hirdetés
100612888_3236901503020545_700455534720974848_n-1.jpg

„Azért kell a digitális oktatás, hogy az emberek ne osszanak meg hülyeségeket a neten”

Koren Balázs, a téma szakértője szerint különbséget kell tenni az órai kütyühasználat és a digitális oktatás között. Interjú.
Kövesdi Miklós Gábor - szmo.hu
2020. május 29.


hirdetés

Koren Balázs matematika szakos tanár, blogger, az Android portál egyik alapítója, a Telenor HiperSuli program vezetője, a digitális oktatás szakértője. Egy sajtóbeszélgetésen ismertem meg, és az volt az érzésem, sokkal több érdekes dolgot tudna mondani, mint amit a beszélgetés keretei megengednek, ezért interjút kértem tőle.

- Azt már tudom, hogy matematika szakos tanár. Hogy kezdett a digitális oktatással, online biztonsággal és ehhez hasonló területekkel foglalkozni?

- Azt szoktam mondani, hogy a tanítás a legköltségesebb hobbi. A legidőigényesebb feladatok közé tartozik, ha az ember rendesen szeretné csinálni. Sokszor hallani, hogy a tanárok mennyire ráérnek, hiszen csak délelőtt tanítanak, és van egy nagy nyári szünetük. Ez nincs teljesen így, ezért ezt szeretném tisztázni.

Hogy ezt a hobbimat fenn tudjam tartani, elkezdtem webfejlesztéssel foglalkozni, illetve rendszergazdai feladatokat láttam el a tanítás mellett. Aztán, amikor elindítottuk az Android portált, és elkezdtem cikkeket írni, blogot szerkeszteni, az kezdett el leginkább foglalkoztatni, hogyan lehet ezeket az okostelefonokat, tableteket oktatási célokra alkalmazni.

Aztán bekerültem a GeoGebra nemzetközi csapatába, ahol közösségfejlesztéssel foglalkoztam. Ez azt jelentette, hogy oktatástechnikai vonalon kezdtem megismerni a nemzetközi vérkeringést.

hirdetés

- A közelmúltban mindketten részt vettünk a Telenor HiperSuli program sajtóbeszélgetésén. Az egyik érdekes mondata úgy hangzott akkor, hogy a digitális oktatás nem egyenlő azzal, hogy kütyüket használunk. Akkor nem volt lehetőség mélyebben belemenni a témába, de most örülnék, ha kifejtené.

- A kütyühasználat az látványos. Ha valaki kütyüket használ az órán, az interaktív tábláról átvált a tabletre, onnan aztán kitolja a tartalmat valamelyik digitális osztályterembe, akkor olyan, mint egy varázsló, és persze fontos, hogy ezt valaki meg tudja csinálni. De ez csak az első szint, a következő az, hogyha nem csak varázsol, hanem tanít is.

Én viszont különbséget teszek az órai kütyühasználat és a digitális oktatás között – amivel korántsem vagyok egyedül. Nevezhetjük ezt XXI. századi oktatásnak is, és alapvetően a célja az, hogy a digitális világnak és a jelenlegi igényeknek megfelelően tudja felkészíteni a diákokat. Vagyis olyan emberek kerüljenek ki az oktatásból, akik az iskolában megszerzett digitális kompetenciájukkal képesek arra, hogy akár egy ilyen abszurd helyzetben, mint amit például ez a karantén okozott, helyt tudjanak állni.

Egész egyszerűen az oktatás már nem szólhat ugyanarról, mint 100 évvel ezelőtt, amikor a tanár volt az információnak az egyetlen forrása.

Száz évvel ezelőtt a falusi oktató volt az, aki a tudást bevitte a saját kis mikrokörnyezetébe, és rajta keresztül vált mindenki képessé arra, hogy elsajátítson dolgokat.

Ma már a tudás nem kizárólag a tanártól és az iskolából érkezik, hanem számtalan helyről. Ezt a diákok is tapasztalják, és nagyon fontos, hogy a digitális pedagógia segítségével képessé tegyük őket arra, hogy ezeket az információkat kezelni tudják.

Egyébként nagyon jól látjuk, mi történik, ha nem kapnak az emberek megfelelő digitális oktatást: ők lesznek azok, akik hülyeségeket osztanak meg nyakló nélkül a Facebookon, akik nem tudják értelmezni az óriási mennyiségű rájuk zúduló tartalmat.

Erre meg kell tanítani őket, mert tetszik vagy sem, a világ ebbe az irányba mozog.

- Erre mondhatnánk, hogy ez a fajta digitális oktatás már jelen van. Gimnáziumban már nekem is volt informatika órám, ezelőtt 25 évvel. Igaz, akkor még Windows 2.0-át, meg DOS-t tanultunk.

- Pont az lenne a lényeg, hogy ezt ne száműzzük az informatikaórára. Szője át a teljes oktatást, és legyen jelen ugyanúgy az angolórán, a történelemórán vagy a matekórán.

Matekból föladok például egy feladatot, hogy a Pitagorasz-tételt helyezzék kontextusába. Ki volt ez a Pitagorasz? Mi történt? Hogyan történt? Miért fontos az, hogy egyszer csak megjelentek az irracionális számok a Pitagorasz-tétel következtében? Mit jelentett ez a társadalomra vonatkozóan? Helyezzük az egészet az adott történelmi korba és próbáljuk megérteni, hogy mi történik. Erre minden eszközünk és minden lehetőségünk megvan a digitális világnak köszönhetően. Így azok számára is érdekessé tudom tenni az órát, akik nem annyira érdeklődnek maga a tantárgy, a “száraz matematika” iránt.

Ez a megközelítés egyébként egyfajta szemléletváltás kérdése is. A HiperSuli programban résztvevő tanárok például egy olyan közösség tagjai, akik aktívan használják a digitális világ nyújtotta lehetőségeket és egymás közt meg is osztják az elsajátított tudást, ezzel inspirálva, segítve egymást. Lehet, hogy az elején idegen és több időt igényel az új eszközök, alkalmazások megismerése, de hosszú távon mind a tanárok, mind a diákok profitálnak belőle.

- Tulajdonképpen akkor ez egy interdiszciplináris megközelítés.

- Abszolút. Az interdiszciplinaritás szerintem elengedhetetlen. Hosszú éveken át ment például a verseny, hogy a trigonometriát ki tanítja meg: a fizikatanár, vagy a matektanár? Abszurd helyzet, hogy ugyanazt a tananyagot két tanár tanítja meg két különböző módon. Ezen túl kell lépni.

Ami nem azt jelenti, hogy el kell törölni minden tantárgyat, de mindenképpen szükséges egy interdiszciplináris kommunikáció tantestületen belül, illetőleg, hogy a digitális világ adta lehetőségeket felhasználva lépjünk ki ezekből a keretekből.

- A tanárképzésünk is szakosodott tanárokat képez. Nyilván nem véletlenül megy valaki magyar szak helyett matematika tanárnak. Elvárható egy tanártól, hogy a más tantárgyhoz tartozó kérdésekben is otthon legyen?

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>



hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
realdoll-szexrobot.jpg

Jön a szexrobot, aminek változik a hangulata, és a szeretkezés előtt meg akarja ismerni a társát

A nem is olyan távoli jövő szexbabája mesterséges intelligenciával és saját személyiséggel rendelkezik, tud értelmes beszélgetést folytatni, és nemcsak a partnere kedvenc szexpózát, hanem a családtagjait is megjegyzi.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. július 04.


hirdetés

Hamarosan piacra dobják a RealDoll nevű cég legújabb, mesterséges intelligenciával rendelkező szexrobotjait, amelyek értelmes beszélgetést tudnak folytatni és új dolgokat is képesek tanulni.

A RealDoll nevű cég 1996 óta gyárt szexbabákat, februárban pedig már be is mutatták a Real Doll X-et, amely igencsak élethűre sikerült, és sok kommentelő tetszését elnyerte.

A Daily Mail újságírója személyesen is ellátogatott a céghez, hogy még több információt derítsen ki az új, mesterséges intelligenciával működő szexrobotról.

Kiderült, hogy egy RealDoll baba három hónapos munka eredménye. A platinum szilikonból készült bőr pont olyan, mint az emberi bőr, és olyan részletesen kidolgozták, hogy ráncok is vannak rajta, alatta pedig "erek" és "csontok" is kirajzolódnak. A babák arca is rendkívül életű, a testük pedig olyan, mint a plasztikáztatott pornósztároké.

hirdetés

RealDoll X - The Ultimate Robotic RealDoll Experience

Visit https://www.realdoll.com/realdoll-x/ today to purchase. RealdollX is an AI driven robotic doll system powered by the technology developed over the past...

A RealDoll új szexrobotja azért is különleges, mert nemcsak egy jól megformázott baba, hanem egy olyan mesterséges társ, amelynek saját személyisége van, tud mozogni, mosolyogni, beszélni, sőt értelmes eszmecserét is tud folytatni a "gazdájával". A hangulata és a viselkedése is változik az adott szituációtól függően.

Például ha napokig nem foglalkoznak vele, szomorú lesz, ha megdicsérik, örül és boldog, de lehet még vicces, szégyenlős, kedves, segítőkész, sőt akár féltékeny is tud lenni bizonyos helyzetben. Tud vicceket mesélni, a kedvenc hobbijairól, filmekről, zenéről, könyvekről beszélni, felismeri a "gazdája" családtagjait, barátait, és persze megjegyzi, miket szeret a társa.

A megismerkedésükkor a robot igyekszik minél több mindent megtudni az emberről, például kérdezgeti a kedvenceiről, a munkájáról, a véleményéről egy-egy témában, mintha csak randizna vele. Ezekre pedig emlékszik is, csakúgy, mint azokra a dolgokra, amiket a partnerétől megtanul. Természetesen azt is megtanulja, hogy a társának melyik a kedvenc szexpóza, miket szeret csinálni, és egy nap hányszor szeret szeretkezni.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
remdesivir.jpg

Kiderült, mennyibe fog kerülni a koronavírus gyógyszere

A remdesivirről van szó, és nem lesz olcsó.
Fotó: U.S. Army – Jason W. Edwards - szmo.hu
2020. június 29.


hirdetés

390 dollár lesz majd egy fiola a Gilead Sciences remdesivir nevű koronavírus kezelését szolgáló gyógyszerből, de mivel öt napig kell kezelni vele a pácienseket, ezért egy kezelés 2340 dollárba kerül majd – írja a Washington Post.

A közel 120 ezer forintos fiolaár ráadásul jelenleg akcióban ennyi, mert kormányoknak adják el. Amikor már a biztosítóknak fogják árulni, akkor 520 dollárba fog kerülni, vagyis 30 százalékkal drágábban adják majd.

A gyártó a magas költséget nyilvánvalóan arra való tekintettel számolta ki, hogy ez az egészségügynek még mindig olcsóbb, hiszen sokkal többe kerül hetekig kezelni egy beteget, esetleg ha lélegeztetésre vagy más komolyabb beavatkozásra van szükség, akkor különösen.

A remdesivir egyébként nem új gyógyszer, már 10 éve kifejlesztette az amerikai Gilead Sciences vállalat az ebola lehetséges ellenszereként, csak most kiderült, hogy a koronavírus tüneteit is enyhíti és gyorsabban épültek fel a betegek a betegségből, ha ezt adták nekik.

Nem egyértelmű azonban a gyógyszer fogadtatása: a The New England Journal of Medicine című folyóirat egy tanulmánya szerint a remdesivir bár 70 százalékban hatékony, viszont komoly mellékhatásai lehetnek a vesére nézve.

hirdetés


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés

Rózsaszín lett a jég az Alpokban, vészjósló dologra világít rá

Ráadásul még az sem teljesen világos, hogyan került oda az elváltozást okozó alga.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. július 06.


hirdetés

Érdekes jelenségre figyeltek fel az olasz Alpokban: a Presena-gleccser felületén rózsaszín árnyalatban pompázik a jég. Az ezt vizsgáló tudósok azt már megállapították, hogy egy alga miatt alakult ki az elszíneződés, azonban az még rejtély, hogyan került oda - írja a Science Alert.

A Biagio Di Mauro, az olasz nemzeti kutatótanács egyik tagja elmondta, hogy

a jelenséget az Ancylonema nordenskioeldii nevű alga okozza, amelyet már Grönlandon is megfigyeltek.

Az alga jelenléte önmagában véve nem jelent veszélyt, ugyanis kisebb mértékben megjelenése a sarkkörökön normálisnak számít. Grönlandon azonban az utóbbi években jelentősen megnőtt a számuk, amelynek oka a globális felmelegedésben keresendő. A jég ugyanis alapesetben a napfény több mint 80 százalékát képes visszaverni, ám ha az alga akadályozza ebben a képességében, kevesebb fényt ver vissza és többet nyel el, ez pedig olvadáshoz vezet.

Az olvadt, vizes környezet megfelelő táptalaja az algáknak, amelyek egyre nagyobb területet hódítanak el, nagyban hozzájárulva a gleccserek olvadásához.

hirdetés

Azt egyelőre nem tudják biztosan, hogyan kerülhetett az európai kontinens közepére a rózsaszínű alga, Di Mauro - aki korábban Svájcban, a Morteratsch-gleccseren is hasonló jelenséget figyelt meg - elmondta, hogy jelenleg azt vizsgálják, a felmelegedés mellett milyen emberi tényezők járulhatnak még hozzá az algák megjelenéséhez. Elsősorban a túrázók és a síelők hatását akarják górcső alá venni.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
urballon-urturizmus.jpg

Űrballonnal szállítanának turistákat a sztratoszférába, akár már jövőre

A hőlégballonhoz hasonlító járműben 8 utas csodálhatja meg az űrből a Földet. Persze nem lesz olcsó a jegy a különleges űrutazásra.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. június 26.


hirdetés

Az űrturizmus egyik legújabb dobása lehet az úgynevezett űrballon, amely a Föld sztratoszférájába repítené az embereket.

Egy új űrturizmussal foglalkozó cég, a Space Perspective találmánya

a hőlégballonhoz hasonlító jármű, amely természetesen zárt, a hermetizált kapszulában 8 utas és egy pilóta fér el. A nagyjából focipálya nagyságú Spaceship Neptune 30,5 kilométer magasra repülne fel az űrbe, majd a hatórás utazás végén az óceánba csobbanva térne vissza a Földre.

A cég szerint az utasok számára az egész olyan lesz, mintha repülőn utaznának, nem jár semmiféle kényelmetlenséggel.

hirdetés

Ráadásul olyan extrákat is élvezhetnek a kapszulában, mint a kellemes, "rövidujjú pólós" klíma, egy frissítő italokat kínáló bárpult, internethozzáférés, sőt még vécé is lesz.

Azt még nem fixálták le, hogy mennyibe fog kerülni egy ilyen űrutazás, de a cég vezetői 125 ezer dolláros (39,5 millió forint) jegyben gondolkodnak. Ugyanakkor azt szeretnék, ha minél több ember számára elérhetővé válna ez a lehetőség, mert szerintük most minden eddiginél fontosabb, hogy a Földet bolygóként, az emberiség és a globális bioszféra otthonaként lássuk.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!