hirdetés
47377796_1420837041381570_6945837569405878272_o.jpg

Bősze Ádám: Wagner egy szemétláda volt, Lisztnek nem volt törvényes felesége

Liszt 5 évig nem állt szóba Wagnerrel, Benjamin Britten pedig gyönyörű leveleket írt egy férfinak. Bősze Ádámmal a Nagy zenészek, nagy szerelmek sorozatáról beszélgettünk.
Kövesdi Miklós Gábor - szmo.hu
2020. január 17.


hirdetés

Az egyik karácsonyi ajándékom jegy volt Ádám Mozart szerelmeiről szóló előadására a Lóvasút Kulturális és Rendezvényközpontba, és a fergeteges este után rögtön tudtam, hogy erről beszélnünk kell. Szerencsére nem kellett különösebben győzködni, szívesen kötélnek állt.

- Az első kérdés, ami óhatatlanul felmerül az emberben, hogy illik-e, és kell-e a nagy emberek magánéletét firtatnunk?

- Szerintem semmi illetlenség nincs abban, ha egy nagy embernek a szerelmi életét a nagyvilág elé tárjuk, mert már amúgy is a nagyvilág előtt van. Ha valakit érdekel, utána tud nézni. Én magam sem tartottam gyertyát Mozart hitvesi ágya mellett. Csak azokból a dokumentumokból tudok következtetni, amelyek mindenki rendelkezésére állnak.

Tehát ezek tudott dolgok, legfeljebb eddig nem ilyen formában foglalkoztak vele.

Az, hogy kell-e, az már egy fogósabb kérdés. Mozart zenéje akkor is elérheti ugyanazt a hatást, ha valaki azt sem tudja, Mozart mikor élt, és a föld melyik részén. Nem gondolom tehát, hogy egy ilyen előadással bárki közelebb kerülhet a klasszikus zene hallgatásához. Ez bulvártéma, amely szórakoztató lehet, és az adott zeneszerzőt sokkal közelebb érezhetjük magunkhoz. Rádöbbenhetünk, hogy ők is ugyanolyan hús-vér emberek voltak, mint mi. Ettől függetlenül, azokat az anekdotákat, amiket feljegyeztek ezekről a szerzőkről, sokat elárulnak.

hirdetés

A 18. században vagy a 19. század elején a Mozartról megjelent életrajzok nem arról írtak elsősorban, hogy, mondjuk, Mozart zongoraversenyei vagy szimfóniái miben adtak újat az előző évtizedek hasonló műveihez képest, hanem anekdotákat soroltak fel a szerző életéből. Ma is pontosan ez történik. Ha például két ember Kocsis Zoltánról beszélget, akkor az ő zseniális - vagy éppen nem zseniális - tulajdonságairól folyik a szó. A Kocsisról megjelent könyvek nagy része is - Juhász Előd adott ki ilyeneket - sztorigyűjtemény. Az ilyen szórakoztató olvasmányok életben tartják kicsit a Kocsis nevet, és az én előadásom is életben tartja kicsit a Mozart nevet.

- Ezzel együtt, én például, amikor végignéztem az előadások címeit, elsősorban azokra a zeneszerzőkre kaptam kedvet elmenni, akiknek a zenéjét is szeretem.

- Igen, ez látszik is az érdeklődésen, vagy ha nagyon prózai akarok lenni, a jegyeladáson. A január 20-i Hugo Wolfról szóló est valószínűleg nagyon gyéren látogatott előadás lesz. Wolftól nagy átlagban senki nem ismer semmit. Legfeljebb az Olasz szerenádot szokták játszani itt-ott zenekarok. A másik zeneszerző, akinél érezhetően kisebb az érdeklődés, bár alighanem más okokból, az Benjamin Britten. Fontosnak tartottam, hogy legyen olyan komponista is, akinek a szerelmi élete eltér a... hogy is fogalmazzak... szokványos nő-férfi viszonyoktól.

- Nem tudom, ez vigaszt jelent vagy sem, férfiasan bevallom, korábban, ha hallottam is Wolfról, nem ragadta meg a figyelmemet, de amióta Ön a Mozart előadáson emlegette, azóta elkezdtem hallgatni. Úgyhogy egy embernél már sikerült valamiféle missziót elérni.

- Örülök.

- A nagyemberek szerelmeit is nagyoknak képzeljük. Gondolom a valóság azért prózaibb.

- Ez megint nagyon lényegre törő, jó kérdés, annál is inkább, mert az én egész munkásságom, a Bartók rádiós műsorvezetéssel, zenei stand-uppal együtt kicsit arra irányul, hogy alternatívát mutassak. Ezek a zeneszerzők legendás alakokká váltak. Bronzszoborhoz tudnám őket hasonlítani. A legjobb példa erre Beethoven, akiből mitikus alak lett. Ezeknek az embereknek az alkotásainak a nagysága kétségbevonhatatlan. Nem akarom az ellenkezőjét sugallni.

Viszont ugyanolyan emberek voltak, mint mi.

Ha a szerelmeik nagyon romantikus megvilágításba kerültek olykor, az csupán egy interpretáció. Érdemes azt is figyelembe venni, hogy sok esetben nagyon rosszul dokumentáltak ezek a szerelmi viszonyok, nagyon merész dolog ezekből messzemenő következtetéseket levonni – akár olyanokat is, amilyeneket én vonok le. Például Beethovenről leírják, milyen hallatlanul nagy, romantikus szerelem volt közte és a halhatatlan kedves között. Noha azt sem tudjuk még ma sem, hogy ki volt a halhatatlan kedves.

- Én például most szembesültem vele, hogy két film is készült A halhatatlan kedves címen. Az egyik szerint Brunszvik Teréz volt, a másik pedig arra jutott, hogy Beethoven tulajdon sógornője.

- Ha a Brunszvik családot vesszük, a történészek jelen pillanatban inkább arra hajlanak, hogy nem Terézia, hanem Josephine volt az. De nagyon sokan mondják, hogy Bettina Brentano volt a halhatatlan kedves.

Ebből is látjuk, hogy óvatosan kell bánni, kinek hogyan értelmezzük a szerelmi életét. Azért én az előadásaimon igyekszem olyan dokumentumokat idézni, amelyek hitelesek, első kézből származnak. Jó, néha elragad a hév, hogy elinduljak egy irányba és például megmagyarázzam Mozart anyósának a szerepét abban, hogyan jött össze a komponista Constanzéval. De azért ez meglehetősen veszélytelen próbálkozás.

Egy Bősze Ádám a Lóvasúton megkarcolni sem tudja egy Mozart hírnevét.

Tényleg nem hiszem, hogy árthatnék neki, vagy akár a Wagnernek, akit pedig tényleg nem szeretek.

- Azt hogy kell értsük, hogy nem szereti Wagnert? A személyiségét, vagy a zenéjét?

- Alapvetően nem vagyok Wagner rajongó, bár kétségtelen, hogy az operái között van olyan, amely valóban magával ragad. De a nőkkel szemben tanúsított viselkedése alapján lényegében egy szemétládának tartom.

- Kicsit még visszatérnék Constanzéhoz, Mozart feleségéhez. Mégis talán ő a legismertebb zeneszerző feleség a szélesebb közönség előtt az Amadeus című filmnek köszönhetően. Van benne egy emlékezetes jelenet, ahol Constanze szó szerint mellbedobással próbálja megnyerni Salieri támogatását a férje számára. Van ennek bármi alapja, tudunk róla, hogy lehetett ilyen természetű kapcsolata Salierivel?

- Nem tudok semmi olyan bizonyítékról, ami ilyesmire utalna. Amit tudhatunk, hogy Constanzénak nagyon sok köszönhető abban, hogy Mozart életműve ilyen szinten ismert. Megőrizet a kéziratokat, azokat gondozta – ebben óriási segítséget jelentett a későbbi második férje is, Georg Nikolaus von Nissen.

Nem úgy, mint Schubert esetében, ahol nem volt feleség, de volt egy testvér, akinek legfeljebb annyit köszönhetünk, hogy a szekrényt, amelyben Schubert a kottáit tartotta, nem számolta fel. De semmi mást nem tett, és amikor Schumann megérkezett Bécsbe és megtalálta a „Nagy” C-dúr szimfónia kéziratát, a testvér azt mondta, nyugodtan vigye magával. Ennek köszönhető, hogy bemutatták.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>



hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
antrum.jpg

56 embert ölt meg Budapesten a világ leghalálosabb horrorfilmje - vagy mégsem?

Az Antrum besorolása szerint mockumentary, vagyis áldokumentumfilm.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. február 15.


hirdetés

Hosszú évtizedek hányattatása után Japánban mutatják be először a "a világ leghalálosabb filmjét", írja a Daily Star. Az Antrumot 1979-ben forgatták, de még nem akadt olyan mozi, ami műsorra tűzte volna - eddig. A horror ugyanis megöli a saját nézőit: az eddigi, többnyire zárt körű vetítések alatt 86 ember halt bele a félelembe a film nézése közben, a legtöbben éppen Budapesten, ahol egy 1988-as filmfesztiválon kigyulladt a terem, és 56-an lelték halálukat a lángoló épületben.

A kérdés csak az, hogy ezek után kinek van bátorsága beülni az Antrumra, amit végül úgy tűnik, hogy világszerte bemutatnak?

Valószínűleg mindenkinek, ha eláruljuk, hogy a film valójában egy mockumentary, vagyis áldokumentumfilm, és sem a budapesti, sem a többi halállal végződő vetítésről szóló hírek nem igazak, csupán a film körüli kamumítosz kialakulásának célját szolgálják.

Aki látta az Ideglelés (Blair Witch Project) című filmet, annak nem idegen a valósághűen ábrázolt dokuhorror, az Antrum: The Deadliest Movie Ever Made (magyarul: Antrum: A leghalálosabb film, ami valaha készült) pedig ennek egy újabb képviselője.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
alarcos-enekes-1.jpg

Többen nézték az Álarcos énekest vasárnap, mint a Nicsak, ki vagyok?-ot

Az RTL Klub műsorát 420 ezren nézték a 18-49 évesek körében, míg a TV2 hasonló produkcióját 315 ezren.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. február 17.


hirdetés

Az RTL Klub műsorát többen nézték, mint a TV2 hasonló alapötletből készülő showműsorát, a Nicsak, ki vagyok?-ot - számolt be a 24.hu. Az RTL Klub maszkos műsora már a második adásánál tartott február 16án, míg a TV2 műsora ekkor startolt.

A két műsor a vasárnap esti műsorsávban fut, egymás ellen indította a két rivális csatorna. A kommentelők is azonnal elkezdték egymáshoz hasonlítani a két műsort, de az Álarcos énekes egyik nyomozója, Sebestyén Balázs is beszállt. Igaz, ő cikizős fotóval poénkodott a Facebookon, amin a két műsor polip jelmezeit hasonlította össze.

A 24.hu most nézettség alapján hasonlította össze a két műsort.

Az Álarcos énekes a kereskedelmileg fontos célcsoportban, a 18-49 évesek között 23,5 % közönségarányt hozott, míg a Nicsak, ki vagyok? abban az idősávban, amikor együtt futott a két műsor, 14,9 %-os közönségaránnyal került adásba.

hirdetés

Az RTL Klub műsorát 420 ezren nézték a 18-49 évesek körében, ez valamennyivel kevesebb, mint az első adás nézettsége. A Nicsak, ki vagyok?-ra pedig 315 ezren voltak kíváncsiak.

A számok a teljes lakosságot nézve: 1.070 000 illetve 855 ezer. A lap szerint a számokból az látszik, hogy a TV2 új műsora el tudott vinni nézőket az RTL Klubtól, de nem nézték annyival többen a Nicsak, ki vagyok?-ot, hogy azzal veszélyeztették volna az Álarcos énekes fölényét.

hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
705183.w.jpg

Majka hamarosan női ruhát ölt - megnéztük a Nicsak, ki vagyok első adását

A TV2 álarcos celeb showja kevésbé frusztráló, mint az Álarcos énekes, de utóbbiban jobbak a jelmezek - Kajdi Csaba viszont bevált, mint zsűritag.
Kövesdi Miklós Gábor - szmo.hu
2020. február 17.


hirdetés

Kíváncsi lennék, más országokban is jellemző, hogy a konkurens csatornák rendre egy azon időben jelentkeznek egyforma műsorokkal, vagy ez magyar sajátosság. Big Brother/Való világ, Megasztár/X-Faktor, és még sorolhatnánk a példákat.

Ezúttal a maszkos éneklős celebshow formátummal történt ugyanez.

Alig, hogy az RTL klub bejelentette a koreai eredetű Álarcos énekes elindulását, a TV2 előállt a Nicsak ki vagyok? – A rejtélyek színpada című műsorral, amely a román fejlesztésű Mysteries In The Spotlight licencén alapul.

A lényege azonban ugyanaz: amerikai futballmeccsek kabalafiguráit idéző jelmezekbe bújt hírességek énekelnek, és ki kell találni, ki rejtőzik a maszk mögött.

A szabályok persze azért különböznek:

hirdetés

Az RTL-en felvételről megy a műsor, egy „nyomozóknak” nevezett zsűri találgat, és a stúdió közönsége szavaz arról, a 6 versenyző közül végül ki vegye le a maszkját.

A Nicsak, ki vagyokban két csapat verseng. Az egyikben Kajdi Csaba „Cyla” divat-atyaúristen, Ábel Anita és Ganxta Zolee foglalt helyet.

Döglégy alighanem maga is érzi, hogy a celebshow annyira nem illik a gengszter imázshoz, végig rendkívül feszengett a celebmiliőben.

A legnagyobb poén, amit ki bírt préselni magából, hogy Demjén Ferenc nevét elrontva azt mondta, „Demjén Rózsef”, illetve vagy háromszor elsütötte a „Rákérdezhetek? Ki az?” poént. Igaz, volt a stúdióban ülő kollégák között, akinek új volt ez a már harminc éve is ezerévesnek számító vicc.

Ábel Anita a magyar showműsorok biztonsági tartaléka: nem hallunk tőle egetverő sziporkákat, de megbízhatóan tud hozni egy szintet, és amíg él, ő lesz Julcsi a szomszédokból.

Ki ne lenne büszke, ha a szomszéd lányát látja a tévében – még akkor is, ha csak virtuális szomszédról van szó?

Kajdi Csaba abszolút jól működik, mint zsűritag, szórakoztató beszólásai vannak, viszont az első perctől kialakult körülötte a nemi identitásával kapcsolatos viccelődés. Lehet rajta vitázni, hogy ez mennyire ízléses és/vagy szép dolog, mindenesetre, ő magát úgy tűnik, nem zavarja, sőt beleáll, finoman még flörtölt is Majkával.

Mindenesetre ügyes húzás a szerepeltetése a TV2-től, így ha a hírműsoraikban gyakran felmerülő elfogadhatatlan, uszító tartalmak miatt kritika éri őket, nyugodtan mondhatják: Miről beszéltek? Hiszen még a showműsorunkban is szerepel egy meleg zsűritag!

A másik csapat tagjai Judy és Majka és Hajós András.

Utóbbi úgy látszik, rendezte viszonyát és lelkiismeretét a TV2-vel kapcsolatban.

A műsorvezető Tilla, aki az első Big Brother ugyanazt az egyenletes teljesítményt nyújtja, alighanem ő a csatorna legrégebbi arca, aki kitart, bármerről is fúj a médiaszél. Kis képzavarral úgy is mondhatnánk, hogy ő a TV2 Sopronja.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
banksy-bristol-falfestmeny-vandalok.jpg

Már össze is fújkálták Banksy Valentin-napi falfestményét

Nem tartott sokáig.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. február 15.


hirdetés

Valentin-napra új munkával jelentkezett Banksy, a titokzatos művész (vagy a név mögött rejtőző csoport/entitás).

Bristolban az egyik falra festett egy "virágszirmokat" csúzlizó kislányt, és a falon növekvő növény mintázata olyan, mintha a vér fröccsenne szét.

VIDEÓ: Az alkotásról

A Barton Hill negyedben álló ház tulajdonosának lánya, Kelly Woodruff azt mondta a BBC-nek, hogy mivel Valentin-nap van, különösen örülnek az alkotásnak, amit igyekeznek jó állapotban megőrizni. A bristoli városi tanács javaslatára fel is vették a kapcsolatot az illetékes hatóságokkal.

hirdetés

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!