hirdetés

BALATON

Egyre népszerűbbek az elektromos hajók a Balatonon

Megnéztük, milyen jogosítvány kell hozzájuk, milyen gyorsan merülnek le, és mennyire környezetbarát a működésük.

Link másolása

hirdetés

A világon a kedvtelésből tartott hajók 80%-át motor hajtja, nem pedig vitorla. Ennek fő oka, hogy ezeket kényelmesebb vezetni. A Balatonon azonban ez épp fordítva van, a hajóállomány több mint a 80%-a vitorlás, és mindösszesen a hajók 10-20%-át hajtja elektromos motor. Ez az arány nem meglepő, hiszen a vitorlások sok évtizedes múltra tekintenek vissza a magyar tengeren, de meglehet, hogy ez a jövőben változni fog.

"A kedvelési célú hajózás összetétele nálunk is eltolódhat az 50-50% felé a vitorlások és az elektromos hajtású motoros hajók között. Az, hogy itt ilyen sok a vitorlás, annak a sajátos helyzetnek volt betudható, hogy itt, Európa majdnem legnagyobb taván sokáig semmilyen más módon nem lehetett hajózni, csak vitorlással." - magyarázza Viszkei András, a WIA Elektromos Yachtok alapítója.

Vitorlást kezelni kétségkívül nehezebb, mint egy elektromos hajót, így a vitorlázás Viszkei András szerint sokkal inkább tekinthető sportnak, mint kikapcsolódásnak.

"Vitorlást vezetni, pláne magas szinten, az jószerével művészet, de mindenképpen nagyon komoly szakmai tudást igényel. Nem elég egy tanfolyamon megtanulni, hogyan állítsuk a vitorlákat, vagy használjuk ki a szeleket, hosszú évek munkájával és tapasztalatával kell tökéletesíteni a tudásunkat" - mondja.

De akik csak belekóstolnának a hajózásba, azok számára az elektromos hajók a könnyebb út lehetőségét kínálják.

"Motoros hajót vezetni mindig könnyebb. Könnyebben elsajátítható. Ez nem azt jelenti, hogy nem kell hozzá tapasztalat, de mindenképpen könnyebb egy kezdőnek. Ez egy sokkal kényelmesebb fedélzeti terep, mert az elsődleges funkciója, hogy jókedvűen töltsük el az időt a családdal vagy a barátainkkal."

hirdetés

Az elektromos hajózás 10-15 éve jelent meg, és Viszkei András szerint ma már egyre többen cserélik le vitorlásukat elektromos hajóra, az aktív pihenést kényelmes, passzív kikapcsolódással váltva fel.

Az, hogy szükség van-e bármilyen vezetői engedélyre vitorlás vagy elektromos hajó vezetéséhez, a hajó méretétől függ.

A jelenleg hatályos jogszabályok szerint, ha egy hajónak a hossza meghaladja a hét métert, vagy a motorja a 7.5 kW-ot ( ez körülbelül 10 lóerőnek felel meg), abban az esetben már úgynevezett kisgéphajó vezetői igazolvány kell vezetéséhez. Az ennél rövidebb vagy kisebb motorteljesítményű elektromos hajókhoz nem kell hajóvezetői igazolvány.

Az engedélyre azért van szükség, mert egy ilyen nagy hajón akár 10-12 ember is tartózkodhat a fedélzeten. "Mindenkire figyelni kell, tudni kell, hogy az utasok hogyan ugorjanak vízbe, hogyan ússzanak a hajó körül, hogy a szembejövő hajókkal vagy a kikötőben hogyan viselkedjünk. Egy egyhetes tanfolyam mindenképp indokolt" - véli Viszkei András.

Bizonyos dolgokat a hét méternél kisebb, vagyis a csónak kategóriába tartozó hajók vezetőinek is érdemes megtanulniuk, hiszen a vízen sokszor akár fél óra alatt is hatalmas változás állhat be az időjárásban.

"A Balaton, - mint minden más víz - nagyon kiszámíthatatlan tud lenni, és akár nagyon veszélyes is. A gyönyörű napsütéses időből fél óra alatt olyan idő lehet, amikor jég zuhog az égből és száz kilométeres szél fúj. A jogosítvány nélkül vezethető hajókra is úgy praktikus felülni, hogy tudatában vagyunk a felelősségünknek. Nem véletlenül hívják a vezetőt kapitánynak. Saját magunkért és a velünk lévő emberekért is felelünk a vízen" - mondja Viszkei András.

A vitorlás hajó - mármint, amikor a hajót csak a vitorlával használják, - a legkörnyezetbarátabb módja egy jármű hajtásának, hiszen teljes egészében megújuló energiával hajtják: széllel. Amikor azonban nem fúj a szél, akkor ezek a hajók is belső égésű motort használnak a helyváltoztatásra. Viszkei András szerint ebben a pillanatban válik az elektromos hajó környezetbarátabbá.

Az akkumulátor az egyedüli, ami gátat szabhat utazásunknak. Az időjárás, az akkumulátortelepek nagysága, valamint a hajó testformája is befolyásolja azt, hogy a töltöttség mennyi ideig elég. Ami azonban különösen fontos az elektromos hajók esetében, az a sebesség, amit választunk a haladáshoz. Sebességkorlátozás jelenleg a Balatonon nincs, csakhogy minél gyorsabban akarunk haladni, annál több energiára van szükségünk.

"Akár 8-10 órán át haladhatunk vele folyamatosan, átszelhetjük a Balatont teljes hosszában, ehhez azonban az kell, hogy a sebességünk ne haladja meg a 8-9 km/órát, ami gyakorlatilag egy kényelmes vitorláshajó sebessége. Ha sokkal gyorsabbak szeretnénk lenni, akkor olyan sok energiára van szükségünk, hogy egyes hajók akár egy óra alatt is el tudják használni az akksi az energiáját" - mondja Viszkei András.

Fontos szempont lehet a jogszabályi háttér is, aminek megalkotását környezetvédelmi elvek vezérelték. Hosszú évtizedek óta ugyanis tilos robbanómotoros, vagyis belső égésű vízi járműveket használni a Balatonon. Még a vitorláshajók segédmotorjait is csak nagyon szigorú feltételek mellett lenne szabad haszálni. Az elektromos hajó viszont működőképes alternatíva.

2012 óta egyébként már elektromos hajóknak is tartanak versenyt a Balatonon, a Zöld Szalagot.

Az első évben ugyan csak három versenyzővel rajtolt el, de tavaly már több mint ötvenen indultak. "Évről évre nő a szám, ahogy egyre több és több elektromos hajó van a Balatonon, és ahogy egyre népszerűbb lesz ez a fajta időtöltés, egyre többen neveznek."


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
BALATON

26 balatoni településen is lesz tűzijáték augusztus 20-án, itt a lista

Többek között Siófokon, Fonyódon, Csopakon és Balatonfüreden is érdemes lesz felnézni az égre péntek este.
Fotó: Kohji Asakawa/Pixabay - szmo.hu
2021. augusztus 18.


Link másolása

hirdetés

Augusztus 20-án jó néhány éve hagyományosan már nemcsak Budapesten, hanem számos más nagyvárosban is tűzijátékkal ünnepli az államalapítást.

Idén Budapest minden eddiginél nagyobb ünnepséggel és tűzijátékkal készül, ugyanakkor Esztergom éppen kedden jelentette be, hogy ott idén is fényfestéssel ünneplik augusztus 20-át.

Bár a múlt évben a koronavírus-járvány miatt csak három balatoni településen lehetett tűzijátékban gyönyörködni,

idén már 26 helyről nézhetünk látványos égi showt - jellemzően rakétákkal, de lesz, ahol fény- vagy lézershow várja az üdülőket.

hirdetés

A Csodálatos Balaton összeszedte, melyik helyről hány órakor lehet megtekinteni a látványosságot:

  • Alsóörs: augusztus 20., 22 óra
  • Badacsony: augusztus 19., 22 óra
  • Balatonakarattya: augusztus 21., 21. óra
  • Balatonalmádi: augusztus 20., 21.15 óra (fényjáték)
  • Balatonberény: augusztus 20., 21.30 óra
  • Balatonboglár: augusztus 21., 22.00 óra
  • Balatonföldvár: augusztus 20., 21.00 óra
  • Balatonfüred: augusztus 20., 22.00 óra
  • Balatonfűzfő: augusztus 20., 22.00 óra (vízjáték és lángshow)
  • Balatonkenese: augusztus 20., 20 óra óra (lézer show)
  • Balatonlelle: augusztus 20., 21.00 óra
  • Balatonszárszó: augusztus 20., 21.15 óra
  • Balatonszemes: augusztus 20., 22.30 óra (vízi-tűzijáték show)
  • Balatonszepezd: augusztus 19., 21.30 óra
  • Balatonvilágos: augusztus 20., 22.00 óra
  • Fonyód: augusztus 20., 22.00 óra
  • Csopak: augusztus 20., 21.30 óra
  • Keszthely: augusztus 20., 21.00 óra
  • Révfülöp: augusztus 20., 21.00 óra
  • Siófok: augusztus 20., 21.00 óra
  • Szigliget: augusztus 20., 21.00 óra
  • Tapolca: augusztus 20., 21.30 óra
  • Tihany: augusztus 20., 21.00 óra
  • Zalakaros: augusztus 20., 22.30 óra
  • Zamárdi: augusztus 20., 21.00 óra
  • Zánka: augusztus 20., 21.30 óra.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
BALATON

Mintha egy trópusi tengerpart lenne, olyan Balatonberény a narancsos naplementében

A magyar tenger partját elvarázsolta a természet: tán az afrikai homok a levegőben, vagy az augusztusi napkorong őszre készülő színei festették ilyen meséssé az estét.
Fotók: Harmath Bea - szmo.hu
2021. augusztus 14.


Link másolása

hirdetés

Ezek a képek nem egy egzotikus tengerparton készültek, hanem a Balaton partján, egy nyári estén. A naplemente fényei egészen varázslatos színpompába festették a magyar tengert. Mint egy bronz víz, melyet tűznyalábok vesznek körbe. Pedig lehet, hogy csak az idáig "elutazott" afrikai homok az oka ennek a páratlan látványnak.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BALATON

A Balaton legrejtélyesebb helye Zamárdiban

Átrepült a tavon, Jézus lábnyomát őrzi vagy egyszerűen fehér lovakat áldoztak rajta? Mi az igazság a Szamárkő kapcsán?
Forrás: Tó-retró blog - szmo.hu
2021. augusztus 06.


Link másolása

hirdetés
A régi, balatoni nyarak illata Pálma gumimatraccal és bambival, a SZOT üdülők strandján... Ezt mind újraélheted vagy megismerheted a Tó-retro blog írásaiból.

Kevés olyan látványosság van a Balaton környékén, melyhez annyi szóbeszéd vagy legenda fűződik, mint a Zamárdiban található Szamárkőhöz. Ráadásul azt se felejtsük el, hogy ezt az óriási követ, mely a vasútállomástól 8-10 percnyi sétára fekszik, csak 1943-ban „fedezte fel” egy amatőr régész. Margittay Rikárd cikke nyomán az addig szinte ismeretlen kő egycsapásra a figyelem középpontjába került.

Az említett cikk amellett, hogy magyarázattal próbált szolgálni a kő használatára és a rajta található különös jelekre, sorra vette az akkor fellelhető – és meglepő módon máig fennmaradt – mítoszokat is.

Az első ilyen szóbeszéd,

hogy a kő – és rajta keresztül a település – onnan kapta a nevét, hogy a tihanyi apátság itt legeltette a szamarait a 1700-1800-as években. Ezt a legendát azonban már az 1960-as években megcáfolták a levéltárakban talált bizonyítékok segítségével. A történet ugyanis két helyen is sántított. Egyrészt az említett dátumoknál jóval korábban, az 1571—72. évi török kincstári adó-lajstromban Szamárkő néven említik a területet, (amiből később a Zamárdi nevet is eredeztetik) másrészt az apátság a környéket akkoriban zsellérlegelőnek adta. Ez utóbbi azt is jelenti, hogy az apátság állatai ezek után itt biztosan nem legelhettek többé, hiszen a terület a zselléreké lett.

A következő érdekes mítosz

a Szamárkő kapcsán, hogy a sziklát a tihanyi tűzhányó kitörése repítette át a Balaton felett, majd itt csapódott a földbe. Ezt – és néhány későbbi elméletet – táplálja a tény, hogy a szikla jól látható a tihanyi félszigetről, lévén a Kőhegynek az arra eső oldalán található. A cáfolat ezesetben a geológusoktól érkezett, akik rámutattak, hogy az említett tűzhányó egy ún. iszapvulkán volt, ami ritkán lövell magából köveket, ekkorát pedig biztosan nem. Ráadásul a Szamárkő anyaga nem vulkanikus bazalt vagy turfa, hanem üledékes kőzet, melyben az őskori pannontengeri csigák lenyomata is felismerhető.

Fennmaradt – Margittay elképzelésén kívül – még egy legenda,

melynek vizsgálatára nem nyílt lehetőség, ez pedig Jézus lábnyomának története. A kövön a mai napig fellehető két bemélyedés, mely Margittay idejében még sokkal jobban emlékeztettek egy ember- és egy ló vagy szamár nyomára. A szóbeszéd azt tartja, hogy Jézus megjelent itt, a Balaton mellett és a kőre lépve, neki és jószágának nyoma is fennmaradt az örökkévalóságnak (persze nehéz lenne megindokolni, hogy miként maradt fenn kétezer évig a nyom, ha nyolcvan év alatt szinte felismerhetetlenné kopott, ám a hit nem tudományos fejtegetés kérdése). A legendára itt talán a római Quo Vadis kő adhat magyarázatot. A Santa Maria in Palmis-templomban található (másolat) állítólag szintén Jézus és szamara nyomát őrzi.

hirdetés
De nézzük meg, hogy mit állított saját elmélete alapján Margittay Rikárd az amatőr, de igen dús fantáziájú régész.

Az ő idejében még sokkal jobban látható volt a kövön egy igen szabályos köralakú, mesterséges lyuk. A férfi úgy gondolta, hogy ez a kivájás igen árulkodó. Kutatásai alapján a pogánykori áldozó oltároknak jellegzetes ismertetőjele – ezen a „tűzgödrön” kívül, hogy - fekvésük keleti irányú, és hátul félkör­szerű magaslat van, ahonnan a nép a szertartást nézte. A környéket tekintve további elvárás a közeli pogánykori telep, az erdő (Szent liget), mely a követ körülvette és a szomszédos bővizű forrás, melyek itt egytől egyig rendelkezésre álltak. Ráadásul Margittay szerint a név is árulkodó!

Az ország térképét vizsgálva több hasonló nevű követ is találunk, mint Disznókő, Lókő, Ebkő. Ezeknek többsége – a férfi szerint – szintén állatok, pl. fehér lovak áldozására szolgáló oltár volt.

Pogány áldozati szertartás egy ókori domborművön

Nevüket végül az egyháztól kapták, mely az ilyen visszataszító vagy éppen nevetséges állatokkal kívánták elijeszteni az embereket a bálványimádattól. Bár 1963 körül átvizsgálták a kő környékét, ám egy emberi temetőn kívül semmit sem találtak. Sajnos úgy tűnik, hogy ez a mítosz is csupán mendemonda marad, bizonyíték hiányában. De akkor mi is lehet a Szamárkő titka?

Nos, a mai állás szerint

a tűzgödör vagy tűzlyuk elméletét és a kő helyének fontosságát egyáltalán nem lehet elvetni. Az, hogy a Szamárkő egy, a tó több részéről is jól látható helyen van, valószínűsíti, hogy a rómaiak vagy a tihanyi apátság, (esetleg a kelták) jelzésekre használták (a rómaiak jelzőrendszeréről a „Balaton Nazca-vonalai”-ról itt írtunk korábban). Szintén nem elképzelhetetlen, hogy ugyanezen népek valamilyen határjelzőként használták a követ, hiszen erre utaló feljegyzések is találhatóak a levéltárakban, bár a kő pontos azonosítása nem könnyű ma már.

Persze az sincsen kizárva, hogy a szikla neve egyszerűen arra utal, hogy ez az a kő, melyről a legtöbb szamárságot hordták össze az évtizedek alatt...

Ha a múlt században imádtál a Balatonnál nyaralni vagy szeretnéd tudni, hogyan nyaraltak a szüleid, neked írták a Tó-retró blogot. Ha pedig szeretnél visszaemlékezni a 70-es és 80-as évekre és vannak fotóid, amiket szívesen megosztanál, csatlakozz a Retró Insta csoporthoz!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BALATON
A Rovatból
hirdetés

Több WC kéne a Balaton mellé, mert a sok vizelettől már romlik a víz minősége

Balatonfenyves polgármestere a több ingyenes mellékhelyiségért kampányol, mert a fürdőzők kisdolgával évi kb. 1,2 tonna foszfor kerül a tóba.

Link másolása

hirdetés

Állami támogatást kér a Balatoni Szövetség elnöke a tóparti nyilvános illemhelyek ingyenessé tételéhez.

Lombár Gábor, aki Balatonfenyves független polgármestere az MTI-nek csütörtökön azt mondta, hogy újra ingyenessé kell tenni a WC-ket a tó vízminőségének védelmében.

Közölte: kezdeményezi a Magyar Turisztikai Ügynökségnél és a balatoni miniszteri biztosnál, hogy a strandfejlesztő program folytatására szánt keret felhasználásában kapjon prioritást a tó körüli mosdóhelyek ingyenessé tétele.

Ahhoz, hogy a Balaton még sokáig vonzó turisztikai célpont maradjon, és értelme legyen az eddigi strandfejlesztéseknek, legfontosabb a víz minőségének védelme

- fogalmazott a szövetség elnöke.

Lombár Gábor emlékeztetett arra, volt már, amikor ingyenessé tették a tóparti illemhelyeket, de az önkormányzatok kénytelenek voltak nehéz anyagi helyzetük miatt változtatni ezen. Saját települését példaként felhozva elmondta, hogy az öt balatonfenyvesi szabadstrandon az önkormányzat nem tudja ingyenesen működtetni a WC-ket.

hirdetés
Az ingyenes toaletthasználat hiánya miatt a strandolók vizeletének nagyobb hányada kerül a tóba, növelve a víz foszforterhelését, ami az algásodás kiváltó oka

- tette hozzá.

Istvánovics Vera tudományos tanácsadó, a MTA-BME Vízgazdálkodási Kutatócsoportjának tagja az MTI-nek azt mondta, hogy egy átlagos felnőtt napi másfél liter vizeletet és ezzel egy gramm foszfort ürít.

Az üdülőrégió vendégéjszakáinak számából kiindulva úgy becsülik, évente 1,2 tonna foszfor kerül a Balatonba emberi vizelettel.

Ez a tó teljes terheléséhez képest nem olyan borzasztóan sok, hiszen csak a Zalából körülbelül 25 tonna érkezik évente a tóba, de ahhoz képest sok, hogy nagyon drága beavatkozások árán sem sikerült 8-10 tonnára csökkenteni a kívülről érkező foszfor mennyiségét - közölte.

A Balatonnál már azzal hozzájárulhat bárki a természet védelméhez, ha mindig a mosdót használja - mondta Istvánovics Vera.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: