hirdetés
szabadsaghid_ck.jpg

Boldog születésnapot, Szabadság-híd!

123 éve adták át a Szabadság-hidat, melyet még világháború után is az eredeti tervek alapján építették újjá. Ráadásul két rekord is fűződik hozzá.
Forrás: Budapest romantikája blog, Címkép: FSZEK Budapest Gyűjtemény - szmo.hu
2019. október 04.


hirdetés

Budapest egy csodás város, tele szívvel és rejtett titkokkal. Vajon milyen lehetett ez a gyönyörű város a XIX. és a XX. században? Elsősorban romantikus...

A rekordok hídja

A noha a Szabadság-híd csupán a negyedikként felépült pesti dunai híd,

nevéhez két rekord is fűződik. Az egyik, hogy 331,2 méteres hosszával ez a főváros legrövidebb hídja, és – ami talán fontosabb – ez az első olyan fix átkelő, mely kizárólag a magyar ipar termékeként épült.

Az akkor még Fővám téri híd építése már 1885-ben eldőlt, lévén akkor iktatták törvénybe, hogy amennyiben város kasszájába legalább 650 ezer forint folyik be a hídpénzekből, úgy azt egy újabb ilyen szerkezet építésére kell fordítani. Mivel a meglévő két közúti híd, a Lánc- és a Margit a tervezettnél is nagyobb hasznot hajtott, 1893-ban már két új átkelő építését rendelték el. Ezek valójában a negyedik és ötödik állandó hidak voltak a városban, ám mivel harmadikként az Északi Vasúti Összekötő híd készült el, így a közúti hidak közül a harmadik és negyedik lett a Fővám téri (Szabadság) és az Eskü téri (Erzsébet) híd.

Nemzetközi pályázat a hidak építésére

hirdetés

A hidak tervezésére kiírt nemzetközi pályázatra 74 anyag érkezett be, melyek közül 21 vonatkozott a Fővám térről induló hídra. A győztes végül az ország egyik legjobb nevű hídtervezőjének, Feketeházy Jánosnak a terve lett (igaz végül kisebb, Gálik István, Beke József és Nagy Virgil által eszközölt változtatással).

Budapest Ferencz József hid. Fővámház és a Közraktárak 1896 körül. A háromnyílású, konzoltartós vasszerkezetű híd 1894-96-ban épült a leghíresebb magyar hídépítő mérnök, Feketeházy János díjnyertes pályázati terve alapján. A turuljairól híres kapuzatok építész-tervezője Nagy Virgil volt. Ez az egyetlen fővárosi híd, melynek vámpavilonjai részben ma is megvannak a pesti oldalon. (Vadas Ferenc gépirat) Szerző ismeretlen. Forrás: FSZEK Budapest Gyűjtemény

Az építkezés a pályázat eredményének építése után igen hamar, már 1894-ben megkezdődött és a pillérek, valamint a hídfők már egy évvel később, 1895 decemberében készen voltak. Ahogyan fentebb már említettük a Fővám téri híd volt az első olyan budapesti átkelő mely kizárólag a magyar ipar termékeiből épült fel. Ennek megfelelően a vasszerkezeteket gyártása 1895 februárjában, a Magyar Királyi Államvasutak Gépgyárában indult meg, és ez a gyár szállította le a teljes mennyiséget, határidőre.

Mivel az alapanyag ilyen kiváló ütemezésben érkezett, így a vasszerkezet szerelését már 1895 júliusában meg tudták kezdeni és 13 hónappal később, 1896 augusztusában be is fejezték. Az ünnepélyes átadásra végül is éppen 123 éve, a Millennium évében, október 4-én került sor. Az átadó ünnepségen részt vett Ferenc József, sőt ő maga verte be az utolsó szegecset is. A hidat végül az ő tiszteletére Ferencz József hídra keresztelték el.

A Pesti Napló 1896. október 5-i, hétfői számában így számolt be a híd átadásáról:

"A király a hídon.

Most ő felsége rálépett a hidra és ezzel a hid átadatott a forgalomnak. A király oldalán haladtak báró Bánffy Dezső miniszterelnök és Dániel Ernő kereskedelmi miniszter, utánuk József főherceg, körülvéve a többi miniszterektől, majd a többi meghívott vendégek, akik nagy csoportokban kisérték a felséges urat.

A király legelőször az első mederpillér feletti vaskapuzatnál állt meg, ahol Dániel Ernő megmagyarázta a turulmadarak jelentőségét. A kapu gazdag ornamentikája nagyon megtetszett a királynak, aki azután ismét folytatta az utat. Amikor a hid közepére ért, a hid alól lelkes éljenzés hallatszott. Néhány evező-egyesület tagjai voltak az éljenzők; akik mintegy 20—25 csolnakban elhelyezkedve cirkáltak a hid alatt.

Minél közelebb ért a király a budai oldal felé, annál zajosabb és lelkesebb lett az üdvrivalgás, amely- lyel a budai parton és a Gellérthegyen álló közönség fogadta ő felségét. Szűnni nem akaró éljenzés hangzott fel minden oldalról, és a király mindenfelé katonásan tisztelgett.

Átérve a hid budai feljárójához, ő felsége megállt és végig jártatta szemeit a gyönyörű panorámán, amelyet a hatalmas folyam számos hajóival, a szemben levő pesti rakodópart gazdagon díszített palotáival nyújtott.

— Ez igazán szép. mondotta a király, József főhercegnek, akivel most hosszabb beszélgetésbe eredt. Azután még kezet nyújtott Bánffy Dezsőnek és Dániel Ernőnek, amire a közönség folytonos éljenzése közben kocsira ült és a rakodóparton végig, a királyi palotához a Krisztinavároson át vezető uj utón hajtatott fel a váriakba.

A király távozása után a miniszterek és méltóságok gyalog tértek a pesti oldalra. Utánuk azonban a budai közönség is ellepte a hidat, amelyen ma egész nap ingyenes volt a forgalom. Óriás embertömeg járt fel és alá, gyönyörködve az uj hídon, amely a mai napon ki is állotta fényesen a teherpróbát, mert gyakran igazán veszélyes tolongás volt a hídon.

A rend azonban egy percig sem zavartatott. Egész nap a kiváncsiak tömege nézte a főváros uj alkotását; éjfél 12 órakor azonban elfoglalták helyeiket a hidvámszedők és pont éjfélkor az első pesti átkelő lefizette a hid első bevételét, két krajcárt, amelyért egy fényes pléhdarabot kapott.

Ugyanekkor egy fess fiákker is robogott a hid kocsiutjára, és ezzel a hid forgalma megkezdődött."

Fakockákkal borították és a villamos síneket is beépítették

Az elkészült alkotás akkoriban Európa szerte modernnek számított, hiszen 12 elektromos ívlámpa, 8 izzólámpa és 48 gázlámpa mellett, villamos síneket is elhelyeztek rajta. Ezeket az eredetileg fakockákkal borított úttest két oldalán helyezték, alsó vezetékes rendszerben, hiszen ekkor még a főváros valamennyi villamosvonalán az úttestben futott az elektromos vezeték. Mivel az építkezés megindulásakor a Vámház körút (akkoriban Mészáros utca) csak a Lipót (Váci) utcáig tartott, azt időközben egy útban lévő háztömb lebontása mellett egészen az új hídig vezették el.

Ezzel – a híd átadása után másfél évvel – a villamos közlekedés is megindulhatott a Kálvin (akkoriban Széna) tér felől Budára. A járatot a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) üzemeltette. A villamos pályát végül 1923-ban alakították át felsővezetékes rendszerűre, míg 1938-ban helyezték át a híd közepére. A sors fura fintora, hogy mindössze hét évvel a felújítás és átalakítás után a II. világháborúban, a visszavonuló német alakulatok felrobbantották a hidat, és ezzel majdnem megpecsételték a sorsát.

Villamosvasúti pálya építése a Ferenc József hídon. A munkát felügyelők, munkások. Közelről látható az alsóvezetékes sínpálya útburkolat alatti szerkezete 1896 körül. Szerző ismeretlen. Forrás: FSZEK Budapest Gyűjtemény

Ám a híd még a komoly károsodások ellenére is túlélte a robbanást, ami egyértelműen Feketeházy János zseniális munkáját dicséri. A hidat végül a robbanás után alig egy évvel, 1946 tavaszán kezdték újraépíteni, az eredeti tervek alapján gyártott alkatrészekkel és még abban az évben, augusztus 20-án adták át a forgalomnak, immáron Szabadság-híd néven.

Ha szereted a romantikát, a múltat és Budapestet, neked írják a Budapest romantikája blogot.


hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
nasa-felvetele-budapestrol.jpg

Ilyen csodaszép látványt nyújt az éjszakai Budapest a Nemzetközi Űrállomásról

A különleges fotót a NASA készítette.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. május 25.


hirdetés

Gyönyörű fotót tettek közzé a NASA honlapján Budapestről.

A képet úgynevezett off-nadír szögből lőtték, ami azt jelenti, hogy a város nem közvetlenül a lencse alatt helyezkedett el, hanem attól oldalra.

A fotót a már lezárult 62-es Expedíció egyik űrhajósa készítette március 18-án egy Nikon D5 digitális kamerával, amit 200 milliméteres lencsével szereltek fel. A képet feljavították, hogy jobb legyen a kontraszt.

A NASA a fotóleírásban beszámol arról is, hogy az ország középső részén fekvő Budapesten lakik az ország népességének 20 százaléka, valamint hogy a város magját a Duna szeli ketté, Európa második leghosszabb folyója, és hogy a város budai és pesti oldalát hidak kötik össze.

Korábban, 2019 őszén is készült már gyönyörű felvétel Budapestről a Nemzetközi Űrállomáson:

hirdetés

Via: Raketa.hu

hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
karacsony-3.jpg

Karácsony leállítaná a fővárost egy percre Trianon évfordulóján, június 4-én

16 óra 30 perckor meg fog állni a budapesti közösségi közlekedés. A főpolgármester szerint nem lehet vita, hogy száz évvel ezelőtt ordítóan igazságtalan, a nemzetek önrendelkezését sárba tipró döntés született.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. május 24.


hirdetés

Karácsony Gergely főpolgármester vasárnapi Facebook-bejegyzésében arra kérte a budapestieket, hogy a trianoni döntés századik évfordulóján, június 4-én 16 óra 30 perckor egy percre álljon meg a főváros - írta az MTI.

A főpolgármester közösségi oldalán úgy fogalmazott: szembe kell nézni a rossz döntésekkel a régmúltból és a közelmúltból is, nem a múltban szerzett sebek elfedése, hanem éppen a jövő lehetőségeinek megragadása miatt. Azt írta:

az 1920-as trianoni békediktátumban, a történelmi Magyarország felszámolásában a nagyhatalmak önzése és felelőtlensége mellett jelentős szerepe volt a dualizmus magyar politikai elitjének, korlátozó politikájának is.

A mai felelős nemzetpolitikáról Karácsony Gergely úgy vélekedett, hogy minden eszközzel támogatni kell a határon túli magyar közösségeket, de ezt akadályozza minden olyan tett és kimondott szó, amit a környező országokban a határok megváltoztatására való törekvésként lehet értelmezni.

Hangsúlyozta: abban azonban nem lehet vita, hogy száz évvel ezelőtt ordítóan igazságtalan, a nemzetek önrendelkezését sárba tipró döntés született. A magyarok pedig száz évvel a döntés után sem érezhetnek ezzel kapcsolatban mást, mint mélységes fájdalmat azért, mert "kilakoltattak bennünket országunkból", hiszen Magyarország elvesztette területének és nemzeti jövedelmének kétharmadát.

hirdetés

Hozzátette:

azért is érezhet minden magyar fájdalmat, mert a nemzeti önrendelkezés jelszavát sárba tiporva, 3,5 milliónyi "polgártársunk" került pusztán hatalmi számításból, akarata ellenére idegen állam fennhatósága alá.

Mintegy 400 ezren kénytelenek voltak elhagyni szülőföldjüket, sokuk vasúti vagonokban húzta meg magát hetekig-hónapokig, néha évekig. "Rájuk, Budapest első menekültjeire is emlékezünk, amikor Trianonról szólunk" - jegyezte meg. Közölte: ahhoz, hogy "fájdalmunkból ne gyűlölet, a múlttal való szembenézésből ne a jövő feladása legyen", az kell, hogy "egy percre legalább legyen közös az emlékezésünk". Ezért

kezdeményezte az egy perces leállást Budapesten.

Egy percre meg fog állni a budapesti közösségi közlekedés, leállnak a metrók, a buszok, a villamosok, és Karácsony Gergely azt kérte, hogy egy percre álljon meg mindenki, a budapesti polgárok közössége is. Álljon meg egy percre a közúti autós, biciklis és gyalogos közlekedés is - írta.

Úgy fogalmazott: az egyperces csendben "halljuk meg egymás közelségét határon innen és túl, a múlt, a jövő generációit" a fővárosban és vidéken is. Aztán az egy percnyi csend után úgy induljon tovább az élet, "hogy egy kicsit közelebb vagyunk egymáshoz" - tette hozzá.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
100066607_2846700925455574_8391559527295614976_o.jpg

Óriási kerthelyiséggé alakul a Budapest Park

Csütörtökön nyit a ParkKert.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. május 26.


hirdetés

Bár koncerteket még nem tarthatnak, mégsem maradunk augusztusig Budapest Park nélkül. Május 28-án, 16 órától ugyanis megnyílik a ParkKert, azaz a hatalmas kerthelyiséggé változtatott Park. A tánctereket így most asztalok és székek töltik meg az egyelőre június 6-ig csak tesztüzemként működő ParkKertben. A hatalmas tér miatt a távolságtartás adott, emellett rendszeres fertőtlenítést ígérnek.

Ezzel a Budapest Park ad majd otthont a város egyik legnagyobb kerthelyiségének.

A nyitást hirdető Facebook-eseményben a szervezők kitérnek a leggyakrabban feltett kérdésekre is, ezekből összeszedtük mi is a legfontosabb infókat:

- a belépés ingyenes lesz,

- egyelőre nem lehet asztalt foglalni, de dolgoznak rajta, hogy hamarosan ez változzon,

- enni is tudtok majd a ParkKertben: kinyit a PizzaMe, a Burger Bár és a hotdog árus is,

hirdetés

- lesz ruhatár és biciklitároló is,

- és viheted magaddal a kutyádat is, de kérik, hogy legyen pórázon és a biztonság kedvéért készülj szájkosárral is.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
lanchid.jpg

Biztosítja a kormány a Lánchíd felújítására megígért 6 milliárd forintot

Fürjes Balázs államtitkár feltette a kérdést: miért mond gyökeresen mást a főpolgármester, mint fél évvel ezelőtt. Szakvélemény szerint a híd felújítása nem halasztható, mert a szerkezet nagyon rossz állapotban van.
MTI - szmo.hu
2020. május 25.


hirdetés

Biztosítja a kormány a Lánchíd felújítására még Tarlós István főpolgármesternek megígért hatmilliárd forintot - közölte a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára hétfőn a Kossuth rádióban.

Fürjes Balázs elmondta, soron kívüli tájékoztatást kért Karácsony Gergely főpolgármestertől a Lánchíd felújításáról, tekintettel arra is, hogy a főpolgármester néhány hónapja még a híd kritikus állapota miatt halaszthatatlannak minősítette a hídfelújítást, csütörtökön viszont azt írta Facebook-oldalán, hogy a beruházást bizonytalan időre elhalasztják.

A Karácsony Gergely által készíttetett és a kormánynak a főpolgármester által személyesen átadott

szakvélemény szerint a Lánchíd felújítása nem halasztható, mert a híd nagyon rossz állapotban van, teherbírásával komoly problémák vannak, és a felújítás halasztása drasztikusan növelheti a költségeket

- mondta az államtitkár, hozzátéve, hogy azt szeretnék tudni, azóta mi változott, ugyanabban a kérdésben miért mond gyökeresen mást a főpolgármester, mint fél évvel ezelőtt.

hirdetés

Közölte, hogy az elmúlt félévben semmilyen tájékoztatást nem kaptak a Lánchíd felújításáról a Fővárostól, a levélre sem kapott még hivatalos választ, de bízik abban, hogy az megérkezik majd és személyesen is meg tudják beszélni a kérdéseket.

A kormány képviselői állnak rendelkezésre, szeretnének segíteni, a kialakult helyzetet ugyanis tisztázni kell, mert a kérdés a közlekedők biztonsága és a "Városháza szavahihetősége" miatt is nagyon fontos - hangsúlyozta Fürjes Balázs.


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!