hirdetés
eltunt-szobrok-szoborsorsok-mysecretbudapest-szoborallitas-budapest-6.jpg

Az éj leple alatt – Budapest áthelyezett és kicserélt szobrainak története

Sokkal gyakrabban tüntetnek el szobrokat és állítanak a helyükre újakat, mint azt gondolnánk.
My Secret Budapest - szmo.hu
2019. április 07.


hirdetés

Megfelelőbb helyszínt nem is választhatott volna a közterekről eltüntetett és csereberélt szobrokról szóló sétához Kovács Tamás, a „Hosszúlépés. Járunk?” túravezetője, mint a nyom nélkül eltűnt Raoul Wallenberg felavatás előtt eltüntetett szobra.

Az éj leple alatt című túra apropóját Nagy Imre szobrának elszállítása adta – ez az ügy elég nagy médiavisszhangot kapott, míg például a Károlyi-szobor eltávolítása a Kossuth térről már konrántsem él ilyen élénken a köztudatban. Sokkal több szobrot szállítottak el vagy állítottak fel Budapesten az éj leple alatt (vagy éppen máskor), mint gondolnánk; a XX. században szinte általános gyakorlattá vált a városban a szobrok cserebelése, thelyezése, ledöntése. A képet pedig tovább színesíti, hogy néhány éve már apró gerillaszobrobrok is feltűntek Budapest közterein.

A fővárosi közterek "teleszobrozása" a 19. század második felében kezdődött - ha a szakrális alkotásokat és a barokk Immaculata-oszlopokat most nem számítjuk ide.

Úgy vélem, a kiegyezés utáni építkezési és városrendezési hullámmal, de különösen a millenniumi ünnepségekre való készülődéssel számos közerület, épület újult meg és egyúttal számtalan szoborral gazdagodott Budapest. Részben a történelmi múlt felidézése és nemzeti öntudat erősítése volt a szoborállítások célja – hasonlóan egyes helyszínek olyan grandiózus átalakításához, mint amilyen a Mátyás-templom átépítése és a Halászbástya megalkotása volt.

A 20. században pedig elkezdődött a szobrok eltüntetése és vándoroltatása. Azért pont a Szent István parkban kezdtük a sétát a Hosszúlépéssel, mert Raoul Wallenberg emlékművének elkészítése, majd eltávolítása is pontosan példázza a jelenséget.

hirdetés

A háború után Szakasits Árpád volt az egyik kezdeményezője annak, hogy a nyomtalanul eltűnt Raoul Wallenberg szobrot kapjon. Miután támogatásra talált a gondolat, Pátzay Pál kezdett dolgozni az emlékművön, és 1946-ban már elkészült a kisminta.1948-ban a nagyminta alapján kiöntötték a szobrot, és 1949 márciusában fel is állították, és úgy volt, hogy 1949. április 9-én felavatják.

Ám az avatás előtti éjszakán döntötték le a szobrot, és szállították el – ennek szemtanúja volt a szomszéd házban lakó Hatvany Lajos is.

Raoul Wallenberg ugyanis, akit a Vörös Hadsereg ejtett foglyul 1945 januárjában, addigra már nem kívánatos hőssé vált. A szobrot néhány évvel később a debreceni Biogal Gyógyszergyár főépülete előtt állították fel, mint a betegségek elleni küzdelem szimbólumaként. A rendszerváltás után felmerült az ötlet, hogy visszahozzák a szobrot Budapestre, és az eredeti helyszínen felállítják, ám a debreceniek ragaszkodtak hozzá, így 1999-ben Györfi Sándor készítette el a másolatát, ez látható most a Szent István Parkban.

Végleg eltűnt viszont a parkból Lukács György szobra.

A filozófus és kommunista politikus sokat vitatott szobrát politikai okokból szállították el, 2017 januárjában, miután a fővárosi közgyűlés úgy döntött, hogy lebontják, és helyette egy Szent István-szobrot állítanak majd fel. Varga Imre alkotását állítólag a művész kertjébe szállították.

Varga Imrének (aki egyébként Pátzay Pál tanítványa volt), nem ez az első szobra, amit eltávolítanak. Károlyi Mihály szobrát 2013-ban vitték el a Kossuth térről, és a szülővárosában, Siófokon állították fel; az 1986-os, az alkotó szerint szándékosan ironikus és gunyoros Kun béla emlékművet pedig 1991-ben szállították el a Városmajorból a budaörsi szoborparkba.

Véletlenül, észrevétlenül itt maradt a partizánok emlékműve

A következő helyszín, a Falk Miksa utca torkolata a bizonyíték arra, hogy szobrok nemcsak eltűnnek Budapest utcáiról, hanem váratlanul fel is bukkanhatnak. Legalábbis amióta Kolodko Mihály a városba költözött, és elkezdte gerilla-alkotásokkal teleszórni a köztereket. Az öngyilkos mókusként emlegetett 'Ars longa vita brevis' című munkáját stílszerűen a Columbo-szobor mögött helyezte el, nem kis fejtörést okozva ezzel az erre járóknak és a turistáknak, akik egy kis utánajárás nélkül nem értik, mi ez az egész.

Bár a külföldiek gyakran a Columbo-szobrot sem értik, nekik semmit nem jelent Peter Falk és Falk Miksa, illetve a Falk Miksa utca feltételezett kapcsolata.

A Kossuth tér és környéke is híres a szobrok áthelyezéséről vagy az azokról szóló vitákról.

A Károlyi-szoborról már volt szó. A Tisza-emlékműnek is hasonlóan viharos a története. Az ellentmondásos szerepű magyar politikust, Magyarország volt miniszterelnökét az őszirózsás forradalom utolsó napján, 1918. okóber 31-én gyilkoltá meg a villájában. Az emlékművére kiírt pályázaton az idős Zala György is indult, és ő nyerte meg 1929-ben. Orbán Antallal közös munkáját 1934. április 22-én avatták fel, és művészi., esztétikai alapon már a kortársak is vitatták a kompozíciót. A háború után ledöntötték Tisza szobrát, ám az emlékmű 1948-ig maradt a téren, utána elbontották. Az emlékmű tetején látható kígyóval viaskodó oroszlánt Honvédsírok emlékműve néven a XII. kerületben állították fel, a jobboldali mellékalakok Esztergomba kerültek, a baloldali figurák Hatvanba.

2014-ben az emlékmű rekonstrukciójához a megmaradt alakokat restaurálták, a hiányzó részeket újrafaragták, illetve újraöntötték.

A Kossuth- szoborcsoport sem az, amit évtizedekig láthattunk a téren. Az eredeti művet Horvay János alkotta, 1927-ben avatták fel. A háború után a kommunizmus évei alatt nem tetszett a szoborcsoport a hatalomnak, ezért az ötvenes évek elején új szoborra írtak ki pályázatot. Kisfaludi Strobl Zsigmond, Kocsis András és Ungvári Lajos terve nyert. A korábbi emlékművet Dombóvárra szállították, az újat 1952-ben helyezték el a Kossuth téren. Az 1952-es emlékmű a korszellemnek megfelelően ábrázolta Kossuthot, mintegy vezérként. Ám a Kossuth tér felújtásakor, néhány éve az a döntés született, hogy az emlékműnek mennie kell, helyére az eredeti alkotás újrafaragott példánya kerül. Kisfaludi Strobl szoborcsoportja most szétbontva, kis talapzaton és meglehetősen összevissza elhelyezve az Orczy-parkban áll.

Az út a szobrok és emlékművek csereberéje miatt a Nagy Imre szobor hűlt helyén át a Szabadság térig vezet. Ha az a tér mesélni tudna az emlékműveiről! De az már egy másik cikk témája lenne...



hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
arpadhid.jpg

Átnevezik az Árpád híd metróállomást

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint ez nagyon rossz ötlet: nyílt levélben kérik a fővárost, hogy gondolják át a dolgot.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. január 15.


hirdetés

A Közlekedő Tömeg információi szerint idén januárban ismét új nevet kap egy nagyobb csomópont, ezúttal az Árpád híd metróállomás veszíti el jól megszokott elnevezését. A csomópont január végétől a Göncz Árpád városközpont metróállomás nevet viseli majd.

A Facebook posztban az egyesület kijelenti, hogy ellenzi az átnevezést, és arra kéri az érintetteket, hogy még a bevezetés előtt álljanak el tőle.

A Közlekedő Tömeg szerint Budapest csomópontjainak neve az elmúlt időben „egyfajta sajátos játszótérré alakult”, és úgy érvelnek: „Milyen városközpont az, amelyik 4 kilométerre van a város tényleges központjától? Milyen félreértésekhez vezethez ez angolul?”

Az egyesület azt javasolja a posztjában, hogy a pusztán politikai indíttatásból végrehajtott névváltoztatások helyett gyűjtsék össze a ténylegesen szerencsétlenül elnevezett csomópontokat, és ezeket egy csomagban változtassák meg.

„Amikor az is fél évbe telik, hogy a városban lévő térképek utólagosan lekövessék az M3 metrópótlás következő fázisát, ezek a zavaró, ad-hoc átnevezések pazarlóak és indokolatlan többletmunkát rónak az egyébként is leterhelt közlekedési dolgozókra” – írták a bejegyzésben.

hirdetés

Közlekedő Tömeg

Újabb átnevezés Budapesten Ferencváros vasútállomás - Málenkij Robo... t emlékhely, Szent Gellért tér - Műegyetem M, Semmelweis Klinikák M... És a lista nem ér véget. Információink szerint január végén újabb fővárosi közlekedési csomópont veszíti el megszokott nevét: az Árpád híd metróállomás ezentúl a Göncz Árpád városközpont metróállomás nevet viseli majd.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
repter-2.jpg

Vége a bádogkarámnak: új utasmóló nyílt Ferihegyen a fapados járatok utasainak

Az épületben pihenő- és várótér, étel- és italvásárlási lehetőség, mosdóblokkok és dohányzóterasz is van.
MTI, fotók: Kovács Tamás - szmo.hu
2020. január 15.


hirdetés

Átadták a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér új utasmólóját szerdán, ahol a diszkont légitársaságok utasai kényelmesen várakozhatnak, amíg beszállhatnak repülőgépeikbe. Ezzel egy időben az eddigi, kényelmetlen "bádogvárost" pedig elkezdi lebontani a repülőtér üzemeltetője.

A diszkont utasok kiszolgálásának eddigi minősége az "emberi méltóságot sértette", ennél többet érdemelt Budapest, amely Európa légiközlekedésében fontos ponttá vált - mondta Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter. Elmondása szerint a repülőtér üzemeltetőjével komoly csatákat vívtak, de ennek most meglett a "gyümölcse".

A fél év alatt felépített, 5500 négyzetméteres, egyszintes, hűtött-fűtött épületben a pihenő- és várótér mellett étel- és italvásárlási lehetőség is lesz, három nagy kapacitású mosdóblokk, valamint egy dohányzóterasz is szolgálja majd az utasok kényelmét.

A tesztüzem után az új épület január 17-étől szolgálja ki a forgalmat, a régi épület bontását azonnal megkezdik, hogy a most átadott épület további bővítését is elindíthassák. Ennek részeként a terület 11.500 négyzetméterre nő és a most meglévő 6 kapu mellé további két gyalogos és hat, buszos beszállításra is alkalmas kaput építenek fel. A beruházás teljes költsége 8,3 milliárd forint, amelyet a Budapest Airport kizárólag saját erőből finanszíroz.

Fürjes Balázs elmondta, januárban elkészül a gyorsforgalmi út fejlesztésének tanulmánya, amelyet a fővárosi közfejlesztések tanácsa elé visznek, ha megállapodnak a fejlesztési irányokról, akkor megkezdődhet a tervezés.

hirdetés

A gyorsvasúttal kapcsolatban azt mondta, érvényes építési engedéllyel rendelkeznek, de a projekt csak uniós forrással együtt valósítható meg, ebben pedig még van tennivaló.

Gerhard Schröder, a Budapest Airport elnöke hangsúlyozta: a repülőtér nem tud fejlődni Budapest nélkül, és ez fordítva is igaz, ezért is működnek együtt, és fejlesztik a kiszolgáló létesítményeket. A forgalom új rekordot ért el, 16,2 millió utast kezeltek, 8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

VIDEÓ: Az RTL Híradó beszámolója


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
arenaplaza.jpg

Másfélszeresére bővítenék az Aréna Plazát

Így már nem a Westend, hanem ez lenne a legnagyobb budapesti pláza.
Illusztráció: Google Street View - szmo.hu
2020. január 16.


hirdetés

Engedélykérelmet adott be a Symmetry Arena Ingatlankezelő Kft. az Aréna Mall bővítésére – írja a HVG.hu.

Az Aréna Plazáról nemrég átkeresztelt bevásárlóközpont jelenleg 42 ezer négyzetméteres alapterületű, a tervek szerint azonban ennek másfélszeresére bővítenék. Ha ez megvalósul, azzal a Westendet megelőzve a legnagyobb budapesti plázává válna.

Az eddigiekhez egy 18 ezer négyzetméteres új részt építenének hozzá. Ebben egy kétszintes mélygarázs is helyet kapna, 500 parkolóhellyel. Emellett természetesen újabb boltok, éttermek, valamint egy edzőterem is lesz az új részben.

Ha megkapják az engedélyt, 2020 második felében indulhat az építkezés.

A pláza átnevezéséről korábban itt írtunk:

hirdetés


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
carllutz.jpg

Lezárják a pesti alsó rakpartot az autók elől a nyári hétvégéken

Karácsony Gergely programjában is szerepelt, most hivatalosan bejelentették.
MTI, SZM - szmo.hu
2020. január 17.


hirdetés

Karácsony Gergely egyik ígérete volt a megválasztása előtt, hogy a nyári hétvégéken lezárják az autók elől a pesti alsó rakpartot, és átadják a gyalogosoknak. A sajtótájékoztatóján elmondta: olyan terveket szeretnének megvalósítani, amelyek alkalmassá teszik a rakpartot arra, hogy legalább ideiglenesen elzárják az autóforgalom elől.

Olyan elképzelés azonban nincs, amely szerint ebben a ciklusban megszüntetnék a rakparton az autós közlekedést. Mint az a választási programjában is szerepelt, nyári hétvégenként szeretnék átadni a rakpartot a gyalogosoknak

Az új fővárosi főtájépítész, Bardóczi Sándor, akit a minap nevezett ki Karácsony, azt mondta az indexnek, hogy "nem a rakpartok fizikai átalakításával kell kezdeni, hanem az emberek mentális térképének átállításával".

A másik fő közlekedési téma a parkolás volt, Karácsony szerint a mobilitási tervnek is része volt, hogy rendszeresen megnézzék, hogy a belvárosban a közterületi parkolás milyen problémákat jelent. A főpolgármester azt mondta, hogy lehetőségeket akarnak kínálni az autósoknak, hogy kiválthassák a belvárosban parkolást. A parkolóhelyek a gyalogosok elől veszik el a területeket, és az utcákat sem lehet zöldíteni.

hirdetés

hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!