hirdetés

BUDAPEST

10 park, kert és fákkal teli pihenő Budapesten, ahol most már sétálhattok

A főpolgármesteri hivatal nemrég megjelent térképéről választottunk ki néhány helyszínt.
My Secret Budapest - szmo.hu
2020. május 16.

hirdetés

Szabadidős térképet készítettek a főpolgármesteri hivatalban, amit neten tettek közzé. Ezen a budapesti kertek, parkok és pihenők szerepelnek.

A térképen azt is feltüntették, látogatható-e a hely vagy nem, lezárták-e a játszóteret és néhány alapinformációt is megtudhattok róluk. Erről a listáról válogattunk nektek néhány tippet.

5 park és pihenő budai oldalon:

A Margit téri pihenő

hirdetés

A kis parkot a Margit utca és a Rómer Flóris utca között 1938-ban létesítették. A kavicsos sétányon végig padokat találsz, a lejtős domboldal közepén gömbjuharok állnak, a park bejáratánál szökőkút fogad, Beck Ö. Fülöp szobra díszíti. Kedvelt kutyasétáltató hely.

Az Európa liget

A ligetet 1972. szeptember 4-én nyitották meg a főváros centenáriuma alkalmából 29 európai főváros részvételével rendezett kongresszus emlékére. A fővárosok vezetői saját kezűleg ültettek el a parkban egy-egy olyan fát, amely jellemző saját országukra, és amelyik Magyarország éghajlatát is bírja. A fák előtt mészkőlapra vésték az adományozó város nevét.

1982-ben a ligetben állították fel Kodály Zoltán szobrát (Varga Imre alkotását), ám a szobor állapota a 2000-es évekre leromlott. 2003-ban ideiglenesen áthelyezték a Püspökkertbe. 2016-ban került vissza az Európa Ligetbe, korábbi helyére.

Városmajor

A Széll Kálmán tér és a Szent János Kórház közt húzódó terület egykor az Ördög-árok ártere volt, a XVIII. században kertként próbálták hasznosítani, majd II. József 1785-ben elrendelte, hogy közparkot alakítsanak ki rajta. Ha végigsétálsz a Városmajoron, láthatod Budapest egyik legizgalmasabb modern építészeti emlékét, a Jézus Szíve templomot, Hüvelyk Matyi szobrát, az első világháborús hegyivadász-emlékművet és Beethoven szobrát. Árnyas, kellemes hely (bár lehetne kicsit gondozottabb).

Jókai-kert

Romantikus kert a Svábhegyen csodálatos kilátással. Az egyik legszebb pontja a kőpad pad. Jókai Mór annak idején kis kerti pihenőt alakított ki, ahová egy malomkerékből készült asztal és egy íves, oroszlánfejekkel díszített pad került. Mivel Jókai egykori háza Budapest ostroma alatt megsérült a paddal együtt, az 1950-es években mindkettőt lebontották. A padot az asztallal az eredetinek megfelelően újrafaragták.

A kertben sétálhattok, láthattok egy komposztálót, gyönyörködhettek a fákban és a madarak énekében. Ha oda szeretnétek menni, vegyétek figyelembe, hogy hétvégén a kert zárva tart, a programokat pedig a helyzetre való tekintettel nem tartják meg.

Bikás park

Nagy összefüggő zöldfelület a Tétényi út mellett. A park terve 1972-ben készült. A játszódomb tetején áll Kiss István Monda című szobra.Néhány éve teljesen felújították.

5 park és pihenő pesti oldalon:

Múzeumkert

A pesti oldal egyik kedvelt parkja.

ELTE-Füvészkert

Orczy-kert

A park története tehát valamikor a középkorban kezdődhetett, amikor „a hajdani vadaskerthez tartozhatott egyebek mellett a mai Klinikák, a Füvészkert, valamint az Orczy-kert területe is.” És, amint az a Népszabadság cikkében áll, Buza Péter véleménye szerint „Mátyás vadászháza a Füvészkert igazgatósági épülete, a botanikus kert „kastélya” helyén állt, és a Mátyás-kori alépítmény felfedezhető a mai épületen.”

A török hódoltság után a környéket katonai célokra is használták. 1783-ban vette meg a területet (egy majorságot gyümölcsössel é épülettel) báró Orczy Lőrinc, és fia, Orczy László fogott a parkosításba. Petri Bernhardot, a kor híres kertépítésze kezdte el a munkát.

A báró halála után két évtizeddel a magyar katonatisztképzés számára megvásárolták, egy részét házhelyeknek adták el. Az 1830-as években a park területére építették a Ludovikát, a magyarországi katonai képzés központját.

A parkot néhány átalakították, felújították.

Magyarok Nagyasszonya-Szenes Iván tér

A Tisztviselő telep építésekor alakították ki 1887-ben. 1984-ben hozták rendbe, később felújították. Rudolf, az öngyilkosságot elkövető Habsburg trónörökös magyarosított nevét viselte 1938-ig, ezután a téren lévő templomról kapta a Magyarok Nagyasszonya tér nevet. 1953-ban visszanevezték Rezső térre, 2016-ban pedig a mellette levő Szenes Iván térrel együtt újra Magyarok Nagyasszony tér lett. Itt áll az Esztergomi Bazilika "kistestvére".

A Határ úti Kiserdő

Erről az egyedülálló helyről nemrég írtunk.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
BUDAPEST
A Rovatból
hirdetés

Március 16-tól részlegesen nyithatnak a budapesti gyógyfürdők

A fürdőkben folyamatosan fertőtleníteni fognak, hogy csökkentsék annak a kockázatát, hogy vendég vendéget fertőzzön meg.
Címkép: Wikimedia Commons - szmo.hu
2021. február 22.

hirdetés

Több mint 200 dolgozóját oltatta be február 19-én a Budapest Gyógyfürdői és Hévízei Zrt., hogy a hozzájuk tartozó fürdőkben újra megnyithassák a gyógyászati egységeket. Ezt azért tehették meg, mert a cég valamennyi dolgozója – így például a kasszás és a ruhatáros is – egészségügyi dolgozónak számít, írja a Telex.

"Az NNK (Nemzeti Népegészségügyi Központ) hivatalos válasza megerősítette Társaságunk álláspontját, miszerint a Társaságunk kezelésében lévő gyógyfürdők egészségügyi szolgáltatás nyújtására jogosító működési engedéllyel rendelkeznek, s tevékenységük egészségügyi tevékenységnek minősül és valamennyi, a Társasággal munkaviszonyban álló dolgozó egészségügyben dolgozónak tekintendő” – mondta a Telexnek Szűts Ildikó, a Budapest Gyógyfürdői és Hévízei Zrt. vezérigazgatója.

A hozzájuk tartozó fürdőkben folyamatosan fertőtleníteni fognak, hogy csökkentsék annak a kockázatát, hogy vendég vendéget fertőzzön meg. Várhatóan követik majd az osztrák példát, ott ugyanis már a beérkező vendégeket is tesztelik.

A tervek szerint március 16-tól nyitják majd meg a fürdőkben a gyógyászati egységeket, hogy "a rendeletben engedélyezett kezeléseket" újra igénybe lehessen venni.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
BUDAPEST

Így néz ki a jégbe-hóba fagyott Normafa – megnéztük, miért zárták le a területet

Munkatársunk képein szinte hallani lehet a téli csendet - de a fotókon is átjön, miért is nem szabad most tömegével felmenni a csodásan fehér kirándulóhelyhez.
Fotók: Markovics Z. Kristóf - szmo.hu
2021. február 11.

hirdetés

Korábban mi is hírt adtunk róla, hogy veszélyhelyzet miatt lezárta a Normafa környékét a XII. kerületi önkormányzat. A népszerű hegyvidéki kirándulóhelyet egybefüggő hóréteg, sok helyen pedig vastag jégpáncél borítja. Ennél is veszélyesebb azonban a fákon kialakult jégréteg, ami alatt már több ág leszakadt, életveszélyessé téve így a kirándulást a környéken.

A Szeretlek Magyarország fotósának sikerült bejutni a Normafa környéki területekre, ahol számos fotót készített az elmúlt napok mínuszainak következményeiről.

A képek nagyon hatásosan visszaadják a terület jelenleg érintetlen szépségét, a képeket látva azonban azt is megértjük, az önkormányzat miért döntött a terület lezárása mellett.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BUDAPEST

Óriási terepasztal lesz a felújított Kelenföldi indóház épületében

A Közlekedési Múzeum tervei alapján az állomásépület teljes felújításával, bővítésével létrejövő új múzeumi kiállítóhely fő attrakciója egy vasúti kiállítást kiegészítő több száz négyzetméteres terepasztal lesz.
Fotók, látványterv: Közlekedési Múzeum / Építész Stúdió - szmo.hu
2021. február 10.

hirdetés

A Közlekedési Múzeum kapta meg a lehetőséget, hogy megmentse az enyészettől, és új, az épület múltjához méltó funkcióval újítsa meg a műemléki védettség alatt álló Kelenföldi indóház épületét - írja Vitézy Dávid a Facebook-oldalán.

"A Kormány tegnap este megjelent rendelete kiemelt beruházássá minősítette a Kelenföld indóház megmentését a Közlekedési Múzeum által előkészített tervek nyomán, és rendelkezett az építési engedélyezés menetéről, valamint a kivitelezési közbeszerzés kiírásáról.

Az állomásépület teljes felújításával, bővítésével létrejövő új múzeumi kiállítóhely fő attrakciója egy vasúti kiállítást kiegészítő terepasztal lesz, így a vasútbarátok és a kisgyermekes családok számára különlegesen izgalmas helyszín jön létre az autentikus vasúti épületben. Az épület így megmenekül a pusztulástól, és színvonalas műemléki helyreállítása is megtörténik" - írja a BFK igazgatója, aki egyben a Közlekedési Múzeum vezetője is.

"A Kelenföld indóház legfőbb attrakciója egy több száz négyzetméter alapterületű terepasztal lesz egy vasúttörténeti kiállítás részeként. A kulturális kínálatot időszaki kiállítások és múzeumpedagógiai foglalkozások színesítik majd.

Az épület környezetében a villamosvégállomás menti bódék lebontásával vasúti tematikájú játszókert létesül, teraszán szabadtéri mozivetítéseket tarthatunk majd, az épület pedig kiegészül egy kilátópontként, trainspotter-helyként is szolgáló új, kortárs terasszal a vasút felé, valamint terveink szerint egy bisztró is helyet kap az épületben. Az épület előtt, szabadtéren az indóházzal közel egyidős gőzmozdony fog állni.

hirdetés
Az 1884-ben épült Kelenföldi indóház az ország egyik legrégebbi állomásépülete, amely a közelmúltig be is töltötte ezt a szerepét. A 4-es metró projekt részeként épült aluljáró miatt funkcióját az elmúlt években teljesen elveszítette, a MÁV pénztár kiköltözött belőle, és állapota tovább romlott, így félő volt, hogy az egyébként dinamikusan fejlődő, átalakuló Etele tér közelségében idővel lebontják"

- áll a posztban.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BUDAPEST

Tovább fonódik a budai fonódó villamoshálózat

A Szent Gellért tértől délre a Műegyetem és az ELTE kampuszait érintve éri majd el Budafoki úti végállomását.
MTI Fotó: SZMO - szmo.hu
2021. február 13.

hirdetés

"Gőzerővel" folytatja a kormány Budapest fejlesztését: tovább építik a budai fonódó villamoshálózatot - jelentette be a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára szombaton a Facebook-oldalán.

Fürjes Balázs közölte, a nagyközönségnek 2016 elején átadott budai fonódó villamoshálózat az elmúlt évtized egyik legnagyobb közlekedésfejlesztési sikere;

a munkát most a Szent Gellért tértől délre, a Duna partján folytatják. Így kötöttpályás kapcsolathoz jutnak a diákok, hiszen érintett a BME kampusza és az ELTE déli tömbje is. Az Infopark is sokkal könnyebben lesz gépjármű nélkül megközelíthető a jövőben, ahogy igaz ez a Kopaszi-gát szabadidős térségére, valamint az épülő új iroda- és lakónegyedre

- tette hozzá, azzal együtt, hogy a végállomás a Budafoki útnál lesz, a vonal csatlakozik majd a Déli Körvasút új, Nádorkert megállójához is.

Az államtitkár úgy folytatta a bejegyzését, hogy Budapesten és környékén a közösségi közlekedés a kormány "szívügye", hiszen fejlesztésével közelebb lehet jutni az élhető, tiszta levegőjű, kevesebb dugóval terhelt fővároshoz, településekhez.

Jelezte, a 2020-as 85 milliárd forint után az idén a fővárosi és kerületi önkormányzatok együttesen 116 milliárdot kapnak Budapest működési kiadásainak fedezésére. A közösségi közlekedés működtetésére az idén 12 milliárd forint az állami támogatás, csakúgy, mint tavaly.

hirdetés

Ezen felül egyes felújításokat és fejlesztéseket is a kormány finanszíroz. Biztosítják a 3-as metró folyamatban lévő felújításának teljes, 200 milliárd forintos költségvetését. Az idén 3,2 milliárd forinttal támogatja a kormány a fővárosi buszbeszerzéseket: 2020-ban és 2021-ben 64 új, akadálymentes, légkondicionált busz megvásárlását finanszírozta Budapesten.

Felhívta a figyelmet, az idén a kormány több mint tízmilliárd forintot fordít a HÉV-vonalak teljes felújításának előkészítésére, a HÉV járműcsere-programjának megvalósítására, két új budapesti peremhíd, a Galvani és az Aquincumi híd tervezésére, az elővárosi vasút fejlesztésére.

Ezen kívül bejelentették, hogy megújul a pesti alsó rakpart is: a kormány a Margit híd és a Parlament közötti szakasz rekonstrukciójára 787 millió forintot folyósított a fővárosi önkormányzatnak még a múlt év végén a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának döntése alapján.

A kormány 60 milliárd forint értékben vállalja magára további jelentős budapesti városfejlesztések finanszírozását és megvalósítását, így tehermentesítve a fővárosi költségvetést. A budai fonódó villamoshálózat továbbfejlesztésén is már ennek jegyében, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának (FKT) döntése szerint dolgoznak.

A vonalszakaszra korábban már készültek tervek, de a kormány és az FKT döntése alapján ezek átdolgozása szükséges, hogy minimálisra lehessen csökkenteni a villamos építésével érintett fák számát, a parti gyalogos és kerékpáros útvonal végig akadálytalan legyen

- írta Fürjes Balázs.

Fontosnak nevezte, hogy az itt élők, a területen rendszeresen közlekedők véleményét is figyelembe vegyék, ezért a BFK online kérdőíves felmérést indít.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: