hirdetés

BUDAPEST

A világ legszebb mozija Budapesten áll, a Rákóczi úton

Az Uránia eredetileg mulatónak épült, és ugyanaz tervezte, aki a tündöklő szépségű Párisi Udvart.
My Secret Budapest, Fotó: Mervai Márk - szmo.hu
2019. szeptember 28.

hirdetés

Emlékeztek, hogy néhány éve a világ 3. legszebb mozijának választották az Urániát?

A Bored Panda olvasói lelkesen szavaztak a budapesti épületre, ami olyan filmszínházakat előzött meg, mint a párizsi Louxor vagy a Detroitban álló, pazar díszítésű Fox Theatre.

Mi úgy gondoljuk, az Uránia Nemzeti Filmszínház nem érheti be a harmadik hellyel, szerintünk a legszebb az egész világon.

Az impozáns, kívülről jóval szerényebbnek látszó épület

belső tere olyan gazdag díszítést rejt, ami ámulatba ejtő, és ami miatt az ember legszívesebben egy egész napot töltene bent, hogy minden apró részletet megfigyelhessen.

hirdetés

Tervezője ugyanaz a személy, Schmahl Henrik volt, akinek a nemrég teljes pompájában felújított Párisi Udvart köszönhetjük. Az építész itt is zseniálisan ötvözte a mór, a velencei, a gótikus és a reneszánsz építészet jegyeit – az alkotás csúcspontja a Díszterem. A mediterrán hangulatú épületen olyannyira érződik a mór hatás, hogy – mint azt az Uránia kommunikációs munkatársa, Csordás Lajos elmondta –, Isztambulban az Alhambra európai hatásáról szóló kiállításon az Uránia dísztermének egy részlete is szerepelt fotón.

A mai mozi és kulturális-művészeti központ az 1890-es évek közepén az akkori Kerepesi, a mai Rákóczi úton eredetileg szórakozóhelynek épült,

és először Oroszi Caprice Mulató, majd Alhambra néven működött, és már ekkor tartottak benne mozgóképes vetítéseket. A vállalkozás veszteséges lett, üzemeltetője, Oroszi Antal tönkrement.

1899-ben a volt mulatót felszerelték vetítőgépekkel, és megnyitották az Uránia Tudományos Színházat, amelyben korabeli filmeket vetítettek. Sőt, az első magyar filmet is itt forgatták, pontosabban az Uránia tetőteraszán. Rendezője és operatőre Zsitkovszky Béla volt, aki saját készítésű filmfelvevő gépével forgatott. A táncz című alkotás sajnos elveszett, és csak az előadás nyomtatott szövege, a színlap, és néhány, a forgatáson készült képkocka maradt fenn, pedig olyan hírességek táncoltak benne, mint Fedák Sári és Márkus Emília.

1916-tól klasszikus filmszínházi műsorokra tért át Uránia. 1930-ban megvásárolta német UFA Filmgyár (az övé volt a Nagykörúton az UFA Színház, a későbbi Scala-Metro majd Szikra mozi is), ettől kezdve főleg UFA filmjeit játszotta. A második világháború után a Szovexport mozija lett, 1945 februárjában itt tartották az első háború utáni filmelőadást, az az 1950-es években pedig premiermozi lett. Teljes körű felújítása a 2000-es években történt.

A ruhatár

A magyar filmes, mozis hírességek fala a tenyerük lenyomatával

Az előtér

A Díszterem

Schmahl Henrik a Párisi Udvarhoz hasonló tündöklő csodát tervezett

A nézőtér két oldalán elhelyezett tükrök fokozzák a hatást és szinte tágítják a teret

A mozinak a színházzal is szoros a kapcsolata,

a felső emeletekre már 1905-ben beköltözött az akkori színészakadémia, és ma is itt működik a Színház- és Filmművészeti Egyetem. Ezek után természetesen nem meglepő, hogy színházi előadásokat is rendeztek/rendeznek az Urániában, Strindberg Júlia kisasszony című darabját itt mutatták be először Magyarországon, 1910-ben.

Az Uránia Nemzeti Filmszínház népszerű hely. Évente több mint 100 ezer nézője van, sokan érkeznek a társművészeti előadásokra , az operák, színházi előadások vagy a moszkvai Bolsoj balett előadásainak közvetítésére, de akár a koncertfilmekre is. Van, akit kifejezetten az emeleti kávézó vonz a különleges atmoszférája miatt. De a fesztiválok és filmnapok is sokakat vonzanak, szilveszterkor pedig a nézők egyik kedvelt, visszatérő programja a Berlini Filharmonikusok december 31-i koncertjének közvetítése.

Az Urániától rendszeresen kérnek engedélyt külföldi produkciók is a forgatáshoz, egy Picassóról szóló HBO produkcióban például a párizsi avandtgard balett helyszínét „játszotta”.

A vendégkönyvben pedig olyan sztárok szerepelnek, mint Pierre Richard (nemrég járt Budapesten), Claudia Cardinale vagy Klaus-Maria Brandauer.

Arra is felfigyeltek a hírességek, milyen gyönyörű az épület: Terry Gilliam Európa legszebb mozijának nevezte.

A mozi emeleti kávézója szépségében vetekszik a régi, budapesti irodalmi kávéházakéval



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
BUDAPEST
A Rovatból
hirdetés

Március 16-tól részlegesen nyithatnak a budapesti gyógyfürdők

A fürdőkben folyamatosan fertőtleníteni fognak, hogy csökkentsék annak a kockázatát, hogy vendég vendéget fertőzzön meg.
Címkép: Wikimedia Commons - szmo.hu
2021. február 22.

hirdetés

Több mint 200 dolgozóját oltatta be február 19-én a Budapest Gyógyfürdői és Hévízei Zrt., hogy a hozzájuk tartozó fürdőkben újra megnyithassák a gyógyászati egységeket. Ezt azért tehették meg, mert a cég valamennyi dolgozója – így például a kasszás és a ruhatáros is – egészségügyi dolgozónak számít, írja a Telex.

"Az NNK (Nemzeti Népegészségügyi Központ) hivatalos válasza megerősítette Társaságunk álláspontját, miszerint a Társaságunk kezelésében lévő gyógyfürdők egészségügyi szolgáltatás nyújtására jogosító működési engedéllyel rendelkeznek, s tevékenységük egészségügyi tevékenységnek minősül és valamennyi, a Társasággal munkaviszonyban álló dolgozó egészségügyben dolgozónak tekintendő” – mondta a Telexnek Szűts Ildikó, a Budapest Gyógyfürdői és Hévízei Zrt. vezérigazgatója.

A hozzájuk tartozó fürdőkben folyamatosan fertőtleníteni fognak, hogy csökkentsék annak a kockázatát, hogy vendég vendéget fertőzzön meg. Várhatóan követik majd az osztrák példát, ott ugyanis már a beérkező vendégeket is tesztelik.

A tervek szerint március 16-tól nyitják majd meg a fürdőkben a gyógyászati egységeket, hogy "a rendeletben engedélyezett kezeléseket" újra igénybe lehessen venni.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
BUDAPEST

Így néz ki a jégbe-hóba fagyott Normafa – megnéztük, miért zárták le a területet

Munkatársunk képein szinte hallani lehet a téli csendet - de a fotókon is átjön, miért is nem szabad most tömegével felmenni a csodásan fehér kirándulóhelyhez.
Fotók: Markovics Z. Kristóf - szmo.hu
2021. február 11.

hirdetés

Korábban mi is hírt adtunk róla, hogy veszélyhelyzet miatt lezárta a Normafa környékét a XII. kerületi önkormányzat. A népszerű hegyvidéki kirándulóhelyet egybefüggő hóréteg, sok helyen pedig vastag jégpáncél borítja. Ennél is veszélyesebb azonban a fákon kialakult jégréteg, ami alatt már több ág leszakadt, életveszélyessé téve így a kirándulást a környéken.

A Szeretlek Magyarország fotósának sikerült bejutni a Normafa környéki területekre, ahol számos fotót készített az elmúlt napok mínuszainak következményeiről.

A képek nagyon hatásosan visszaadják a terület jelenleg érintetlen szépségét, a képeket látva azonban azt is megértjük, az önkormányzat miért döntött a terület lezárása mellett.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BUDAPEST

Óriási terepasztal lesz a felújított Kelenföldi indóház épületében

A Közlekedési Múzeum tervei alapján az állomásépület teljes felújításával, bővítésével létrejövő új múzeumi kiállítóhely fő attrakciója egy vasúti kiállítást kiegészítő több száz négyzetméteres terepasztal lesz.
Fotók, látványterv: Közlekedési Múzeum / Építész Stúdió - szmo.hu
2021. február 10.

hirdetés

A Közlekedési Múzeum kapta meg a lehetőséget, hogy megmentse az enyészettől, és új, az épület múltjához méltó funkcióval újítsa meg a műemléki védettség alatt álló Kelenföldi indóház épületét - írja Vitézy Dávid a Facebook-oldalán.

"A Kormány tegnap este megjelent rendelete kiemelt beruházássá minősítette a Kelenföld indóház megmentését a Közlekedési Múzeum által előkészített tervek nyomán, és rendelkezett az építési engedélyezés menetéről, valamint a kivitelezési közbeszerzés kiírásáról.

Az állomásépület teljes felújításával, bővítésével létrejövő új múzeumi kiállítóhely fő attrakciója egy vasúti kiállítást kiegészítő terepasztal lesz, így a vasútbarátok és a kisgyermekes családok számára különlegesen izgalmas helyszín jön létre az autentikus vasúti épületben. Az épület így megmenekül a pusztulástól, és színvonalas műemléki helyreállítása is megtörténik" - írja a BFK igazgatója, aki egyben a Közlekedési Múzeum vezetője is.

"A Kelenföld indóház legfőbb attrakciója egy több száz négyzetméter alapterületű terepasztal lesz egy vasúttörténeti kiállítás részeként. A kulturális kínálatot időszaki kiállítások és múzeumpedagógiai foglalkozások színesítik majd.

Az épület környezetében a villamosvégállomás menti bódék lebontásával vasúti tematikájú játszókert létesül, teraszán szabadtéri mozivetítéseket tarthatunk majd, az épület pedig kiegészül egy kilátópontként, trainspotter-helyként is szolgáló új, kortárs terasszal a vasút felé, valamint terveink szerint egy bisztró is helyet kap az épületben. Az épület előtt, szabadtéren az indóházzal közel egyidős gőzmozdony fog állni.

hirdetés
Az 1884-ben épült Kelenföldi indóház az ország egyik legrégebbi állomásépülete, amely a közelmúltig be is töltötte ezt a szerepét. A 4-es metró projekt részeként épült aluljáró miatt funkcióját az elmúlt években teljesen elveszítette, a MÁV pénztár kiköltözött belőle, és állapota tovább romlott, így félő volt, hogy az egyébként dinamikusan fejlődő, átalakuló Etele tér közelségében idővel lebontják"

- áll a posztban.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BUDAPEST

Tovább fonódik a budai fonódó villamoshálózat

A Szent Gellért tértől délre a Műegyetem és az ELTE kampuszait érintve éri majd el Budafoki úti végállomását.
MTI Fotó: SZMO - szmo.hu
2021. február 13.

hirdetés

"Gőzerővel" folytatja a kormány Budapest fejlesztését: tovább építik a budai fonódó villamoshálózatot - jelentette be a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára szombaton a Facebook-oldalán.

Fürjes Balázs közölte, a nagyközönségnek 2016 elején átadott budai fonódó villamoshálózat az elmúlt évtized egyik legnagyobb közlekedésfejlesztési sikere;

a munkát most a Szent Gellért tértől délre, a Duna partján folytatják. Így kötöttpályás kapcsolathoz jutnak a diákok, hiszen érintett a BME kampusza és az ELTE déli tömbje is. Az Infopark is sokkal könnyebben lesz gépjármű nélkül megközelíthető a jövőben, ahogy igaz ez a Kopaszi-gát szabadidős térségére, valamint az épülő új iroda- és lakónegyedre

- tette hozzá, azzal együtt, hogy a végállomás a Budafoki útnál lesz, a vonal csatlakozik majd a Déli Körvasút új, Nádorkert megállójához is.

Az államtitkár úgy folytatta a bejegyzését, hogy Budapesten és környékén a közösségi közlekedés a kormány "szívügye", hiszen fejlesztésével közelebb lehet jutni az élhető, tiszta levegőjű, kevesebb dugóval terhelt fővároshoz, településekhez.

Jelezte, a 2020-as 85 milliárd forint után az idén a fővárosi és kerületi önkormányzatok együttesen 116 milliárdot kapnak Budapest működési kiadásainak fedezésére. A közösségi közlekedés működtetésére az idén 12 milliárd forint az állami támogatás, csakúgy, mint tavaly.

hirdetés

Ezen felül egyes felújításokat és fejlesztéseket is a kormány finanszíroz. Biztosítják a 3-as metró folyamatban lévő felújításának teljes, 200 milliárd forintos költségvetését. Az idén 3,2 milliárd forinttal támogatja a kormány a fővárosi buszbeszerzéseket: 2020-ban és 2021-ben 64 új, akadálymentes, légkondicionált busz megvásárlását finanszírozta Budapesten.

Felhívta a figyelmet, az idén a kormány több mint tízmilliárd forintot fordít a HÉV-vonalak teljes felújításának előkészítésére, a HÉV járműcsere-programjának megvalósítására, két új budapesti peremhíd, a Galvani és az Aquincumi híd tervezésére, az elővárosi vasút fejlesztésére.

Ezen kívül bejelentették, hogy megújul a pesti alsó rakpart is: a kormány a Margit híd és a Parlament közötti szakasz rekonstrukciójára 787 millió forintot folyósított a fővárosi önkormányzatnak még a múlt év végén a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának döntése alapján.

A kormány 60 milliárd forint értékben vállalja magára további jelentős budapesti városfejlesztések finanszírozását és megvalósítását, így tehermentesítve a fővárosi költségvetést. A budai fonódó villamoshálózat továbbfejlesztésén is már ennek jegyében, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának (FKT) döntése szerint dolgoznak.

A vonalszakaszra korábban már készültek tervek, de a kormány és az FKT döntése alapján ezek átdolgozása szükséges, hogy minimálisra lehessen csökkenteni a villamos építésével érintett fák számát, a parti gyalogos és kerékpáros útvonal végig akadálytalan legyen

- írta Fürjes Balázs.

Fontosnak nevezte, hogy az itt élők, a területen rendszeresen közlekedők véleményét is figyelembe vegyék, ezért a BFK online kérdőíves felmérést indít.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: