hirdetés
 
 
_DSC8619
Cseh Tamás nyomában jártunk
Hol élt Cseh Tamás, hogyan ismerkedett meg Bereményivel, hová jártak inni és hol születtek első közös dalaik? Megtudhatjátok a „Cseh Tamás nyomában Budán” névre keresztelt túrán.
Láng Dávid írása, Nagy Szabolcs fotóival - szmo.hu
2013. október 16.


hirdetés

Hol élt, hogyan ismerkedett meg Bereményi Gézával, hová jártak esténként inni és hol születtek első közös dalaik? Ez csak néhány kérdés azok közül, amire mind választ kaphattok a „Cseh Tamás nyomában Budán” névre keresztelt túrán, amelyet a Hosszúlépés. Járunk? csapata szervezett.

Hogy megértsük Cseh Tamás hihetetlen népszerűségének okát, ismerni kell a történelmi kontextust is. A történet a hatvanas évek végén kezdődik, amikor az 1956-os forradalom öröksége mindennél jobban rányomta bélyegét a hétköznapokra.

_DSC8577_DSC8580

A kormányzat ugyanis első számú közellenségnek a fiatalokat kiáltotta ki, őket tette ’56 fő felelőseivé, hogy egyfajta diákcsínyként beállítva csökkentse az egész jelentőségét. Ennek következményeképp igyekeztek szabotálni minden olyan szerveződést, ahol a tizen- illetve huszonévesek csoportosan voltak jelen, így fennállt a veszélye, hogy rendszerellenes gondolatokkal befolyásolják egymást.

A rendőrség Ifjúságvédelmi osztálya szinte vadászott a fiatalokból álló társaságokra – vagy ahogy önmagukat nevezték, galerikre –, és minden fronton ellehetetlenítette működésüket. Ehhez jött még hozzá az 1968-as csehszlovákiai bevonulás okozta általános megdöbbenés. Mindez együtt hatalmas letargiát és nihilt eredményezett a társadalomban.

_DSC8590
_DSC8594

Cseh Tamás is a kiábrándult, jövőkép nélküli sokasághoz tartozott. Fejér megyei származásúként nem sokkal azelőtt költözött Budapestre, Kőbányán kapott munkát egy iskolában, de nem igazán találta a helyét.

Neki is volt viszont gitárja, amit ebben az időszakban egyre többen fedeztek fel maguknak, mint az önkifejezés eszközét: az évtized közepére már kilencezer darab fogyott belőle évente.

_DSC8596

A túra első állomása a Batthyány tér mögött található Iskola utca 35/B. számú ház volt, ahol Cseh Tamás nagyjából két évig élt a hatvanas-hetvenes évek fordulóján. A kapuban emléktábla is figyelmeztet erre.

Miután egy véletlen folytán megismerkedett Bereményi Gézával, már másnap meghívta őt magához, és rögtön ezen a találkozón megszületett első közös szerzeményük Az ócska cipő. Ahogy mondani szokás, a többi már történelem: a következő évtizedekben megszámlálhatatlan dal látott napvilágot együttműködésük gyümölcseként.

VIDEÓ: Cseh Tamás: Ócska cipő

Hamarosan össze is költöztek: mivel Bereményinek akkortájt épp nem volt hol laknia, Cseh nagylelkűen felajánlotta neki, hogy ha főbérlője is beleegyezik, nála meghúzhatja magát. Innentől csak azt kellett összehangolni, mikor melyikük menjen el hazulról, ha a másik épp „hölgyvendéget fogad”.

Az egymás közötti kommunikációra egyébként – mobiltelefon és internet híján – többnyire a bejárati ajtóra kirakott papírszalvétákat használtak. Itt közölték egymással azt is, távollétük esetén éppen melyik kocsmában vannak a környék vendéglátóhelyei közül.

_DSC8599_DSC8601_DSC8602

Cseh és Bereményi számára ugyanis állandó esti program volt a környező utcák ivóinak végigjárása. Egyik kedvenc helyük a háztól alig száz méterre található (és egyébként máig működő) Isolabella volt, de gyakran megfordultak a vele szemközti, azóta már bezárt Jeney bisztróban is.

A túra során érintettük még a Fő utcában található Horgásztanya vendéglőt, ahová Cseh leginkább Baksa-Soós Jánossal, a Kex frontemberével közösen járt. Ez volt az a zenekar, amely leginkább extravagáns, lázadó szellemiségű koncertjeiről vált emlékezetessé. A hatalom nem is tűrte meg sokáig: alig pár éves működés után felbomlasztották, Baksa-Soóst pedig emigrációba kényszerítették, azóta is Berlinben él.

_DSC8604_DSC8617

Cseh Tamást a személyes barátságon túl is erős szálak fűzték a Kex-hez: az ő egyik koncertjük szünetében lépett először színpadra nyilvánosan, azelőtt csak ismerőseinek játszott.

Sokan már itt felfigyeltek rá, az igazi siker azonban akkor érte el, miután elfogadta a felkérést, hogy tartson egyszemélyes előadóesteket a Várban található Huszonötödik színházban. Ezeknek az esteknek futótűzként terjedt a híre, 1972 és 77 között negyvenöt alkalommal kerültek műsorra, állandó telt házzal.

_DSC8633_DSC8640_DSC8646_DSC8652

Végképp meghozta neki az országos ismertséget, hogy 1976-ban a Népszabadság – amely akkoriban a legolvasottabb napilapnak számított – egész oldalas cikkben foglalkozott vele. Innentől nem volt megállás: egymást követték az újabb előadóestek, vidéki turnék és a stúdióalbumok. Cseh Tamás már harmincas éveinek elejére egyértelműen legendává vált.

Ha ti is szívesen részt vennétek a túrán, a most zajló Café Budapest fesztivál keretében még két alkalommal lehetőségetek van rá: csütörtökön 16 órától, illetve szombat délelőtt 11 órától.

További információkat ITT olvashattok.

Ha te is szereted Cseh Tamás dalait, nyomj egy lájkot!


KÖVESS MINKET:




Vérhast és hepatitiszt is összeszedhetünk 4-es, 6-os villamoson
A vonalon napi több százezren utaznak, ez Európa legforgalmasabb villamosa.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. február 13.


hirdetés

A járműveket nem egyszer kell azért kiállítani a forgalomból, hogy kitakarítsák és fertőtlenítsék a fekáliától – mondták el a Blikknek névtelenséget kérő BKV-s dolgozók. A szerelvényeket rendszeresen összepiszkítják az önkívületben fetrengő potyautasok. Sokan közülük agresszívak is. Ha szükséges, a villamosvezetők kocsiszínbe viszik fertőtlenítésre a járművet. Persze ilyenkor nagyobb lesz a tumultus a vonalon, hiszen hiányzik egy villamos a menetrendből.

A nagykörúti villamoson uralkodó helyzet járványügyi probléma is. Ócsai Lajos járványügyi szakértő a fertőzésveszélyre figyelmeztet. "Elsősorban undorító, nem társadalomba illő cselekedet a villamosok összepiszkítása. De, ha az illető valamilyen fertőzésben szenved, és valaki utána hozzáér az üléshez, nem tud kezet mosni utazás közben, megfertőződhet akár hepatitisszel, vérhassal, kalicivírussal is" – mondta a Blikknek a szakember.

A Blikk kereste a a BKV-t és a BKK-t az ügyben, de cikkük megjelenéséig nem kaptak tőlük választ.


KÖVESS MINKET:



Budapest helyszínei az ostrom előtt, az ostrom után és most
A zsidómentő svájci diplomata, Carl Lutz fotói alapján kutattuk fel a helyeket.
Szegedi Éva - szmo.hu
2019. február 13.


hirdetés

"Kislányom, a háborúnál nincsen borzalmasabb" - mondogatta mindig a nagymamám. Ő már csak tudta. 18 éves volt, amikor a közelgő front és az ostrom elől elmenekült a családdal a Siófok melletti Törekipusztára. Egy fogadóban szálltak meg sokadmagukkal.

Amikor elhagyták Budapestet, nem tudták, hogy a kikötő miatt Siófokot és a környékét is szanaszét lövik majd, és hogy a harcok alatt napról napra változik majd, hogy éppen a németek vagy az oroszok felügyelik-e a várost. A

Balaton ugyanis egy jól kiépített védelmi vonal része volt a második világháborúban, és komoly harcok folytak a környékén. Mindegy, ez egy másik történet, a lényeg, hogy a nagymamám és a családja túlélte a háborút.

Talán éppen a nagymamám történetei miatt kezdett foglalkoztatni annak idején a háború és az ostrom. Szerettem volna jobban megérteni, mi történt és főleg azt, hogy miért.

A háború hőseit, kerestem, azokat, akik az embertelenségben is emberek maradtak, akik zsidókat bújtattak, akik menedéket nyújtottak másoknak a harcok alatt, akik gyerekeket mentettek, akik kiálltak a gyengékért és elesettekért. Így jutottam el például a római katolikus Ranolder Intézet hittantanáráig, Klinda Pál atyáig, aki posztumusz kapta meg a Világ Igaza címet.

És így találtam rá Carl Lutzra is. Svájc budapesti alkonzulja 1942-ben érkezett Magyarországra, és miután több tízezer zsidót mentett meg a deportálástól a világháború alatt, 1964-ben a Jad Vasem kitüntette a Világ Igaza díjjal.

Carl Lutz azonban nem csak életeket mentett. Kevesen tudják róla, hogy szenvedélyes fotós volt, a jelek szerint imádta Budapestet és számtalan képet készített.

A sors iróniája, hogy pontosan 30 évvel az ostrom befejezése után, 1975. február 13-án halt meg. Carl Lutz képeinek igazi jelentősége talán abban rejlik, hogy az ostromot követően is dokumentálta, amit látott. Igyekezett ugyanazokat a helyszíneket, amiket egyszer már "békeidőben" megörökített, a borzalmas pusztulás után is megmutatni.

Az ostrom előtti képeken a szinte idilli szépségű város - elsősorban a Várnegyed és a környéke - tárul fel előttünk, az ostrom után pedig láthatjuk, mivel jár a háború, milyen romokon kellett Budapestnek újraépítenie magát.

Készítettem pár képet az egykori helyszínekről, így azt is láthatjátok, hogyan néz ki most Budapestnek az a része, amit Carl Lutz fotózott évtizedekkel ezelőtt.

Az első a Brit Követség egykori épülete a Verbőczy (ma Táncsics) utcában - ez a ház 1942-től a svájci diplomata, Carl Lutz rezidenciája volt. Ma a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal Örökség Galériájának székhelye.

Kilátás a királyi palotára a Gellérthegyről:

Az Erzsébet-híd az ostrom előtt, az ostrom után és most:

A Szabadság tér az ostrom előtt és most:

A Hatvany-palota és jezsuita rendház és kollégium az ostrom előtt és után, illetve ma. A rendház helyén ma a Hilton áll, az épület egyes elemeit beépítették a szállodába.


KÖVESS MINKET:





Leszámol a MÁV a színvonaltalan bódékkal a Keletiben és a Nyugatiban
Azt ígérik, összesen ötven állomást tesznek csinosabbá.
Fotó: MÁV Zrt. - szmo.hu
2019. február 16.


hirdetés

"A MÁV kiemelt figyelmet kíván fordítani az állomásokon az utasforgalom korábbiaknál magasabb színvonalú kiszolgálására" - írja a Magyar Államvasutak hozzánk eljuttatott közleményében. "Ennek érdekében

elkezdődik a Nyugati és a Keleti pályaudvaron a kereskedelmi szolgáltatások fejlesztése, a koncepcióba nem illő pavilonok elbontása."

Mint arról korábban beszámoltunk, első lépésként a Nyugati pályaudvari aluljáró bérleti szerződéseit mondták fel, és elkezdték a MÁV üzemeltetésében álló keresztfolyosó rendbehozatalát. A nem működő felvonót már korábban befalazták.

A MÁV következő lépése az, hogy a Keleti pályaudvaron tapasztalható állapotok megszüntetésére

az állomás látképét romboló vagy nem megfelelő színvonalú szolgáltatásokat nyújtó tizenkét bérlő bérleti szerződését felmondták.

Azt írták a közleményben, hogy a pályaudvaron azért továbbra is maradnak olyan üzlethelyiségek, ahol ételt, italt, újságot tudtok venni vagy pénzt tudtok váltani. A későbbiekben utascentrum kialakítását tervezik a Keletiben, megújulnak a tervek szerint az utasforgalmi területek. Az épületben már tavaly nyár óta modern, akadálymentes kormányablak működik.

Elindult a kiemelt, legnagyobb utasforgalmat lebonyolító és más felújítással nem érintett állomások megújulása is, ez 50 állomást érint, és ehhez kapcsolódva vizsgálják meg az állomási funkciókat és a szolgáltatásokat.

A fejlesztési terv első ütemében 2019-ben részben megújul a Bicske alsó; Alsógöd; Felsőgöd; Nagymaros-Visegrád; Szob; Sződ-Sződliget és Albertirsa megállóhely. Rákospalota-Újpest állomáson tavasszal lebontják a raktárépületet és nyáron a vágányhálózatot is karbantartják. Dunakeszi-Gyártelep állomáson P+R parkoló épül az önkormányzattal közösen.

"A beavatkozások alapvető célja az adott helyszínek utasforgalom számára meghatározó arculatának javítása, lehetőség szerint közösségi közlekedési csomópont feltételeinek megteremtése és javítása. A helyszínek mindegyikén vizsgálják az állomás, illetve megállóhely területén elhelyezkedő épületek és építmények állapotát és kihasználtságát. A rossz állagú, nem hasznosítható, az arculatot rontó épületek, illetve építményeket a lehetőségeknek megfelelően elbontják. Azokon a helyszíneken, ahol az épületek és építmények kihasználtsága megfelelő, indokolt esetben karbantartás, illetve felújítás várható."


KÖVESS MINKET:





Hétfőtől megszűnik az Arany János utcai trolimegálló, park lesz a helyén
Városi ligetet terveznek a nagyforgalmú Bajcsy-Zsilinszky út mellé, a Podmaniczky térre.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. február 14.


hirdetés

Hétfőn megszűnik a trolibusz-végállomás a budapesti Arany János utcai metróállomásnál lévő Podmaniczky téren. A járművekre ezen túl a tér túloldalán, a Bajcsy-Zsilinszky úton lehet majd felszállni - közölte a Budapesti Közlekedési Központ.

Az V. kerületi Podmaniczky teret az önkormányzat közösségi térré, városi ligetté alakítja át, a Fővárosi Önkormányzat támogatásával. Emiatt helyezik át a 72-es és a 73-as trolibusz végállomását.

Az Arany János utcai metrómegállónál lévő tér felújításáról Szentgyörgyvölgyi Péter, az V. kerület polgármestere nemrég tartott tájékoztatóján azt mondta: a trolibusz végállomás helyén 82 új fát ültetnek, megújul a közvilágítás, és természetes kőburkolattal látják el a területet. A cél az, hogy a Podmaniczky tér központi része valóságos városi ligetté váljon.

A Podmaniczky tér rekonstrukciója mintegy 1,2 milliárdból fővárosi támogatással valósul meg. A munkálatok a tervek szerint augusztus 31-ig befejeződnek.


KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x