hirdetés
DSC_9677.jpg

Bodnár Tibor, a Ladánybenéből: Mi, fehérek nyilván nem lehetünk rastafárik

10 év után jelentkezik új EP-vel a Ladánybene27. Bodnár Tibit nem csak az új anyagról kérdeztem, de beszélgettünk az egykori építőtáborokról és a rastafari vallásról is.
Kövesdi Miklós Gábor - szmo.hu
2019. december 10.


hirdetés

Nagy örömömre Bodnár Tibi azt is segített helyre tenni, pontosan milyen zenék tartoznak a reggae irányzatba, elárulta, kinek köszönhetően lettek ők "a" magyar reggae zenekar, illetve a zenekar távlati terveiről is faggattam.

- Élénken él bennem egy emlék. A bátyámmal az 5-ös úton autóztunk, amikor láttunk egy Ladánybene táblát, és ennek kapcsán elkezdtünk beszélgetni az akkor – számunkra legalábbis – új zenekarról. Ennek csak annyi jelentősége van, hogy ez valamikor 93-94 körül lehetett, vagyis nagyon régi a zenekar. Sőt, most az internetről megtudtam, valójában még ennél is sokkal korábban indult a történetetek. Ti mikorra teszitek az indulást?

- 1985. augusztus 3-ra egész pontosan. Azért tudom ennyire pontosan, mert ekkor adtunk nevet a formációnak. Ez egy építőtáborban történt, ennek a telefonszáma volt a Ladánybene 27. Voltak olyan települések, amik nem voltak bekötve az akkori „crossbar” telefonrendszerbe. Volt egy-egy telefon a faluban vagy a tanyavilágban, és azt így lehetett elérni, a postán keresztül.

Adta magát, hogy arra a bizonyos szombati, építőtáboros koncertre ez legyen a nevünk, és ránk ragadt.

- Azt hiszem, kell egy kis kitérőt tenni, mert az olvasóink közül valószínűleg sokan nem tudják, nem tudhatják, mik is voltak az építőt táborok. Itt ugyebár nem arról volt szó, hogy maltert kevertetek és raktátok a téglát.

hirdetés

- (nevet) Nem házat építettünk, hanem a szocializmust. Ezek általában mezőgazdasági munkatáborok voltak középiskolások számára. A KISZ – a Kommunista Ifjúsági Szövetség – helyi vezetői szervezték. Ez lehetőséget nyújtott, hogy két hétre kiszabadulj az otthoni légkörből, bulizz a haverokkal, ismerkedj a csajokkal. Persze azért kőkeményen dolgoztunk minden nap, hajnalban keltünk. Kukoricacímerezés, gyümölcsszedés, gazolás, ilyeneket csináltunk.

- Azért tegyük gyorsan hozzá, hogy az építőtáborok, akárcsak az úttörőtáborok, hozzá tartoztak a mindennapokhoz, nem arról van szó, hogy elvetemült kommunista fiatalok jártak oda...

- Sőt...

- Bomlasztottátok a rendszert...

- Ha nem is bomlasztottuk, de nem az élmunka volt a célunk.

- Hazudnék, ha azt mondanám, hogy a reggae szakértője vagyok. De úgy látom, rajtam kívül is sokan vannak, akik nincsenek tisztába a fogalmakkal. Nekem most úgy tűnik, hogy a reggae egyfelől jelent egy konkrét zenei stílust, de létezik zenei gyűjtőfogalomként is, ami olyan műfajokat ölel fel, mint pl. a ska, a rocksteady vagy a ragga. Szóval hogy is van ez?

- A reggae nem olyan régi keletű. Az 1950-es 60-as években alakult ki. A jamaicai táncesteken az amerikai jazzre jellemző, sok fúvósra épülő zenéket kezdtek játszani. Ezek keveredtek a szigetországra jellemző tánczenékkel, ennek az eredménye volt a ska. De a skának is a ma már kevesek által játszott ska jazz irányzata, amely nem az énekről szólt, hanem a szólókról. Szaxi szóló, azt átveszi a trombita, ilyesmi. Ahogy telt-múlt az idő, variálgattak vele, a dob más ritmusokat próbált, ebből lett egy átmenet, benne a rocksteady vagy az early reggae, azaz korai reggae. Aztán az énekesek is egyre nagyobb szerepet kaptak, fontossá vált a szöveg. Mondjuk úgy, hogy beatzenésedett ez a muzsika. Komolyabbá is vált, lelassult. Bob Marley és a Wailers zenekar voltak az úttörői ennek a lelassult, úgy nevezett „roots reggae”-nek. Megalapozták, hogy ennek hogy kell szólnia. Hová kerülnek a hangsúlyok a dobban, vagy a basszus milyen lélegzettel, hogy játszik, milyen íveket, hogy kíséri a zongora. Ez a „roots reggae” nagyon sok előadót termelt ki, akikről itthon mit sem tudtunk, mi csak Bob Marley-t ismertük. De természetesen ahogy zajlott az élet, jöttek modernebb zenék, és kialakult ennek a szövegelős változata, a ragga dancehall, amiből Európában és Amerikában a rap lett. A dub is elég korán kialakult, ami egy kísérletezős irányzat.

Tehát inkább úgy mondanám, hogy a reggae a jamaicai zenék családja.

- Adja magát a kérdés, hogy Ti hogy akadtatok rá erre a műfajra.

- Kerülő úton. Mondhatjuk, hogy az imént felvázolt utat mi is bejártuk a különböző műfajok között. Amikor a zenekar összeállt, egyáltalán nem voltunk reggae rajongók. Jó időben jó impulzusok értek minket. Az egyik ilyen az volt, hogy Göczey Zsuzsa a Lemezbörze helyett című sorozatában leadta Bob Marley egy koncertalbumát, ami nagy hatással volt ránk. Aztán valamikor a 80-as évek vége felé a UB40-nak volt koncertje a régi Sportcsarnokban. Angyalföldön működött egy Fals nevű ska zenekar, aki olyasmiket játszottak, mint a Madness. Egyszer megnéztük a koncertjüket, és a nevükhöz méltóan tényleg jó fals volt, de a fúvós szekció nagyon tetszett. Szép lassan mi is bele-beleszőttük ezeket a hatásokat a zenénkbe. Mi is csináltunk bolondos ska nótákat, mint a Schneider úr, vagy a Filmsztár, Mozigépész, sokan szerették őket, lehetett rá táncolni. Játszottunk Madness-számokat is. Aztán lett az Új ska című dalunk, aminek lelassítottuk a refrénjét, és az egy roots reggae lett. Jól sikerült, akkor csináltunk egy másikat, az a Csodára várva. Abban az időben – körülbelül 1989-90-et írunk – nagyon előkelő helyen végeztünk egy tehetségkutatón, ennek köszönhetően eljutottunk a Szigeti Ferenc által szervezett Rock Gyermekei táborba, Tokajba. Ott megnyertük a szakmai szavazást, és Feri felajánlott egy lemezlehetőséget. Ez akkor, 90-ben nagyon nagy dolog volt a mai világhoz képest, mert akkoriban csak az olyan nagyoknak jelent meg lemeze, mint Koncz Zsuzsa vagy a V’ Moto-Rock.

Feri viszont azt mondta, engedjük el a sok sallangot. Mi ugyanis azért a Petőfi versfeldolgozástól a kínai versek megzenésítéséig sok mindent játszottunk.

Tehát azt javasolta, ha tetszik a gondolat, legyünk mi „a” reggae zenekar.

Így született az első album, amin voltak ska és reggae nóták.

- A reggae zene erősen kötődik a rastafari valláshoz. Ezzel a részével foglalkoztatok, vagy csak a zene fogott meg?

- Foglalkoztunk. Főleg akkor, amikor 95’-ben kijutottunk Jamaicába. Nagyon furcsa dolog, hogy már rég a rendszerváltás után vagyunk. De valamiért a magyar médiában még ekkor sem lehetett nagyon találkozni a reggae zenével Bob Marley egy-két slágerén kívül. A UB40 és a Sunshine Reggae jelentette nálunk a műfajt. Ugyan az első lemezünkön már volt egy dal, a Rastafari, amiben érintjük a témát, de azért mi sem nagyon találkoztunk magával a vallással. Viszont amikor kijutottunk, akkor hoztunk haza könyveket és olyan zenéket is, amelyek a rasta-gondolattal foglalkoznak. Mi, fehérek nyilván nem lehetünk rastafárik, hiszen az egész lényege pont az, hogy a Jamaicában élő, Afrikából odatelepített rabszolgák leszármazottai keresték az identitásukat. Marcus Garvey gondolkodó és üzletember fogta össze ezt a fajta gondolkodást mozgalommá, vallássá. De sok olyan eleme van, amivel itt, Európában is egyet tudunk érteni. Ilyen az egymás iránti tisztelet, nyitottság, vagy a természet megóvása.

- Van magyar reggae? Alakultak ki az elmúlt 30 évben olyan stílus jegyek, vonások, amelyek kimondottan Magyarországon adódtak hozzá a reggae-hez?

- Minden országnak vagy nemzetnek van saját zenei világa, ami értelemszerűen keveredik egy zenekar muzsikájával. Például egy szerb rock n’ roll zenekar megszólalása érezhetően más, mint mondjuk Elvis Presleyé. Szerbiában egyébként pont nagyon érdekes reggae zenekarok is vannak.

- 5 év után jelentkeztek új albummal. Mi volt az oka a hosszú szünetnek?

- Relatív, hogy mi a hosszú. Bizonyos kor után sokkal gyorsabban suhannak az évek. Volt olyan tíz évünk, a kilencvenes évek, amikor 8 albumot készítettünk. De akkor mindannyian legényemberek voltunk, rá tudtuk szánni az összes időnket a zenekarra. Aztán családosak lettünk, és a lendület is értelemszerűen alábbhagyott. Átmentünk egy kisebb kiadóhoz, most pedig már magunk adjuk ki a lemezeinket. Így nincsenek olyan elvárások, mint a nagyoknál, ahol, ha születik egy sláger, akkor azonnal írni kell még két ugyanolyan albumot.

Ez most egy olyan időszak volt az életünkben, amely kevésbé a dalírásról szólt, sokkal inkább a koncertekről.

- A közelmúltban új, fiatal tagok is érkeztek a zenekarhoz. Összecsiszolódtatok?

- A zenekar harminc éves, az eredeti tagok 50 körüliek. Egy mai, huszonéves srácnak teljesen más a zenei világa, mert már máshogy kapta meg az impulzusokat – jobb hangszereken játszik, internettel nőtt fel. A mai zenei világban más szokások is vannak. Előfordul, hogy egy zenész több produkcióban működik közre, és naptárt kell egyeztetni Zenei értelemben kaptunk nagyon sok újat, ugyanakkor meg kellett tanulnunk együtt élni azzal a mai felfogással, hogy nem mindig ér rá valaki, esetleg beugró zenészt kell hívni, amit én nem szeretek. Szóval nagyon sok új impulzust kapunk tőlük, de alkalmazkodnunk is kell.

- Az LP címadó dala a Zárd ki a világot abból a szempontból különleges, hogy a Reggae Camphez kapcsolódik.

- A Reggae Camp a több mint húsz éve indult fesztiválunk, ami eleinte táborként működött. A reggae zene első számú magyarországi eseménye. Öt nap Jamaica. A célunk, hogy azok, akik szeretik ezt a műfajt, jöjjenek össze öt napra szeretetben és tiszteletben. Ott az emberek nem néznek tévét, nem hallgatnak rádiót, sok feszültségforrást távol lehet tartani. Erre rímel ez a dal is, aminek a szövege Miksa fejéből pattant ki, hogy zárjuk ki a külvilágot.

- A közeljövőben hol láthatunk, hallhatunk titeket?

- Most kis koncert szünetet tartunk. Ez az LP az új album előfutára szeretne lenni. Készülnek az új dalok, próbálunk, ez az elsődleges. A következő koncertünk februárban lesz, a Bob Marley emlékkoncert. 75 éves lenne Bob Marley, de minden évben megtartjuk ezt a koncertet a születésnapja környékén. Tavasszal pedig indul újra a koncert szezon.


hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
gyertya-gyasz-pixabay.jpg

Meghalt a NOX együttes állandó táncosa, Baraté Péter

A hírt a zenekar énekesnője, Péter Szabó Szilvia jelentette be.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. augusztus 06.


hirdetés

Gyászol a NOX együttes: meghalt egyik állandó táncosuk.

„Fájó szívvel és megrendülve tudatom Veletek, hogy Drága barátunk és egyben régi kollégám, hosszú évekig állandó táncosom, Baraté Péter (Csüli) tegnap elment!”

- írja Facebook-oldalán Péter Szabó Szilvia, a zenekar énekesnője.

„Csülikém, táncolj tovább az égi színpadon! Köszönöm Neked azt sok évnyi közös munkát, megannyi élményt és a barátságod!”

- búcsúzik társától a művész.

hirdetés


hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
berczesi-robi.jpg

Négy szám után le kellett állítani Bérczesi Róbert koncertjét

A beszámolók szerint „nem volt koncertképes állapotban”.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. augusztus 08.


hirdetés

A Kultkikötő-programok keretein belül megrendezett koncertre, Badacsonyzomajba a Hiperkarma frontembere, Bérczesi Róbert legszemélyesebb projektjét, az Én meg az Ének című előadást vitte el - írja a Veol.hu.

A tervek szerint a zenész a BlaBla-, Biorobot- és Hiperkarma-dalok mellett eljátszotta volna a magyar alternatív és popzene egykori nagy slágerei is.

Azonban az egyébként is egyórás késéssel induló koncert négy szám után véget is ért. A dalszerző nem volt koncertképes állapotban, így a koncertet fel kellett függeszteni

- írja a lap.

A szervezők a készpénzzel fizető jegyvásárlóknak a helyszínen visszaadták a jegy árát, és a többieknek is hamarosan megtérítik. A közönség részéről a beszámolók szerint nem volt felháborodás, inkább aggódtak a zenészért.

hirdetés

Egyelőre nem tudni, miért nem tudta folytatni a koncertet Bérczesi, de a zenésznek a 2000-es évek első évtizedében komoly drogproblémái voltak, erről ő maga is beszélt. 2013 óta azonban - miután egyszer kórházba is kellett szállítani - saját bevallása szerint nem fogyaszt tudatmódosító szereket.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
1-1.jpg

83 éves a kis termetű színészóriás – A legjobb sztorik Dustin Hoffmanról

A haverjai máig Hooknak hívják, de ő volt az Esőember és az Aranyoskám klasszikus hőse is. Augusztus 8-án ünnepli születésnapját a világhírű színész.
Szajki-Vörös Adél, fotó: HBO GO - szmo.hu
2020. augusztus 07.


hirdetés

A nagyapánk lehetne, és mindig ott bujkál egy kis cinkos mosoly a szája sarkában. 167 centi, két Oscarja van, az egyiket az Esőemberért, a másikat a Kramer kontra Kramerért kapta. Összegyűjtöttük a legérdekesebb és legviccesebb anekdotákat Dustin Hoffmannról, aki augusztus 8-án ünnepli 83. születésnapját.

Egy kis tánc

Az Amikor a farok csóválja című film forgatásán Hoffman és filmbeli partnere, Robert de Niro, valamint a rendező, Barry Levinson rögtönzött találkozón ülhetett le Bill Clintonnal. "Miről is szól a film?" - kérdezte Clinton De Nirót, aki Levinsonra nézett, abban a reményben, hogy majd ő megválaszolja a kérdést. Levinson Hoffmanra pillantott, akinek leesett, hogy nincsenek többen. "Egyszerűen csak elkezdtem sztepptáncolni. Még arra sem emlékszem, mit mondtam" - idézte fel Hoffman a jelenetet. A film egyébként egy elnöki szexbotrány leplezési kísérletéről szól...

Nagy barátság

Hoffman 1956 (!) óta ismeri Gene Hackmant, akivel egy filmes suliba jártak Pasadenában. Hackmant kirúgták pár hónap után, majd New Yorkba költözött, hogy ott próbáljon szerencsét. Hoffman nemsokára követte, és együtt is laktak Hackman egy-hálószobás apartmanjában, ahol Hoffman a konyhában aludt a földön.

hirdetés

Eredetileg pár napot ajánlott fel neki a barátja, de Hoffman nem volt hajlandó elmenni, így Hackmannek kellett elvonszolnia lakást nézni. Végül az ügy úgy oldódott meg, hogy Hackman rábeszélte Hoffmant, hogy közös barátjukkal, Robert Duvallal költözzön társbérletbe. Így is lett, Mannhattanben laktak és 80 dollárt fizettek egy hónapra ők ketten.

Rajongás

Hoffman és Hackman még lakótársi időszakukban - és okostelefon hiányában - gyakran felmentek a ház tetejére és doboltak. Hoffman bongózott, Hackman meg kongázott. Ezt tök jó elképzelni. Egyébként azért csinálták, mert hallották, hogy idoljuk, Marlon Brando klubokban zenél. Ők meg a tetőn.

Hook

Robert Duvallal később ismét egy filmsuliban kötöttek ki, ahová bevallásuk szerint a csajok miatt jártak. Fiatalkorukban a színészórák igazi aranybányának bizonyultak a számukra ilyen szempontból.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
reigl-judit.jpg

817 millió forintot fizettek a képeiért, mégis egy padláson dolgozott a most elhunyt Reigl Judit

Híresen szerény életet élt a világhírű művész.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. augusztus 08.


hirdetés

Mi is megírtuk, hogy pénteken, 97 esztendős korában elhunyt Reigl Judit világhíres Kossuth-díjas festőművész.

Nem akarta sem Lenint, sem Sztálint, sem Rákosit lefesteni, pedig a korszak legelismertebb mestere, Szőnyi István tanítványaként munkát kapott volna bőven az 50-es évek elején - hangzott el róla az RTL Klub Híradójában.

Reigl azonban 1950-ben a zöldhatáron a drótkerítésen átmászva inkább Párizsba emigrált.

Eleinte gyakorlatilag nyomorgott, de festékre valahogyan mindig volt pénze. Az 50-es évek végén viszont már a legnagyobb galériáknak dolgozott Franciaországban, és Németországban. A szürrealizmus egyik legfelkapottabb képviselőjének számított.

hirdetés

Egész életében híresen szerényen élt. Akkor is, amikor már a világ leghíresebb múzeumaiban állították ki képeit. Pedig az elmúlt 12 évben, az élő magyar művészek közül az ő képeiért fizettek a legtöbbet. 817 millió forintot. Ő ennek ellenére egy istállóból átalakított műteremlakásban lakott. Családot nem alapított, élettársa Betty Anderson, szintén festő volt. Ő 2007-ben halt meg, és 3 év múlva, 83 évesen, Reigl Judit is abbahagyta a festést.

Reigl Judit 97 évesen egy idősek otthonában hunyt el, egy Párizs melletti kis faluban.


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!