hirdetés
43771651_582458692209328_317361073441210368_n.jpg

Egy Steinway zongora, amelyen egy tablet áll, képernyőjén a partitúrával – Leonard Bernstein idén lenne 100 éves

Egy kócos hajú férfi áll a karmesteri pulpituson és szenvedélyesen beszél a zenei humorról. Beinti a zenekart, és a közönség, valamint a tv-nézők millió harsány kacagásban törnek ki.
Szöveg és kép:Göbölyös N. László - szmo.hu
2018. október 12.


hirdetés

Ez a kép jelenik meg előttem, ha meghallom a 20. századi zene egyik legkülönlegesebb egyéniségének, Leonard Bernsteinnek a nevét. A Zene fiataloknak című sorozata egy életre nyomot hagyott bennem és megtanított arra is, hogy meghalljam a Zene mélyebb tartalmait, összefüggéseit. Érdekes módon a West Side Story – amire Édesapám esküszik a mai napig – később tudott csak igazán megérinteni, nem is annyira a film, hanem inkább azok az előadók, akik egyes híres dalait feldolgozták és előadták.

Bernstein az idén lenne 100 éves, többször járt Magyarországon – talán nem véletlen, hiszen egyik mestere Reiner Frigyes volt – így hát érthető, hogy az elmúlt hónapokban több előadáson is felidézték alakját, zenéjét. Szeptemberben a Zsidó Kulturális Fesztivál keretében a Goldmark-teremben Bauer Andrea és zenésztársai a Kaddis című művének lélegzetelálló interpretációjával tisztelegtek a Mester előtt. Most az Óbudai Társaskörben kaptunk izgalmas keresztmetszetet a bernsteini életműből.

Múlt és jelen találkozását talán semmi sem szimbolizálta jobban, mint a Társaskör meseszép Steinway zongorája, amelyen egy tablet áll, képernyőjén a partitúrával.

Fáy Miklós vállalta, hogy felvázolja Bernstein különleges pályáját, a maga jól ismert szubjektív stílusában, nem titkolva a nagyszerű muzsikus életének árnyoldalait is. Néha kicsit túl sok volt a beszéd, lehetett volna inkább egy-két filmbejátszás Bernstein egyedülálló vezénylésével Fáy említette például, hogy utolsó fellépésén már súlyos betegen csak a tekintetével dirigálta a zenekart – ezt azonban már megcsinálta, poénból, fiatal korában és később is szívesen játszotta el… Az énekesek, zenészek azonban remekeltek, kihasználva a Társaskör immár legendás akusztikáját.

Különösen kiemelkedett Falusi Mariann, többek között There’s A Place For Us hihetetlen erejű előadásával, együtt lélegezve Sárik Péter triójával, akik instrumentális rögtönzésben is felidézték a West Side Storyt.

hirdetés

De legalább ilyen élmény volt Balogh Eszter és Najbauer Lóránt duettje a Trouble In Tahiti című korai operából. Két tiszta, erőteljes hang, akik tökéletesen tudták hozni a klasszikus éneklés és Bernstein jazzes hangulatainak elegyét. A Liszt Ferenc Kamarazenekar foglalta a keretbe az estet, és előadták a könnyed hangvételű Divertimentót.

Az est folyamán többször elhangzott, hogy Leonard Bernstein egész életében kereste a helyét: egyszerre volt világhírű karmester, sikeres, bár kevésbé termékeny zeneszerző, médiasztár, és nem mellesleg sajátos zenepedagógus. Mi marad meg belőle az utókornak? Az lesz a jó, ha az ő egész, megbonthatatlan egyéniségére emlékezünk.



hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
nicole-kidman-northfoto.jpg

Tom Cruise miatt majdnem összeomlott, de Oscart hozott ki belőle – Nicole Kidman-portré

A Hatalmas kis hazugságok sztárjának több, mint kalandos volt a magánélete, a karrierjének csúcsát pedig a válásának köszönheti.
Szajki-Vörös Adél, fotó: Northfoto - ZUMA Press, Inc. - szmo.hu
2020. február 19.


hirdetés

Ausztrália egyik legértékesebb kulturális "importja", Nicole Kidman rengeteg hullámvölgyön van túl a magánéletében, és közben épp pályája egyik csúcsát éli. Megmutatjuk, mi mit találtunk a legizgalmasabbnak vele kapcsolatban.

A szőkeség nem mindig nézett így ki, mint ma: göndör vörös fürtű kislány volt. Honoluluban, Hawaiion született ausztrál szülőktől. Édesapja, David Kidman biokémikus és klinikai szakpszichológus volt, pár éve hunyt el.

Kidman bevallása szerint csupa nő vette körül a családban, apját leszámítva, ezért nagyon fontos neki a nőtársaság, a női összetartás, sőt, a női kollégákkal való munka.

Nem véletlenül vállalta el a tavalyi Botrány című film egyik főszerepét is, mely az egyik leghíresebb zaklatási botrányról szólt, s Charlize Theron volt az egyik producere.

Nem sokkal Nicole születése után a családja Washingtonba költözött, majd három év múlva a szülők származási helyén, Sidney-ben telepedtek le - itt nevelkedett Nicole. A színésznő első szerelme a balett volt, de aztán a drámaszakkör kötötte le jobban a figyelmét. Serdülőkorára már komolyan foglalkozott a színészettel.

hirdetés

Már rendszeresen dolgozott egy helyi színházban, amikor egy alkalommal a közönség soraiban ülő Jane Campion - ekkoriban film szakirányon tanult a később a Zongoraleckéért Oscar-díjjal jutalmazott rendezőnő - felfigyelt a színpadon álló fiatal tehetségre és személyre szóló levelet írt neki, amiben dicsérte és bátorította. Kidman végül ott is hagyta a középiskolát, hogy minden idejét a színészetnek szentelhesse.

Kidman 16 évesen már be is tört a film világába egy ausztrál karácsonyi filmmel 1983-ban, amit a BMX banditák követett ugyanabban az évben, illetve egy minisorozat, a Vietnam 1987-ben (ezért hazájában díjazták is). Egy amerikai ügynök segítségével végül elérte, hogy egy igazi "felnőtt" produkcióban kapott szerepet Sam Neill oldalán. Ez volt a Halálos nyugalom 1989-ben, a többi pedig már filmtörténelem.

A Halálos nyugalomban látta meg ugyanis Tom Cruise Kidmant, és addig hajtotta az ügynökeit, hogy szerezzék meg az ausztrál színésznőt következő filmje, a Mint a villám főszerepére, amíg Kidman nemsokára Hollywoodban találta magát (1990-ben), egy világsztárral a kamera előtt és fülig szerelmesen.

Nemsokára összeházasodtak Cruise-zal, örökbe fogadtak két gyermeket, közben pedig még egy közös filmet készítettek, a Túl az óperenciánt 1992-ben.

Kidmant közben kezdték egyre komolyabban venni szakmailag az álomgyárban, így játszhatott Dustin Hoffman oldalán a Billy Bathgate-ben, illetve Michael Keaton partnereként az Életem című drámában. Valahogy azonban csak a csini mellékszereplő skatulyájában maradt a Mindörökké Batmanbeli (1995) szerepése ellenére is.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
alarcos-enekes-valtoznak-a-szabalyok.jpg

Így változnak a szabályok vasárnaptól az Álarcos énekesben

A párbajozók számán módosítottak.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. február 20.


hirdetés

Február 9-én indult az RTL Klub új szórakoztató műsora, az Álarcos énekes.

Ez a világ egyik legsikeresebb új formátuma, a The Masked Singer magyar változata.

Egy héttel később megjelent a konkurens csatorna, a TV2 hasonló, álarcban éneklős showműsora is, a Nicsak, ki vagyok?

A két műsor a vasárnap esti műsorsávban fut, egymás ellen indította őket a két rivális csatorna.

Az Álarcos énekes a múlt hétvégén a kereskedelmileg fontos célcsoportban, a 18-49 évesek között 23,5 % közönségarányt hozott, míg a Nicsak, ki vagyok? abban az idősávban, amikor együtt futott a két műsor, 14,9 %-os közönségaránnyal került adásba.

hirdetés

Az RTL Klub műsorát 420 ezren nézték a 18-49 évesek körében, ez valamennyivel kevesebb, mint az első adás nézettsége. A Nicsak, ki vagyok?-ra pedig 315 ezren voltak kíváncsiak.

A számok a teljes lakosságot nézve: 1.070 000 illetve 855 ezer.

A SorozatWiki információi szerint vasárnaptól szabályváltozás lesz az Álarcos énekesben.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
zongora.jpg

Liszt Ferenc szépunokájának olyan a keze és úgy is zongorázik, mint világhíres szépapja

Michael Andreas Häringer csodagyerekként nyolc évesen már komponált is.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. február 20.


hirdetés

Michael Andreas Häringer játékát sokan csodálják máris, közösségi oldalának közel egymillió követője van. A fiatal zongorista már nyolc évesen komponált és csodagyerekként ismerték.

A fiúnak még a keze is olyan, és úgy is zongorázik, mint világhíres szépapja Liszt Ferenc.

A Michael Barcelonában született, de családja német származású. Szüleinek semmi köze nem volt a zenéhez, így nagyon meglepődtek, mikor kiderült, hogy a gyerekük ekkora tehetség.

Az ifjú zongorista elmondta, hogy már 2-3 évesen is sokat énekelt, majd egy olyan iskolába került, ahol volt gyerekkórus. Ott látta meg, hogyan zongoráznak a tanárok, és onnantól kezdve ő is zenélni szeretett volna. Hamar kiderült, hogy mennyire kitűnően zongorázik. Nyolc évesen már a barcelonai konzervatórium hallgatója lett és hat év helyett négy év múlva el is végezte az iskolát. Azóta számos fellépése volt, de Magyarországon még nem adott koncertet.

Bár kedvence a klasszikus zene, ám a moderneket is szereti, és szívesen komponál ilyeneket is. A zongora mellett hegedül, táncol és klipeket is készít.

hirdetés

Egy brazil tévé készített vele egy interjút, ekkor tudta meg, hogy rokoni szálak fűzik a legendás magyar zenészhez. Liszt ugyanis egy nála jóval fiatalabb tanítványába lett szerelmes, és ebből a kapcsolatból született gyerek volt Michael egyik őse.

A szépunokát nagyon érdekli Liszt munkássága, rengeteget olvas róla, és érdeklődik utána.

VIDEÓ: Az RTL Fókusz beszámolója

Liszt Ferenc - II. Magyar rapszódia

Billie Eilish - James Bond No Time To Die

hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
guitar-756326_1920-1000x664.jpg

Alig ötezer forintot kap havonta a magyar zenészek kétharmada az Artisjus-jogdíjakból

A legjobban keresők havi félmilliót tehetnek zsebre - ők az egy százalékát teszik ki az Artisjust által képvisel művészeknek.
Kép: Illusztráció (Pixabay) - szmo.hu
2020. február 18.


hirdetés

Soha ilyen sok jogdíjat nem fizetett ki az Artisjus, mint 2019-ben. A közös hazai jogkezelő 9,3 milliárd forint jogdíjat osztott fel a dalok, zeneművek alkotói, illetve jogutódjaik között, a jogdíjak több mint fele jutott magyar szerzőkhöz - tudta meg az MTI Tóth Péter Benjamintól, az Artisjus üzleti transzformációs igazgatójától.

Az Artisjus 13 ezer 819 magyar szerző és jogutód számára osztott fel jogdíjat 2019-ben, miközben 1501 új szerző (zeneszerző, szövegíró) regisztrált az Artisjusnál; utóbbiak között a 30 év alattiak vannak többségben. "Tavaly hivatalosan 17 ezer 336 új zenemű (dal, komolyzenei mű) született, ezek között komolyzene, alkalmazott vagy könnyűzene egyaránt megtalálható. Az új daloknak bevétel szempontjából is komoly jelentősége van egy dalszerző életében: a jogdíjkifizetések 40 százaléka öt évnél nem régebbi szerzeményből, azaz a friss slágerekből származik. A legnagyobb bevételi forrás az élőzenei fellépésekből származik" - hangsúlyozta a szakértő.

A regisztrált új dalok közül a legtöbb (17 százalék) popzenei műfajban íródott, mögötte a rock-metál (16 százalék) szerepel.

Tovább csökkent a klasszikus/instrumentális kategóriába sorolt művek aránya, amely már csak 11 százalék; a hiphop 7 százalékra nőtt, és enyhén a filmzene is erősödött (6 százalék).

2019-ben 2964-en kaptak havi ötezer és ötvenezer forint közötti jogdíjat, míg 1 millió feletti összeget 47-en, 500 ezer és 1 millió közöttit 89-en kaptak zeneműveik után.

hirdetés

100 ezer és 500 ezer forint közötti jogdíjban 629-en, 50 ezer és 100 ezer forint közöttit 561 szerző és jogutód kapott havonta. Tóth Péter Benjamin az úgynevezett jogdíjpiramis kapcsán azt mondta, aki zenéből él és hozzávetőleg havi 50 ezer forintos jogdíjbevétellel kalkulálhat, már részben képes lehet finanszírozni a zenélést, a hangszer- vagy hangtechnika vásárlást.

A HVG számításai alapján azonban a szerzők nagyjábók 40 százaléka van abban a helyzetben, hogy 500 forint alatti jogdíjban részesült, 28 százalékuk pedig 500-5000 forint közötti "fizetést" tehetnek zsebre a jogdíjakból.

"Többféle sikeres dalszerzői modell van. Van, aki sok slágert ír, mások rendszeresen komponálnak arculati, háttér-, szignálzenéket. Az tud igazán jól keresni a jogdíjakkal, aki sok dalt sok előadónak ír" - mondta Tóth Péter Benjamin. A beszélgetésen jelen volt Németh Alajos dalszerző, zenész, a Bikini alapítója, aki az MTI kérdésére elmondta: szerzőként számára a legnagyobb bevételt a Közeli helyeken című dal jelenti, amelyet 1989-ben írt. Egyre több szerzője van az új daloknak, ez a tendencia a tengerentúlról jön, bár Magyarországon még nem terjedt el olyan mértékben.

Mint elhangzott,

2019-ben 36,8 ezer hazai üzlet és vendéglátóhely használt háttérgépzenét vendégei szórakoztatására.

Az ezek után kifizetett szerzői jogdíjak az Artisjus által felosztott teljes összeg 27 százalékát teszik ki. A szerzői egyesült által indított Zenével jobb! program keretében létrehozott honlapon zeneipari szakemberek adnak ötleteket az üzleteknek a minél hatékonyabb háttérzenéléshez.

hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!