hirdetés

BUDAPEST
A Rovatból
hirdetés

Hűsítő szigeteken lehet felfrissülni a kánikulában Budapesten, ivókutakból is több lesz

A forgalmas tereken felállított hűsítő szigetek június 18-tól szeptember 15-ig teszik elviselhetőbbé a hőséget.
MTI, fotó: budapest.hu - szmo.hu
2021. június 18.


Link másolása

hirdetés

Idén nyáron is felállítják az extrém hőség ellen árnyékot nyújtó hűsítő szigeteket Budapesten - tájékoztatta a Főpolgármesteri Hivatal pénteken az MTI-t.

A Fővárosi Önkormányzat és a Főkert által forgalmas tereken felállítandó hűsítő szigetek június 18-tól szeptember 15-ig teszik elviselhetőbbé a hőséget. Elsőként a Boráros téren vehetik birtokba a szigetet a látogatói.

Ezen felül a tavaly felállított 22 ivókút mellett további 12-vel bővítik az ivókutak számát. Az egyik új víznyerő pont a pesti rakparton lesz, a Margit híd és Kossuth tér között, az idén nyárra az autóforgalom elől elzárt, sétáló szakaszon. Az ivókutak pontos helyszíne a Husito.budapest.hu oldalon érhető el egy online térképen.

Ezzel is arra kívánják ösztönözni a lakosságot, hogy palackos vizek vásárlása helyett töltsék újra kulacsaikat. "Ezzel pénztárcánk mellett környezetünket is óvjuk" - fogalmaztak.

Mindezek mellett a Fővárosi Önkormányzat arra is figyelmet fordít, hogy a közszolgáltatók által hagyományosan végzett "hőségenyhítési tevékenységek", mint az utak, parkok, sínek locsolása, a forróság által leginkább sújtott lakóövezeti területekre koncentrálódjon - írták a közleményben.

Az Országos Meteorológiai Szolgálat csütörtökön a Facebook-oldalán emlékeztetett: a hétvégén érkezik az idei első hőhullám. A tartós hőség miatt szombat 0 órától kedden éjfélig hőségriasztást adott ki Müller Cecília országos tisztifőorvos.

hirdetés



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
BUDAPEST

Okospláza Nagy Gatsby hangulattal - megnyílt az Etele pláza

Mi is szétnéztünk a ma nyitó Etele Plázában.
Orosz Emese cikke - szmo.hu
2021. szeptember 17.


Link másolása

hirdetés

Környékbeliként már hosszú ideje vártuk az Etele pláza megnyitását. Pénteken pedig sok más emberhez hasonlóan mi is odacsődültünk bámészkodni, és felderíteni a terepet.

Belépve a pláza főbejáratán hatalmas mozgólépcsőkkel (tulajdonképpen egy mozgólépcsőházzal) találtuk szembe magunkat. Az emeletek kiszögellésein pedig a vásárlókat üdvözlő feliratok és reklámok futnak a kijelzőkön. Megfordulva a többemeletnyi magas üvegfalon keresztül az Etele térre, az új Budapest One irodaházra, és Őrmező paneljaira nyílik elképesztő kilátás.

A pláza folyosóin sétálva rögtön feltűnt, hogy az arany, fehér és fekete színek dominálnak, amitől az egész áruháznak valami fenszi, modern köntösbe csomagolt Nagy Gatsby hangulata lett.

Bevallom, nekem először nem tetszett az Etele pláza logója, de jobban megnézve a falakat, minden értelmet nyert. A logó betűit alkotó vonalak ugyanis sok helyen egész falakat beborító art deco hatású mintává állnak össze.

A nyitás napján még láttunk félkész megoldásokat, hiányzó paneleket és leszigszalagozott részeket, de feltehetően a napokban az utolsó simításokat is elvégzik.

hirdetés

A harmadik emeleten van az éttermi rész, sőt itt mondhatni csak gyorskajáldák vannak. Az arany-ezüst-fekete dizájnt itt egy bohémabb járólap váltja fel, amitől a éttermi résznek retró hatása lett. Nem spóroltak az asztalokkal és ülőhelyekkel. A keskeny, hosszúkás elrendezés miatt azonban így kicsit zsúfolt hatása van.

Igazi felüdülés volt kilépni innen a tetőteraszra, ahol szintén kiülős rész várja az enni vagy megpihenni vágyókat. Örömmel vettük észre, hogy még a Szabadságszobor is látszik innen.

A mellékhelyiségek szépek, kulturáltak, sok mosdó, wc van bennük, és nagy felületen csodálhatja magát a tükrökben minden plázajáró.

Az épületben szerencsére nem kell vadászni a mozgólépcsőket és lifteket, mert ezekből is jó sok van. Ráadásul liftekből nem csak kettő, hanem három-három jár egymás mellett középen.

A letisztult stílusú műbőr ülőszigetek nem csak kényelmesek, hanem okosak is. Az USB csatlakozós fotelokon ülve még mobilt tölteni is lehet.

Az Etele pláza növényvilága többnyire műanyagból áll. Nem a szívemhez legközelebb álló megoldás, de totál megértem, hogy egy ilyen forgalmat bonyolító, zömmel neonfényes helyre élő virágokat ültetni növénykínzás lenne.

Természetesen az Etele plázának is van egy tipikus illata, amit én első blikkre valamilyen vaníliás virágillathoz hasonlítok. Durva egyébként, hogy ez az illat (most még) a mélygarázsban is érezhető.

Körülbelül 1300 parkolóhely tartozik a plázához. Van sok motoros parkolóhely, van bőven rokkantak számára fenntartott és szinte végeláthatatlan sorokban parkolhatnak kifejezetten elektromos autók is.

A megnyitás utáni első benyomásom az, hogy az Etele Pláza baromi nagy. Szintenként két folyosóról nyílnak az üzletek. Összesen 5 szint van, ebből három szinten vásárolhatunk, amihez hozzá jön a gasztro és a mozi szint is. Szóval kell még egy kis idő, hogy kiigazodjunk, és rutinszerű útvonalat találjuk a kedvenc boltjainkhoz.

Az üzletekkel és szolgáltatókkal is teljesen elégedettek vagyunk. Sok olyan hely nyílt, ami hiányzott az Alleeból és a környékről.

Azt sajnálom csak, hogy a mozihoz ma még nem tudtunk feljutni. A nyitás napján ugyanis zartkörű rendezvényt tartottak itt. Mindenesetre türelmetlenül várjuk, hogy az Etele pláza moziját is kipróbálhassuk.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
BUDAPEST

Azért csak fideszes kerületek kapnak pénzt a kormánytól a Miniszterelnökség szerint, mert ezzel kompenzálják a támogatásokat, amiket Karácsony elvett

A Miniszterelnökség szerint „elfogadhatatlan, hogy Karácsony Gergely és a baloldal a jobboldali vezetésű kerületekben élőket bünteti a pénzelvonásokkal”.

Link másolása

hirdetés

Mint azt mi is megírtuk, kedden este megjelent az a kormányhatározat a Magyar Közlönyben, amivel a kormány több mint 14,7 milliárd forintot adott fideszes vezetésű fővárosi kerületeknek. Hét fideszes vezetésű kerület kapott pénzt fejlesztésekre, útfelújításra, rendelő, játszótér építésére vagy épp a strand rendbetételére.

Az atv.hu megkérdezte a Miniszterelnökséget, hogy miért csak fideszes vezetésű kerületek kaptak a 14,7 milliárdos keretű forrásból, ellenzéki vezetésű városrészek miért nem.

"A kormány több százmilliárdos beruházásokkal segíti a főváros és a kerületek fejlesztését, csak a fővárosi utak felújítására az elmúlt három évben 20 milliárd forintos kormányzati támogatást fizettünk ki a kerületek vezetésének pártállásától függetlenül.

A kormány mostani döntésével azokat a kerületeket kompenzálja, amelyektől Karácsony Gergely főpolgármester politikai bosszúból elvett fővárosi támogatásokat vagy jelentősen csökkentette azokat. Elfogadhatatlan, hogy Karácsony Gergely és a baloldal a jobboldali vezetésű kerületekben élőket bünteti a pénzelvonásokkal"

- fogalmaztak a Miniszterelnökségi Sajtóiroda válaszában.

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BUDAPEST

Hétfőtől lezárják az autósok elől a Dohány és a Wesselényi utca egy-egy szakaszát

Nem lehet többé teljes hosszában végigjárni autóval a Kiskörút és a Nagykörút közti szakaszt.
Fotó: BKK - szmo.hu
2021. szeptember 19.


Link másolása

hirdetés

Befejeződtek a munkálatok a Rákóczi út és a Nagykörút kereszteződésében, ezért visszaáll hétfőtől a forgalomcsillapítási projekt keretében kialakított forgalmi rend Belső-Erzsébetvárosban - írja közleményében a BKK.

A kereszteződésben és annak közvetlen környezetében a forgalomkorlátozás szombati feloldása után a Rákóczi úton mindkét irányba három sáv (két forgalmi sáv és egy buszsáv), a Nagykörúton pedig két-két sáv járható.

Lényegében a forgalmi rendváltozás miatt az autóval közlekedőknek nem lesz teljes hosszában átjárható a Wesselényi utca és a Dohány utca a Kiskörút, valamint a Nagykörút között.

A Wesselényi utcában a Klauzál utca és a Nyár utca közötti szakaszon csak a trolibuszok és a kerékpárral közlekedők haladhatnak a Kiskörút irányába. A Dohány utcában a Nagy Diófa utca és a Nyár utca közötti szakaszon csak a buszok és a kerékpárral közlekedők haladhatnak a Nagykörút irányába.

A Nagykörúton kerékpárral továbbra is a gépjárműforgalmi sávban közlekedve lehet átjutni a Blaha Lujza téri csomóponton, ezért a BKK az alternatív kerékpáros útvonalak használatát javasolja. A Rákóczi tér felé a Wesselényi utca–Klauzál utca–Márkus Emília utca–Stáhly utca–Somogyi Béla utca útvonalat érdemes választani. A Márkus Emília utcában a munkaterület kibővítése miatt egy rövid szakaszon a járdán lehet áthaladni, ezért a BKK kéri a gyalog és kerékpárral közlekedőket, hogy figyeljenek egymásra.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BUDAPEST

Korrupciós botrány és hobbitházak nyomában jártunk a Budapest100-on

Az idei rendezvényen bemutatkozott Albertfalva OTI telepe. Járd be velünk te is!
Orosz Emese cikke - szmo.hu
2021. szeptember 15.


Link másolása

hirdetés

Az elmúlt hétvégén rendezték meg a 11. Budapest100-at, ahol idén bemutatkozott Albertfalva OTI telepe is. Nagyon megörültem, amikor megtudtam, hogy itt is lesz helytörténeti séta, ugyanis sok éven át laktam a tisztviselőtelep mellett. Mindig is lenyűgözött a környék kisvárosi hangulata, a parkos, fás utcácskák, és a jellegzetes boltíves sorházak.

A Budapest100-nak köszönhetően végre megtudtam, hogyan kerültek ide ezek a “hobbitkunyhók”, és Albertfalva városrész történetét is megismerhettük.

Albertfalva helyén már a római korban és a középkorban is állt település, a török kor után azonban elnéptelenedett. A Mária Krisztina főhercegnő bírtokában lévő telkeket 1819-ben hirdették meg. Az új telepet eredetileg zselléreknek szánták. A felhívásra azonban főként környékbeli német iparosok jelentkeztek, és a 19. században jelentős asztalosipar bontakozott ki a településen.

Az itteni jelentős faiparnak érdekes következménye lett: itt alakult ki az I. világháború alatt a Monarchia egyik legnagyobb repülőgépgyára. A repülők törzse, szárnya ugyanis ekkor még leginkább fából készült, így a repülőgépgyártásra a gépészek mellett elsősorban asztalosokra volt szükség.

A falu végleges nevét 1822-ben, Albert herceg halálakor kapta, akkor németül Albertdorfnak kezdték hívni, azaz magyarul Albertfalvának.

A sétánk középpontjában álló OTI telep 1929-ben épült meg, amelynek jellegzetes félkör íves homlokzatú házai ma is uralják az Építész utca, Vegyész utca, Fegyvernek utca és Karcag utca által határolt területet.

hirdetés

A telep tipikus példa arra, hogy a 20. század elején milyen lakótelepekkel próbálták orvosolni az akkori súlyos lakhatási válságot. Az albertfalvai körülbelül 20 hektáros területet az Országos Társadalombiztosítási Intézet (OTI) vásárolta meg Dréhr Imre államtitkár javaslatára.

A OTI telep építése a kor legnagyobb korrupciós botrányaként vált ismertté.

A finanszírozó bank ugyanis pályáztatás nélkül adta ki a munkát a vállalkozóknak, akik rögtön továbbadták különböző alvállalkozóknak. Kifizetni azonban már elfelejtették őket, így évekig ment a pereskedés. A botrányos sikkasztásért Dréhr-t tették felelőssé, akit 1936-ban három és fél év fegyházbüntetésre ítélték. Az államtitkár azonban az elsőfokú ítélet napján gyógyszerekkel öngyilkos lett.

A telket 1929 júniusában vásárolta meg az OTI, az első lakók pedig már az év végén beköltözhettek. Az építkezés azért haladhatott ilyen gyorsan, mert nem készülhettek pincék a magas talajvízszint miatt.

A talajvíz azonban csak az egyik probléma volt. A lakótelepet sok szakmai bírálat érte felépülése után is. A kritikák szerint jobban funkcionáló lakásokat is építhettek volna. A csatornázási, villanybevezetési munkák költségesebbé tették az építkezést, ami magasabb lakbért vont maga után. Bírálat érte a területválasztást is, ugyanis a gyárak közé épített lakótelepen nem volt megfelelő a levegő minősége, illetve a Duna miatt a terület árvízveszélynek is ki volt téve.

A helytörténeti séta az Abádi térről indult. A hangulatos, játszóteret és díszkutat is magába foglaló virágos park már a tervlapokon is fásított közkertként jelent meg. 2015-ben itt állítottak emlékművet az OTI telep híres lakói és tervezői emlékére.

Az OTI építészei

Novák Ede és Barát Béla a Műegyetemen évfolyamtársakként ismerék meg egymást, majd 1911-ben közös építészirodát hoztak létre. Részt vettek a Wekerle-telep főterének tervezésében, az ott szerzett tapasztalataik pedig visszaköszönnek az albertfalvai telep tervein is.

A beépítésnek csak az első üteme valósult meg, a II. világháború ugyanis közbeszólt. A háború alatt az OTI telep lakói nem voltak szerencsés helyzetben. Mivel pincék nem tartoztak a lakásokhoz, így a lakóknak három lehetőségük volt, ha el akartak bújni a bombatámadások elől: kiköltözhettek a számukra kijelölt településre valahova a messzi Baranya megyébe. A légvédelmi szirénák megszólalásakor átvonulhattak a budafoki borospincékbe. Illetve

rókalyuk szerű árkot ástak az összenyitott kertekben, ahova bombatámadáskor bevehették magukat.

A lakásokat az 1970-es évektől a lakók kedvezményes áron meg is vásárolhatták. Elsősorban tisztviselők és értelmiségiek engedhették meg maguknak a kisvárosias hangulatú lakások bérlését, ezért a környéket tisztviselőtelepnek is nevezik.

És valóban, itt sétálni olyan, mintha nem is a fővárosban, hanem vidéken lennénk. A zártsorú, egy- illetve kétemeletes házakhoz előkert és hátsó kert is tartozik. Az egységes összeképet a bejáratok boltíve adja, amiről nekem mindig A gyűrűk ura hobbitkunyhói jutnak eszembe.

Jelenleg védett épületegyüttesként tartják nyilván a lakótelepet. 2012-ben megjelent egy rendelet, ami előírja, hogy az itteni előkertekben nem parkolhatnak, valamint nem helyezhető el a homlokzaton előtető, klíma és napkollektor sem. A rendeletet szemmel láthatóan nem tartatja be senki, hiszen ahány ház, annyi féle előkertet láthatunk. Véleményem szerint ez nem is nagy baj.

A karakterében egységes házakat többnyire szépen rendben tartják, és változatos kertjeikkel, dekorációikkal, színeikkel csak izgalmasabbá teszik az összképet.

Sajnos a II. világháborút követő lakáshiány miatt az 50-es években már nem ezekkel a kertvárosias sorházakkal folytatódott a beépítés. A délebbre fekvő területekre többemeletes lakóházakat húztak fel, 1-2-3 szobás lakásokkal.

Ezek közül is kitűnik egy-egy díszesebb épület, amit a szovjet tisztek számára terveztek. A pénzhiány miatt azonban még e házak színvonala is elmaradt a szovjet tisztek igényeitől. Végül sztahanov élmunkások költözhettek az új ütemben épült lakásokba.

A Mezőkövesd úttal határos U alakú ház esetében még jobban rontottak az élhetőségen a lakásszám javára. Ezek már "Cs" azaz csökkentett komfortú besorolással épültek. Ez azt jelentette, hogy a rendkívül kis alapterületű szobakonyhás lakásokhoz eredetileg vizesblokk sem tartozott. Csak emeletenként volt fürdőszoba és blokkonként mosókonyha.

Ma már természetesen ezekben a kis lakásokban is megoldott a vizes helyiség, a környéken sétálni pedig egyszerűen fantasztikus. A hatalmas fák, széles utcák, a házakat övező virágágyások, csendes parkok és meghitt játszóterek szinte elfeledtetik, hogy a forgalmas Fehérvari út és a Szerémi út között vagyunk.

A Budapest100 önkénteseinek köszönhetően ma már értőbb szemmel sétálhatok a környéken, de az OTI telep mesebeli hangulata és különös házai még mindig elvarázsolnak.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: