hirdetés

BUDAPEST

12 izgalmas tény a Halászbástyáról, amit nem biztos, hogy ismertél

Addig is, amíg újra arra sétálhatunk, írtunk nektek néhány érdekességet erről a különös és sokak által úgy imádott épületről.
My Secret Budapest - szmo.hu
2020. április 11.

hirdetés

A Halászbástya az egyik legnépszerűbb budapesti látványosság - ám természetesen most a járvány és az önkéntes karantén ideje alatt szinte teljesen üres. Addig is, amíg újra arra sétálhatunk, írtam nektek néhány érdekességet erről a különös és sokak által úgy imádott épületről.

1. A Halászbástya eredete

A jelenlegi formájában létező Halászbástya a budai városfal egyik védelmi szakasza volt, a középkori városfal részeként már a 15. században állt. Nevét egyesek az egyik forrás szerint középkorban alatta elterülő Víziváros vagy Halászváros lakóinak mesterségéről kapta, más forrás szerint a védelmét ellátó Budai Halászok Céhéről. A Híradás bástya, vagyis a a Haber kuleszi a mostani Halászbástya építészeti őse.

2. Létezett egy titkos út?

A legenda szerint a várnak ezen a részén volt egy titkos ösvény, amit a halászok arra használtak, hogy azon át menjenek a budai halpiacra. Több forrás is utal arra, hogy ezen a titkos úton át próbált megszökni Hunyadi László a Várból. Egy másik történet szerint 1541-ben ugyanezen a rejtekúton próbált meg a Várba jutni az ostromló bécsi sereg.

hirdetés

3. Átalakítás a barokk-korban

Buda visszafoglalása után és a Rákóczi-felkelés leverését követően a Habsburgok katonai igazgatása korszerűsítette a XVIII. század elején. A falak "hajtogatott" alaprajzúak voltak, hogy az egyiket a másik tüzérségével lehessen védeni.

4. Amikor hadászati funkciója megszűnt, szóba került az átalakítása

Miután védelmi feladatát 1874-ben megszüntették, több terv is készült arra vonatkozóan, hogy az addigi puritán falszakasz látványosabb legyen, és díszítőelemként létezzen tovább.

5. Schulek Frigyest bolondnak nézték a terve miatt és volt, aki felháborodott rajta

"Nagy czélok, nehéz helyzetek mozgatják meg alkotóképességét. Midőn a budavári koronázó templom építési bizottságának 1875. évi deczember 2-án tartott ülésében az elnök báró Augusz fölszólította, hogy tegyen javaslatot a templom helyreállítására és Schulek bemutatta tervét, előadása után hosszú, kínos csend keletkezett s végül megszólal az elnök: „Hát azt hiszi a tanár úr, hogy megbolondultunk? Ez csak a túlhevített fiatal fantázia aberrácziója" - írta egy 1911-es cikk Schulek Frigyes terveiről. "Huszonöt évvel utóbb a merész tervező elérte a czélját. A templomot az ő terve szerint állították helyre és elkészült a Halász-bástya."

6. Eredetileg nem volt elég pénz az átalakításra

Már a tervezéskor kiderült, hogy hatalmas összeget emésztene fel a munka. Amikor Schulek Frigyes a Nagyboldogasszonyt építette át olyan módon, hogy a régi, középkori eredetű, de barokk külsővel takart plébániatemplom ismét a Mátyás idejében fénykorát élő gótikus csoda lehessen, azzal érvelt, hogy méltó környezetet kell teremteni a Mátyás-templom számára, és a környéket turistalátványossággá kell tenni. A kezdeti költségvetés időközben másfélszeresére nőtt, a projekt csúszott.

7. Egyetlen hatalmas tömb lett az építmény

Az elhanyagolt állapotú bástyafal még ép szakaszait magában foglalva alakították át a területet Egyetlen megszakítatlan építmény lett a Halászbástya, a budai oldal arculatának egyik meghatározó eleme. Schulek Munkája a maga teljességében nem valósult meg, ő még ennél is grandiózusabb művet álmodott.

8. A régészek számára is izgalmas terep volt az építkezés

A Halászbástya átépítése idején előkerültek például sírkövek és egy, a Nagyboldogaszony temetkezési helyéhez kapcsolódó kápolna is.

9. Román templom oroszlánja

Amikor a Halászbástya átépítésekor földmunkák során a román kori templomot feltárták, az onnan származó eredeti kőoroszlán domborművet Schulek Frigyes a szintén átalakított Jezsuita lépcsőn helyeztette el.

Az ószövetségben az oroszlán Júdát, Dávid király ősét is szimbolizálja, az ordító, tüzet okádó oroszlán viszont a gonosz erőket. A kora középkorban a keresztény ikonográfiában Márk evangélista attribútumává vált az oroszlán, és később is gyakran jelent meg az oroszlán a templomok díszei közt, mint (Szent) Márk jelképe. Festményeken is oroszlánnal ábrázolták az evangélistát. Az oroszlán jelezheti valakinek az uralkodói mivoltát is, több királyt is illettek oroszlános jelzővel, és címerállatként is gyakran bukkan fel.

10. A tornyok száma fontos

A hivatalos kánonban szereplő honfoglaló hét vezért jelképezik. Álmos és Előd vezérek szoboralakban is megjelennek a főtoronynál. Bár a Halászbástya a millenniumi ünnepségek és az 1896-os ünnepi év után készült el, ezekkel a szimbólumokkal és a honfoglalást idéző figurákkal kapcsolódik hozzá.

11. Egyedi oszlopok

A Halászbástya faragott oszloppárjainak oszlopfőit úgy tervezte meg Schulek Frigyes, hogy lehetőleg minél változatosabb legyen a mintájuk, és ne ugyanaz az egy motívum ismétlődjön. Ezért állítólag nincsen 3 egyforma oszloppár az épületen.

12. Woody Harrelson hasonmása az egyik szobor

2015-ben körbejárta a közösségi oldalakat egy fotó, amit egy turista Budapesten, a Halászbástyán készített, azzal a szöveggel, hogy az egyik szobor pont úgy néz ki, mint Woody Harrelson. Redditen, Imguron és Facebookon hónapokig poénkodtak azon, hogy a színész biztosan időutazó. Egyébként most is bármikor a Halászbástyához megyünk, mindig találunk valakit, aki ezt a szobrot fotózza.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
BUDAPEST
A Rovatból
hirdetés

Március 16-tól részlegesen nyithatnak a budapesti gyógyfürdők

A fürdőkben folyamatosan fertőtleníteni fognak, hogy csökkentsék annak a kockázatát, hogy vendég vendéget fertőzzön meg.
Címkép: Wikimedia Commons - szmo.hu
2021. február 22.

hirdetés

Több mint 200 dolgozóját oltatta be február 19-én a Budapest Gyógyfürdői és Hévízei Zrt., hogy a hozzájuk tartozó fürdőkben újra megnyithassák a gyógyászati egységeket. Ezt azért tehették meg, mert a cég valamennyi dolgozója – így például a kasszás és a ruhatáros is – egészségügyi dolgozónak számít, írja a Telex.

"Az NNK (Nemzeti Népegészségügyi Központ) hivatalos válasza megerősítette Társaságunk álláspontját, miszerint a Társaságunk kezelésében lévő gyógyfürdők egészségügyi szolgáltatás nyújtására jogosító működési engedéllyel rendelkeznek, s tevékenységük egészségügyi tevékenységnek minősül és valamennyi, a Társasággal munkaviszonyban álló dolgozó egészségügyben dolgozónak tekintendő” – mondta a Telexnek Szűts Ildikó, a Budapest Gyógyfürdői és Hévízei Zrt. vezérigazgatója.

A hozzájuk tartozó fürdőkben folyamatosan fertőtleníteni fognak, hogy csökkentsék annak a kockázatát, hogy vendég vendéget fertőzzön meg. Várhatóan követik majd az osztrák példát, ott ugyanis már a beérkező vendégeket is tesztelik.

A tervek szerint március 16-tól nyitják majd meg a fürdőkben a gyógyászati egységeket, hogy "a rendeletben engedélyezett kezeléseket" újra igénybe lehessen venni.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
BUDAPEST

Így néz ki a jégbe-hóba fagyott Normafa – megnéztük, miért zárták le a területet

Munkatársunk képein szinte hallani lehet a téli csendet - de a fotókon is átjön, miért is nem szabad most tömegével felmenni a csodásan fehér kirándulóhelyhez.
Fotók: Markovics Z. Kristóf - szmo.hu
2021. február 11.

hirdetés

Korábban mi is hírt adtunk róla, hogy veszélyhelyzet miatt lezárta a Normafa környékét a XII. kerületi önkormányzat. A népszerű hegyvidéki kirándulóhelyet egybefüggő hóréteg, sok helyen pedig vastag jégpáncél borítja. Ennél is veszélyesebb azonban a fákon kialakult jégréteg, ami alatt már több ág leszakadt, életveszélyessé téve így a kirándulást a környéken.

A Szeretlek Magyarország fotósának sikerült bejutni a Normafa környéki területekre, ahol számos fotót készített az elmúlt napok mínuszainak következményeiről.

A képek nagyon hatásosan visszaadják a terület jelenleg érintetlen szépségét, a képeket látva azonban azt is megértjük, az önkormányzat miért döntött a terület lezárása mellett.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BUDAPEST

Óriási terepasztal lesz a felújított Kelenföldi indóház épületében

A Közlekedési Múzeum tervei alapján az állomásépület teljes felújításával, bővítésével létrejövő új múzeumi kiállítóhely fő attrakciója egy vasúti kiállítást kiegészítő több száz négyzetméteres terepasztal lesz.
Fotók, látványterv: Közlekedési Múzeum / Építész Stúdió - szmo.hu
2021. február 10.

hirdetés

A Közlekedési Múzeum kapta meg a lehetőséget, hogy megmentse az enyészettől, és új, az épület múltjához méltó funkcióval újítsa meg a műemléki védettség alatt álló Kelenföldi indóház épületét - írja Vitézy Dávid a Facebook-oldalán.

"A Kormány tegnap este megjelent rendelete kiemelt beruházássá minősítette a Kelenföld indóház megmentését a Közlekedési Múzeum által előkészített tervek nyomán, és rendelkezett az építési engedélyezés menetéről, valamint a kivitelezési közbeszerzés kiírásáról.

Az állomásépület teljes felújításával, bővítésével létrejövő új múzeumi kiállítóhely fő attrakciója egy vasúti kiállítást kiegészítő terepasztal lesz, így a vasútbarátok és a kisgyermekes családok számára különlegesen izgalmas helyszín jön létre az autentikus vasúti épületben. Az épület így megmenekül a pusztulástól, és színvonalas műemléki helyreállítása is megtörténik" - írja a BFK igazgatója, aki egyben a Közlekedési Múzeum vezetője is.

"A Kelenföld indóház legfőbb attrakciója egy több száz négyzetméter alapterületű terepasztal lesz egy vasúttörténeti kiállítás részeként. A kulturális kínálatot időszaki kiállítások és múzeumpedagógiai foglalkozások színesítik majd.

Az épület környezetében a villamosvégállomás menti bódék lebontásával vasúti tematikájú játszókert létesül, teraszán szabadtéri mozivetítéseket tarthatunk majd, az épület pedig kiegészül egy kilátópontként, trainspotter-helyként is szolgáló új, kortárs terasszal a vasút felé, valamint terveink szerint egy bisztró is helyet kap az épületben. Az épület előtt, szabadtéren az indóházzal közel egyidős gőzmozdony fog állni.

hirdetés
Az 1884-ben épült Kelenföldi indóház az ország egyik legrégebbi állomásépülete, amely a közelmúltig be is töltötte ezt a szerepét. A 4-es metró projekt részeként épült aluljáró miatt funkcióját az elmúlt években teljesen elveszítette, a MÁV pénztár kiköltözött belőle, és állapota tovább romlott, így félő volt, hogy az egyébként dinamikusan fejlődő, átalakuló Etele tér közelségében idővel lebontják"

- áll a posztban.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BUDAPEST

Tovább fonódik a budai fonódó villamoshálózat

A Szent Gellért tértől délre a Műegyetem és az ELTE kampuszait érintve éri majd el Budafoki úti végállomását.
MTI Fotó: SZMO - szmo.hu
2021. február 13.

hirdetés

"Gőzerővel" folytatja a kormány Budapest fejlesztését: tovább építik a budai fonódó villamoshálózatot - jelentette be a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára szombaton a Facebook-oldalán.

Fürjes Balázs közölte, a nagyközönségnek 2016 elején átadott budai fonódó villamoshálózat az elmúlt évtized egyik legnagyobb közlekedésfejlesztési sikere;

a munkát most a Szent Gellért tértől délre, a Duna partján folytatják. Így kötöttpályás kapcsolathoz jutnak a diákok, hiszen érintett a BME kampusza és az ELTE déli tömbje is. Az Infopark is sokkal könnyebben lesz gépjármű nélkül megközelíthető a jövőben, ahogy igaz ez a Kopaszi-gát szabadidős térségére, valamint az épülő új iroda- és lakónegyedre

- tette hozzá, azzal együtt, hogy a végállomás a Budafoki útnál lesz, a vonal csatlakozik majd a Déli Körvasút új, Nádorkert megállójához is.

Az államtitkár úgy folytatta a bejegyzését, hogy Budapesten és környékén a közösségi közlekedés a kormány "szívügye", hiszen fejlesztésével közelebb lehet jutni az élhető, tiszta levegőjű, kevesebb dugóval terhelt fővároshoz, településekhez.

Jelezte, a 2020-as 85 milliárd forint után az idén a fővárosi és kerületi önkormányzatok együttesen 116 milliárdot kapnak Budapest működési kiadásainak fedezésére. A közösségi közlekedés működtetésére az idén 12 milliárd forint az állami támogatás, csakúgy, mint tavaly.

hirdetés

Ezen felül egyes felújításokat és fejlesztéseket is a kormány finanszíroz. Biztosítják a 3-as metró folyamatban lévő felújításának teljes, 200 milliárd forintos költségvetését. Az idén 3,2 milliárd forinttal támogatja a kormány a fővárosi buszbeszerzéseket: 2020-ban és 2021-ben 64 új, akadálymentes, légkondicionált busz megvásárlását finanszírozta Budapesten.

Felhívta a figyelmet, az idén a kormány több mint tízmilliárd forintot fordít a HÉV-vonalak teljes felújításának előkészítésére, a HÉV járműcsere-programjának megvalósítására, két új budapesti peremhíd, a Galvani és az Aquincumi híd tervezésére, az elővárosi vasút fejlesztésére.

Ezen kívül bejelentették, hogy megújul a pesti alsó rakpart is: a kormány a Margit híd és a Parlament közötti szakasz rekonstrukciójára 787 millió forintot folyósított a fővárosi önkormányzatnak még a múlt év végén a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának döntése alapján.

A kormány 60 milliárd forint értékben vállalja magára további jelentős budapesti városfejlesztések finanszírozását és megvalósítását, így tehermentesítve a fővárosi költségvetést. A budai fonódó villamoshálózat továbbfejlesztésén is már ennek jegyében, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának (FKT) döntése szerint dolgoznak.

A vonalszakaszra korábban már készültek tervek, de a kormány és az FKT döntése alapján ezek átdolgozása szükséges, hogy minimálisra lehessen csökkenteni a villamos építésével érintett fák számát, a parti gyalogos és kerékpáros útvonal végig akadálytalan legyen

- írta Fürjes Balázs.

Fontosnak nevezte, hogy az itt élők, a területen rendszeresen közlekedők véleményét is figyelembe vegyék, ezért a BFK online kérdőíves felmérést indít.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: