BUDAPEST

12 izgalmas tény a Halászbástyáról, amit nem biztos, hogy ismertél

Addig is, amíg újra arra sétálhatunk, írtunk nektek néhány érdekességet erről a különös és sokak által úgy imádott épületről.
My Secret Budapest - szmo.hu
2020. április 11.


Link másolása

A Halászbástya az egyik legnépszerűbb budapesti látványosság - ám természetesen most a járvány és az önkéntes karantén ideje alatt szinte teljesen üres. Addig is, amíg újra arra sétálhatunk, írtam nektek néhány érdekességet erről a különös és sokak által úgy imádott épületről.

1. A Halászbástya eredete

A jelenlegi formájában létező Halászbástya a budai városfal egyik védelmi szakasza volt, a középkori városfal részeként már a 15. században állt. Nevét egyesek az egyik forrás szerint középkorban alatta elterülő Víziváros vagy Halászváros lakóinak mesterségéről kapta, más forrás szerint a védelmét ellátó Budai Halászok Céhéről. A Híradás bástya, vagyis a a Haber kuleszi a mostani Halászbástya építészeti őse.

2. Létezett egy titkos út?

A legenda szerint a várnak ezen a részén volt egy titkos ösvény, amit a halászok arra használtak, hogy azon át menjenek a budai halpiacra. Több forrás is utal arra, hogy ezen a titkos úton át próbált megszökni Hunyadi László a Várból. Egy másik történet szerint 1541-ben ugyanezen a rejtekúton próbált meg a Várba jutni az ostromló bécsi sereg.

3. Átalakítás a barokk-korban

Buda visszafoglalása után és a Rákóczi-felkelés leverését követően a Habsburgok katonai igazgatása korszerűsítette a XVIII. század elején. A falak "hajtogatott" alaprajzúak voltak, hogy az egyiket a másik tüzérségével lehessen védeni.

4. Amikor hadászati funkciója megszűnt, szóba került az átalakítása

Miután védelmi feladatát 1874-ben megszüntették, több terv is készült arra vonatkozóan, hogy az addigi puritán falszakasz látványosabb legyen, és díszítőelemként létezzen tovább.

5. Schulek Frigyest bolondnak nézték a terve miatt és volt, aki felháborodott rajta

"Nagy czélok, nehéz helyzetek mozgatják meg alkotóképességét. Midőn a budavári koronázó templom építési bizottságának 1875. évi deczember 2-án tartott ülésében az elnök báró Augusz fölszólította, hogy tegyen javaslatot a templom helyreállítására és Schulek bemutatta tervét, előadása után hosszú, kínos csend keletkezett s végül megszólal az elnök: „Hát azt hiszi a tanár úr, hogy megbolondultunk? Ez csak a túlhevített fiatal fantázia aberrácziója" - írta egy 1911-es cikk Schulek Frigyes terveiről. "Huszonöt évvel utóbb a merész tervező elérte a czélját. A templomot az ő terve szerint állították helyre és elkészült a Halász-bástya."

6. Eredetileg nem volt elég pénz az átalakításra

Már a tervezéskor kiderült, hogy hatalmas összeget emésztene fel a munka. Amikor Schulek Frigyes a Nagyboldogasszonyt építette át olyan módon, hogy a régi, középkori eredetű, de barokk külsővel takart plébániatemplom ismét a Mátyás idejében fénykorát élő gótikus csoda lehessen, azzal érvelt, hogy méltó környezetet kell teremteni a Mátyás-templom számára, és a környéket turistalátványossággá kell tenni. A kezdeti költségvetés időközben másfélszeresére nőtt, a projekt csúszott.

7. Egyetlen hatalmas tömb lett az építmény

Az elhanyagolt állapotú bástyafal még ép szakaszait magában foglalva alakították át a területet Egyetlen megszakítatlan építmény lett a Halászbástya, a budai oldal arculatának egyik meghatározó eleme. Schulek Munkája a maga teljességében nem valósult meg, ő még ennél is grandiózusabb művet álmodott.

8. A régészek számára is izgalmas terep volt az építkezés

A Halászbástya átépítése idején előkerültek például sírkövek és egy, a Nagyboldogaszony temetkezési helyéhez kapcsolódó kápolna is.

9. Román templom oroszlánja

Amikor a Halászbástya átépítésekor földmunkák során a román kori templomot feltárták, az onnan származó eredeti kőoroszlán domborművet Schulek Frigyes a szintén átalakított Jezsuita lépcsőn helyeztette el.

Az ószövetségben az oroszlán Júdát, Dávid király ősét is szimbolizálja, az ordító, tüzet okádó oroszlán viszont a gonosz erőket. A kora középkorban a keresztény ikonográfiában Márk evangélista attribútumává vált az oroszlán, és később is gyakran jelent meg az oroszlán a templomok díszei közt, mint (Szent) Márk jelképe. Festményeken is oroszlánnal ábrázolták az evangélistát. Az oroszlán jelezheti valakinek az uralkodói mivoltát is, több királyt is illettek oroszlános jelzővel, és címerállatként is gyakran bukkan fel.

10. A tornyok száma fontos

A hivatalos kánonban szereplő honfoglaló hét vezért jelképezik. Álmos és Előd vezérek szoboralakban is megjelennek a főtoronynál. Bár a Halászbástya a millenniumi ünnepségek és az 1896-os ünnepi év után készült el, ezekkel a szimbólumokkal és a honfoglalást idéző figurákkal kapcsolódik hozzá.

11. Egyedi oszlopok

A Halászbástya faragott oszloppárjainak oszlopfőit úgy tervezte meg Schulek Frigyes, hogy lehetőleg minél változatosabb legyen a mintájuk, és ne ugyanaz az egy motívum ismétlődjön. Ezért állítólag nincsen 3 egyforma oszloppár az épületen.

12. Woody Harrelson hasonmása az egyik szobor

2015-ben körbejárta a közösségi oldalakat egy fotó, amit egy turista Budapesten, a Halászbástyán készített, azzal a szöveggel, hogy az egyik szobor pont úgy néz ki, mint Woody Harrelson. Redditen, Imguron és Facebookon hónapokig poénkodtak azon, hogy a színész biztosan időutazó. Egyébként most is bármikor a Halászbástyához megyünk, mindig találunk valakit, aki ezt a szobrot fotózza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A Rovatból
Virágpompában a Tóth Árpád sétány, Budapest egyik legszebb japán díszcseresznye fasora
A történelem viharait is átvészelte a várfal, amelyen az öreg gesztenyefák elé 2009-ben ültették a lenyűgöző látványt nyújtó másik fasort.
Fotók: Nagy Bogi - szmo.hu
2024. április 04.


Link másolása

A tavasz egyik legszebben virágzó fája a japán díszcseresznye. A pár napig élvezhető látványosság sokakat vonz magához, gyönyörködni, fotózni. A rózsaszín virágözön a Budai Várban is minden évben elvarázsolja a látogatókat.

A Tóth Árpád sétány önmagában is egy különleges hely, hiszen egy régi középkori várfal tetején vezet végig, ahol a panorámát is érdemes kiélvezni.

A sétány jelenlegi formája 2009-ben készült el, a déli szakasz felújításával, ekkor ültették a fákat is Tihanyiné Tóth Mária tervei alapján. A ma már romantikus Várhegy várfalai korábban hadicélokra szolgáltak. A várfal romjaira 1720-ban telepítették az első fasorokat - ez volt Budapest első kettős fasora.

A sétány neve is többször változott, a 19. században Bastei Promenádnak hívták, majd 1879-től Bástya sétánynak, a 30-as években Horthy Miklós sétánynak és Gróf Bethlen István sétány is volt. 1946-ban nevezték el a nyugati részt Tóth Árpád sétánynak, mert a költő a közeli Táncsics Mihály utcában is élt. A második világháború után a fák is elpusztultak. A területet 1967-ben rendezték, ekkor ültettek gesztenyefákat, juharfákat. A díszcseresznyefák 2006-ban és 2009-ben kerültek a sétányra, míg a mögöttük álló gesztenyefák jóval idősebbek.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
Szinte biztosan nem lesz klíma a 3-as metrón idén nyáron
Technikailag gyakorlatilag megoldhatatlan, hogy idén nyáron teljesüljön Karácsony Gergely egyik főpolgármesteri vállalása.

Link másolása

„A közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van” – válaszolta a BKV a Népszavának, amikor a lap arról érdeklődött, hogy mikorra várható a hármas metró szerelvényeinek légkondicionálása. A lap szerint ez azt jelenti, hogy kivitelező híján aligha lesz nyárra klimatizálva a 3-as metró vonalán közlekedő 222 kocsi.

A budapesti M3 metróvonalon közlekedő járműveket 2016-ban 69 milliárd forintért gyártotta újra az orosz Metrowagonmash – rengeteg hibával. Tarlós István akkori főpolgármester 2017-ben még azt mondta: nem lesz gond azzal, hogy nincs klíma a hármas metró felújított szerelvényein, elvégre „az nem villamos, 25 méterrel a föld alatt nem tűzi a nap”, és „azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is”.

Az őt váltó Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 2019 júniusában 34,8 fokot mért a vonal egyik kocsijában és megígérte, hogy utólagosan klimatizálják a hármas metró orosz szerelvényeit.

A BKV a városvezetés utasítására 2021 májusában feltételes közbeszerzési tendert írt ki az utólagos klimatizálásra, amelyre három ajánlat érkezett. Az egyiket érvénytelenítették, a Liberatus Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. viszont versenyben maradt. Szerződést azonban egyikkel sem kötöttek a főváros nehéz pénzügyi helyzetére hivatkozva. Később felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbérből fedezik az utólagos klimatizálás költségét.

„A klimatizálás elsődlegesen nem pénz kérdés, szükség lenne hozzá az orosz gyártó hozzájárulására, amire kevés az esély. Ha enélkül nyúlunk a kocsikhoz, elvész a garancia. A helyzet tavaly óta nem változott, idén nyárra objektíve lehetetlen a légkondícináló berendezések felszerelése” – mondta a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki megerősítette azt is, hogy a munkát a kötbér terhére rendelnék meg.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Karácsony Gergely: Rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a hajókat a belvárosból
A budapesti főpolgármester szerint az a céljuk, hogy a kikötő hajók által okozott terhelés a lehető legkisebb legyen.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. március 31.


Link másolása

„Felülvizsgáltuk és módosítjuk a Duna-parti Építési Szabályzatot” – írja húsvétvasárnapi posztja elején Karácsony Gergely. A főpolgármester szerint ezzel egy bonyolult, sok egyeztetést igénylő tervezési, véleményezési folyamat végére értek.

A városvezető bejegyzéséből kiderül, hogy az állami, szakmai és civil szervezetektől érkezett vélemények több tucat oldalt tesznek ki, több partnerükkel az utolsó pillanatig egyeztettek.

Szerinte a szabályzat lényegét egyszerűen össze lehet foglalni:

„Rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a lakók életét megkeserítő, és a panorámát elcsúfító hajókat a belvárosból, megteremtjük a lehetőségét annak, hogy a Duna-partok a jelenleginél sokkal jobban szolgálhassák a budapestieket. Az a célunk, hogy a kikötő hajók által okozott terhelés a lehető legkisebb legyen, és minél egészségesebb egyensúlyt teremtsünk a folyó különböző célú használata közben.”

A teljes posztot itt lehet elolvasni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Újabb Kolodko-miniszobor: ezúttal Chuck Norris került fel egy budapesti hídra
A helyszín nem véletlen... A gúzsba kötött akcióhős szobra emlékeztet rá, hogy a híd építésének idején sokan szavaztak rá, mint névadóra.

Link másolása

Húsvéthétfőn újabb miniszobrot helyezett ki Kolodko Mihály. Ezúttal Chuck Norrist készítette el, amint az akcióhős gúzsba kötve fekszik...

A helyszín sem lehet véletlen: a Megyeri hídnál, a pesti oldalon található, a gyalogosúton, a Pest felirat alatt.

A híd építésekor névpályázatot is hirdettek, és akkor sokan szavaztak Chuck Norrisra.

Mivel élő személyről nem lehet ilyen létesítményt elnevezni, így a filmsztár nem kapott hidat Budapesten.

Az alkotásról a szobrász képeket is posztolt:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk