hirdetés

BALATON
A Rovatból
hirdetés

Egyre népszerűbbek az elektromos hajók a Balatonon

Megnéztük, milyen jogosítvány kell hozzájuk, milyen gyorsan merülnek le, és mennyire környezetbarát a működésük.

Link másolása

hirdetés

A világon a kedvtelésből tartott hajók 80%-át motor hajtja, nem pedig vitorla. Ennek fő oka, hogy ezeket kényelmesebb vezetni. A Balatonon azonban ez épp fordítva van, a hajóállomány több mint a 80%-a vitorlás, és mindösszesen a hajók 10-20%-át hajtja elektromos motor. Ez az arány nem meglepő, hiszen a vitorlások sok évtizedes múltra tekintenek vissza a magyar tengeren, de meglehet, hogy ez a jövőben változni fog.

"A kedvelési célú hajózás összetétele nálunk is eltolódhat az 50-50% felé a vitorlások és az elektromos hajtású motoros hajók között. Az, hogy itt ilyen sok a vitorlás, annak a sajátos helyzetnek volt betudható, hogy itt, Európa majdnem legnagyobb taván sokáig semmilyen más módon nem lehetett hajózni, csak vitorlással." - magyarázza Viszkei András, a WIA Elektromos Yachtok alapítója.

Vitorlást kezelni kétségkívül nehezebb, mint egy elektromos hajót, így a vitorlázás Viszkei András szerint sokkal inkább tekinthető sportnak, mint kikapcsolódásnak.

"Vitorlást vezetni, pláne magas szinten, az jószerével művészet, de mindenképpen nagyon komoly szakmai tudást igényel. Nem elég egy tanfolyamon megtanulni, hogyan állítsuk a vitorlákat, vagy használjuk ki a szeleket, hosszú évek munkájával és tapasztalatával kell tökéletesíteni a tudásunkat" - mondja.

De akik csak belekóstolnának a hajózásba, azok számára az elektromos hajók a könnyebb út lehetőségét kínálják.

"Motoros hajót vezetni mindig könnyebb. Könnyebben elsajátítható. Ez nem azt jelenti, hogy nem kell hozzá tapasztalat, de mindenképpen könnyebb egy kezdőnek. Ez egy sokkal kényelmesebb fedélzeti terep, mert az elsődleges funkciója, hogy jókedvűen töltsük el az időt a családdal vagy a barátainkkal."

hirdetés

Az elektromos hajózás 10-15 éve jelent meg, és Viszkei András szerint ma már egyre többen cserélik le vitorlásukat elektromos hajóra, az aktív pihenést kényelmes, passzív kikapcsolódással váltva fel.

Az, hogy szükség van-e bármilyen vezetői engedélyre vitorlás vagy elektromos hajó vezetéséhez, a hajó méretétől függ.

A jelenleg hatályos jogszabályok szerint, ha egy hajónak a hossza meghaladja a hét métert, vagy a motorja a 7.5 kW-ot ( ez körülbelül 10 lóerőnek felel meg), abban az esetben már úgynevezett kisgéphajó vezetői igazolvány kell vezetéséhez. Az ennél rövidebb vagy kisebb motorteljesítményű elektromos hajókhoz nem kell hajóvezetői igazolvány.

Az engedélyre azért van szükség, mert egy ilyen nagy hajón akár 10-12 ember is tartózkodhat a fedélzeten. "Mindenkire figyelni kell, tudni kell, hogy az utasok hogyan ugorjanak vízbe, hogyan ússzanak a hajó körül, hogy a szembejövő hajókkal vagy a kikötőben hogyan viselkedjünk. Egy egyhetes tanfolyam mindenképp indokolt" - véli Viszkei András.

Bizonyos dolgokat a hét méternél kisebb, vagyis a csónak kategóriába tartozó hajók vezetőinek is érdemes megtanulniuk, hiszen a vízen sokszor akár fél óra alatt is hatalmas változás állhat be az időjárásban.

"A Balaton, - mint minden más víz - nagyon kiszámíthatatlan tud lenni, és akár nagyon veszélyes is. A gyönyörű napsütéses időből fél óra alatt olyan idő lehet, amikor jég zuhog az égből és száz kilométeres szél fúj. A jogosítvány nélkül vezethető hajókra is úgy praktikus felülni, hogy tudatában vagyunk a felelősségünknek. Nem véletlenül hívják a vezetőt kapitánynak. Saját magunkért és a velünk lévő emberekért is felelünk a vízen" - mondja Viszkei András.

A vitorlás hajó - mármint, amikor a hajót csak a vitorlával használják, - a legkörnyezetbarátabb módja egy jármű hajtásának, hiszen teljes egészében megújuló energiával hajtják: széllel. Amikor azonban nem fúj a szél, akkor ezek a hajók is belső égésű motort használnak a helyváltoztatásra. Viszkei András szerint ebben a pillanatban válik az elektromos hajó környezetbarátabbá.

Az akkumulátor az egyedüli, ami gátat szabhat utazásunknak. Az időjárás, az akkumulátortelepek nagysága, valamint a hajó testformája is befolyásolja azt, hogy a töltöttség mennyi ideig elég. Ami azonban különösen fontos az elektromos hajók esetében, az a sebesség, amit választunk a haladáshoz. Sebességkorlátozás jelenleg a Balatonon nincs, csakhogy minél gyorsabban akarunk haladni, annál több energiára van szükségünk.

"Akár 8-10 órán át haladhatunk vele folyamatosan, átszelhetjük a Balatont teljes hosszában, ehhez azonban az kell, hogy a sebességünk ne haladja meg a 8-9 km/órát, ami gyakorlatilag egy kényelmes vitorláshajó sebessége. Ha sokkal gyorsabbak szeretnénk lenni, akkor olyan sok energiára van szükségünk, hogy egyes hajók akár egy óra alatt is el tudják használni az akksi az energiáját" - mondja Viszkei András.

Fontos szempont lehet a jogszabályi háttér is, aminek megalkotását környezetvédelmi elvek vezérelték. Hosszú évtizedek óta ugyanis tilos robbanómotoros, vagyis belső égésű vízi járműveket használni a Balatonon. Még a vitorláshajók segédmotorjait is csak nagyon szigorú feltételek mellett lenne szabad haszálni. Az elektromos hajó viszont működőképes alternatíva.

2012 óta egyébként már elektromos hajóknak is tartanak versenyt a Balatonon, a Zöld Szalagot.

Az első évben ugyan csak három versenyzővel rajtolt el, de tavaly már több mint ötvenen indultak. "Évről évre nő a szám, ahogy egyre több és több elektromos hajó van a Balatonon, és ahogy egyre népszerűbb lesz ez a fajta időtöltés, egyre többen neveznek."


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
BALATON

Balatoni árak: 1200 forint egy sajtos-tejfölös lángos, 3000 forint felett a főételek többsége Zamárdiban

Lefotóztunk néhány ártáblát, amelyek szinte már a budapesti belváros szintjét hozzák, és egy hoteltulajdonost is megkérdeztünk, mi a helyzet a szálláshelyekkel.
Láng Dávid - szmo.hu
2021. június 16.


Link másolása

hirdetés

Az időjárás-előrejelzés szerint nyakunkon az idei év első hőhulláma: a hómérséklet napok óta emelkedik, hétvégére már akár a 35 fokot is elérheti, frissítő esőre is csak elszórtan van kilátás.

Ez azt jelenti, hogy a Balatonon is megkezdődik a nyári főszezon – amit egyébként is június közepétől szoktak számolni –, egész biztos, hogy legkésőbb péntek délután csordultig megtelnek a tó környéki települések.

Már tavaly is sokan panaszkodtak rá, hogy mivel a koronavírus-járvány miatt óriásit nőtt a belföldi utazások aránya, ez indokolatlan mértékű drágulással is együtt járt. Voltak, akik szerint egyenesen drágább már a Balatonon nyaralni, mint a horvát tengerparton, vagy több másik külföldi turistacélponton.

Kollégánk a napokban Zamárdiban járt, ott készítette az alábbi fotókat helyi vendéglátóhelyek ártábláiról. Általános érvényű következtetést persze nem lehet levonni ebből, hiszen egyetlen településről beszélünk, de aligha feltételezhető, hogy máshol – legalábbis közvetlenül a part mentén – sokkal jobb lenne a helyzet.

Ezek az árak pedig a budapesti belváros szintjével vetekednek, sőt néhol még meg is haladják azokat.

hirdetés
Nincs lehetőség központi nyomásgyakorlásra

Semmiképp nem elfogadható, ha a vendéglátóhelyek a vendégekre terhelik rá a megnövekedett költségeiket – mondta a Szeretlek Magyarországnak Lombár Gábor, Balatonfenyves polgármestere és a Balaton Szövetség elnöke.

Szerinte ezek a törekvések semmi jóra nem fognak vezetni, a helyek üzemeltetőinek figyelembe kellene venniük, hogy sokan kiestek a munkából a járvány miatt, és még annak is romolhatott az anyagi helyzete, akinek megmaradt az állása.

Mindenkinek mértékletességet kellene tanúsítania a mostani helyzetben, különben az emberek szelektálni fognak és inkább azokra a helyekre mennek, ahol nem szálltak el ennyire az árak. Ha csak a parttól távolabb találnak ilyen helyeket, akkor oda

– fogalmaz, hozzátéve: a cél az lenne, hogy mindenki részt vegyen az újraindulásban, azonban nem úgy, hogy azonnal a profit maximalizálására játszik.

Bár Lombár szerint ezt az elvet az összes balatoni érdekvédelmi szervezet magáénak vallja, annál többet nem tudnak tenni, hogy újra és újra hangsúlyozzák: lesz következő nyár is, nem kell feltétlenül minden hasznot most learatni. Innentől azonban már a vállalkozók saját belátásán múlik, mit tesznek.

És mi a helyzet a szálláshelyeken?

„Nagyon erős a last minute foglalási tendencia, de arra számítok, hogy a legtöbb balatoni szállodánál a mostani lesz az első igazi teltházas hétvége” – mondta kérdésünkre Tatár György, a balatonfüredi Boutique Hotel Annuska tulajdonosa.

Ő úgy számol, a horvát tengerpart idén már nagy konkurenciájuk lesz, hiszen sokkal szélesebbek az ottani lehetőségek, az viszont egyértelműen a Balaton mellett szól, hogy itt SZÉP-kártyával is lehet fizetni.

Ami az áremelkedést illeti, Tatár György szerint tavalyhoz képest talán 10% lehet ez a kereskedelmi szálláshelyeknél a főszezonban. Persze előfordulnak kiugró példák is, ehhez azonban hozzáteszi: nem lehet messzemenő következtetést levonni azoknak a szobáknak az áraiból, amelyek valamiért beragadtak, például mert az utolsó pillanatban mondták le őket. Ilyen esetekben sokkal nagyobb növekedés is tapasztalható, de nem ez a jellemző.

A várakozások a tó környéki szálláshelyeken hasonlóan pozitívak, mint az előző évben: a drágulás ellenére ugyanolyan jó főszezonra számítanak.

Munkaerőt találni viszont sokkal nehezebb, mint tavaly: a nem a környékről származó munkavállalók esetében most már alapelvárás lett, hogy szállást is biztosítsanak számukra. Ez pedig nagyon nehezen megoldható, hiszen a profit maximalizálásához az kell, hogy a kapacitás minél nagyobb százaléka teljes árat fizető vendégeknek legyen kiadva.

„Mi egy kis boutique hotel vagyunk, szóval meg tudjuk oldani, de a kollégáktól azt hallom, hogy óriási nehézségekbe ütköznek ezen a téren” – fogalmaz Tatár György.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
BALATON
A Rovatból
hirdetés

Nem kérnek védettségi igazolványt a siófoki fizetős strandokon

Május 14-én nyithattak meg a siófoki fizetős strandok. Egy hétig ingyen mehetnek be a vendégek, akiket új attrakciókkal várnak.

Link másolása

hirdetés

Május 14-én nyithattak meg a siófoki fizetős strandok a járványügyi szabályok betartása mellett - írja a hirbalaton.hu. Pünkösdtől várja a vendégeket a Galerius fürdő, június elejétől a Kalandpart nyílik, és megérkezett az óriáskerék is a Nagystrandra.

A strandokon nem kérnek védettségi igazolványt, de a fürdőben szükség lesz rá. A belépők árai nem emelkedtek

- mondta a lapnak Illés Virág, a siófoki önkormányzat Kommunikációs és Turisztikai Iroda vezetője.

A Nagystrandra egy hétig ingyen lehet bemenni, de május 22-től már fizetős lesz. Sok újdonsággal készültek a mostani szezonra.

Főleg a kisgyerekes családoknak kedveznek most, kalandpark, vízi ugrálópálya, homokos röplabdapálya és kültéri fitneszeszközök is lesznek már. Egészségügyi szolgálat és vízimentő-csapat óvja a strandolók biztonságát az idei szezonban is.

Június 1-től adják át a tervek szerint Európa legnagyobb, 900 négyzetméteres vízparti játszóvárát a strandon.

Szintén megnyitott a hétvégén a sóstói strand is, amely most ingyenes, de június 1-től itt is fizetni kell majd.

hirdetés


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BALATON

Mostantól még egyszerűbb lesz a Balaton környékén közlekedni

Az elmúlt időszak infrastruktúra-fejlesztéseinek köszönhetően több meghatározó útvonalat is felújítottak a Balaton körül, hogy a szezon indulására még kényelmesebben, egyszerűbben közlekedhessünk.

Link másolása

hirdetés

A Balaton minden évben fix pontja a hazai nyárnak. Legyen szó hosszú családi nyaralásról, fesztiválról, aktív pihenésről vagy éppen csak egy hétvégi kiruccanásról, a nyári szezonban minden hétvégén több ezren vágnak neki a magyar tengernek. Van, aki autóval, vonattal vagy éppen azzal a céllal, hogy egy ponton kerékpárra pattanva fedezze fel a vidéket.

Nekik jó hír most, hogy rengeteg jelentős fejlesztés zajlik jelenleg is a Balaton közlekedési infrastruktúrájában, amelyben meghatározó szerepet töltött be a NIF Zrt. beruházásai révén, hogy mindenkit új élményekhez juttathassanak a Balaton körül. Számos beruházásnak most érett be a gyümölcse, és vehetjük birtokba az újításokat, de számos új projekt is indul hamarosan, amelyek már a tervezés alatt állnak.

A vasúti közlekedés komfortos és környezetbarát módja az utazásnak, amely a jelentős fejlesztéseknek köszönhetően még kényelmesebb lett: az északi és déli part is kiszámítható vasúti menetrenddel, csökkenő menetidővel közelíthető meg. Ennek keretében a Dél-Balatonnál korszerűsítették a Lepsény-Szántód-Kőröshegy, a Szántód-Kőröshegy-Balatonszentgyörgy és a Kaposvár-Fonyód szakaszokat, valamint elkezdték előkészíteni a dél-balatoni vasútállomások rekonstrukcióját is.

Az északi partnál a Szabadbattyán-Tapolca-Keszthely vonalon kiépítették a villamosüzemet, de előkészítették a Balatonfüred-Tapolca-Keszthely és a Tapolca-Ukk szakaszok villamosítását is, illetve előkészítették a Szabadbattyán-Balatonfüred szakasz kiépítését is. Emellett itt is előkészítették az Észak-Balaton vasútállomások rekonstrukcióját, ezekkel várhatóan 2022-2023-ban készülnek el.

A vasúti fejlesztések hossza összesen közel 300 km-t tesz ki.

hirdetés

Aki mégis autóval indulna útnak, az is gyorsabb és zökkenőmentesebb utazásra számíthat. Az elmúlt időszakban a 67. sz. főút Látrány elkerülő szakaszt fejlesztették a Kaposvárra igyekvőknek, elkezdték megépíteni a Várpalota és a Veszprém déli elkerülő utat. Továbbá Zalaegerszeg felé megépítették az M76 autóút Keszthely-Fenékpuszta-Balatonszentgyörgy-M7 szakaszt, valamint Keszthelyen a 71. sz. főút 73162 j. út Rezi úti körforgalmi csomópont segíti a közlekedést. Az útfejlesztések hossza összesen 31,7 km.

Természetesen a biciklisekre is gondoltak a fejlesztések során, hiszen a Balaton körüli 205 km hosszú út Magyarország legszebb kerékpáros útvonala. A Balatoni Bringakörön 68,1 km újult meg mostanáig: sűrűn lakott utcákon keresztül vezető kerékpárutakat újították fel, felfestették a kerékpárosjelzéseket, és eligazodást segítő táblákat helyeztek ki, így korszerűbb úton, kényelmesebben, új élményekkel gazdagodva lehet biciklizni a Balaton körül. 33 km pedig jelenleg is kivitelezés alatt áll, 99,5 km-en pedig jelenleg is tervezési és előkészítési munkák zajlanak. Ennek köszönhetően a már jól ismert Balatoni Bringakör most még kerékpárosbarátabbá vált.

A fejlesztésekről bővebben itt olvashattok.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BALATON

Mézes-almás lekvárral és karamellizált sós mandulával ízesített fagylalt lett idén a Balaton Fagyija

A balatonmáriafürdői Florida Fagyizó finomsága lett a győztes, amely a Mézesem nevet kapta.

Link másolása

hirdetés

A balatonmáriafürdői Florida Fagyizó hársmézzel (somogyjádi Ballér Méhészet), mézes-almás lekvárral és karamellizált sós mandulával készülő Mézesem nevű fagylaltja lett a Balaton Fagyija verseny idei győztese - derült ki hétfőn a balatonföldvári Hajózástörténeti Látogatóközpontban megrendezett díjátadó ünnepségen.

Fekete Tamás, a megmérettetést 8. alkalommal megrendező Balatoni Turizmus Szövetség (BTSZ) alelnöke, a zsűri egyik tagja elmondta, hogy jelentős minőségi fejlődést hozott a verseny a Balaton körüli cukrászdák, fagylaltozók életében. Sokan megfogadták a szakemberekből is álló zsűri korábbi években elhangzott véleményét, útmutatásait. Külön méltatta, hogy van, ahol művészi szintre emelték a tálalást és helyi, természetes, valamint saját készítésű alapanyagokból állítják elő a fagylaltokat.

A Balaton Fagyija idei versenyre 23 édességgel nevezett 13 Balaton környéki cukrászda, kézműves fagylaltozó.

A zsűri tagja volt Erdélyi Balázs, a Magyar Cukrász Iparosok Országos Ipartestületének szakmai elnöke, továbbá a tavalyi megmérettetés győztese, a balatonfüredi Bagaméri Cukrászda tulajdonosa, Márton Sándor is a BTSZ két delegáltja mellett.

A balatonmáriafürdői Florida Fagyizó immár harmadszor nyerte meg a versenyt.

Fekete Tamás úgy fogalmazott, nemcsak a termék képvisel magas színvonalat, hanem a tálalás módja is, amellyel egy egyszerű fagylaltot is az extra desszertek rangjára tudnak emelni.

Most először a szakmai zsűri különdíját is kiosztottak:

hirdetés
a gyenesdiási Bringatanya és a Somogyi Fagylaltműhely "Somogyi"-Mogyi és Páhoki Pepita fantázianevű fagylaltjait ismerték el.

A 2021-es balatoni versenyen három édesség nyert el különdíjat: a balatonalmádi Amaretto Fagyizó Meggyes gomolyasajt pirított dióval nevű fagyija, a balatonszemesi Margaréta Fagyizó Tökmagos fehérkávé nevű édessége, valamint a veszprémi Völgy Fagyizó Borsos marcipán nevű fagylaltja.

A 2021. évi Balaton Fagyija verseny nyertese:

Florida Fagyizó (Balatonmáriafürdő): Mézesem

A zsűri szakmai különdíja:

Bringatanya, Somogyi Fagylaltműhely (Gyenesdiás): "Somogyi"-Mogyi és Páhoki Pepita

Különdíjasok:

Amaretto Fagyizó (Balatonalmádi): Meggyes gomolyasajt pirított dióval

Margaréta Fagyizó (Balatonszemes): Tökmagos fehérkávé

Völgy Fagyizó (Veszprém): Borsos marcipán

A díjat nem nyert fagyizók / cukrászdák mindegyike emléklapban részesült.

Cappuccino Fagylaltozó (Balatongyörök)

Erzsike Fagylaltozó (Tihany)

Jordanics Cukrászda (Keszthely)

Mester Cukrászda (Marcali)

Pingvin Fagyizó (Balatonmáriafürdő)

Promenád Kávéház (Balatongyörök)

Sissy Kávézó Fagyizó (Hévíz)

Tejvirág Fagylaltozó (Balatonboglár)

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: