hirdetés
47377796_1420837041381570_6945837569405878272_o.jpg

Bősze Ádám: Wagner egy szemétláda volt, Lisztnek nem volt törvényes felesége

Liszt 5 évig nem állt szóba Wagnerrel, Benjamin Britten pedig gyönyörű leveleket írt egy férfinak. Bősze Ádámmal a Nagy zenészek, nagy szerelmek sorozatáról beszélgettünk.
Kövesdi Miklós Gábor - szmo.hu
2020. január 17.


hirdetés

Az egyik karácsonyi ajándékom jegy volt Ádám Mozart szerelmeiről szóló előadására a Lóvasút Kulturális és Rendezvényközpontba, és a fergeteges este után rögtön tudtam, hogy erről beszélnünk kell. Szerencsére nem kellett különösebben győzködni, szívesen kötélnek állt.

- Az első kérdés, ami óhatatlanul felmerül az emberben, hogy illik-e, és kell-e a nagy emberek magánéletét firtatnunk?

- Szerintem semmi illetlenség nincs abban, ha egy nagy embernek a szerelmi életét a nagyvilág elé tárjuk, mert már amúgy is a nagyvilág előtt van. Ha valakit érdekel, utána tud nézni. Én magam sem tartottam gyertyát Mozart hitvesi ágya mellett. Csak azokból a dokumentumokból tudok következtetni, amelyek mindenki rendelkezésére állnak.

Tehát ezek tudott dolgok, legfeljebb eddig nem ilyen formában foglalkoztak vele.

Az, hogy kell-e, az már egy fogósabb kérdés. Mozart zenéje akkor is elérheti ugyanazt a hatást, ha valaki azt sem tudja, Mozart mikor élt, és a föld melyik részén. Nem gondolom tehát, hogy egy ilyen előadással bárki közelebb kerülhet a klasszikus zene hallgatásához. Ez bulvártéma, amely szórakoztató lehet, és az adott zeneszerzőt sokkal közelebb érezhetjük magunkhoz. Rádöbbenhetünk, hogy ők is ugyanolyan hús-vér emberek voltak, mint mi. Ettől függetlenül, azokat az anekdotákat, amiket feljegyeztek ezekről a szerzőkről, sokat elárulnak.

hirdetés

A 18. században vagy a 19. század elején a Mozartról megjelent életrajzok nem arról írtak elsősorban, hogy, mondjuk, Mozart zongoraversenyei vagy szimfóniái miben adtak újat az előző évtizedek hasonló műveihez képest, hanem anekdotákat soroltak fel a szerző életéből. Ma is pontosan ez történik. Ha például két ember Kocsis Zoltánról beszélget, akkor az ő zseniális - vagy éppen nem zseniális - tulajdonságairól folyik a szó. A Kocsisról megjelent könyvek nagy része is - Juhász Előd adott ki ilyeneket - sztorigyűjtemény. Az ilyen szórakoztató olvasmányok életben tartják kicsit a Kocsis nevet, és az én előadásom is életben tartja kicsit a Mozart nevet.

- Ezzel együtt, én például, amikor végignéztem az előadások címeit, elsősorban azokra a zeneszerzőkre kaptam kedvet elmenni, akiknek a zenéjét is szeretem.

- Igen, ez látszik is az érdeklődésen, vagy ha nagyon prózai akarok lenni, a jegyeladáson. A január 20-i Hugo Wolfról szóló est valószínűleg nagyon gyéren látogatott előadás lesz. Wolftól nagy átlagban senki nem ismer semmit. Legfeljebb az Olasz szerenádot szokták játszani itt-ott zenekarok. A másik zeneszerző, akinél érezhetően kisebb az érdeklődés, bár alighanem más okokból, az Benjamin Britten. Fontosnak tartottam, hogy legyen olyan komponista is, akinek a szerelmi élete eltér a... hogy is fogalmazzak... szokványos nő-férfi viszonyoktól.

- Nem tudom, ez vigaszt jelent vagy sem, férfiasan bevallom, korábban, ha hallottam is Wolfról, nem ragadta meg a figyelmemet, de amióta Ön a Mozart előadáson emlegette, azóta elkezdtem hallgatni. Úgyhogy egy embernél már sikerült valamiféle missziót elérni.

- Örülök.

- A nagyemberek szerelmeit is nagyoknak képzeljük. Gondolom a valóság azért prózaibb.

- Ez megint nagyon lényegre törő, jó kérdés, annál is inkább, mert az én egész munkásságom, a Bartók rádiós műsorvezetéssel, zenei stand-uppal együtt kicsit arra irányul, hogy alternatívát mutassak. Ezek a zeneszerzők legendás alakokká váltak. Bronzszoborhoz tudnám őket hasonlítani. A legjobb példa erre Beethoven, akiből mitikus alak lett. Ezeknek az embereknek az alkotásainak a nagysága kétségbevonhatatlan. Nem akarom az ellenkezőjét sugallni.

Viszont ugyanolyan emberek voltak, mint mi.

Ha a szerelmeik nagyon romantikus megvilágításba kerültek olykor, az csupán egy interpretáció. Érdemes azt is figyelembe venni, hogy sok esetben nagyon rosszul dokumentáltak ezek a szerelmi viszonyok, nagyon merész dolog ezekből messzemenő következtetéseket levonni – akár olyanokat is, amilyeneket én vonok le. Például Beethovenről leírják, milyen hallatlanul nagy, romantikus szerelem volt közte és a halhatatlan kedves között. Noha azt sem tudjuk még ma sem, hogy ki volt a halhatatlan kedves.

- Én például most szembesültem vele, hogy két film is készült A halhatatlan kedves címen. Az egyik szerint Brunszvik Teréz volt, a másik pedig arra jutott, hogy Beethoven tulajdon sógornője.

- Ha a Brunszvik családot vesszük, a történészek jelen pillanatban inkább arra hajlanak, hogy nem Terézia, hanem Josephine volt az. De nagyon sokan mondják, hogy Bettina Brentano volt a halhatatlan kedves.

Ebből is látjuk, hogy óvatosan kell bánni, kinek hogyan értelmezzük a szerelmi életét. Azért én az előadásaimon igyekszem olyan dokumentumokat idézni, amelyek hitelesek, első kézből származnak. Jó, néha elragad a hév, hogy elinduljak egy irányba és például megmagyarázzam Mozart anyósának a szerepét abban, hogyan jött össze a komponista Constanzéval. De azért ez meglehetősen veszélytelen próbálkozás.

Egy Bősze Ádám a Lóvasúton megkarcolni sem tudja egy Mozart hírnevét.

Tényleg nem hiszem, hogy árthatnék neki, vagy akár a Wagnernek, akit pedig tényleg nem szeretek.

- Azt hogy kell értsük, hogy nem szereti Wagnert? A személyiségét, vagy a zenéjét?

- Alapvetően nem vagyok Wagner rajongó, bár kétségtelen, hogy az operái között van olyan, amely valóban magával ragad. De a nőkkel szemben tanúsított viselkedése alapján lényegében egy szemétládának tartom.

- Kicsit még visszatérnék Constanzéhoz, Mozart feleségéhez. Mégis talán ő a legismertebb zeneszerző feleség a szélesebb közönség előtt az Amadeus című filmnek köszönhetően. Van benne egy emlékezetes jelenet, ahol Constanze szó szerint mellbedobással próbálja megnyerni Salieri támogatását a férje számára. Van ennek bármi alapja, tudunk róla, hogy lehetett ilyen természetű kapcsolata Salierivel?

- Nem tudok semmi olyan bizonyítékról, ami ilyesmire utalna. Amit tudhatunk, hogy Constanzénak nagyon sok köszönhető abban, hogy Mozart életműve ilyen szinten ismert. Megőrizet a kéziratokat, azokat gondozta – ebben óriási segítséget jelentett a későbbi második férje is, Georg Nikolaus von Nissen.

Nem úgy, mint Schubert esetében, ahol nem volt feleség, de volt egy testvér, akinek legfeljebb annyit köszönhetünk, hogy a szekrényt, amelyben Schubert a kottáit tartotta, nem számolta fel. De semmi mást nem tett, és amikor Schumann megérkezett Bécsbe és megtalálta a „Nagy” C-dúr szimfónia kéziratát, a testvér azt mondta, nyugodtan vigye magával. Ennek köszönhető, hogy bemutatták.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>



hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
jobaratok-sorozat.jpg

Újra összeáll a Jóbarátok - hamarosan jön egy új rész a sorozatból

A sorozat legendás színészgárdája egyetlen új rész erejéig áll össze ismét. De ez az epizód mégis más lesz, mint korábban.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. február 22.


hirdetés

Hamarosan indul az HBO Max streaming szolgáltatása, a bevezető kampány részeként pedig leforgatnak egy új részt a Jóbarátokból. A sorozat 1994 és 2004 között futott, 15 évvel ezelőtt ért véget. Az utolsó részt 52,5 millióan nézték az Egyesült Államokban, amivel a legnépszerűbb sorozatepizód volt a 2000-es években.

A Jóbarátok legendás színészgárdája egyetlen rész erejéig áll újra össze - írja a BBC. Tehát,

a sorozat hat főszereplője, Jennifer Aniston, Courteney Cox, Lisa Kudrow, Matt LeBlanc, Matthew Perry és David Schwimmer mindannyian benne lesznek az új epizódban.

Bár az összes eredeti szereplő jelen lesz, azért mégsem lesz minden a megszokottak szerint. Az előzetes találgatások alapján ugyanis a legújabb rész egy forgatókönyv nélküli, improvizatív jellegű újraegyesülés lesz. Amikor elindul majd a WarnerMedia új szolgáltatása, az új rész és a korábbi 236 epizód elérhető lesz a rendszerben minden előfizető számára.

A hírt először a főszereplők jelentették meg a közösségi oldalaikon. Mindannyian ugyanazt a fotót és szöveget tették közzé.

hirdetés

"Megtörténik."

- írja a képhez Jennifer Aniston is.

Lapozz Matt LeBlanc trollkodásáért:

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
Billie-Eilish.jpg

Rekordot döntött az új James Bond-film főcímdala

Billie Eilish - No Time to Die című dala az Adele által énekelt Skyfall főcímdalt is lekőrözte.
MTI - szmo.hu
2020. február 21.


hirdetés

Minden más James Bond-főcímdalnál többet adtak el az első egy hétben Nagy-Britanniában Billie Eilish No Time To Die (Nincs idő meghalni) című számából, a legújabb Bond-film címadó dalából, amely a 007-es kaland- és akciófilmek főcímdalai közül másodikként került a brit slágerlista élére.

Az amerikai alternatív popénekes által előadott főcímdalt 90 ezer eladott lemeznek megfelelő mennyiségben vásárolták meg a brit rajongók különféle formában, benne 10,6 millió alkalommal streamelve. A Skyfall főcímdalát Adele előadásában 84 ezer lemeznek megfelelő mennyiségben adták el az első héten 2012 októberében, az egyetlen másik olyan 007-es főcímdal pedig, amely a brit sikerlista élére került, 70 ezer lemez-egyenértékben kelt el 2015-ben. Ez a Spectre - A Fantom visszatér Writing's On The Wall című főcímdala volt Sam Smith előadásában.

Billie Eilish tehetségét február elején négy Grammy-díjjal ismerte el az amerikai lemezakadémia, a Brit Awards keddi londoni gáláján pedig a legjobb nemzetközi női előadó díját vehette át az énekesnő.

A 18 éves Eilish a legfiatalabb énekes, aki a James Bond-filmek 57 éves történetében címadó dalt ad elő.

hirdetés

A dalt Billie írta testvérével Finneas O'Connell-lel, akivel tavaly adta ki When We All Fall Asleep, Where Do We Go? című első albumát, amelyet két Grammy-díjra jelöltek.

A legújabb, Daniel Craig főszereplésével forgatott Bond-filmet április 8-án mutatják be a hazai mozik 007 Nincs idő meghalni címmel.

Billie Eilish - No Time To Die

hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
zongora.jpg

Liszt Ferenc szépunokájának olyan a keze és úgy is zongorázik, mint világhíres szépapja

Michael Andreas Häringer csodagyerekként nyolc évesen már komponált is.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. február 20.


hirdetés

Michael Andreas Häringer játékát sokan csodálják máris, közösségi oldalának közel egymillió követője van. A fiatal zongorista már nyolc évesen komponált és csodagyerekként ismerték.

A fiúnak még a keze is olyan, és úgy is zongorázik, mint világhíres szépapja Liszt Ferenc.

A Michael Barcelonában született, de családja német származású. Szüleinek semmi köze nem volt a zenéhez, így nagyon meglepődtek, mikor kiderült, hogy a gyerekük ekkora tehetség.

Az ifjú zongorista elmondta, hogy már 2-3 évesen is sokat énekelt, majd egy olyan iskolába került, ahol volt gyerekkórus. Ott látta meg, hogyan zongoráznak a tanárok, és onnantól kezdve ő is zenélni szeretett volna. Hamar kiderült, hogy mennyire kitűnően zongorázik. Nyolc évesen már a barcelonai konzervatórium hallgatója lett és hat év helyett négy év múlva el is végezte az iskolát. Azóta számos fellépése volt, de Magyarországon még nem adott koncertet.

Bár kedvence a klasszikus zene, ám a moderneket is szereti, és szívesen komponál ilyeneket is. A zongora mellett hegedül, táncol és klipeket is készít.

hirdetés

Egy brazil tévé készített vele egy interjút, ekkor tudta meg, hogy rokoni szálak fűzik a legendás magyar zenészhez. Liszt ugyanis egy nála jóval fiatalabb tanítványába lett szerelmes, és ebből a kapcsolatból született gyerek volt Michael egyik őse.

A szépunokát nagyon érdekli Liszt munkássága, rengeteget olvas róla, és érdeklődik utána.

VIDEÓ: Az RTL Fókusz beszámolója

Liszt Ferenc - II. Magyar rapszódia

Billie Eilish - James Bond No Time To Die

hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
1-13.jpg

Ez a 2020-as évek Amerikai Pitéje, sorozatköntösben – rákattantunk a Szexoktatásra

Kritika a Netflix egyik legnézettebb sorozatáról.
Szajki-Vörös Adél, fotó: Netflix - szmo.hu
2020. február 21.


hirdetés

A Szexoktatás első évadja kifejezetten nagy siker lett a Netflixen, hiszen a platform 8. legnézettebb sorozata volt 2019-ben, ami komoly szintnek számít, így aztán nem is volt kétséges, hogy érkezik belőle a második évad. Január 17-én jelent meg a teljes új szezon a streaming-szolgáltató oldalán és mára valószínűleg minden rajongó túl is van mind a nyolc részen.

A sorozat sikere nemcsak a témájában – hogyan találják meg önmagukat a szexualitásban a fiatalok -, hanem modernségében is keresendő: mai problémákat dolgoz fel humoros, szókimondó, ugyanakkor drámai és érzelmes módon. Ennek a nyelvezetnek a segítségével egyfajta empátia alakul ki a nézőben a szereplők felé, így pedig minket, nézőket akár a körülöttünk élők problémáival szemben is elfogadóbbá tehet.

A sorozat egy gimnáziumban játszódik Angliában, a főszereplő fiú, Otis pedig egy nyílt szexualitású és szabadszájú szexterapeuta hölgy (Gillian Anderson játssza, akit üdítő ebben a szerepben látni) szorongó fia. A fiú még ráadásul szűz is, tehát mindenben az anyja ellentéte. Csakhogy a suliban kiderül, hogy minden, amit egész kiskora óta hallott és hall otthon az anyjától a szexualitás témájában, azt ő is profin tovább tudja adni, így tanácsaival segíteni tud iskolatársain - ezért úgy dönt, hogy belevág az üzletbe és ő lesz a suli titkos szexterepautája.

A kreátor (Laurie Nunn) elmondása szerint kifejezetten meglepte a hatalmas siker, egyszerűen nem számított ilyen érdeklődésre egy ilyen furcsa történet kapcsán. Bár ha belegondolunk, hány bizarr, high concept történet lett később világsiker, akkor talán mégsem annyira meglepő. A Breaking Bad és a Dexter sztorija például szintén meghökkentő volt első hallásra.

A nézőnek először valóban furcsa érzése támadhat a szókimondó stílus miatt, hiszen a való életben azért nem azt tapasztalja maga körül, hogy az emberek teljes természetességgel beszélgetnek az anál szexről és a beöntésről, mintha csak a másnapi ebédről lenne szó.

hirdetés

A sorozat, ahogy a címe is utal rá, annak ellenére, hogy mindenki számára élvezhető történet, mégis valóban szolgál a mai tinédzsereknek egyfajta oktató jelleggel is, de ezt olyan ügyesen csomagolja be a drámába, hogy talán fel sem tűnik mindenkinek - hiszen közben nevetünk és a főhősért aggódunk, na meg drukkolunk neki, hogy veszítse el végre már a szüzességét. Na, ez honnan ismerős? Naná, hogy az Amerikai pitéből.

Otis története mellett minden epizód egy-egy iskolatársa problémáját is feldolgozza, így belelátunk a kortárs tinik szexuális problémáiba, s a sorozat egyfajta tükröt tart a mai társadalomról rajtuk keresztül.

Ezek az epizodista szereplők aztán később is visszatérnek, sőt, megkedveljük őket, majd drukkolunk életük alakulásáért és azért, hogy a frusztrációikat sikerüljön feldolgozniuk, hiszen a legtöbb tinédzser szenved valami hasonlótól. A mai felgyorsult, kesze-kusza világunk aktuális lelkiállapotát adja vissza a sztori a fiatalok érzelmein keresztül.

Az első évad nagyon magasra tette a lécet, jól építkezett, a néző részről részre egyre jobban belekerülhetett ebbe a különleges világba, a feszültség pedig patikamérlegen volt adagolva, amit az Otis és Maeve között alakuló, de soha testet nem öltő szerelem tartott fent.

A két szereplő között szuper a kémia és a történet is remekül van megírva, hiszen nem érezni azt, hogy ezt már negyvenszer láttuk, hiába az a sztori, hogy a főhős nem bír összejönni azzal, akit igazán szeret.

A második évad sajnos pont ennek a feszültségnek a hiánya miatt gyengébben indul, pontosabban Maeve hiánya amiatt, aki az első részekben csak visszafogottan van jelen, mert éppen nem jár suliba, hanem inkább dolgozik.

Bizony feszültségvesztést okoz a főszereplő lány hiánya, de szerencsére a humoros, eredeti jelenetek segítenek túllendülni végül az első részeken. Pedig a legelső epizód esetében tipikus hibába estek az alkotók a megírásakor: mindenáron emelni akarták a téteket az első évadhoz képest, és sajnos végig ez jellemzi az egész évad történetkezelését.

Általános cél ugyanis minden szériánál, hogy a második évadban mindenből egy kicsit többet akarnak beletenni az alkotók. Amikor például Otis anyja lesz a suli szexterapeutája, az is egy meglehetősen erőltetett, eltúlzott fordulat, pedig az első szezonban pont jó volt, ahogy az anyuka nem telepedett ennyire rá a történet folyására, csak finoman a háttérben volt jelen a sztorija. Az első évad ereje épp az egyszerűségében volt.

Mielőtt azonban elvennénk a kedvet ettől az új évadtól, azért leszögeznénk, hogy a sorozat bája megmaradt, ugyanolyan szerethetőek a szereplők és jó érzés marad az emberben minden rész után, hiszen a fő erényeit jól sikerült megtartania. Maeve visszatérésétől pedig újra megjelenik a kellő feszültség, újra drukkolhatunk az igazi szerelemnek, és persze újabb akadályok gördülnek a két szerelmes elé is.

A humorát is jól megtartotta a sorozat és bizonyos mellékszereplők története is kifejezetten izgalmasan épül tovább: például az iskolaigazgató fiának szála, ahogy ráébred valódi szexualitására. Aki még egy részt sem látott a Sex Educationből, annak bátran ajánljuk: eredeti és szórakoztató, a 2020-as évek Amerikai pitéje.

hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!