónak íme a tavalyi Nagy Futam legjobb képeiből készített összeállításunk: KATT ide.


KÖVESS MINKET:



hirdetés
Bezár a Keleti 2 hétre, teljesen megváltozik a vonatok menetrendje
Május 13-tól és május 26-ig a Keleti pályaudvarról induló és oda érkező vonatokat más budapesti pályaudvarra irányítják. Ne indulj útnak rutinból!
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. május 09.



Jövő hétfőtől bezár a Keleti pályaudvar, szinte az összes budapesti vonalon változások lesznek. A hírről az MTI is megjelentetett egy közleményt, de a Máv a honlapján is megírta, mi minden módosul.

Mint azt korábban már megírtuk, május 13-tól 26-ig, két hétre zárják le Keletit karbantartás miatt.

Ebben az időszakban az érintett vonatok mindegyike módosított menetrend alapján közlekedik.

A felújításra azért van szükség, hogy a Keleti pályaudvaron csökkenjen az üzemzavarok, a meghibásodások száma, megelőzzék a sebességkorlátozások bevezetését, pontosabban közlekedjenek a vonatok. A munkák azzal kezdődtek egyébként, hogy megtervezték egy sor bódé elbontását a pályaudvar épületében.

A legfontosabb változás a menetrendben: a győri vonalról az IC-k és a railjetek a Délibe érkeznek, a pécsi IC-k Kelenföldön fordulnak. A Budapest-Újszász-Szolnok vonalról a személyvonatok és zónázók egy része Kelenföldre érkezik, másik fele Kőbánya-felsőn fordul. A Pécelig közlekedő személyvonatokat és a piliscsabaiakat összekötik. A Békéscsabára induló és onnan érkező vonatok a Nyugati pályaudvarról indulnak és oda érkeznek, a záhonyi sebesek Szolnokon fordulnak vissza.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




hirdetés
Budapesten is elindulnak a Lime elektromos rollerjei
Megoldást kínál a dugók elkerülésére, a gyors és környezetbarát közlekedésre.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. május 03.



Megérkezett Budapestre az innovatív városi mobilitási szolgáltatásokat nyújtó Lime. A gyors, egyszerű és fenntartható közlekedést biztosító elektromos rollereket a fővárosiak május 1-jétől használhatják, első körben

a budai és a pesti Duna-part egyes szakaszain, illetve az ahhoz közel eső kijelölt területeken.

A budapesti városvezetés által koordinált Cities4People K+F projekt keretében 200 elektromos roller lesz elérhető egy két hónapos, június 30-ig tartó tesztüzemmódban.

A Lime rollerjei új alternatívát kínálnak a felhasználók számára a közlekedés során jellemzően legtöbb időt igénybe vevő első és utolsó kilométer gyors és környezetbarát megtételére. A szolgáltatás az egyéb közlekedési módokat kiegészítve kényelmes és egyszerű helyváltoztatási lehetőséget biztosít akár a munkába járás, akár a szabadidős programokhoz kapcsolódó, városon belüli utazás során.

„Budapest nagyszerű város, ahol jelentős az igény a mikromobilitás fokozása iránt, éppen ezért nagyon örülünk, hogy itt is elindíthatjuk a Lime e-rollermegosztó szolgáltatását. A budapesti városvezetéssel együttműködve azon dolgozunk, hogy megoldást találjunk az olyan városi kihívásokra, mint például a forgalmi dugókkal terhelt közlekedés.

A Lime elektromos rollerjei szórakoztató, okos és kényelmes alternatívát jelentenek a városon belüli, rövidebb utak megtételére, hozzájárulva ezzel a városi élet minőségének javításához”

– mondta el Tóth Tamás, a Lime magyarországi képviselője.

Mint minden dinamikusan fejlődő város, Budapest is számos kihívással néz szembe a városi közlekedés terén. Egyre többen közlekednek az utakon: csak az elmúlt öt évben a budapesti járművek száma 106 ezerrel emelkedett, ami 16 százalékos növekedést jelent. Ennek következtében a torlódások és a forgalmi dugók is egyre több nehézséget okoznak a közlekedőknek. A Lime e-rollerjei intelligens és gyors utazási megoldást biztosítanak a felhasználók számára, és remek alternatívát kínálnak a meglévő közlekedési lehetőségek kiegészítésére. A Lime használatával akár néhány perc alatt el lehet jutni a Gellért tértől a Kálvin térig.

A Cities4People az Európai Unió által támogatott projekt, amelynek célja, hogy fenntartható és emberközpontú közlekedési megoldásokat találjon, válaszul a városi mobilitási kihívásokra.

A kezdeményezés öt különböző európai városban működik: Budapesten, Hamburgban, Isztambulban, Trikalaban és Oxfordshire-ben. Magyarországon a projektet a Fővárosi Önkormányzat koordinálja.

A K+F projekt kijelölt területe Budapesten magában foglalja a Duna-part Batthyány tér és Műegyetem rakpart közötti budai szakaszát. A Lime elektromos rollerjei számára kijelölt szektor a budai Duna-part mentén Lágymányostól az ELTE és BME kampuszát is felölelve a Móricz Zsigmond körtérig tart, a pesti oldalon pedig a Szabadság hídon átívelve a Vámház körúttól a Kálvin térig, magában foglalva a Corvinus Egyetem kampuszát, egészen a Boráros térig. A két hónapos tesztidőszak május 1-től június végéig tart.

Hogyan működik a Lime?

A felhasználók könnyedén letölthetik okostelefonjukra a Lime mobil applikációját, amelynek segítségével megkereshetik a hozzájuk legközelebbi rollert, és egy gombnyomással feloldhatják azt. Amikor az utazás befejeződött, a rollerezők az applikáció utasításait követve egyszerűen megállítják a járművet és biztonságosan leparkolnak vele. A rollerek egyszeri kioldási költsége 250 Ft, a használat percdíja pedig 50 forint lesz. A Lime helyi csapata végzi majd a rollerek kihelyezését, töltését és karbantartását.

A vállalat elkötelezett a biztonság és a kényelem iránt, és arra ösztönzi felhasználóit, hogy mindig viseljenek bukósisakot.

A használóknak fontos:

- Mindenkor felelősségteljes közlekedés.

- Sisak viselése rollerhasználat közben.

- Minden közlekedési előírás és a sebességhatárok betartása.

- Csak a kijelölt területeken történő rollerhasználat.

- Szabályos parkolás a gyalogos utak mentén, a szerviz rámpáknál és a metrómegállók mellett.

- Figyelem az autók, gyalogosok, és más rollerezők iránt.


KÖVESS MINKET:




hirdetés
Ha romantikus randira vágysz, vidd el a szerelmedet a margitszigeti japánkertbe
Elképesztően szép!
My Secret Budapest - szmo.hu
2019. május 04.



Az egyik legnépszerűbb hely Budapesten a Margitsziget, amely akár több napra elegendő érdekességet és látnivalót tartogat. A sziget északi csücskénél található romantikus japánkertet pedig sokan szeretik. Tökéletes randihely, különösen, ha má reggel mentek, mielőtt a turisták áradata odaérne.

A Japánkert kialakítása egyes források szerint Magyar György főkertész nevéhez fűződik, aki a vízesést építtette fel a fürdő közelében a 19. század második felében. Bár a margitszigeti fürdő környékén a parkosítást ő végezte,

a jelenleg is látható tórendszert és a japánkertet a sziklakerttel 1936-ban egy Späth nevű cég kezdte kialakítani.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

MySecretBudapest (@mysecretbudapest) által megosztott bejegyzés,

A terület története azonban egészen az 1870-es évekig nyúlik vissza. A sziget északi végénél feltörő gyógyvizet egy Ybl Miklós által tervezett mesterséges vízeséssel zabolázták meg. A zuhatag mellé pedig ivócsarnokot emeltek.

1922-en a berlini Späth egy kis sziklakertet épített a medence mellé. A harmincas években bővítették a kertet, és ekkor helyezté el a normafa nevű bükk maradványait a tóban. Megépítették az egykori Bodor-kút másolatát is.

Az ostrom alatt elpusztult az ivócsarnok, megsérült a Bodor-kút, és át kellett alakítani a területet.

Az 1960-as években újabb és újabb növényeket telepítettek a kertbe, de mai formáját az 1970-es években alakították ki. Az alsó tóban ma a tragikusan fiatalon elhunyt tehetséges szobrász, Csikász Imre "Ülő lány" című alkotása látható, a vízesés előtti tóban pedig Ligeti Miklós "Rákász fiú" című műve, amely eredetileg a Várban volt.

A Zenélő kút vagy Bodor-kút eredetileg Bodor Péter székely ezermester 1820–22-ben Marosvásárhelyen épített és 1911-ben lebontott kútja volt, ezt építették fel újra 1935 és 36 között. A kút egyik érdekessége a tetjén álló Neptun-szobor.


KÖVESS MINKET:






Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x